Roddel
woensdag 4 mei 2011 om 20:40
Mijn vriendin heeft geroddeld over mij tegen een andere vriendin.. Ik heb natuurlijk ook wel eens mijn gal gespuwd , wat nu als het terugkomt bij mij. Heb haar al wel gemeld toen ik haar roddel heb vergeven dat ik ook wel eens over haar heb geroddeld.
Maar goed iedereen roddelt toch over elkaar ook vriendinnen?
donderdag 5 mei 2011 om 13:35
Roddelen heeft een belangrijke sociale functie. het versterkt groepsbanden. Aangezien mensen sociale dieren zijn en ze zeer ongelukkig zijn als ze eenzaam zijn, doen ze er veel aan om banden met bepaalde personen te verstevigen voooral als die hoger in een bepaalde groepshierarchie staan. Roddelen over iemand buiten die groep, zeker als het een verhaal is waarmee iemand van buiten de groep met een hogere status van zijn voetstuk valt, versterkt dan de band binnen die groep. En net als af en toe een leugentje om bestwil, vertellen de meeste mensen ook wel eens een sappige roddel. Juist degene die dat nooit doet, zal weinig vrienden hebben.
donderdag 5 mei 2011 om 14:15
Ik zie dat toch iets minder rooskleurig Kreng.
Roddelen binnen vriendschappen verziekt het vertrouwen, geeft ongewenste ruis, veroorzaakt achterdocht, onveiligheid en terughoudendheid, en helpt de intimiteit, die vriendschappen juist zo kenmerkt, volledig om zeep.
Wat jij hierboven zo keurig opdreunt, komt volgens mij uit "Roddelen op de werkvloer". Toch anders dan roddelen in vriendschappen.
Roddelen binnen vriendschappen verziekt het vertrouwen, geeft ongewenste ruis, veroorzaakt achterdocht, onveiligheid en terughoudendheid, en helpt de intimiteit, die vriendschappen juist zo kenmerkt, volledig om zeep.
Wat jij hierboven zo keurig opdreunt, komt volgens mij uit "Roddelen op de werkvloer". Toch anders dan roddelen in vriendschappen.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
donderdag 5 mei 2011 om 14:27
In vriendschappen wordt er dan weer vaak geroddeld over mensen buiten het vriendengroepje. Roddelen binnen het groepje ondermijnt idd de vertrouwensband, zeker omdat de roddel dan bijna altijd weer terugkomt bij degene over wie het gaat. maar als vriendinnen onder elkaar kun je rustig roddelen over het kontje van Pippa, (tenzij Pippa je beste vriendin of je zus is).
donderdag 5 mei 2011 om 15:42
quote:kizzzzz wrote on 04 May 2011 @ 20:40:
Mijn vriendin heeft geroddeld over mij tegen een andere vriendin.. Ik heb natuurlijk ook wel eens mijn gal gespuwd , wat nu als het terugkomt bij mij. Heb haar al wel gemeld toen ik haar roddel heb vergeven dat ik ook wel eens over haar heb geroddeld.
Je verwacht een bevestigend antwoord, zodat je geen gewetensbezwaren meer hoeft te hebben?
Ik roddel niet over vriendinnen, ik praat mét mijn vriendinnen. En dat kan zowel positief als negatief zijn, maar altijd rechtstreeks...
Je verwacht een bevestigend antwoord, zodat je geen gewetensbezwaren meer hoeft te hebben?
Ik roddel niet over vriendinnen, ik praat mét mijn vriendinnen. En dat kan zowel positief als negatief zijn, maar altijd rechtstreeks...