Moeder en zoon onafscheidelijk...

18-02-2010 14:33 341 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo mensen,

Graag zou ik jullie visie/ mening/ tips ontvangen over het volgende.

Ik ben een alleenstaande moeder van 37 jaar, ik heb een dochter van 13 jaar. Sinds vier jaar heb ik een lieve vriend, hij is inmiddels 44 jaar. Ik vind hem echt fantastisch. Hij is docent (3 vakken) aan het MBO (door omstandigheden in de ZW geraakt) en daarnaast is hij hystoricus, archeoloog en juridisch adviseur.

Zelf ben ik van beroep directiesecretaresse, maar wegens de economische crisis is het bedrijf waar ik werkte failliet gegaan en ben dus solliciterende.

Mijn vriend heeft een ietwat excentrieke levensstijl, heeft een sterk karakter en is erg principieel. Hierin kan hij heel erg ver gaan. We hebben onze dalen gehad en deze inmiddels opgelost. Hij accepteerde direct mijn dochter als de zijne en de twee zijn geweldig samen.

In alle opzichten is hij de man van mijn dromen en met hem wil ik mijn verdere leven samen blijven.

Alleen...... Hij heeft een zwaar irritante, ziekelijke, zeer bemoeizuchtige moeder die bovendien erg manipulatief is. Zij woont nu 5, 6 jaar bij hem in, zogenaamd omdat ze ziek is. Als je haar hoort praten voor het eerst, zou je denken dat ze erg ziek is en elke minuut het leven kan laten en daar praat en handelt zij ook naar. Zij misbruikt op alle mogelijke manieren zijn loyaliteitsbesef en wurmt zichzelf op allerlei zielige, ziekelijke manieren onder zijn huid. Zijn plichtsgevoel wordt danig door haar op de proef gesteld en zijn liefde voor haar maakt hem totaal blind voor haar listige, smerige streken.

Zij is ook de oorzaak van het feit dat wij al drie keer uit elkaar zijn geweest.

Echter, de liefde tussen ons schijnt sterk genoeg te zijn om toch elke keer weer opnieuw te beginnen. De eerste drie jaren kreeg ik alle schuld van alles dat fout ging tussen ons. Ik was dan de zogenaamde olifant in hun porcelijnkast. Inderdaad, het is hij en zijn moeder tegen de grote boze wereld. Zij zondert zich dan ook van iedereen af en heeft altijd haar zoon nodig om ergens komen. Als hij niet naast haar staat, hangt zij aan de telefoon en als hij thuis is, roept ze hem (letterlijk!!) ELK half uur voor een kopje thee.

En waag het niet om iets te doen of te zeggen wat haar niet aanstaat want dan is het huis te klein. Weerwoord duldt zij al helemaal niet, dan is de beer los.

Daarnaast is het zo, dat hij zijn levensstijl kan bekostigen dankzij haar. Zij noemt zichzelf zijn "meedenk bank". Als haar iets niet zint, dreigt zij dan ook met het stopzetten van de geldkraan. Hij dwingt zichzelf om niets te zien voor wat het is. Hij vindt het aan de andere kant wel makkelijk zo, want hij kan doen en laten waar hij zin in heeft. Zij vindt het ook prima, zolang het haar goeddunkt en zijn verantwoordingen aan haar aflegt. Het lijkt erop dat zij mij eindelijk na 4 jaren strijd heeft "geaccepteerd" omdat zij nu wel inziet dat wij toch niet te stuiten zijn. (Dat leest u goed: er ZIJN dingen dingen die hij toch wel blijft doen, met of zonder haar goedkeuring, gelukkig maar!) De langste tijd heeft zij erg gemene dingen tegen mij gezegd en dreef altijd weer een wig tussen haar zoon en mij. Sinds een half jaar is zij daarmee opgehouden. Bijna te mooi om waar te zijn.... Ik ben erg voorzichtig met mijn blijdschap op dat vlak.

Ik heb mij er inmiddels bij neergelegd dat wij nooit samen zullen zijn op een manier waarop ik dat graag zou willen: samen onder één dak. Afgelopen zomer kwam hij daarmee naar buiten. Hij zei er nog bij dat dat niet aan mij ligt, maar aan hem. Dat was de eerste keer sinds ons samenzijn dat hij er voor uit komt dat er eens iets NIET aan mij ligt.

Zijn argument is dat hij gewoon niet het type is om te gaan samenewonen (twee jaar geleden nog wel!) en dat hij zijn rust nodig heeft en zijn privé. (Ik hoor u denken: "En dat krijgt hij bij zijn moeder wél? Laat me niet lachen!") En dat is nu precies mijn punt.

Maar intussen zijn de twee gewoon onafscheidelijk... En dat laat zij mij ook altijd weten, al dan niet met tact.

De hobbies die hij heeft, worden sterk door haar afgekeurd en hij krijgt dan ook dagelijks daarover de wind van voren door zijn moeder. Ik deel juist in zijn hobbies want ik heb dezelfde.

Hoe kan het toch, vraag ik mij af, dat hij met zijn moeder samenwonen (hij wil het niet samenwonen noemen, maar laten we nou eerlijk zijn...Het enige wat zie niet samen doen is douchen en slapen, hoewel hij rustig de hele nacht naast haar bed zit als ze ziek is) wel voor elkaar kan en wil krijgen, en met mij niet...?

Hij is nog nooit getrouwd geweest, heeft nooit samengewoond met een andere vrouw dan zijn moeder. Hij heeft zelf ook geen kinderen. Voordat hij mij leerde kennen, was hij 15 jaar alleen geweest, omdat hij na veel ellende (zo zegt hij), relaties afgezworen had. Hij heeft wel lang en veel moeite gedaan om mij te krijgen trouwens. Het woord "opgeven" komt (in alle andere gevallen) niet voor in zijn woordenboek. Ergens aan beginnen en niet afmaken is weer een heel ander verhaal....

Wie o wie heeft hier ervaring mee?
Gelukkig geen ervaring mee. Maar ik denk dat je wel kunt vergeten dat hij ooit volledig voor jou kiest. Zijn moeder zal tot aan haar dood zijn eerste prioriteit blijven. En daarna is het nog maar afwachten hoe het zich ontwikkelt.
Hij kiest niet voor jij, hij wil iig niet bij jou gaan wonen, want zijn moeder is belangrijker, begrijp ik, waarom kies je dan wel voor hem?

Ik heb hier op het forum ooit gelezen:

If your not a priority, don't be an option.
Brrrr....krijg de kriebels van jouw verhaal...'meedenkbank'

Ik denk dat Luna gelijk heeft en zijn moeder tot haar dood een zeer belangrijke plaats in zijn leven in zal nemen.
Klinkt hard maar ik denk dat je moet gaan wachten op haar dood, want eerder zal hij niet meedenken/toegeven ben ik bang. Helaas ik had een beter bericht voor je willen hebben maar helaas...
Hoe oud is moeders en in wat voor gezondheidsstaat? Ik denk idd dat ze tot ze sterft de belangrijkste persoon in 't leven van jouw vriend gaat zijn. Tel daarbij op dat hij haar financiele bijdrage nodig heeft voor zijn comfortabele levensstijl dus dat geeft ie niet zomaar op, aangezien hij anders wel eerder het huis uit was gegaan. Als je niet met 'n lat-relatie genoegen wilt nemen, is dit dus niet de juiste man voor jou.
ik denk dat je eens goed moet nadenken over wat JIJ wil met je leven, blijf je het acceptabel vinden dat zijn moeder zo'n grote rol in zijn leven vervuld of vind je het tijd worden dat hij voor JOU kiest?

oh ja, hoe oud is ze? gaat het nog lang duren zo?
Watje.
Ik vind je wel erg grof, het is wel zijn moeder, hoor!

Hoe kun jij nu bepalen of ze ziek is of niet?

Wat is er mis met een goede band met je moeder, daar mag je niet tussen gaan zitten.

Je ben net een klein jaloers kind, liefde voor je moeder is wat anders dan liefde voor je vriendin, jeetje.

Jij komt net om de hoek kijken...
Dat je dit volhoudt!

Heb je je al afgevraagd hoe het zal zijn als zij overleden is? Dit soort mensen leven waarschijnlijk heel lang, maar stel dat zij er niet meer is. Verwacht hij dan ook dat jij alles wat zij doet dan gaat doen? Of is hij wel zelfstandig in bijvoorbeeld het huishouden en het regelen van financiële zaken?
Huuh..als zijn moeder dood is vult ie haar vast op met stro!
Mijn dank voor de vele, snelle reacties.

Zijn moeder is 72. Zij hangt tegen zuikerziekte aan, moet erg letten op wat ze eet. Haar rug is versleten, hoewel haar woorden en haar daden aangaande haar rug vaak echt niet matchen....

Verder heeft ze slaapapneu en slaapt met een slangetje in haar neusgat daarvoor.

Verder zegt ze dat ze het met haar hart heeft. Ze onderzoeken dat al jaren inhet ziekenhuis, maar ze kunnen niets vinden. Zij en haar zoon trekken de pillen die ze haar willen geven, na in alle medische boeken en zijn erg koppig wat dat aangaat. Je mag best opletten wa ze je willen toestoppen, maar doemdenken is ook wel het andere extreme vind ik.
Ik vind het heel rot voor je, maar hij heeft zijn keuze gemaakt. Hij wil met zijn moeder samenleven en niet met jou. Je weet nu wat je hebt, meer zit er niet in. Dus is nu de vraag: kun je dit accepteren?
Overigens is het normaal dat een vrouw op hoge leeftijd dingen niet meer alleen durft of kan, zal ze zelf ook niet leuk vinden.

Ik vind jou echt een enge koude kikker.

Als je hem respecteert moet je ook zijn moeder respecteren, dat doet hij immers ook met jouw dochter.

Dus wel nemen en niet geven.
Moet ik koekelen naar appeltaartrecepten met cyankali ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:Brown_Eyes schreef op 18 februari 2010 @ 14:53:

Ik vind je wel erg grof, het is wel zijn moeder, hoor!

Hoe kun jij nu bepalen of ze ziek is of niet?

Wat is er mis met een goede band met je moeder, daar mag je niet tussen gaan zitten.

Je ben net een klein jaloers kind, liefde voor je moeder is wat anders dan liefde voor je vriendin, jeetje.

Jij komt net om de hoek kijken...Nou Nou, ik vind dit toch wel iets meer dan een goede band met je moeder, hoor. Dit lijkt me een zeer ongezonde, zelfs ziekelijke samenlevingsvorm die echt niet gepast is voor een man van 44.
quote:WhyNotMe schreef op 18 februari 2010 @ 14:54:

Mijn dank voor de vele, snelle reacties.

Zijn moeder is 72. Zij hangt tegen zuikerziekte aan, moet erg letten op wat ze eet. Haar rug is versleten, hoewel haar woorden en haar daden aangaande haar rug vaak echt niet matchen....

Verder heeft ze slaapapneu en slaapt met een slangetje in haar neusgat daarvoor.

Verder zegt ze dat ze het met haar hart heeft. Ze onderzoeken dat al jaren inhet ziekenhuis, maar ze kunnen niets vinden. Zij en haar zoon trekken de pillen die ze haar willen geven, na in alle medische boeken en zijn erg koppig wat dat aangaat. Je mag best opletten wa ze je willen toestoppen, maar doemdenken is ook wel het andere extreme vind ik.

Ik zie mogelijkheden

@ BrownEyes ; er is een verschil tussen een goede band hebben en een ziekelijke band...ik moet er echt niet aan denken om een partner te hebben die zo met zijn moeder vergroeid is. En ja, het is zijn moeder en ja, daar hoor je respect voor te hebben, maar zoon hoort op een gegeven moment ook op eigen benen te staan, zowel geestelijk, financieel als woonsituatie.
quote:Brown_Eyes schreef op 18 februari 2010 @ 14:56:

Overigens is het normaal dat een vrouw op hoge leeftijd dingen niet meer alleen durft of kan, zal ze zelf ook niet leuk vinden.

Ik vind 72 jaar nou ook weer geen extreem hoge leeftijd of leeftijd waarop ze dingen niet meer alleen zou durven of kunnen.

Ze gaat waarschijnlijk nog jaren mee.
Dus hij zit nu thuis in de ziektewet voor zijn moeder te zorgen? Zal een gezellig zooitje zijn daar.
quote:smart79 schreef op 18 februari 2010 @ 14:58:

[...]

Ik vind 72 jaar nou ook weer geen extreem hoge leeftijd of leeftijd waarop ze dingen niet meer alleen zou durven of kunnen.

Ze gaat waarschijnlijk nog jaren mee.

Zeer oppervlakkig, je hebt er duidelijk geen idee van.

Gelukkig hoef jij dat niet mee te maken, maar het kan al bij vrouwen vanaf 50, hoor. Ik ken het en zelf zijn ze er ook niet blij mee altijd afhankelijk te zijn van een ander.
quote:jackie23 schreef op 18 februari 2010 @ 14:57:

[...]

Ik zie mogelijkheden

@ BrownEyes ; er is een verschil tussen een goede band hebben en een ziekelijke band...ik moet er echt niet aan denken om een partner te hebben die zo met zijn moeder vergroeid is. En ja, het is zijn moeder en ja, daar hoor je respect voor te hebben, maar zoon hoort op een gegeven moment ook op eigen benen te staan, zowel geestelijk, financieel als woonsituatie.Dat je met je moeder woont wil niet zeggen dat je niet in staat bent voor jezelf te zorgen. Zijn moeder zorgt niet eens voor hem, hij voor haar. Dan ben je nog volwassener dan een vent die alleen woont.
De ene vrouw van 72 is de andere niet.
quote:_Hertje_ schreef op 18 februari 2010 @ 14:54:

Huuh..als zijn moeder dood is vult ie haar vast op met stro!

Ik heb afgelopen weekend een documentaire over Ed Gein gezien, doet me daar wel aan denken!

Verder denk ik dat zo'n relatie met je moeder ongezond is, voor zowel moeder als zoon... Hij moet zonder zijn moeder kunnen leven en zijn vrijheid gaan vinden, en zij moet hem niet als een soort van surrogaat-echtgenoot behandelen. Brr... krijg altijd de kriebels van dit soort verhalen, van die moeders en kinderen die elkaar niet los kunnen laten.

Ik zou niet doorgaan met zo'n relatie, maar ja. Ik zou bang zijn dat op het moment dat zijn moeder wel overlijd,ik dan die rol over moet nemen of zo! Plus, een volwassen man die zijn moeder niet los kan laten, nee laat maar zitten... Niet mijn soort vent.
quote:Brown_Eyes schreef op 18 februari 2010 @ 15:02:

[...]

Dat je met je moeder woont wil niet zeggen dat je niet in staat bent voor jezelf te zorgen. Zijn moeder zorgt niet eens voor hem, hij voor haar. Dan ben je nog volwassener dan een vent die alleen woont.Nou...een man met een moeder die zichzelf 'meedenkbank' noemt en de geldkraan dichtdraait als ze het ergens niet mee eens is, noem ik niet echt volwassen.
Hij vindt het wel lekker makkelijk zo. Zijn moeder betaald, dus wat wil hij nog meer. Ik zou niet zo'n vent zonder ruggengraat willen hebben, maar hij is duidelijk over zijn keuze.
...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven