Krent

06-04-2012 09:16 232 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben boos op mijn vriend.

Mijn vriend had de droom om een bedrijf te beginnen. Hij verdiende in het begin niet genoeg, dus ik heb alle rekeningen betaald.

Na drie jaar was ik het zat en zijn we uiteindelijk bij de psycholoog belandt, want ik zat erdoorheen omdat ik vast zat in een stomme baan (financieel wel noodzakelijk) en mijn vriend niet erkende wat een offers ik maakte (hij vindt het normaal dat partners zo voor elkaar zorgen) en hij daarnaast niet over de brug kwam met voortgang in onze relatie (verhuizen, trouwen, meer stabiele financiele situatie).

Toen is hij een baan gaan zoeken en die heeft hij gekregen en het mooie is dat hij zijn bedrijf ernaast kan blijven proberen. De baan is ver weg, maar ik kan niet wachten daarheen te gaan. Ik wil alleen wel een tijdje niets, gewoon om tot mezelf te komen. Ik zeg tegen hem een maand, maar denk eifenlijk eerder aan drie maanden. Daarna wil ik een baan zoeken.

Mijn vriend dringt er nu steeds op aan dat ik vanaf afstand voor mijn oude baas moet blijven werken. Staat wel goed op cv, ik vind het inhoudelijk leuk, maar ben eigenlijk wel klaar met het bedrijf en met verplichtingen voor een tijdje. Maar ik had dus het gevoel dat vriend dit alleen maar wil omdat hij bang is dat ik thuis ga niksen. Gisteren bevestigde hij dat. Ik vind dat stom en zo'n ruzie maakt dat ik hrm opeens echt niet aantrekkelijk vind, terwijl ik gisteren nog zo'n vrliefd gevoel had.

Ik snap echt niet waarom hij mij niet vertrouwt dat ik wel werk ga zoeken, waarom hij niet in me gelooft als ik zeg dat ik heus wel werk vind en wordt aangenomen, ik snap niet dat hij mij geen rust gunt, ik snap niet dat hij niets wil terugdoen voor voorgaande jaren...
Ik denk dat ik alles wel gezegd heb. Ik wens je veel sterkte en wijsheid.
@helene : zo simpel ligt het niet. Ik ben ge-sloopt. Ik wil weten waarom ik in die baan iemand anders geworden ben dan wie ik echt ben.

Ik denk trouwens ook dat ik na twee weken wel weer aan het werk wil, maar ik moet van mezelf rusten. Op vaksntie duurt het 4 dagen voor ik me echt kan ontspannen. En daarnaast gast het er gewoon om dat ALS ik het zou willen dat il vindt dat mijn vriend me moet willen ondersteunen. Principekwestie.
Madille,

Je wilt graag een andere richting kiezen in je werk. Maar eigenlijk weet je al bij voorbaat dat jouw vriend het hier niet mee eens zal zijn.

Hoe wil je dat dan gaan oplossen? Toch kiezen voor de weg die hij uitstippelt voor jou, maakt jou denk ik, niet gelukkig.

Maar ga je iets doen waar jouw hart ligt, dan heb je een hoop problemen met jouw vriend.

Zou je niet eerst eens kijken of je een compromis kan sluiten met hem, alvorens je biezen te pakken en richting hem te vertrekken?
tuurlijk wil hij in NL blijven, hij wordt gesponsord door jou.

trek je eigen plan meid, je hebt hem niet nodig, hij jou wel.
wij slapen nooit.
quote:rozenstruikje schreef op 06 april 2012 @ 11:37:

Ik denk dat ik alles wel gezegd heb. Ik wens je veel sterkte en wijsheid.Ik sluit me bij jou aan, ik krijg een beetje het gevoel tegen een muur te praten en dat schiet niet op.
quote:madille schreef op 06 april 2012 @ 10:45:

Hij wil niet dat ik me ga richten op iets creatievers of iets compleet anders dan wat ik nu doe. Hij wil het liefst ook dat ik ernaast ga studeren.Ik lees steeds wat hij wil. Maar wat wil jij? (En niet zeggen: trouwen want dat lijkt me geen oplossing.)
quote:madille schreef op 06 april 2012 @ 11:35:

"Je wil dit, je wil dat. En waarschijnlijk kan dit en dat ook allemaal. Maar voor alles is een plek, timing en verstand. Je werk opzeggen, dan maar meegaan om te kijken of het op iets uitloopt of niet of anders weer weg etc, is wel heel symplistisch. Je neemt heftige beslissingen alsof het niets is."

Dat zeggen veel mensen. Alsof weggaan zo moeilijk is. Dat valt (naast het geregel) toch allemaal wel mee. Maar ik heb me hier nooit thuisgevoeld en als ik on the move ben, dan voel ik me goed. Mijn vriend heeft overal en netgens gewoond en dat vond ik ook leuk aan hem. Hij is wereldwijs. Maar nu hij met mij is wilde hij opeens het liefst nog jaren in NL blijven.Zie die laatste zin als compliment en ga van hieruit verder. Iedereen reageert hier vanuit zijn eigen perspectief. De een vindt het moedig/stoer en de ander vindt het simplistisch. Mijn vragen van mijn eerdere post blijven. Wat heb jij nu nodig? Hoe zie jij de toekomst? En als de rest wel goed is tussen jullie: hoe kun je dit met hem bespreken op een open manier waarin je rekening houdt met zijn perspectief / motieven / angsten / verwachtingen...?
quote:helene31 schreef op 06 april 2012 @ 11:34:

[...]

Als dat echt zo is, zou ik verwachten dat je staat te trappelen om een nieuw avontuur aan te gaan, in de baan van je dromen te starten. Waarom dan 3 maanden thuis gaan zitten? Omdat je moe bent? Dan neem je een lang weekend om bij te slapen.Je bepaalt nu net zoveel voor haar als haar vriend
@mopsie:

"je wilt graag een andere richting kiezen in je werk. Maar eigenlijk weet je al bij voorbaat dat jouw vriend het hier niet mee eens zal zijn.

Hoe wil je dat dan gaan oplossen? Toch kiezen voor de weg die hij uitstippelt voor jou, maakt jou denk ik, niet gelukkig.

Maar ga je iets doen waar jouw hart ligt, dan heb je een hoop problemen met jouw vriend.

Zou je niet eerst eens kijken of je een compromis kan sluiten met hem, alvorens je biezen te pakken en richting hem te vertrekken?"

Ik dacht dat die rustperiode mij meer inzicht zou kunnen geven. Als ik niet weet wat ik wil kan ik mijn vriend er ook niet van overtuigen. Als je een businessplan wilt opzetten moet je eerst idee koesteren en cultiveren en niet meteen overstapoen naar de doe-fase. Juist omdat het plan daar meer weerbaar door wordt.
quote:helene31 schreef op 06 april 2012 @ 11:34:

[...]

Als dat echt zo is, zou ik verwachten dat je staat te trappelen om een nieuw avontuur aan te gaan, in de baan van je dromen te starten. Waarom dan 3 maanden thuis gaan zitten? Omdat je moe bent? Dan neem je een lang weekend om bij te slapen.

Dat is wel een beetje kort door de bocht als je tegen een burn out aanzit.

Zoals ik het lees gaat het meer om het vertrouwen dan het geld. Een ander manier van in het leven staan en tegen dingen aankijken. Op zich vind ik TO's redenatie echt niet vreemd, ik heb hetzelfde gedaan, in overleg. (zonder emigratie)

En wie weet hoeft TO helemaal geen 3 maanden, maar wordt het 1 maand.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Eens met tickel
quote:valentinamaria schreef op 06 april 2012 @ 10:47:

misschien heeft je vriend wel in de planning om straks weer met zijn eigen bedrijf verder te gaan, hij zegt zijn baan op, jij werkt toch.

Ja, ik krijg de indruk dat hij zich door to wil laten onderhouden.

Daarom wil hij ook niet dat ze bepaalde risico's neemt; andere sector werken of zelf een eigen zaak beginnen.

Was die eigen zaak wel levensvatbaar of gebruikte hij dat alleen als excuus?

To, ik hoop oprecht voor je dat ik het mis heb.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

quote:madille schreef op 06 april 2012 @ 11:43:

Ik dacht dat die rustperiode mij meer inzicht zou kunnen geven. Als ik niet weet wat ik wil kan ik mijn vriend er ook niet van overtuigen. Als je een businessplan wilt opzetten moet je eerst idee koesteren en cultiveren en niet meteen overstapoen naar de doe-fase. Juist omdat het plan daar meer weerbaar door wordt.

Ik weet niet of zulke business speak goed aansluit op je persoonlijk leven? Misschien in de belevingswereld van je vriend wel, maar ik hoor steeds maar niet wat jij zelf werkelijk wilt. Je hebt 3 jaar gezwoegd in een baan die je niet beviel omdat je vriend een droom van een eigen bedrijf had. Hij kan die droom nu mede dankzij jou verwezenlijken. Jij hebt een (bijna) burn-out. In plaats van jou op zijn knieen te bedanken frustreert hij jou in jouw dromen en ontwikkeling. Jij vraagt je ondertussen af wat jij fout doet.....

Volgens mij zit er een heleboel fout in jullie relatie, en denk jij dat het om een meningsverschil om geld gaat.
quote:madille schreef op 06 april 2012 @ 11:43:

@mopsie:

"je wilt graag een andere richting kiezen in je werk. Maar eigenlijk weet je al bij voorbaat dat jouw vriend het hier niet mee eens zal zijn.

Zou je niet eerst eens kijken of je een compromis kan sluiten met hem, alvorens je biezen te pakken en richting hem te vertrekken?"

Dat snap ik. Maar wat mij moeilijk lijkt, is dat jouw vriend wél zijn dromen mag najagen, 3 jaar lang, en jij moet je helemaal in de verdediging gooien om iets te doen wat je graag wil.

Ik vind dat nogal ongelijkwaardig.

Of is hij bang dat jouw bedrijf wel van de grond komt en het zijne niet?
Ik snap helene niet: geef antwoord op al haar posts.
quote:kopjekoffie70 schreef op 06 april 2012 @ 11:45:

[...]

Ja, ik krijg de indruk dat hij zich door to wil laten onderhouden.

Daarom wil hij ook niet dat ze bepaalde risico's neemt; andere sector werken of zelf een eigen zaak beginnen.

Was die eigen zaak wel levensvatbaar of gebruikte hij dat alleen als excuus?

To, ik hoop oprecht voor je dat ik het mis heb.Als je na 3 jaar nog niks van de grond hebt gekregen, mag het de naam levensvatbaar niet eens dragen........
quote:hannah1980 schreef op 06 april 2012 @ 11:37:

[...]

Waarom zou je met deze man willen trouwen? Uit alles wat je beschrijft klinkt hij als een profiteur en uitbuiter. Jij bent heel goed in staat om voor jezelf te zorgen, hij kan dat blijkbaar niet.

Wat raar, ik krijg precies de tegenovergestelde ervaring als ik dit topic lees. Ik ben het voor het grootste deel eens met rozenstruikje. Ik denk dat het allemaal wat genuanceerder ligt dan dat het hier staat.

Ik snap wel dat die vriend er niet om zit te springen dat ze al haar zekerheden in het water gooit en 3 maanden thuis wil gaan zitten en daarna wel eens verder ziet in een vreemd land (dat is niet gelijk aan mee eens zijn, maar ik snap het wel). En dan zegt ze ook nog eens dat ze inderdaad wil zien of hij wel voor een gezin kan zorgen...

Als je een burn-out hebt, gooi je niet je baan weg, maar ga je betaald het herstel aan. Als je hersteld bent, kun je alsnog weggaan. Ik vind dit persoonlijk juist geen keuzes voor iemand die 'heel goed voor zichzelf kan zorgen'.

De meeste mensen die écht goed voor zichzelf kunnen zorgen, komen bovendien niet in een burn-out in een 34-urige baan die inhoudelijk erg leuk is. Goed voor jezelf kunnen zorgen is namelijk niet alleen gerelateerd aan geld. Dat is ook nee zeggen, je rust nemen, etc. etc. Maar dat zijn ook dingen die je moet leren.
Ik lees al een stuk of 10x in je berichten 'hij wil'.

Ik heb nog geen een keer concreet gelezen wat JIJ wil.....

Dat cultuurprobleem is ook te tackelen als je maar blijft praten. Leg hem bv uit dat werk en sociale vangnetten anders werken in NL.

Maar wat wil jij? Buiten je vriend om. Wat voor beeld zou jij schetsen van je leven als je het nu helemaal zelf kon bepalen?
"Wat heb jij nu nodig? Hoe zie jij de toekomst? En als de rest wel goed is tussen jullie: hoe kun je dit met hem bespreken op een open manier waarin je rekening houdt met zijn perspectief / motieven / angsten / verwachtingen...?"

-ik wil kunnen doen wat IK wil en niet wat iedereen denkt dat goed voor me is, want mijn ouderd hebben ook een handje van getrek aan mij

- ik wil weten wat bij mij past, wat mijn levensdoel is op werkvlak; prive weet ik het al want ik wil kinderen

- moeilijk ik heb het gevoel dat ik empathie heb voor hem en hij niet voor mij; ik denk dat hij onzeker is maar ik weet niet hoe ik day kan oplossen; ik denk dat ik hem maar eens vraag wat hij van mij verwacht.
quote:zazu_ schreef op 06 april 2012 @ 11:48:

[...]

Wat raar, ik krijg precies de tegenovergestelde ervaring als ik dit topic lees. Ik ben het voor het grootste deel eens met rozenstruikje. Ik denk dat het allemaal wat genuanceerder ligt dan dat het hier staat.

Ik snap wel dat die vriend er niet om zit te springen dat ze al haar zekerheden in het water gooit en 3 maanden thuis wil gaan zitten en daarna wel eens verder ziet in een vreemd land (dat is niet gelijk aan mee eens zijn, maar ik snap het wel). En dan zegt ze ook nog eens dat ze inderdaad wil zien of hij wel voor een gezin kan zorgen...

Als je een burn-out hebt, gooi je niet je baan weg, maar ga je betaald het herstel aan. Als je hersteld bent, kun je alsnog weggaan. Ik vind dit persoonlijk juist geen keuzes voor iemand die 'heel goed voor zichzelf kan zorgen'.

De meeste mensen die écht goed voor zichzelf kunnen zorgen, komen bovendien niet in een burn-out in een 34-urige baan die inhoudelijk erg leuk is. Goed voor jezelf kunnen zorgen is namelijk niet alleen gerelateerd aan geld. Dat is ook nee zeggen, je rust nemen, etc. etc. Maar dat zijn ook dingen die je moet leren.

Het komt toch vaak genoeg voor dat mensen gaan emigreren en dat één van de partners nog geen baan heeft? TO's vriend kan de kosten voor beiden dragen, iig tijdelijk, net zoals TO eerder heeft gedaan voor haar vriend.

Ik begrijp echt niet dat je zoiets niet voor elkaar over hebt in een goede relatie.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
ga doen wat je zelf wilt, dan maar zonder hem.
wij slapen nooit.
Zazu, volgens mij was die 34-urige baan helemaal niet zo leuk. Ik lees dat TO goed was in haar werk, maar er totaal geen plezier in had. Belangrijke factor in een burn-out proces lijkt me.
quote:madille schreef op 06 april 2012 @ 11:50:

"Wat heb jij nu nodig? Hoe zie jij de toekomst? En als de rest wel goed is tussen jullie: hoe kun je dit met hem bespreken op een open manier waarin je rekening houdt met zijn perspectief / motieven / angsten / verwachtingen...?"

-ik wil kunnen doen wat IK wil en niet wat iedereen denkt dat goed voor me is, want mijn ouderd hebben ook een handje van getrek aan mij

Dat kan dus niet, want daar gaat jouw vriend niet mee akkoord.

- ik wil weten wat bij mij past, wat mijn levensdoel is op werkvlak; prive weet ik het al want ik wil kinderen

Die ruimte krijg je niet van hem.

Je wil kinderen, maar tegelijkertijd wil vriend dat je vol aan de bak gaat en geen (parttime) thuismoeder wordt. Wil je dat zelf ook?

- moeilijk ik heb het gevoel dat ik empathie heb voor hem en hij niet voor mij; ik denk dat hij onzeker is maar ik weet niet hoe ik day kan oplossen; ik denk dat ik hem maar eens vraag wat hij van mij verwacht

Onzeker? Ik vind hem eerder dominant.
"Dat snap ik. Maar wat mij moeilijk lijkt, is dat jouw vriend wél zijn dromen mag najagen, 3 jaar lang, en jij moet je helemaal in de verdediging gooien om iets te doen wat je graag wil.

Ik vind dat nogal ongelijkwaardig.

Of is hij bang dat jouw bedrijf wel van de grond komt en het zijne niet?"

Dat laatste niet. Maar ik denk dat hij graag ziet dat ik uiteindelijk in zijn bedrijf kom werken. En dat kan niey als ik iets anders ga doen.

Ik vind het ook oneerlijk.
TO ik lees in je laatste post als reactie op Tickel dat je hem wilt vragen wat hij van jou verwacht.

Dat is inmiddels wel duidelijk toch?

Wat verwacht jij van hem?

Lijkt me een logischere vraag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven