mijn man veranderd in Scrooge,.......???

03-01-2009 02:14 134 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel klinkt wat dramatisch vooral zo na de kerst, maar het begint wat dramatische vormen aan te nemen,...

Ben 6 jaar getrouwd; we hebben een schat van een dochter. Ik heb zeker niet te klagen over ons relatie en sex leven. (en nu komt de maar,...) Maar mijn man is heel zuinig als het komt met energie en water. Ik laat soms wel eens mijn computer aan; of ik vergeet de afwasmachine uit te doen. Daar kan hij erg boos om worden. Want kost geld,....

Als hij binnen komt het eerste wat hij doet is op de verwarmings theremometer kijken. Deze staat altijd op 19.5 graden; als hij de kans krijgt dan doet hij deze op 18.5 graden (of lager); Droger en afwasmachine vind hij onzin dingen,......ff afwassen is veel goed koper of even ophangen,....het benauwd me,.... Voor de rest is hij de liefste man van de hele wereld, maar dit wil niet lukken,..

Ik weet niet wat ik hiermee wil bereiken; tips,...advies,... of misschien een 'luisterend oor'.

Gierig is hij niet met dingen hij koopt cadeau's; maar is dit de volgende stap,...dat hij liever het geld in z'n zak houdt. ik werk part-time en hij werk full-time,.. arm zijn we bepaald,...
quote:elninjoo schreef op 03 januari 2009 @ 07:14:

Bovendien is constant aan/uit zetten van apparaten niet eens goed (gebruik dat maar als argument!)

Is wel zo hamdig als je argumenten ook nog steek houdend zijn .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:Marahbloem schreef op 03 januari 2009 @ 10:52:

Ik vind dus dat hij wel een punt heeft.

Je vindt dat hij een punt heeft omdat jij het prettiger vindt als het niet te warm is? Tja dan kan ik zeggen als megakoukleum dat ik vind dat hij geen punt heeft!

Ik vind het een beetje vreemd TO dat hij het zo achter je aandraagt. Dat je als ouders probeert je kinderen qua energiegebruik een beetje in het gareel te houden vind ik niet meer dan logisch en dat als je partner wel erg laks omgaat hiermee snap ik nog dat je er een gesprek over hebt zotussendoor.

Maar zo klinkt het niet. Jij leeft daar ook, jij mag toch ook bepalen wat je belangrijk vindt? Ik snap dat het geen grote issue is (gelukkig) omdat de rest zo fijn is maar dat je er soms de zenuwen van krijgt en sacherijnig van wordt, dat snap ik.

Alsnog... iedereen heeft zo zijn dingetjes. Als dit de enige is, zou ik 't accepteren en hem er zotussendoor mee plagen, met zijn "eigenaardigheidje" .
quote:Banba schreef op 03 januari 2009 @ 08:51:

Met afwassen schijn je tegenwoordig trouwens nauwelijks minder water te gebruiken dan de vaatwasser doet.

Ook heb ik me onlangs laten vertellen (weet niet of het waar is) dat je door het ophangen van natte was in de winter meer geld kwijt bent aan de extra stookkosten dan aan het laten draaien van de droger.

hem valt het er ook niet in te rammen dat het steeds opnieuw op temperatuur laten komen van een ruimte duurder is dan het bijvoorbeeld op 18 graden houden.Daar hebben ze Google voor uitgevonden .... als je dat dus terug kunt vinden , dan lijkt het me dat hij daar weinig tegenin kan brengen .
Je kon ook altijd iemand van het energiebedrijf laten langskomen (gratis), om de optimale manier van verwarmen voor je huis uit te laten rekenen. Geen idee of ze dat nog hebben, je zou kunnen informeren.
Ik erger me ook altijd aan verkwisting, dus dat snap ik wel. Teveel eten kopen en dan de helft weggooien en zo, of dingen op standby laten staan, een wasje met twee truitjes draaien......dat snap ik gewoon écht niet, ik kan het niet eens doen. Niet eens uit gierigheid, want mijn geld komt wel op hoor (lees: ik breng het naar de kroeg), maar ik vond het zo, tja, onbewust van hoe goed we het hebben. Feit blijft dat we in de westerse wereld gewoon onduurzaam leven. En dat heeft wat mij betreft niks met 'milieufreaks' te maken, maar gewoon met bewust leven en je verantwoordelijk voelen voor de grondstoffen en energie die je aan de aarde ontrekt.

En ik leef heus niet als een vrek hoor, ben royaal met rondjes geven, cadeautjes meebrengen, en heb altijd wel lekkere dingetjes in huis (maar dan wel biologische chocola he en ik maak ook altijd alles zoveel mogelijk op..). Maar ik kies er dan wel voor om mijn computer niet aan te laten staan, want ik vind het de grootste onzin om energie te verbruiken waar ik echt niks aan heb omdat ik bijvoorbeeld aan het slapen ben.

Moet ook altijd erg lachen om mijn broer die met geld allemaal van die natuurclubjes steunt, maar ondertussen niks recycled, altijd alles aan laat staan op stand by, stookt voor de mussen en een wasje draait voor twee overhemden. Dan heeft ie wel een leuke WNF kalender op de plee, maar een gewone lamp voor een spaarlamp vervangen ho maar. Nou ja, moet hij ook zelf weten hoor, maar ik snap dat niet. Zo moeilijk is het ook weer niet om je telefoonlader uit het stopcontact te trekken denk ik dan, en je gaat mij niet vertellen dat dat nou je kwaliteit van leven zo veel omlaag haalt. er zijn echt zoveel kleine dingetjes die je kunt doen zonder dat het moeite kost of dat je er iets voor moet 'inleveren'. Maar goed, hij besteed zijn zorg voor het milieu kennelijk liever uit aan clubjes door er geld aan te geven....

Maar wat betreft de vaatwasser, inderdaad, als je hem maar goed laadt en een zuinig programma gebruikt, dan is het meestal efficienter. Ook dat van een natte was ophangen, dat je dan meer moet stoken is waar. Voor de feitelijke energieverbruik zou je dus eens kunnen bijhouden hoeveel de dingen kosten.

Maar ik denk dat het hier inderdaad misschien niet over de energierekening gaat.

Mijn ex-vriend kwam uit een best arm gezin waar zijn ouders ook altijd elk dubbeltje moesten omdraaien. Voor hem was het aanlaten van dingen dus veel meer dan gemak/lui zijn. Het was meer een soort 'protest' tegen zijn opvoeding waar hij het 'strenge' energie regime. Andersom had hij wel heel veel moeite met oude dingen weggooien en nieuwe dingen kopen. Alsof hij door wat geld over de balk te smijten niet loyaal zou zijn aan zijn opvoeding. Misschien dat dit soort dingetjes ook bij jullie spelen en dit maar gewoon een symptoom is.

ik hoop voor je dat het niet groter gaat worden dan dat het feitelijk is!
trouwens, een laptop ingeplugd laten is zwaar kut voor de batterij.....
.
Ik snap het helemaal, gewoon de ergernis die het geeft.

Ik had ook zijn man, ex nu, die zo overdreven met energie omging.

Ik ging bv altijd later naar bed dan hij, maar toch ging de cv al flink lager voordat hij ging.

Dan lag hij op bed en koelde het snel af, dus ik dat ding weer hoger zetten. Kwam hij naar beneden en zei beschuldigend: ""Je hebt hem weer hoger gezet, ik hoor hem steeds aanslaan, elke keer als dat gebeurd hoor ik dubbeltjes rinkelen...""

Het was gewoon nooit lekker warm in de winter, ja , als hij een keer thuis was en het koud had, dan werd en gestookt!!

Het voelde voor mij alsof ik niet belangrijk genoeg was om de cv hoger te zetten, geld was belangrijker.

Hij zette de cv ook altijd heel laag savond, op 8 graden ofzo.

Ik ben een keer heel erg kwaad geweest, echt heel erg ruzie gemaakt, ik heb toen gezegd dat als ik nog een winter in de kou moest zitten, ik weg zou gaan.

Heeft weinig uitgemaakt, dat krenterige bleef erin.

Ik ben ondertussen al weer een paar gescheiden. Het grappige is dit.Ik stook nu heel ander"s, snachts veel minder laag, in de avond gewoon lekker warm, meestal vergeet ik hem ook uit te zetten een half uur voor dat ik naar bed ga, doe ik vaak pas als ik echt naar boven ga. En wat?????? Ik kreeg het eerste jaar geld terug van de Delta, en niet zomaar een beetje, het was nog net geen 1000 euro wat ik terugkreeg

Vond ik toch geweldig!! Ik stook goed en ik heb het niet meer koud.

Oja, van dat geld heb ik een heerlijke zonnebank besteld!

Overigens had mijn ex meer krenterige trekjes, uit eten gaan, bioscoopje? te duur, thuis uit je een stuk goedkoper en een dvd kost bijna niks.

Mag duidelijk zijn dat ik zo'n beetje 2x per maand uit eten ga en regelmatig naar de bioscoop ga en op een terrasje zit, echt genieten voor mij.

Nooit meer een krenterige man
.
Hier in huis ben ik zuinig met energie en is mijn vriend meer de verspiller. We heben er nog nooit ruzie over gehad. Het is een beetje geven en nemen.
Ik zou in mijn eigen huis echt niet in de kou willen zitten. Dus die CV zou bij mij niet lager gaan.

Maar mss kun je met andere dingen wel een compromis sluiten? Bijv. de was naar buiten als het goed weer is. ZO'n droger schijnt echt een energieslurper te zijn waar je wel op kunt besparen. En dat hij de afwas doet, als hij het gebruik van een machine te duur vindt, vind ik ook wel een goeie.

En dan wel de hele dag opsparen, want dat is ook zuinig. Dat je maar 1x per dag afwast. Kost maar 1x per dag water en zeep. Mss dat je dat kan voorstellen bij hem?
Toch denk ik dat het de toon is die de muziek maakt .

Ik vraag me af waar TO mee zit ; gaat het haar over de toon of over de boodschap , of over beiden ?

Als je het idee hebt dat je partner de baas speelt en je op een vaderlijke manier op je kop geeft alsof je weer zes bent .... daar zou ik ook van gaan stuiteren . Zelfs als hij in principe gelijk zou hebben .

Aan de andere kant .... iemand behandelt jou zoals je je láát behandelen .
quote:lindy schreef op 03 januari 2009 @ 11:38:

Bij zo'n extreem krenterige man zouden de leidingen eens een keertje goed vast moeten vriezen....

Te laat, ze hebben al een dochter

BTW, mijn ex was erg scroogerig over energieverbruik en zulks. Ik vond dat persoonlijk véél erger dan dat hij homo was. Ben blij dat ik daar af ben.
.
Zou dat een mannentrekje zijn , dat zuinig zijn met energie ?

En hoezo dat dan ? Voelen zij zich verantwoordelijk voor de hele wereld , of extra mannelijk als ze een lage rekening krijgen , of blijft hun opvoeding langer hangen , of WAT ?

En zijn vrouwen dan spilzieker van nature , of houden die geen rekening / voelen die zich minder verantwoordelijk voor behoiud van de aarde en de bankrekening ?
quote:lindy schreef op 03 januari 2009 @ 11:48:

Misschien was-ie gewend om in de kou parkeerplaatsen af te struinen? Whahaha, ja, dát zal het geweest zijn. Best een gezonde levensstijl dus, als je het zo bekijkt
quote:loomii schreef op 03 januari 2009 @ 11:53:

[...]

Whahaha, ja, dát zal het geweest zijn. Best een gezonde levensstijl dus, als je het zo bekijkt Hij zal er hárd van geworden zijn .......
.
Bij mijn ex had het helemaal niks met het milieu te maken, die was gewoon krenterig.
VVL heeft het nog minder snel koud dan mijn ex (zal eens vragen waar zij zoal uithangt....), maar zit niet te zeiken over energiegebruik.
Alsnog... iedereen heeft zo zijn dingetjes. Als dit de enige is, zou ik 't accepteren en hem er zotussendoor mee plagen, met zijn "eigenaardigheidje" .[/quote]

Dat lijkt mij dus ook. In iedere relatie zijn dingen, niemand is perfect. Nou goed, dit is zijn ding. Jij zult ook je ding wel hebben.
Hahaha, gaat een leuke kant op dit topic.
Kun je niet zo'n energiedinges nemen dat het in de weekenden en 's nachts goedkoper is? Wij draaien de vaatwasser en wasmachine 's nachts en in het weekend, de droger alleen in het weekend. Verder ben ik er dus echt niet mee bezig, manlief wel, die doet achter mijn kont alle lichten uit etc. We hebben wel overal spaarlampen, dat wel.

Verder staat hier in de winter overdag de verwarming op 20 en 's nachts op 15. In de zomer draaien we de verwarming helemaal laag (5 graden ofzo).
Als mijn man meteen bij binnenkomst gaat kijken hoe hoog de cv staat zou ik daar om te beginnen al eens een geinig memo'tje plakken . Met een foto van zijn vader en de tekst ; " je bent net je ouwe vaar " ofzo
Voor wie nieuwsgierig is naar de 'vreselijke kosten' van een droger: wij hebben de onze eens aan een stroommeter gehangen, een wasje door de droger jagen kost 50 cent met een nieuwe (energielabel C) droger. Een gedeelte van die kosten compenseer je weer doordat de lucht niet vochtig wordt van je natte wasgoed en de badkamer aangenaam warm wordt. Ik zou met liefde een euro in een vakantiepotje oid gooien voor elke keer dat ik de droger gebruik want mén oh mén wat heb ik een hekel aan was ophangen (nog daargelaten dat ik er weinig plek voor heb)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven