Man en zijn zus, wat te denken?
zondag 30 juli 2017 om 15:47
Hoi allemaal. Na lang aan mezelf twijfelen, heb ik toch besloten om hier een topic te openen. Misschien dat een andere kijk op de situatie mij ook wat helderheid kan brengen.
Om met de deur in huis te vallen: mijn man is naar mijn idee veel te close/intiem met zijn zusje.
Dit is echt al jaren zo, en in het begin dacht ik dat het wel minder zou worden naarmate onze relatie serieuzer werd, na de komst van kinderen enz. Maar nee.
Ik heb al zo vaak een opmerking gemaakt en ben zelfs ronduit kwaad geworden, maar het wordt door iedereen gewoon wat weggewuifd of er wordt een grapje van gemaakt.
Wat voorbeelden:
-begroeten. Als ik mijn broer en zus lang niet gezien heb, krijgen ze hooguit een knuffel. Wij zijn niet zo klef. Mijn man en zijn zusje vliegen elkaar om de hals en zoenen elkaar gewoon op de mond!
Dat is toch niet normaal?!
-contact. Ik bel, app of mail mijn broer en zus zo af en toe en lees op facebook wat ze zoal beleven. Af en toe met verjaardagen zien we elkaar live.
Mijn man en zijn zusje zien elkaar wekelijks, appen dagelijks en zijn op verjaardagen niet bij elkaar weg te slaan.
-algemene omgang. Ik weet niet hoe ik het moet omschrijven, maar ze zijn gewoon niet nornaal met zn tweetjes! Er zijn bij mijn schoonouders 5 kinderen. 4 zoons, waarvan mijn man de jongste is, en dan het zusje. De overige broers hebben minder contact met zowel mijn man als het zusje. Volgens hen zijn (en ik citeer mijn oudste zwager:) "die twee al van kleins af aan zo klef als wat. Dat ze ooit nog allebei getrouwd zijn, mag een wonder heten."
Dit was bedoeld als grapje, maar is eigenlijk gewoon waar! Ook mijn schoonouders zeggen er niks van. Niemand kijkt raar op als ze weer zo'n klef-moment hebben, behalve ik en de man van mijn schoonzus. Hij vindt het ook niet normaal, maar weet ook jiet wat hij er mee moet.
Ben ik nou zo paranoïde, of is dit echt niet normaal?
Om met de deur in huis te vallen: mijn man is naar mijn idee veel te close/intiem met zijn zusje.
Dit is echt al jaren zo, en in het begin dacht ik dat het wel minder zou worden naarmate onze relatie serieuzer werd, na de komst van kinderen enz. Maar nee.
Ik heb al zo vaak een opmerking gemaakt en ben zelfs ronduit kwaad geworden, maar het wordt door iedereen gewoon wat weggewuifd of er wordt een grapje van gemaakt.
Wat voorbeelden:
-begroeten. Als ik mijn broer en zus lang niet gezien heb, krijgen ze hooguit een knuffel. Wij zijn niet zo klef. Mijn man en zijn zusje vliegen elkaar om de hals en zoenen elkaar gewoon op de mond!
Dat is toch niet normaal?!
-contact. Ik bel, app of mail mijn broer en zus zo af en toe en lees op facebook wat ze zoal beleven. Af en toe met verjaardagen zien we elkaar live.
Mijn man en zijn zusje zien elkaar wekelijks, appen dagelijks en zijn op verjaardagen niet bij elkaar weg te slaan.
-algemene omgang. Ik weet niet hoe ik het moet omschrijven, maar ze zijn gewoon niet nornaal met zn tweetjes! Er zijn bij mijn schoonouders 5 kinderen. 4 zoons, waarvan mijn man de jongste is, en dan het zusje. De overige broers hebben minder contact met zowel mijn man als het zusje. Volgens hen zijn (en ik citeer mijn oudste zwager:) "die twee al van kleins af aan zo klef als wat. Dat ze ooit nog allebei getrouwd zijn, mag een wonder heten."
Dit was bedoeld als grapje, maar is eigenlijk gewoon waar! Ook mijn schoonouders zeggen er niks van. Niemand kijkt raar op als ze weer zo'n klef-moment hebben, behalve ik en de man van mijn schoonzus. Hij vindt het ook niet normaal, maar weet ook jiet wat hij er mee moet.
Ben ik nou zo paranoïde, of is dit echt niet normaal?

maandag 31 juli 2017 om 22:58
"Opeens" Omdat nu deze feiten uitgekomen zijn en daardoor deze man mij niet geestelijk stabiel voorkomt. Omdat er nu nog niks bekend is hoe hij en zijn zus zich gaan gedragen / opstellen / verder leven nu het uitgekomen is. Dat hij niet gevraagd heeft dit stil te houden is veelzeggend. Totdat duidelijk is in welke sfeer/setting de kinderen terechtkomen, kan het geen kwaad de contacten even in aanwezigheid van TO of haar ouders te laten plaatsvinden.Lampie1986 schreef: ↑31-07-2017 22:53Waarom moet er dan volgens jou opeens iemand bij het bezoek zijn?
anoniem_336977 wijzigde dit bericht op 31-07-2017 22:59
4.56% gewijzigd
maandag 31 juli 2017 om 22:58
Het maakt hem geen pedo maar hij heeft wel verknipte ideeën over een broer-zus relatie . Blijkbaar vindt hij het normaal. Betekent dus dat hij deze denkwijze kan overdragen naar zijn kinderen en dat zij dit soort situaties ook normaal gaan vinden. Zeker als hij en zus straks vrij spel hebben.Lampie1986 schreef: ↑31-07-2017 22:53Waarom moet er dan volgens jou opeens iemand bij het bezoek zijn?
anoniem_156502 wijzigde dit bericht op 31-07-2017 22:59
2.08% gewijzigd
maandag 31 juli 2017 om 22:59
Och jee, heel veel sterkte en dit heeft niets met jou te maken. Ik snap dat je dit niet zo voelt maar uiteindelijk stond jij vanaf het begin zonder dat je het wist gewoonweg aan de zijlijn. Dus ben open naar wie je ook wilt; het zijn niet jouw keuzes geweest en het komt dus ook niet door jou.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.

maandag 31 juli 2017 om 23:00
Ik vermoed dat broer en zus op dit moment geen rem meer hebben. Het lijkt mij erg moeilijk voor de kinderen om te zien dat papa en tante verliefd zijn, zelfs al laten ze niets merken de kinderen zijn echt niet achterlijk. En ik heb trouwens ook nergens gelezen dat hij zijn kinderen nog wilt zien. Alleen maar verhalen over zijn zus ... dat hij TO niet als prioriteit ziet is 1 ding, om zijn kinderen niet als prioriteit te zien vind ik slecht ouderschap.Lampie1986 schreef: ↑31-07-2017 22:53Waarom moet er dan volgens jou opeens iemand bij het bezoek zijn?
En iemand hier beschreef het erg goed " morele sexuele kompas", dat klopt niet bij ze en vind ik schadelijk voor de kinderen.
maandag 31 juli 2017 om 23:01
Het is gewoon vreemd gaan Lampie. Niets meer en niets minder. Het ís niet erger omdat het broer en zus zijn. Het gaat gewoon om het vreemdgaan, want dát is waarmee je anderen pijn doet.Lampie1986 schreef: ↑31-07-2017 22:20Broer en zus die seks hebben... terwijl ze beiden getrouwd zijn en een gezin hebben en er over liegen vind ik niet alleen smerig en vies maar nog walgelijk ook Iones.
Daar ben ik heel eerlijk in.
Wat mensen allemaal met elkaar doen prima. Maar dat stiekeme gegluiper daar houden de meeste mensen niet van.
Het is niet eens het seks hebben met een ander. Het is het stiekeme achter to haar rug om.
En dan met je zus idd.
Als ze de relatie tot elkaar beperkt hadden, en ze waren niet getrouwd met een ander, dan waren ze niet vreemd gegaan en hadden ze niemand pijn gedaan.
maandag 31 juli 2017 om 23:01
Eens. Ik twijfel ook aan zijn stabiliteit voor de kinderen. Straks gaat ie vrolijk lalala lopen vertellen dat tante en hij verliefd zijn op elkaar... tegen de kinderen. Ik verwacht dat overigens ook niet meteen. Maar ik voel de voorzichtigheid wel!HasseSimonsdochter schreef: ↑31-07-2017 22:58"Opeens" Omdat nu deze feiten uitgekomen zijn en daardoor deze man mij niet geestelijk stabiel voorkomt. Omdat er nu nog niks bekend is hoe hij en zijn zus zich gaan gedragen / opstellen / verder leven nu het uitgekomen is. Dat hij niet gevraagd heeft dit stil te houden is veelzeggend. Totdat duidelijk is in welke sfeer/setting de kinderen terechtkomen, kan het geen kwaad de contacten even in aanwezigheid van TO of haar ouders te laten plaatsvinden.
dreamglasses wijzigde dit bericht op 31-07-2017 23:02
0.57% gewijzigd
Only dead fish go with the flow

maandag 31 juli 2017 om 23:04
Ik begrijp jullie reactie hier boven @hassiesimonsdochter en broodrooster
Daar ben ik het ook mee eens.
Het lijkt mij ook belangrijk dat die kinderen niks mee krijgen van een eventuele relatie of iets dergelijks tussen broer en zus om de redenen die jullie beschrijven en omdat al was het een andere vrouw geweest kinderen al genoeg te verkroppen en verwerken hebben.
Ze zullen eerst gesprekken moeten hebben over hoe en wat.. zoals wonen wanneer hij de kinderen ziet en wat er dan met zijn zus gebeurt. Want lekker zoenen en knuffelen waar die kinderen bij zijn is idd een no go.
Een scheiding is al vervelend genoeg voor de kinderen laat staan een nieuwe partner... En zeker geen zus als partner want dan word het wel erg ingewikkeld voor de kinderen.
Daar ben ik het ook mee eens.
Het lijkt mij ook belangrijk dat die kinderen niks mee krijgen van een eventuele relatie of iets dergelijks tussen broer en zus om de redenen die jullie beschrijven en omdat al was het een andere vrouw geweest kinderen al genoeg te verkroppen en verwerken hebben.
Ze zullen eerst gesprekken moeten hebben over hoe en wat.. zoals wonen wanneer hij de kinderen ziet en wat er dan met zijn zus gebeurt. Want lekker zoenen en knuffelen waar die kinderen bij zijn is idd een no go.
Een scheiding is al vervelend genoeg voor de kinderen laat staan een nieuwe partner... En zeker geen zus als partner want dan word het wel erg ingewikkeld voor de kinderen.
Sorry, maar hier kan ik echt niet inkomen. Dit is niet een typisch gevalletje van "GEWOON" vreemdgaan hooriones schreef: ↑31-07-2017 23:01Het is gewoon vreemd gaan Lampie. Niets meer en niets minder. Het ís niet erger omdat het broer en zus zijn. Het gaat gewoon om het vreemdgaan, want dát is waarmee je anderen pijn doet.
Als ze de relatie tot elkaar beperkt hadden, en ze waren niet getrouwd met een ander, dan waren ze niet vreemd gegaan en hadden ze niemand pijn gedaan.

Jij vindt het niet nog erger omdat het broer en zus is?!iones schreef: ↑31-07-2017 23:01Het is gewoon vreemd gaan Lampie. Niets meer en niets minder. Het ís niet erger omdat het broer en zus zijn. Het gaat gewoon om het vreemdgaan, want dát is waarmee je anderen pijn doet.
maandag 31 juli 2017 om 23:05
TO, denk heel goed na over wie je in vertrouwen neemt, over wie je vertelt van de relatie tussen jouw man en zijn zus. Je gaf zelf al aan dat je schrikt van de conclusies die mensen trekken (pedofilie) en dat het niet fijn zou zijn als jij tot in lengte van dagen het contact tussen je kinderen en hun vader moet gaan verdedigen. Daarnaast: hoe meer mensen het weten hoe moeilijker het is om zélf de beslissing te nemen of je het je kinderen ooit wil vertellen en zoja, hoe (ik zag dat je aangeraden werd om ook je vriendinnen alles te vertellen, daar zou ik echt héél goed over nadenken).
Daarmee wil ik niet zeggen dat dat contact er per definitie vrijelijk moet zijn (dat zal allemaal moeten gaan blijken) of dat je per definitie je ouders niet op de hoogte moet stellen. Maar wel dat je er verstandig aan doet om daar eerst nog even over na te denken.
Mijn advies: ga morgen naar je huisarts en/of de praktijkondersteuner. Daar kun je je hele verhaal kwijt en met een aantal gesprekken de zaken misschien wat meer op een rijtje krijgen en/of advies over hoe nu verder.
Afgezien van het broer/zus-verhaal kun je natuurlijk verder wel vertellen wat er speelt aan de mensen om je heen, zodat je daar ook steun kunt vinden.
Daarmee wil ik niet zeggen dat dat contact er per definitie vrijelijk moet zijn (dat zal allemaal moeten gaan blijken) of dat je per definitie je ouders niet op de hoogte moet stellen. Maar wel dat je er verstandig aan doet om daar eerst nog even over na te denken.
Mijn advies: ga morgen naar je huisarts en/of de praktijkondersteuner. Daar kun je je hele verhaal kwijt en met een aantal gesprekken de zaken misschien wat meer op een rijtje krijgen en/of advies over hoe nu verder.
Afgezien van het broer/zus-verhaal kun je natuurlijk verder wel vertellen wat er speelt aan de mensen om je heen, zodat je daar ook steun kunt vinden.
s-groot wijzigde dit bericht op 31-07-2017 23:08
12.01% gewijzigd

Ja hoor, met je zus naar bed gaan is "gewoon" vreemdgaaniones schreef: ↑31-07-2017 23:01Het is gewoon vreemd gaan Lampie. Niets meer en niets minder. Het ís niet erger omdat het broer en zus zijn. Het gaat gewoon om het vreemdgaan, want dát is waarmee je anderen pijn doet.

Ik kan alleen maar blij zijn dat ik dit soort meningen niet heb.
Ik denk helemaal niet dat hij het "normaal" vindt. Anders was ie allang 'uit de kast' gekomen. Maar dat durven broer en zus niet.broodroostertje schreef: ↑31-07-2017 22:58Het maakt hem geen pedo maar hij heeft wel verknipte ideeën over een broer-zus relatie . Blijkbaar vindt hij het normaal. Betekent dus dat hij deze denkwijze kan overdragen naar zijn kinderen en dat zij dit soort situaties ook normaal gaan vinden. Zeker als hij en zus straks vrij spel hebben.
Verder is het geen "denkwijze" maar puur verliefd worden op de verkeerde. Dat kinderen dat als voorbeeld meekrijgen, betekent echt niet dat ze nu plots verliefd gaan worden op hun eigen broer/zus. Zoiets dwing je niet af.
maandag 31 juli 2017 om 23:06
Maar wat heeft TO hier aan?
Een ding is zeker gezien alle reacties in dit topic; dit is duidelijk not-done en zit enorm in de taboe-sfeer.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.

maandag 31 juli 2017 om 23:07
Daar geef ik je helemaal gelijk in!iones schreef: ↑31-07-2017 23:01Het is gewoon vreemd gaan Lampie. Niets meer en niets minder. Het ís niet erger omdat het broer en zus zijn. Het gaat gewoon om het vreemdgaan, want dát is waarmee je anderen pijn doet.
Het stiekeme er om heen (familie geheim) als het een andere vrouw was had het net zo goed vreselijk veel pijn gedaan.

maandag 31 juli 2017 om 23:10
Natuurlijk voelt TO zich nu dubbel belazerd en als blijkt dat de rest het wist nog erger.
Voor de kinderen is dit ook het minst prettige om te horen dus hoop dat het ze bespaard blijft.
Ik hoop dat het leven van To en de kinderen zo snel mogelijk weer rustig en stabiel is.
Dit gun je gewoon niemand.
Voor de kinderen is dit ook het minst prettige om te horen dus hoop dat het ze bespaard blijft.
Ik hoop dat het leven van To en de kinderen zo snel mogelijk weer rustig en stabiel is.
Dit gun je gewoon niemand.
maandag 31 juli 2017 om 23:13
Nee.
maandag 31 juli 2017 om 23:13
Ik ga hier verder niet op in... maar wat TO nu voornamelijk nodig heeft is mensen in haar directe omgeving om haar heen die haar liefhebben en er voor haar zijn denk ik. Adviezen e.d. op dit forum zijn prima, maar ik denk dat het een forum is om ook je eigen mening te kunnen geven over bepaalde reacties (en daar hoort ook een reactie bij als zijnde dat ik persoonlijk het niet 'gewoon' vreemdgaan vind, maar dit NET (of heel veel) even een tandje erger vind. Sorry daarvoor.

maandag 31 juli 2017 om 23:15
maandag 31 juli 2017 om 23:15
Hoe wil je het dan noemen? Sec is het gewoon vreemdgaan. En dat doet heel veel pijn bij TO. Dat het zijn zus is maakt het vooral heel erg gecompliceerd. Maar ik weet niet of de pijn minder zou zijn als het een andere vrouw is met wie hij al jaren vreemdgaat.HasseSimonsdochter schreef: ↑31-07-2017 23:05Ja hoor, met je zus naar bed gaan is "gewoon" vreemdgaan![]()
Ik kan alleen maar blij zijn dat ik dit soort meningen niet heb.
Jaloers hoeft TO echter niet te zijn op hun relatie. Broer en zus zullen nou niet de gelukkigste personen op aarde zijn. Verplaats je eens in hen. Hoe kut is het om verliefd te zijn op je eigen broer of zus? Een verboden liefde? Je mag niet trouwen en geen kinderen krijgen. Het is niet strafbaar, maar je omgeving veroordeelt je hard als je ervoor uit wil komen. Elkaar ontlopen is vrij lastig omdat je familie bent.
Evengoed vind ik natuurlijk dat broer en zus heel fout en kwetsend hebben gehandeld naar hun partners en kinderen toe. Vooral vanwege het liegen en elkaar blijven opzoeken. Het is een vreselijke situatie.
appelientjex wijzigde dit bericht op 31-07-2017 23:17
8.21% gewijzigd
maandag 31 juli 2017 om 23:16
Dat liefde of gemeenschap tussen broer en zus smerig zou zijn is een culturele ideefixe.
Net zoals het vroeger een ideefixe was dat liefde of gemeenschap tussen twee mannen of twee vrouwen smerig zou zijn.
Het is iets tussen twee mensen en andere mensen hebben daar niets mee te schaften, en hebben daar dus ook niet over te oordelen.
Als er binnen een relatie gelijkwaardigheid is, is er niets aan de hand. Maar deze mensen hebben hun partner bedrogen en dat is wel erg. Daar doe je een ander namelijk pijn mee.