Nee is nee

22-05-2021 15:07 958 berichten
In een ander topic ontstond een discussie over de voetangels en klemmen van het ‘nee is nee’ in een seksuele relatie. Kun je dat als man verkeerd begrijpen, mag je vrouw overhalen, enzovoort.

In dat andere, persoonlijke topic is die algemene discussie mijns inziens niet gepast. Maar er zijn mensen die er heel graag discussie over voeren.

Dus graag hier verder.
Midnight-Blue schreef:
23-05-2021 11:59
Vanmorgen zei je zelf nog in een ander topic dat iemand maar zin moet maken en dat de kant van degene die geen seks krijgt ook belicht mag worden. De situatie was daar weliswaar andersom maar komt op hetzelfde neer.

Je best doen om je seksleven leuk te houden mag je van een partner verwachten vind ik omdat seks een wezenlijk onderdeel is van een relatie. Dat is iets anders dan aandringen bij de ander als je in bed ligt. Je kunt er ook iets aan doen om te zorgen dat een ander zin krijgt door iets leuks te doen voor die tijd. Zodra het een ander seks opdringen wordt is het fout.
Alle reacties Link kopieren
Zonmuis schreef:
23-05-2021 11:25
Dit.
Verkrachting is het ongewenst binnendringen van het lichaam door iemand anders.
Vind dat juist degenen die met 'ja, maar' achtige posts nogal irrationeel bezig zijn.
Als iemand 'ja maar' gebruikt, betekent dat heel vaak dat de realiteit te heftig voor die persoon is. Men zoekt een verklaring. Een verzachtende omstandigheid. Daders zijn niet de enigen die dat doen. Ook slachtoffers hebben die neiging. Sommige slachtoffers decennia lang.

Heel leuk om dan als buitenstaander 'verkrachting' te roepen. Maar het getuigt niet meteen van rationeel denken.
rosanna08 schreef:
23-05-2021 11:56
Even voor de duidelijkheid ik distantieer me van het beeld dat je gezegd zou hebben dat iemand 3 X nee zou moeten zeggen. Dat heb je niet gezegd of geïnsinueerd.
Een van de dingen van gisteren waar ik wel over val, is wat je zei over dat de man heeft gezegd dat hij alleen rekening wil houden met de gevoelens van TO als hij die gevoelens terecht vind. Ja, je hebt gezegd dat hij daar fout zit, er kwam alleen gelijk een maar achteraan. Daarmee haal je helemaal onderuit wat je als eerste zegt.
Waar ik ook over val, is je uitspraak hier over dat de rechter bepaalt of iets een verkrachting is. Op juridisch vlak heb je gelijk, in zoverre of iemand wettelijk veroordeeld kan worden. Je gaat er alleen aan voorbij dat heel vaak er geen wettelijk en overtuigend bewijs is. Houdt dat dan in dat iemand niet is verkracht?

Dit wilde ik net gaan typen, dus eens.
Timetraveler schreef:
23-05-2021 12:04
Je weet toch hoe emotioneel die vrouwtjes altijd kunnen reageren; laat de verstandige beslissingen maar aan mannen over. :facepalm: .
oh ja, das waar
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
In_Tenebris schreef:
23-05-2021 12:08
Je best doen om je seksleven leuk te houden mag je van een partner verwachten vind ik omdat seks een wezenlijk onderdeel is van een relatie. Dat is iets anders dan aandringen bij de ander als je in bed ligt. Je kunt er ook iets aan doen om te zorgen dat een ander zin krijgt door iets leuks te doen voor die tijd. Zodra het een ander seks opdringen wordt is het fout.
Lastig, jezelf opdringen mag in geen geval uiteraard maar wat als de ander nooit zin heeft. Dan krijg je al snel dat er een persoon alleen mee doet om maar weer even van het gezeur af te zijn. Dat vind ik eigenlijk ook fout want aan de ene kant is seks een wezenlijk onderdeel van een relatie en mag je verwachten dat de ander ook leuk mee doet maar aan de andere kant mag je niemand tot iets verplichten of afdwingen. Ik begrijp de grijze gebieden wel.
Chienandalou schreef:
23-05-2021 11:16
Waar het in dit topic een beetje misgaat is verwarring over ‘grijs gebied’.
Als een vrouw na wat aandringen toegeeft en toch maar met lichte (tegen)zin meedoet, vind ik een grijs gebied.
M.i. is hier met educatie en vooral onderling duidelijkheid scheppen over wensen best nog een slag te slaan voor mannen én vrouwen.

Als er al nee (zelfs meermaals) gezegd is en de vrouw bevriest en de man gaat dan toch door, dan is er in mijn ogen niets grijs meer te vinden en te nuanceren.

Dat er mannen zijn die moeite hebben met dat laatste vind ik nog steeds moeilijk te begrijpen.
Ik denk dat niemand heeft benoemd dat dat een grijs gebied is. Een man die doorgaat terwijl hij weet of moet weten dat het tegen de wil van een vrouw is, dat is gewoon verkrachting. Daar wind ik geen enkel doekje om. Dat is geen grijs gebied.

Waar sommige mensen in dit topic moeite mee hebben is de vraag hoe het komt dat een ogenschijnlijk lieve man toch zo over de grens van zijn partner heen kan gaan. Dat ik daar een verklaring voor geef betekent niet dat ik dat gedrag goedpraat of nuanceer. Het is een (mogelijk!) antwoord op de belangrijke vraag van TO: hoe kan het dat...

En nogmaals, in principe vind ik niet dat wij ons daarmee moeten bemoeien op een openbaar forum. Maar als dat dan toch al pagina's lang gebeurt, dan moet er plek zijn voor dit soort antwoorden op dat soort vragen.
72Jelle schreef:
23-05-2021 11:28
En ik lees dat mannen en sommige vrouwen proberen aan te geven dat er ook goed-bedoelende mannen zijn, die (onbewust) over grenzen gaan om allerlei redenen. Dat die redenen interessant zijn omdat daar nog een wereld te winnen valt. Om al die mannen meteen in de categorie "klootzak, die bewust over grenzen heen gaan "te plaatsen is wat mij betreft een gemiste kans op verbetering. Dat zegt niks over de ernst van hun daad.
Maar blijkbaar is die nuancering te confronterend.
Als ik een topic lees over een vrouw die is verkracht (als je nee zegt en de persoon penetreert je alsnog dan is dat per definitie verkrachting, of je het nou een fijn woord vind of niet) dan ga ik mezelf niet als eerst afvragen hoe het toch kan dat de dader tot deze misdaad is gekomen, je sympathiseert met de partij die het leed/onrecht is aangedaan. Net zoals bij alle andere misdaden dat het geval is, iemand haalde al het voorbeeld aan van diefstal, dan is ook niet het eerste wat je roept heb je wel goed genoeg je huis beveiligd of dat je denkt goh misschien heeft de inbreker een heel triest leven en de buit hard nodig gehad voor de harttransplantatie van zijn doodzieke kind of zo.

Toch kan ik me best inleven in mannen die verward zijn door bepaalde gemixte signalen die sommige vrouwen afgeven daardoor een beetje de grens opzoeken en zichzelf vervolgens de nesten inwerken dat heb ik ook benoemd eerder in dit topic. Feit is wel dat dit al gauw opgevat kan worden als het willen afschuiven van de verantwoordelijkheid en daar zit het heikelpunt waar velen terecht over vallen denk ik

Ja, er kunnen reden zijn waarom iemand tot een bepaalde daad komt zonder dat er meteen kwaad in de zin is maar dat is niet op zijn plaats in een topic waarin een vrouw haar vervelende/traumatische gebeurtenis deelt omdat je daarmee enkel zout op de wonden strooit. Is dat wel op zijn plaats in dit topic? Nu ik erover nadenk eigenlijk ook niet, omdat de titel van dit topic luidt : Nee is Nee. Er is expliciet nee gezegd en alles wat een individu daarna nog onderneemt daar is hij/zij zelf verantwoordelijk voor, ongeacht wat de motivatie mocht zijn om toch door te gaan, dat mag niet als legitieme reden aangedragen worden waarom iemand tot zo een daad overgaat. Als je het niet zeker weet niet doen maar daar hebben bepaalde mannen moeite mee en of dat nu komt omdat het van nature waaghalzen zijn die aangeleerd hebben dat een beetje aandringen niet altijd verkeerd valt bij vrouwen of iets anders, een belangrijk signaal kunnen ze in ieder geval niet gemist hebben het woord Nee. Als je ondanks dat toch ervoor kiest Russische roulette te spelen moet je ook op de blaren zitten. Ik mis dat stukje eigen verantwoordelijkheid in deze discussie
Midnight-Blue schreef:
23-05-2021 12:52
Lastig, jezelf opdringen mag in geen geval uiteraard maar wat als de ander nooit zin heeft. Dan krijg je al snel dat er een persoon alleen mee doet om maar weer even van het gezeur af te zijn. Dat vind ik eigenlijk ook fout want aan de ene kant is seks een wezenlijk onderdeel van een relatie en mag je verwachten dat de ander ook leuk mee doet maar aan de andere kant mag je niemand tot iets verplichten of afdwingen. Ik begrijp de grijze gebieden wel.
Dat is ook een lastige. In de laatste jaren van mijn huwelijk ging dat zo en mijn ex kon echt uren op me inpraten, verwijten, schreeuwen, tot ik uiterlijk toegaf omdat ik toch ook een keer wilde slapen. Natuurlijk had een van ons de stekker uit het huwelijk moeten trekken, maar dat is eigenlijk nooit in me opgekomen. Achteraf weet ik nog steeds niet waarom, je zit erin, het is ‘je leven’. Pas jaren later, toen ik een relatie kreeg waarin het wel ‘normaal, leuk en gelijkwaardig’ was, ben ik heel lang heel verdrietig geweest over die periode. De schaamte dat ik zolang over mijn grenzen had laten gaan was het grootst. Wat voor vrouw laat zich dat nou jarenlang aandoen? Ik heb er ook moeite mee mijn ex te ‘beschuldigen’ van seksueel misbruik, hij was ook wanhopig en zat vast in zijn eigen gewoonten. Het schreeuwen, schelden, dreigen e.d. zie ik wel als een vorm van mishandeling. Mijn ex heeft nooit fysiek geweld gebruikt, en ik heb uiteindelijk ja gezegd (in de vorm van ‘ok dan, heel even’). Dat is bij de TO van dat andere topic heel anders. Daar zie ik het echt niet meer als grijs gebied. Ik snap echter wel waarom ze niet direct de deur uitloopt of hem eruit zet. Daar wil je nog niet aan, en die beslissing kun je pas maken als je hem voelt.
KamilleT schreef:
23-05-2021 13:02
Dat is ook een lastige. In de laatste jaren van mijn huwelijk ging dat zo en mijn ex kon echt uren op me inpraten, verwijten, schreeuwen, tot ik uiterlijk toegaf omdat ik toch ook een keer wilde slapen. Natuurlijk had een van ons de stekker uit het huwelijk moeten trekken, maar dat is eigenlijk nooit in me opgekomen. Achteraf weet ik nog steeds niet waarom, je zit erin, het is ‘je leven’. Pas jaren later, toen ik een relatie kreeg waarin het wel ‘normaal, leuk en gelijkwaardig’ was, ben ik heel lang heel verdrietig geweest over die periode. De schaamte dat ik zolang over mijn grenzen had laten gaan was het grootst. Wat voor vrouw laat zich dat nou jarenlang aandoen? Ik heb er ook moeite mee mijn ex te ‘beschuldigen’ van seksueel misbruik, hij was ook wanhopig en zat vast in zijn eigen gewoonten. Het schreeuwen, schelden, dreigen e.d. zie ik wel als een vorm van mishandeling. Mijn ex heeft nooit fysiek geweld gebruikt, en ik heb uiteindelijk ja gezegd (in de vorm van ‘ok dan, heel even’). Dat is bij de TO van dat andere topic heel anders. Daar zie ik het echt niet meer als grijs gebied. Ik snap echter wel waarom ze niet direct de deur uitloopt of hem eruit zet. Daar wil je nog niet aan, en die beslissing kun je pas maken als je hem voelt.
Ik zat ook in zo’n relatie maar ik had de rol van je ex. Ik ging ook verwijten maken, beloftes afdwingen, op haar inpraten en geregeld met succes. Maar dan niet het soort waar je trots op mag zijn.
De situatie uit dat andere topic is geen grijs gebied, dat kan gewoon niet.
rosanna08 schreef:
23-05-2021 11:56
Even voor de duidelijkheid ik distantieer me van het beeld dat je gezegd zou hebben dat iemand 3 X nee zou moeten zeggen. Dat heb je niet gezegd of geïnsinueerd.
Een van de dingen van gisteren waar ik wel over val, is wat je zei over dat de man heeft gezegd dat hij alleen rekening wil houden met de gevoelens van TO als hij die gevoelens terecht vind. Ja, je hebt gezegd dat hij daar fout zit, er kwam alleen gelijk een maar achteraan. Daarmee haal je helemaal onderuit wat je als eerste zegt.
Klopt. Dat was ook het enige moment in die hele discussie waar ik het een beetje opnam voor die man. Niet omdat ik het eens ben met wat hij gezegd zou hebben maar juist vanuit het idee dat een kat in het nauw rare sprongen maakt: hij krijgt in één klap een lading te verwerken nadat TO drie weken lang over na heeft kunnen denken en heeft kunnen bespreken met het forum.

In die zin en in die zin alleen dacht ik: geef hem een momentje om erachter te komen wat hij heeft gezegd en gedaan. Waarom denk je dat ik daarmee inhoudelijk eens ben met wat hij zegt?

Waar ik ook over val, is je uitspraak hier over dat de rechter bepaalt of iets een verkrachting is. Op juridisch vlak heb je gelijk, in zoverre of iemand wettelijk veroordeeld kan worden. Je gaat er alleen aan voorbij dat heel vaak er geen wettelijk en overtuigend bewijs is. Houdt dat dan in dat iemand niet is verkracht?
Je pakt nu één zinnetje uit een veel uitgebreidere en genuanceerdere post die deel uitmaakt van een discussie over iets wat ik gezegd zou hebben in dat andere topic...

Het kwam er op neer dat precies zoals je zegt, het de rechter is die juridisch bepaalt of er sprake is van verkrachting maar dat dat LOS STAAT (sorry voor de hoofdletters) van wat de vrouw in kwestie voelt.

Snap je nu iets beter wat ik bedoel?
Midnight-Blue schreef:
23-05-2021 13:12
Ik zat ook in zo’n relatie maar ik had de rol van je ex. Ik ging ook verwijten maken, beloftes afdwingen, op haar inpraten en geregeld met succes. Maar dan niet het soort waar je trots op mag zijn.
De situatie uit dat andere topic is geen grijs gebied, dat kan gewoon niet.
Heb jij het er wel eens met je ex over gehad? Ik ben (20 jaar na dato) nog steeds benieuwd hoe hij de herinneringen ervaart. Ik hoop dat hij zich schaamt over wat hij heeft gedaan. Dat denk ik overigens niet, hij vond zijn acties altijd heel gelegitimeerd omdat we getrouwd waren, normale getrouwde mensen hebben seks, seks is fijn, wie dat niet vind is gek.
kamillet wijzigde dit bericht op 23-05-2021 13:19
0.14% gewijzigd
KamilleT schreef:
23-05-2021 13:02

‘beschuldigen’ van seksueel misbruik, hij was ook wanhopig en zat vast in zijn eigen gewoonten. Het schreeuwen, schelden, dreigen e.d. zie ik wel als een vorm van mishandeling. Mijn ex heeft nooit fysiek geweld gebruikt, en ik heb uiteindelijk ja gezegd (in de vorm van ‘ok dan, heel even’).

Je vind het dus wel begrijpelijk nog steeds? Je zegt zelf dat hij dreigde, dat hij nooit fysiek geweld heeft gebruikt maakt de dreiging niet minder. Als ik eerlijk ben vind ik dit ook seksueel misbruik. Dat je het verder laat voor wat het is begrijp ik wel, maar dit is toch niet " grijs " vind ik.
moentje_ schreef:
23-05-2021 13:00
Als ik een topic lees over een vrouw die is verkracht (als je nee zegt en de persoon penetreert je alsnog dan is dat per definitie verkrachting, of je het nou een fijn woord vind of niet) dan ga ik mezelf niet als eerst afvragen hoe het toch kan dat de dader tot deze misdaad is gekomen, je sympathiseert met de partij die het leed/onrecht is aangedaan. Net zoals bij alle andere misdaden dat het geval is, iemand haalde al het voorbeeld aan van diefstal, dan is ook niet het eerste wat je roept heb je wel goed genoeg je huis beveiligd of dat je denkt goh misschien heeft de inbreker een heel triest leven en de buit hard nodig gehad voor de harttransplantatie van zijn doodzieke kind of zo.

Toch kan ik me best inleven in mannen die verward zijn door bepaalde gemixte signalen die sommige vrouwen afgeven daardoor een beetje de grens opzoeken en zichzelf vervolgens de nesten inwerken dat heb ik ook benoemd eerder in dit topic. Feit is wel dat dit al gauw opgevat kan worden als het willen afschuiven van de verantwoordelijkheid en daar zit het heikelpunt waar velen terecht over vallen denk ik

Ja, er kunnen reden zijn waarom iemand tot een bepaalde daad komt zonder dat er meteen kwaad in de zin is maar dat is niet op zijn plaats in een topic waarin een vrouw haar vervelende/traumatische gebeurtenis deelt omdat je daarmee enkel zout op de wonden strooit. Is dat wel op zijn plaats in dit topic? Nu ik erover nadenk eigenlijk ook niet, omdat de titel van dit topic luidt : Nee is Nee. Er is expliciet nee gezegd en alles wat een individu daarna nog onderneemt daar is hij/zij zelf verantwoordelijk voor, ongeacht wat de motivatie mocht zijn om toch door te gaan, dat mag niet als legitieme reden aangedragen worden waarom iemand tot zo een daad overgaat. Als je het niet zeker weet niet doen maar daar hebben bepaalde mannen moeite mee en of dat nu komt omdat het van nature waaghalzen zijn die aangeleerd hebben dat een beetje aandringen niet altijd verkeerd valt bij vrouwen of iets anders, een belangrijk signaal kunnen ze in ieder geval niet gemist hebben het woord Nee. Als je ondanks dat toch ervoor kiest Russische roulette te spelen moet je ook op de blaren zitten. Ik mis dat stukje eigen verantwoordelijkheid in deze discussie
Heel goed gezegd, de hele post.
KamilleT schreef:
23-05-2021 13:18
Heb jij het er wel eens met je ex over gehad? Ik ben (20 jaar na dato) nog steeds benieuwd hoe hij de herinneringen ervaart. Ik hoop dat hij zich schaamt over wat hij heeft gedaan. Dat denk ik overigens niet, hij vond zijn acties altijd heel gelegitimeerd omdat we getrouwd waren, normale getrouwde mensen hebben seks, seks is fijn, wie dat niet vind is gek.
Nee nooit met haar over gehad, toen ik erachter kwam dat ze wel zin in seks had maar niet met mij was de liefde ook meteen over.
Griebus67 schreef:
23-05-2021 10:09
Nou Katkaatje, lees anders even de post waar Æon nu op reageert.

Als vrouw mag je zelf niet bepalen of je verkracht bent. Dat is aan de rechter. Aldus Kadanz.

:bonk:
J-U-R-I-D-I-S-C-H.

Mijn hemel, lees nou de hele post, of beter, de discussie waar die post onderdeel van is, voordat je één zinnetje volledig uit verband rukt.
kadanz schreef:
23-05-2021 13:17
Klopt. Dat was ook het enige moment in die hele discussie waar ik het een beetje opnam voor die man. Niet omdat ik het eens ben met wat hij gezegd zou hebben maar juist vanuit het idee dat een kat in het nauw rare sprongen maakt: hij krijgt in één klap een lading te verwerken nadat TO drie weken lang over na heeft kunnen denken en heeft kunnen bespreken met het forum.

In die zin en in die zin alleen dacht ik: geef hem een momentje om erachter te komen wat hij heeft gezegd en gedaan. Waarom denk je dat ik daarmee inhoudelijk eens ben met wat hij zegt?

Je pakt nu één zinnetje uit een veel uitgebreidere en genuanceerdere post die deel uitmaakt van een discussie over iets wat ik gezegd zou hebben in dat andere topic...

Het kwam er op neer dat precies zoals je zegt, het de rechter is die juridisch bepaalt of er sprake is van verkrachting maar dat dat LOS STAAT (sorry voor de hoofdletters) van wat de vrouw in kwestie voelt.

Als ik heel eerlijk ben, is dit eigenlijk wat ik het meest storende vind tot nu toe. Elke keer ga je het nog een keer uitleggen.

Kun jij snappen waarom zoveel mensen hierover vallen? Verkrachting is ontzettend moeilijk te bewijzen, zeker in de relationele sfeer. Vaak komt het daarom niet tot een veroordeling. Om het vervolgens bij de perceptie van de vrouw te leggen (wat zij voelt) doe je nog steeds afbreuk aan wat er gebeurd is. Verkrachting is verkrachting. Ook als de rechter niet genoeg juridisch bewijs heeft om tot een veroordeling te komen. Het is niet zo dat een vrouw zich dan alleen verkracht voelt. Ze is nog steeds verkracht. En het is dan echt kwalijk om het alleen toe te schrijven aan het gevoel van de vrouw. Een vrouw is verkracht of niet. Dit is precies de muur waar vrouwen al jarenlang tegen aanlopen.
anoniem_402793 wijzigde dit bericht op 23-05-2021 13:36
4.62% gewijzigd
kadanz schreef:

Het is nogal een ongemakkelijke vergelijking en ik snap eerlijk gezegd ook niet wat je hier mee bedoelt.
Een verkrachting is een handeling die duidelijk omschreven staat. Hoe iemand zich voelt heeft daar niets mee van doen. Je bent verkracht of niet, het is niet zo dat je je verkracht voélt.

En dat maakt dat wat je bedoelt niet altijd zo lekker overkomt blijkbaar.

Ik ben verkracht, de dader is veroordeeld voor zware mishandeling, verkrachting werd door OM niet eens in de aanklacht opgenomen, want de kans op een veroordeling daarvoor miniem zijn. Ben ik dan ineens niet verkracht?

En over hoe ik me voelde: ik was nadien ook heel lang in gedachten bezig met hem: hoe heeft het zo ver kunnen komen, wat sneu dat hij zo ontspoord is etc etc. Deze gedachten hebben niet veel goed gedaan voor mijn herstel.
Wanna grow up to be
Be a debaser
kadanz schreef:

nee nog steeds niet. Ik heb even teruggelezen naar wat je exact zegt en dat is dat de rechter bepaalt of iemand een verkrachter is. Dat een vrouw het anders mag voelen (goh aardig van je), maar dat dat niet bepaalt of een man een verkrachter is.
Misschien kun je het nog een keer uitleggen?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ik heb zo ongelooflijk vaak seks gehad, waar ik eigenlijk geen zin in had. Omdat ik het gevoel had dat ik de ander iets verplicht was of me liet overhalen. Ik voel mij absoluut niet verkracht, maar het heeft zeker een negatieve invloed gehad op de manier waarop ik naar seks kijk. Nog steeds vind ik het moeilijk om nee te zeggen tegen mijn man(doe ik wel hoor), en voel mij altijd schuldig als ik geen zin in seks heb. En heb ik het gevoel dat er een bepaald aantal keren seks per week moet plaats vinden. Omdat ik anders mijn man tekort doe. Ik was als jong meisje al vrij snel seksueel actief, en ging met flinke daddy issues op zoek naar liefde. En ik maar denken (onderbewust uiteraard) dat ik het kon krijgen door seks te geven. Compleet kansloos.

Maar goed. Nee is nee, en als ik nee heb gezegd dan is alleen een expliciete ja genoeg om alsnog seks te hebben. Een vrouw gaat denk ik niet zo snel van ja naar freezing, tenzij een man haar overvalt met bepaalde handelingen die ze niet wilt. Dus zegt je vrouw nee, accepteer dat gewoon. En als ze van gedachte verandert dan hoor je dat vast wel, dat hoef je niet uit haar te krijgen. En anders heb je gewoon pech. Better safe then sorry.
Ik meen een keer bij Oprah, jaren terug, gehoord te hebben. ‘When a man says no, it’a a no. “When a woman says no, it’s a start of a negotiation “. Iets waar veel mensen zich in konden herkennen. Dit speelt wellicht nog teveel in veel hoofden.

Nu zoveel jaren later mag het toch echt wel duidelijk zijn. Nee is nee. Altijd. Als man mag je dan van een vrouw verwachten ja te zeggen als ze iets wil en daar vanuit gaan.

Geen excuses meer.
Steenbokje79 schreef:
23-05-2021 13:27
Als ik heel eerlijk ben, is dit eigenlijk wat ik het meest storende vind tot nu toe. Elke keer ga je het nog een keer uitleggen. Iedereen snapt wat je bedoelt, dat is duidelijk.
Steenbok, ik beantwoord een vraag die aan me gesteld. In een discussietopic. Op en openbaar forum.

Verder lees ook jij iets totaal anders dan wat ik schreef. Ik ga dat niet meer proberen recht te zetten.
kadanz schreef:
23-05-2021 13:24
J-U-R-I-D-I-S-C-H.

Mijn hemel, lees nou de hele post, of beter, de discussie waar die post onderdeel van is, voordat je één zinnetje volledig uit verband rukt.
Dit doet me denken aan verschillende mannen die ‘excuses’ maken in het kader van ‘me too’: ‘als de vrouw het zo ervaren heeft, dan spijt dat me’. Ten eerste is dat geen excuus. Ten tweede wordt het wederom bij het gevoel van de vrouw neergelegd. Nee gast, je hebt je schuldig gemaakt aan gedrag dat onacceptabel en strafbaar is. Dat de rechter vervolgens onvoldoende bewijs heeft om te komen tot een juridische veroordeling staat geheel los van het feit dat het gebeurt is (en niet alleen zo ervaren is).
Chienandalou schreef:
23-05-2021 13:29
Het is nogal een ongemakkelijke vergelijking en ik snap eerlijk gezegd ook niet wat je hier mee bedoelt.
Een verkrachting is een handeling die duidelijk omschreven staat. Hoe iemand zich voelt heeft daar niets mee van doen. Je bent verkracht of niet, het is niet zo dat je je verkracht voélt.

En dat maakt dat wat je bedoelt niet altijd zo lekker overkomt blijkbaar.

Ik ben verkracht, de dader is veroordeeld voor zware mishandeling, verkrachting werd door OM niet eens in de aanklacht opgenomen, want de kans op een veroordeling daarvoor miniem zijn. Ben ik dan ineens niet verkracht?

En over hoe ik me voelde: ik was nadien ook heel lang in gedachten bezig met hem: hoe heeft het zo ver kunnen komen, wat sneu dat hij zo ontspoord is etc etc. Deze gedachten hebben niet veel goed gedaan voor mijn herstel.
:hug:
Dat is waar.
Dat iemand dat liever niet zo wil noemen is een andere discussie.
kadanz schreef:
23-05-2021 13:24
J-U-R-I-D-I-S-C-H.

Jaja leuk. Juridisch.
Moet je nu wéér uitgelegd worden waarom veel vrouwen dus niet eens aangifte doen na een verkrachting?
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
rosanna08 schreef:
23-05-2021 13:34
nee nog steeds niet. Ik heb even teruggelezen naar wat je exact zegt en dat is dat de rechter bepaalt of iemand een verkrachter is. Dat een vrouw het anders mag voelen (goh aardig van je), maar dat dat niet bepaalt of een man een verkrachter is.
Misschien kun je het nog een keer uitleggen?
Ik weet echt niet meer hoe ik het uit moet leggen, wat ik ook schrijf, je zult het anders interpreteren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven