Partner in therapie
dinsdag 19 november 2019 om 13:58
Ze weet niet eens hoe hun relatie is als hij wel depressief is.
dinsdag 19 november 2019 om 14:44
Ja, is dat hetzelfde haar te adviseren elke dag jonge katjes te verdrinken?, want zo reageer je wel. Wat maakt dat jij je zo aangevallen voelt?
dinsdag 19 november 2019 om 14:47
Een man is vooral loyaal en zichzelf en de vrouw aan de man. Een vrouw zou in eerste instantie loyaal aan zichzelf en haar kinderen moeten zijn. Dat is mijn mening. Ik heb de vrijheid deze mening te uiten.
Vraag jezelf af waarom mijn mening je zo kwaad maakt. Ik raak waarschijnlijk een persoonlijke snaar bij je. Kijk daar eerst eens naar dan af te geven op mij.
Vraag jezelf af waarom mijn mening je zo kwaad maakt. Ik raak waarschijnlijk een persoonlijke snaar bij je. Kijk daar eerst eens naar dan af te geven op mij.
dinsdag 19 november 2019 om 14:49
Alle mannen denken alleen aan zichzelf en alle vrouwen alleen aan de man?merle78 schreef: ↑19-11-2019 14:47Een man is vooral loyaal en zichzelf en de vrouw aan de man. Een vrouw zou in eerste instantie loyaal aan zichzelf en haar kinderen moeten zijn. Dat is mijn mening. Ik heb de vrijheid deze mening te uiten.
Je hebt de vrijheid om je meningitis uiten hoor. Hou je vooral niet in.
dinsdag 19 november 2019 om 14:49
Right back at ya!
Wie heeft er zo slecht voor jou gezorgd dat jij in elke post leest dat zij zich compleet wegcijfert voor hem? Welke man is daar schuldig aan in jouw ogen?
Je vader? Je liefste? Je ex?
dinsdag 19 november 2019 om 14:58
Kwaad?merle78 schreef: ↑19-11-2019 14:47Een man is vooral loyaal en zichzelf en de vrouw aan de man. Een vrouw zou in eerste instantie loyaal aan zichzelf en haar kinderen moeten zijn. Dat is mijn mening. Ik heb de vrijheid deze mening te uiten.
Ik vind het een bijzondere gedachtengang. Zal jouw referentiekader wel zijn. En als reactie daarop rennen voordat de man gaat rennen.
Misschien, en ik lees het uit de reacties van TO, zit hun relatie opzich prima in elkaar naar volle tevredenheid van alle partijen.
De depressie die vriend van TO heeft is waarschijnlijk tijdelijk. To geeft aan er geen moeite mee te hebben nu ff wat meer te moeten investeren. Ze mist SOMS een knuffel en de interesse terug in haar en hierin wil de graag tips hoe ze hier verandering in kan krijgen of dat het een kwestie is van op tanden bijten tijdelijk.
Ze vraagt nergens of ze relatie moet beëindigen. Dat is, zoals ik het lees ook totaal niet aan de orde.
Ik reageer erop als iemand die vele depressies gehad heeft en er nu ook 1 heeft. En het gemak waarmee jij vriend van TO bij het grof vuil zet is best hard, en ook nogal egoïstisch.
Maar goed, dat is jouw referentie kader, mannen kiezen altijd voor zichzelf.. Dus kan TO dat beter voor zijn.
dinsdag 19 november 2019 om 15:03
klopt, die vrijheid heb je en ik heb de vrijheid om die mening volkomen idioot en denigrerend en beledigend te vinden. Je zet een hele groep mensen op een bepaalde manier weg simpelweg omdat ze man zijn. Dat is net zo belachelijk als zeggen dat vrouwen zich bezig moeten houden met kinderen krijgen en voor het huishouden zorgenmerle78 schreef: ↑19-11-2019 14:47Een man is vooral loyaal en zichzelf en de vrouw aan de man. Een vrouw zou in eerste instantie loyaal aan zichzelf en haar kinderen moeten zijn. Dat is mijn mening. Ik heb de vrijheid deze mening te uiten.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
dinsdag 19 november 2019 om 15:21
Ik heb het idee dat je misschien moeite hebt met het onderscheid tussen een onvervulde relatie en een liefdevolle relatie waarin, tijdelijk, een onderdeel van je relatie stroef loopt. In iedere relatie komt wel een moment dat het stroef loopt en iedereen die daar bij betrokken is merkt daar wat van en meestal is dat niet leuk. Niet leuk is echter niet hetzelfde als traumatiserend of beschadigend, niet leuk is ook geen reden om dan maar iets overboord te gooien. Blijkbaar zou jij wel de verwachting hebben dat je moeder in zo'n situatie de relatie zou eindigen omdat jij dat als onvervuld ziet en ook nog eens niet leuk voor jou (de kinderen van TO). De meeste mensen snappen echter dat niemand er voor kiest dat het even niet leuk is maar dat inhoudelijk niets zegt over de diepte en de toekomst van je relatie. Dat is waarom je hier veel weerstand krijgt op je woorden, je haalt er dingen bij die TO niet zegt, ontkracht of weerspreekt, je luistert of je leest niet goed, of beide (en dat voor een oud jurist!), waardoor je overal langs heen praat. Niemand snapt nog wat je wil zeggen.merle78 schreef: ↑19-11-2019 11:40Je vertaalt mijn woorden in je eigen taal zodat het belachelijker klinkt dan het in werkelijkheid is. Ik ken dat trucje.
TO heeft ook 2 kinderen. Ik zou het niet leuk vinden als mijn moeder in een onvervulde relatie zit met een depressieve man die verder niets toevoegt aan hun huishouden/gezin.
dinsdag 19 november 2019 om 15:22
Het is ook zwaar; partner zijn van iemand die depressief is. Been there, done that, have a wardrobe full of t-shirts... (het was er maar 1, ik heb ze niet verzameld, maar depressieve buien komen vaak terug, afhankelijk van wat de oorzaak is).
Goed om het proberen aan te kaarten, maar houd er rekening mee dat hij er nu helemaal geen ruimte voor heeft. Laat hem zijn therapie starten en kijk of daarbinnen ruimte is voor systeemtherapie. Probeer anders een lotgenotengroep of (online) gemeenschap te vinden. Echt, af en toe ongenuanceerd stoom afblazen kan enorm bevrijdend zijn.
Verder heb ik er nu niet zo heel veel hoopgevends aan toe te voegen. Ik snap en herken je vasthoudendheid, je pogingen niet zijn hulpverlener te zijn en je eenzaamheid. Ook met therapie gaat het zwaar zijn. Vergeet jezelf niet. Wees niet bang om ook met anderen te praten over hoe moeilijk dit is. Probeer daarover niet in loyaliteitsconflict met jezelf te komen.
En als het/hij je af en toe te veel wordt; neem tijdelijk wat afstand. Dat is het beste voor jullie allebei.
Veel sterkte.
Goed om het proberen aan te kaarten, maar houd er rekening mee dat hij er nu helemaal geen ruimte voor heeft. Laat hem zijn therapie starten en kijk of daarbinnen ruimte is voor systeemtherapie. Probeer anders een lotgenotengroep of (online) gemeenschap te vinden. Echt, af en toe ongenuanceerd stoom afblazen kan enorm bevrijdend zijn.
Verder heb ik er nu niet zo heel veel hoopgevends aan toe te voegen. Ik snap en herken je vasthoudendheid, je pogingen niet zijn hulpverlener te zijn en je eenzaamheid. Ook met therapie gaat het zwaar zijn. Vergeet jezelf niet. Wees niet bang om ook met anderen te praten over hoe moeilijk dit is. Probeer daarover niet in loyaliteitsconflict met jezelf te komen.
En als het/hij je af en toe te veel wordt; neem tijdelijk wat afstand. Dat is het beste voor jullie allebei.
Veel sterkte.
dinsdag 19 november 2019 om 15:25
Wat een onzin dat je relatie 'onvervuld' zou zijn als je niet samenwoont. Waren er maar meer stellen, waarbij kinderen uit eerdere huwelijken in het spel zijn, zo verstandig om niet meteen samen te hokken, maar langer (of heel lang) te blijven LAT-ten. Zegt mij alleen dat TO en partner verstandige mensen zijn die hun belangen goed op een rijtje hebben. Het zegt niets over de kwaliteit van hun relatie.
En dan kun je bij ziekte (zoals een depressie) nog steeds een steun en toeverlaat voor je partner zijn (zonder dat eventuele kinderen hiervan de dupe zijn).
En dan kun je bij ziekte (zoals een depressie) nog steeds een steun en toeverlaat voor je partner zijn (zonder dat eventuele kinderen hiervan de dupe zijn).
dinsdag 19 november 2019 om 15:59
Bedankt voor de opbeurende reacties, doet me goed. De reacties van merle78 schuif ik maar onder het laminaat, zo verbitterd en respectloos als ze klinkt.
Ik ben net even bij hem geweest, en ja dat doet pijn om hem zo leeg en met weinig emotie te zien. Maar door een hele hele lange knuffel en een ‘ik hou van je en ik doe m’n best’ uit zijn mond weet ik dat het echt geen verloren zaak is.
En wat er geschreven werd over het lat-ten, wij doen dit idd heel bewust omdat ik kinderen in huis heb. En dat gaat prima. We kunnen heel goed met z’n vieren, ze zijn dol op elkaar, en mijn kinderen vinden het ook ook prima zo. Ieder z’n eigen plekje.
Ik ben net even bij hem geweest, en ja dat doet pijn om hem zo leeg en met weinig emotie te zien. Maar door een hele hele lange knuffel en een ‘ik hou van je en ik doe m’n best’ uit zijn mond weet ik dat het echt geen verloren zaak is.
En wat er geschreven werd over het lat-ten, wij doen dit idd heel bewust omdat ik kinderen in huis heb. En dat gaat prima. We kunnen heel goed met z’n vieren, ze zijn dol op elkaar, en mijn kinderen vinden het ook ook prima zo. Ieder z’n eigen plekje.
dinsdag 19 november 2019 om 16:06
Hij begint er wel eens over, maar niet de diepte in. Hij vertelt globaal wat er speelt. Ik weet dus wel waar het wegkomt. Hij is ook bang dat ik bij hem weg zal gaan, maar dat is geen optie. Ik weet natuurlijk niet wat de toekomst zal brengen, maar ook zonder depressieve partner weet je dat niet. Maar voor nu is het geen optie. Ik ben hartstikke gek op hem en hij op mij. Dat weet ik, ook al laat hij het niet zien zoals hij deed. En als hij dan m’n hand pakt en er in knijpt dan weet ik dat hij dat ergens nog voelt.Rooss4.0 schreef: ↑19-11-2019 08:33Wat ik me afvraag, Saray, begint hij er zelf nooit over?
Ik heb ongeveer net zo lang een relatie als jij, wij zijn bijzonder intens en als we samen zijn heel erg in elkaars energie. Dat is ook één van de redenen dat wij niet gaan samenwonen, dat zou teveel worden, dan komen er "energielekken". Nu weet ik niet hoe jullie eerste tijd eruit heeft gezien maar ik kan mij zo slecht voorstellen dat bij ons de partij die ziek wordt dit niet bespreekt. Als ik mezelf in zijn schoenen zet zou ik toch een beetje bang zijn dat jij gaat, juist omdat de relatie zo veranderd is.
Ik vind dat je dit echt kunt bespreken, net zoals je dat zou doen met iemand met een lijflijke ziekte. Sterker nog, het is een must om de neuzen dezelfde kant op te houden. Ik zou in jouw plaats mijn partner dan ook zo gelijkwaardig mogelijk willen blijven behandelen, of dat lukt is een tweede natuurlijk.
Toen ik met een depressieve partner samenleefde heb ik dat niet gedaan en wij hebben het niet overleefd.
dinsdag 19 november 2019 om 16:30
Saray01 schreef: ↑19-11-2019 15:59Bedankt voor de opbeurende reacties, doet me goed. De reacties van merle78 schuif ik maar onder het laminaat, zo verbitterd en respectloos als ze klinkt.
Waarom ga je niet in op mijn opmerking dat het misschien niet zo leuk is voor je kinderen dat jouw aandacht nu uitgaat naar je depressieve vriend die op zich niets toevoegt aan jullie gezinsleven?
Het is niet hun vader en het is nog maar de vraag of je vriend bij je blijft na al je investeringen wanneer hij er weer bovenop is. Dan heb je toch wat uit te leggen aan je 2 kinderen? Straks ben jij verbitterd en je kinderen ook.
Een man slaat het niet af geholpen te worden door een vrouw, maar of dat ook de vrouw zou zijn die hij wil als hij zich weer goed voelt is nog maar de vraag.
anoniem_63ed2e0ad2db9 wijzigde dit bericht op 19-11-2019 16:34
10.06% gewijzigd
dinsdag 19 november 2019 om 16:34
Waar staat dat haar vriend meer aandacht krijgt dan anders?merle78 schreef: ↑19-11-2019 16:30Waarom ga je niet in op mijn opmerking dat het misschien niet zo leuk is voor je kinderen dat jouw aandacht nu uitgaat naar je depressieve vriend die op zich niets toevoegt aan jullie gezinsleven? Het is niet hun vader en het is nog maar de vraag of je vriend bij je blijft na al je investeringen. Dan heb je toch wat uit te leggen aan je 2 kinderen? Straks ben jij verbitterd en je kinderen ook.