Plus 1 op bruiloft

20-09-2018 00:59 279 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi forummers,

Misschien een wat onconventionele mening/topic, maar momenteel ben ik voor een vriendin een bruiloft aan het mee-plannen en we hebben het over het volgende: kun je het maken om de partners van een aantal gasten (het gaat om partners die je niet persoonlijk kent en die niet op zichzelf uitgenodigd waren geweest) niet uit te nodigen? Ze wil graag een hele intieme bruiloft met alleen familie en goede vrienden. Omdat veel vrienden pas na hun studietijd een serieuze relatie zijn begonnen, kent zij de partners van die vrienden niet zo goed. Hun budget staat een bruiloft toe waarbij ca. 50 mensen bij het diner zullen zijn. Hiervan zouden er dus al 11 plus-ones zitten, dus meer dan 20%. Het gaat ten koste van de iets minder naaste vrienden, maar nog wel steeds leuke vrienden, die hiervoor in de plaats hadden kunnen komen en die ze wel had uitgenodigd als ze wat meer geld had kunnen besteden.

Zelf denk ik eigenlijk dat je het niet kunt maken, maar toen ze me vroeg van waarom niet, kon ik het ook niet zo goed bedenken. Zij vindt dat ze haar dag met haar naasten wil besteden en dat ze het zonde vindt dat iedereen maar haar/zijn vriend/vriendin mee wil nemen, als zij die vriend/vriendin maar 1 of 2 keer heeft gezien.

Wat vinden jullie eigenlijk?
lilalinda schreef:
24-09-2018 10:10
feestjurkjes kun je ook prima tweedehands kopen, kringloop hangt er vol mee
Waar is die winkel?
honingbijtje schreef:
24-09-2018 11:50
Ik zou nog liever zelf in een spijkerbroek trouwen als ik daarmee geld kon uitsparen en een inclusief uitnodigingsbeleid kon voeren. Ik zou besparen op versiering, de fotograaf, de locatie, het soort eten.

Mensen boven dingen. En als je het plaatje van de dag belangrijker vindt dan de mensen (inclusief wat die aan hebben) dan moet je eens even goed nadenken over hoe erg de commercie je heeft gehersenspoeld.
Dit ook wel. Was onlangs op een bruiloft van mensen die het financieel gewoon goed hebben en daar zat alles op en aan. 'gemakkelijke' dresscode (als in: een heel ruim begrip, zoals 'vrolijk') en de meesten waren welkom met hun +1 (behalve collega's en oud-collega's). Mijn eigen bruiloft (in case) zie ik eerder voor me in een zaaltje met catering maar dan wel lekker veel mensen uitnodigen. Ik zou bijv ook kinderen uitnodigen, wat in mijn kringen ook meestal niet gedaan wordt.

Ach ja ieder doet het op zijn manier. Maar ik zou het vervelend vinden als iemand zich verloren voelt doordat er geen aansluiting is met de rest.
Je kunt méér.
Vlinder1963 schreef:
24-09-2018 12:33
Waar is die winkel?
er is niet maar 1 kringloopwinkel :)
en anders google eens op 'vintage' en je woonplaats.
lilalinda schreef:
24-09-2018 12:48
er is niet maar 1 kringloopwinkel :)
en anders google eens op 'vintage' en je woonplaats.
Alles wat hier 2e hands is verkooen ze nog net niet voor de nieuwprijs of he is afgedragen meuk.
Maar ik vind het ook onzin om iets te kopen wat ik nooit meer draag, ik heb nette kleding dat heel is en keurig zit en als dat niet goed is dan niet heel simpel.
Vlinder1963 schreef:
24-09-2018 12:52
Alles wat hier 2e hands is verkooen ze nog net niet voor de nieuwprijs of he is afgedragen meuk.
Maar ik vind het ook onzin om iets te kopen wat ik nooit meer draag, ik heb nette kleding dat heel is en keurig zit en als dat niet goed is dan niet heel simpel.
dan verkoop je hem na het dragen toch weer?
Of de jurk gaat in de verkleedmand voor de(klein)kinderen of op een school
Sorry maar wat voor jurken kopen jullie dan als je die maar 1x aankunt? Ik ben dol op leuke jurkjes en die kan ik echt nog wel vaker aan hoor.
Op de laatste bruiloft heb ik trouwens een leuk, strak, sexy zwart broekpak gekocht. Die heb ik ook alweer gedragen op verschillende verjaardagen en een keer toen we uit eten gingen. Ben er nog steeds heel blij mee! Voor dezelfde bruiloft had ik ook nog een lange, kleurige maxi dress gekocht die ook prima aankan op een mooie, zomerse dag.
Nogmaals ik koop alleen leuke dingen die ik normaal ook nog aandoe. Ben gek op kleding. Mij niet gezien in een flubberig tuniekje over een verwassen legging. Ik vind het leuk om me sexy te voelen en een bruiloft is een leuke gelegenheid om je van je beste kant te laten zien.
Ik heb nu éénmaal geen 100 verjaardagen, bruiloften, dure etentjes (waar ik een luxe-jurk op aan moet), andere feestjes, ... per jaar.

De afgelopen 5 jaar 2 bruiloften gehad bijvoorbeeld.

Bovendien ... Bij bruiloften heel vaak een dress- of kleurcode.
De ene wil babyblauw, de andere wil wijnrood, de andere wil perzik, nog één wil mintgroen, ...
Daar sta je dan met je duurbetaalde zwarte jurk van 5 jaar geleden.

Ik ben bovendien geen jurken-mens.
Sta ik totaal niet mee met mijn figuur en maat 52.
Hier dus standaard wel een tuniek en een - meestal zwarte - broek.

Liefst dan nog een tuniek die ik een beetje kan afdragen en die niet peperduur is, gezien de beperkte hoeveelheid aan feestjes.

Maar nope, ik ga niets kopen als ik alleen maar als +1 een envelopje mag gaan afgeven.
Dan wordt het dus iets oud uit de kast en kijken mensen desnoods maar de andere kant op.
(En nope, geen jeans in de kast. Sta ik niet mee. Dus sowieso een zwarte effen broek.)
Ik heb sinds kort een relatie en mijn vriend was getuige op de bruiloft van zijn beste vriend. Ik had het stel nog nooit ontmoet maar ze hebben mij wel uitgenodigd de hele dag voor hun bruiloft. Het was even raar om kennis te maken op hun bruiloft maar als ik niet was uitgenodigd was het ook prima geweest. Vriend vond het wel heel fijn dat ze mij er graag bij wilde hebben.
Ik zou dat zelf ook zo doen, vind het echt raar om de partner niet uit te nodigen.
Soms als er dresscode is kun je ook iets neutraals kiezen met bijv. een sjaal in de juiste kleur. Of een mooie blouse of colbertje wat je vaker kunt dragen.

Ik had ook de gewoonte voor een bruiloft iets te kopen wat ik daarna nauwelijks nog droeg. Nu kijk ik naar dingen die ik ook nog anders kan combineren. Laatste keer een lange zomerjurk (maxi-jurk) met colbertje. Jurk had ik ook al op een andere gelegenheid gedragen en jasje sinds de bruiloft ook alweer los gedragen.
Wel kleed ik me sowieso redelijk netjes.
Je kunt méér.
appelientjex schreef:
24-09-2018 23:32
Sorry maar wat voor jurken kopen jullie dan als je die maar 1x aankunt? Ik ben dol op leuke jurkjes en die kan ik echt nog wel vaker aan hoor.
Op de laatste bruiloft heb ik trouwens een leuk, strak, sexy zwart broekpak gekocht. Die heb ik ook alweer gedragen op verschillende verjaardagen en een keer toen we uit eten gingen. Ben er nog steeds heel blij mee! Voor dezelfde bruiloft had ik ook nog een lange, kleurige maxi dress gekocht die ook prima aankan op een mooie, zomerse dag.
Nogmaals ik koop alleen leuke dingen die ik normaal ook nog aandoe. Ben gek op kleding. Mij niet gezien in een flubberig tuniekje over een verwassen legging. Ik vind het leuk om me sexy te voelen en een bruiloft is een leuke gelegenheid om je van je beste kant te laten zien.
Je sexy voelen, zit meer in jezelf dan in kleding.
Denk dat dat al een punt is, waar de meningen sterk over zullen verschillen. Wat voor jou 'je van je beste kant laten zien' inhoudt, heeft voor een ander een compleet andere betekenis. Bij mij zit dat bijvoorbeeld ook dus weer veel meer in gedrag dan in kleding. Ik vind kleding daarbij eigenlijk maar bijzaak.
appelientjex schreef:
24-09-2018 23:32
Ik koop op tweedehands, of iets van een paar tientjes (goed lichaam, dan kom je daar gemakkelijker mee weg).
En vaak kan dat jurkje dan ook de kerstdagen nog door, of een volgende bruiloft afwachten.
Ik heb werkelijk nog nooit een dringende dresscode gehad voor een bruiloft.
Kleding versterkt wel echt hoe ik me voel en daarmee ook misschien wat invloed op gedrag. Zelf vind ik kleding heel belangrijk. Kleed me netjes, stoer, sexy, waar ik maar zin in heb. En voel me in de ene outfit zelfverzekerder dan de ander.
Heb dan ook geen moeite met huwelijks kleding uit mijn kast te trekken. Tenzij het een bepaalde dresscode heeft, waar ik persoonlijk een hekel aan heb. Paar jaar terug was dat cocktail jurkjes... Dat heb ik dan weer niet. Heb lading jurkjes, rokjes, maar geen cocktail jurk, dat trek ik nooit aan en voel me er niet mijzelf in.

Ondanks dat ik me net kleed, vind ik dat ieder mag zijn wie hij is. En zich kleden mag hoe hij wil. Ik kleed me niet anders op werk, als dat ik doe bij een huwelijk. Besteed dan alleen wat meer tijd aan haar, make up en sierraden. En denk dat iedereen wel dat stapje extra doet voor een speciale gelegenheid.

Dat is voor mij persoonlijk al waardevol genoeg. Al komt iemand in spijkerbroek en trui, zolang die persoon er happy in is ben ik dat ook.
Iemand verplichten volgens een bepaalde dresscode te kleden, haalt ook veel mensen uit een comfortzone. Wat na mijn idee wel weer invloed heeft op hoe iemand zich voelt en daarmee ook op gedrag (onzeker, vreemd, niet op gemak?) Zonde vind ik.
Het-groepje schreef:
24-09-2018 09:06
Ja, net als die dame die ik laatst op een bruiloft zag. In een lubberige legging, afgetrapte laarzen en pillerig tuniekje.
Die mist zelf ook niks denk ik.
Maar ik wil toch liever niet zo voor de dag komen, ik vind dat van weinig levensvreugde getuigen en respectloos naar de host.
En geld is het issue niet,
Ieder zijn keuze, maar je keuze is zo wel erg beperkt.
Ik lees zelfs mensen die niet gaan in zo'n geval. Nee, dan mis je niks in je garderobe inderdaad, als je dat kiest.
Jammer dat je denkt dat er verder alleen slobberige afgedragen kleding bestaat. Je hebt een beperkt voorstellingsvermogen.

Als ik niet ga in zo'n geval is dat niet omdat ik een beperkende garderobe heb, maar omdat het het bruidspaar om de verkeerde dingen draait.

Maar gelukkig heb ik dat soort mensen niet in mijn kringen. Iedereen respecteert elkaar om wie ze zijn, niet om wat ze dragen. Geen dress codes of buitengesloten kinderen of partners. Iedereen is welkom zoals ze zijn. Met of zonder cadeau. Meestal wordt bij cadeautip iets neergezet als een vrolijke lach of feeststemming.
lilalinda schreef:
24-09-2018 10:10
feestjurkjes kun je ook prima tweedehands kopen, kringloop hangt er vol mee
Ik voel me niet prettig in 'n jurk, laat staan een feestjurk. Heb te korte dikke benen om zoiets met flair te kunnen dragen zonder dat ik er als 'n trol bij loop. Dus ik kom in lange broek of ik kom niet.
ywtje schreef:
25-09-2018 07:27
Kleding versterkt wel echt hoe ik me voel en daarmee ook misschien wat invloed op gedrag. Zelf vind ik kleding heel belangrijk. Kleed me netjes, stoer, sexy, waar ik maar zin in heb. En voel me in de ene outfit zelfverzekerder dan de ander.
Heb dan ook geen moeite met huwelijks kleding uit mijn kast te trekken. Tenzij het een bepaalde dresscode heeft, waar ik persoonlijk een hekel aan heb. Paar jaar terug was dat cocktail jurkjes... Dat heb ik dan weer niet. Heb lading jurkjes, rokjes, maar geen cocktail jurk, dat trek ik nooit aan en voel me er niet mijzelf in.

Ondanks dat ik me net kleed, vind ik dat ieder mag zijn wie hij is. En zich kleden mag hoe hij wil. Ik kleed me niet anders op werk, als dat ik doe bij een huwelijk. Besteed dan alleen wat meer tijd aan haar, make up en sierraden. En denk dat iedereen wel dat stapje extra doet voor een speciale gelegenheid.

Dat is voor mij persoonlijk al waardevol genoeg. Al komt iemand in spijkerbroek en trui, zolang die persoon er happy in is ben ik dat ook.
Iemand verplichten volgens een bepaalde dresscode te kleden, haalt ook veel mensen uit een comfortzone. Wat na mijn idee wel weer invloed heeft op hoe iemand zich voelt en daarmee ook op gedrag (onzeker, vreemd, niet op gemak?) Zonde vind ik.
Eens. Kleding en me goed verzorgen heeft invloed op hoe ik me voel. Onopgemaakt, mijn haar niet gedaan en een ouwe trainingsbroek is prima voor een zondagmiddag, maar voel ik me absoluuts niet sexy of zelfverzekerd in. Vind mezelf mooier met mascara en iets leuks qua kleding. Ik zou me helemaal niet op mijn gemak voelen op een bruiloft waar iedereen er leuk uitziet en ik mijn oude kloffie aan heb. Ik vind het dus voor mezelf leuk om daar aandacht aan te besteden.
Een dress code hoeft voor mij niet trouwens. Dan zou ik me daar vanaf maken met een bepaald detail wat in overeenstemming is met de dresscode. De kleding die ik aanheb op een bruiloft doe ik ook nog daarna aan. En heus niet op sjiek diner of groot feest hoor. Kan ook met uitgaan, met eten in een eetcafé, op vakantie, of gewoon omdat ik er zin in heb.
En voor maat 52 bestaat leuke kleding. Heb een vriendin met die maat die zich mooi opmaakte en een strakke, zwarte jurk aandeed toen we eens op stap gingen. Ze was daar zelf onzeker over, maar toen we haar van alle kanten complimenteerden groeide haar zelfvertrouwen en trok ze het toch aan. Vond ik haar veel beter staan dan het wijde gewaad wat ze eerst aan wou doen.
redbulletje schreef:
25-09-2018 09:07
Ik voel me niet prettig in 'n jurk, laat staan een feestjurk. Heb te korte dikke benen om zoiets met flair te kunnen dragen zonder dat ik er als 'n trol bij loop. Dus ik kom in lange broek of ik kom niet.
Broek kan toch ook prima. Heb ook weleens een mooie broek met blouse aangedaan voor een bruiloft.
Ik vind het altijd zo bijzonder dat in zulke topics sommige mensen doen alsof er alleen galajurken/driedelig pak òf een spijkerbroek bestaat.
Ik snap ook niet waarom er mensen nog steeds in spijkerbroek naar bruiloften, sollicitaties oid gaan als er zoveel alternatieven zijn die je ook gewoon doordeweeks aan kan.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
klop schreef:
23-09-2018 13:43
Idd. Toen mijn moeder overleed (toen was ik 18)kon het mij ook echt helemaal niks schelen wat de mensen droegen op de begrafenis. Ik was juist blij met iedereen die er was en die ons steunden. Maakte mij echt niet uit hoe ze er bij liepen.
Inderdaad zeg, wat een kul. Onlangs begrafenis van mn vader gehad :( Ik weet nog precies wie er allemaal waren, maar heb echt geen flauw idee wat men droeg. Interesseert me ook echt geen bal of ze in pak komen (mijn vader had ook niks met pakken) of in een spijkerbroek en tshirt. Dat ze er zijn, dat is veel belangrijker.
Bij ons op de bruiloft (bijna) geen mannen in pak. Gewoon in een donkere spijkerbroek met overhemd ofzo, prima toch. Wat een gedoe allemaal.
Annelleke schreef:
25-09-2018 07:58
Jammer dat je denkt dat er verder alleen slobberige afgedragen kleding bestaat. Je hebt een beperkt voorstellingsvermogen.

Als ik niet ga in zo'n geval is dat niet omdat ik een beperkende garderobe heb, maar omdat het het bruidspaar om de verkeerde dingen draait.

Maar gelukkig heb ik dat soort mensen niet in mijn kringen. Iedereen respecteert elkaar om wie ze zijn, niet om wat ze dragen. Geen dress codes of buitengesloten kinderen of partners. Iedereen is welkom zoals ze zijn. Met of zonder cadeau. Meestal wordt bij cadeautip iets neergezet als een vrolijke lach of feeststemming.
Maar zeg nou eerlijk, als er nergens iets staat over een dresscode en je staat daar in je dagelijkse kloffie (in mijn geval nu best dure spijkerjurk, dikke panty, nieuw model sneakers dus niet afgetrapt).
En iedereen staat daar in lichte kleuren, blote benen of lichte panty, hakken.
Dan zou ik me erg ongelukkig voelen.
Het is toch ook voor jezelf prettig om te weten wat het bruidspaar graag ziet en hoe de rest zich kleedt?
Come as you are kan zo divers worden opgepakt.
Het bruidspaar in kwestie van de gast met de afgetrapte laarzen etc, had om 'feestelijke' kleding gevraagd.
Als je daar bewust schijt aan wil hebben omdat je een statement wil maken over oppervlakkigheid, of wil laten zien dat je AlTIjd Je EiGeN UNiEKe ZelF ® bent ok , maar zo is niet iedereen.
Ikzelf vind een dresscode juist heel handig, ik vind het niet prettig een respectloos of smakeloos over te komen. Super oppervlakkig van me uiteraard.
Net als mijn zoontje die het woord feest hoort, de haartjes netjes gaat doen, en zijn nette broek en giletje aantrekt, of mijn buurjongetje die mee mocht barbequen en aan kwam treden in een mini kostuumpje en op loafertjes.
Het is ook gewoon leuk om eens wat anders dan anders aan te trekken.
Het-groepje schreef:
25-09-2018 15:27
Maar zeg nou eerlijk, als er nergens iets staat over een dresscode en je staat daar in je dagelijkse kloffie (in mijn geval nu best dure spijkerjurk, dikke panty, nieuw model sneakers dus niet afgetrapt).
En iedereen staat daar in lichte kleuren, blote benen of lichte panty, hakken.
Dan zou ik me erg ongelukkig voelen.
Het is toch ook voor jezelf prettig om te weten wat het bruidspaar graag ziet en hoe de rest zich kleedt?
Come as you are kan zo divers worden opgepakt.
Het bruidspaar in kwestie van de gast met de afgetrapte laarzen etc, had om 'feestelijke' kleding gevraagd.
Als je daar bewust schijt aan wil hebben omdat je een statement wil maken over oppervlakkigheid, of wil laten zien dat je AlTIjd Je EiGeN UNiEKe ZelF ® bent ok , maar zo is niet iedereen.
Ikzelf vind een dresscode juist heel handig, ik vind het niet prettig een respectloos of smakeloos over te komen. Super oppervlakkig van me uiteraard.
Net als mijn zoontje die het woord feest hoort, de haartjes netjes gaat doen, en zijn nette broek en giletje aantrekt, of mijn buurjongetje die mee mocht barbequen en aan kwam treden in een mini kostuumpje en op loafertjes.
Het is ook gewoon leuk om eens wat anders dan anders aan te trekken.
Ik ga niet naar bruiloften van vreemden hè ;)

En het zal vast leuk zijn om iets anders dan anders aan te trekken, mijn garderobe is al behoorlijk anders dan anders te noemen, maar ik koop niet meer dan ik nodig heb. Dus geen 10 paar schoenen of zo, of kleding die wel leuk is maar niet nodig. Al mijn kleding is leuk. Dus nee, ik koop ook geen paars sjaaltje als de dress code paars is, en als dat betekent dat ze me er niet bij willen hebben dan is dat maar zo. Daar ga ik echt niet van wakker liggen.

Ik heb er nooit uitgezien als de rest, dus daar ga ik me niet ongelukkig door voelen. Dat jij dat wel hebt vind ik oprecht jammer voor je, en ik kan me goed voorstellen dat je niet met zo'n gevoel op een feestje wil zijn. Dan is het namelijk geen feestje meer.
Annelleke schreef:
25-09-2018 18:59
Ik ga niet naar bruiloften van vreemden hè ;)

En het zal vast leuk zijn om iets anders dan anders aan te trekken, mijn garderobe is al behoorlijk anders dan anders te noemen, maar ik koop niet meer dan ik nodig heb. Dus geen 10 paar schoenen of zo, of kleding die wel leuk is maar niet nodig. Al mijn kleding is leuk. Dus nee, ik koop ook geen paars sjaaltje als de dress code paars is, en als dat betekent dat ze me er niet bij willen hebben dan is dat maar zo. Daar ga ik echt niet van wakker liggen.

Ik heb er nooit uitgezien als de rest, dus daar ga ik me niet ongelukkig door voelen. Dat jij dat wel hebt vind ik oprecht jammer voor je, en ik kan me goed voorstellen dat je niet met zo'n gevoel op een feestje wil zijn. Dan is het namelijk geen feestje meer.
Ach, ik ben er in ieder geval. Beter dan thuis zitten omdat je geen paars sjaaltje omwil vanwege een aantasting op je UnIEKe StiJL ® ;).
Het-groepje schreef:
25-09-2018 19:19
Ach, ik ben er in ieder geval. Beter dan thuis zitten omdat je geen paars sjaaltje omwil vanwege een aantasting op je UnIEKe StiJL ® ;).
Gelukkig hebben we leuke vrienden, vriendinnen en familie die geen kleding afdwingen en ons op kosten jaagd om daar ook nog eens schoenen bij te kopen.
Bij ons neem je elkaar om wie je bent en dat is niet een stom paars sjaaltje.
Vlinder1963 schreef:
25-09-2018 19:24
Gelukkig hebben we leuke vrienden, vriendinnen en familie die geen kleding afdwingen en ons op kosten jaagd om daar ook nog eens schoenen bij te kopen.
Maar ook nooit een bruiloft of feestje van een collega of iemand die niet 100% identiek is?
Vlinder1963 schreef:
25-09-2018 19:24
Hier ook zo.
Van de zomer toen het zo heet was een bruiloft gehad en zowat iedereen liep in korte broek. Moet er niet aan denken dat je dan een pak of een jurk met panty aan zou moeten omdat dat schijnbaar zo heurt.
dolfje schreef:
25-09-2018 19:34
Hier ook zo.
Van de zomer toen het zo heet was een bruiloft gehad en zowat iedereen liep in korte broek. Moet er niet aan denken dat je dan een pak of een jurk met panty aan zou moeten omdat dat schijnbaar zo heurt.
Ik ben weleens gast op een bruiloft geweest tijdens een hittegolf, en de enige bij wie je geen zweet door de kleding zag komen was de bruidegom. Die had een driedelig pak aan, dus dat haalde het zweet het oppervlak nét niet... Was vreselijk.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven