Ruzie zus

26-03-2010 02:12 101 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik weet niet echt wat ik met dit topic wil, misschien alleen van me afschrijven of weten wat jullie zouden doen/ervan denken...

Mijn situatie: kind 18 maanden, vriend al 15 in buitenland wegens studie, werk 3 dagen pw onregelmatige diensten, moeder vangt kind op vóór en na reguliere werktijden.

Situatie zus: kind 30 maanden, (ex)vriend kijkt amper naar kind om, werkt niet.

Sinds de geboorte van mijn kind lijkt het wel of mijn zus jaloers is. Ze irriteert zich aan het feit dat mijn moeder mijn kind opvangt en beweert dat mijn kind áltijd meer aandacht krijgt dan de hare.

Ze maakt dit soort opmerkingen steeds vaker naar mij toe en ik weet gewoon niet hoe ik hier mee moet omgaan. Ik heb mijn moeder momenteel écht nodig als opvang omdat ik soms om vijf uur 's ochtends begin en soms tot half elf 's avonds werk. Mijn zus werkt niet maar haar exvriend wilde tot voor kort niet voor hun kind zorgen zodat mijn zus even kon bijtrekken, uitslapen, uitgaan weet ik veel wat. Mijn zus is van mening dat omdat mijn moeder mijn kind opvangt dat haar dochter ook regelmatig bij mijn moeder terecht moet kunnen. Uiteraard vindt oma het leuk om op beide kinders te passen maar niet tegelijk, dat is gewoon te druk. Mijn zus kiest ook altijd dagen uit (waarvan ze weet dat ik werk) om aan mijn moeder te vragen of ze wil oppassen als mijn moeder dan nee zegt wordt ze helemaal gek. En begint het verhaal van voortrekkerij en meer aandacht geven aan de een weer van voor af aan.

Mijn vriend zegt dat ik er boven moet staan en het van me af moet laten glijden, mijn moeder zegt ook dat haar moet laten kletsen maar ik vind het zo irritant!

Vandaag is de bom gebarsten nadat zij mij voor de zoveelste keer ongevraagd opvoedkundig advies gaf met de opmerking erachter aan dat ik mijn dochter wat vaker moet corrigeren als ze dingen pakt die niet mogen. Ik zei dat ik vond dat haar dochter zelf niet zo heel best werd opgevoed en dat ik het zat was om te horen dat ze overal zo gigantisch op voorloopt voor haar leeftijd. Kind wordt de godganse dag opgehemeld :puke: en doet alles zó fantastisch.

Waarop mijn zusje zei dat ze mijn dochter een retard vond omdat ze nog niet echt praat.

Het liep natuurlijk gigantisch hoog op, ik voel me nu heel rot en ik ben helemaal klaar met mijn zus en haar gezeik.

Het is een beetje onsamenhangend maar ik heb geprobeerd het kort te houden wat ook niet helemaal gelukt is.
En het probleem is..........?
.
Een moeder doet het toch nooit goed als twee zussen in een concurrentiestrijd zitten Milo.
.
Wanneer worden jullie eens volwassen allebei?
Je vraagt dus wat wij ervan denken...

Ik denk dat je zus doodongelukkig is en in een nare positie zit. Dat afschuwelijk jaloerse gedrag zal pas veranderen als er wat aan haar situatie verandert. Misschien kan ze ook een (klein) baantje nemen en een oplossing voor kind vinden in opvang ofzo?

Het is echter maar de vraag of ze van jou suggesties wil aannemen want ze is al zo jaloers op jou. Ook weet ik niet of jij nog wel zin hebt in helpen.

Het lastigste is denk ik dat zij degene is die moet veranderen. En verandering is gewoon moeilijk!
Waarom moet die moeder de oplossing zijn? Zus van TO heeft blijkbaar grote problemen en één van de problemen is dat ze zich achtergesteld voelt t.o.v. TO. Of dat nu waar is of niet (iemand kan iets zo voelen, dat is nog niet hetzelfde als dat het feitelijk zo is), beide zussen zullen er samen uit moeten komen. Lukt dat niet, dan blijft de situatie slecht en zal de zus van TO proberen om via haar kind en het oppassen "bewijs" te krijgen dat ze of gelijkwaardig is, of achtergesteld word. En die arme moeder (die ook nog eens heel regelmatig oppast en waar zwaar op word geleund) zit lekker tussen 2 vuren.

TO, ga dus weer met je zus in gesprek, desnoods met een onafhankelijke derde erbij (oom of tante misschien?). Probeer een oplossing te vinden, al was het maar voor je moeder. Lukt dat niet, dan zul je je bij de situatie moeten neerleggen en in ieder geval met je zus moeten afspreken dat jullie je moeder hier buiten laten. Ik heb medelijden met die vrouw.
Je zus is gewoon ziekelijk jaloers. Niet werken omdat ze voor haar kind kan thuisblijven en dan opeens flippen omdat jij met 'n kind komt wat je bij jullie moeder kan brengen omdat jij wel werkt. Je zus heeft andere keuzes gemaakt en daar is ze nu opeens niet meer tevreden mee en reageert dat op jou af.

Qua man zit je allebei in 't zelfde schuitje: zowel in jouw als in haar geval heb je geen zak aan de vaders door de afwezigheid.

Je zus zou gewoon moeten gaan werken en dan is het aan je moeder om de dagen dat zij bereid is op te passen eerlijk te verdelen tussen jou en je zus, zodat zowel zij als jij óók andere opvang moeten regelen. Vind het eigenlijk al erg veel om je moeder 3 dagen per week voor je karretje te spannen, maar als zij daar okee mee is.
Ik denk dat jullie allebie niet zo op elkaar moeten letten.

Ik denk niet dat je zus perse jaloers is, ze voelt zich wel wat ongelukkig denk ik.

Misschien is ze gewoon wel ontzettend moe.

En kan je moeder dan echt niet een dagje schipperen met twee kleinkinderen over de vloer?

Niet dat het je moeders verantwoordelijkheid is trouwens.

Waarom jij en je zus naar elkaar toe de nadruk op de negatieve dingen willen leggen is mij een raadsel. Hoe lang is het geleden dat jij samen met je zus wat leuks bent gaan doen?
..popcorn?
Feitelijk is het zo dat jouw zus jou niets kan verwijten, maar met jullie moeder moet praten over haar gevoelens van achter getseld worden.

Jij hebt daar dus ook eigenlijk niks mee te maken, ook al maakt je zus af en toe een opmerking. Doe wat je moeder zegt laat het van je afglijden.

Je hoeft niet te reageren. En je hoeft ook niet te bewijzen dat iets wel of niet zo is.

Verwijs haar gewoon door naar waar ze wezen moet.

Dr ex, jullie moeder, etc..

En hou op met jezelf nog beter dan haar neer te willen zetten en help haar, help elkaar en ga eens werken aan een leuke zussen band buiten jullie moeder om.
..popcorn?
quote:nola schreef op 26 maart 2010 @ 07:03:

En kan je moeder dan echt niet een dagje schipperen met twee kleinkinderen over de vloer?

Niet dat het je moeders verantwoordelijkheid is trouwens.Waarom zou die moeder dat moeten doen? Als die moeder verstandig is dan zegt ze beide meiden voor reguliere opvang te gaan en gaat ze lekker oma spelen op momenten dat het háár uitkomt. Een moeder 3 dagen per week opzadelen met jouw verantwoording/werk vind ik echt wel veel, dat moet je eigenlijk al niet willen, zelfs al dringt de moeder in kwestie aan. Als die moeder niet werkt/met pensioen is laat haar dan lekker van haar vrij tijd genieten zonder dat je haar tussen 2 vuren plaatst.
Allereerst: wat rot voor jou, je zus en vooral je moeder. Het lijkt me vreselijk om je volwassen dochters zo te zien ruziën.

Dit is denk ik zo'n ruzie waarbij heel veel nare dingen gezegd worden (die jullie beiden niet zullen vergeten en ook weer tegen elkaar gaan gebruiken) die eigenlijk niets met de kern te maken heeft. Jij en je zus gunnen elkaar maar heel weinig. Jammer. Als zussen met jonge kinderen zouden jullie elkaar juist heel goed kunnen steunen. Jullie zouden bijvoorbeeld op elkaars kind kunnen passen. Jullie kinderen kunnen een fantastische relatie krijgen. Maar ik vermoed: het verleden zit dwars. Hoe erg weet ik natuurlijk niet. Maar er zijn in het verleden dingen gebeurt waar jullie nog niet over heen zijn. Het zou mooi zijn als er tussen jullie de wil was om elkaar iets te vergeven en ook om de ander iets te gunnen. Misschien moet oma toch maar eens op jullie beiden kinderen tegelijk oppassen. Zodat jullie zussen samen kunnen gaan wandelen in het bos ofzo, zodat jullie kunnen praten.

Veel succes.
quote:elninjoo schreef op 26 maart 2010 @ 07:11:

[...]

Waarom zou die moeder dat moeten doen? Als die moeder verstandig is dan zegt ze beide meiden voor reguliere opvang te gaan en gaat ze lekker oma spelen op momenten dat het háár uitkomt. Een moeder 3 dagen per week opzadelen met jouw verantwoording/werk vind ik echt wel veel, dat moet je eigenlijk al niet willen, zelfs al dringt de moeder in kwestie aan. Als die moeder niet werkt/met pensioen is laat haar dan lekker van haar vrij tijd genieten zonder dat je haar tussen 2 vuren plaatst.

Mee eens dus.

En wat heeft trouwens jouw vriend bezield om een studie te doen waarbij hij al meer dan een jaar in het buitenland zit TO? Of wat heeft jullie bezield om in deze fase aan een kind te beginnen zodat nu je moeder 3 dagen per week (ook nog eens op hele bizarre tijden) moet inspringen? Jij vind blijkbaar ook dat jij gewoon recht hebt op die oppasdagen omdat jij nu eenmaal werkt. Misschien is het ook die houding die er voor zorgt dat je zus zich zo ergert aan de hele situatie?

Als ik die moeder was, zou ik op geen van beide kleinkinderen meer willen passen totdat beide zussen de zaken onderling hadden uitgepraat. Wat een gezeik zeg!
quote:Miauww schreef op 26 maart 2010 @ 02:12:

beweert dat mijn kind áltijd meer aandacht krijgt dan de hare.

En dat is niet zo?

Mijn vriend zegt dat ik er boven moet staan en het van me af moet laten glijden, mijn moeder zegt ook dat haar moet laten kletsen maar ik vind het zo irritant!

Dus iedereen is het er over eens, het ligt aan je zus en je moet haar vooral niet serieus nemen. Is dat alleen hierbij zo, of gaat dat ook op in andere gevallen?

Kind wordt de godganse dag opgehemeld :puke: en doet alles zó fantastisch.

Misschien een poging om de aandacht van jullie te krijgen die ze denkt te missen?

ik ben helemaal klaar met mijn zus en haar gezeik.

Als je zus slim is, zoekt ze gewoon niet langer naar de bevestiging in haar familie, die ze toch niet zal krijgen.
Man, doe niet zo moeilijk, trek gewoon een leuk pak aan.
>> mijn moeder zegt ook dat haar moet laten kletsen

Als ze dat zo heeft gezegd dan klinkt dat niet bepaald liefdevol, alsof je moeder partij heeft gekozen voor jou.

Ik vind wel dat ze elke schijn van voortrekken moet vermijden, in dit geval: op geen van de kinderen meer passen. Ook jij zou dat de familierelatie niet moeten willen aandoen.
Wat erg dat jullie over de kinderen gaan vechten en daar elkaar over aanvallen.......
Mijn zusje is vorig jaar bevallen, en ik sta voor deze zomer op het programma. Onze kinderen zullen dan 9 maanden schelen. Ik zie er echt enorm naar uit om al die moederdingen te delen met mijn zus, samen over de leuke en minder leuke dingen te praten, en lekker met zijn allen bij oma en opa te logeren. Door beide moeder te worden/zijn is onze band alleen nog maar versterkt.

Wat geeft het nou als mijn moeder wat meer op de een of de ander past, of de mijne nog niet kan praten en of de hare haar veters nog niet strikken kan?

Ik zou zeggen, probeer hier zo snel mogeljk uit te komen, vermijdt elke vergelijking in negatieve zin vanaf nu, en probeer je zus uit de brand te helpen als ze een keer omhoog zit met de oppas. Je hebt zoiets moois samen als zussen, laat negativiteit en jaloersigheid dit nou niet kapot maken. Zoek het in de overeenkomsten, in de samenwerking.
Allereerst: iedereen voedt een kind op zoals hij/zij acht dat dat goed is. Dus zeggen dat een ander zijn kind stom is of de opvoedkunde afkraken vind ik nutteloos- je hebt er niks aan en krenkt alleen maar daarmee.

Dan het feit dat je zus bij jou aanklopt om iets dat je moeder moet beslissen vind ik raar. Je moeder is een volwassen vrouw dus kan deze beslissing zelf maken. Laat je zus het met je moeder uitvechten en houd je daar zelf inhoudelijk buiten.

Je moeder heeft - ga ik van uit - het beste met haar dochters en kleinkinderen voor en zal dus zelf een middenweg kiezen. Doet ze dat niet of niet goed dan is dat haar keuze, niet die van je zus en ook niet die van jou.
Als ik dit lees, dan denk ik dat zus er heel moe van is alles alleen te doen en dat ze noch van jou, noch van haar moeder enige steun krijgt.
quote:Linndaatje schreef op 26 maart 2010 @ 08:42:

Je moeder heeft - ga ik van uit - het beste met haar dochters en kleinkinderen voor en zal dus zelf een middenweg kiezen. Doet ze dat niet of niet goed dan is dat haar keuze, niet die van je zus en ook niet die van jou.

Helemaal eens...

Ergens vind ik het ook wel raar dat jij het normaal vindt dat je moeder oppast omdat jij een aantal dagen op bizarre tijden in de week werkt...

Als ik het goed begrijp dan past je moeder op en brengt je kind naar KDV op de normale tijden en zorgt je moeder dat je kind naar KDV komt en wordt opgehaald?

Dan heeft ze de zorg niet de hele dag en kan ze je zus (die ook tijd nodig heeft om bijv. te solliciteren of eventjes iets voor zichzelf te doen) toch ook helpen op die dag.

Ik kan me voorstellen dat je moeder zich nu ook in een spagaat voelt zitten... Of ze heeft heel duidelijk partij gekozen en dan kan ik me de reactie van je zus ook voorstellen.

Overigens denk ik dat het beter is om eens een keer wat leuks met je zus te gaan doen en te investeren in een leukere relatie met haar (zonder elkaars opvoedkunsten te becommentariëren)... Ik heb ook twee zussen met kinderen en we doen sommige dingen ook net even anders, maar kunnen juist wel goed en zelfs beter met elkaar opschieten sinds we kinderen hebben.
quote:Miauww schreef op 26 maart 2010 @ 02:12:

.Mijn situatie: kind 18 maanden, vriend al 15 in buitenland wegens studie, werk 3 dagen pw onregelmatige diensten, moeder vangt kind op vóór en na reguliere werktijden.

Situatie zus: kind 30 maanden, (ex)vriend kijkt amper naar kind om, werkt niet.Jouw vriend heeft tot nu toe ook niet echt naar jullie kind omgekeken, wel?
Ik vind jullie allebei heel kinderachtig en onvolwassen door zo op elkaar te reageren. Verder denk ik dat je zus vooral het gevoel heeft overal alleen voor te staan. Jullie moeder past te pas en te onpas op jóuw kind, maar niet op haar kind. Kan me haar gevoel wel een beetje voorstellen.
Peas on earth!
TO je begint je OP al met allerlei dingen over je zus op te noemen die jij niet vind kunnen..

Het spijt me zeer, maar ergens snap ik je zus heel goed. Ze wil ook wat hulp en steun in haar leven. En dat krijgt ze niet. En jij vind jezelf nogal zielig omdat je vriend in het buitenland zit en dus vind je het vanzelfsprekend dat jouw moeder er wel voor jou is maar niet voor je zus...

Waar zijn de ouders van jouw vriend? En idd waarom hebben jullie deze keuzes gemaakt?? Had je niet kunnen wachten met kinderen tot je vriend klaar was met leren of had hij de studie niet kunnen verschuiven tot dat je kindje wat groter was of de situatie iets makkelijker was?

Ik vind dat je erg makkelijk voorbij gaat aan het feit dat jouw kind ook daadwerkelijk meer aandacht krijgt van oma en dat zus gewoon een schreeuw om aandacht doet.

Je stelt jezelf nou ook niet echt liefdevol op naar je zus toe...

En boven op alles... t klinkt echt heel gezellig bij jullie.. Om elkaar zo door het slijk te halen.. jeetje...
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Mijn zoon van ruim twee praat ook nog niet zoveel, maar als íemand hem, of we nou ruzie hebben of niet, óóit een retard zou noemen, geloof ik niet dat ik diegene ooit nog zou hoeven zien.

Sorry, geen constructieve reactie verder, maar ik dit raakt me echt, dat mensen zo kunnen denken.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven