Relatie-armoede

27-09-2009 16:21 105 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nee, niet schrikken in Villa Kakelbont gaat het prima. Zelfs een paar weken zonder sex vanwege de besnijdenis van Mr Nilsson en mijn rugklachten overleven we wel.

Ik werd aan het denken gezet door een paar topics (deze en deze )

In het broodsmeer topic zijn er mensen die serieus zeggen het te vertikken om brood te smeren voor hun partner of het alleen doen als er iets tegenover staat. (Het kan ook gaan over het strijken van zijn overhemden, dagelijks koken of wekelijks een bloemetje meenemen, kortom iets voor de ander doen)

In het 'ongenuanceerde topic' gaat het over vrouwen wiens man er met een ander vandoor is en dat de nieuwe vriendin in kwestie in de verste verten niet kan tippen aan de in de steek gelaten partij.

Die 2 topics staan los van elkaar maar ik vraag me af of je ze echt los van elkaar kunt zien?

Volgens mij getuigt dat principieel weigeren zijn brood te smeren of het onverschillige nooit eens een bloemetje voor haar meebrengen van relatie-armoede. Wat is er moeilijk aan iets kleins doen voor de ander zodat hij / zij daar blij van wordt?

En waarom zijn zoveel mensen echt verbaasd als hun partner er 'opeens' met een (op het oog) vrolijker en leuker exemplaar vandoor gaat, terwijl ze tijdens hun relatie de ander for granted namen?

En nog een vraag die nu naar boven komt: wat maakt dat je je laat behandelen als een meubelstuk ipv die ene speciaal persoon? Waarom vragen we niet om aandacht om een verrassing om kleine attenties?
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Kan niet meer zeggen, als dat ik het volledig met je eens ben...
ik heb dit weleens gehoord in een relatie "Als je me om aandacht vraagt, krijg je het juist niet. Want ik voel me dan gedwongen je aandacht te geven. Ik doe zoiets spontaan of anders niet."

Vervang "aandacht" door een willekeurig ander ding, zoals boterhammen smeren, kopje thee zetten, een knuffel krijgen, etc
anoniem_50869 wijzigde dit bericht op 27-09-2009 16:33
Reden: aanvulling
% gewijzigd
For sale: Guitar. No strings attached.
Volgens mij weigert er in dat topic niemand principieel een bam te smeren voor vriend of alleen op voorwaarde, dat er iets tegenover staat, misschien heb je het iets te vluchtig gelezen.
ach, ik heb het idee dat de meesten hier op het forum stukken stelliger zijn dan irl. dat iemand hier aangeeft principieel te weigeren brood te smeren voor de ander wil nog niet zeggen dat:

a) dit waar is

b) ze verder nets voor hem over heeft

c) ze niet op een andere manier verschrikkelijk haar best doet

d) ze niet gewoon onder de plak zit.

beerje psychologie van de koude grond om daar dit soort conclusies aan te verbinden denk ik.
Helemaal eens HPL!
Volledig eensch met HPL.
quote:ratjepatatje schreef op 27 september 2009 @ 16:29:

ik heb dit weleens gehoord in een relatie "Als je me om aandacht vraagt, krijg je het juist niet. Want ik voel me dan gedwongen je aandacht te geven. Ik doe zoiets spontaan of anders niet."

Vervang "aandacht" door een willekeurig ander ding, zoals boterhammen smeren, kopje thee zetten, een knuffel krijgen, etc

Da's toch raar? Waarom zou je niet om aandacht mogen vragen? Gistermiddag voelde ik me naar na een familiefeestje. Ik kom thuis, vertel dat aan Mr N. Ik weet dat zijn 1e reactie is 'laat dat toch eens los'. Ik weet ook dat hij altijd boos wordt op mijn familie omdat ze zijn meisje (onbewust) pijn doen. Hij begrijpt me best maar ik zou graag een andere reactie zien. Daar vraag ik dan om 'Lieverd geef me nou gewoon eens een knuffel, dat heb ik ff nodig'.

En dan krijg ik die knuffel.
quote:Rollergirl schreef op 27 september 2009 @ 16:39:

Volgens mij weigert er in dat topic niemand principieel een bam te smeren voor vriend of alleen op voorwaarde, dat er iets tegenover staat, misschien heb je het iets te vluchtig gelezen.Ik denk dat jij te vluchtig hebt gelezen
quote:Rollergirl schreef op 27 september 2009 @ 16:39:

Volgens mij weigert er in dat topic niemand principieel een bam te smeren voor vriend of alleen op voorwaarde, dat er iets tegenover staat, misschien heb je het iets te vluchtig gelezen.Nou er staan toch echt genoeg reacties tussen in de trant van: no way dat ik een bammetje smeer voor hem.
Het gaat natuurlijk niet alleen om die boterhammen maar gewoon om het iets voor de ander doen. Gewoon omdat hij / zij daar blij van wordt.

Ik word altijd helemaal warm van dat glas vers geperste jus in het weekend, gewoon omdat ie dat voor me doet. En ik word nog warmer van zijn reactie als ik ben omgefietst om bij de goede visvoer speciaal voor hem een lekker harinkie te halen.
gelukkig ben ik heel goed in staat om zelf een boterham te smeren ;)

Ik doe overigens heel vaak dingen zonder er iets voor terug te krijgen . Soms zijn er zelfs mensen die zeggen dat ik te goed voor deze wereld ben. (zelfs mensen die ik net geholpen heb.)
Maar dan nog: ik wil veel voor mijn man doen,maar ik ga toch echt geen brood smeren om 6 uur 's ochtends. dat kan hij heel goed zelf. Maakt dat dan meteen egoistisch?
Wieweet, dat is nu al de 2e keer in korte tijd dat jij jezelf omschrijft als 'te goed voor deze wereld'. Imho is niemand te goed voor deze wereld en krijg je altijd iets terug als je iets voor een ander doet, al is het 'alleen maar' een goed gevoel over jezelf
quote:HoiPippiLangkous schreef op 27 september 2009 @ 16:58:

Het gaat natuurlijk niet alleen om die boterhammen maar gewoon om het iets voor de ander doen. Gewoon omdat hij / zij daar blij van wordt.

Ik word altijd helemaal warm van dat glas vers geperste jus in het weekend, gewoon omdat ie dat voor me doet. En ik word nog warmer van zijn reactie als ik ben omgefietst om bij de goede visvoer speciaal voor hem een lekker harinkie te halen.Daar is niets mis mee. Maar je weet helemaal niet voor wie dit wel of niet opgaat en of er daadwerkelijk een verband is met verlaten worden voor een ander.
quote:mfihlo schreef op 27 september 2009 @ 17:01:

Maar dan nog: ik wil veel voor mijn man doen,maar ik ga toch echt geen brood smeren om 6 uur 's ochtends. dat kan hij heel goed zelf. Maakt dat dan meteen egoistisch?Nee hoor. Het gaat niet om dat brood, dat is maar een voorbeeld. Het gaat om gewoon iets doen voor de ander, simpele dingen.
quote:Zamirah schreef op 27 september 2009 @ 16:55:

[...]

Nou er staan toch echt genoeg reacties tussen in de trant van: no way dat ik een bammetje smeer voor hem.Ik lees er eentje, die zegt 'no way'. De rest die zegt geen brood te smeren zegt het niet in de trant van' no way!' Dus niet uit principe geen brood smeren, maar man in kwestie staat eerder op, is ochtendmens, komt anders uit, eet in de kantine, is huisman etc. Ik lees maar 1 'principiele' no way. Misschien lees ik erover heen, kan ook.
quote:mfihlo schreef op 27 september 2009 @ 17:03:

[...]

Daar is niets mis mee. Maar je weet helemaal niet voor wie dit wel of niet opgaat en of er daadwerkelijk een verband is met verlaten worden voor een ander.Nee, maar ik weet wél dat de sleur er zo makkelijk insluipt, dat je elkaar zo snel for granted neemt dat je niks speciaals meer voor de ander doet. Dan loop je wel het risico dat wanneer de ander iemand tegenkomt die hem wel dat speciale gevoel geeft, hij (zij) eerder weg gaat.
Dit doet me denken (misschien onterecht) aan een gesprek wat ik gisteren had met mijn vriend. Ik zei: misschien kunnen we ook wel eens daar-en-daar heengaan. Hij: nou, dat heb ik toen-en-toen een paar keer voorgesteld en toen wilde je niet. Ik: dus omdat ik zoveel jaar geleden geen zin had om daar-en-daar heen te gaan, gaan we er de rest van onze relatie/leven nooit meer heen ook al zouden we het allebei willen . Gelukkig zag hij hier ook de humor van in

(Bovendien zou ik nu eerder meegaan met hem om hém een plezier te doen, dat heb ik gelukkig geleerd in de loop van onze relatie).

Moraal nav dit suffe voorbeeld: als je teveel in gaat vullen en te vaak denkt dat je de ander nu wel door en door kent, ontstaat het gevaar elkaar teveel 'for granted' te nemen en dingen niet meer uit te spreken. Want voor je het weet verwijs je naar iets, of een besluit, van 10 jaar geleden (vriend en ik zijn 17 jaar samen) en ga je er vanuit dat het voor de ander nog steeds zo is.

Zoiets.
Dat dus Dorinke Je leert ook gaandeweg. (god wat voel ik me nu een ouwe doos )
Haha HPL, erg he
quote:HoiPippiLangkous schreef op 27 september 2009 @ 17:02:

Wieweet, dat is nu al de 2e keer in korte tijd dat jij jezelf omschrijft als 'te goed voor deze wereld'. Imho is niemand te goed voor deze wereld en krijg je altijd iets terug als je iets voor een ander doet, al is het 'alleen maar' een goed gevoel over jezelf Natuurlijk levert het een goed gevoel op anders zou ik misschien ook wel minder actief zijn om altijd voor anderen klaar te staan.
Wij doen volgens mij veel van dat soort kleine dingen. Hij ziet aan mij wanneer ik dringend een kopje thee/koffie/glas wijn kan gebruiken, ik neem voor hem de donald duck pocket mee, hij boent de keuken een keer goed en ik stuur een lief smsje of zorg voor oppas voor een avondje sauna. Ik zou het niet kunnen missen. Daarmee laat je zien, ook in een druk gezinsleven, dat je de ander ziet.

Wat ik trouwens ook belangrijk vind is interesse in elkaar. Sommige hobby's delen we samen, anderen helemaal niet. Toch weet ik inmiddels meer van schaken en wielrennen dan ooit, weet hij hoe geweldig een concert van de Dijk is, en weet hij hoe leuk het viva-forum is
Precies, Yeno.
quote:dorinke schreef op 27 september 2009 @ 17:15:

Haha HPL, erg he

Yep. Ik moet nu denken aan de beste vriend van Mr N. Terwijl wij samen knus en burgerlijk werden, was Vriend lekker aan het feesten en beesten. Soms gingen we nog wel mee (Mr N. vaker dan ik ) maar we bleven ook graag het weekend samen thuis. Dan at Vriend lekker mee, ging hij de kroeg in en wij met een filmpje (video toen nog) op de bank.

Tijdens zo'n etentje zei ik tegen Vriend: 'Je zult ons wel vreselijk saai vinden'. Zijn antwoord: 'Ik ben stinkend jaloers, wat jij saai noemt, noem ik gelukkig' En toen kregen we een heel verhaal over hoe mooi hij ons samen vond en hoe lief voor elkaar.

Vriend leeft niet meer (zelfmoord) en altijd als ik aan hem denk, denk ik ook altijd aan deze avond en wat hij zei. Dat maakt me dankbaar en doet me beseffen dat je moet geven. Want door te geven ontvang je en heb je meer te geven dus meer te ontvangen and so on.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven