Mensen die doen alsof ze bewust geen kinderen willen.

22-04-2012 14:22 568 berichten
Alle reacties Link kopieren
Kennen jullie het ook die mensen die zogenaamd bewust geen kinderen willen. Vaak 35 plus en geen partner, ze hebben eigenlijk geen keuze. Omdat ze niet zielig willen overkomen roepen ze heel stoer dat ze kinderen niet leuk vinden en meer van die dingen. Diep in hun hart is het jaloezie.

Ik werk met een vrouw die zo is en het is heel vermoeiend, constant mijn kinderen afkraken. Haar leven verheerlijken en zeggen hoe gelukkig ze is en wat ik allemaal niet mis met kinderen.
quote:iris1969 schreef op 23 april 2012 @ 18:40:

[...]

Niet zozeer vanwege de overbevolking van het Westen, want dat is inderdaad vooral in de stredelijke gebieden, maar zeker wel vanwege het feit dat sommige mensen ongeschikt zijn voor het ouderschap. Deze ouders zouden beter na moeten denken over hun keuze of begeleiding moeten krijgen.Ja, natuurlijk, maar dat is dan dus het belang van het individu, en niet het nut van het algemeen.
quote:Mikoshin schreef op 23 april 2012 @ 18:42:

[...]

Ja, natuurlijk, maar dat is dan dus het belang van het individu, en niet het nut van het algemeen.Dat ook, maar bijv. kansloze groeperingen maken er vaak massaal een potje van en dat treft dan weer wel het algemene nut. Ik wil ze uiteraard hun voortplanting niet verbieden, maar soms weet je van te voren al dat er weer kansloze kinderen van komen en dat kost de samenleving heel veel geld. Dan is bewustwording van je beperkingen niet zo'n gek idee vind ik.
quote:iris1969 schreef op 23 april 2012 @ 18:47:

[...]

Dat ook, maar bijv. kansloze groeperingen maken er vaak massaal een potje van en dat treft dan weer wel het algemene nut. Ik wil ze uiteraard hun voortplanting niet verbieden, maar soms weet je van te voren al dat er weer kansloze kinderen van komen en dat kost de samenleving heel veel geld. Dan is bewustwording van je beperkingen niet zo'n gek idee vind ik.En wat versta jij onder 'kansloos'?
quote:Beauke schreef op 23 april 2012 @ 19:01:

[...]

En wat versta jij onder 'kansloos'?

Mensen met serieuze issues die er voor zorgen dat ze eigenlijk ongeschikt zijn voor het ouderschap, bijv. met serieuze chronische psychische stoornissen, met een serieuze verstandelijke handicap, met chronisch serieus crimineel gedrag, met serieuze verslavingen enz. Heel vaak zie je dan ook dat bepaalde sociaal zwakkere milieus veel mensen heeft met een combinatie van dit soort problemen en die zijn dan helemaal ongeschikt.

Het gaat mij er om dat het vreemd is dat bewust kinderlozen zich voor hun keuze schijnen te moeten verantwoorden, terwijl ouders dat nooit hoeven, terwijl als het fout gaat de gevolgen veel groter zijn. Voor zichzelf, voor hun kinderen en voor de maatschappij.
quote:iones schreef op 23 april 2012 @ 17:25:

[...]

en ik kan niets met jouw reacties want je impliceert dingen die ik niet gezegd heb, of je trekt dingen uit het verband.

[...]

Nu niet nee. Maar ik zou voor mezelf toch niet willen dat ik straks in een verzorgtehuis terecht komt omdat ik bijvoorbeeld alzheimer heb. Laat mij dan asjeblieft sterven! Daar heb ik toch ook recht op?Als je daar voor kiest, dan moet je op tijd een wilsbeschikking laten opmaken bij een notaris. Wanneer de diagnose dementie wordt gesteld, dan kan dat niet meer.
Ik snap wat je bedoelt Iris, zag laatst op tv bv een vrouw die al zwanger was van haar vijfde kind, terwijl ze gewoon blowt en alcohol zuipt, en dat kind zou direct na de geboorte ook weer uit huis worden geplaatst. Die vrouw had ook een verstandelijke beperking. In zo'n geval zou gedwongen anticonceptie op z'n plaats zijn!

Maar waar trek je de grens? Wat zijn serieuze chronische psychische stoornissen? En wat is een serieuze verstandelijke handicap?

Betekent een sociaal zwakke positie automatisch dat er van je kinderen niks terecht komt enz? Dat is erg moeilijk en moet echt per geval bekeken worden.
Dubbele post
quote:channel1984 schreef op 23 april 2012 @ 19:33:

Ik moet toegeven , Ja ik ben zo iemand die altijd zei dat ik bewust kinderloos ben.

In mijn geval kwam de uitspraak:''Ik hoef geen kinderen.'' Voort uit pijn. Ik wou en wil heel graag kinderen.

Door een ongeluk heb ik helemaal opengelegen,ben 2 weken in coma gehouden. Word je wakker, na dat je volledig bij bewust komt , krijg je te horen dat de kans op een zwangerschap nihil is. Komt dat binnen als een bom.

Mijn toenmalige partner en ik waren ''bezig'' met een kind krijgen. En dan doet het pijn als al je toekomst plannen in 1 klap vernielt worden.

Helemaal als er dan ook nog eens iemand komt vragen. Waarom je geen kinderen hebt. Het is gewoon makkelijker om te zeggen dat het een bewuste keus is en dat je ze niet hoeft.

Wonder boven wonder ben ik toch zwanger geworden.
quote:Beauke schreef op 23 april 2012 @ 19:25:

Ik snap wat je bedoelt Iris, zag laatst op tv bv een vrouw die al zwanger was van haar vijfde kind, terwijl ze gewoon blowt en alcohol zuipt, en dat kind zou direct na de geboorte ook weer uit huis worden geplaatst. Die vrouw had ook een verstandelijke beperking. In zo'n geval zou gedwongen anticonceptie op z'n plaats zijn!

Maar waar trek je de grens? Wat zijn serieuze chronische psychische stoornissen? En wat is een serieuze verstandelijke handicap?

Betekent een sociaal zwakke positie automatisch dat er van je kinderen niks terecht komt enz? Dat is erg moeilijk en moet echt per geval bekeken worden.Klopt en daarom is de oplossing ook zo lastig te vinden, maar dit doet niet af aan het feit dat mensen eigenlijk beter over zoiets ingrijpends moeten nadenken als een kind krijgen, want alleen het feit dat het kan en dat het ons doel op aarde is is wat mij betreft niet automatisch een voldoende reden.
Ik denk dat er wel grenzen aan te geven zijn. Net als dat we het systeem van indicatiestelling hebben voor toegang tot (psychiatrische) hulp en zorg. Dan wordt ook gecheckt hoe het met je gesteld is; je zelfredzaamheid, bekwaamheid, oordeelsvorming, stemmingen, etc.

Ik denk dat het best mogelijk is om hier beleid voor te maken. Mr. Pieter van Vollenhoven pleitte laatst voor gedwongen anticonceptie in bepaalde gevallen. De Kamer wil er niet aan, maar ik vind dat de man gelijk heeft. Het is alleen de vraag hoe je dit gaat uitvoeren.

Ik vond twee van mijn exen ook niet geschikt om kinderen te krijgen. Beide heren waren op een verschillende manier zwaar chronisch ziek. De een overschatte zichzelf en wilde graag vader worden, maar ik was in de praktijk overal voor opgedraaid. Niet dat ik zelf kinderen wil, maar dat daar gelaten.
quote:iones schreef op 23 april 2012 @ 18:20:

Dat doen we in feite al. Natuur en recreatiegebieden liggen onder druk. Onroerend goed is de pan uitgerezen door schaarste waardoor de prijzen uit verhouding gevlogen zijn. Het wegennet ligt onder druk, om van het milieu nog maar niet te spreken.....

Ik denk dat de leefbaarheid afneemt met toename bevolking. Een mens heeft bewegingsruimte nodig om even zichzelf te zijn. Anders krijg je dat legbatterijeffect bij kippen.

Heel erg mee eens!

In Canada en de USA kon ik tenminste ademhalen: de ruimte, de vrijheid! Uuuuuuuren kunnen rijden zonder veel meer tegen te komen dan af en toe n dorp van 3 huizen, een kerk en 'n general store.

Als je dan weer in het zwaar overbevolkte Nederlandje komt voel je gelijk weer die claustrofobische drukte. Al die kleine postzegeltjes land waar je geen echt vrije ruimte hebt. Laat staan in het verstedelijkte gebied compleet met het chronisch verkeersinfarct.

Even 'n kleine vergelijking:

Montana heeft 2 inwoners per km2 en in Nederland zijn er dat maar liefst 401 gemiddeld. Hoeveel overbevolkter wil je het hebben? En dan te bedenken dat het merendeel in randstedelijk gebied woont en men daar dus nog veel meer bij elkaar op de lip moet leven. Een legbatterij is er niks bij!

Nog even voor de beeldvorming:

Australie 2,7 inwoners per km2

Canada 3,4 inwoners per km2

Nieuw Zeeland 15,6

USA 31,9

West Europa en Azie zijn er het slechtst aan toe volgens dit kaartje:

http://commons.wikimedia. ... opulation_density_map.PNG
quote:Mikoshin schreef op 23 april 2012 @ 18:37:

Iones, tuurlijk dramatiseer je.

Moet je eens in Zwitserland komen, daar kun je nergens heen omdat de grond steil omhoog loopt, en ik de woestijn mag je overal bij maar daar is het weer te heet en te droog.

Als je rust en ruimte wil, dan ga je toch gewoon naar Groningen, kosten de huizen ook geen drol en geen file te zien.

En het is overal ter wereld logisch dat je niet met al je vervoermiddelen door natuurgebieden of over andermans erf mag gaan lopen raggen.

Echt waar, het valt hier allemaal reuze mee.

Ik vind het niet meevallen. Ik lees misschien ook we de kranten en daarnaast ondervind ik zelf.

Nederland is het dichtstbevolkte land van Europa.

Verder lijkt Iris te snappen wat ik bedoel. Arnand maakte er iets heel anders van, vandaar dat ik niets met zijn reacties kon.

Maar misschien is begrijpend lezen ook wel niet voor iedereen erg gemakkelijk.
quote:iones schreef op 23 april 2012 @ 23:02:

[...]

Ik vind het niet meevallen. Ik lees misschien ook we de kranten en daarnaast ondervind ik zelf.

Nederland is het dichtstbevolkte land van Europa.

Ik vind Nederland zelf ook te vol en te druk, maar ik kom de laatste tijd wat vaker buiten de Randstad en daar is het gelukkig nog heerlijk rustig.

Verder lijkt Iris te snappen wat ik bedoel. Arnand maakte er iets heel anders van, vandaar dat ik niets met zijn reacties kon.

Maar misschien is begrijpend lezen ook wel niet voor iedereen erg gemakkelijk.

Oei vilein . En ja ik snap je volkomen, maar ik ben dan ook net als jij bewust kinderloos, dus wij spreken in die zin vaak dezelfde taal en dat maakt een "soortgenoot" begrijpen dan ook vaak makkelijk dan het begrijpen van een ouder.
Waarom gaan jullie daar dan niet heen?

Hoe je je leven ervaart heeft alles te maken met de omgeving waarin je zit.
quote:wynette schreef op 23 april 2012 @ 23:43:

Hoe je je leven ervaart heeft alles te maken met de omgeving waarin je zit.Ik ben in mijn hart toch een stadsmens en mijn leven is in de Randstad (waar gelukkig het strand en een bos wel om de hoek liggen), maar de afwisseling met een echt landelijk gebied vind ik wel heerlijk.
quote:madamecannibale schreef op 22 april 2012 @ 14:28:

Op dit moment moet ik zelf niet aan denken om een kind te hebben, en ik heb ook grote twijfels of dit in de toekomst zou veranderen. En dat heeft helemaal niets met jaloezie of een hekel aan kinderen te maken.

Wie weet loop jij wel de hele tijd je leven met kinderen te verheerlijken en doet zij uit irritatie hetzelfde.Idd, mensen met kinderen zijn soms OOK alleen maar ontzettend veel over hun kinderen aan het praten (mijn collega is bijv. ook zo iemand. Praat heel veel, en voornamelijk over haar kinderen, haar ex en de rare familie van haar ex.
Sowieso zijn mensen vermoeiend als ze maar doorgaan over hoe geweldig hun leven is in vergelijking met dat van jou. Ja fijn hoor. Tief op en ga het leven dan, veel plezier.

Kinderen afzeiken vind ik sowieso not done. Ik ga ook niet iemands partner, die ik wellicht niks vind, of iemands hobby, waar ik geen hol aan vind, of iemands hond, waar ik doorgaans een schuft aan heb, lopen afzeiken.
quote:wynette schreef op 23 april 2012 @ 23:43:

Hoe je je leven ervaart heeft alles te maken met de omgeving waarin je zit.Mijn dierbaren om me heen kunnen hebben weegt voor mij toch net iets zwaarder door. Bovendien hebben de landen die mijn voorkeur hebben 'n erg streng importbeleid (had Nederland dat gehad, was het hier niet zo de spuigaten uitgelopen...)
Je kan het ook omdraaien TO, ik heb zelf ook geen kinderen, alhoewel ik nu wel op het punt sta om het alleen te doen, maar ik merk als kinderloze vrouw dat mensen die wel kinderen hebben vaak erg ongenuanceerd uit de hoek kunnen komen en er soms niet even bij stil staan dat sommigen geen kinderen kunnen krijgen of om welke reden dan ook kinderloos zijn, wat veel verdriet met zich mee kan brengen.

Wellicht is het jaloezie van jouw collega maar misschien ga jij ook eindeloos door met praten over je kinderen zonder je soms misschien even af te vragen of zij daar wel altijd op zit te wachten en weet jij haar achtergrond eigenlijk wel? Misschien zit er veel verdriet bij haar omdat ze ze misschien wel graag had gewild en probeert zij haar verdriet op deze manier een beetje te verbloemen.
quote:elninjoo schreef op 23 april 2012 @ 22:12:

[...]

Heel erg mee eens!

In Canada en de USA kon ik tenminste ademhalen: de ruimte, de vrijheid! Uuuuuuuren kunnen rijden zonder veel meer tegen te komen dan af en toe n dorp van 3 huizen, een kerk en 'n general store.

Als je dan weer in het zwaar overbevolkte Nederlandje komt voel je gelijk weer die claustrofobische drukte. Al die kleine postzegeltjes land waar je geen echt vrije ruimte hebt. Laat staan in het verstedelijkte gebied compleet met het chronisch verkeersinfarct.

Even 'n kleine vergelijking:

Montana heeft 2 inwoners per km2 en in Nederland zijn er dat maar liefst 401 gemiddeld. Hoeveel overbevolkter wil je het hebben? En dan te bedenken dat het merendeel in randstedelijk gebied woont en men daar dus nog veel meer bij elkaar op de lip moet leven. Een legbatterij is er niks bij!

Nog even voor de beeldvorming:

Australie 2,7 inwoners per km2

Canada 3,4 inwoners per km2

Nieuw Zeeland 15,6

USA 31,9

West Europa en Azie zijn er het slechtst aan toe volgens dit kaartje:

http://commons.wikimedia. ... opulation_density_map.PNG

Aantal inwoners per vierkante kilometer zegt natuurlijk helemaal niks. Per bruikbare vierkante kilometer, daar gaat het om.

De hierboven aangehaalde landen zijn niet voor niets zo leeg, met het grootste deel van dat oppervlak valt niets te beginnen. Trek er bergen, woestijnen en poolgebieden etc. vanaf, en je krijgt hele andere cijfers.

Half Nederland vindt het hier te vol, maar als puntje bij paaltje komt is het zelfs nog te veel moeite om een uurtje van de provincie naar de randstad te rijden en wil bijna iedereen bovenop elkaar wonen. En er is altijd wel een smoesje om toch maar te blijven.

Ik zou het trouwens een goed idee vinden als al iedereen die Nederland niet kan waarderen gewoon vertrekt naar een land gaat waar je 'wel kunt ademhalen', maar zoals EN al opmerkte, daar kom je zomaar niet in. Ik snap dat wel, want het zijn toch vaak de negatievere elementen zichzelf aanpraten dat het hier vol is, en daar gaat zo'n land natuurlijk ook alleen maar op achteruit. Als je echt iets kan, staan ze trouwens voor je in de rij.

Je kunt wel zonder gevaar stellen dat Nederland het grootste aantal klagers en zeurpieten per vierkante kilometer heeft. En dat het inderdaad verstandig is dat sommige mensen zich niet voortplanten.
quote:iones schreef op 23 april 2012 @ 23:02:

[...]

Maar misschien is begrijpend lezen ook wel niet voor iedereen erg gemakkelijk.Anderen hebben er waarschijnlijk de intelligentie niet voor.
quote:amand1969 schreef op 24 april 2012 @ 08:49:

[...]

Anderen hebben er waarschijnlijk de intelligentie niet voor.

Nee, dat is met de placenta verdwenen in de prullenbak

Ik kan me er oveigens wel in vinden. Ik ben dan wel moeder, maar vind het vaak ook benauwd in dit land. Zoveel mensen, zoveel lawaai. Scandinavië was een verademing, 10 kilometer over een hoofdweg en je komt gewoon niemand tegen! Daar wilde ik wel wonen! Praktisch bezwaar, groot bezwaar: het missen van mijn dierbaren. En ach, als je er goed over nadenkt, dan is Nederland helemaal geen vervelend land om in te wonen. Je moet de mooie en stille plekken kennen. De stilte opzoeken. Wij wonen in de buurt van Hilversum, een heel druk stukje Nederland. Maar ook hier heb je prachtige natuurgebieden waar je kunt komen. En die we dus ook vaak opzoeken...
Inderdaad Mikoshin, veel staten in de VS zijn dunbevolkt door te hoge bergen, te hoge temperaturen óf juist te lage, en het midden van de VS kent geloof ik ook niet veel rivieren en dan de zee die niet bepaald dichtbij is. Zijn allemaal zaken die kunnen meetellen.

Zelfde geld voor Australie, daar is het meestal snikheet.
quote:elninjoo schreef op 24 april 2012 @ 06:54:

[...]

Mijn dierbaren om me heen kunnen hebben weegt voor mij toch net iets zwaarder door. Bovendien hebben de landen die mijn voorkeur hebben 'n erg streng importbeleid (had Nederland dat gehad, was het hier niet zo de spuigaten uitgelopen...)

Zullen we gewoon alle Nederlanders weer in nederland laten wonen? Geloof me,....daar wordt je niet vrolijk van. En het wordt een stuk drukker, dat begrijp je ( ja ook als we alle niet nederlanders de grens overzetten,,.....)

Wat een vreemd topic dit. Kinderen mag je krijgen als je hoog opgeleid bent, veel geld hebt om ze te kunnen onderhouden en op z'n minst pianoles en hocky + tennisclubs kunt veroorloven. Sociaal zwak mag geen kind ( daar krijgt het kind later alleen maar last van.,...)

Wat voor wereld hebben jullie voor ogen? Kinderen voor de rijken? Wat anderen mensen zou "nederland" handen vol geld kosten? Weten wie nederland handen vol geld kost? Alle mensen die anderhalf jaar geleden op de Heer G. Wilders hebben gestemd, die zouden zich eens goed achter de oren moeten krabben. Want deze hele politieke situatie kost veel en veel meer dan alle jeugdhulpverlening en psychiatrische behandelingen bij elkaar.
Heerlijk, de ruimte in Amerika. Wel een nadeel dat kindervrij zijn daar nog een groter taboe is dan hier. Althans, in Nederland is het redelijk geaccepteerd, dat is daar een stuk minder. Gisteren was ik nog met mijn vriend in het ziekenhuis (Amerikaan) voor een gesprek over sterilisatie, maar ze vonden ons nog te jong (hij bijna 43, ik 40) en het feit dat we geen kinderen hebben is een te groot risico. Als ik kinderen had gewild had ik ze wel gehad hoor! Ik ga er na mijn 40e echt niet anders over denken, al helemaal niet omdat mijn antipathie voor kinderen met de jaren alleen maar groter is geworden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven