onbereikbare liefde

30-10-2011 19:22 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Ik zit al tijden (een jaar of 3) met een onwijs grote vraagteken in mijn hoofd. Ik hoop op een doorbraak, want hoe dit nu gaat, vreet me langzaam om.

Ik zal bij het begin beginnen.

Toen ik de heer P leerde kennen, was ik een jonge meid van een jaar of 20 met een rammelbak van een Volvo. En P was automonteur, ergens rond de 50. Ik kwam bij hem vanwege een simpel probleem (want heb een simpele auto) waar twee volvo-dealers me al een poot mee hebben uitgedraaid. De heer P heeft een 1-mans zaak zonder dealerschap en repareert elke auto die hij kan. Zo ook de mijne, voor een heel schappelijk bedrag. Ik had mijn nieuwe garage gevonden.

Mijn interesse voor techniek wist hij te waarderen. Ik kwam inmiddels niet alleen voor problemen aan mijn eigen auto, maar ik kwam ook regelmatig bij hem in de werkplaats meekijken wanneer hij bezig was met auto's van een ander. Ik leerde gierig, en hij doceerde mij met een enthousiasme van een echte vakman. Hij leerde me het reguliere onderhoud van mijn eigen auto zelf te doen en verkoopt me met regelmaat onderdelen tegen inkoopsprijs.

Tussen het sleutelen en koffie drinken door, hadden we gesprekken over alles wat ons bezig hield. Hij weet weinig van mij, want ik ben een echte luisteraar en liet hem vertellen. En zo doende weet ik bijna alles van hem.

Het noodlot sloeg toe in mijn familie. Terwijl ik al die ellende onderging, wipte ik met regelmaat aan bij de heer P om mijn verhaal kwijt te kunnen. Zijn nuchterheid, levensvisie en humor hebben mij door deze periode heen gesleept.

Nu een korte intermezzo. Ik moet zeggen dat ik voor P ben gaan vallen. Maar dit gezegd hebbende - dit is absoluut de enige keer dat ik me onwijs tot iemand aangetrokken voel zonder enig seksueel gevoel. Het is ook volledig onvoorwaardelijke liefde, want ik weet dat P mij slechts alleen maar een sympathieke meid vindt en ik geef hem groot gelijk. Hij heeft een stevige relatie en 2 kinderen en zijn degelijke karakter zou hem geen ruimte geven voor gerotzooi met een meid die zijn dochter had kunnen zijn.

Het klinkt misschien allemaal heel positief. Ik heb een soort vaderfiguur gevonden waar ik mijn ei bij kwijt kan. Ik leer van hem, meet mijzelf een nieuwe levensvisie aan waar ik wel bij vaar, en heb blijkbaar een goeroe in mijn leven waar ik veel energie uit haal.

Nu de negatieve kant. Sinds ik P heb ontmoet, is elke jongen in mijn ogen een slapjanus. Ik heb 1 vaste relatie gehad van vóór ik P heb leren kennen. Dit is uitgegaan omdat ik in P een avontuur zag wat ik al die tijd al begeerde en miste in mijn vriend. Na dat ik geobsedeerd door hem ben geraakt, heb ik alleen scharrels, puur voor de lust. Geen man kan mijn hart nog vangen, omdat die strak wordt belegerd door P.

Het gaat nu al 3 jaar zo en ik ben er zat van. Ik probeer P al een jaar of 2 uit mijn hoofd te zetten en dat gaat zonder hulp niet lukken. Ik sta op het punt om die hulp bij P zelf te zoeken. Ik zit er aan te denken om P te vertellen hoe de zaak in elkaar steekt en wil hem vragen om me te helpen wat meer afstand te nemen.

Dat gezegd hebbende, ben ik bang dat dat betekend dat ik de rol die P in mijn leven heeft, onwijs ga missen. Wie praat me dan nuchtere optimisme in wanneer ik in zak en as zit? Ik ben op een positieve manier onwijs veranderd sinds ik P ken, Ga ik niet terug in mijn slechte patroon wanneer ik P niet meer als voorbeeld heb?

Ik ben blij dat ik dit een beetje van mij af heb kunnen schrijven en ben heel benieuwd naar jullie reactie. Ik ben benieuwd of er hier ook meiden op het forum zitten die een onbereikbare en platonische liefde hebben, en hoe jullie daar mee omgaan.
algebroe, zou je kunnen overwegen met een proffessional te praten over je gevoelens?

om uit te zoeken welke vorm van liefde je nu ervaart en waarom het je verwart..?

niet dat jij zelf in de war bent, maar net zou je kunnen helpen het op een rijtje te krijgen.

als jij liefde zonder verlangen naar sex voelt, wat wil je dan? tegelijkertijd zeg je dat je andere jongens met hem vergelijkt en niet interresant vind.. dus er is iets met je aan de hand dat biet klopt, een time out van de situatie zou ik je aanraden, en wat meer afstand is gewoon even gezond en zoek je afleiding dan vind je ook nieuwe dingen in je leven..
..popcorn?
quote:Ksenija schreef op 30 oktober 2011 @ 20:02:

[...]

Nee, want je kunt niet meer normaal nadenken.

Daarom zie je het ook niet helder.

Wat houd me dan eigenlijk tegen om het P te vragen? Die heeft zaken wel vaker helder gezien die ik niet helder zag.

Ik heb mijn conclusie getrokken. Ik ga er morgen heen en praat er met hem over.
"Het klinkt misschien allemaal heel positief. Ik heb een soort vaderfiguur gevonden waar ik mijn ei bij kwijt kan. Ik leer van hem, meet mijzelf een nieuwe levensvisie aan waar ik wel bij vaar, en heb blijkbaar een goeroe in mijn leven waar ik veel energie uit haal."

'vaderfiguur' en 'goeroe'... Voor beiden kun je liefde ervaren. Misschien verwar je die gevoelens met liefde voor een partner.

Succes in ieder geval.
quote:algebroe schreef op 30 oktober 2011 @ 20:01:

[...]

Jij noemt het aanstellen, maar ik zie het niet zo.

Ik zit dit serieus met tranen in mijn ogen te typen. Hij is de vader die ik nooit heb gehad. Mijn vader was alcoholist en zoop zich dood. Hij heeft mij de kracht gegeven mijn leven recht te trekken na heel veel ellende.

Ik merk aan je reactie dat je nooit in een situatie als deze hebt gezeten.Zo te lezen ligt het dus meer op psychologisch vlak en helemaal niet op liefde gebasseerd zoals je die in een gelijkwaardige relatie zou moeten/ willen hebben.
Here I am - now what are your other two wishes...
quote:algebroe schreef op 30 oktober 2011 @ 19:57:

[...]

Dat 'actie ondernemen' weet ik dus niet te plaatsen. Afstand nemen uit eigen initiatief lukt me dus al twee jaar niet tot nauwelijks. Toen ik terug kwam na een half jaar geen contact was alles weer als vanouds.

Wat ik wil, is dat ik P als 'normale' kennis ga beschouwen. Dat ik me nog steeds kan laten inspireren door hem en nog steeds de positieve dingen van ons contact kan ervaren, maar dat ik me niet meer zo belachelijk door hem laat obsederen.

Wat maakt dit volgens jou een obsessie? En wat is het precieze probleem? Je geeft namelijk aan dat je deze platonische relatie wilt behouden, want het brengt je enorm veel. Je geeft aan dat je al een paar keer hebt meegemaakt dat je liefdesrelaties geen stand houden. Je wijt dat aan de obsessie voor meneer P. Hoe weet jij dat die twee met elkaar te maken hebben?

Misschien zou je professionele hulp kunnen overwegen, die je kan helpen deze puzzel samen met jou te ontrafelen? Mijn advies zou zijn, eerst te onderzoeken of dit een obsessie is en zo ja waardoor deze obsessie ontstaan is en zo hardnekkig is, alvorens je meneer P ermee confronteerd. Het is mijns inziens niet reeel de persoon op wie je probleem is gebaseerd, hulp te vragen. Hoe zou jij reageren als het omgekeerd was? En wat verwacht je dat hij kan doen om je te helpen? De vermeende obsessie ligt immers toch bij jou. Wanneer je eruit bent, eventueel met hulpverlener, dan zou je in het vervolgtraject wellicht wel meneer P erbij kunnen betrekken. Dan kun je hem immers ook van meer antwoorden verschaffen en kun je wat gerichtere `hulp´vragen aan hem stellen. Misschien ook wel fijn voor jou om er met iemand die objectief is en die ervoor gestudeerd heeft over te praten?

Kortom: professionele hulp id vorm van een psycholoog of relatietherapeut/ -coach?

En anders gewoon doen wat je zelf al in gedachten had. Succes!
quote:algebroe schreef op 30 oktober 2011 @ 20:06:

[...]

Wat houd me dan eigenlijk tegen om het P te vragen? Die heeft zaken wel vaker helder gezien die ik niet helder zag.

Ik heb mijn conclusie getrokken. Ik ga er morgen heen en praat er met hem over.Wat jij wil, succes!
Geweldig; iedereen adviseert het de beste man vooral niet te vertellen en TO's uiteindelijke conclusie is dat ze het hem direct morgen gaat vertellen.
hahaha
..popcorn?
Soms wil iemand gewoon 'voor de vorm' tegengehouden worden. Het is haar leven.
quote:Stromboli schreef op 30 oktober 2011 @ 20:26:

Geweldig; iedereen adviseert het de beste man vooral niet te vertellen en TO's uiteindelijke conclusie is dat ze het hem direct morgen gaat vertellen. mij rest niks anders dan een succes -wens.
quote:algebroe schreef op 30 oktober 2011 @ 19:26:

Vergeef me mijn spelling fouten. Ik ben van oorsprong Spaans en heb nog moeite met het Nederlands.

Jouw Nederlands is prima!

(Hordes in NL geboren forummers die minder goed schrijven!
quote:algebroe schreef op 30 oktober 2011 @ 20:01:

[...]

Jij noemt het aanstellen, maar ik zie het niet zo.

Ik zit dit serieus met tranen in mijn ogen te typen. Hij is de vader die ik nooit heb gehad. Mijn vader was alcoholist en zoop zich dood. Hij heeft mij de kracht gegeven mijn leven recht te trekken na heel veel ellende.

Ik merk aan je reactie dat je nooit in een situatie als deze hebt gezeten.

Ik zie het probleem niet... je mag hem heel graag en dat heeft niets met sexuele verlangens te maken. Wat is daar dan mis mee? Hij is dan toch een goede vriend en tegelijk een vaderfiguur voor je?

Wat wil je dan eigenlijk aan hem gaan vragen?
obsessief, en je dan nog afvragen waarom ze onbereikbaar zijn. Tja... mannen houden niet zo van de obsessie van vrouwen. Teveel gedoe en gezeik.

Normaal doen vinden ze veel leuker. Doe normaal en het helpt.
Mooi verhaal zeg.

Mooi geschreven ook. Kort en duidelijk. Staat geen woord teveel in.

Mijn eerste idee is over jou is:

Is er niemand anders die zijn plaats kan innemen?
quote:Henkjan41 schreef op 30 oktober 2011 @ 22:13:

Mooi verhaal zeg.

Is er niemand anders die zijn plaats kan innemen?Wel, kom jij eens met een suggestie
Ik denk dat je het er beter niet met hem over kan hebben, maar met een professionele coach/therapeut etc. Blijkbaar zoek je in P de vaderfiguur die je hebt gemist. Op de een of andere manier moet je dat gevoel lost zien te koppelen van het gevoel voor eventuele vriendjes waar je een sexuele relatier mee op wilt bouwen. Dat je nog wel veel om P geeft, als vaderfiguur, maar niet op die manier die je nu hebt. Het zou jammer zijn als je deze vaderfiguur zou verliezen omdat je het vertelt en het daarna niet lukt om daar samen goed mee om te gaan.
Proffesional heb ik aan gedacht, maar ik ben wegens andere problemen eerder bij een dergelijk persoon beland en dat was absoluut geen succes verhaal.

Ik kom er net van terug en ben blij dat we het er even over hebben gehad. Hij reageerde heel luchtig maar begripvol, terwijl hij doorwerkte aan de remleidingen van een C1. Maak het jezelf niet moeilijker dan nodig, zei hij. Ook gaf hij aan al eerder door te hebben gehad dat ik meer voor hem voel dan gangbaar is. Maar hij zei dat het niet gek is dat ik me een beetje (veel) labiel voel de laatste tijd. Hij zei ook dat hij zich soms verantwoordelijk voor me voelt als voor een dochter. En als dat mij triggert, wil hij zich ook wel wat afstandelijker opstellen zei hij.

Ik gaf aan dat ik moeite heb met relaties. Toen lachte hij en zei hij dat dat logisch was. Een vrouw met zoveel kijk op auto's en techniek is heel intimideren zei hij wist me direct weer aan het lachen te krijgen.

Hij zei dat hij me wel wilde helpen als ik een concreet idee daarover had.

Toen kwam er een klant binnen. Ik heb het niet afgewacht maar ben weg gegaan. "Je komt er wel uit!" riep hij nog na.

Ik heb hem een bedankje over de SMS gestuurd. Het voelt nu al als een bevrijding. Om geen geheimen meer te hebben.

Tot zover bedankt voor de reacties. Iets opschrijven zorgt er al voor dat je je gedachten ordent en wat meer structuur hebt.
Heel fijn, nu kun je het echt afsluiten.
Rottige situatie voor je. Want je wilt meer van iemand dan dat hij je kan bieden. En dat is gevoelsmatig, want je verstand weet best hoe het zit, maar dat kan je gevoel niet beheersen.

Er is eigenlijk maar één oplossing en die is vrij hard en ook moeilijk. En dat gaat verder dan afstand nemen; Hem helemaal niet meer zien.

Ik denk echter wel dat je hem dat moet uitleggen want hij zal het niet snappen als je ineens niet meer van je laat horen.

Maar jij wilt gewoon een leven opbouwen zoals iedereen. Maar je staat er niet voor open zolang hij in je hoofd zit. En hij moet dus uit je hoofd. Ik vrees dat hem niet meer zien de enige oplossing is om dat zover te krijgen. Het zal je niet meevallen en ik wens je veel sterkte.
quote:Henkjan41 schreef op 30 oktober 2011 @ 22:13:

Mooi verhaal zeg.

Is er niemand anders die zijn plaats kan innemen?
Hee wat goed Algebroe!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven