Nee is nee

22-05-2021 15:07 958 berichten
In een ander topic ontstond een discussie over de voetangels en klemmen van het ‘nee is nee’ in een seksuele relatie. Kun je dat als man verkeerd begrijpen, mag je vrouw overhalen, enzovoort.

In dat andere, persoonlijke topic is die algemene discussie mijns inziens niet gepast. Maar er zijn mensen die er heel graag discussie over voeren.

Dus graag hier verder.
katkaatje schreef:
23-05-2021 16:44
Als een man onbewust onbekwaam is, gaat hij zich niet laten voorlichten. We zitten momenteel in een tijd dat veel mannen van onbewust onbekwaam naar bewust onbekwaam gaan. Door protesten zoals die in Engeland zijn geweest na de dood van die dame, door mee te lezen hier, door allerlei zaken. Maar langs de zijlijn staan dat een man het maar zelf moet bedenken, want als hij dat niet kan is het een lul/eikel/domkop/vul maar in......dan doe je exact hetzelfde als wat mannen eeuwen voor ons hebben gedaan: voor hem bepalen wat hij wel en niet moet kunnen of weten.
Ik kan toch ook bedenken dat ik niet willekeurig mijn vuist in iemands reet duw?
Alle reacties Link kopieren
katkaatje schreef:
Als een man onbewust onbekwaam is, gaat hij zich niet laten voorlichten. We zitten momenteel in een tijd dat veel mannen van onbewust onbekwaam naar bewust onbekwaam gaan. Door protesten zoals die in Engeland zijn geweest na de dood van die dame, door mee te lezen hier, door allerlei zaken. Maar langs de zijlijn staan dat een man het maar zelf moet bedenken, want als hij dat niet kan is het een lul/eikel/domkop/vul maar in......dan doe je exact hetzelfde als wat mannen eeuwen voor ons hebben gedaan: voor hem bepalen wat hij wel en niet moet kunnen of weten.
Kom op we hebben het over volwassen mannen met over het algemeen een normaal IQ. Geen seniele wezens die de voor niet van achter kunnen onderscheiden.
LīlyRose schreef:
23-05-2021 16:48
Ik kan toch ook bedenken dat ik niet willekeurig mijn vuist in iemands reet duw?
Mocht je het ooit per ongeluk doen dan is dat vast omdat je nog niet goed genoeg snapt dat iemand dat misschien liever niet wil :(
katkaatje schreef:
23-05-2021 16:41
Omdat het niet aan jou is om voor TO te bepalen hoe zij eea moet interpreteren

Niemand zegt ook hoe To dingen moet interpreteren, volgens mij wordt er wel geconstateerd onder welke noemer dit gedrag van haar man valt en dat kan geen kwaad omdat To zelf onzeker is over alles.
pennydreadful schreef:
23-05-2021 16:49
Mocht je het ooit per ongeluk doen dan is dat vast omdat je nog niet goed genoeg snapt dat iemand dat misschien liever niet wil :(
Dan hoop ik dat iemand me dat wil leren.
katkaatje schreef:

Maar langs de zijlijn staan dat een man het maar zelf moet bedenken, want als hij dat niet kan is het een lul/eikel/domkop/vul maar in......dan doe je exact hetzelfde als wat mannen eeuwen voor ons hebben gedaan: voor hem bepalen wat hij wel en niet moet kunnen of weten.

Dit is geen hogere wiskunde natuurlijk, je merkt weerstand en dat zou voldoende moeten zijn. Dat is volgens mij iets wat iedereen met aandacht voor een ander kan merken.
katkaatje schreef:
23-05-2021 15:30
Ja, daar heb je wel een punt. Misschien komen we dus tot de conclusie dat het topic van TO misschien wel te moeilijk was om goed op te kunnen reageren als forummer. Want er zit aan beide kanten gevaar.
Ik denk dat het gevaar vooral ligt in het niet weten hoe een TO die net iets heftigs heeft meegemaakt en daarover in de war is de reacties interpreteert.

De een is nog wel in staat nog volzinnen tot zich te nemen en die in context te lezen, de ander kan alleen nog maar kernwoorden opnemen en lukt het even niet meer die in verband te lezen.
Whoever said "Out of sight, out of mind" never had a spider disappear in their bedroom.
katkaatje schreef:

In jouw posts lees ik dat jij nog nooit ernstige grensoverschrijding, aanranding of verkrachting hebt meegemaakt. Dat is fijn voor je.
Zo te lezen is het voor jou meer een interessante kwestie om over na te denken dan iets waar je emotioneel bij betrokken bent.
Ik denk dat veel vrouwen die op deze topics zo fel of direct reageren dit wel hebben meegemaakt, ook al benoemen ze dat niet expliciet.
Zo moeilijk is het toch niet om te begrijpen dat ze daarom anders reageren? En dat de TO van dat topic daar misschien iets aan kan hebben?

Wat ik ontzettend mis in deze discussie is de vraag die mannen aan zichzelf en elkaar zouden moeten stellen: wat heeft me bezield?

Ik vermoed dat de meeste heteroseksuele vrouwen die met meerdere mannen hebben gedate en het bed hebben gedeeld wel een ervaring hebben met het opduwen of overschrijden van grenzen. Heel wat vrouwen die ik ken kunnen daarover meepraten.
Bij mij reikt het van het aandringen op neuken door mijn eerste vriendje, terwijl ik daar helemaal niet aan toe was, tot een gewapende poging tot verkrachting door een mij onbekende man. En alles daartussenin.
Het is endemisch, en het strafrecht alleen gaat ons niet helpen.

Er gaat pas echt wat veranderen als mannen elkaar hierop aanspreken en eerlijk durven zijn over hun verlangens en onvermogen. Als ze erover gaan praten met vrienden, of als vader en zoon.
Het is een groot misverstand dit bij hun vrouwen neer te leggen, in hun relatie.
In het andere topic kunnen we live meekijken wat er gebeurt als een man niet eens zijn eigen vriend hierover in vertrouwen neemt en de relatie kapot gaat omdat de man geen hulp zoekt.
zazamaenade wijzigde dit bericht op 23-05-2021 17:08
0.37% gewijzigd
nounou
katkaatje schreef:
23-05-2021 16:41
Omdat het niet aan jou is om voor TO te bepalen hoe zij eea moet interpreteren
Valt weinig aan te interpreteren hoor, dat iemand zijn paal in je steekt terwijl je duidelijk hebt aangegeven daarvan niet gediend te zijn.
katkaatje schreef:
Hoe kun je ergens bewust van zijn en nog steeds onbekwaam? Met andere woorden je bent als man goed op de hoogte dat een vrouw met Nee ook echt Nee kan bedoelen en kan bevriezen als je dan toch aandringt op seks, maar om éen of andere reden lukt het in de praktijk nog niet helemaal om je leuter daadwerkelijk ook in je broek te houden na de eerste nee? En hoelang zouden we betreffende mannen dan moeten begeleiden opdat ze het eindelijk eens gaan begrijpen? :-? Dit slaat werkelijk alles hoor.
Zazamaenade schreef:
23-05-2021 17:03
In het andere topic kunnen we live meekijken wat er gebeurt als een man niet eens zijn eigen vriend hierover in vertrouwen neemt en de relatie kapot gaat omdat de man geen hulp zoekt.
En toch vooral zichzelf het slachtoffer vindt.
katkaatje schreef:
Maar langs de zijlijn staan dat een man het maar zelf moet bedenken, want als hij dat niet kan is het een lul/eikel/domkop/vul maar in......dan doe je exact hetzelfde als wat mannen eeuwen voor ons hebben gedaan: voor hem bepalen wat hij wel en niet moet kunnen of weten.

Nee, mannen dienen te leren dat zíj verantwoordelijk zijn voor hun eigen gedrag en misdragingen. Ze leren dat niet als vrouwen wederom de verantwoordelijkheid nemen voor het onvermogen en het falen van de man. Dus ja, mannen dienen zèlf te bedenken dat verkrachting verkeerd is. Als vrouwen dat voor ze bedenken, verandert er niets.
LovelyMaria schreef:
22-05-2021 20:11
Dader en slachtoffer vertellen gezamenlijk over verkrachting en de gevolgen

https://youtu.be/gyPoqFcvt9w

Erg indrukwekkend.
Ben naar aanleiding hiervan en dit topic haar boek aan het luisteren.
Thalas schreef:
23-05-2021 17:11
Nee, mannen dienen te leren dat zíj verantwoordelijk zijn voor hun eigen gedrag en misdragingen. Ze leren dat niet als vrouwen wederom de verantwoordelijkheid nemen voor het onvermogen en het falen van de man. Dus ja, mannen dienen zèlf te bedenken dat verkrachting verkeerd is. Als vrouwen dat voor ze bedenken, verandert er niets.
:kneel:
Chienandalou schreef:
23-05-2021 15:23
Toch is het vaak het beste voor een slachtoffer om in eerste instantie de focus op zichzelf te leggen ipv zich bezig te houden met het waarom.
Door me af te vragen waarom ging ik ook heel erg mezelf een schuldgevoel aanpraten. Hoe is het misgegaan? Waarom is hij ontspoord? Wat had ik anders kunnen doen?
Helemaal mee eens. De focus zou moeten liggen op: Hoe voel ik me, en wat heb ik nodig.
Later kan het juist goed zijn om te begrijpen waarom. Waarom deed hij dit, waarom deed ik dat..
Thalas schreef:
23-05-2021 17:11
#metoo is anders wel een zeer krachtige wake-up call geweest. Dankzij #metoo is bijvoorbeeld de wet ook aan het veranderen. Dat is nog lang niet genoeg, maar ik vind dit wel een heel vreemde uitspraak.
https://www.youtube.com/watch?v=i21xmCbd8iw

Lange video, n.a.v. #MeToo. Mannen die met elkaar in gesprek zijn en nadenken over hoe de volgende generatie mannen zou moeten zijn. Indrukwekkend gesprek, en iets wat ik graag vaker zou zien ipv 'Mannen onder elkaar'.
Lady*Voldemort schreef:
23-05-2021 16:16
Wat is het gevaar dan als je gewoon zegt waar het op staat?
Je hebt de informatie simpelweg niet om dat met zekerheid te doen. Niet op dit forum.
Steun is vanzelfsprekend. Troost. Algemeen advies. Begeleiding naar een professional.

Maar een slachtoffer bewust een kant op sturen zonder verder open te willen staan voor discussie, gebaseerd op een OP en wat summiere posts? Dan zeg ik ook gewoon waar het op staat: dat is gevaarlijk.
kadanz schreef:
23-05-2021 18:03
Je hebt de informatie simpelweg niet om dat met zekerheid te doen. Niet op dit forum.
Steun is vanzelfsprekend. Troost. Algemeen advies. Begeleiding naar een professional.

Maar een slachtoffer bewust een kant op sturen zonder verder open te willen staan voor discussie, gebaseerd op een OP en wat summiere posts? Dan zeg ik ook gewoon waar het op staat: dat is gevaarlijk.
Je hebt eindelijk het licht gezien?
Wanna grow up to be
Be a debaser
kadanz schreef:
23-05-2021 17:50
#metoo is anders wel een zeer krachtige wake-up call geweest. Dankzij #metoo is bijvoorbeeld de wet ook aan het veranderen. Dat is nog lang niet genoeg, maar ik vind dit wel een heel vreemde uitspraak.

Ik vind #metoo bij uitstek een voorbeeld waarin vrouwen langs de zijlijn hun mening delen, zonder dat vrouwen vervolgens de verantwoordelijkheid op zich nemen om mannen te begeleiden in het proces bewust bekwame niet-verkrachters te worden.
Het maakt -in ieder geval gevoelsmatig voor mij- nogal een verschil of je schrijft 'je bent verkracht' of dat je iets schrijft in de trant van 'juridisch gezien valt dit onder verkrachting'.
kadanz schreef:
23-05-2021 18:03

Een oprechte vraag; Waarom zei je dat niet tegen degenen die zo fel waren, maar ging je juist de discussie aan? Er waren ook zat anderen die in dat topic benoemden dat To zelf mag ontdekken/bepalen hoe ze zich erbij voelt en welke woorden ze wil gebruiken, zonder direct een discussie aan te gaan. Dan weet je dat er alleen maar meer posts komen, toch?
Phineas schreef:
23-05-2021 18:09
Het maakt -in ieder geval gevoelsmatig voor mij- nogal een verschil of je schrijft 'je bent verkracht' of dat je iets schrijft in de trant van 'juridisch gezien valt dit onder verkrachting'.
Kun je uitleggen waar dat verschil in zit voor jou?
Wanna grow up to be
Be a debaser
Thalas schreef:
23-05-2021 18:09
Ik vind #metoo bij uitstek een voorbeeld waarin vrouwen langs de zijlijn hun mening delen, zonder dat vrouwen vervolgens de verantwoordelijkheid op zich nemen om mannen te begeleiden in het proces bewust bekwame niet-verkrachters te worden.
Eens 👍
GreenLadyFern schreef:
23-05-2021 17:53
https://www.youtube.com/watch?v=i21xmCbd8iw

Lange video, n.a.v. #MeToo. Mannen die met elkaar in gesprek zijn en nadenken over hoe de volgende generatie mannen zou moeten zijn. Indrukwekkend gesprek, en iets wat ik graag vaker zou zien ipv 'Mannen onder elkaar'.
Ik ben op de helft. Ik moest wel een beetje glimlachen toen die mannen precies zeggen waar ik gisteren hier zo keihard op aangesproken werd: mannen zitten grotendeels nog vast in het zwart witte nee=nee patroon maar herkennen bijvoorbeeld het bevriezen niet, of het feit dat je eigenlijk uit moet gaan van ja=ja. Ze bespreken juist dat grijze gebied waarvan sommigen hier heel stellig zeggen: bestaat niet!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven