Klaar met schoonouders....!

18-11-2011 13:28 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zitten twijfelen of ik mijn verhaal hier wel of niet op moest zetten maar ik moet het gewoon even kwijt, hoewel tips ook meer dan welkom zijn!

Sinds afgelopen week heb ik het helemaal gehad met mijn schoonouders!

We hebben in het verleden wat moeite gehad met dingen maar inmiddels dacht ik dat we, door toch over alles gepraat te hebben, de lucht daarna geklaard was en ook echt wel zelf verantwoording voor de dingen genomen die ik anders had kunnen doen en excuus gemaakt; waar 2 vechten hebben 2 schuld.

Maar geen excuus van haar/hun kant, alles werd op mij afgeschoven, uiteindelijk heb ik dat dan maar met moeite voor lief genomen want het zijn tenslotte de ouders van mijn man...

Het leek allemaal redelijk normaal te gaan tot nu...

We zijn een tijd verder en momenteel loopt het ff niet zo lekker tussen mij en mijn man, er is zelfs gesproken over scheiden...

Mijn schoonmoeder pakt dit aan om mij helemaal zwart te gaan zitten maken tegenover mijn man; alles zou aan mij liggen, ik hersenspoel en bespeel hem en ik heb het helemaal voor hun afgedaan!

Het ergste vind ik nog dat er door schoonmoeder gesuggereerd is (aangezien een van mijn eigen ouders een drankprobleem heeft) dat dit MIJN schuld is!!!

Dit was voor mij DE druppel!!!!

Ik snap dat ze teleurgesteld/boos/verdrietig zijn, maar dit vind ik echt te ver gaan!

Mijn man en ik kijken hoe we aan ons probleem kunnen werken dat durfden we haar bijna niet te vertellen (belachelijk maar waar) maar ik moest volgens schoonmama maar niet denken dat voor mij alles nog zoals vroeger zou worden!! (Alsof ik dat nu nog zou willen?)

Ik heb inmiddels de keus gemaakt geen contact meer te willen met deze mensen, ik ben nog aan het uitvogelen hoe ik dat wil aangezien ik mijn dochter niet haar opa en oma wil ontnemen, maar voor mezelf ben ik er klaar mee,ik hoef niet alles te pikken alleen omdat het de moeder is van mijn man.

Mijn man vind het niet leuk dat ik deze keus maak maar snapt het gelukkig wel.

Er zijn grenzen en daar is zij nu echt over heen gegaan....
Waarom gooi jij je huwelijksproblemen dan bij je schoonouders neer? Zeker als het niet klikt, zou ik dat dus zeker niet doen.
Ik snap ook niet waarom je je huwelijksproblemen, wat toch echt heel erg prive is, aan je schoonouders zou moeten vertellen. Sterker nog, in zo'n geval zullen bijna alle ouders partij voor hun eigen kind gaan kiezen.

Nemt niet weg, dat ik vind dat jouw schoonmoeder over de schreef gaat, waar bemeoit zij zich in hemelsnaam mee??

Ik denk dat je er goed aan doet om het contact te verbreken, je hebt wel andere dingen aan je hoofd.
Dat doe ik niet zelf maar mijn man, daar heb ik het al met hem over gehad dat ie dat niet meer moet doen.

Vind dat nu ook niet meer zo van belang, dat valt nu niet meer terug te draaien...
Het contact verbreken is wel een hele rigoreuze stap, die jou op korte termijn 'voldoening' zal geven maar op langere termijn geen oplossing zal bieden. Zeker niet omdat er een kleinkind in het spel is.

Ik snap trouwens ook niet waarom je jouw schoonouders bij jullie huwelijksproblemen betrekt.
Ah, maar daarmee geeft jouw man dus wel ruimte aan zijn moeder om in jullie toch al even moeizame verhoudingen te gaan zitten stoken!

Mag je niet erg vinden, maar wees je bewsut van het proces: zoon komt bij haar zijn hart uitstrorten, zij ervaart dat als een vrijbrief om zich tegen jou te keren.

Die ruimte wordt haar nl gegeven. Dus nu is het zaak om juist weer een grens te stellen.

Overigens schrijf je quote:Mijn man en ik kijken hoe we aan ons probleem kunnen werken dat durfden we haar bijna niet te vertellen (belachelijk maar waar). Hier lijkt het toch echt alsof jullie samen te biecht gingen.
quote:pimpelmeesje67 schreef op 18 november 2011 @ 13:30:

Waarom gooi jij je huwelijksproblemen dan bij je schoonouders neer? Zeker als het niet klikt, zou ik dat dus zeker niet doen.

Dit was ook mijn eerste gedachte. Zij hebben toch niets te maken met jullie priveproblemen? Ik vertel mijn ouders en schoonouders nooit over onze privezaken, het gaat ze gewoon niet aan.

Als ik dit zo lees, zou ik ook het contact verbreken. Maar hoe doe je dat met je kinderen? Met je man mee laten gaan misschien. En als zijn ouders bij jullie willen komen?
Je schoonouders bij dit soort dingen betrekken is natuurlijk niet zo slim van je man.

Verder snap ik niet dat je man dit zo laat escaleren. Waar is hij in dit verhaal? Het klinkt alsof hij van de zijlijn toekijkt.

Wat zegt hij dan als je schoonmoeder je zwart maakt? In je post komt het over alsof hij alles als een lulletje rozenwater over zich heen laat komen. Als mijn schoonmoeder zoiets zou doen, zou mijn vriend woest zijn, maar het in de eerste plaats niet eens zo ver laten komen.
Nogmaals voor de mensen die het niet gelezen hebben; IK heb mijn schoonmoeder hier niet bij betrokken, mijn MAN heeft bij moeders uitgehuild en NEE ik vind dit zelf ook niet fijn dat dit gebeurd is, maar dat valt niet terug te draaien op dit moment.

We zijn er mee bezig om haar die ruimte niet meer te geven, maar dat hangt voornamelijk van manlief af, die is gewend om álles te vertellen tegen zn moeder, ik vind dat niet normaal, wij zijn volwassen en bepaalde dingen hou je idd gewoon privé!

Ze hoeft gewoon niet alles te weten.

En ik moet juist die afstand wel nemen, stoken doet ze toch wel of ik er nou wel of niet bij ben.

Mijn keus van er niet meer heen gaan staat wat dat betreft al vast.
Nou, sterkte er mee dan, en hopelijk komen jullie er samen uit.

Ik snap verder even niet welke kant je in wil met dit topic, ik begrijp dat je eigenlijk alleen maar je verhaal kwijt wilde?
Manlief heeft het in dit geval echt wel voor mij opgenomen maar neemt niet weg dat het wel zijn ouders blijven, hij zit tussen 2 vuren in.

Hij kan er gewoon heen blijven gaan, ik snap opzich nog wel dat hij ze niet zo laat vallen het zijn zijn ouders...

Voor mij is het denk ik wat dat betreft makkelijker om afstand te nemen, al zullen er nog genoeg dingen zijn die het heel moeilijk gaan maken...
Ik heb zitten twijfelen of ik mijn verhaal hier wel of niet op moest zetten maar ik moet het gewoon even kwijt, hoewel tips ook meer dan welkom zijn!
nevermind ;)
quote:ikke_10 schreef op 18 november 2011 @ 13:58:

Manlief heeft het in dit geval echt wel voor mij opgenomen maar neemt niet weg dat het wel zijn ouders blijven, hij zit tussen 2 vuren in.

Hij kan er gewoon heen blijven gaan, ik snap opzich nog wel dat hij ze niet zo laat vallen het zijn zijn ouders...

Voor mij is het denk ik wat dat betreft makkelijker om afstand te nemen, al zullen er nog genoeg dingen zijn die het heel moeilijk gaan maken...

Er zit een groot grijs gebied tussen 'alles pikken' en 'er nooit meer heengaan'. Ik krijg nog steeds het gevoel dat hij dit gedrag van je schoonouders alleen maar in de hand werkt, door ze niet duidelijk te maken dat hij het niet wil horen.

Het komt op mij namelijk over dat jouw grootste probleem niet je schoonouders zijn, maar hoe je man met ze omgaat.

Succes in ieder geval
weer dubbel... ben lekker bezig vandaag sorry
Wat voor een tips wil je dan concreet?
Mensen die bv een soortgelijk probleem hebben en deze keus gemaakt hebben hoe zij dat doen, met bv verjaardagen?

Bovendien vind ik het wel verhelderend om de mening van een ander te lezen; idd waarom leg je je relatieproblemen bij je ouders neer?? Mijn eigen eerste reactie was nou niet gelijk om dit aan mijn ouders te gaan vertellen... maakt het alleen maar ingewikkelder om er samen uit te komen als familie zich er mee gaat bemoeien....
Ik denk ook dat je man teveel toelaat van zijn ouders. Dat jij een grens stelt is tot daaraan toe, maar hij dient dat ook te doen. Ik vraag me af of de houding en het gedrag van jouw schoonouders (en de wisselwerking tussen jouw man en hen) ook een deel van jullie onderlinge problemen veroorzaken?

Ik denk dat je er goed aan doet om, samen met je man, helder te krijgen op welke punten hij zijn ouders moet bijsturen of corrigeren. Ik denk dat het heel belangrijk is dat jij hem laat inzien dat dit ver over de schreef is. En dat het wel zijn ouders zijn, maar jij bent zijn vrouw en jullie dochter is zijn kind. Jullie beider welbevinden is ook zijn verantwoordelijkheid.
Oh en vwb verjaardagen: jouw man kan jullie kind meenemen naar opa en oma. wanneer jullie kind jarig is, zijn ze ofwel niet welkom bij jou thuis, of ze zijn dat wel en hebben zich positief, vriendelijk en vrolijk op te stellen naar alle aanwezigen. JIj hebt het recht om ze de toegang te ontzeggen als ze over de schreef gaan in jouw huis, ze zijn immers bij jou te gast.
Ik denk dat het zeker een punt is om mijn man duidelijk te maken dat hij dit soort dingen niet meer moet zeggen tegen zn ouders, het is niet onderdeel van ons probleem samen maar het maakt het allemaal niet makkelijker om er wat aan te willen doen.

Denk er zelf ook wel aan om de verjaardagen zo "normaal" mogelijk te willen houden wat betreft voor de kinderen dan, ik laat absoluut geen verstek gaan op mijn dochters verjaardag omdat opa en oma komen, maar gezellig bij elkaar op de koffie gaan dat zit er sowiezo niet meer in.
hoe komt het weer bij jou terug dan dat het jou schuld zou zijn dat een van je ouders een drankprobleem heeft?
Met zo'n moeder kan ik bijna voor je uittekenen wat de 'relatieproblemen' van je man zullen zijn. En die van jou eigenlijk ook wel want dat trekt mekaar aan. In psychologie- en zelfhulpboeken staan ongezonde familieverhoudingen uitgebreid beschreven. Ik vermoed dat je door te lezen over dit onderwerp veel herkenning en ook erkenning zult vinden. Mogelijk dat je de inzichten en hulp uit bijvoorbeeld de hoek van "familieopstellingen voor paren" kunt gebruiken om de invloed van familiesystemen op jullie relatie te begrijpen. Je doet er volgens mij goed aan het contact met zijn moeder (voorlopig) helemaal te verbreken en hij zou dat maar beter ook kunnen doen.
quote:zwartezwanen schreef op 18 november 2011 @ 14:23:

Oh en vwb verjaardagen: jouw man kan jullie kind meenemen naar opa en oma. wanneer jullie kind jarig is, zijn ze ofwel niet welkom bij jou thuis, of ze zijn dat wel en hebben zich positief, vriendelijk en vrolijk op te stellen naar alle aanwezigen. JIj hebt het recht om ze de toegang te ontzeggen als ze over de schreef gaan in jouw huis, ze zijn immers bij jou te gast.Oh? en welk recht heeft haar man om zijn ouders in ZIJN huis te ontvangen?
quote:ikke_10 schreef op 18 november 2011 @ 14:37:

Ik denk dat het zeker een punt is om mijn man duidelijk te maken dat hij dit soort dingen niet meer moet zeggen tegen zn ouders, het is niet onderdeel van ons probleem samen maar het maakt het allemaal niet makkelijker om er wat aan te willen doen.

Denk er zelf ook wel aan om de verjaardagen zo "normaal" mogelijk te willen houden wat betreft voor de kinderen dan, ik laat absoluut geen verstek gaan op mijn dochters verjaardag omdat opa en oma komen, maar gezellig bij elkaar op de koffie gaan dat zit er sowiezo niet meer in.Je man mag uithuilen bij hij wil. Het is alleen aan hem om te realiseren dat hij daar niet de steun gaat krijgen die hij wellicht nodig heeft. Maar dat zijn ouders met hem mee huilen en het wellicht nog erger maken en misschien zelfs denken hem te troosten door heel lelijk over jou te doen. Het is aan hem daarin zijn ouders te corrigeren en dit niet door te beppen naar jou.
Ik heb ooit een discussie gehad met mijn schoonouders over drankgebruik dat ik er door een van mijn ouders vrij zwaar aan til als iemand meer drinkt als gezond voor je is,lijkt mij vrij logisch, zij willen dat niet snappen en nu pakt mijn schoonmoeder dat aan alsof een van mijn ouders is gaan drinken door mijn relatieproblemen, geen idee waarom zij dat zo ziet, want het heeft totaal niks met elkaar te maken!

Het is dan wel ONS huis maar mijn man respecteert deze beslissing wel, denk niet dat zwartezwanen het zó zwart/wit bedoeld...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven