mijn man veranderd in Scrooge,.......???

03-01-2009 02:14 134 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel klinkt wat dramatisch vooral zo na de kerst, maar het begint wat dramatische vormen aan te nemen,...

Ben 6 jaar getrouwd; we hebben een schat van een dochter. Ik heb zeker niet te klagen over ons relatie en sex leven. (en nu komt de maar,...) Maar mijn man is heel zuinig als het komt met energie en water. Ik laat soms wel eens mijn computer aan; of ik vergeet de afwasmachine uit te doen. Daar kan hij erg boos om worden. Want kost geld,....

Als hij binnen komt het eerste wat hij doet is op de verwarmings theremometer kijken. Deze staat altijd op 19.5 graden; als hij de kans krijgt dan doet hij deze op 18.5 graden (of lager); Droger en afwasmachine vind hij onzin dingen,......ff afwassen is veel goed koper of even ophangen,....het benauwd me,.... Voor de rest is hij de liefste man van de hele wereld, maar dit wil niet lukken,..

Ik weet niet wat ik hiermee wil bereiken; tips,...advies,... of misschien een 'luisterend oor'.

Gierig is hij niet met dingen hij koopt cadeau's; maar is dit de volgende stap,...dat hij liever het geld in z'n zak houdt. ik werk part-time en hij werk full-time,.. arm zijn we bepaald,...
Allemaggies Sas, das niet gezond hoor (afgaande op die voedselvergiftiging: letterlijk!! ) Misschien moet je eens met hem praten over wat er achter die vrekkigheid zit. Is hij bang om geen geld te hebben, bijvoorbeeld om zijn baan te verliezen? Of bijvoorbeeld omdat hij vroeger tekort is gekomen omdat er thuis weinig was? Want sparen is natuurlijk goed, maar steenrijk je graf ingaan en er niet van genoten hebben is letterlijk doodzonde.
Wat MM zegt dus!
quote:Saskya1977 schreef op 03 januari 2009 @ 22:21:

Ik weet voor ons relatie (hij is een stuk ouder dan ik) stond de verwarming helemaal niet aan, maar niet uit welke seizoen van het jaar, En ging hij nergens na toe als iets geld kostte,..... en ik ben bang dat het zich herhaald.

Ook heeft hij zichzelf bijna een voedselvergifting bezorgd doordat hij niet de macaroni wilde weg gooien, hij is 5 dagen flink ziek geweest

Nogmaals het is een schat van man; maar dat ene dingtje,........

't Is Best nogal een bepalend dingetje, als ik je relaas zo lees. Maar ik begrijp ook dat het geen verrassing is, maar dat je wist dat hij zo scroogie is. Had je niet verwacht dat het een struikelblok zou worden?
ik had zo een ex. Gek werd ik er van!

de kachel ging dus gewoon NIET aan. ik had het daar zo steen-koud dat ik er altijd met een badjas over mijn kleding aan rond liep.

Zodra meneer klaar was met koken ging meteen het gas-kraantje dicht. Want het zo misschien zelfs wel gas kosten ook al gebruik je het gas-fornuis niet. Wasmachine ging 1 x per 2 weken aan, zo stampvol geprakt met de goedkoopste wasmiddel dat alle kleding en lakens pluizig werden. Kleding hing daarna door het hele huis heen. Over alle stoelen, kasten en deuren. als ik aan het douchen was werd er na 5 minuten al gezeurt.

Behálve als we bij mij thuis waren. Dan stond ie hier gerust een uur onder de douche, elektrische deken aan etc.

blij dat ik van die zeik-snor af ben
Oke, ik houd niet van verspillen of verkwisten, maar de lamp op het toilet niet aan doen om geld te besparen vind ik niet echt gezond meer klinken. Maar je wist dit dus allemaal vantevoren?
ik wist het trouwens niet van te voren. Uiteraard zet je eerst je beste beentje voor als je in het begin van een relatie zit Als de buit binnen is kan je beginnen met zeuren.
Ik ben ook heel erg zuinig, maar niet op een manier zodat dat irritatie wekt bij anderen.

Mijn medebewoner heeft soms de neiging om de lampen uit te doen als het overdag is. In onze woning is het al snel te donker. Hij meent dat overdag in de zomer het licht uitkan. Ja, dat kan inderdaad, maar als het buiten stralend zonnig weer is, zodat er wat van de zon ook in de woonkamer komt. Maar het is ook vrij vaak bewolkt, en dan gaan de lampen mooi wel aan.
World of Warcraft: Legion
[quote]Saskya1977 schreef op 03 januari 2009 @ 22:21:

En om geld te besparen (ben blij dat zeker weet dat hij dit niet leest,) doet hij geen licht aan in het toilet,....

Hij is een beetje doorgeslagen zo te lezen. Alleen al het risico op ruzie wegens 1 dubbeltje meer uitgeven om iets te eten te kopen in een supermarkt lijkt mij al redelijk bizar.

You can't teach an old dog new tricks zeggen ze dan in oud-hollandsch.

Naar het toilet gaan in het donker werkt averechts: lastig mikken zonder licht schat ik zo. Tenzij jullie een fluoriserend toilet hebben natuurlijk. Of dat of het wordt veel vaker schoonmaken. Duur!

Tip:

als hij voortaan in de tuin gaat pissen kost het ook geen water voor 't doortrekken van het toilet. Veul goedkoper!

quote:quattro35 schreef op 04 januari 2009 @ 02:03:

[quote]Saskya1977 schreef op 03 januari 2009 @ 22:21:

En om geld te besparen (ben blij dat zeker weet dat hij dit niet leest,) doet hij geen licht aan in het toilet,....

Hij is een beetje doorgeslagen zo te lezen. Alleen al het risico op ruzie wegens 1 dubbeltje meer uitgeven om iets te eten te kopen in een supermarkt lijkt mij al redelijk bizar.

You can't teach an old dog new tricks zeggen ze dan in oud-hollandsch.

Naar het toilet gaan in het donker werkt averechts: lastig mikken zonder licht schat ik zo. Tenzij jullie een fluoriserend toilet hebben natuurlijk. Of dat of het wordt veel vaker schoonmaken. Duur!

Tip:

als hij voortaan in de tuin gaat pissen kost het ook geen water voor 't doortrekken van het toilet. Veul goedkoper!

wel,...ik weet niet hoe hij dit doet,..daar heb ik geen zicht op,... (gelukkig)
quote:quattro35 schreef op 04 januari 2009 @ 02:03:

Tip:

.
.
quote:lindy schreef op 04 januari 2009 @ 10:24:

Hij kan ook vragen of hij bij de buren mag zeiken/douchen/was draaien. Veeeeeel goedkoper! Zoals hier al eerder gezegd, die ultrazuinige mensen hebben er doorgaans geen enkel probleem mee om op ándermans kosten mee te liften. Dus om het milieu of iets dergelijks gaat het ze al helemaal niet.Het is wel een beetje makkelijk om iedereen over een kam te scheren hoor. Er zijn genoeg mensen die heel bewust en met hele goede motieven milieubewust zijn. Dat die "allemaal" graag op andermans kosten meeliften, is een enorme generalisering en simpelweg niet waar.
Zelf heb ik ook zo'n man die altijd op de verwarming loopt te letten en regelmatig ruzie zoekt over 1 graad warmer. Maar dertig spots in huis laten branden in elke ruimte waar hij even is geweest, is geen punt.

Weet je, het is ook JOUW (t)huis. Je hebt echt wel recht van spreken. Ik ga zelf zeer bewust met het milieu om, maar ik hoef van mezelf geen kou te lijden. Warm kleden lost mijn probleem helaas niet altijd op. En dus, nadat ik mijn standpunt al dertig keer heb uitgelegd, leg ik nu echt niets meer uit. Ik zet de verwarming zoals ik die hebben wil en als hij dan de pest in heeft, jammer. Ik ben het namelijk heel erg eens met sommige mensen die hier schrijven, dat je een gezellig thuis hoort te hebben waarin je je lekker voelt. Een behaaglijke temperatuur is dan essentieel. Dus: nog 1 keer goed uitleggen waarom je dit wilt, daarna niet meer op ingaan en je verwarming aanzetten als je het koud hebt.
quote:Mevrouwdekees schreef op 03 januari 2009 @ 22:40:

Want sparen is natuurlijk goed, maar steenrijk je graf ingaan en er niet van genoten hebben is letterlijk doodzonde.Hier ben ik het heel erg mee eens... een beetje energiebewust oke, maar ik ga ook niet potten om rijk dood te gaan. Ik wil niet in de koud zitten en was ook niet zelf af als er een vaatwassser is ( die minder water gebruikt dan een normale afwas naar het schijnt) Je kunt ook overdrijven pfff. ik zou knettergek worden van die man, maar er zal vast een reden voor zijn zolas al eerder genoemd als dit ineens zo plotseling is?
.
O Saskia en Hevi, wat vreselijk zo'n vrek als man/vriend! Ik zou er dood- en doodongelukkig van worden. Dat 'dingetje' zou bij mij een groot probleem worden hoe leuk de beste man verder ook is.

En Lindy, hier drie personen. Waarvan eentje bijna altijd thuis.

Gas en elektra 200 euro. Water 70 euro, maar hierbij zitten allerlei heffingen en belastingen, inclusief vuilnis ophalen. Tussenwoning is net-naoorlogs, niet erg goed geisoleerd. Wel dubbelglas beneden.

Of je een emmer leeggooit.

Gelukkig ga ik, sinds jaren, morgen weer werken, scheelt vast flink in de eindafrekening komend jaar.
anoniem_17376 wijzigde dit bericht op 04-01-2009 16:29
Reden: toevoeging
% gewijzigd
.
quote:Saskya1977 schreef op 03 januari 2009 @ 22:21:

[...]

Ik weet voor ons relatie (hij is een stuk ouder dan ik) stond de verwarming helemaal niet aan, maar niet uit welke seizoen van het jaar, En ging hij nergens na toe als iets geld kostte,..... en ik ben bang dat het zich herhaald....

Als hij al zo'n vrek was voordat jullie 'n relatie kregen, hoe kon je dan op 'm vallen? Leuke dingen willen doen samen (dus uit eten, op vakantie, uitstapjes e.d.) hoort toch gewoon bij 'n relatie?

Apparaten lijken mij zeker voor 'n 1 persoonshuishouden veel zuiniger dan elke keer alles apart moeten doen. Mijn vaatwasser zet ik aan als ie vol is of wanneer ik door m'n borden of bestek heen ben. Dat komt neer op gemiddeld 3 keer per 2 weken. Stel dat je elke dag zou afwassen, dan ben je elke dag een gootsteen vol water kwijt, plus het stromende water om alle spullen af te spoelen.

Ik ben 't verder eens met Quatro dat het nergens op slaat om een paar euro te besparen op energie zolang men de overbevolking nog niet weet terug te dringen. Ik leef nu en ik neem 't er van, leven kost nu eenmaal geld, maar liever 'n hogere rekening en 'n lekker warm huis, dan dat ik voor die paar euro besparing in de vrieskou moet gaan zitten.
quote:elninjoo schreef op 04 januari 2009 @ 17:00:

[...]

Als hij al zo'n vrek was voordat jullie 'n relatie kregen, hoe kon je dan op 'm vallen? Hoe zou de eerste date zijn gegaan? Zou zij alle drinken betalen, en hij niets? Volgens mij heeft Dagobert Duck ook geen vriendin... een relatie met die secretaresse, die tiktruus, heeft hij volgens mij ook niet.
Ik ben een keer uitgegaan met iemand die me leuk leek, aan het einde van het etentje betaalde hij precies afgepast wat hij had gegeten.

Het ging me er niet alleen om dat hij de helft van het eten wilde betalen, maar meer dat hij vanaf het moment dat we bestelden al had zitten rekenen: nog een glas wijn, drie euro erbij...

Ik hoef het eigenlijk niet uit te leggen dat dit dus niks is geworden, niks zo afstotelijk als zo'n schrale, zuinige instelling.
Ik vind vrekkigheid en overdreven zuinigheid ook 'n enorme afknapper.
Krijg je straks gezellig kinderen met zo'n man, kun je de pampers gaan lopen uitwringen voor hergebruik.
quote:Appelsientje schreef op 04 januari 2009 @ 17:12:

Ik ben een keer uitgegaan met iemand die me leuk leek, aan het einde van het etentje betaalde hij precies afgepast wat hij had gegeten.

Dat doe ik normaal ook. Maar er kunnen met mij wel afwijkende afspraken worden gemaakt. Ik zou kunnen trakteren; de ander zou dat kunnen.

Dat ieder voor zichzelf betaalt, vind ik eigenlijk niet zo gek, hoor.
Ja Hans, ongeveer je eigen deel (al is de helft van de rekening wel zo leuk) id niet zo erg, maar precies? Op een dubbeltje nauwkeurig? Da's een afknapper.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven