(Schoon) Ouders financieel ondersteunen?

13-09-2022 21:38 280 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Gezien de hoge gas prijzen etc hebben sommige mensen het financieel wat zwaarder.
Nu vroeg ik me af of er mensen zijn die hun (schoon) ouders financieel ondersteunen.

Bij ons is dt op dit moment nog niet aan de orde maar lijkt in de nabije toekomst wel noodzakelijk. Dit heeft met name te maken met vervroegd pensioen en interen op spaargeld. Nu hebben mijn partner en ik nogal verschillende meningen. Hij is van mening dat ouders hun uitgavenpatroon zelf mogen bepalen en wij dan eventueel bij springen in maandelijkse lasten. Ik ben van mening dat er gekeken moet worden naar mogelijkheden om te bezuinigen en exhorbitante uitgaven vermeden. ( Het gaat hierbij niet om boodschappen etc, maar luxe producten denk aan vakanties, uitjes, nieuwste iphone met abbo etc)

Ouders hebben afgelopen jarig het er flink van genomen, 2 nieuwe autos, dure reisjes, nieuwe keuken, ebikes etc. Ik gun het ze van harte maar toen al gewaarschuwd dat het geld niet oneindig is.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
Lorem_Ipsum schreef:
14-09-2022 10:22
Ik laat mijn ouders niet verpieteren, mocht het allemaal vreselijk tegen zitten. Maar als ze daar nu willens en wetens met ramkoers op af stevenen, dan vind ik dat wel veelgevraagd.

Bij mijn moeder speelt nu het probleem dat we eigenlijk een gelijkvloers appartement voor haar zouden willen kopen, maar die zijn verhoudingsgewijs erg duur. Dus we keken ook naar opties van gedeelde hypotheken etc. Maar dat zou mij belemmeren in het kopen van een eigen nieuw huis, want zoveel hypotheek kan ik nou ook weer niet krijgen. Mijn moeder heeft dat dus meteen afgekapt: “jij moet nog heel lang, je hebt nog veel leven voor je, dat is veel belangrijker”.
:flirting: Alleen dan is het helemaal kut dat je niet zoveel kunt.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Zijn er suggesties om dit bespreekbaar te maken met (1) de man en (2) de schoonouders?

Ik heb wat suggesties:
Met je man bepalen wat jullie waarden zijn, en bij elkaar blijven: samen optrekken. Er is vast een grens te verzinnen waar jullie allebei willen bijdragen: Als de thermostaat op 18 moet ofzo.
Maar begin er mee om het uit te spreken. Want jullie grens wordt nu bepaald door de schoonfamilie, en de grens is: Als de 3e vakantie niet door kan gaan.

En met de schoonfamilie: Vooral niet, echt nooit, aanwijzen waar ze op kunnen besparen. Nooit, nooit nooit doen.
Datzelfde geldt als je geld gaat geven: Je kunt niks vinden van wat ze er mee doen.
kooktmetknoflook wijzigde dit bericht op 14-09-2022 10:54
41.65% gewijzigd
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Susan schreef:
13-09-2022 22:06
Als wij het breder zouden hebben dan mijn ouders (wat nu niet zo is) en zij zouden in de problemen komen zou ik graag helpen. Zij hebben mij ook altijd financieel gesteund als het nodig was.

Wat me hier tegenstaat is dat ze er al op anticiperen dat jullie bijspringen - en je man ook. Van tevoren zeggen dat ze gewoon doorgaan met het huidige uitgavenpatroon en er dan op rekenen dat jullie bijbetalen vind ik raar. Wat ze van jullie verwachten, het overnemen van de hypotheek, vind ik echt absurd.
Dit zou mij inderdaad ook heel erg tegenstaan hoor.
viva87 schreef:
14-09-2022 08:40
Heeft je partner vaker moeite om voor zichzelf/voor jullie op te komen als het om zijn ouders gaat?
Hij is (denk ik?) zo opgevoed dat zijn ouders centraal staan. Ik vind het zelf egoïstisch van de ouders, in mijn optiek zou het om de kinderen moeten draaien.

Wij hebben mijn ouders aangeboden bij te springen. Ze hebben het niet breed, wij kunnen het missen. Maar hun eerste reactie was: “Absoluut niet! Jullie moeten het goed hebben. Ik heb liever dat je het op een rekening zet voor onze kleinkinderen. Die moeten kunnen studeren e.d., wij redden ons wel met minder.” Laat staan dat ze op vakantie gaan 🤦‍♀️

Mijn partner heeft opzich geen moeite voor zichzelf op te komen. Maar hij accepteert wel bizar veel van met name zijn moeder. De grenzen worden wel getrokken, maar het blijft belangrijk dat ze het "goed" hebben. Ons verschil van mening zit echt de mate van "goed" hebben. Op een houtje bijten hoeft van mij niet, maar ons de hypotheek laten dragen om zelf gratis te wonen zodat ze vaker op vakantie kunnen vind ik bizar.

Gelukkig is vivaforum erg eensgezind hierover! Mijn man krabbelt inmiddels ook wel terug, en gaat eerst maar eens kijken of er iemand kan helpen met de budgetering, op mijn advies wel een neutraal persoon.
Mooi, dan is jouw missie iig geslaagd. Zonder ruzie een beetje realiteitszin bij je man bijbrengen :cheer2:
Goed om te lezen TO!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Goed om te lezen, TO.
Een neutraal persoon voor budgetadvies is het beste.

Jij hoeft niet de energierekening van schoonouders te betalen,
zodat zij op vakantie naar de Malediven kunnen.
Zoek eens een andere hobby
Ik ken ouderen die dierenoppas zijn.
Ze verblijven gratis in een huis van een ander
in ruil voor
dagelijks de kippen voeren
of de dwergpony borstelen.
Dat is hun vakantie.
Zo kan het ook.
To hier moet je echt mee uitkijken! Jullie kunnen wellicht zelf in de moeilijkheden komen. Er is een groot verschil tussen echte armoede (waarbij ik direct zou helpen) of verkwisting of verkeerde bestedingen. Daar kan je eigenlijk niets van zeggen. Maar de gevolgen ziin voor henzelf.

Verkoop een dure auto en ga niet op vakantie. In plaats daarvan kunnen ze zonnepanelen laten leggen!

Laat een energie adviseur van de gemeente komen.
Wij ondersteunen onze (schoon)ouders wel. Schoonouders zijn al in de 70 en houden weinig over. Mijn man en mijn schoonzus betalen alle extra's eigenlijk, dus juist wél voor de luxe. Gewoon omdat ze hun ouders dat gunnen, zo in hun laatste jaren, omdat het lieve mensen zijn die altijd voor ze klaar hebben gestaan en nog steeds :heart:
CHL schreef:
14-09-2022 20:46
Wij ondersteunen onze (schoon)ouders wel. Schoonouders zijn al in de 70 en houden weinig over. Mijn man en mijn schoonzus betalen alle extra's eigenlijk, dus juist wél voor de luxe. Gewoon omdat ze hun ouders dat gunnen, zo in hun laatste jaren, omdat het lieve mensen zijn die altijd voor ze klaar hebben gestaan en nog steeds :heart:
Maar dat vind ik dus heel anders dan de situatie van TO. Jouw schoonouders doen hun best en betalen hun eigen vaste lasten en jullie geven ze de extra's omdat jullie ze die gunnen. Zij roepen niet dat ze willen dat jullie hun vaste lasten betalen zodat zij 3x op vakantie kunnen en 2 auto's kunnen kopen etc.
CHL schreef:
Dat is lief. Maar het uitgangspunt is als heel anders.
CHL schreef:

Dit is een andere situatie.
Jouw schoonouders zijn niet naar een luxe resort in Bali gevlogen
om vervolgens te verwachten dat je hun hypotheek ging spekken.
evelien2010 schreef:
14-09-2022 15:59
Verkoop een dure auto en ga niet op vakantie. In plaats daarvan kunnen ze zonnepanelen laten leggen!

Laat een energie adviseur van de gemeente komen.
Dat is echt lastig, want dat nemen mensen niet van anderen aan. You can't push on a string.

Het is ook niet dat ze het zelf niet kunnen zien, en dat ze verbijsterd kijken als iemand voorstelt om de 2e auto of 2e vakantie op te geven.
Het ligt zo voor de hand dat ze dat zelf ook wel snappen.
Ze willen het alleen niet!

Voor TO:
Ga dat gesprek eens aan met je man. Waar liggen jullie waarden? Wat betekent het dat jullie ouders het goed hebben? Wat betekent 'het goed hebben' voor jullie?
Want het probleem is dat als iemand anders gaat winkelen met jou portemonnee. Je bent helemaal overgeleverd aan het vermogen van de ander om zich in te houden. En aangezien die het al normaal vindt om met andermans portemonnee te shoppen is dat vermogen niet heel groot.

Als jullie het zelf 'goed' hebben, is er dan nog geld over waar je geen bestemming voor hebt? Auto betaald, vakantie betaald, pensioen op orde en tóch nog wat geld over? Dan kun je het pijnloos aan je schoonouders geven.
Als dat niet zo is, dan moeten jullie dus bezuinigen, iets opgeven - allemaal zodat je schoonouders dat niet hoeven.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
CHL schreef:
Ik ondersteun niet, maar ik geef wel veel. Een kledingstuk of parfum dat ze op het oog heeft, of lekker uit eten, kaarten voor theater, dat soort dingetjes. Maar geen structurele, maandelijkse bedragen. Gewoon wat ik weet dat ze leuk vindt.
Explorista schreef:
14-09-2022 15:33
Ik ken ouderen die dierenoppas zijn.
Ze verblijven gratis in een huis van een ander
in ruil voor
dagelijks de kippen voeren
of de dwergpony borstelen.
Dat is hun vakantie.
Zo kan het ook.
die mini-boerderij heeft het slim bekeken!
KooktMetKnoflook schreef:
15-09-2022 09:07
Dat is echt lastig, want dat nemen mensen niet van anderen aan. You can't push on a string.

Het is ook niet dat ze het zelf niet kunnen zien, en dat ze verbijsterd kijken als iemand voorstelt om de 2e auto of 2e vakantie op te geven.
Het ligt zo voor de hand dat ze dat zelf ook wel snappen.
Ze willen het alleen niet!

Voor TO:
Ga dat gesprek eens aan met je man. Waar liggen jullie waarden? Wat betekent het dat jullie ouders het goed hebben? Wat betekent 'het goed hebben' voor jullie?
Want het probleem is dat als iemand anders gaat winkelen met jou portemonnee. Je bent helemaal overgeleverd aan het vermogen van de ander om zich in te houden. En aangezien die het al normaal vindt om met andermans portemonnee te shoppen is dat vermogen niet heel groot.

Als jullie het zelf 'goed' hebben, is er dan nog geld over waar je geen bestemming voor hebt? Auto betaald, vakantie betaald, pensioen op orde en tóch nog wat geld over? Dan kun je het pijnloos aan je schoonouders geven.
Als dat niet zo is, dan moeten jullie dus bezuinigen, iets opgeven - allemaal zodat je schoonouders dat niet hoeven.
Sowieso een goed idee om zo'n gesprek te hebben, dan weet je ook weer hoe jullie beiden denken over de gezamelijke kosten ed.
m-april schreef:
14-09-2022 21:50
Maar dat vind ik dus heel anders dan de situatie van TO. Jouw schoonouders doen hun best en betalen hun eigen vaste lasten en jullie geven ze de extra's omdat jullie ze die gunnen. Zij roepen niet dat ze willen dat jullie hun vaste lasten betalen zodat zij 3x op vakantie kunnen en 2 auto's kunnen kopen etc.
Dat zouden ze nooit willen, maar ergens is het lood in oud ijzer, in mijn ogen dan. Ze zijn as we speak op hun 3e vakantie dit jaar, maar goed, ook op vakantie doen ze zuinig aan.
CHL schreef:
15-09-2022 10:16
Dat zouden ze nooit willen, maar ergens is het lood in oud ijzer, in mijn ogen dan. Ze zijn as we speak op hun 3e vakantie dit jaar, maar goed, ook op vakantie doen ze zuinig aan.
huh?
ik vind dat wel vreemd hoor
ze kunnen zich toch geen vakanties permitteren?
Ik ben 'denk ik' erg hard in deze.. maar ik ga géén financiële ondersteuning aan ouder/schoonouders verlenen.
Beide wonen in afbetaalde kasten van huizen, en als dat te duur blijkt geworden, ga ik daar niet voor bloeden.
Ik verwacht mijn eigen kinderen al absurd lang te moeten blijven huisvesten en onderhouden als gevolg van alles wat er vandaag de dag gaande is.. ik kan daar niet nog eens een paar man bij op de schouders toenemen.
Mijn echtgenoot heeft al eens (zonder mijn medeweten) een héél flink geldbedrag naar zijn vader overgemaakt, want hij zat effe heel krap. Ging niet om een paar honderdjes zeg maar..
Ik ben daar erg boos over geweest. Want schoonpa 'die effe krap zat' heeft een loods vol met oldtimers staan, is dol op vaak op vakantie gaan, duur eten en drinken en bewoond een villa waar 3 gezinnen inpassen.. en dan het handje bij je zoon ophouden.
Ik ga daar dus nóóit aan beginnen.
Hypotheek overnemen??
Nóóit!
Vekl schreef:
14-09-2022 12:47
Mijn partner heeft opzich geen moeite voor zichzelf op te komen. Maar hij accepteert wel bizar veel van met name zijn moeder. De grenzen worden wel getrokken, maar het blijft belangrijk dat ze het "goed" hebben. Ons verschil van mening zit echt de mate van "goed" hebben. Op een houtje bijten hoeft van mij niet, maar ons de hypotheek laten dragen om zelf gratis te wonen zodat ze vaker op vakantie kunnen vind ik bizar.

Gelukkig is vivaforum erg eensgezind hierover! Mijn man krabbelt inmiddels ook wel terug, en gaat eerst maar eens kijken of er iemand kan helpen met de budgetering, op mijn advies wel een neutraal persoon.

Gratis wonen bestaat niet. Ze zouden dan de woning van jullie moeten gaan huren.
Lila-Linda schreef:
15-09-2022 10:19
huh?
ik vind dat wel vreemd hoor
ze kunnen zich toch geen vakanties permitteren?
De vakanties zijn ook allemaal gekregen, dus cadeautje voor hun 55-jarig huwelijk, we zijn een week met heel de schoonfamilie weggeweest in de meivakantie en de vakantie nu is een cadeautje voor hun beider verjaardagen.

Dat bedoel ik dus ook te zeggen, mijn schoonouders hebben het goed, omdat hun kinderen het goed hebben. Overigens zijn wij geen van allen rijk, en dat zullen we vermoedelijk ook nooit worden gezien onze mindset :proud:
Als het nu pas duidelijk wordt dat ze in de problemen (kunnen) gaan komen en ze vanaf nu daarom hun best gaan doen om te besparen dan zou ik zeker bijspringen. Ook als ze in het verleden wel geld over de balk hebben gesmeten.
Maar als ze nu nog steeds niet bereid zijn om in te leveren dan mogen ze het zelf uitzoeken.

Gaan ze het dan straks met hun pensioen wel redden? Of verwachten ze dan nog steeds dat jullie hun levensstijl financieren?
Overigens zit ik in de generatie waar onze ouders het beter hebben dan wijzelf dus dat is makkelijk praten :proud:
Ik vind het dan weer gek dat mijn schoonouders mijn schoonzusje financieel blijven ondersteunen, ook al is ze inmiddels bijna 30 en heeft ze een fulltime baan. Maar goed, daar heb ik niks mee te maken, niet mijn geld.
AnAppleADay schreef:
15-09-2022 10:52
Overigens zit ik in de generatie waar onze ouders het beter hebben dan wijzelf dus dat is makkelijk praten :proud:
dat geldt vast voor de meeste van ons. Het idee dat iedere generatie het beter krijgt dan de vorige, is een stille dood gestorven
En ik heb het best goed, na ook lange jaren van nooit een cent overhouden, maak me vooral zorgen om mijn kinderen.
Ons plan is dan ook, als we straks erven van onze ouders, dat een generatie te laten overslaan en gebruiken voor de kinderen. Wij redden ons wel.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven