Reactie vader - hoe te reageren?
zaterdag 7 juni 2025 om 23:56
Hi lezers,
Het is al laat, maar ik moet even iets van me afschrijven in de hoop dat iemand iets zinnigs kan zeggen. Ik zal proberen het kort te houden.
Waar te beginnen. Het gaat om mijn vader.
Pas deed zich echter een situatie voor waarbij een van mijn kinderen een grapje maakte over iets. Hierop reageerde hij direct door iets kwetsends terug te zeggen. Ivm herkenning kan ik hier niet teveel over zeggen, maar ik was zo verbaasd dat ik niet eens kon reageren. Ik vond het zó intens laag van hem. Nu draait die opmerking al heel de avond in mijn hoofd en ik wil graag tegen hem zeggen dat ie over een grens gegaan is.
* de rest verwijderd ivm herkenbaarheid *
Het is al laat, maar ik moet even iets van me afschrijven in de hoop dat iemand iets zinnigs kan zeggen. Ik zal proberen het kort te houden.
Waar te beginnen. Het gaat om mijn vader.
Pas deed zich echter een situatie voor waarbij een van mijn kinderen een grapje maakte over iets. Hierop reageerde hij direct door iets kwetsends terug te zeggen. Ivm herkenning kan ik hier niet teveel over zeggen, maar ik was zo verbaasd dat ik niet eens kon reageren. Ik vond het zó intens laag van hem. Nu draait die opmerking al heel de avond in mijn hoofd en ik wil graag tegen hem zeggen dat ie over een grens gegaan is.
* de rest verwijderd ivm herkenbaarheid *
rozeroosje wijzigde dit bericht op 10-06-2025 10:50
63.51% gewijzigd
dinsdag 10 juni 2025 om 20:09
Die jeugd zit best diep...pina schreef: ↑10-06-2025 19:43Nee, gebeurd is gebeurd. Maar voor een mogelijke situatie in de toekomst zou ik wel vast wat scenario’s voorbereiden. Gewoon dat je bij jezelf weet, als er iets gebeurt dat me niet bevalt, dan zeg ik dat ik er niet van gediend ben en stap ik op.
Maar het helpt ook om echt goed te kijken naar hoe diep je opvoeding en jeugd in je zit en hoe je kunt leren daarvan los te komen. Jullie zijn nu volwassenen onder elkaar. Je bent geen kind meer. Ik zou toch maar handvatten zoeken om te kunnen handelen.
En inderdaad, ik ben geen kind meer. Ik ben ook volwassen en ik heb ook recht om als een volwassene te handelen.
dinsdag 10 juni 2025 om 20:13
Jij beschrijft precies hoe zoiets gaat. Het raakt je als een donderslag, ineens is het daar. Vaak geen vuiltje aan de lucht en dan *boem*Claire45 schreef: ↑10-06-2025 19:37Emotioneel onvolwassen mensen kunnen heel onvoorspelbaar zijn in hun gedrag, het kan vriezen of dooien, en alles ertussenin, en voor ‘normale’ mensen met ‘normale’ omgangsvormen is het heel moeilijk om daarop te anticiperen: je zit gezellig te kletsen, heel ontspannen en onbevangen, en opeens is daar BOEM die kutopmerking. Niet iedereen kan op zo’n moment snel genoeg schakelen, bovendien is er (zoals blijkt uit de reacties van TO) nog liefde en respect voor haar vader.
En nogmaals: IK ben het wel gewend, maar nu tegen mijn kind had ik totaal niet aan zien komen. Als ik dat namelijk wel had gezien, dan was het niet zover gekomen, had ik een opmerking klaar gehad of waren we al voor de opmerking opgestapt.
En ja, er is inderdaad liefde naar hem en ook respect op de momenten dat hij gewoon is wie hij is.
dinsdag 10 juni 2025 om 20:19
dinsdag 10 juni 2025 om 20:24
Dat gemene trekje, dat is hij OOK.Rozeroosje schreef: ↑10-06-2025 20:13
En ja, er is inderdaad liefde naar hem en ook respect op de momenten dat hij gewoon is wie hij is.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
dinsdag 10 juni 2025 om 22:28
Misschien is het goed om je echt geestelijk voor te bereiden op zo’n boem-pats-moment, en dan bedoel ik niet dat je je voorneemt om onmiddellijk te reageren (want niet reageren en snel over zo’n pijnlijke opmerking heen praten is vaak óók een reflex die je jezelf hebt aangeleerd en waarschijnlijk heb je dat de volgende keer al gedaan voordat je er erg in hebt) maar dat je jezelf de ruimte geeft om secundair te reageren, dus pas na een paar minuten of zelfs een halfuur: “Trouwens, ik reageer wat laat, maar ik wil nog even terugkomen op de onaardige opmerking die je net maakte. Ik merk dat dat me dwarszit.”Rozeroosje schreef: ↑10-06-2025 20:13Jij beschrijft precies hoe zoiets gaat. Het raakt je als een donderslag, ineens is het daar. Vaak geen vuiltje aan de lucht en dan *boem*
En nogmaals: IK ben het wel gewend, maar nu tegen mijn kind had ik totaal niet aan zien komen. Als ik dat namelijk wel had gezien, dan was het niet zover gekomen, had ik een opmerking klaar gehad of waren we al voor de opmerking opgestapt.
Je hoeft niet metéén te reageren, het gaat erom dat je je uitspreekt, zodat je naderhand niet met een raar schuldgevoel achterblijft en jij jezelf gaat verwijten dat je bevroor. Ook dát kun je gewoon uitleggen: “Ik bevroor net even/ik was van mijn stuk gebracht door wat je tegen me zei, maar ik merk dat het me dwarszit dat er nu overheen gepraat wordt.”
dinsdag 10 juni 2025 om 22:35
Mooie conclusie! Het zal niet simpel zijn en je zult vast weerwoord krijgen maar je doel is scherp.Rozeroosje schreef: ↑10-06-2025 20:07Ja dit dus, want ik ga niet heel vaak tegen hem in. Zou ik wel moeten doen maar op de een of andere manier lukt dat dus niet. Dat is denk ik een stukje opvoeding dat ik meegekregen heb, dat je dat niet doet ofzo. Weet het niet.
Ik moet vanaf nu dus gewoon zorgen dat ik mijn woordje paraat heb wat ik kan gebruiken als het nodig is en handelen vanuit het oogpunt van een volwassene ipv een rol als kind.
dinsdag 10 juni 2025 om 22:59
Ik gun je ook mildheid naar jezelf. Verwacht niet dat je vanaf nu de assertieve dochter bent die constant op haar strepen staat: je gaat nieuw gedrag aanleren. En omdat je nu een patroon ziet, betekent dat niet perse dat je er ook direct naar kan handelen.Rozeroosje schreef: ↑10-06-2025 20:07Ja dit dus, want ik ga niet heel vaak tegen hem in. Zou ik wel moeten doen maar op de een of andere manier lukt dat dus niet. Dat is denk ik een stukje opvoeding dat ik meegekregen heb, dat je dat niet doet ofzo. Weet het niet.
Ik moet vanaf nu dus gewoon zorgen dat ik mijn woordje paraat heb wat ik kan gebruiken als het nodig is en handelen vanuit het oogpunt van een volwassene ipv een rol als kind.
Je komt van onbewust onbekwaam en zit nu in bewust onbekwaam. Door te oefenen ga je straks naar bewust bekwaam, maar dat vergt tijd, en soms ook toch weer over je grens laten gaan (,en achteraf denken: heb ik het nou weer laten gebeuren??). Gun jezelf een leerproces om een aangeleerde coping om te zetten in een coping die nu wel voor je werkt.
Het hoeft niet direct 100% goed.
En nogmaals: ook achteraf kun je een grens trekken.
Het gedrag van je vader is onvoorspelbaar en kan triggerend werken, dus leer je triggers ook zien. En vraag je man om hulp: het is niet zijn vader dus wellicht is het voor hem makkelijker, of kan hij je helpen in het moment te zien wat er gebeurt.
Ik heb niet gefaald. Ik heb gewoon 10.000 manieren ontdekt die niet werken - T. Edison
woensdag 11 juni 2025 om 10:43
Weet je, ik heb ook een tijd gehad dat ik me heel bewust was van gedrag van ouder. Dat ik continu op mijn hoede was. Na een aantal maanden dacht ik "wat doe ik mezelf aan? Waarom ga ik nog op bezoek bij iemand die mij alleen maar energie kost?"Claire45 schreef: ↑10-06-2025 22:28Misschien is het goed om je echt geestelijk voor te bereiden op zo’n boem-pats-moment, en dan bedoel ik niet dat je je voorneemt om onmiddellijk te reageren (want niet reageren en snel over zo’n pijnlijke opmerking heen praten is vaak óók een reflex die je jezelf hebt aangeleerd en waarschijnlijk heb je dat de volgende keer al gedaan voordat je er erg in hebt) maar dat je jezelf de ruimte geeft om secundair te reageren, dus pas na een paar minuten of zelfs een halfuur: “Trouwens, ik reageer wat laat, maar ik wil nog even terugkomen op de onaardige opmerking die je net maakte. Ik merk dat dat me dwarszit.”
Je hoeft niet metéén te reageren, het gaat erom dat je je uitspreekt, zodat je naderhand niet met een raar schuldgevoel achterblijft en jij jezelf gaat verwijten dat je bevroor. Ook dát kun je gewoon uitleggen: “Ik bevroor net even/ik was van mijn stuk gebracht door wat je tegen me zei, maar ik merk dat het me dwarszit dat er nu overheen gepraat wordt.”
To, je bent goed bezig met op een rijtje krijgen wat jij wilt.
Heb je al een mail of app naar je vader gestuurd over het laatste voorval.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in