Minnaressenmoraal

25-09-2008 12:13 469 berichten
Alle reacties Link kopieren
Laat ik beginnen met wat quotes uit diverse recente topics.quote:'Ik heb niets uit te leggen, het is toch de man die verantwoordelijk is voor zijn familie.'

Zijn huwelijk is niet perfect, wij zijn beiden dolverliefd op elkaar, en we hebben al een paar keer afgesproken, maar we hebben nog niet gezoend hoor, dus er is niks aan de hand.'

'Dankzij mijn minnaar voel ik me weer op en top vrouw, en ook al weet mijn man van niets, hij heeft er wel profijt van: de sex is met mij is beter dan ooit.'

Ok. Ik kan niet oordelen over het leven van een ander. We doen allemaal ons eigen 'ding', soms gaat het goed, soms maken we fouten. Prima. No problem. Maar keer op keer komen de bovenstaande quotes terug en dan vraag ik me toch echt af: what on earth are they thinking? Geloven ze het zelf?

Ziet de minnares van een getrouwde man niet in dat zij aktief meewerkt aan de destructie van een gezin? Kan zij met een oprecht hart de ogen sluiten voor het verdriet van die kinderen? En niet te vergeten, van zijn vrouw? Hoezo is de man in kwestie alleen verantwoordelijk? Als jij bij een junk een gloednieuwe fiets koopt voor tien euro, ben jij dan niet even goed de dief?

Denkt dat verliefde meisje dat ze meer te bieden heeft dan de vrouw die jaren geinvesteerd heeft in een relatie? En dat ze dus alle recht heeft om dat stel uit elkaar te drijven? (ik zou haast zeggen: neuk nou maar gewoon een keer met hem, dan is de spanning er tenminste af )

En als klap op de vuurpijl, kun je echt uitleggen hoe jouw man ooit blijer wordt van goede sex als hij weet dat het alleen maar komt omdat de buurman er een uur geleden ook overheen is gegaan.

Ik zou er echt geen aandacht aan schenken als deze quotes niet keer op keer terugkomen hier op Viva. Wat is dat toch dat dames (en heren) dit zonder blikken en blozen opschrijven? Is dit normaal? Waar blijft jullie moraal?
quote:pom508 schreef op 25 september 2008 @ 12:47:

Het zijn gewoon de dierlijke driften die de overhand nemen in dit soort situaties.

Dierlijk is in dit geval een sleutelwoord. Zelfbeheersing is een menselijke eigenschap. Wat ben je nou: mens of mensaap?

Maar toch kunnen minnaar of minnares veel verdriet hebben van het niet slagen van deze onmogelijke relaties.

En toch wordt als jusitificatie juist gebruikt hoe gelukkig het die persoon maakt. Maar lees bv het twee liefdes-topic eens, ik krijg er buikpijn van zoveel misère als ik daar lees. Van vreemdgaan wordt niemand gelukkig.

Maar Johnny, het is zo makkelijk he om met dat vingertje te wijzen.

Het klinkt inderdaad vrij zwartwit, maar mijn ervaring is dat het ook zo zwartwit is. Ik vind die sneer pas terecht als iemand met twee maten meet.

quote:liselore schreef op 25 september 2008 @ 13:00:

Als je het omdraaid en je betrapt je partner op vreemd gaan ga je ook niet in gesprek met de derde persoon.

Dat kun je wel. Je kunt iedereen aanspreken op zijn eigen gedrag en de gevolgen daarvan.

Heeft trouwens niets te maken met vrouwensolidariteit, maar met verantwoordelijkheid nemen. Persoonlijke integriteit. Zij doet iets, daar draait zij voor op. Hij doet ook iets, en daar draait hij voor op.
Geef het maar toe Frits. Je hebt avatarnijd.

quote:FritsvanEgters schreef op 25 september 2008 @ 13:15:

[...]

En jij dan, door hier te kijken? Nergens een brandje te blussen? Overigens, die foto doet het waarschijnlijk beter op een gay-site dan hier, maar dat terzijde.
quote:JWvB schreef op 25 september 2008 @ 13:17:

[...]

Dierlijk is in dit geval een sleutelwoord. Zelfbeheersing is een menselijke eigenschap. Wat ben je nou: mens of mensaap?

[...]

En toch wordt als jusitificatie juist gebruikt hoe gelukkig het die persoon maakt. Maar lees bv het twee liefdes-topic eens, ik krijg er buikpijn van zoveel misère als ik daar lees. Van vreemdgaan wordt niemand gelukkig.

[...]

Het klinkt inderdaad vrij zwartwit, maar mijn ervaring is dat het ook zo zwartwit is. Ik vind die sneer pas terecht als iemand met twee maten meet.

[...]

Dat kun je wel. Je kunt iedereen aanspreken op zijn eigen gedrag en de gevolgen daarvan.

Heeft trouwens niets te maken met vrouwensolidariteit, maar met verantwoordelijkheid nemen. Persoonlijke integriteit. Zij doet iets, daar draait zij voor op. Hij doet ook iets, en daar draait hij voor op.JWvB, ik zat net nog te zwoegen over een post, maar jij neemt de woorden uit mijn mond en schrijft ze tien keer beter op .
quote:FritsvanEgters schreef op 25 september 2008 @ 13:16:

[...]

Lust en geld. Wat ben je heerlijk eerlijk en to-the-point.

Overigens vind ik het altijd in de eest plaats de verantwoordelijkheid van de vreemdganger zelf. Wat niet wegneemt dat je in het geval van een duidelijk (tijdelijk) wat labiel iemand diegene tegen zichzelf zou kunnen en misschien zelfs moeten beschermen. Het hangt er per geval van af, maar als je zo iemand alleen maar een lekker tussendoortje vindt en er hangt voor hem/haar veel meer vanaf, zou ik zeggen: niet doen.Wat ik ermee probeer te zeggen, is dat ik geen relatie wilde en ging bellen ofzo. Ik leverde gewoon een dienst en met die ene getrouwde man (ook ontstaan uit een betaald sekscontact, maar hij was te lekker om te laten schieten) sja, dat was pure lust. Ik geloofde hem wel toen hij zei dat zijn vrouw heel preuts was, vanwege het mailcontact dat we hadden. Ik kan me wel ergens voorstellen dat als je thuis iets tig keer hebt besproken (seksleven niet naar wens), dat je dan iets anders gaat zoeken. Niet dat het helemaal goed is, maar -in mijn ogen- ook niet helemaal fout.
quote:Feliciaatje schreef op 25 september 2008 @ 13:17:

Geef het maar toe Frits. Je hebt avatarnijd.

Joh, vind je het gek! Zou jij blij zijn met zo'n avatar als de mijne?
Ik ben ook bedrogen in mijn relatie en ik was gewoon zwaar pissig, OOK op degene die de `minnares` was, mij achter mijn rug om in de maling nemen met zijn tweeen, natuurlijk neem ik haar dat ook kwalijk, want ik heb nooit de kans gehad te kiezen of ik er mee accoord ging ja of nee. Of zij wel of geen relatie had, je hebt wel een geweten en je wéét dat je niet goed bezig bent als dingen stiekem moeten. Ben nog het minste kwaad om de sex, ja, vind ik ook smerig want IK wil kunnen bepalen of ik naar bed wil met iemand die misschien kort ervoor in iemand anders haar muts heeft gezeten, maar ben vooral pissig op allebei dat ze denken dat ze MIJ in de maling kunnen nemen. En dat doe je samen, ook de minnares.

Ik was notabene hoogzwanger van zijn kind, en zij had dus gewoon compleet schijt aan mij, mag ik haar dat kwalijk nemen? Schijt aan mijn gevoelens, gewoon helemaal schijt aan mij.

Natuurlijk is hij de grootste lul, maar een minnares komt in mijn ogen echt niet weg met `ja, wat maakt het uit, ik heb toch geen relatie?` Je hebt wél een relatie en wel met mijn vent! Achter mijn rug om!

Dus ja..dat neem ik ze allebei kwalijk :-)
@JWvB, even voor de duidelijkheid. Ben zelf geen minnares, ook nooit geweest. Maar ik kan wel begrijpen waardoor dit soort situaties ontstaan, heb wel degelijk te maken gehad met getrouwde mannen die naast het potje wilden plassen.

Zelfbeheersing is zeker een menselijke eigenschap, maar het verliezen van je zelfbeheersing in sommige situaties is ook zeer menselijk. Goed voorbeeld is natuurlijk wanneer je eens goed uit je slof schiet.
Ik vond het best geil klinken, hoor Digi. Lust en geld.
quote:Digitalis schreef op 25 september 2008 @ 13:05:

Sja, ik heb ook weleens een getrouwd neukertje gehad. En tientallen betaalde contacten die getrouwd waren. Heb me nooit rot gevoeld. Maar ik hoefde ook niets anders dan lust en geld.

Ik vind dat wel veel verschil maken, heb er heel veel minder moeite mee als het alleen om dat seks gaat, zonder de bedoeling om iemand los te weken van zijn partner.

Is natuurlijk ook minder bedreigend.

Maar heb zelf te veel nare ervaringen met het onderwerp om niet te willen dat mensen een klein beetje stil zouden staan bij de ellende waar ze de derde partij in storten als het uitkomt.
quote:Digitalis schreef op 25 september 2008 @ 13:23:

[...]

Ik kan me wel ergens voorstellen dat als je thuis iets tig keer hebt besproken (seksleven niet naar wens), dat je dan iets anders gaat zoeken. Niet dat het helemaal goed is, maar -in mijn ogen- ook niet helemaal fout.Begrijp ik. Ik vind dat zelf ook niet goed of fout. Ik vind het hooguit jammer. Omdat ik in mijn naiviteit ergens nog steeds denk dat als je erover kunt praten en iig samen eerlijk afspraken over maakt, dat je relatie ten goede komt. Maar dat gaat ook niet altijd op. Grijs gebied dat.
quote:FritsvanEgters schreef op 25 september 2008 @ 13:24:

Ik vond het best geil klinken, hoor Digi. Lust en geld.

Overigens vind ik het wel nogal vervelend als ik dan bij een man kom in een huis waarin de kinderspullen rondzwerven en we gaan neuken in het echtelijk bed. Dat vind ik dan weer best schoftig.

Voor de rest zou ik niet weten of ik wel van een bezette man af zou kunnen blijven. Mocht ik in de veronderstelling zijn dat hij echt mijn droomvent is dan. Voor middelmatige seks en een kleinschalig avontuurtje zou ik het niet doen. Maar wat als je echt overtuigd bent van de grote liefde tussen jullie beiden?
quote:Feliciaatje schreef op 25 september 2008 @ 13:26:

[...]

Begrijp ik. Ik vind dat zelf ook niet goed of fout. Ik vind het hooguit jammer. Omdat ik in mijn naiviteit ergens nog steeds denk dat als je erover kunt praten en iig samen eerlijk afspraken over maakt, dat je relatie ten goede komt. Maar dat gaat ook niet altijd op. Grijs gebied dat.Ja, ik vind dat ook moeilijk hoor. In het geval van mijn getrouwde 'minaar' had hij het echt al tig keer besproken. Ze wilde er gewoon nooit over praten. Nooit. Ze hadden drie kinderen samen en een goed huwelijk voor de rest. Geen echte reden om het huwelijk te verbreken, maar wel iets wat dusdanig in de weg zat dat hij een buitenechtelijke oplossing zocht.
@Bokstertje, natuurlijk sta je volledig in je recht als je het haar ook kwalijk neemt. En van wie zou je toestemming moeten vragen. Je haat haar gewoon, punt uit. Niet dat je er wat mee opschiet, maar da's weer een ander verhaal.
Ach, als mijn ex tijdens onze aan/uit-relatie weer een nieuw ding had, viel ik hem niet eens aan. Nee, ik kraakte dat net opgescharrelde gleufdier helemaal de grond in. Op het eind van het praatje eindigde het steevast met het feit dat 'ze toch niet zo leuk was' en 'jij Digi bent eigenlijk veel leuker, we spreken weer af dat we iets hebben, goed?'. Er is maar weinig dat ik zo goed kan als een andere vrouw totaal afzeiken

Ergo, ik ben ook een jaloers secreet.
quote:pom508 schreef op 25 september 2008 @ 13:24:

Zelfbeheersing is zeker een menselijke eigenschap, maar het verliezen van je zelfbeheersing in sommige situaties is ook zeer menselijk. Goed voorbeeld is natuurlijk wanneer je eens goed uit je slof schiet.Het excuus "je zelfbeheersing" verliezen, gaat niet op bij een langdurige affaire. Ik zou me voorstellen dat iemand straalbezopen is geworden en dan naast iemand anders wakker wordt, maar dat is dan eenmalig. Ik kan geen excuses bedenken of begrip vinden voor iets wat herhaaldelijk gebeurt. Verleiding hoef je niet op te zoeken.
quote:FritsvanEgters schreef op 25 september 2008 @ 13:31:

@Bokstertje, natuurlijk sta je volledig in je recht als je het haar ook kwalijk neemt. En van wie zou je toestemming moeten vragen. Je haat haar gewoon, punt uit. Niet dat je er wat mee opschiet, maar da's weer een ander verhaal.Mwah...ben er inmiddels al wel overheen hoor, ze mag hem hebben Ik wil er ook nog wel een strikje omheen doen, echt..
quote:JWvB schreef op 25 september 2008 @ 13:17:

[...]

Heeft trouwens niets te maken met vrouwensolidariteit, maar met verantwoordelijkheid nemen. Persoonlijke integriteit. Zij doet iets, daar draait zij voor op. Hij doet ook iets, en daar draait hij voor op.

In het algemeen genomen ben ik het met je eens....

Iedereen is aan te spreken op zijn of haar gedrag...

maar dat is te makkelijk.

Wat wil je in ermee met het aan spreken van de persoon waarmee je partner is vreemdgegaan, wat denk je te kunnen bereiken

Het is totaal niet zinvol om dat gesprek aan te gaan. Behalve je eigen woede te koelen. Waar draait hij/zij voor op??

Wat zijn zijn/haar consquenties?

Hoe zou hij zij haar verantwoordelijkheid moeten nemen?

(sorry ik zal het nooit meer doen??)

Tja, persoonlijk denk ik dat als je in zee gaat met een gebonden persoon, dat alles wat jij zegt over persoonlijke integriteit enzo ook niet zullen aan komen bij de persoon in kwestie.

Naar mijn mening doe je jezelf te kort door het aan gaan van een relatie met een gebonden persoon en dus zit persoonlijke integriteit je altijd in de weg.
quote:Digitalis schreef op 25 september 2008 @ 13:33:

Ergo, ik ben ook een jaloers secreet.

Ik niet. Vroeger wel. Ik ben een oude, teveel relativerende taart geworden .
quote:Digitalis schreef op 25 september 2008 @ 13:28:

[...]

Voor de rest zou ik niet weten of ik wel van een bezette man af zou kunnen blijven. Mocht ik in de veronderstelling zijn dat hij echt mijn droomvent is dan. Voor middelmatige seks en een kleinschalig avontuurtje zou ik het niet doen. Maar wat als je echt overtuigd bent van de grote liefde tussen jullie beiden?

Hij is al bezet. Hij is al de grote liefde van zijn vrouw. En zij van hem anders waren ze uit elkaar. Ik zou zeggen, bel de vrouw op en vraag of je hem mag hebben. Met een beetje geluk zegt ze ja.

Zo niet, wie geeft jou dan nog het recht om hem los te wroeten? Stel hij twijfelt. Zou jij dan nog harder gaan trekken omdat jouw geluk voor gaat, of zou je zeggen: ik laat hem los en pas als hij daadwerkelijk gescheiden is van zijn vrouw bemoei ik me er weer mee.

?
Is slechts ten dele waar JWvB, ik zie het bij een vriendin van me. Langdurig minnares en steeds weer als een blok vallen. Tussentijds is er echt wel sprake van het verstand wat gaat spreken, maar wanneer er weer contact is, dan gaan de verliefde gevoelens weer hoogtij vieren en verliefde mensen zijn verminderd handelingsbekwaam.

Bovendien is onlosmakelijk verbonden bij dit soort verhoudingen het afstoten en aantrekken spel. Je kunt dit soort relaties niet vergelijken met normale relaties. In deze relaties speelt de dagelijkse gang van zaken geen rol. Deze mensen hebben alleen passie, plezier en een onbezorgde tijd met elkaar.

Er zijn talloze situaties waarin gezonde mensen herhaaldelijk hun zelfbeheersing verliezen. Sla de cijfers van bijv. een alcoholcontrole er maar eens op na.

Je gaat totaal voorbij aan het feit dat er tussen twee mensen toch een heel intens gevoel is en dat dat juist maakt dat ze hun zelfbeheersing verliezen.
quote:JohnnyCake schreef op 25 september 2008 @ 13:40:

[...]

Hij is al bezet. Hij is al de grote liefde van zijn vrouw. En zij van hem anders waren ze uit elkaar. Ik zou zeggen, bel de vrouw op en vraag of je hem mag hebben. Met een beetje geluk zegt ze ja.

Zo niet, wie geeft jou dan nog het recht om hem los te wroeten? Stel hij twijfelt. Zou jij dan nog harder gaan trekken omdat jouw geluk voor gaat, of zou je zeggen: ik laat hem los en pas als hij daadwerkelijk gescheiden is van zijn vrouw bemoei ik me er weer mee.

?

Nou, ik zei dus dat ik het echt niet weet. Vantevoren kun je natuurlijk moralistisch jezelf toespreken dat je dat nooit en te nimmer zou doen. Maar ja, er zijn diverse psychologische experimenten geweest met mensen die dat ook riepen, en waaruit verrassende resultaten kwamen. Mijn devies dus: zeg nooit nooit. Als mens ben je ook vaak in de overtuiging -aangezien je het vanuit je eigen perspectief bekijkt- dat een bepaalde situatie voor iedereen het beste is (in dit geval: die van jezelf en van de man in kwestie).

Ik heb al sinds jaar en dag een fantasieverhaal in mijn hoofd (hm, ik weet het, da's geschuffeld) met daarin de ideale man. Als ik die zou tegenkomen en hem zou moeten losweken, dan zou ik dat denk ik wel doen ja. 't Is niet correct, 't is niet mooi, 't is egoistisch, maar 't is ook menselijk. En ik weet dat ik niet helemaal moreel ben, aangezien ik ex-vriendje ook door manipulatie heb losgeweekt om hem bij mij terug te laten komen (alleen maar voor de bevrediging van geestelijke lusten). Ik heb mijn zwaktes. Kan het ook niet helpen.
[quote]liselore schreef op 25 september 2008 @ 13:37:

[...]

Wat wil je in ermee met het aan spreken van de persoon waarmee je partner is vreemdgegaan, wat denk je te kunnen bereiken

Het is totaal niet zinvol om dat gesprek aan te gaan. Behalve je eigen woede te koelen. Waar draait hij/zij voor op??

Nou, toen ik de bedrogen partij was, had ik echt met veel plezier de muts in kwestie zowel verbaal als fysiek alle hoeken van de kamer laten zien. Met een boksbeugel

Wat ik daarmee was opgeschoten? Het zou erg opgelucht hebben! Ook in mij kwam een beetje het beest naar boven (over oerdriften en hartstochten gesproken), en het had me erg goed gedaan als ik haar een fractie van mijn pijn had kunnen laten voelen. Gewoon om daarom. Niemand had mij iets gevraagd!

Maar ja, beschaving en zo he. Ik ben redelijk en beheerst gebleven, en daar ben ik eigenlijk nog best trots op ook.

En inderdaad, inmiddels zou ze hem mogen houden, als hij haar al niet weer gedumpt had
quote:liselore schreef op 25 september 2008 @ 13:37:

Wacht eens even. Het is voor minnares okay om het met een GM aan te pappen omdat zij jeuk heeft aan haar k*t en het allemaal GM's pakkie an is? Dus haar motivatie mag egoïsme zijn.

Maar de bedrogene mag die persoon er niet op aanspreken want het enige nuttige is dat zij misschien een deel van haar woede kwijt kan. Het helpt waarschijnlijk met het verwerken van dit verraad, maar de minnares zal er niets mee doen, dus het is zinloos? Zij mag geen egoïstisch motief hebben?
quote:JWvB schreef op 25 september 2008 @ 13:48:

[...]

Wacht eens even. Het is voor minnares okay om het met een GM aan te pappen omdat zij jeuk heeft aan haar k*t en het allemaal GM's pakkie an is? Dus haar motivatie mag egoïsme zijn.

Maar de bedrogene mag die persoon er niet op aanspreken want het enige nuttige is dat zij misschien een deel van haar woede kwijt kan. Het helpt waarschijnlijk met het verwerken van dit verraad, maar de minnares zal er niets mee doen, dus het is zinloos? Zij mag geen egoïstisch motief hebben?

hoho, ik zeg nergens dat ik het okay vind in tegendeel zelf.

En over jeuk aan kutten en lullen heb ik het al helemaal niet.

Als jij daarmee je woede kan koelen en denkt dat het helpt voor het verwerken van het verraad, moet jij dat zeker doen.

Aanspreken heeft een doel tot het veranderen van gedrag . Als jij om de bovenstaande met haar, in jouw geval, wilt praten is prima maar je moet niet de illusie hebben dat de persoon zal zijn of haar gedrag zal veranderen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven