Niet blij met kado van man en kinderen

10-05-2020 11:49 361 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb voor moederdag een ketting gehad van mijn man en kinderen. Alleen ik vind hem echt niet mooi... ik hou van subtiele fijne sieraden alleen deze ketting is totaal het tegenovergestelde van mijn stijl. Het is een hele grove ketting waarin hun namen gegraveerd staan, al zie je dat totaal niet. Ik vind hem echt totaal niet mooi staan ook bij mezelf, ik ben zelf best wel fijn gebouwd en heb een smalle nek (ja lekkere uitleg🤣)

Maar ik voel me nu zo ondankbaar, heb ook maar niet gezegd dat ik er niet blij mee ben want hij kan niet meer geruild worden ivm gravering en ik weet het prijskaartje (helaas).

Dus eigenlijk zit er niks anders op dan hem dagelijks te dragen, ik ben iemand die nooit echt wisseld van sieraden en hij weet dat ook.

Ik wou het even van me afschrijven en hoop dat jullie misschien ook eens zoiets hebben voorgehad of hoe jullie er mee om zouden gaan.

Dus kom maar door met jullie verhalen over zulke dingen.

En nee hoef geen commentaar dat ik ondankbaar ben want believe me ik voel me er echt klote door..
You don't have to change a thing, the world can change his heart! Don't judge if you don't know the story!
Ab_Normaal schreef:
11-05-2020 09:01
Als je echt precies wil hebben wat hé graag wil, koop het dan lekker zelf.

Als wat je krijgt niet naar je zin is, dat kan. (hij is best mooi maar niet haar smaak) Maar het is nu eenmaal gebeurd. Het gaat nu om de geste, en als je er wat van vindt, dan kun je daar ook op een veel later tijdstip op terugkomen.
Om het op moederdag meteen te doen vind ik qua timing nogal slecht.

Ik vind het dat wel een ding dat hij een behoorlijk duur kado koopt, terwijl dat gezien hun budget niet echt handig is.

Voor wat betreft het voorbeeld van het eten. Ik ga ervan uit dat je partner in elk geval weet wat je echt niet lust. (Als dat niet is heb ik dat blijkbaar niet goed duidelijk gemaakt.)
Daarvan uitgaande zou ik het inderdaad gewoon dankbaar opeten, en op een later moment duidelijker aangeven wat ik wel en niet lekker vind.

Als iemand veel moeite voor mij doet, waardeer ik dat vooral, en ga ik dat op dat moment niet afschieten. Timing vind ik in deze belangrijk.

Ok, daar kan ik inkomen. Dat de manier waarop je het brengt en wanneer je het brengt best bepalend is in dit geval. Dat het gevoelig ligt is duidelijk. Dat het gevoelig ligt komt echter wel door zijn handelen, niet door haar smaak.

Ik vind nog steeds dat deze situatie begint bij de lompigheid van de man. Het is een nogal duur cadeau wat nogal smaakgevoelig is en nogal persoonlijk en nogal beeldbepalend is voor de andere persoon. Het is geen bos bloemen waar je een week tegenaan kijkt. En dan ook nog alvast maar laten graveren met de namen van je kinderen zodat je je wel heel erg verplicht moet voelen om het mooi te vinden. In elk geval kunnen we concluderen dat hij een klap geld heeft uitgegeven aan een verkeerde inschatting waarbij hij bij haar de druk wel heel hoog heeft opgevoerd om er een weg in te vinden.

Ik vind het van hem wel ontzettend lomp ondanks dat hij het vast goed bedoeld heeft.
Ik wil graag dat mijn partner attent is en moeite doet voor mij en mij verrast met een leuk kado.
Voor de zekerheid heb ik hem een link gestuurd van het artikel wat ik graag wil hebben..

:heart: :love:
Alecta schreef:
11-05-2020 09:12
Ik sta hier heel anders in. Ik heb ooit weleens voor een toenmalig vriendje echt mijn best gedaan om een mooi en origineel cadeau te verzinnen (een mooie vulpen, let wel dit was nog in het tijdperk dat iedereen meer schreef en we nog laptops en mobieltjes hadden). Hij vond het helemaal niets en liet mij dat die avond ook weten. Vond ik niet leuk, ik snapte het wel, maar de lol van een cadeau uitzoeken was er toen wel aardig af voor mij.
Ja, tuurlijk is dat even slikken. Maar als gever moet je je doel niet uit het oog verliezen. Je wilde iets geven waar de ander blij van wordt, en je hebt een inschattingsfout gemaakt. Kan gebeuren, maar dat is het risico van het geven van een cadeau. Wie moet wie nou plezieren bij een verkeerd cadeau? De gever of de ontvanger? Eentje is niet blij in ieder geval.
Alecta schreef:
11-05-2020 09:05
Wat de basis van deze discussie is: moet een cadeau per se aan je eigen smaak voldoen?
Ik vind zelf van niet, omdat ik mij graag laat verrassen en smaak ook soms een beperkend iets is (dingen buiten de comfort zone van mijn eigen smaak proberen heeft mij al meerdere malen verrassende inzichten opgeleverd).

Als je vindt dat een cadeau je eigen smaak moet zijn, dan heb je al een andere discussie.
Hoeft niet perse, maar als de ontvanger het moet dragen of verwacht wordt dat het zichtbaar in huis wordt neergezet dan vind ik wel dat het naar wens van de ontvanger moet zijn.
rumforviva schreef:
11-05-2020 09:08
Zorg altijd dat je een eigen bankrekening hebt! Je weet niet hoe je leven loopt. Maar goed, da’s weer een ander topic.
Ik werk niet dus er valt niks te storten mocht ik een eigen rekening hebben. Maar maak je geen zorgen want we zijn al 35 jaar bij elkaar waarvan bijna 30 jaar getrouwd.
Mijn oude omaatje in het buitenland stuurde ook vaak cadeaus waar we niet op zaten te wachten, kleding die onze smaak niet was, dat soort dingen. Maar zo lief dat ze die moeite deed. Maar in een relatie wil ik niet als hst oude omaatje in het buitenland gezien worden.
vrijenblij20220 schreef:
11-05-2020 09:36
Ik werk niet dus er valt niks te storten mocht ik een eigen rekening hebben. Maar maak je geen zorgen want we zijn al 35 jaar bij elkaar waarvan bijna 30 jaar getrouwd.
Ik heb het helemaal niet perse over een scheiding.
Schaf dan kadootje voor verjaardagen, vader- en moederdagen af.
En koop zelf wat je leuk vindt. Dit voorkomt teleurstellingen en ruzies.
Pindakaasjes schreef:
11-05-2020 08:54
Het zou mij vooral tegenstaan dat hij de ketting heeft betaald met geld van jullie gezamenlijke rekening.
Ik vind dat dus gewoon een sigaar uit eigen doos.
Dan had hij op zijn minst moeten kopen wat jij had aangewezen.
Dit begrijp ik dus ook, ik zou eerder het gesprek aankaarten over het doen van grote uitgaven van een gezamenlijke rekening. Dat die ketting foeilelijk is zou ik niet eens het belangrijkst vinden denk ik.
Ab_Normaal schreef:
11-05-2020 09:50
Schaf dan kadootje voor verjaardagen, vader- en moederdagen af.
En koop zelf wat je leuk vindt. Dit voorkomt teleurstellingen en ruzies.
Wat mij betreft schaffen we cadeaus af inderdaad. Ik heb een topic waarin ik aangeef liever geen cadeaus te willen, maar dat blijkt sociaal niet geaccepteerd te zijn. Dus de ontvanger moet het allemaal maar over zich heen laten komen. overig/ik-zei-nog-zo-geen-cadeau/list_messages/458294
rumforviva schreef:
11-05-2020 09:56
Wat mij betreft schaffen we cadeaus af inderdaad. Ik heb een topic waarin ik aangeef liever geen cadeaus te willen, maar dat blijkt sociaal niet geaccepteerd te zijn. Dus de ontvanger moet het allemaal maar over zich heen laten komen. overig/ik-zei-nog-zo-geen-cadeau/list_messages/458294
Prima oplossing toch.
sissi schreef:
10-05-2020 20:15
Heb een paar jaar geleden voor mijn man zo'n stoere heren armband gekocht, maar hij is erg specifiek in zijn smaak. Al bij aankoop overlegd of hij geruild kon worden.
Bij het geven ook duidelijk aangegeven dat hij eerlijk mocht zijn. En inderdaad, was niet wat hij zelf uitgezocht zou hebben. Vond ik jammer, want ik dacht dat ik zijn smaak goed had begrepen, maar ik geef liever iets dat hij echt mooi vindt.
Samen terug gegaan naar de juwelier en hij heeft een andere uitgezocht, duurder dan wat ik had gekozen, maar dat wist hij niet en dat maakte mij niet uit.
Hij draagt de armband nu nog dagelijks met veel plezier en ik ben al bijna vergeten hoe die ene die ik had uitgezocht er eigenlijk uitzag. Hij vertelt ook altijd trots dat hij die van mij heeft gekregen als iemand er naar vraagt.

Dus ik zou eerlijk zijn. Smaak is erg moeilijk en hij zal je eerlijkheid meer waarderen. Hoop ik. En met de juwelier komen jullie vast tot een mooie oplossing.
Mooi verhaal. Man en ik waren een half jaar samen toen ik een bijzondere gebeurtenis had en van hem een kettinkje kreeg. Ik had nog nooit een sieraad gehad en het was een prachtig kettinkje, maar totaal niet 'Maduixa-stijl'. Na veel wikken en wegen voorzichtig tegen hem gezegd. WE zijn samen teruggegaan naar de juwelier en hebben iets anders uitgezocht, waarvan hij na drie minuten al zei 'je hebt gelijk, dit past veel beter bij je!!'. Dat kettinkje draag ik 12 jaar later nog bijna dagelijks, vorig jaar heb ik een hangertje van hem gekregen voor eraan, wat precies spot on was.

Voor 500 euro doen alsof je iets mooi vind, en daarna het bijna nooit dragen, is toch gewoon ook vreselijk zonde van het geld? Hoe lief het gebaar ook is!
DivaMommy94 schreef:
11-05-2020 05:04
Ik heb het uiteindelijk toch maar gewoon gezegd, aangezien hij zelf vroeg of ik er toch wel blij mee was aangezien ik normaal wel anders reageer (blijer dus😆)

Heb gezegd dat ik het lief vind maar dat het niet mijn smaak is, hij reageerde eerst met: ik zal nog eens mijn best doen voor je en volgende keer geef ik wel een kadobon.

Maar we gaan kijken naar een oplossing en ik verwacht dat hij nog wel bijdraait als hij over de teleurstelling heen is.

Bedankt voor jullie hulp! Wie weet loop ik binnenkort met heel iets anders of laat ik hem vermaken tot een armband.
Kinderachtig zeg. Terwijl je duidelijk had aangegeven watjij wel heel graag wilde hebben. Dus hij had het zichzelf niet zo moeilijk hoeven maken. Daarnaast geef je eerlijk aan dat je het gebaar wel waardeert. En je hebt het cadeau niet gelijk afgeschoten.

En het nog iets geweest als het cadeau wel in lijn was met was TO mooi vindt, maar iets totaal anders kiezen zodat het langer mee kan gaan, vind ik nogal een twijfelachtige reden.

Daarnaast als iemand iets echt graag wil hebben, dan is het toch leuk om exact dat ding te geven dan iets dat er op lijkt? Zeker met zo'n bedrag wil je toch dat het exact naar de smaak is.

Als ik een verlanglijstje maak, dan zet ik er soms bij welk product het exact wel of niet moet zijn (bijvoorbeeld douchegel van rituals vind ik erg leuk om te krijgen, maar van één geurlijn werd ik misselijk). Van dingen waar het niet zoveel uitmaakt, stuur ik dan wat linkjes/plaatjes door zodat ze een idee hebben wat het is en hoe het eruit kan zien. Of gewoon iets van chocolade/thee/snoep.
En misschien zijn verlanglijstjes suf, maar de meesten in mijn omgeving geven liever iets dat gewaardeerd wordt. Sommigen kunnen mijn smaak beter inschatten dan anderen, dus hulp wordt gewoon gewaardeerd.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ik vind het ook vreemd dat je als ontvanger maar blij moet zijn met wat je krijgt. Wil je als gever jezelf of de ontvanger blij maken? Als je alleen jezelf blij wil maken, koop dan iets voor jezelf.
De intentie van een kado geven is om iets liefs voor iemand te doen, met het doel om die persoon blij te maken. Niet om zelf lief gevonden te worden (misschien is het dat voor kinderen, maar niet voor volwassenen). Wat de man van TO heeft gedaan lijkt dan stiekem met dat tweede doel te zijn geweest, want hij heeft niet echt naar je geluisterd, heeft je iets gegeven waar je niet blij mee was, en hij heeft dan ook nog 500 euro van de gezamenlijke rekening gebruikt. De nuchtere reactie op de feedback dat dit geen topcadeau was zou dan moeten zijn: “oh jammer, ik wilde je een plezier doen, laten we er voor zorgen dat je alsnog tevreden bent”. Niet zo afgewezen “ik zal je nog eens wat geven” of “je krijgt volgende keer wel een kadobon”.

Vind het wel interessant/sneu dat hier zoveel reacties aangeven hoe je kunt liegen er over, die gaan er dus van uit dat (hun eigen?) man(nen) dus meer met zichzelf bezig zijn dan met het gelukkig willen maken van de partner.
Comocomo schreef:
11-05-2020 12:11
De intentie van een kado geven is om iets liefs voor iemand te doen, met het doel om die persoon blij te maken. Niet om zelf lief gevonden te worden (misschien is het dat voor kinderen, maar niet voor volwassenen). Wat de man van TO heeft gedaan lijkt dan stiekem met dat tweede doel te zijn geweest, want hij heeft niet echt naar je geluisterd, heeft je iets gegeven waar je niet blij mee was, en hij heeft dan ook nog 500 euro van de gezamenlijke rekening gebruikt. De nuchtere reactie op de feedback dat dit geen topcadeau was zou dan moeten zijn: “oh jammer, ik wilde je een plezier doen, laten we er voor zorgen dat je alsnog tevreden bent”. Niet zo afgewezen “ik zal je nog eens wat geven” of “je krijgt volgende keer wel een kadobon”.

Vind het wel interessant/sneu dat hier zoveel reacties aangeven hoe je kunt liegen er over, die gaan er dus van uit dat (hun eigen?) man(nen) dus meer met zichzelf bezig zijn dan met het gelukkig willen maken van de partner.
Nou ja, eigenlijk dit. Heel treffend geschreven.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Comocomo schreef:
11-05-2020 12:11

Dit inderdaad!
Ik vind jou helemaal niet ondankbaar, ik weet niet hoe oud je kinderen zijn maar van je man mag je best verwachten na een aantal jaren huwelijk dat hij je goed genoeg zou moeten kennen om te weten of je iets wel of niet leuk vindt. Dat “het gaat om het gebaar” is helemaal oke voor jonge kinderen, maar daarna vind ik het toch meer een vorm van om-interesse, of iemand die de moeite niet wil nemen om te kijken wat jij leuk vindt.

Het verbaasd mij sowieso hoe de moeders zo blij zijn met een minimale wat ze krijgen gezien wat ze allemaal het hele jaar doen, als je daar dan met een bloemetje vanaf komt dan zegt het wel iets over hoe erg je je moeder waardeert.
DivaMommy94 schreef:
11-05-2020 05:04
Heb gezegd dat ik het lief vind maar dat het niet mijn smaak is, hij reageerde eerst met: ik zal nog eens mijn best doen voor je en volgende keer geef ik wel een kadobon.

Maar we gaan kijken naar een oplossing en ik verwacht dat hij nog wel bijdraait als hij over de teleurstelling heen is.
Hou op met me hoor, wat is dit? Wat een ontzettend rare reactie, hij heeft zijn "best gedaan" en nu mag TO alleen reageren op de manier die hij wenst? En als TO op een andere (hele normale fatsoenlijke) manier reageert krijgt ze voortaan "voor straf wel een kadobon"?

Ik vind dat er wel heel veel ruimte is voor zijn "teleurstelling" terwijl er totaal geen oog lijkt te zijn voor haar teleurstelling. Het lijkt ook of TO niet eens echt teleurgesteld durft te zijn, die voelt zich voornamelijk schuldig en ondankbaar omdat ze een kado krijgt wat niet bevalt?!

Ik kreeg het idee dat het dit kado niet uit de lucht kwam vallen, geen verrassing, ze wilde graag een ketting, dat ging in overleg. Hij heeft helemaal niet zo zijn best gedaan, hij heeft vooral gedaan wat hij zelf wilde/leuk vond.

DivaMommy94 schreef:
10-05-2020 13:01
Deze ketting was een moederdag/verjaardag kado in een, van 500 euro. Daarom vind ik het zonde dat ik het niet kan ruilen, ik had al een paar keer een paar plaatjes laten zien van kettingen die ik heel mooi vond aan manlief (subtiel en minimalistisch)

Dus niet dat hij niet weet wat ik mooi vind of graag wil hebben.

dan denk ik dat manlief dat ondankbaar gaat opvatten,

Maar nu eerlijk zijn en hem daarmee pijn doen en de ketting in de kast leggen, waardoor er dus 500eu is weggegooid voor mn gevoel althans?
DivaMommy94 schreef:
10-05-2020 13:28
En vooral omdat hij een voorbeeld had had ik goede hoop dat hij zoiets zou doen want zijn sieraden smaak is gewoon heel anders dan de mijne.
DivaMommy94 schreef:
10-05-2020 13:31
Hij wist wat ik zo graag wou, een ketting met een 'bar' met daar op de vingerafdrukken van de kids. Dat vind ik zo mooi en uniek.

Misschien vind ik het nog wel erger dat ik voor het geld van deze ketting dat makkelijk had kunnen kopen, en dat hij ookal wist hij wat ik wilde zomaar iets totaal anders heeft gekocht wat nog duurder is als wat ik wou..
DivaMommy94 schreef:
10-05-2020 17:40
Hopelijk begrijpt hij het en anders word het ruzie,
Ik vind het vooral tekenend dat je er al volledig van uit gaat dat er ruzie van komt als je aangeeft dat het kado toch niet zo jouw smaak is.

Is dat andersom ook zo TO? Wanneer jij iets voor hem koopt/uitzoekt, kleding of iets en hij geeft aan dat hij het eigenlijk niet zo mooi vind, denk jij dan ook, nou lekker ondankbaar! En ga je dan ruzie lopen trappen?
moezewoes wijzigde dit bericht op 11-05-2020 13:08
0.10% gewijzigd
essychan schreef:
11-05-2020 12:33
Dit inderdaad!
Dat zou je denken, maar dat is dus niet zo. Zie het topic waar Rumforviva naar verwijst.

Een cadeau geven is een samenspel tussen gever en ontvanger.
ldp schreef:
11-05-2020 12:44
Dat zou je denken, maar dat is dus niet zo. Zie het topic waar Rumforviva naar verwijst.

Een cadeau geven is een samenspel tussen gever en ontvanger.
Dat is een mening. Ik heb dat topic ook een beetje doorgenomen. Zelf geef ik iets om de ander blij te maken. En dan heb ik altijd liever dat de persoon het aangeeft het niet zo leuk te vinden, dan kan het tenminste nog geruild worden. Ik vind het zonde van het geld dat het dan maar ergens in de kast beland omdat iemand niet durft te zeggen er niet blij mee te zijn.
Al die gevers die zelf een goed gevoel willen hebben met een nepgedrag van de ontvanger vind ik maar egoïstisch.
Als je zo'n oen bent dat je de wensen van je partner negeert en iets totaal anders uitzoekt voor 500 euro en dat ook nog eens laat graveren, dan verdien je het om daar even last van te hebben. Djeez.
[...]

Is dat andersom ook zo TO? Wanneer jij iets voor hem koopt/uitzoekt, kleding of iets en hij geeft aan dat hij het eigenlijk niet zo mooi vind, denk jij dan ook, nou lekker ondankbaar! En ga je dan ruzie lopen trappen?
[/quote]

Hey To, hoe zit dat inderdaad andersom?
essychan schreef:
11-05-2020 12:56
Dat is een mening. Ik heb dat topic ook een beetje doorgenomen. Zelf geef ik iets om de ander blij te maken. En dan heb ik altijd liever dat de persoon het aangeeft het niet zo leuk te vinden, dan kan het tenminste nog geruild worden. Ik vind het zonde van het geld dat het dan maar ergens in de kast beland omdat iemand niet durft te zeggen er niet blij mee te zijn.
Al die gevers die zelf een goed gevoel willen hebben met een nepgedrag van de ontvanger vind ik maar egoïstisch.
Och, misschien ben ik egoïstisch dat ik wil weten of iemand écht blij is met iets. Ik zou het vreselijk vinden als iemand me als een klein kind betuttelt en blij doet met iets waar ze niet blij mee zijn. Dat vind ik pas een belediging.
rumforviva schreef:
11-05-2020 14:16
Och, misschien ben ik egoïstisch dat ik wil weten of iemand écht blij is met iets. Ik zou het vreselijk vinden als iemand me als een klein kind betuttelt en blij doet met iets waar ze niet blij mee zijn. Dat vind ik pas een belediging.
Huh? Volgens mij bedoelen we hetzelfde.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven