Nee is nee

22-05-2021 15:07 958 berichten
In een ander topic ontstond een discussie over de voetangels en klemmen van het ‘nee is nee’ in een seksuele relatie. Kun je dat als man verkeerd begrijpen, mag je vrouw overhalen, enzovoort.

In dat andere, persoonlijke topic is die algemene discussie mijns inziens niet gepast. Maar er zijn mensen die er heel graag discussie over voeren.

Dus graag hier verder.
Phineas schreef:
23-05-2021 18:22
Ik denk dat ik dan het gevoel zou hebben dat anderen voor mij gaan bepalen hoe ik me zou moeten voelen. Ik denk niet dat ik dat prettig zou vinden als ik zelf nog in de war zou zijn.
Deze ervaring deel ik wel, al had ik mijn verhaal niet op een forum gezet maar kreeg ik 2 dagen na het voorval een kaart met 'dit is verkrachting (drie keer onderstreept) en als je geen aangifte doet maakt hij misschien meer slachtoffers'. Gek genoeg helpt zoiets totaal niet.
anoniem_399690 wijzigde dit bericht op 23-05-2021 21:51
3.00% gewijzigd
Chienandalou schreef:
23-05-2021 18:51
Heb je dat ook bij moord? Dat je dan liever van het leven beroofd of omgebracht leest?

Of bij mishandeling? Dat je dan liever leest dat er een worsteling is geweest, of dat iemand fysiek is geworden?
Het gaat er niet om wat ik liever lees, maar hoe je als slachtoffer benaderd wordt.

In de gevallen die je noemt: Ook in die gevallen speelt context een rol en kan er juridisch gezien sprake zijn van verzachtende of juist verzwarende omstandigheden.

Voor de betrokkenen kan het wel degelijk anders voelen dan dat het juridisch gekwalificeerd wordt. Er ook daadwerkelijk andere woorden aan geven is volgens mij een manier om ermee om te gaan. Bijvoorbeeld 'hij heeft mij geslagen' in plaats van 'hij heeft mij mishandeld'.

Datzelfde geldt voor verkrachting. Helpt het als iemand anders jou vertelt dat je verkracht bent als je zelf nog niet zover bent om dat te erkennen en die term misschien ook wel helemaal niet wil gebruiken, ook al klopt het volgens de definitie?
Alle reacties Link kopieren
Mumper schreef:
23-05-2021 19:11
Deze ervaring deel ik wel, al had ik mijn verhaal niet op een forum gezet maar kreeg ik 2 dagen na het voorval een kaart van een vriendin van mijn moeder met 'dit is verkrachting (drie keer onderstreept) en als je geen aangifte doet maakt hij misschien meer slachtoffers'. Gek genoeg helpt zoiets totaal niet.
Lekker de druk en ellende nog even opvoeren, bah.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Zonmuis schreef:
23-05-2021 19:10
Nee, dat weet ik niet, want ik ken die discussie niet.

Verkrachting is het ongewenst seksueel binnendringen van het lichaam door een ander.
Wil jij zeggen dat dit niet het geval was in dat topic?
Volgens mij heb ik dat net opgeschreven. Lees even een paar posts terug op de vorige pagina.
anoniem_126923 wijzigde dit bericht op 23-05-2021 19:15
0.97% gewijzigd
Mumper schreef:
Deze ervaring deel ik wel, al had ik mijn verhaal niet op een forum gezet maar kreeg ik 2 dagen na het voorval een kaart van een vriendin van mijn moeder met 'dit is verkrachting (drie keer onderstreept) en als je geen aangifte doet maakt hij misschien meer slachtoffers'. Gek genoeg helpt zoiets totaal niet.
Ik vond het wel prettig, ooit op het forum hier. Het gaf een woord voor wat ik voelde, meegemaakt had, de verwarring. Het heeft mij toen enorm geholpen.
LīlyRose schreef:
23-05-2021 19:14
Ik vond het wel prettig, ooit op het forum hier. Het gaf een woord voor wat ik voelde, meegemaakt had, de verwarring. Het heeft mij toen enorm geholpen.
Kan ik me ook voorstellen maar het is zo persoonlijk en precair op welk moment je dat wil inzien. Ik heb het topic niet gevolgd (ik blijf graag weg bij het genre) dus weet niet of mensen hier dwingend in zijn geweest. Ik zeg ook niet dat het woord dan maar taboe moet blijven.
Mumper schreef:
Gatver zeg! Maar precies dat dus.
Mumper schreef:
23-05-2021 19:16
Kan ik me ook voorstellen maar het is zo persoonlijk en precair op welk moment je dat wil inzien. Ik heb het topic niet gevolgd (ik blijf graag weg bij het genre) dus weet niet of mensen hier dwingend in zijn geweest. Ik zeg ook niet dat het woord dan maar taboe moet blijven.
Maar dat is toch simpel, als je er geen behoefte aan hebt blokkeer je bepaalde mensen, open je geen topic, laat je je topic verwijderen etc. Niets zo vernederend als anderen die voor jou bepalen wat goed en niet goed voor je is.
LīlyRose schreef:
23-05-2021 19:14
Dat kan natuurlijk ook, maar op een anoniem forum met zo weinig informatie weet je niet hoe een TO het oppakt. En dus vind ik dat je voorzichtig moet zijn.
Phineas schreef:
23-05-2021 19:12
Het gaat er niet om wat ik liever lees, maar hoe je als slachtoffer benaderd wordt.

In de gevallen die je noemt: Ook in die gevallen speelt context een rol en kan er juridisch gezien sprake zijn van verzachtende of juist verzwarende omstandigheden.

Voor de betrokkenen kan het wel degelijk anders voelen dan dat het juridisch gekwalificeerd wordt. Er ook daadwerkelijk andere woorden aan geven is volgens mij een manier om ermee om te gaan. Bijvoorbeeld 'hij heeft mij geslagen' in plaats van 'hij heeft mij mishandeld'.

Datzelfde geldt voor verkrachting. Helpt het als iemand anders jou vertelt dat je verkracht bent als je zelf nog niet zover bent om dat te erkennen en die term misschien ook wel helemaal niet wil gebruiken, ook al klopt het volgens de definitie?
Ik kan alleen voor mezelf spreken en voor mij hielp het wel ontzettend dat dit dus gewoon benoemd werd. Ik was het nl. al aan het klein maken en vergoelijken.
Adviezen over hoe ik daarna moest handelen, wat ik eerder anders of niet had moeten doen, wat er in de dader om zou kunnen gaan vond ik wel enorm schadelijk.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Phineas schreef:
23-05-2021 19:17
Dat kan natuurlijk ook, maar op een anoniem forum met zo weinig informatie weet je niet hoe een TO het oppakt. En dus vind ik dat je voorzichtig moet zijn.
Ik vind nog steeds dat mensen prima zelf kunnen beslissen wat goed voor ze is.
LīlyRose schreef:
23-05-2021 19:19
Ik vind nog steeds dat mensen prima zelf kunnen beslissen wat goed voor ze is.

In dat geval hoef je ook niet te vallen over tegengestelde meningen. Dus kan Kadanz prima doen wat hij deed, want TO kan zelf beslissen of het goed voor haar is. Dat is dan niet aan andere forummers
katkaatje schreef:
23-05-2021 19:34
In dat geval hoef je ook niet te vallen over tegengestelde meningen. Dus kan Kadanz prima doen wat hij deed, want TO kan zelf beslissen of het goed voor haar is. Dat is dan niet aan andere forummers
Ik kan het toch niet met hem, of wie dan ook, eens zijn? Volgens mij mag ik daar ook gewoon uiting aan geven.
Zazamaenade schreef:
23-05-2021 17:03
In jouw posts lees ik dat jij nog nooit ernstige grensoverschrijding, aanranding of verkrachting hebt meegemaakt. Dat is fijn voor je.
Zo te lezen is het voor jou meer een interessante kwestie om over na te denken dan iets waar je emotioneel bij betrokken bent.
Ik denk dat veel vrouwen die op deze topics zo fel of direct reageren dit wel hebben meegemaakt, ook al benoemen ze dat niet expliciet.
Zo moeilijk is het toch niet om te begrijpen dat ze daarom anders reageren? En dat de TO van dat topic daar misschien iets aan kan hebben?

Wat ik ontzettend mis in deze discussie is de vraag die mannen aan zichzelf en elkaar zouden moeten stellen: wat heeft me bezield?

Ik vermoed dat de meeste heteroseksuele vrouwen die met meerdere mannen hebben gedate en het bed hebben gedeeld wel een ervaring hebben met het opduwen of overschrijden van grenzen. Heel wat vrouwen die ik ken kunnen daarover meepraten.
Bij mij reikt het van het aandringen op neuken door mijn eerste vriendje, terwijl ik daar helemaal niet aan toe was, tot een gewapende poging tot verkrachting door een mij onbekende man. En alles daartussenin.
Het is endemisch, en het strafrecht alleen gaat ons niet helpen.

Er gaat pas echt wat veranderen als mannen elkaar hierop aanspreken en eerlijk durven zijn over hun verlangens en onvermogen. Als ze erover gaan praten met vrienden, of als vader en zoon.
Het is een groot misverstand dit bij hun vrouwen neer te leggen, in hun relatie.
In het andere topic kunnen we live meekijken wat er gebeurt als een man niet eens zijn eigen vriend hierover in vertrouwen neemt en de relatie kapot gaat omdat de man geen hulp zoekt.

Het is voor mij meer dan een interessante kwestie om over te discussiëren. Ik vind het groepsdenken en de manier waarop men over elkaar heen buitelde om vooral maar te vertellen dat TO veerkracht was, dat haar man een verkrachter is en al die krachttermen, heel gevaarlijk. Ik zie het vaker hier. De derde persoon in zich niet verdedigen en pagina na pagina wordt de misdaad van hem groter. Dat gebeurt hier vaker en kan hele nare gevolgen hebben als de TO in kwestie gemakkelijk beïnvloedbaar is.

Overigens vind ik het ook absoluut niet kunnen wat TO’s man deed en ik pleitte daar ook voor dat ze iemand misschien in vertrouwen kon nemen die ze kent (ipv een forum) of een psycholoog.

Eens trouwens over de vraag die mannen elkaar moeten stellen. Ik ga dat filmpje nog eens kijken.
kadanz schreef:
23-05-2021 16:14
Los van het m’n eerdere antwoord ben ik wel blij dat je dit aanhaalt.

Het ging immers over de ruzie van TO met haar man gisterochtend, drie weken na de bewuste avond. We zaten nog net niet live te becommentariëren wat TO wel en niet moest voelen, moest zeggen, moest doen. Is dat hoe je omgaat met een kwetsbare situatie? Een situatie waar we verder heel weinig informatie over hebben?

Dit gaat veel verder dan steun. Dit is directe bemoeienis. Is dat op zijn plaats zonder de mogelijkheid van discussie?
jij vind duidelijk van niet.
Wat er vooral is gezegd, is dat TO zich niet rot hoeft te voelen over het feit dat ze het een en ander er uit heeft gegooid.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
LīlyRose schreef:
23-05-2021 19:37
Ik kan het toch niet met hem, of wie dan ook, eens zijn? Volgens mij mag ik daar ook gewoon uiting aan geven.

Jazeker! Alleen werd gesteld dat Kadanz zijn mening niet mocht verkondigen, want dat zou gevaarlijk/geniepig/mansplaining/etc zijn. Maar dat was dan misschien niet door jou.
Mumper schreef:
Deze ervaring deel ik wel, al had ik mijn verhaal niet op een forum gezet maar kreeg ik 2 dagen na het voorval een kaart van een vriendin van mijn moeder met 'dit is verkrachting (drie keer onderstreept) en als je geen aangifte doet maakt hij misschien meer slachtoffers'.
Een KAART? o_o
kadanz schreef:
23-05-2021 18:03
Je hebt de informatie simpelweg niet om dat met zekerheid te doen. Niet op dit forum.
Steun is vanzelfsprekend. Troost. Algemeen advies. Begeleiding naar een professional.

Maar een slachtoffer bewust een kant op sturen zonder verder open te willen staan voor discussie, gebaseerd op een OP en wat summiere posts? Dan zeg ik ook gewoon waar het op staat: dat is gevaarlijk.
ze heeft nee gezegd, hij is doorgegaan. Welke nuance denk jij in hemelsnaam hieraan nog te vinden?
xynix schreef:
23-05-2021 19:41
Een KAART? o_o
Ja te weinig mensen sturen eigenlijk nog een kaartje tegenwoordig, net even persoonlijker. Volgens mij iets met een teddybeer en get well soon maar dat kan ik erbij verzonnen hebben want die ging in heel veel stukjes in de prullenbak.

Dit was nog het topje van de ijsberg, die hele periode herinner ik me als een en al opdringerigheid en me 'violated' voelen juist door de reacties van mensen die er schijt aan hadden hoe het voor mij was
anoniem_399690 wijzigde dit bericht op 23-05-2021 20:07
17.05% gewijzigd
Jee Mumper, wat erg. Hoe haalt iemand het in d’r bolle harses.
katkaatje schreef:
23-05-2021 19:39
Eens trouwens over de vraag die mannen elkaar moeten stellen. Ik ga dat filmpje nog eens kijken.
Die vraag betekende bij mij wel het einde van de vriendschap met mijn beste vriend destijds. Hij was nog lang niet kaar voor die vraag, #metoo lag nog een aantal jaren in de toekomst :mrgreen:
Mumper schreef:
zeker met het laatste deel maakt ze je mededader, dat helpt zeker niet
rosanna08 schreef:
23-05-2021 19:44
ze heeft nee gezegd, hij is doorgegaan. Welke nuance denk jij in hemelsnaam hieraan nog te vinden?
Dat heb ik net uitgebreid uitgelegd. Het gaat er dan even niet om wat hij gedaan heeft, het gaat er om hoe wij met zo’n topic omgaan :idee:
anoniem_126923 wijzigde dit bericht op 23-05-2021 19:51
1.94% gewijzigd
Phineas schreef:
23-05-2021 19:17
Persoonlijk zou er bij mij een enorme frustratie opborrelen als er telkens verzachtende termen worden gebruikt om aan te duiden dat ik verkracht ben, wil dat het ten volste erkend en benoemd wordt als mij onrecht is aangedaan, ongeacht of het een dierbare van mij is geweest of een wildvreemde. Druk mij maar met de neus op de feiten, vroeg of laat komt het toch wel weer als een boemerang terug als ik mooi weer ga spelen (de boel bagatelliseren..) 🙂
kadanz schreef:
23-05-2021 19:51
Dat heb ik net uitgebreid uitgelegd. Het gaat er dan even niet om wat hij gedaan heeft, het gaat er om hoe wij met zo’n topic omgaan :idee:
oh gaat het nou daarom? Vertel eens, hoe ga jij met zo'n topic om zodat het goed is voor een TO? En hoe heb je bepaald wat nou het beste is voor TO?
Een heleboel mensen hebben aangegeven dat het goed is voor haar om de tijd te nemen voor zichzelf en dat het goed zou zijn om haar psycholoog te contacten. Er zijn maar heel weinig mensen die hebben gezegd dat ze hem gelijk de deur uit moet zetten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven