Nee is nee

22-05-2021 15:07 958 berichten
In een ander topic ontstond een discussie over de voetangels en klemmen van het ‘nee is nee’ in een seksuele relatie. Kun je dat als man verkeerd begrijpen, mag je vrouw overhalen, enzovoort.

In dat andere, persoonlijke topic is die algemene discussie mijns inziens niet gepast. Maar er zijn mensen die er heel graag discussie over voeren.

Dus graag hier verder.
katkaatje schreef:
23-05-2021 14:24
Dit vind ik wel een inzichtelijke. Ik ben ook wel van de school dat het slachtoffer bepaalt wat het moreel is. Juridisch is een ander verhaal. En dan nog bepaalt de rechter overigens niet wát het is, maar wat voldoende bewezen is.

Maar dan nog vond ik het niet gepast om de man van TO in de eerste pagina’s al weg te zetten als verkrachter en TO mede daardoor eventueel een trauma aan te praten.

Ik ben ooit eens in mijn kruis gegrepen. Dat vond ik heel vervelend en hoewel de persoon in kwestie klap heeft gekregen, heb ik me er nog een dag ‘vies’ over gevoeld. Ik noem dit incident nooit aanranding. Ik noem het ‘tegen mijn zin in mijn kruis gegrepen’. Voor mij is dat een prettige manier om ermee om te gaan. Als er vervolgens talloze vrouwen tegen mij gaan roepen dat ik aangerand ben, ben ik daar niet mee geholpen. Sterker nog, waarschijnlijk wordt het daarmee traumatischer voor mij.

TO noemde het ‘een grens overschreden’. Volgens mij is het dan het veiligst om in háár woorden te blijven. Dit is hoe ZIJ het wil noemen. Wat het wettelijk is, of volgens de definitie, of wat dan ook, dat hoeft niemand aan haar te (wo)mansplainen. Laat het bij haar, is mijn mening.

Zonder dat zij zich dan hoeft te verdedigen, want dat vind ik deze post wel inzichtelijk.
Als het slachtoffer zich niet prettig voelt bij dat woord zal ik daar niet in volharden. Tegelijkertijd moeten we ons ook bewust zijn dat het net zo veel schade kan aanrichten om het angstvallig niet te benoemen, vooral als het om de partner gaat die over de schreef gaat. Vaak genoeg worden vrouwen dan toch al niet serieus genomen niet door de politie en vaak ook niet door vrouwen in de omgeving, seks wordt toch nog iets te vaak gezien als iets wat je maar even voor je man over moet hebben, want anders is het je eigen schuld als hij vreemdgaat of je verlaat. Dat lees je hier nog zo vaak
Alle reacties Link kopieren
moentje_ schreef:
23-05-2021 13:45
Dat zou het belangrijkst moeten zijn in deze hele discussie. Het slachtoffer hoeft niet lastig gevallen te worden met de vraag ''waarom'', dat verandert namelijk niets aan de feiten en de schade die is aangericht. Wat het ook is waardoor een man zich tot zoiets aanzet dat is iets waar hij zelf aan moet werken en vrouwen vooral niet teveel mee moet lastigvallen. Als het slachtoffer er wel naar geïnteresseerd is dan is dat meegenomen, maar het voelt in dit topic haast alsof vrouwen verantwoordelijk worden gehouden voor mannen die zelf niet instaat zijn om weloverwogen beslissingen te nemen ook al wordt dat telkens in alle toonaarden ontkend.
(Vooropgesteld dat ik tot nu toe niet post over de TO in het andere topic. Ik vind dat niet gepast en ook vind ik dat zij alleen of samen naar een therapeut zouden moeten gaan. Verder dan dat advies zou dat topic niet mogen gaan.)

Maar dit kun je terecht stellen bij een vreemde dader. Als het gaat over je eigen partner kun je toch niet om de "waarom" vraag heen? Iedereen is het er over eens dat de man fout zit, maar daarna moet je er wel wat mee.
72Jelle schreef:
23-05-2021 15:17
(Vooropgesteld dat ik tot nu toe niet post over de TO in het andere topic. Ik vind dat niet gepast en ook vind ik dat zij alleen of samen naar een therapeut zouden moeten gaan. Verder dan dat advies zou dat topic niet mogen gaan.)

Maar dit kun je terecht stellen bij een vreemde dader. Als het gaat over je eigen partner kun je toch niet om de "waarom" vraag heen? Iedereen is het er over eens dat de man fout zit, maar daarna moet je er wel wat mee.

Toch is het vaak het beste voor een slachtoffer om in eerste instantie de focus op zichzelf te leggen ipv zich bezig te houden met het waarom.
Door me af te vragen waarom ging ik ook heel erg mezelf een schuldgevoel aanpraten. Hoe is het misgegaan? Waarom is hij ontspoord? Wat had ik anders kunnen doen?
Wanna grow up to be
Be a debaser
72Jelle schreef:

Als het gaat over je eigen partner kun je toch niet om de "waarom" vraag heen? Iedereen is het er over eens dat de man fout zit, maar daarna moet je er wel wat mee.

Ik denk dat hier de spraakverwarring zit, sommige mensen vinden dat er nooit een excuus is en dat vind ik ook. Hoe opgewonden of gefrustreerd je ook bent, dit doe je niet. Als je denkt dat dit onder omstandigheden toch zou kunnen gebeuren snap ik de verwarring, ik denk dat die omstandigheden er nooit kunnen zijn.
In_Tenebris schreef:
23-05-2021 15:24
Ik denk dat hier de spraakverwarring zit, sommige mensen vinden dat er nooit een excuus is en dat vind ik ook. Hoe opgewonden of gefrustreerd je ook bent, dit doe je niet. Als je denkt dat dit onder omstandigheden toch zou kunnen gebeuren snap ik de verwarring, ik denk dat die omstandigheden er nooit kunnen zijn.
Nee, de spraakverwarring zit erin dat de reden een excuus is. Dat is het niet, nooit. Echter kun je niet verder met of zonder die partner zonder hierover met elkaar te praten.
In_Tenebris schreef:
23-05-2021 15:13
Is wel een beetje een lastige, jou is het één keer gebeurt en kennelijk ben je weerbaar geweest en dat geldt natuurlijk niet voor iedereen. Ik denk dat een hoop vrouwen zich afvragen of ze zich niet aanstellen omdat aanranding of verkrachting zo'n zwaar woord is. Vrouwen weten vaak zelf niet of iets normaal is omdat hun omgeving laconiek kan reageren op voorvallen en opmerkingen en dat gebeurt ook door vrouwen. Het is ook iets wat wel veranderd is in de loop van de tijd qua inzicht. Je ziet ook nergens meer de posters met blote vrouwen in kantines of werkplaatsen, dat vond iedereen normaal toen ze er hingen. Er mag dus best wat meer aandacht voor zijn, maar de grootste veranderingen moeten toch echt van mannen komen. Vaak hebben ze denk ik echt niet door wat ze doen.

Ja, daar heb je wel een punt. Misschien komen we dus tot de conclusie dat het topic van TO misschien wel te moeilijk was om goed op te kunnen reageren als forummer. Want er zit aan beide kanten gevaar.
72Jelle schreef:

Dat de dader er sowieso iets mee moet, staat buiten kijf, maar het slachtoffer moet helemaal niks. Het is aan het slachtoffer om te bepalen of en zo ja hoe ze daar iets mee wil. Maar de eerste vraag is of. En die vraag is aan het slachtoffer om te beantwoorden.
katkaatje schreef:
23-05-2021 15:30
Ja, daar heb je wel een punt. Misschien komen we dus tot de conclusie dat het topic van TO misschien wel te moeilijk was om goed op te kunnen reageren als forummer. Want er zit aan beide kanten gevaar.

Ik zou niet weten waar het gevaar in zou kunnen zitten, behalve dat To het idee zou kunnen krijgen dat dit niet zo ernstig was of eigenlijk niet zo raar van haar man. Dat mensen uitspreken dat dit een ernstig voorval is, zal iets zijn waar To vroeg of later zelf ook wel achter gaat komen denk ik.
72Jelle schreef:

Dat is ook volkomen begrijpelijk. Ik denk echter dat als je te snel opzoek gaat naar antwoorden dat het jouw eigen verwerkingsproces negatief kan beïnvloeden, bijvoorbeeld dat je uit medelijden je eigen gevoelens maar snel opzij schuift of juist schuldgevoelens krijgt door de redenen die partner aandraagt waarom hij over de schreef is gegaan, vandaar dat ik denk dat het goed is om eerst te dealen met je eigen verdriet en je eigen gevoelens voorop te zetten. Ik zou zelfs relatietherapie niet aanraden zo vlak na een heftige gebeurtenis, dat is teveel gericht op de gevoelens van beiden partijen, terwijl je juist jezelf even centraal zou moeten zetten en idealiter ook even afstand nemen om het allemaal op een rijtje te krijgen. Ik had dat destijds ook willen zeggen in het betreffende topic omdat de TO er wel erg snel overheen leek te stappen na een gesprekje met partner maar soms moet je daar ook gewoon zelf achterkomen om te begrijpen waarom het zo niet werkt.
smulrol schreef:
22-05-2021 17:14
In een andere pijler staan zat topics over relaties met groot libido verschil en dat de partner min of meer verplicht bent om sex te leveren of anders open relatie moet toe staan. Ook als het libido van de vrouw hoger is dan de man
Hou dat even in een topic over libido verschil, dat heeft niks met verkrachting te maken. En niet netjes dat je in een latere post mijn quote hebt verknipt.
72Jelle schreef:
23-05-2021 15:29
Nee, de spraakverwarring zit erin dat de reden een excuus is. Dat is het niet, nooit. Echter kun je niet verder met of zonder die partner zonder hierover met elkaar te praten.

Dat klopt, je zal erover moeten praten, dat moet alleen wel van 2 kanten komen. Als iemand zelf dit voorval bagatelliseert geeft dat geen inzicht weer of als het gedrag niet verandert en heeft een gesprek geen zin. Jij wil je wel verplaatsen in de ander en de ander niet in jou.

Dit is allemaal nadat er zoiets gebeurt is, maar ik kan me ook niet voorstellen dat je de seks zo doordramt, dan heb je toch geen oog voor een ander? Ik zou me afvragen of ik er niet klaar mee zou zijn om wie het was. Dat je een seksuele behoefte heb snap ik, dat het zo ingevuld wordt niet.
moentje_ schreef:
23-05-2021 15:39
Dat is ook volkomen begrijpelijk. Ik denk echter dat als je te snel opzoek gaat naar antwoorden dat het jouw eigen verwerkingsproces negatief kan beïnvloeden, bijvoorbeeld dat je uit medelijden je eigen gevoelens maar snel opzij schuift of juist schuldgevoelens krijgt door de redenen die partner aandraagt waarom hij over de schreef is gegaan, vandaar dat ik denk dat het goed is om eerst te dealen met je eigen verdriet en je eigen gevoelens voorop te zetten. Ik zou zelfs relatietherapie niet aanraden zo vlak na een heftige gebeurtenis, dat is teveel gericht op de gevoelens van beiden partijen, terwijl je juist jezelf even centraal zou moeten zetten en idealiter ook even afstand nemen om het allemaal op een rijtje te krijgen. Ik had dat destijds ook willen zeggen in het betreffende topic omdat de TO er wel erg snel overheen leek te stappen na een gesprekje met partner maar soms moet je daar ook gewoon zelf achterkomen om te begrijpen waarom het zo niet werkt.
Ik had het ‘geluk’ dat er meteen ambulance, politie en een contactverbod bij betrokjen waren, dus ik kon ook fysiek niet vragen stellen aan de dader. Maar ik vroeg het me wel af en heb in de eerste gesprekken met politie ook echt het gebeurde geprobeerd te downplayen. Want als ik vertelde wat er écht gebeurd was zou ik zijn leven kapot maken. Terugkijkend natuurlijk een bizarre gedachegang, maar vooral bij een bekende dader kan misplaatste loyaliteit meespelen.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Mariejan schreef:
23-05-2021 10:23
Mijn conclusie van het andere en dit topic is toch wel dat er heel veel mannen rondlopen die geen idee hebben wat normale, laat staan goede, seks is.

Als je niet kan herkennen dat een vrouw bevriest/geen zin heeft, en dat aanziet voor een gebrek aan enthousiasme én je het oké vindt om seks te hebben met iemand die zich slechts beschikbaar stelt/lijkt stellen, dan is het wel heel treurig met je seksuele kennis en intelligentie gesteld. En liggen je eigen standaarden voor wat goede en lekkere seks is lager dan laag.
Echt he.
Ik zie het al voor me: ja ik ga er vaak maar bovenop zitten en moet het wel met wrijving doen en niet met penetratie want ja, te slap, maar echt, super sexleven, we doen het elke dag, terwijl hij wat mailtjes voor zijn werk afrondt!
Chienandalou schreef:
23-05-2021 15:56
Terugkijkend natuurlijk een bizarre gedachtegang, maar vooral bij een bekende dader kan misplaatste loyaliteit meespelen.

Ik denk dat vaak voorkomt ja. Ik kan me ook wel enigszins voorstellen dat dat lastig is Ik denk ook dat mensen voorvallen die gebeuren kunnen bagatelliseren om die reden.

Indrukwekkend verhaal van jou.
In_Tenebris schreef:
23-05-2021 15:39
Ik zou niet weten waar het gevaar in zou kunnen zitten, behalve dat To het idee zou kunnen krijgen dat dit niet zo ernstig was of eigenlijk niet zo raar van haar man. Dat mensen uitspreken dat dit een ernstig voorval is, zal iets zijn waar To vroeg of later zelf ook wel achter gaat komen denk ik.
Ik denk dat een beetje stelligheid geen kwaad kan. Als je in een foute relatie zit, besef je misschien niet meer dat op eieren lopen niet normaal is, of uitgescholden worden, of seksuele handelingen verrichten die je niet wilt. Ook al doet de hele wereld iets, dan hoef jij dat nog niet te doen omdat dat zogenaamd een normaal onderdeel van seks is. En bij deze TO, jeetje met geweld overmeester en gepenetreerd worden. Vertel dan maar gewoon duidelijk waar het op staat en dat dit ontoelaatbaar is.
Chienandalou schreef:
Ik had het ‘geluk’ dat er meteen ambulance, politie en een contactverbod bij betrokjen waren, dus ik kon ook fysiek niet vragen stellen aan de dader. Maar ik vroeg het me wel af en heb in de eerste gesprekken met politie ook echt het gebeurde geprobeerd te downplayen. Want als ik vertelde wat er écht gebeurd was zou ik zijn leven kapot maken. Terugkijkend natuurlijk een bizarre gedachegang, maar vooral bij een bekende dader kan misplaatste loyaliteit meespelen.
Heftig. Ik denk ook dat het feit dat veel vrouwen zich van nature al verantwoordelijk voelen voor de gevoelens van alles en iedereen (kinderen, ouders, de buren) hierbij in de weg zit.
rosanna08 schreef:
23-05-2021 11:56

Een van de dingen van gisteren waar ik wel over val, is wat je zei over dat de man heeft gezegd dat hij alleen rekening wil houden met de gevoelens van TO als hij die gevoelens terecht vind. Ja, je hebt gezegd dat hij daar fout zit, er kwam alleen gelijk een maar achteraan. Daarmee haal je helemaal onderuit wat je als eerste zegt.
Los van het m’n eerdere antwoord ben ik wel blij dat je dit aanhaalt.

Het ging immers over de ruzie van TO met haar man gisterochtend, drie weken na de bewuste avond. We zaten nog net niet live te becommentariëren wat TO wel en niet moest voelen, moest zeggen, moest doen. Is dat hoe je omgaat met een kwetsbare situatie? Een situatie waar we verder heel weinig informatie over hebben?

Dit gaat veel verder dan steun. Dit is directe bemoeienis. Is dat op zijn plaats zonder de mogelijkheid van discussie?
72Jelle schreef:
23-05-2021 16:10
Heftig. Ik denk ook dat het feit dat veel vrouwen zich van nature al verantwoordelijk voelen voor de gevoelens van alles en iedereen (kinderen, ouders, de buren) hierbij in de weg zit.

Dat doen vrouwen niet van nature hoor, dat wordt er vanaf de geboorte ingeramd.
katkaatje schreef:
23-05-2021 15:30
Wat is het gevaar dan als je gewoon zegt waar het op staat?
72Jelle schreef:
23-05-2021 16:10
Ik denk eerder dat je gewoonweg niet wil geloven dat iemand die je lief had je dit aangedaan heeft. Dus ga je verzachtende omstandigheden zoeken en bedenken.
Daarom is die ‘waarom’ vraag ook zo tricky vlak nadat het gebeurd is.
Wanna grow up to be
Be a debaser
kadanz schreef:
22-05-2021 20:42
Prima, dan doe je maar geen voorlichting aan mannen. Heb jij een beter idee?

Je kunt je wel verbazen over wat ik schrijf maar daar los je het probleem niet mee op. Ik blijf er bij, mannen snappen nog niet goed genoeg hoe dat bevriezen werkt. Dat is geen excuus, dat pleit ze niet vrij, maar het is wel een (van de mogelijke) reden waarom het soms gigantisch mis gaat.

Hoe kun je je nou zo opwinden om mijn suggestie voor een bredere bewustwording aan mannen? Gaat dat gescheld op mij helpen?
Dus als vrouwen moeten we ons niet alleen zorgen maken om de kans verkracht te worden, we moeten mannen ook nog eens leren hoe ze ons niet kunnen verkrachten? Beetje omgekeerde wereld he.

Je komt zelf over alsof je alle wijsheid in pacht hebt aangezien je enorm veel energie verspilt aan het mansplainen van verkrachting. Wat dacht je er van je soort zelf eens voor te lichten?
Chienandalou schreef:
:hug: Vreselijk als er een loyaliteitsconflict meespeelt. Het maakt dat vele vrouwen de mond dichthouden en nooit gerechtigheid krijgen, misschien dat het daarom ook extra gevoelig ligt als de focus zo gelegd wordt op de beweegredenen van de man. :sick:
Lady*Voldemort schreef:
23-05-2021 16:16
Wat is het gevaar dan als je gewoon zegt waar het op staat?
Omdat het niet aan jou is om voor TO te bepalen hoe zij eea moet interpreteren
pennydreadful schreef:
23-05-2021 16:36
Dus als vrouwen moeten we ons niet alleen zorgen maken om de kans verkracht te worden, we moeten mannen ook nog eens leren hoe ze ons niet kunnen verkrachten? Beetje omgekeerde wereld he.

Je komt zelf over alsof je alle wijsheid in pacht hebt aangezien je enorm veel energie verspilt aan het mansplainen van verkrachting. Wat dacht je er van je soort zelf eens voor te lichten?

Als een man onbewust onbekwaam is, gaat hij zich niet laten voorlichten. We zitten momenteel in een tijd dat veel mannen van onbewust onbekwaam naar bewust onbekwaam gaan. Door protesten zoals die in Engeland zijn geweest na de dood van die dame, door mee te lezen hier, door allerlei zaken. Maar langs de zijlijn staan dat een man het maar zelf moet bedenken, want als hij dat niet kan is het een lul/eikel/domkop/vul maar in......dan doe je exact hetzelfde als wat mannen eeuwen voor ons hebben gedaan: voor hem bepalen wat hij wel en niet moet kunnen of weten.
katkaatje schreef:
23-05-2021 16:41
Omdat het niet aan jou is om voor TO te bepalen hoe zij eea moet interpreteren

Op het moment dat mensen hún interpretatie van de situatie geven, is dat wat ze doen: hún interpretatie geven. De adviesvrager kan daarna zelf bepalen wat ze met die interpretaties doet. Verschillende perspectieven op een gebeurtenis kunnen mensen helpen om hun eigen perspectief te vormen. Daarmee bepalen die verschillende perspectieven niet het perspectief van een ander, ze dragen eraan bij. De meeste mensen zagen deze gedwongen seks als verkrachting. Anderen zagen het als een grijsgebied. Die perspectieven kan TO meenemen bij het vormen van haar eigen perspectief.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven