Kinderverjaardagen
zondag 28 juli 2019 om 11:23
Ik loop ergens tegenaan met een goede vriendin.
En zou graag jullie mening willen.
Ik ben een beetje aan het afbouwen met kinderverjaardagen, omdat ik een aantal kinderen vrijwel nooit zie van kennissen of vriendinnen.
Dat is ook prima zo, ik spreek graag af met vriendinnen zonder de kinderen erbij.
Soms gingen we namelijk naar kinderverjaardagen waarvan mijn kind de naam niet eens kende.
En andersom kwamen er mensen waarvan mijn kind niet wist wie het waren.
Nu heb ik een goede vriendin en zij heeft een dochter.
Onze kinderen schelen veel in leeftijd, dus ze kennen elkaar niet echt.
Ik wil met haar ook de kinderverjaardagen afschaffen, maar ik ben bang dat ze dan heel erg op haar teentjes getrapt zal zijn.
Ik ben namelijk in het verleden een keer niet op 1 van de verjaardagen geweest en ze liet mij duidelijk merken dat ze er niet blij mee was.
Nu weet ik niet zo goed hoe ik dit het beste kan doen.
Moet ik het gesprek aangaan om te zeggen dat ik het af wil schaffen of maak ik het dan te zwaar?
Andere optie is de verjaardagen afzeggen en vervolgens ook geen uitnodiging doen voor de verjaardag van mijn kind, zodat de kinderverjaardagen doodbloeden.
En zou graag jullie mening willen.
Ik ben een beetje aan het afbouwen met kinderverjaardagen, omdat ik een aantal kinderen vrijwel nooit zie van kennissen of vriendinnen.
Dat is ook prima zo, ik spreek graag af met vriendinnen zonder de kinderen erbij.
Soms gingen we namelijk naar kinderverjaardagen waarvan mijn kind de naam niet eens kende.
En andersom kwamen er mensen waarvan mijn kind niet wist wie het waren.
Nu heb ik een goede vriendin en zij heeft een dochter.
Onze kinderen schelen veel in leeftijd, dus ze kennen elkaar niet echt.
Ik wil met haar ook de kinderverjaardagen afschaffen, maar ik ben bang dat ze dan heel erg op haar teentjes getrapt zal zijn.
Ik ben namelijk in het verleden een keer niet op 1 van de verjaardagen geweest en ze liet mij duidelijk merken dat ze er niet blij mee was.
Nu weet ik niet zo goed hoe ik dit het beste kan doen.
Moet ik het gesprek aangaan om te zeggen dat ik het af wil schaffen of maak ik het dan te zwaar?
Andere optie is de verjaardagen afzeggen en vervolgens ook geen uitnodiging doen voor de verjaardag van mijn kind, zodat de kinderverjaardagen doodbloeden.
zondag 28 juli 2019 om 17:19
Wij gaan niet naar kinderverjaardagen, buiten familie om. Best een grote sociale kring en dan zouden we 2x per week een verjaardag hebben.
1 vriendin vond dit wel lastig, maar goed. Dat is dan zo. We zijn wel op een doopfeest geweest, maar dat is iets waar de ouders voor kiezen. We willen dan de ouders feliciteren met de geloofskeuze (of dat dan onze keus is, staat daar los van). Kind kiest daar zelf ook niet voor.
Ik kan me voorstellen dat kinderen, naarmate ze ouder worden, niet meer de vrienden van ouders erbij willen hebben.
Heb ooit gezegd, als een kind ons zelf uitnodigt, dan zijn we erbij.
1 vriendin vond dit wel lastig, maar goed. Dat is dan zo. We zijn wel op een doopfeest geweest, maar dat is iets waar de ouders voor kiezen. We willen dan de ouders feliciteren met de geloofskeuze (of dat dan onze keus is, staat daar los van). Kind kiest daar zelf ook niet voor.
Ik kan me voorstellen dat kinderen, naarmate ze ouder worden, niet meer de vrienden van ouders erbij willen hebben.
Heb ooit gezegd, als een kind ons zelf uitnodigt, dan zijn we erbij.
zondag 28 juli 2019 om 17:23
Ze kan inderdaad wat apart reageren op dit soort dingen, daarom vond ik het lastig .
Goede tips attraverso en marnamai
Blij en viva, ik snap dat soort dingen ook niet.
'T is denk ik dat ik haar al zolang ken dat ik niet anders weet dat ze zo kan reageren.
Nou ik zal het bespreekbaar maken en dan zie ik wel welke kant het opgaat.
Bedankt voor jullie mening!
Goede tips attraverso en marnamai
Blij en viva, ik snap dat soort dingen ook niet.
'T is denk ik dat ik haar al zolang ken dat ik niet anders weet dat ze zo kan reageren.
Nou ik zal het bespreekbaar maken en dan zie ik wel welke kant het opgaat.
Bedankt voor jullie mening!
zondag 28 juli 2019 om 17:27
Maar dan viert dat kind toch allang een partijtje?milasun schreef: ↑28-07-2019 13:10Bedankt voor de reacties.
Verschillende meningen, maar ik kan er zeker wat mee.
Wij hebben ook een best grote vriendengroep en ik heb meerdere goede vriendinnen.
Door het jaar heen zijn dat heel wat kinderverjaardagen.
Haar dochter zit inderdaad aan het einde de basisschool en het is een verjaardag waar minimaal 30 mensen komen.
Het is niet zo dat er niemand komt, anders was ik natuurlijk ook blijven gaan.
Ik ga het bespreekbaar maken en mocht het in hele slechte aarde vallen dan ga ik alsnog.
De vorige keer dat ik niet geweest ben, wilde ze een paar maanden niet meer afspreken.
Het zou jammer van de vriendschap zijn.
Wat raar dat die vriendin een par maanden niet af wil spreken als je niet op de verjaardag van haar dochter komt.
In onze vriendenkring is het een beetje aan het doodbloeden dat we op elkaars kinderverjaardagen komen. Ten eerste omdat de kinderen inmiddels al eigen partijtjes hebben. Ten tweede omdat er steeds meer kinderen zijn dus geen tijd voor.
We nodigen ook altijd vrijblijvend uit: mocht je kunnen gezellig, en anders niet.
Zeggen dat ik kinderverjaardagen “afschaf” zou ik niet doen. Waarom zo direct. Ik zou gewoon zeggen dat je het druk hebt en t niet uitkomt. Of: ik kijk nog wel of ik kom, net hoe het me uitkomt. En ik zou haar zelf heel vrijblijvend uitnodigen, daarmee geef je het goede voorbeeld. Dus: alleen als je kan en zin hebt moet je komen hoor, begrijp het ook volledig als je niet komt aangezien er tegenwoordig zoveel kinderfeestjes zijn.
zondag 28 juli 2019 om 17:47
Ik vind het jammer dat sommige mensen het zich zo persoonlijk aantrekken als je niet komt. Het begint leuk met de eerste en tweede vriendin die een kind krijgen, maar inmiddels zou ik iedere week een kinderverjaardag hebben als ik ze allemaal af zou lopen.
Persoonlijk vind ik een kinderverjaardag meer iets voor de naaste familie, of misschien nog goede vrienden met kinderen in dezelfde leeftijd.
Bovendien vind ik er weinig aan: vaak erg rumoerig en druk, en van bijkletsen met de ouders komt (begrijpelijk) niets op zo'n dag.
Laat mensen gewoon vrij in wel of niet komen.
Persoonlijk vind ik een kinderverjaardag meer iets voor de naaste familie, of misschien nog goede vrienden met kinderen in dezelfde leeftijd.
Bovendien vind ik er weinig aan: vaak erg rumoerig en druk, en van bijkletsen met de ouders komt (begrijpelijk) niets op zo'n dag.
Laat mensen gewoon vrij in wel of niet komen.
zondag 28 juli 2019 om 17:55
Ja dat is soms lastig. Wij hebben zelf geen kinderen. Mijn man heeft een vriendin en we gaan wel naar de verjaardag van hun dochter. Inmiddels is ze nu 12. Op zich zou ik er veel voor voelen om op een bepaalde leeftijd daar mee te stoppen.
Mijn vriendin heeft ook kinderen. Die zijn nu beide boven de 18 dus wat ons betreft is het dan ook afgelopen met die verjaardagen.
Ik zou gewoon persoonlijk zeggen dat je stopt met kinderverjaardagen en dat dat niks persoonlijks is. Een smoesje bedenken en dan haar niet uitnodigen vind ik wel een beetje zwak.
Mijn vriendin heeft ook kinderen. Die zijn nu beide boven de 18 dus wat ons betreft is het dan ook afgelopen met die verjaardagen.
Ik zou gewoon persoonlijk zeggen dat je stopt met kinderverjaardagen en dat dat niks persoonlijks is. Een smoesje bedenken en dan haar niet uitnodigen vind ik wel een beetje zwak.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
is meer
lief
dan hebben
zondag 28 juli 2019 om 18:27
Maar kun je dan niets beters verzinnen dan taart en cadeautjes voor volwassenen?NoPepsiPlease schreef: ↑28-07-2019 17:21Hier vieren we alleen kinderverjaardagen. De volwassenen in onze familie- en vriendenkring worden niet meer heel enthousiast van taart en cadeautjes, de kinderen wel.
Alleen van opa en oma vieren we de verjaardag, vaak met een etentje.
Ik vind het juist altijd leuk om mijn verjaardag te vieren voor vrienden.
De taart en cadeautjes kunnen me gestolen worden maar het is altijd toch wel een leuk feestje met lekkere hapjes/drankjes een paar mensen koken wat lekkers in de keuken, daarna samen eten.
En dan 's avonds vuurtje in de tuin bijvoorbeeld.
Zo doen we het eigenlijk allemaal wel.
zondag 28 juli 2019 om 18:36
Wat is het verschil tussen hapjes en taart?QueenArachnia schreef: ↑28-07-2019 18:27Maar kun je dan niets beters verzinnen dan taart en cadeautjes voor volwassenen?
Ik vind het juist altijd leuk om mijn verjaardag te vieren voor vrienden.
De taart en cadeautjes kunnen me gestolen worden maar het is altijd toch wel een leuk feestje met lekkere hapjes/drankjes een paar mensen koken wat lekkers in de keuken, daarna samen eten.
En dan 's avonds vuurtje in de tuin bijvoorbeeld.
Zo doen we het eigenlijk allemaal wel.
Het blijft een doodsaaie kring- of tafel-bedoening die ik zoveel mogelijk mijd.
En niet iedereen heeft een grote tuin / de mogelijkheid om daar te stoken.
Je zal hier de buren wel horen als ik dat hier f(l)ik bij een stel rijhuizen en postzegels van tuinen.
Ik ga om de 3 à 5 jaar uit eten op resto met mijn familie.
Heb ik niet alle last en opruim thuis.
Mijn beste vriendin trakteer ik een glas wijn in de kroeg de eerstvolgende keer dat we elkaar zien.
zondag 28 juli 2019 om 18:45
Wauw jij klinkt inderdaad niet zo gezellig.Marnamai schreef: ↑28-07-2019 18:36Wat is het verschil tussen hapjes en taart?
Het blijft een doodsaaie kring- of tafel-bedoening die ik zoveel mogelijk mijd.
En niet iedereen heeft een grote tuin / de mogelijkheid om daar te stoken.
Je zal hier de buren wel horen als ik dat hier f(l)ik bij een stel rijhuizen en postzegels van tuinen.
Ik ga om de 3 à 5 jaar uit eten op resto met mijn familie.
Heb ik niet alle last en opruim thuis.
Mijn beste vriendin trakteer ik een glas wijn in de kroeg de eerstvolgende keer dat we elkaar zien.
Ik woon in een flat..
zondag 28 juli 2019 om 18:50
Ik begin er ook niet aan. Ik ga alleen naar kinderverjaardagen van echt goede vriendinnen en die mijn kinderen ook gewoon kennen. Kinderen van andere vriendinnen heb ik vanaf het begin af aan gewoon nooit gedaan. Er zijn totaal 7 kinderen (van 3 vriendinnen en 1 kind is mijn nichtje) waar we heen gaan op verjaardag en die komen ook allemaal hier.
Gewoon duidelijk zijn en zeggen dat het niet persoonlijk is maar dat je gewoon anders teveel verjaardagen hebt.
Gewoon duidelijk zijn en zeggen dat het niet persoonlijk is maar dat je gewoon anders teveel verjaardagen hebt.
zondag 28 juli 2019 om 19:02
Ik ben al 30 jaar heel hecht met 1 vriendin. Ze heeft 1 dochter en nauwelijks familie.
Dat is dus de enige verjaardag buiten familie die ik doe.
Maar als kind 12 is stop ik daar toch écht mee.
Of mag het kind mee een middagje gaan shoppen met tante Marnamai.
Ik voel er mij elk jaar totaal niet op mijn plaats tussen 1 stel grootouders en 1 oude groottante die ik van haar noch pluim ken.
En de standaard is elk jaar hetzelfde: zelf te beleggen broodjes om 13u, taart met koffie rond 16u, tussendoor cadeautjes opendoen en iedereen tot 19u rond een tafel.
Ik heb me daar intussen al opgeworpen overigens als vaste fotograaf, kwestie van iets te doen te hebben
Nog 2 jaar te gaan.
En jep, beste vriendin verzet rustig "het feestje" als blijkt dat ik die dag niet kan
Ik heb een jaar geprobeerd "geen tijd" te hebben, maar dat lukte dus niet.
(En gezien ik dus weet dat er nauwelijks familie is, heb ik ook voorlopig het hart niet om 3 keer "geen tijd" te hebben.)
zondag 28 juli 2019 om 19:12
Ja, hier ook. Kinderverjaardagen zijn hier echt voor familie. En terecht ook.QueenArachnia schreef: ↑28-07-2019 11:50Wij (vriendengroep) hebben hier de afspraak dat we niet naar elkaars kinderverjaardagen gaan. Dan blijven we bezig ook. Dus onze eigen verjaardag vieren we met elkaar en kinderverjaardagen alleen met familie.
We zijn natuurlijk wel gewoon welkom, maar de verplichting is eraf en dat is voor ons allemaal erg prettig.![]()
zondag 28 juli 2019 om 19:23
Jemig. Eigenlijk vind ik het zelfs raar om nog naar de verjaardag van pubers te gaan, puur omdat je hun ouders kent. Ik kan me niet herinneren dat er vrienden van mijn ouders op mijn verjaardag kwamen vroeger. Ik gaf gewoon een partijtje voor vriendinnetjes en dat was voldoende.IBIopviva schreef: ↑28-07-2019 17:55Ja dat is soms lastig. Wij hebben zelf geen kinderen. Mijn man heeft een vriendin en we gaan wel naar de verjaardag van hun dochter. Inmiddels is ze nu 12. Op zich zou ik er veel voor voelen om op een bepaalde leeftijd daar mee te stoppen.
Overigens zou ik zelf niet zeggen dat je helemaal stopt. Het moet alleen geen verplichting meer zijn. Wie weet wil je nog wel es gaan.
appelientjex wijzigde dit bericht op 28-07-2019 19:29
6.96% gewijzigd
zondag 28 juli 2019 om 19:26
Maar ook hiervan vraag ik me af: doet dat kind geen partijtje of feestje met vriendinnetjes dan? Er is toch niks aan als kind om je verjaardag te vieren met allemaal ouwe mensen? Kijk dat opa, oma en evt tante/oom komen snap ik. Maar verder?Marnamai schreef: ↑28-07-2019 19:02Ik ben al 30 jaar heel hecht met 1 vriendin. Ze heeft 1 dochter en nauwelijks familie.
Dat is dus de enige verjaardag buiten familie die ik doe.
Maar als kind 12 is stop ik daar toch écht mee.
Of mag het kind mee een middagje gaan shoppen met tante Marnamai.
Ik voel er mij elk jaar totaal niet op mijn plaats tussen 1 stel grootouders en 1 oude groottante die ik van haar noch pluim ken.
En de standaard is elk jaar hetzelfde: zelf te beleggen broodjes om 13u, taart met koffie rond 16u, tussendoor cadeautjes opendoen en iedereen tot 19u rond een tafel.
Ik heb me daar intussen al opgeworpen overigens als vaste fotograaf, kwestie van iets te doen te hebben.
Nog 2 jaar te gaan.
En jep, beste vriendin verzet rustig "het feestje" als blijkt dat ik die dag niet kan. Haar ouders en haar groottante kunnen immers toch altijd.
Ik heb een jaar geprobeerd "geen tijd" te hebben, maar dat lukte dus niet.
(En gezien ik dus weet dat er nauwelijks familie is, heb ik ook voorlopig het hart niet om 3 keer "geen tijd" te hebben.)
zondag 28 juli 2019 om 19:30
Ik nodig twee vriendinnen altijd vrijblijvend uit. Als ze zin hebben om te komen: van harte welkom. Zo niet even goede vrienden. 1 vriendin heet zelf inmiddels ook kinderen, haar oudste is even oud als onze jongste en de kinderen vinden het leuk om elkaar te zien. Ze zijn wel nog klein (<6 jaar). In de toekomst zien we wel hoe het loopt, ik ga mijn kinderen niet verplichten vrienden te worden met de kinderen van onze vrienden.
Overigens vind ik het zelf meestal wel leuk, inmiddels kennen we elkaars familie ook vrij goed dus ik vind het ook gewoon leuk om die te spreken (zijn dus ook leuke mensen
)
Overigens vind ik het zelf meestal wel leuk, inmiddels kennen we elkaars familie ook vrij goed dus ik vind het ook gewoon leuk om die te spreken (zijn dus ook leuke mensen
zondag 28 juli 2019 om 19:48
Kind is intussen 10 en de partijtjes ontgroeid.appelientjex schreef: ↑28-07-2019 19:26Maar ook hiervan vraag ik me af: doet dat kind geen partijtje of feestje met vriendinnetjes dan? Er is toch niks aan als kind om je verjaardag te vieren met allemaal ouwe mensen? Kijk dat opa, oma en evt tante/oom komen snap ik. Maar verder?
Maar er werden tussen haar pakweg 5 en 8 elke keer 2 feestjes gedaan.
1 voor klasgenootjes. Buitenshuis.
1 voor familie en ik.
Hoe krijg je anders een verjaardagscadeau van ooms / tantes / oma / ...?
En de ouders van mijn beste vriendin ken ik intussen dus ook al jaren.
Ik liep er als puber de deur plat
Maar dat wil niet zeggen dat ik me meer op mijn plaats voel bij zo'n familie-verjaardag.
(En jep, mijn vriendin vraagt mij ook om dat "alleen oude mensen"-gevoel weg te werken
Want kind ziet oma en opa zowat 3 keer per week en ze wonen 500 meter verder.)
zondag 28 juli 2019 om 20:57
zondag 28 juli 2019 om 21:00
Hangt toch van kind tot kind af?appelientjex schreef: ↑28-07-2019 20:57Huh als je 10 bent doe je toch nog steeds partijtjes? Dat doe je toch sowieso de hele lagere school(ik in ieder geval wel in mijn jeugd)? En op de middelbare school nodig je je vriendinnen uit voor je verjaardag.
Ik deed geen partijtjes meer op mijn 9de à 10de.
Geen behoefte aan.
Mijn zus wou het dan weer wel dolgraag dus die deed er wel nog 1 tot haar 10 of 11.
Kijk naar je kind voor zo'n dingen.
zondag 28 juli 2019 om 21:05
Geen feestje met vriendinnetjes willen maar wel de vrienden van je ouders op bezoek willen hebben?
zondag 28 juli 2019 om 21:06
Mijn oudste dochter wilde nooit een feestje, haar verjaardag met familie vond ze wel genoeg. Mijn jongste vindt het wel leuk, nou prima! Het verschilt per kind.appelientjex schreef: ↑28-07-2019 20:57Huh als je 10 bent doe je toch nog steeds partijtjes? Dat doe je toch sowieso de hele lagere school (ik in ieder geval wel in mijn jeugd)? En op de middelbare school nodig je je vriendinnen uit voor je verjaardag.
zondag 28 juli 2019 om 21:15
Familie ja. Maar de vrienden van je ouders?QueenArachnia schreef: ↑28-07-2019 21:06Mijn oudste dochter wilde nooit een feestje, haar verjaardag met familie vond ze wel genoeg. Mijn jongste vindt het wel leuk, nou prima! Het verschilt per kind.
zondag 28 juli 2019 om 21:21
Dat was jouw stelling toch niet, waar ik op reageerde?
zondag 28 juli 2019 om 21:49
Hier is de afspraak dat wanneer je zin hebt, je langs komt. Heb je geen zin, komt het niet uit, dan niet.
Je blijft anders bezig.. En gezien de weken waarin de kinderen jarig zijn, zullen mijn vriendinnen vaker niet dan wel aanwezig zijn. En andersom trouwens ook, dat heb je met verjaardagen in vakantietijden. Pech, het is geen verplichting.
Het feit dat iemand maanden niet af wil spreken omdat je een verjaardag overslaat, vind ik wel sneu.
Overigens zat ik heel erg te wachten op de vriendinnen/vrienden/buren van mijn ouders. Familie te over, helaas heb je die niet voor het kiezen. De vrienden en goede buren van mijn ouders zag ik als familie, nog steeds trouwens in bepaalde gevallen.
Anders bestond mij verjaardag uit mijn opa, oma,’ouders, broertje en zusje. De familie van mijn moeder ( ze heeft totaal 8 broers/zussen) ligt uit elkaar, opa en oma van moeders kant waren al overleden voordat ik geboren was/enig idee had van een verjaardag. Heel dankbaar voor al die fijne vrienden van mijn ouders!
Kinderfeestje stond hier trouwens los van, kan me ook niet herinneren dat dit bij andere kinderen uit mijn klas anders was. Vaak op een woensdag of vrijdagmiddag vlak voor of na de daadwerkelijke verjaardag.
Je blijft anders bezig.. En gezien de weken waarin de kinderen jarig zijn, zullen mijn vriendinnen vaker niet dan wel aanwezig zijn. En andersom trouwens ook, dat heb je met verjaardagen in vakantietijden. Pech, het is geen verplichting.
Het feit dat iemand maanden niet af wil spreken omdat je een verjaardag overslaat, vind ik wel sneu.
Overigens zat ik heel erg te wachten op de vriendinnen/vrienden/buren van mijn ouders. Familie te over, helaas heb je die niet voor het kiezen. De vrienden en goede buren van mijn ouders zag ik als familie, nog steeds trouwens in bepaalde gevallen.
Anders bestond mij verjaardag uit mijn opa, oma,’ouders, broertje en zusje. De familie van mijn moeder ( ze heeft totaal 8 broers/zussen) ligt uit elkaar, opa en oma van moeders kant waren al overleden voordat ik geboren was/enig idee had van een verjaardag. Heel dankbaar voor al die fijne vrienden van mijn ouders!
Kinderfeestje stond hier trouwens los van, kan me ook niet herinneren dat dit bij andere kinderen uit mijn klas anders was. Vaak op een woensdag of vrijdagmiddag vlak voor of na de daadwerkelijke verjaardag.
chantilly21_2 wijzigde dit bericht op 28-07-2019 22:19
17.95% gewijzigd
zondag 28 juli 2019 om 22:02
Wij gaan wel naar de kinderverjaardagen binnen de vriendengroep. Maar van 1 stel worden de kinderen dit jaar 16 en 17 en daar heb ik toch erg weinig zin meer in. Voelt ook een beetje 'verkeerd'. Ze innen de envelopjes en gaan de hort op, dus ze zijn er zelf geeneens echt bij op het 'feest'. En dan wonen ze ook nog eens zo'n 50 km verderop. Maar het betreft de beste vriend van mijn man, dus we gaan toch maar weer braaf.