samenwonen twijfels

11-01-2010 09:53 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
sinds een halfjaar hebben ik en me vriend het over samenwonen

ik ben altijd heel enthousiast geweest over het zoeken naar huisjes en meubels..maar toch heb ik twijfels. Ik zie mijzelf nog niet echt het huisje boompje beestje gedoe doen, dus het koken als ik uit mijn werk kom de was etc. Momenteel woon ik nog thuis (ik ben 20) en ik vind het eigenlijk wel prima, als ik uit mijn werk kom staat het eten klaar..ben ik gewoon te makkelijk of te bang? ik weet niet hoe ik dit moet plaatsen en ik ben heel erg verward.
Waarom heb je geen zin op jezelf te gaan wonen? Omdat je dan alles zelf moet doen? Ik denk dat het een normaal levensproces is hoor, eerst op jezelf gaan wonen, leren om alles zelf te doen. Ik bedoel: Als je ooit gaat samenwonen is het toch fijn dat je die dingen al weet? En woont jouw vriend ook nog thuis? Dan zou het voor hem ook een goede zaak zijn eerst eens voor zichzelf te leren zorgen.

Want straks verwacht hij dat jij de taak van zijn moeder overneemt....

Waarom ik het belangrijk vind om eerst alleen te gaan wonen? Om jezelf en je (levens)wensen beter te leren kennen, om te leren jezelf te vermaken, om te leren alleen te zijn, zodat je niet afhankelijk wordt/bent van anderen..
quote:HoiPippiLangkous schreef op 11 januari 2010 @ 10:45:

[...]

Neenoupoehgohhebjijhetffdrukkerdanmensendienietmeerbijpapsenmamswonen

Zo, evn ontcijferen (of ontletteren) maar dn weet ik wel wat er staat .

Jij vind het wel best bij je ouders. Hoeft niet veel te doen thuis en twijfelt of je wel wil samenwonen. Blijf lekker even thuis wonen en bekijk het nog even aan met je relatie....
Nee echt?
bedankt voor alle reacties, ik krijg het nu allemaal langzaamaan op een rijtje
quote:unknownwoman schreef op 11 januari 2010 @ 10:51:

ik zit er nu vooral mee dat mijn vriend boos is.. k begrijp het volkomen vanaf zijn kant, maar ik denk dat ik het van zijn kant wel had geaccepteerd..als je echt van elkaar houdt kun je wachten toch?

Dit is wel een andere vraagstelling dan in je TO.

Vriend is boos omdat je het eerder best/leuk/geweldig vond om te gaan samenwonen maar trekt het daarna weer in. Ik zou ook teleurgesteld zijn als je toch niet gaat samenwonen omdat je twijfels/het gewoon goed hebt bij je ouders en dus niet wil samenwonen.
Nee echt?
Waarom is je vriend boos? Heb je uitgelegd wat je twijfels precies inhouden? Hoe kijkt hij aan tegen het eerst allebei alleen wonen en daarna samenwonen?

Dat hij boos is begrijp ik ook wel, de argumenten die jij gebruikt willen echter nog wel verschil kunnen maken.
Ik werk 4x9 en mijn vriend fulltime, dus op de dagen dat ik werk, kookt hij. Ideaal.

Ontopic denk ik dat je niet moet gaan amenwonen als je nog helemaal de behoefte niet hebt om zelfstandig te zijn. Ik ben destijds juist uit huis gegaan omdat ik zelf wilde bepalen wat ik at, hoelaat ik opstond, hoe laat ik thuiskwam enz enz... (Wel meteen soort van gaan samenwonen, in hetzelfde studentenhuis, waar wij een verdieping hadden en een ander stel de andere verdieping).

Meteen een huis kopen als je nog helemaal niet gewend bent om zelfstandig een huishouden te draaien lijkt me een behoorlijk grote stap, die je een hoop stress en spanning kan opleveren, wat ook ten koste van je relatie kan gaan.

Ik zou eerlijk tegen je vriend zeggen dat je amen een huis kopen nu nog niet ziet zitten, en dat dat niks met liefde te maken heeft. Is het een optie om eerst samen iets te huren? Dan heb je toch net iets minder fianciele sores als het mis mocht gaan, en kun je als het goed gaat, over een jaar of twee alsnog samen iets kopen.

Begin in ieder geval al eens met je ouders an te bieden dat jij vanaf nu twee avonden in de week kookt. Dan wen je alvast aan het feit dat je dat straks moet doen.
hij wil gewoon met mij samenwonen, ik heb hem al eens voorgesteld om eerst alleen te gaan wonen, maar hij zegt dat hij daar geen behoefte aan heeft.
quote:unknownwoman schreef op 11 januari 2010 @ 10:23:

sopsie, wat waren jouw grootste twijfels? heb je er lang over getwijfeld?

Mij twijfels gingen neit over of ik wel zonder mijn ouders kon, want daar was ik vrij snel van overtuigd. Ik had er ook behoefte aan om het huis uit te gaan, om zelf mijn zaakjes te regelen etc. Het enige waar ik over twijfelde was of ik bij mijn vriend zou gaan wonen, of op mijzelf zou gaan.. Maar aangezien ik student bent en moet leven van een bijbaan, twijfelde ik of ik het financieel wel ging redden alleen.

Ook vroeg ik mij af of onze relatie wel op dat punt zat ( we hadden destijds 3 jaar een relatie) en als ik bij hem ging wonen, had ik geen poot om op te staan m.b.t. het eigendom van zijn huis. Toen mijn moeder zei; als het niet werkt, kom je weer naar huis, heb ik de knoopdoorgehakt en ben bij hem gaan wonen. Ik had ( en heb nog steeds) in mijn achterhoofd, dat ik altijd naar mijn moeder kan als het misgaat. Dat gaf mij zekerheid om deze stap te nemen.

Financieel red ik het nu heel erg goed. We delen de kosten van gas-water-electra, en hebben een gezamenlijke rekening voor boodschappen en dat soort dingen. We hebben ieder nog gewoon een eigen rekening waar ik zelf dingen van doe. Het enige verschil is dat ik geen hypotheek betaal. Hij wilde ook geen huur van mij hebben, want hij wilde niet aan mij verdienen.

Zo hebben wij het geregeld.. En het gaat tot nu toe nog erg goed! Financieel gezien, maar ook emotioneel gezien gaat het goed. De relatie tussen mijn moeder en mij is ook anders, en beter, sinds ik niet meer thuis woon.

Ik was er gewoon aan toe
quote:unknownwoman schreef op 11 januari 2010 @ 10:59:

hij wil gewoon met mij samenwonen, ik heb hem al eens voorgesteld om eerst alleen te gaan wonen, maar hij zegt dat hij daar geen behoefte aan heeft.Om dezelfde reden als jij? Iemand zal toch echt de afwas moeten doen en koken. Hebben jullie het daar al goed over gehad samen?
Als je twijfelt zou ik het zeker nog niet doen!

Als je zelfstandig wilt zijn ga dan eerst op jezelf wonen, daarna kun je altijd nog kijken of je samen een huisje wilt!

Je bent nog jong en het is best een grote stap!

Wees wel eerlijk tegen je vriend dat je twijfelt en nog even wilt wachten! If it is meant to be dan maakt een jaartje meer ook niet uit...
quote:Ginn schreef op 11 januari 2010 @ 11:00:

[...]

Om dezelfde reden als jij? Iemand zal toch echt de afwas moeten doen en koken. Hebben jullie het daar al goed over gehad samen?daar hebben we het nog niet echt over gehad, hij wil gewoon samenwonen met mij om vaker bij mij te zijn zegt hij. zijn zus is ook al 2 jaar de deur uit(ze was toen 19) zijn ouders vinden mij ook zeuren (vinden waarschijnlijk meerdere)
quote:unknownwoman schreef op 11 januari 2010 @ 10:59:

hij wil gewoon met mij samenwonen, ik heb hem al eens voorgesteld om eerst alleen te gaan wonen, maar hij zegt dat hij daar geen behoefte aan heeft.

Bij deze uitspraak gaat het een beetje kriebelen bij me.

Zijn zijn behoeftes belangrijker dan de jouwe?
Voor mij niet. hij geeft wel aan dat hij me niet wil overhalen omdat hij bang is dat ik over een paar maanden alsnog spijt heb van mijn besluit.
Ik vind niet echt dat je zeurt eigenlijk, je hebt twijfels en die lijken mij wel gegrond. Het kan natuurlijk goed gaan maar als je niet met elkaar bespreekt hoe jullie het samenwonen gaan 'aanpakken' kan het weleens zijn dat jullie verwachtingspatroon nogal uit elkaar ligt. Misschien is het wel een goed idee om te bespreken hoe jullie het voor je zien, het samen wonen. Jij werkt en doet een studie, wat doet hij? Jij bent in ieder geval druk en zal thuis moeten studeren, wat verwacht hij van jou? Dat je altijd tijd hebt om leuke dingen te doen samen, dat je het huishouden doet? En omgekeerd, wat verwacht jij van hem? Daar zou ik het samen eens over hebben voordat je besluit samen te wonen.
Daar hebben we het gister toevallig over gehad, hij zegt dat hij totaal niet van mijn verwacht dat ik alles alleen ga doen, hij werkt 40 uur per week.
Bij twijfel niet doen idd.

Maar ik vind je gemakzucht van thuis wonen wel een beetje zorgbarend. Je bent 20 jaar, dan komt de tijd toch eens dat je je eigen afwas moet doen.

Ik was 18 toen ik stond te springen om een beetje zelfstandigheid. Ben op kamers gegaan en is me heel goed bevallen (nog steeds). Ga na volgend schooljaar gaan samenwonen (ben dan 21) en heb er enorm veel zin in .
behalve het koken doe ik thuis al alles. ik betaal alles van mezelf en kostgeld ik doe mijn eigen was en ik maak het huis schoon omdat mijn moeder dit niet verder kan opbrengen naast haar werk ivm een spierziekte.
Doet je vriend nu wat in huis? Zo niet, dat gaat waarschijnlijk niet ineens veranderen als je gaat samenwonen.

Maar goed, jij twijfelt dus ik zou nog even wachten. En ook al wil hij niet eerst alleen wonen, jij kunt dat natuurlijk wel doen.
Dan ben jij dus gewend de handen uit de mouwen te steken, maar je vriend niet. Hij wil vaker bij je zijn...maar dat vind ik geen doorslaggevende reden om dan te gaan samenwonen. Als je zo twijfelt moet je iets niet doen. Dat is niet alleen voor samenwonen, maar dat geldt voor alles vind ik. Die twijfel is er niet voor niets. Je zegt dat je al 5 jaar samen bent, dan was je dus 15....persoonlijk vind ik dat iemand van 15 gewoon lekker vrijgezel moet zijn en het leven moet ontdekken. Maar goed, wie ben ik...
quote:Nammma schreef op 11 januari 2010 @ 11:26:

Dan ben jij dus gewend de handen uit de mouwen te steken, maar je vriend niet. Hij wil vaker bij je zijn...maar dat vind ik geen doorslaggevende reden om dan te gaan samenwonen. Als je zo twijfelt moet je iets niet doen. Dat is niet alleen voor samenwonen, maar dat geldt voor alles vind ik. Die twijfel is er niet voor niets. Je zegt dat je al 5 jaar samen bent, dan was je dus 15....persoonlijk vind ik dat iemand van 15 gewoon lekker vrijgezel moet zijn en het leven moet ontdekken. Maar goed, wie ben ik...dat zeggen er meer..maar het is zo gegaan en ik heb er nooit spijt van gehad. ik zie mijzelf ook echt niet met een ander.
Blijf lekker thuis, waarom zou je weg moeten?
quote:unknownwoman schreef op 11 januari 2010 @ 11:27:

[...]

dat zeggen er meer..maar het is zo gegaan en ik heb er nooit spijt van gehad. ik zie mijzelf ook echt niet met een ander.Nee...nu nog niet nee.
quote:unknownwoman schreef op 11 januari 2010 @ 11:27:

[...]

dat zeggen er meer..maar het is zo gegaan en ik heb er nooit spijt van gehad. ik zie mijzelf ook echt niet met een ander.

Goed zo, laat je vriend gewoon weten dat het niet aan hem ligt maar dat jij er nog niet aan toe bent, dat doet niets af aan je liefde voor hem.

Verder klink je als een zelfstandige meid die goed van zich af kan bijten, ik denk dat ondanks al het advies dat je krijgt zelf al weet wat je te doen staat.
quote:unknownwoman schreef op 11 januari 2010 @ 11:19:

behalve het koken doe ik thuis al alles. ik betaal alles van mezelf en kostgeld ik doe mijn eigen was en ik maak het huis schoon omdat mijn moeder dit niet verder kan opbrengen naast haar werk ivm een spierziekte.

Heeft je moeder andere hulp als jij weggaat of blijf je dat erbij doen?

Dan snap ik je twijfels helemaal.
Je bent nog niet aan samenwonen toe lees ik. Dan blijf je lekker nog een tijdje thuis wonen. Je bent nog jong.

Goed dat je naar jezelf luistert.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven