Lastig: veeleisende schoonmoeder
zaterdag 21 maart 2026 om 09:58
Dit is niet zozeer mijn probleem maar het probleem van mijn man.
Zijn moeder zit sinds een aantal jaren in een verzorgingstehuis, door lichamelijke beperkingen. Geestelijk is er niets aan de hand, behalve de gebruikelijke vergeetachtigheid die bij haar leeftijd hoort. Maar niet dementerend of zo.
Man of wij samen gaan 2 x per week naar haar toe.
Als hij alleen gaat, is het vaak om wat dingetjes voor haar te doen (boodschappen, kleine klusjes).
Maar wat wij doen, is nooit genoeg. We blijven te kort, we vertellen niet genoeg, we nemen niet de tijd om koffie te drinken.
Deze week weer een mooi voorbeeld: man en ik hadden afgesproken om na het werk met dit mooie weer samen een terrasje te pakken in de stad.
Schoonmoeder had al een paar keer aangegeven dat er een bepaald klusje was dat ze heel graag gedaan zag. Mijn man is dus op de betreffende dag wat eerder gestopt met werken naar haar toe geteden en klusje gedaan. Daarna "moest" hij gaan zitten om gezellig samen koffie te drinken. Hij gaf aan dat hij daar geen tijd voor had omdat wij samen een terrasje zouden doen.
En dan krijgt mijn man dus op verwijtende toon te horen dat zij vroeger alles voor hem heeft gedaan en hij nu geen tijd voor haar heeft.
Bovenstaande is maar 1 voorbeeld, gebeurt vaker in iets andere vorm.
Man komt dan verslagen thuis, voelt zich een slechte zoon. En hij heeft ook geen weerwoord, want hij heeft een opvoeding gehad waarbij zijn ouders hun best hebben gedaan om hun kinderen een goede jeugd , goede opleiding te kunnen geven.
Zijn er mensen die dit herkennen? En zo ja, hoe ga jij er mee om? Ik vind het zo verdrietig om te zien dat mijn man hierdoor onterecht met schuldgevoelens kampt.
Zijn moeder zit sinds een aantal jaren in een verzorgingstehuis, door lichamelijke beperkingen. Geestelijk is er niets aan de hand, behalve de gebruikelijke vergeetachtigheid die bij haar leeftijd hoort. Maar niet dementerend of zo.
Man of wij samen gaan 2 x per week naar haar toe.
Als hij alleen gaat, is het vaak om wat dingetjes voor haar te doen (boodschappen, kleine klusjes).
Maar wat wij doen, is nooit genoeg. We blijven te kort, we vertellen niet genoeg, we nemen niet de tijd om koffie te drinken.
Deze week weer een mooi voorbeeld: man en ik hadden afgesproken om na het werk met dit mooie weer samen een terrasje te pakken in de stad.
Schoonmoeder had al een paar keer aangegeven dat er een bepaald klusje was dat ze heel graag gedaan zag. Mijn man is dus op de betreffende dag wat eerder gestopt met werken naar haar toe geteden en klusje gedaan. Daarna "moest" hij gaan zitten om gezellig samen koffie te drinken. Hij gaf aan dat hij daar geen tijd voor had omdat wij samen een terrasje zouden doen.
En dan krijgt mijn man dus op verwijtende toon te horen dat zij vroeger alles voor hem heeft gedaan en hij nu geen tijd voor haar heeft.
Bovenstaande is maar 1 voorbeeld, gebeurt vaker in iets andere vorm.
Man komt dan verslagen thuis, voelt zich een slechte zoon. En hij heeft ook geen weerwoord, want hij heeft een opvoeding gehad waarbij zijn ouders hun best hebben gedaan om hun kinderen een goede jeugd , goede opleiding te kunnen geven.
Zijn er mensen die dit herkennen? En zo ja, hoe ga jij er mee om? Ik vind het zo verdrietig om te zien dat mijn man hierdoor onterecht met schuldgevoelens kampt.
zaterdag 21 maart 2026 om 13:31
Flandrien schreef: ↑21-03-2026 13:05Nergens maar dan ook nergens valt uit op te maken dat deze dame een shitty moeder geweest is. Enkel dat ze eenzaam is en graag zou hebben dat haar zoon buiten snel een klusje doen en boodschappen brengen eens een kop koffie blijft drinken en een babbeltje met haar doet.
Snap wel dat het moeilijk en niet leuk is om je moeder daar zien te verkommeren in een rusthuis. Confronterend. Dat je dan denkt dat je daar zo snel mogelijk ook weer weg wil.
En dan daarover een schuldgevoel hebt.
Ik snap dat wel.
Nochthans makkelijk iets aan te doen. Af en toe eens écht tijd maken voor moeder. Dan zal hij niet met een schuldgevoel naar huis gaan.
Dat doen ze al. Eén keer per week!
zaterdag 21 maart 2026 om 13:32
Itsnojoke schreef: ↑21-03-2026 13:06Dat. Ik kan slecht tegen manipulatie, emotionele chantage of een schuldgevoel aangepraat worden. Dat is gedrag wat ik gewoon niet zou kunnen opbrengen om te belonen.
Ik kan me best verplaatsen in het feit dat schoonmoeder waarschijnlijk eenzaam is, maar dan zou ik wel proberen om daar een normaal gesprek over aan te gaan. Om te kijken of het contact in andere vormen gegoten kan worden, waar ze misschien meer uithaalt. Maar dit soort trucjes hou ik niet van.
Bovendien, hoeveel tijd en energie zoon en/of schoondochter erin willen steken, hangt sterk af van hoe de band altijd geweest is. Mijn schoonmoeder heeft mij altijd overal buiten gehouden, nergens bij betrokken, nare opmerkingen gemaakt, noem het maar op. Status quo is dat mijn man en ik er maar af en toe komen, een uurtje koffie drinken en gesprekken zo oppervlakkig mogelijk houden. Dat is niet voor niets. Mocht ze in een verzorgingshuis terechtkomen, dan zou dat ongeveer hetzelfde blijven. Er is geen warme band, dus uitjes en gezellige dingen mag ze doen met mensen die wel een warme band met haar hebben. Je kunt niet verwachten dat je altijd maar met bepaalde gedragingen weg komt, en dat diezelfde mensen dan later je eenzaamheid opvullen.
Eens.
zaterdag 21 maart 2026 om 13:44
Poeh, wat veel reacties. Bedankt daarvoor.
Wat veel aannames.... ik lees dingen als " boodschappen om de hoek gooien". . Hier is totaal geen sprake van. Wij of man brengen haar boodschappen en drinken dan ook altijd even een kopje koffie, soms kort, soms wat langer.
In het weekend gaan we altijd samen en drinken we koffie. Als het mooi weer is, gaan we een stukje lopen met de rolstoel. Maar er gaat ook altijd wel tijd op aan andere dingen. Ik doe haar was (dat heb ik zelf aangeboden want wasservice daar is waardeloos, kledingstukken raken zoek of komen kapot terug), ik doe haar administratie, ik maak de wc vaak even schoon omdat dat nodig is, mijn man doet nieuwe batterijen in apparatuur, maakt haar bril schoon, ga zo maar door.
Ook gaan we mee naar afspraken in het ziekenhuis. Daar gaat allemaal al veel tijd in zitten.
We doen ons best.
Ik las dat iemand schreef "rupsje nooit genoeg". Dat komt wat onaardig over, maar het klopt wel dat het nooit genoeg is.
Mijn schoonmoeder is geen makkelijke vrouw, ze klaagt vaak en veel en het glas is altijd half leeg.
Dat maakt het ook niet altijd makkelijk en van "gezellig" met haar op stap gaan is vaak geen sprake. Omdat het gewoon niet gezellig en relaxed is.
Wat veel aannames.... ik lees dingen als " boodschappen om de hoek gooien". . Hier is totaal geen sprake van. Wij of man brengen haar boodschappen en drinken dan ook altijd even een kopje koffie, soms kort, soms wat langer.
In het weekend gaan we altijd samen en drinken we koffie. Als het mooi weer is, gaan we een stukje lopen met de rolstoel. Maar er gaat ook altijd wel tijd op aan andere dingen. Ik doe haar was (dat heb ik zelf aangeboden want wasservice daar is waardeloos, kledingstukken raken zoek of komen kapot terug), ik doe haar administratie, ik maak de wc vaak even schoon omdat dat nodig is, mijn man doet nieuwe batterijen in apparatuur, maakt haar bril schoon, ga zo maar door.
Ook gaan we mee naar afspraken in het ziekenhuis. Daar gaat allemaal al veel tijd in zitten.
We doen ons best.
Ik las dat iemand schreef "rupsje nooit genoeg". Dat komt wat onaardig over, maar het klopt wel dat het nooit genoeg is.
Mijn schoonmoeder is geen makkelijke vrouw, ze klaagt vaak en veel en het glas is altijd half leeg.
Dat maakt het ook niet altijd makkelijk en van "gezellig" met haar op stap gaan is vaak geen sprake. Omdat het gewoon niet gezellig en relaxed is.
zaterdag 21 maart 2026 om 13:44
zaterdag 21 maart 2026 om 13:59
Mantelzorg is vaak gewoon loodzwaar dus blijf je/jullie grenzen goed bewaken.Frommeltje schreef: ↑21-03-2026 13:44Poeh, wat veel reacties. Bedankt daarvoor.
We doen ons best.
I'm sorry, I was thinking about cats again.
zaterdag 21 maart 2026 om 14:02
Jullie doen al veel en ook niet alleen de moetjes, lees ik. Als daar alleen maar gezeur voor terugkomt en je na het zoveelste bezoekje weer een klacht aan je broek hebt hangen dan zou ik daar ook erg verdrietig en boos van worden.
Ik vind het erg ondankbaar klinken en moeder zou zich best mogen realiseren dat de zin om haar te bezoeken ook samenhangt met haar gedrag.
Ik vind het erg ondankbaar klinken en moeder zou zich best mogen realiseren dat de zin om haar te bezoeken ook samenhangt met haar gedrag.
zaterdag 21 maart 2026 om 14:05
Zien jullie een nieuwe batterij in een afstandsbediening doen of even haar bril schoonmaken serieus als klusje??Frommeltje schreef: ↑21-03-2026 13:44In het weekend gaan we altijd samen en drinken we koffie. Als het mooi weer is, gaan we een stukje lopen met de rolstoel. Maar er gaat ook altijd wel tijd op aan andere dingen. Ik doe haar was (dat heb ik zelf aangeboden want wasservice daar is waardeloos, kledingstukken raken zoek of komen kapot terug), ik doe haar administratie, ik maak de wc vaak even schoon omdat dat nodig is, mijn man doet nieuwe batterijen in apparatuur, maakt haar bril schoon, ga zo maar door.
Nou, dan wil ik wel een avondje per week klusjes komen doen hoor!
En de wc schoonmaken: is schoonmoeder door fysiek niet meer zo netjes/handig op het toilet of is de schoonmaak gewoon schandelijk slecht? Want ik neem aan dat daar ook gewoon een schoonmaakster aanwezig is.
Was neem je mee naar huis. Kost natuurlijk wat tijd, maar tijdens een bezoekje de was in de kast leggen en de vuile was in een tas proppen kost ook precies 5 minuten.
En hebben jullie kinderen? Die zou je ook een keer bij oma langs kunnen sturen vanaf een bepaalde leeftijd.
zaterdag 21 maart 2026 om 14:05
Je blijft hierover doorgaan. Alle dagen hetzelfde...
Maar dit is ook inherent aan ouder worden, beperking hebben etcetera. Je kan niet verwachten dat je kinderen hier verandering in gaan aanbrengen. Die doen wat ze kunnen, daar mag ook enige dankbaarheid voor worden getoond.
TO en man hebben ook nog een leven en doen al veel. Moeder heeft hier ook een eigen verantwoordelijkheid in.
zaterdag 21 maart 2026 om 14:09
Hmmm…. Ik heb het ook over echte aandacht…. Iets om de deur gooien met de jas aan maakt je geen persoon die echte aandacht geeft….
Lees nu net de reactie van TO… en moet een beetje terug komen op mijn woorden. Misschien zie ik toch wel teveel in mijn omgeving.
TO; het is duidelijk dat haar behoefte en wat jullie kunnen/aankunnen uit elkaar liggen. Misschien is het goed om het gesprek aan te gaan en dit uit te spreken?
jillian76 wijzigde dit bericht op 21-03-2026 14:26
27.19% gewijzigd
zaterdag 21 maart 2026 om 14:11
Voel je niet schuldig hoor, zo te lezen doen je zat genoeg en als schoonmoeder zich wat vriendelijker zou gedragen zou je gaat vast ook meenemen naar dat terras.Frommeltje schreef: ↑21-03-2026 13:44Poeh, wat veel reacties. Bedankt daarvoor.
We doen ons best.
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid. Loesje
zaterdag 21 maart 2026 om 14:25
To, laat je niet nog een extra schuldgevoel aanpraten door dit soort reacties, hoor.-Matilda- schreef: ↑21-03-2026 14:05Zien jullie een nieuwe batterij in een afstandsbediening doen of even haar bril schoonmaken serieus als klusje??
En de wc schoonmaken: is schoonmoeder door fysiek niet meer zo netjes/handig op het toilet of is de schoonmaak gewoon schandelijk slecht? Want ik neem aan dat daar ook gewoon een schoonmaakster aanwezig is.
Was neem je mee naar huis. Kost natuurlijk wat tijd, maar tijdens een bezoekje de was in de kast leggen en de vuile was in een tas proppen kost ook precies 5 minuten.
En hebben jullie kinderen? Die zou je ook een keer bij oma langs kunnen sturen vanaf een bepaalde leeftijd.
zaterdag 21 maart 2026 om 14:45
Want omdat mensen jouw voorstel niet realistisch vinden, kunnen ze zich niet voorstellen hoe naar het is om een veeleisende ouder te hebben? Oke.
Nothing happens for a reason
zaterdag 21 maart 2026 om 14:46
-Matilda- schreef: ↑21-03-2026 14:05Zien jullie een nieuwe batterij in een afstandsbediening doen of even haar bril schoonmaken serieus als klusje??
Het is natuurlijk niet alleen een batterij vervangen. Het is óók: controleren of een apparaat inderdaad stuk is (nee). Uitleg geven aan ouder dat ie het wél doet. Nogmaals uitleg geven hoe te gebruiken. Want ook dat is kwaliteit van leven. Stel je kan in ene niet meer naar de radio luisteren als oudere? Vervelend toch?
Een klusje is zelden 5 minuten.
Maar ik wil je het adres van mijn ouder wel geven hoor. Hartstikke fijn als iemand wekelijks een avond langs wil komen voor 'klusjes'.
Vetgedrukte: schoonmaken gebeurt één keer per week in verpleeghuis van mijn ouder. Dat is uitbesteed aan externe organisatie, dus vaker echt niet. Ik neem dus ook vaak de stofzuiger nog even ter hand inderdaad.
"Even de was doen". Is meer dan 5 minuten. Wasmachine staat in appartement ouder. Dus elk bezoek: was afhalen, opvouwen, was aanzetten, ophangen. De wasservice (extern) van het huis is inderdaad beroerd. Mee naar huis nemen levert natuurlijk geen tijdsbesparing op.
zaterdag 21 maart 2026 om 15:14
Ja, maar soms zijn er oma's die helemaal niet altijd lief zijn geweest (of misschien wel nooit), en in zo'n geval, als oma klaagt dat er niet genoeg wordt langsgegaan, stuur je je kinderen niet langs.
Sowieso 'stuur' je je kinderen niet meer boven een bepaalde leeftijd.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in