Relatie-armoede

27-09-2009 16:21 105 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nee, niet schrikken in Villa Kakelbont gaat het prima. Zelfs een paar weken zonder sex vanwege de besnijdenis van Mr Nilsson en mijn rugklachten overleven we wel.

Ik werd aan het denken gezet door een paar topics (deze en deze )

In het broodsmeer topic zijn er mensen die serieus zeggen het te vertikken om brood te smeren voor hun partner of het alleen doen als er iets tegenover staat. (Het kan ook gaan over het strijken van zijn overhemden, dagelijks koken of wekelijks een bloemetje meenemen, kortom iets voor de ander doen)

In het 'ongenuanceerde topic' gaat het over vrouwen wiens man er met een ander vandoor is en dat de nieuwe vriendin in kwestie in de verste verten niet kan tippen aan de in de steek gelaten partij.

Die 2 topics staan los van elkaar maar ik vraag me af of je ze echt los van elkaar kunt zien?

Volgens mij getuigt dat principieel weigeren zijn brood te smeren of het onverschillige nooit eens een bloemetje voor haar meebrengen van relatie-armoede. Wat is er moeilijk aan iets kleins doen voor de ander zodat hij / zij daar blij van wordt?

En waarom zijn zoveel mensen echt verbaasd als hun partner er 'opeens' met een (op het oog) vrolijker en leuker exemplaar vandoor gaat, terwijl ze tijdens hun relatie de ander for granted namen?

En nog een vraag die nu naar boven komt: wat maakt dat je je laat behandelen als een meubelstuk ipv die ene speciaal persoon? Waarom vragen we niet om aandacht om een verrassing om kleine attenties?
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
@HPL: helemaal mee eens. Ik sprak een tijd terug iemand die jaren ouder is, van een andere generatie is. Die vertelde wel te begrijpen waarom veel relaties stuk lopen, juist omdat veel mensen niet zo veel meer voor elkaar over hebben, die kleine dingen. Zoals bijvoorbeeld 's ochtends een boterham smeren, ee kopje thee zetten whatever.

Juist die dingen maken een relatie toch tot wat hij is: voor elkaar zorgen, juist in die dingetjes. Lief zijn voor elkaar is m.i. de beste basis die je kunt hebben, want wat heb je anders? Ik moet er wel bij zeggen dat ik dat ook heb moeten leren, mezelf opzij zetten juist omdat die ander iets graag wil. Maar het scheelt inderdaad een hoop als je iets doet waarvan je weet dat de ander er simpelweg gelukkig van wordt. Al is het maar voor een moment. Ik ga ook wel eens naar concerten waar ik zonder hem nooit naar toe zou gaan. Vind de muziek nog steeds niet top, maar weet wel dat hij er blij van wordt. En dan ben ik ook blij.
quote:yeno schreef op 27 september 2009 @ 17:17:

Wij doen volgens mij veel van dat soort kleine dingen. Hij ziet aan mij wanneer ik dringend een kopje thee/koffie/glas wijn kan gebruiken, ik neem voor hem de donald duck pocket mee, hij boent de keuken een keer goed en ik stuur een lief smsje of zorg voor oppas voor een avondje sauna. Ik zou het niet kunnen missen. Daarmee laat je zien, ook in een druk gezinsleven, dat je de ander ziet.Geweldig! Dat móet wel echt ware liefde zijn!!
Kastanjez, dat zijn van die dingen...... Ik stond afgelopen december in één of andere fantasy-spellen winkel serieus te vragen naar Chaos Space Marines
quote:HoiPippiLangkous schreef op 27 september 2009 @ 17:42:

Kastanjez, dat zijn van die dingen...... Ik stond afgelopen december in één of andere fantasy-spellen winkel serieus te vragen naar Chaos Space Marines

Haha, daar heb ik ook een huis vol van.
Haha, wat we allemaal niet doen voor de liefde. Ik heb avonden samen zitten te racen op de X-Box en bordspelletjes gedaan en ik haat spelletjes .
quote:Marahbloem schreef op 27 september 2009 @ 17:34:

@HPL: helemaal mee eens. Ik sprak een tijd terug iemand die jaren ouder is, van een andere generatie is. Die vertelde wel te begrijpen waarom veel relaties stuk lopen, juist omdat veel mensen niet zo veel meer voor elkaar over hebben, die kleine dingen. Zoals bijvoorbeeld 's ochtends een boterham smeren, ee kopje thee zetten whatever.

Juist die dingen maken een relatie toch tot wat hij is: voor elkaar zorgen, juist in die dingetjes. Lief zijn voor elkaar is m.i. de beste basis die je kunt hebben, want wat heb je anders? Ik moet er wel bij zeggen dat ik dat ook heb moeten leren, mezelf opzij zetten juist omdat die ander iets graag wil. Maar het scheelt inderdaad een hoop als je iets doet waarvan je weet dat de ander er simpelweg gelukkig van wordt. Al is het maar voor een moment. Ik ga ook wel eens naar concerten waar ik zonder hem nooit naar toe zou gaan. Vind de muziek nog steeds niet top, maar weet wel dat hij er blij van wordt. En dan ben ik ook blij.

Een waarheid als een koe natuurlijk maar nog steeds enigszins aanmatigend om te concluderen dat daar de meeste relaties op stuk lopen. (nee, ik voel met niet aangesproken, ik heb een erg goed huwelijk, met een geweldige man, ik zeg het maar vast even).

Alsof mensen vroeger wel zoveel meer voor elkaar over hadden, ik geloof er niets van. Hooguit dat een vrouw meer deed voor haar man, omdat dat zo hoorde. En dat een man bloemen meebracht omdat dat zo hoorde misschien.

Vroeger gingen mensen niet scheiden om dat dat niet hoorde, omdat een vrouw vaak niet economisch zelfstandig was, omdat beiden niet beter wisten, omdat men vond dat je je lot gewoon moest dragen en niet zo moest zeuren, of weet ik veel waarom. Tegenwoordig gaan mensen makkelijker uit elkaar, dat klopt, en dus ook vaker. Dat wil nog niet zeggen dat de huwelijken vroeger beter waren.
Je moet een evenwicht kunnen vinden denk ik.

Ik persoonlijk vind het heel normaal om zomaar iets te doen, voor de leuk of om mijn vriend te verrassen.

Maar, ik vind het evengoed schrikbaardend hoeveel vrouwen daarin doorslaan en zijn tweede mama worden, zeker als er nog kinderen in het spel zijn. Dan doet meneer de afwas, mevrouw de rest van het huishouden, want 'hij doet toch flink elke dag de afwas, en hij speelt zo leuk met de kinderen'.
O ja, HPL zijn jullie niet wat laat met de besnijdenis van mr. Nilsson?
quote:mfihlo schreef op 27 september 2009 @ 17:51:

[...]

Haha, daar heb ik ook een huis vol van.
quote:iris1969 schreef op 27 september 2009 @ 17:58:

O ja, HPL zijn jullie niet wat laat met de besnijdenis van mr. Nilsson?Hoezo?
Toch denk ik dat je vaak die bammen niet smeert om andere redenen. Je voelt je misschien op een ander moment niet gezien of nog erger, en daardoor weiger je die bammen te smeren. Nou blijkt vaak dat je partner helemaal niet weet dat jij je zo voelt, en dus geirriteert raakt dat je "nooit eens iets voor hem doet", waardoor hij natuurlijk ook weer niks meer voor jou doet etc. En dan komt het uiteindelijk ook vaak neer op machtsverhoudingen binnen een relatie. In het ongenuanceerd topic wat in de OP genoemd is zegt Blijfgewoonbianca ook zoiets. Dat machtsverhoudingen vaak veranderen als je dan een nieuwe relatie aangaat. Je wil niet meer de voortrekker / dienstverlener zijn. Vaak kom je (en dat is al wel gezegd) vast te zitten in patronen, niet alleen van dingen die je samen doet etc. maar ook in de kijk op elkaar.

Dan hou je elkaar ook tegen in ontwikkeling waardoor er weer een hoop frustraties ontstaan.

Zelf vind ik het niet altijd makkelijk hoor, om elkaar niet teveel te "kennen".
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Grapje HPL besnijden doe je toch meestal bij een klein jongetje .
mfilho, eens. tegelijkertijd waren vroegâh ook niet alle huwelijken slecht en mss juist omdat scheiden geen optie was maakte men er dan maar het beste van. Met ws redelijk vaak nog best een goed huwelijk als resultaat
quote:iris1969 schreef op 27 september 2009 @ 18:00:

Grapje HPL besnijden doe je toch meestal bij een klein jongetje .

O zo Nee hoor, medische reden

Lola, ik begrijp je niet helemaal
Ik denk dat mensen vroeger gewoon wat meer hun leven leefden en minder nadachten of ze gelukkig waren en dat vind ik niet eens zo'n slechte zaak, want nu staan we daar wel eens te vaak bij stil en worden we ontevreden...
Wel eensch met HPL. Wel vind ik dat het van 2 kanten moet komen. In vorige relatie kwam het van 1 kant, en dat breekt op.

In huidige relatie ben ik inderdaad ook al blij met de kleine dingen. Simpel de boodschappen tillen, thee wat wordt gemaakt. Ook als ik moe ben, dan vraag ik het ook gewoon.

Andersom gebeurd dat ook.... En dat is gewoon fijn. Ik hoef geen cadeautjes, maar alleen de kleine gebaartjes die maken dat je voelt dat je van elkaar houdt
Lolapaloeza, jij hebt het over een machtsstrijd binnen een relatie. Dat heeft niks te maken met liefde of genegenheid.
Pilous, tuurlijk moet het van 2 kanten komen. En dan niet als 'voor wat hoort wat' maar gewoon omdat je het allebei leuk vindt om de ander een plezier te doen.
Ik denk dat Lola bedoelt dat je de lust vergaat iets liefs te doen als die ander ook nooit iets liefs voor jou doet. Bij een nieuwe relatie doet die nieuwe persoon wel allemaal leuke dingen voor je en dan ga je zelf ook weer leuke dingen terug doen.
quote:HoiPippiLangkous schreef op 27 september 2009 @ 18:01:

[...]

O zo Nee hoor, medische reden

Lola, ik begrijp je niet helemaal

Ja ik zie dat ik ook twee dingen door elkaar heb geschreven;

1 Kleine dingen voor elkaar doen is vaak moeilijk als er onderliggende frustraties zijn over je positie in de relatie. Je voelt je teveel de voortrekker of juist teveel de dienstverlener.

2 Mensen veranderen en hoe lief jij dat bammetje jam ook bedoeld, misschien komt het hem ondertussen zijn neus uit. Goed bedoelde attenties kunnen ook erg beklemmend werken.

En dan kun je dus voor een verrassing komen te staan als je partner je opeens wil inruilen voor een ander, bij wie hij opeens heel happy zelf bammetjes smeert en opeens allerlei klusjes oid doet die hij eerst weigerde te doen.

Tja of dit nou zo'n glashelder betoog is, maar allee...
quote:iris1969 schreef op 27 september 2009 @ 18:06:

Ik denk dat Lola bedoelt dat je de lust vergaat iets liefs te doen als die ander ook nooit iets liefs voor jou doet. Bij een nieuwe relatie doet die nieuwe persoon wel allemaal leuke dingen voor je en dan ga je zelf ook weer leuke dingen terug doen.Ja zo werkt het wel. Wat Pilous zegt, het moet wel van 2 kanten komen.
quote:Zamirah schreef op 27 september 2009 @ 18:04:

Lolapaloeza, jij hebt het over een machtsstrijd binnen een relatie. Dat heeft niks te maken met liefde of genegenheid.Iedere relatie heeft te maken met 2 mensen die regelmatig iets anders willen, dat wordt op een bepaalde manier beslist. Dat hoeft niet heel lelijk te zijn maar het gaat wel over macht. En als het goed is ook over liefde.
quote:lolapaloeza schreef op 27 september 2009 @ 18:08:

[...]

Ja ik zie dat ik ook twee dingen door elkaar heb geschreven;

1 Kleine dingen voor elkaar doen is vaak moeilijk als er onderliggende frustraties zijn over je positie in de relatie. Je voelt je teveel de voortrekker of juist teveel de dienstverlener.

2 Mensen veranderen en hoe lief jij dat bammetje jam ook bedoeld, misschien komt het hem ondertussen zijn neus uit. Goed bedoelde attenties kunnen ook erg beklemmend werken.

En dan kun je dus voor een verrassing komen te staan als je partner je opeens wil inruilen voor een ander, bij wie hij opeens heel happy zelf bammetjes smeert en opeens allerlei klusjes oid doet die hij eerst weigerde te doen.

Tja of dit nou zo'n glashelder betoog is, maar allee...Ja dat herken ik wel. Mijn ex-vriend wilde nooit met mij op vakantie, maar ging wel direct op stap met zijn nieuwe liefde. Blijkbaar was zijn relatie met haar zo anders dat het toen wel leuk was. En dat vind ik alleen maar heel fijn voor hem.
quote:lolapaloeza schreef op 27 september 2009 @ 18:10:

[...]

Iedere relatie heeft te maken met 2 mensen die regelmatig iets anders willen, dat wordt op een bepaalde manier beslist. Dat hoeft niet heel lelijk te zijn maar het gaat wel over macht. En als het goed is ook over liefde.Ja dat denk ik ook, iedere relatie of vriendschap heeft een bepaalde wisselwerking, waarbij je de ene keer de kartrekker bent, de andere keer de karzitter en soms is het gelijkwaardig.
quote:HoiPippiLangkous schreef op 27 september 2009 @ 18:05:

Pilous, tuurlijk moet het van 2 kanten komen. En dan niet als 'voor wat hoort wat' maar gewoon omdat je het allebei leuk vindt om de ander een plezier te doen.Dat is inderdaad wat ik bedoel

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven