Man en zijn zus, wat te denken?
zondag 30 juli 2017 om 15:47
Hoi allemaal. Na lang aan mezelf twijfelen, heb ik toch besloten om hier een topic te openen. Misschien dat een andere kijk op de situatie mij ook wat helderheid kan brengen.
Om met de deur in huis te vallen: mijn man is naar mijn idee veel te close/intiem met zijn zusje.
Dit is echt al jaren zo, en in het begin dacht ik dat het wel minder zou worden naarmate onze relatie serieuzer werd, na de komst van kinderen enz. Maar nee.
Ik heb al zo vaak een opmerking gemaakt en ben zelfs ronduit kwaad geworden, maar het wordt door iedereen gewoon wat weggewuifd of er wordt een grapje van gemaakt.
Wat voorbeelden:
-begroeten. Als ik mijn broer en zus lang niet gezien heb, krijgen ze hooguit een knuffel. Wij zijn niet zo klef. Mijn man en zijn zusje vliegen elkaar om de hals en zoenen elkaar gewoon op de mond!
Dat is toch niet normaal?!
-contact. Ik bel, app of mail mijn broer en zus zo af en toe en lees op facebook wat ze zoal beleven. Af en toe met verjaardagen zien we elkaar live.
Mijn man en zijn zusje zien elkaar wekelijks, appen dagelijks en zijn op verjaardagen niet bij elkaar weg te slaan.
-algemene omgang. Ik weet niet hoe ik het moet omschrijven, maar ze zijn gewoon niet nornaal met zn tweetjes! Er zijn bij mijn schoonouders 5 kinderen. 4 zoons, waarvan mijn man de jongste is, en dan het zusje. De overige broers hebben minder contact met zowel mijn man als het zusje. Volgens hen zijn (en ik citeer mijn oudste zwager:) "die twee al van kleins af aan zo klef als wat. Dat ze ooit nog allebei getrouwd zijn, mag een wonder heten."
Dit was bedoeld als grapje, maar is eigenlijk gewoon waar! Ook mijn schoonouders zeggen er niks van. Niemand kijkt raar op als ze weer zo'n klef-moment hebben, behalve ik en de man van mijn schoonzus. Hij vindt het ook niet normaal, maar weet ook jiet wat hij er mee moet.
Ben ik nou zo paranoïde, of is dit echt niet normaal?
Om met de deur in huis te vallen: mijn man is naar mijn idee veel te close/intiem met zijn zusje.
Dit is echt al jaren zo, en in het begin dacht ik dat het wel minder zou worden naarmate onze relatie serieuzer werd, na de komst van kinderen enz. Maar nee.
Ik heb al zo vaak een opmerking gemaakt en ben zelfs ronduit kwaad geworden, maar het wordt door iedereen gewoon wat weggewuifd of er wordt een grapje van gemaakt.
Wat voorbeelden:
-begroeten. Als ik mijn broer en zus lang niet gezien heb, krijgen ze hooguit een knuffel. Wij zijn niet zo klef. Mijn man en zijn zusje vliegen elkaar om de hals en zoenen elkaar gewoon op de mond!
Dat is toch niet normaal?!
-contact. Ik bel, app of mail mijn broer en zus zo af en toe en lees op facebook wat ze zoal beleven. Af en toe met verjaardagen zien we elkaar live.
Mijn man en zijn zusje zien elkaar wekelijks, appen dagelijks en zijn op verjaardagen niet bij elkaar weg te slaan.
-algemene omgang. Ik weet niet hoe ik het moet omschrijven, maar ze zijn gewoon niet nornaal met zn tweetjes! Er zijn bij mijn schoonouders 5 kinderen. 4 zoons, waarvan mijn man de jongste is, en dan het zusje. De overige broers hebben minder contact met zowel mijn man als het zusje. Volgens hen zijn (en ik citeer mijn oudste zwager:) "die twee al van kleins af aan zo klef als wat. Dat ze ooit nog allebei getrouwd zijn, mag een wonder heten."
Dit was bedoeld als grapje, maar is eigenlijk gewoon waar! Ook mijn schoonouders zeggen er niks van. Niemand kijkt raar op als ze weer zo'n klef-moment hebben, behalve ik en de man van mijn schoonzus. Hij vindt het ook niet normaal, maar weet ook jiet wat hij er mee moet.
Ben ik nou zo paranoïde, of is dit echt niet normaal?

maandag 31 juli 2017 om 23:18
Oh joh.... ik quote jou omdat jij op dat moment als laatste had gereageerd. Ik snap de verbijstering en deel het zelfs in die mate dat ik (net als TO alleen in veel mindere mate ) van geloof naar ongeloof schakel in dit topic. Afijn, en dan denk ik alleen nog maar: 'Het zal je maar overkomen'. Ik word namelijk echt heel graag voor het lapje gehouden met als gevolg dat er in Nederland niet iemand (TO) zwaar ontgoocheld en met enorm verdriet worstelt. TO zou dat zelf dan vast ook erg graag zo hebben.
enn wijzigde dit bericht op 31-07-2017 23:20
8.63% gewijzigd
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.

maandag 31 juli 2017 om 23:19
Er is een reden waarom dit wettelijk gezien niet ok is.iones schreef: ↑31-07-2017 23:16Dat liefde of gemeenschap tussen broer en zus smerig zou zijn is een culturele ideefixe.
Net zoals het vroeger een ideefixe was dat liefde of gemeenschap tussen twee mannen of twee vrouwen smerig zou zijn.
Het is iets tussen twee mensen en andere mensen hebben daar niets mee te schaften, en hebben daar dus ook niet over te oordelen.
Als er binnen een relatie gelijkwaardigheid is, is er niets aan de hand. Maar deze mensen hebben hun partner bedrogen en dat is wel erg. Daar doe je een ander namelijk pijn mee.

Tuurlijk joh koekoek!iones schreef: ↑31-07-2017 23:16Dat liefde of gemeenschap tussen broer en zus smerig zou zijn is een culturele ideefixe.
Net zoals het vroeger een ideefixe was dat liefde of gemeenschap tussen twee mannen of twee vrouwen smerig zou zijn.
Het is iets tussen twee mensen en andere mensen hebben daar niets mee te schaften, en hebben daar dus ook niet over te oordelen.
Als er binnen een relatie gelijkwaardigheid is, is er niets aan de hand. Maar deze mensen hebben hun partner bedrogen en dat is wel erg. Daar doe je een ander namelijk pijn mee.
anoniem_351784 wijzigde dit bericht op 31-07-2017 23:20
5.18% gewijzigd
Jesus die ff normaal zeg. Je laat je totaaal leiden door je emoties. Iones klinkt heel rationeel. Het is vooral heel tragisch, deze verboden liefde

maandag 31 juli 2017 om 23:21
Nu vind ik ook dat iones onzin uitkraamt maar beledigen is nergens voor nodig. Er zijn nu eenmaal mensen die van incest houden en dat moeten ze lekker zelf weten maar niet als er partners en kinderen in het spel zijn.

maandag 31 juli 2017 om 23:22
Je bedoelt een biologische reden mbt genetica?Indiansummer* schreef: ↑31-07-2017 23:19Echt?! Er is een reden waarom dit wettelijk gezien niet ok is.
Vroeger was het trouwen tussen neven en nichten heel normaal. Dat was om het geld en de macht binnen de familie te houden. Een beroemd voorbeeld hiervan is de familie de Medici uit Florence in de renaissance.
Dat gaat best een keer goed, daar hoeft geen ellende uit voort te komen. Maar het moet zich niet aldoor herhalen, want dan gaat het wel mis. De Medici's huwden elkaar generatie op generatie en daardoor hebben ze zichzelf om zeep geholpen. Je krijgt dan een te smalle genetische basis.
In de paarden gebeurt het wel eens dat een merrie gedekt wordt door een hengst met dezelfde vader. Kan een keer goed gaan, maar dan moet het wel ophouden.
Vroeger mochten homo's ook niet met elkaar trouwen, dat was wettelijk ook niet oke. Het was verderfelijk.

maandag 31 juli 2017 om 23:23
Nou in ga ook naar de psychiater dusvind dat geen belediging. Maar ik snap echt niet dat iemand niet ziet dat dit nog een stapje erger is dan 'gewoon' bedrogen worden.

maandag 31 juli 2017 om 23:24
Neef en nicht is nog heel iets anders. En homo's daar reageer ik zelfs niet op. Als je zelf het verschil niet ziet,..iones schreef: ↑31-07-2017 23:22Je bedoelt een biologische reden mbt genetica?
Vroeger was het trouwen tussen neven en nichten heel normaal. Dat was om het geld en de macht binnen de familie te houden. Een beroemd voorbeeld hiervan is de familie de Medici uit Florence in de renaissance.
Dat gaat best een keer goed, daar hoeft geen ellende uit voort te komen. Maar het moet zich niet aldoor herhalen, want dan gaat het wel mis. De Medici's huwden elkaar generatie op generatie en daardoor hebben ze zichzelf om zeep geholpen. Je krijgt dan een te smalle genetische basis.
In de paarden gebeurt het wel eens dat een merrie gedekt wordt door een hengst met dezelfde vader. Kan een keer goed gaan, maar dan moet het wel ophouden.
Vroeger mochten homo's ook niet met elkaar trouwen, dat was wettelijk ook niet oke. Het was verderfelijk.
maandag 31 juli 2017 om 23:25
Fijn.
En nu? Wat kan TO hiermee? Iets meer ervan snappen? zoiets?
enn wijzigde dit bericht op 31-07-2017 23:26
5.45% gewijzigd
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
maandag 31 juli 2017 om 23:26
De enige reden is dat je een grotere kans hebt op gehandicapte kinderen. Neef en nicht mogen wel trouwen, die staan iets verder van elkaar af.Indiansummer* schreef: ↑31-07-2017 23:19Echt?! Er is een reden waarom dit wettelijk gezien niet ok is.
Maar je bent niet strafbaar ofzo als je een relatie met elkaar krijgt als broer en zus. Het is vooral erg gecompliceerd vanwege de familierelatie. En het is erg onnatuurlijk, in de natuur zal het niet vaak voorkomen omdat het slechte nakomelingen oplevert. Dus het gevoel van walging wat je erbij krijgt heeft is biologisch bepaald. Zeker omdat het ook doet denken aan seksueel misbruik, omdat incest vaak gedwongen gebeurd en daardoor zeer traumatisch is.
Los hiervan zijn broer en zus gewetenloos tekeer gegaan met hun gelieg en gedraai. Ik denk dat dat nog het meest pijnlijke is. Verder zou het me niet verbazen als TO na de eerste schok vooral medelijden gaat krijgen met haar ex. Hij zal nooit gelukkig worden met zijn zus vanwege het taboe en het verboden karakter.
appelientjex wijzigde dit bericht op 31-07-2017 23:30
18.49% gewijzigd
maandag 31 juli 2017 om 23:26
Op deze manier wordt het bijna goedgepraat: 'een tragische, verboden liefde'.appelientjex schreef: ↑31-07-2017 23:19Jesus die ff normaal zeg. Je laat je totaaal leiden door je emoties. Iones klinkt heel rationeel. Het is vooral heel tragisch, deze verboden liefde
Hou toch op.

maandag 31 juli 2017 om 23:27
Echt waarbroodroostertje schreef: ↑31-07-2017 23:26Op deze manier wordt het bijna goedgepraat: 'een tragische, verboden liefde'.
Hou toch op.

maandag 31 juli 2017 om 23:29

maandag 31 juli 2017 om 23:29
Dat zeg je nou..,
Maar ik zou het goedpraten van incest eerder niet steunend dan wel steunend vinden als ik TO was. Laten we vooral niet doen of dit normaal gedrag is.
TO heeft het vreselijk moeilijk en schaamt zich waarschijnlijk al genoeg (overigens ten onrechte want haar treft geen blaam) en ze mag best lezen dat dit gedrag van deze man walgelijk verwerpelijk is en dat het dus ook volkomen normaal is om daar kapot van te zijn. Nog meer kapot dan als het "gewoon" vreemdgaan betrof.
Al was het alleen maar dat de afwikkeling van de scheiding (omgang kinderen) wat bijzondere aandacht behoeft.

maandag 31 juli 2017 om 23:30
Ja en vroeger werd je hand eraf gehakt als je een appel had gejat, en vroedvrouwen werden op de brandstapel gegooid als een baby dood ging, vroeger maakten ze kunstgebitten van dierenbotten. Dat het vroeger anders was maakt geen reet uit.iones schreef: ↑31-07-2017 23:22Je bedoelt een biologische reden mbt genetica?

maandag 31 juli 2017 om 23:30
+1000HasseSimonsdochter schreef: ↑31-07-2017 23:29Dat zeg je nou..,
Maar ik zou het goedpraten van incest eerder niet steunend dan wel steunend vinden als ik TO was. Laten we vooral niet doen of dit normaal gedrag is.
TO heeft het vreselijk moeilijk en schaamt zich waarschijnlijk al genoeg (overigens ten onrechte want haar treft geen blaam) en ze mag best lezen dat dit gedrag van deze man walgelijk verwerpelijk is en dat het dus ook volkomen normaal is om daar kapot van te zijn. Nog meer kapot dan als het "gewoon" vreemdgaan betrof.
Al was het alleen maar dat de afwikkeling van de scheiding (omgang kinderen) wat bijzondere aandacht behoeft.

maandag 31 juli 2017 om 23:31
Ik vind het eigenlijk wel een belediging maar ik snap ook niet dat iemand dit normaal kan vinden hoor. Degenen die je normaal gesproken hoort te vertrouwen hebben TO gewoon een mes in haar rug gestoken.Indiansummer* schreef: ↑31-07-2017 23:23Nou in ga ook naar de psychiater dusvind dat geen belediging. Maar ik snap echt niet dat iemand niet ziet dat dit nog een stapje erger is dan 'gewoon' bedrogen worden.