Kinderverjaardagen
zondag 28 juli 2019 om 11:23
Ik loop ergens tegenaan met een goede vriendin.
En zou graag jullie mening willen.
Ik ben een beetje aan het afbouwen met kinderverjaardagen, omdat ik een aantal kinderen vrijwel nooit zie van kennissen of vriendinnen.
Dat is ook prima zo, ik spreek graag af met vriendinnen zonder de kinderen erbij.
Soms gingen we namelijk naar kinderverjaardagen waarvan mijn kind de naam niet eens kende.
En andersom kwamen er mensen waarvan mijn kind niet wist wie het waren.
Nu heb ik een goede vriendin en zij heeft een dochter.
Onze kinderen schelen veel in leeftijd, dus ze kennen elkaar niet echt.
Ik wil met haar ook de kinderverjaardagen afschaffen, maar ik ben bang dat ze dan heel erg op haar teentjes getrapt zal zijn.
Ik ben namelijk in het verleden een keer niet op 1 van de verjaardagen geweest en ze liet mij duidelijk merken dat ze er niet blij mee was.
Nu weet ik niet zo goed hoe ik dit het beste kan doen.
Moet ik het gesprek aangaan om te zeggen dat ik het af wil schaffen of maak ik het dan te zwaar?
Andere optie is de verjaardagen afzeggen en vervolgens ook geen uitnodiging doen voor de verjaardag van mijn kind, zodat de kinderverjaardagen doodbloeden.
En zou graag jullie mening willen.
Ik ben een beetje aan het afbouwen met kinderverjaardagen, omdat ik een aantal kinderen vrijwel nooit zie van kennissen of vriendinnen.
Dat is ook prima zo, ik spreek graag af met vriendinnen zonder de kinderen erbij.
Soms gingen we namelijk naar kinderverjaardagen waarvan mijn kind de naam niet eens kende.
En andersom kwamen er mensen waarvan mijn kind niet wist wie het waren.
Nu heb ik een goede vriendin en zij heeft een dochter.
Onze kinderen schelen veel in leeftijd, dus ze kennen elkaar niet echt.
Ik wil met haar ook de kinderverjaardagen afschaffen, maar ik ben bang dat ze dan heel erg op haar teentjes getrapt zal zijn.
Ik ben namelijk in het verleden een keer niet op 1 van de verjaardagen geweest en ze liet mij duidelijk merken dat ze er niet blij mee was.
Nu weet ik niet zo goed hoe ik dit het beste kan doen.
Moet ik het gesprek aangaan om te zeggen dat ik het af wil schaffen of maak ik het dan te zwaar?
Andere optie is de verjaardagen afzeggen en vervolgens ook geen uitnodiging doen voor de verjaardag van mijn kind, zodat de kinderverjaardagen doodbloeden.
zondag 28 juli 2019 om 22:38
Ik zit echt met mijn oren te klapperen. Echt heel bizar. Wat hebben jullie op die verjaardag te zoeken? Zouden die kinderen nou echt beledigd zijn of aanstoot aan nemen als jullie -oude lullen in hun ogen, geeneens familie- niet zouden komen? En waarom willen die ouders zo graag dat jullie er zijn? Ik vind het echt ongepast.MRES schreef: ↑28-07-2019 22:02Wij gaan wel naar de kinderverjaardagen binnen de vriendengroep. Maar van 1 stel worden de kinderen dit jaar 16 en 17 en daar heb ik toch erg weinig zin meer in. Voelt ook een beetje 'verkeerd'. Ze innen de envelopjes en gaan de hort op, dus ze zijn er zelf geeneens echt bij op het 'feest'. En dan wonen ze ook nog eens zo'n 50 km verderop. Maar het betreft de beste vriend van mijn man, dus we gaan toch maar weer braaf.
maandag 29 juli 2019 om 07:57
Ik ben het helemaal met je eens, hoor. En nee, de kinderen zouden óns niet missen maar de envelopjes van al papa en mama's vrienden wel, denk ik zo. Denk ik hoor, zeker weten doe ik het niet.appelientjex schreef: ↑28-07-2019 22:38Ik zit echt met mijn oren te klapperen. Echt heel bizar. Wat hebben jullie op die verjaardag te zoeken? Zouden die kinderen nou echt beledigd zijn of aanstoot aan nemen als jullie -oude lullen in hun ogen, geeneens familie- niet zouden komen? En waarom willen die ouders zo graag dat jullie er zijn? Ik vind het echt ongepast.
maandag 29 juli 2019 om 08:07
Ik lees dit topic met stijgende verbazing. Ik heb twee kinderen in de bovenbouw van de basisschool. Zij vieren hun verjaardag met hun vrienden/vriendinnen en daarnaast komen de grootouders langs. Zo gaat het overal in mijn omgeving, waarom zou je jezelf kwellen door allerlei kinderverjaardagen af te lopen? Met vrienden die mij emotioneel chanteren op dit vlak zou ik eerlijk gezegd heel snel klaar zijn.
maandag 29 juli 2019 om 08:19
Maar dat ligt toch gewoon aan je eigen situatie? Mijn vriendin komt want haar dochter was schoolvriendin met mijn dochter en nog steeds. Ook heb ik een paar vriendinnen die een leuke band met mijn kinderen hebben.Poppy_del_Rio schreef: ↑29-07-2019 08:07Ik lees dit topic met stijgende verbazing. Ik heb twee kinderen in de bovenbouw van de basisschool. Zij vieren hun verjaardag met hun vrienden/vriendinnen en daarnaast komen de grootouders langs. Zo gaat het overal in mijn omgeving, waarom zou je jezelf kwellen door allerlei kinderverjaardagen af te lopen? Met vrienden die mij emotioneel chanteren op dit vlak zou ik eerlijk gezegd heel snel klaar zijn.
Wij hebben namelijk geen opas en geen betrokken ooms en tantes.
maandag 29 juli 2019 om 09:52
pipootje schreef: ↑29-07-2019 08:19Maar dat ligt toch gewoon aan je eigen situatie? Mijn vriendin komt want haar dochter was schoolvriendin met mijn dochter en nog steeds. Ook heb ik een paar vriendinnen die een leuke band met mijn kinderen hebben.
Ja, dat snap ik wel, want daar is er een persoonlijke band die waardevol is voor alle partijen. Maar wat ik uit veel reacties haal is dat dat vaak juist niet zo is en dat het kennelijk (?) een excuus is om zo veel mogelijk cadeaus bij elkaar te harken voor je kinderen en dat mensen er ook nog met tegenzin zitten.
maandag 29 juli 2019 om 10:04
Hai. Wij hebben een paar jaar geleden besloten geen vrienden (en hun kinderen) uit te nodigen op de verjaardagen van onze kinderen. Reden hiervoor was dat we simpelweg, dan zoooooveel verjaardagen hadden, dat het amper bij te benen was.
Voorbeeld, dochter is morgen jarig. Komt familie, maar geen vrienden van ons. Wij hebben zelf een grote familie en veel nichtjes en neefjes, dus visite zat.
Vrienden waren hier allemaal oke mee, en sommigen ook wel 'blij'.
Een uitzondering voor mijn beste vriendin, zij heeft geen familie en haar man ook niet. 1 dochtertje. Dus op haar verjaardag komen we wel, en daarnaast doen we ook veel samen met de kinderen. Zij gaf aan het juist heel fijn te vinden, omdat ze geen grote familiekring hebben.
Voorbeeld, dochter is morgen jarig. Komt familie, maar geen vrienden van ons. Wij hebben zelf een grote familie en veel nichtjes en neefjes, dus visite zat.
Vrienden waren hier allemaal oke mee, en sommigen ook wel 'blij'.
Een uitzondering voor mijn beste vriendin, zij heeft geen familie en haar man ook niet. 1 dochtertje. Dus op haar verjaardag komen we wel, en daarnaast doen we ook veel samen met de kinderen. Zij gaf aan het juist heel fijn te vinden, omdat ze geen grote familiekring hebben.
maandag 29 juli 2019 om 10:32
Als de kinderen onderling echt een band hebben vind ik het nog een ander verhaal (al worden die kinderen hier dan meestal door het kind zelf uitgenodigd).pipootje schreef: ↑29-07-2019 08:19Maar dat ligt toch gewoon aan je eigen situatie? Mijn vriendin komt want haar dochter was schoolvriendin met mijn dochter en nog steeds. Ook heb ik een paar vriendinnen die een leuke band met mijn kinderen hebben.
maandag 29 juli 2019 om 10:51
Ik snap ook niet waarom al die verjaardagen per se 2x gevierd moeten worden. Als je ook al een partijtje doet dan is dat toch voldoende.Poppy_del_Rio schreef: ↑29-07-2019 08:07Ik lees dit topic met stijgende verbazing. Ik heb twee kinderen in de bovenbouw van de basisschool. Zij vieren hun verjaardag met hun vrienden/vriendinnen en daarnaast komen de grootouders langs. Zo gaat het overal in mijn omgeving, waarom zou je jezelf kwellen door allerlei kinderverjaardagen af te lopen? Met vrienden die mij emotioneel chanteren op dit vlak zou ik eerlijk gezegd heel snel klaar zijn.
maandag 29 juli 2019 om 11:10
Ik ben echt verbaasd hoeveel mensen geen kinderverjaardagen vieren en alleen een partijtje voldoende vinden. En hoeveel volwassenen hun verjaardag nog vieren.
Het zal zijn wat je gewend bent, bij ons thuis vierden we ook alleen kinderverjaardagen. En dan nog een partijtje. In onze vriendenkring ook. Ik ken niemand die zijn eigen verjaardag viert. Alleen bij een speciale leeftijd, als 40.
Het zal zijn wat je gewend bent, bij ons thuis vierden we ook alleen kinderverjaardagen. En dan nog een partijtje. In onze vriendenkring ook. Ik ken niemand die zijn eigen verjaardag viert. Alleen bij een speciale leeftijd, als 40.
maandag 29 juli 2019 om 11:24
Ik vind het dus ontzettend jammer dat velen hun eigen verjaardag niet meer vieren maar alleen nog die van de kinderen. Wij komen namelijk ook niet op de kinderverjaardagen van vrienden (op een enkele uitgezonderd) en zo tref je familie en andere vrienden van je vrienden ook niet meer.
Laatst sprak ik een moeder van een vriendin op een crematie en die zei "toch jammer dat we elkaar alleen nog maar bij deze gelegenheden zien" ...mijn ouders vonden het ook altijd fijn om mijn vrienden te ontmoeten op verjaardagen en visa versa.
ik vier dus altijd mijn verjaardag.
Laatst sprak ik een moeder van een vriendin op een crematie en die zei "toch jammer dat we elkaar alleen nog maar bij deze gelegenheden zien" ...mijn ouders vonden het ook altijd fijn om mijn vrienden te ontmoeten op verjaardagen en visa versa.
maandag 29 juli 2019 om 11:28
Hier gaan we wel naar kinderverjaardagen, met de simpele reden dat de kinderen ook echt bevriend zijn. Het zijn supergezellige feestjes. Heeft een van de kinderen geen zin om de verjaardag even goede vrienden. Heeft een van ons geen tijd of zin ook prima. Daar hangen we geen oordeel aan.
Bij familie zit het bij ons net even anders. De nichtjes en neefjes bezoeken wij niet met de verjaardagen, omdat er geen "familie" band is.
Bij familie zit het bij ons net even anders. De nichtjes en neefjes bezoeken wij niet met de verjaardagen, omdat er geen "familie" band is.
maandag 29 juli 2019 om 11:38
Waarom is een partijtje niet voldoende dan? En het eventueel nog klein vieren met de naaste familie (ouders en opa/oma). Deed dat vroeger zelf ook altijd zo.NoPepsiPlease schreef: ↑29-07-2019 11:10Ik ben echt verbaasd hoeveel mensen geen kinderverjaardagen vieren en alleen een partijtje voldoende vinden. En hoeveel volwassenen hun verjaardag nog vieren.
Verjaardag vieren als volwassenen doen sommigen wel en sommigen niet in mijn omgeving. Vriend viert het bijv nooit. Ik af en toe. Puur om de gelegenheid aan te grijpen voor een gezellig samenzijn met vriendinnen. Lekker een wijntje drinken en bijkletsen.
Prima als je het trouwens groots wilt vieren hoor (voor jezelf of kind). Maar verplicht mensen niet om te komen. Dat is volgensmij het punt hier.
maandag 29 juli 2019 om 11:40
Eens. Het kan gezellig zijn, en leuk om bij te praten met de volwassenen die komen. Of ouders van vriendinnen te zien.
maandag 29 juli 2019 om 11:58
Ik zou mij niet door een vriendin laten chanteren!milasun schreef: ↑28-07-2019 13:10Bedankt voor de reacties.
Verschillende meningen, maar ik kan er zeker wat mee.
Wij hebben ook een best grote vriendengroep en ik heb meerdere goede vriendinnen.
Door het jaar heen zijn dat heel wat kinderverjaardagen.
Haar dochter zit inderdaad aan het einde de basisschool en het is een verjaardag waar minimaal 30 mensen komen.
Het is niet zo dat er niemand komt, anders was ik natuurlijk ook blijven gaan.
Ik ga het bespreekbaar maken en mocht het in hele slechte aarde vallen dan ga ik alsnog.
De vorige keer dat ik niet geweest ben, wilde ze een paar maanden niet meer afspreken.
Het zou jammer van de vriendschap zijn.
Als ze je uitnodigt kun je gewoon aangeven dat je overslaat. Als ze vraagt waarom, kun je gewoon aangeven dat je niet meer naar kinderverjaardagen gaat omdat je dan elke week wel ergens zit. Of dat zij de enige is op die verjaardag die je kent, dus dat je je altijd erg ongemakkelijk voelt op zo'n feestje. (Dat geef ik nog wel eens aan mbt bepaalde feestjes.) Ik heb ook wel eens een combinatie gemaakt van, ik ken daar niemand behalve de gastvrouw en ik ken het kind eigenlijk niet, dus ik zal niet gemist worden.
Voor verjaardag van jou kind, zou ik alleen de mensen uitnodigen die iets te betekenen hebben voor je kind.
Jenny80 schreef: ↑29-07-2019 11:24Ik vind het dus ontzettend jammer dat velen hun eigen verjaardag niet meer vieren maar alleen nog die van de kinderen. Wij komen namelijk ook niet op de kinderverjaardagen van vrienden (op een enkele uitgezonderd) en zo tref je familie en andere vrienden van je vrienden ook niet meer.
Ik vind het oprecht niet leuk om mijn verjaardag te vieren. Niet dat ik het erg vind om een jaar ouder te worden, maar ik heb geen zin om te sloven met drinken, eten enz. Zelf had ik er dus niets aan, want je bent heel de tijd bezig. Je kunt dus met niemand bijpraten. Dus ik vier het al jááren niet meer.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
maandag 29 juli 2019 om 15:34
Ik heb geestdodende kinderverjaardagen meegemaakt waar vrouwen elkaar uren lang de loef afsteken over het moederschap en kinderverjaardagen waar de ouders om 6 uur allemaal stonden te dansen in de keuken en de kinderen zich zaten dood te schamen op de bank. Je kunt wel raden welke ik skip en welke niet.appelientjex schreef: ↑29-07-2019 11:40Eens. Het kan gezellig zijn, en leuk om bij te praten met de volwassenen die komen. Of ouders van vriendinnen te zien.
maandag 29 juli 2019 om 19:26
Ah ok, ja die ervaring heb ik persoonlijk niet. Maar goed, zo kan het ook gaan natuurlijk.kindrebel schreef: ↑29-07-2019 15:34Ik heb geestdodende kinderverjaardagen meegemaakt waar vrouwen elkaar uren lang de loef afsteken over het moederschap en kinderverjaardagen waar de ouders om 6 uur allemaal stonden te dansen in de keuken en de kinderen zich zaten dood te schamen op de bank. Je kunt wel raden welke ik skip en welke niet.![]()
maandag 29 juli 2019 om 19:29
Het staat je vrij om buiten andermans verjaardagen zelf contact te houden met mensen.Jenny80 schreef: ↑29-07-2019 11:24Ik vind het dus ontzettend jammer dat velen hun eigen verjaardag niet meer vieren maar alleen nog die van de kinderen. Wij komen namelijk ook niet op de kinderverjaardagen van vrienden (op een enkele uitgezonderd) en zo tref je familie en andere vrienden van je vrienden ook niet meer.
maandag 29 juli 2019 om 19:34
NoPepsiPlease schreef: ↑29-07-2019 11:10Ik ben echt verbaasd hoeveel mensen geen kinderverjaardagen vieren en alleen een partijtje voldoende vinden. En hoeveel volwassenen hun verjaardag nog vieren.
Ik ook niet. Wij hebben de mazzel dat beiden kinderen bijna tegelijk jarig zijn met een van ons.
Dus wij doen combi verjaardagen, houd schoonmoe ook meteen op met zeuren over verjaardagskoffie.
En daar komen alleen directe familie ( geen grote familie en wat er is aan tantes en ooms generatie ouder heeft ruzie elkaar, daar heb ik geen behoefte aan) en een paar goede vrienden met hun kinderen.
De vrienden hebben we een warmere band mee dan met meeste familie buiten de broer en zus van onszelf om.
Kan iemand niet, prima. Kunnen wij een keer niet ook prima. Ik vind echte feestjes leuk, dus speciale verjaardagen en wil daar ook bets voor uitpakken. Maar dat geneuzel in de woonkamer met familie omdat dat hoort.. terwijl ik die het rest van jaar ook nooit zie. En nooit heb gezien anders dan bij anderen op de verjaardag. Nee dank u.