Nee is nee

zaterdag 22 mei 2021 om 15:07
In een ander topic ontstond een discussie over de voetangels en klemmen van het ‘nee is nee’ in een seksuele relatie. Kun je dat als man verkeerd begrijpen, mag je vrouw overhalen, enzovoort.
In dat andere, persoonlijke topic is die algemene discussie mijns inziens niet gepast. Maar er zijn mensen die er heel graag discussie over voeren.
Dus graag hier verder.
In dat andere, persoonlijke topic is die algemene discussie mijns inziens niet gepast. Maar er zijn mensen die er heel graag discussie over voeren.
Dus graag hier verder.

zondag 23 mei 2021 om 18:22
Ik denk dat ik dan het gevoel zou hebben dat anderen voor mij gaan bepalen hoe ik me zou moeten voelen. Ik denk niet dat ik dat prettig zou vinden als ik zelf nog in de war zou zijn.
zondag 23 mei 2021 om 18:23
Ze zei nee. Twee keer.kadanz schreef: ↑23-05-2021 18:03Je hebt de informatie simpelweg niet om dat met zekerheid te doen. Niet op dit forum.
Steun is vanzelfsprekend. Troost. Algemeen advies. Begeleiding naar een professional.
Maar een slachtoffer bewust een kant op sturen zonder verder open te willen staan voor discussie, gebaseerd op een OP en wat summiere posts? Dan zeg ik ook gewoon waar het op staat: dat is gevaarlijk.
Hij ging door en ze heeft het toen maar laten gebeuren.
Hij zei de volgende dag sorry. (en later dat hij vooral bezig was met datgene wat hij toen wilde)
Ook jij schrijft steeds dat het absoluut niet oké is.
Wát is dan in hemelsnaam nog de onduidelijkheid die jij in wil bouwen?
Je zou kunnen zeggen dat het woord verkrachting volgens sommigen pas van toepassing is bij grof geweld en dat het heel moeilijk is om dat woord te gebruiken bij/voor je partner.
Maar bij de beschrijving van de situatie past, ook al is het in dit geval geen behaarde wildeman die uit de bosjes springt, toch echt zonder voorbehoud deze term?
Wat je daar daarna bij moet voelen en hoe je gaat reageren en of het ooit nog goed kan komen zal inderdaad per persoon verschillen. Hoe ingrijpend dit iets zegt over een karakter (of dat het eigenlijk heel ‘gewoon’ is?) en welke conclusie je daaraan verbindt zal ook verschillen.
Maar te weinig informatie om een conclusie te trekken over hoe dit te noemen, hóé dan????
Naar mijn mening is het zo dat juist door dit niet genoeg info te noemen een deel van de oorzaak dat het zo ontzettend moeilijk is om voor jezelf op te komen. In de war door wat je overkomen is en hoe dat te plaatsen in je idee over jezelf en de wereld gaan anderen een grijs gebied opwerpen. Nee. Dit was fout en hoort niet. Je zei nee en hij deed het toch. Dat is niet grijs, dat is enorm duidelijk.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.

zondag 23 mei 2021 om 18:26
Daar begon het ook mee, ik haakte in op een lopende discussie hierover en daarna sprak ik die mensen in het algemeen aan.GreenLadyFern schreef: ↑23-05-2021 18:11Een oprechte vraag; Waarom zei je dat niet tegen degenen die zo fel waren, maar ging je juist de discussie aan? Er waren ook zat anderen die in dat topic benoemden dat To zelf mag ontdekken/bepalen hoe ze zich erbij voelt en welke woorden ze wil gebruiken, zonder direct een discussie aan te gaan. Dan weet je dat er alleen maar meer posts komen, toch?

zondag 23 mei 2021 om 18:35
Wat jij doet is gevaarlijk. Twijfel zaaien, bagatelliseren, vrouwen het idee geven dat het aan hen ligt, allemaal gevaarlijk. Zeker op maatschappelijk niveau. Want wat jij hier nu de hele tijd doet gebeurt op grote schaal, onder andere door de politie als een vrouw aangifte komt doen. Weet je wel zeker dat je dit wilt? Je maakt zijn hele leven kapot he, als je hiermee doorgaat! En dat maakt weer dat vrouwen geen aangifte doen en bepaalde mannen lekker hun gang kunnen gaan. En ik zou haast gaan denken dat dat jouw doel is ook want zo stom ben je nou ook weer niet en het is de eerste keer niet dat je dergelijke onzin blaat.kadanz schreef: ↑23-05-2021 18:03Je hebt de informatie simpelweg niet om dat met zekerheid te doen. Niet op dit forum.
Steun is vanzelfsprekend. Troost. Algemeen advies. Begeleiding naar een professional.
Maar een slachtoffer bewust een kant op sturen zonder verder open te willen staan voor discussie, gebaseerd op een OP en wat summiere posts? Dan zeg ik ook gewoon waar het op staat: dat is gevaarlijk.
zondag 23 mei 2021 om 18:42
Maar wat heeft hoe je je moet voelen ermee te maken?
De definitie van verkrachten is vrij duidelijk. Je lunt er ook andere woorden aan geven: over grenzen gaan, onvrijwillige seks, het is allemaal hetzelfde.
Je kunt je niet verkracht voélen. Dat ben je of niet.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Be a debaser
zondag 23 mei 2021 om 18:44
Helemaal eens.feow schreef: ↑23-05-2021 18:23Ze zei nee. Twee keer.
Hij zei de volgende dag sorry. (en later dat hij vooral bezig was met datgene wat hij toen wilde)
Je zou kunnen zeggen dat het woord verkrachting volgens sommigen pas van toepassing is bij grof geweld en dat het heel moeilijk is om dat woord te gebruiken bij/voor je partner.
Maar bij de beschrijving van de situatie past, ook al is het in dit geval geen behaarde wildeman die uit de bosjes springt, toch echt zonder voorbehoud deze term?
Wat je daar daarna bij moet voelen en hoe je gaat reageren en of het ooit nog goed kan komen zal inderdaad per persoon verschillen. Hoe ingrijpend dit iets zegt over een karakter (of dat het eigenlijk heel ‘gewoon’ is?) en welke conclusie je daaraan verbindt zal ook verschillen.
Maar te weinig informatie om een conclusie te trekken over hoe dit te noemen, hóé dan????
Naar mijn mening is het zo dat juist door dit niet genoeg info te noemen een deel van de oorzaak dat het zo ontzettend moeilijk is om voor jezelf op te komen. In de war door wat je overkomen is en hoe dat te plaatsen in je idee over jezelf en de wereld gaan anderen een grijs gebied opwerpen. Nee. Dit was fout en hoort niet. Je zei nee en hij deed het toch. Dat is niet grijs, dat is enorm duidelijk.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Be a debaser

zondag 23 mei 2021 om 18:45
Ik vind het nogal wat om die term plompverloren op een forum te zetten. Het komt dwingend over.Chienandalou schreef: ↑23-05-2021 18:42Maar wat heeft hoe je je moet voelen ermee te maken?
De definitie van verkrachten is vrij duidelijk. Je lunt er ook andere woorden aan geven: over grenzen gaan, onvrijwillige seks, het is allemaal hetzelfde.
Je kunt je niet verkracht voélen. Dat ben je of niet.

zondag 23 mei 2021 om 18:47
Een heel simpel principe: een ander moet zich kunnen verdedigen. Ook een verkrachter. Zodra een topic ingrijpt in het leven van een ander, dan moet die ander zich ook kunnen verdedigen.feow schreef: ↑23-05-2021 18:23Ze zei nee. Twee keer.
Dat dat moeilijk gaat op een forum is evident, maar in ieder ander onderwerp kun je tenminste nog vrij discussiëren. In dit soort topics niet en dat levert een probleem op. Immers op het moment dat je wel ingrijpt in levens, maar de ander geen kans biedt zich te verdedigen en ook nog geen discussie toelaat, bevind je je op een gevaarlijk pad.
Dat staat verder helemaal los van de troost en de steun die een TO verdient en die velen van jullie heel goed kunnen geven, maar ik vind gewoon dat je op een bepaald moment tegen een grens aanloopt van wat je van achter je computer moet willen doen.
Het woord verkrachting past prima in deze situatie, daar heb ik geen enkel probleem mee. Het heeft er alle schijn van dat die TO gewoon is verkracht door haar man. Maar daar gaat het mij niet om. Zie hierboven.Je zou kunnen zeggen dat het woord verkrachting volgens sommigen pas van toepassing is bij grof geweld en dat het heel moeilijk is om dat woord te gebruiken bij/voor je partner.
Puur hypothetisch, zonder TO in twijfel te trekken: hoe weet jij zeker dat het gegaan is zoals TO omschrijft? Om uiteenlopende redenen kan de informatie die TO schrijft niet volledig zijn. Nogmaals, ik heb geen enkele aanleiding om te twijfelen aan TO, maar toch. Hoe zeker sta je dan in je advies als je weet dat TO door dat advies heel ingrijpende beslissingen gaat nemen, niet alleen over haar eigen leven, maar dat van haar kind en man? Geldt dan niet ook het devies: pas op met mensen in een labiele situatie? Moet zulk advies, die sturing, echt van een forum komen?
anoniem_126923 wijzigde dit bericht op 23-05-2021 18:56
1.69% gewijzigd
zondag 23 mei 2021 om 18:49
zondag 23 mei 2021 om 18:51
Heb je dat ook bij moord? Dat je dan liever van het leven beroofd of omgebracht leest?
Of bij mishandeling? Dat je dan liever leest dat er een worsteling is geweest, of dat iemand fysiek is geworden?
Wanna grow up to be
Be a debaser
Be a debaser

zondag 23 mei 2021 om 18:53
Jawel, zeker wel, want dat is het gewoon. Maar niet direct zo tegen het slachtoffer als die zelf nog zoekende is. Ik denk ook dat het niet altijd helpend is als een buitenstaander het zo benoemt.
Iemand anders heeft dat ook goed omschreven, maar dat is alweer meerdere pagina's terug en ik ben de nick vergeten...

zondag 23 mei 2021 om 18:54
Ik zou niet zeggen dat vrouwen met #metoo langs de zijlijn hun mening deelden. #metoo drukte onze mannelijke neus keihard op de feiten. Ik was al aardig wat gewend vanwege discussies op dit forum, maar op mij heeft #metoo ook zeker indruk gemaakt.
zondag 23 mei 2021 om 18:54
Op een forum ga je uit van wat diegene schrijft.kadanz schreef: ↑23-05-2021 18:47Een heel simpel principe: een ander moet zich kunnen verdedigen. Ook een verkrachter. Zodra een topic ingrijpt in het leven van een ander, dan moet die ander zich ook kunnen verdedigen.
Dat dat moeilijk gaat op een forum is evident, maar in ieder ander onderwerp kun je tenminste nog vrij discussiëren. In dit soort topics niet en dat levert een probleem op. Immers op het moment dat je wel ingrijpt in levens, maar de ander geen kans biedt zich te verdedigen en ook nog geen discussie toelaat, bevind je je op een gevaarlijk pad.
Dat staat verder helemaal los van de troost en de steun die een TO verdient en die velen van jullie heel goed kunnen geven, maar ik vind gewoon dat je op een bepaald moment tegen een grens aanloopt van wat je van achter je computer moet willen doen.
Het woord verkrachting past prima in deze situatie, daar heb ik geen enkel probleem mee. Het heeft er alle schijn van dat die TO gewoon is verkracht door haar man. Maar daar gaat het mij niet om. Zie hierboven.
Puur hypothetisch, zonder TO in twijfel te trekken: hoe weet jij zeker dat het gegaan is zoals TO omschrijft? Om uiteenlopende redenen kan de informatie die TO schrijft niet volledig zijn. Nogmaals, ik heb geen enkele aanleiding om te twijfelen aan TO, maar toch. Hoe zeker sta je dan in je advies als je weet dat TO door dat advies heel ingrijpende beslissingen gaat nemen, niet alleen over haar eigen leven, maar dat van haar kind en man? Geldt dan niet ook het advies: pas op met mensen in een labiele situatie? Moet zulk advies echt van een forum komen?
De adviezen die zijn gegeven zijn volgens mij redelijk eensgezind: ga met een professional praten en neem de tijd.
Al het andere is inderdaad niet nodig.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Be a debaser
zondag 23 mei 2021 om 18:57
Als er iemand een trap van iemand krijgt, noemen we dat voortaan dan 'hard duwen met een voet'?
Zolang we het woord trap maar niet gebruiken, want dat is dwingend.
Beroven wordt dan bijvoorbeeld: iemand was met een mes aan het zwaaien en dreigen, zodat een ander geld en spullen geeft. Maar we mogen dat geen beroven meer noemen, want dan is het dwingend.
Beroven wordt dan bijvoorbeeld: iemand was met een mes aan het zwaaien en dreigen, zodat een ander geld en spullen geeft. Maar we mogen dat geen beroven meer noemen, want dan is het dwingend.
zondag 23 mei 2021 om 18:57
Dwingend? Ik kan me voorstellen dat je het confronterend zou noemen.
Verkrachting is een zwaarwegend woord, en er zijn slachtoffers die zelfs in therapie dit woord niet kunnen gebruiken en het ook niet verdragen als ze het ergens lezen omdat het de ervaring weer oproept.
Dat is voor mij een aanleiding om niet gelijk te schrijven 'Je bent verkracht'.
Aan de andere kant: door die enorm zware lading van diepe trauma's eraan te geven misken je dat het iedere dag plaatsvindt. Vaak onder omstandigheden die heel gewoontjes overkomen. In je eigen bed, door je eigen man, bijvoorbeeld.
En omdat het leven gewoon lijkt door te gaan zal het wel geen verkrachting zijn, is dat dan de gedachte?
nounou
zondag 23 mei 2021 om 19:01
Phineas schreef: ↑23-05-2021 18:53Jawel, zeker wel, want dat is het gewoon. Maar niet direct zo tegen het slachtoffer als die zelf nog zoekende is. Ik denk ook dat het niet altijd helpend is als een buitenstaander het zo benoemt.
Iemand anders heeft dat ook goed omschreven, maar dat is alweer meerdere pagina's terug en ik ben de nick vergeten...
Ik denk eigenlijk dat het juist zo benoemd zou moeten worden tegen het slachtoffer. Het is zo makkelijk om dergelijk gedrag te normaliseren, om het in je hoofd zo te draaien dat het toch acceptabel is zodat je er niets mee hoeft. En als er geen enkel klankbord is, als je als vrouw helemaal alleen staat in deze ervaring, zeker als je net een kind hebt en dus dubbel kwetsbaar bent, is dat de veiligste weg. Maar daarmee verschuiven de grenzen van wat acceptabel is in je relatie naar een gebied dat schadelijk is. Benoemen wat het ìs, kan voorkomen dat verkrachting in je relatie normaal wordt.

zondag 23 mei 2021 om 19:05
Tot het is vastgesteld door een rechter is het slachtoffer gewoon nog in leven wat mij betreftChienandalou schreef: ↑23-05-2021 18:51Heb je dat ook bij moord? Dat je dan liever van het leven beroofd of omgebracht leest?

zondag 23 mei 2021 om 19:06
Weet je nog hoeveel moeite het hier op Viva kostte om Thijs H. een moordenaar te noemen? Dat kon echt niet! Nee, die arme jongen, je kon hem echt geen moordenaar noemen, ondanks het bebloed mes, de bebloede kleren, de vlucht uit de opvang, en alle andere bewijzen die zijn kant op wezen. Misschien was hij in de war. Misschien psychotisch. Misschien vergiste men zich. Maar een mordenaar? Nee, dat kon echt niet.Zonmuis schreef: ↑23-05-2021 18:57Als er iemand een trap van iemand krijgt, noemen we dat voortaan dan 'hard duwen met een voet'?
Dat was dus hier, op Viva.
Verdient de man van TO, of een willekeurig andere derde die in een OP ergens van beschuldigd wordt niet iets, ook al is het maar een heel klein beetje, van die terughoudendheid?

zondag 23 mei 2021 om 19:07
Een slachtoffer van Thijs H kwam hier niet schrijven wat haar overkomen was toch?kadanz schreef: ↑23-05-2021 19:06Weet je nog hoeveel moeite het hier op Viva kostte om Thijs H. een moordenaar te noemen? Dat kon echt niet! Nee, die arme jongen, je kon hem echt geen moordenaar noemen, ondanks het bebloed mes, de bebloede kleren, de vlucht uit de opvang, en alle andere bewijzen die zijn kant op wezen. Misschien was hij in de war. Misschien psychotisch. Misschien vergiste men zich. Maar een mordenaar? Nee, dat kon echt niet.
Verdient de man van TO, of een willekeurig andere derde die in een OP ergens van beschuldigd wordt niet iets, ook al is het maar een heel klein beetje, van die terughoudendheid?

zondag 23 mei 2021 om 19:10
Nee, dat weet ik niet, want ik ken die discussie niet.kadanz schreef: ↑23-05-2021 19:06Weet je nog hoeveel moeite het hier op Viva kostte om Thijs H. een moordenaar te noemen? Dat kon echt niet! Nee, die arme jongen, je kon hem echt geen moordenaar noemen, ondanks het bebloed mes, de bebloede kleren, de vlucht uit de opvang, en alle andere bewijzen die zijn kant op wezen. Misschien was hij in de war. Misschien psychotisch. Misschien vergiste men zich. Maar een mordenaar? Nee, dat kon echt niet.
Verkrachting is het ongewenst seksueel binnendringen van het lichaam door een ander.
Wil jij zeggen dat dit niet het geval was in dat topic?