(Schoon) Ouders financieel ondersteunen?

13-09-2022 21:38 280 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Gezien de hoge gas prijzen etc hebben sommige mensen het financieel wat zwaarder.
Nu vroeg ik me af of er mensen zijn die hun (schoon) ouders financieel ondersteunen.

Bij ons is dt op dit moment nog niet aan de orde maar lijkt in de nabije toekomst wel noodzakelijk. Dit heeft met name te maken met vervroegd pensioen en interen op spaargeld. Nu hebben mijn partner en ik nogal verschillende meningen. Hij is van mening dat ouders hun uitgavenpatroon zelf mogen bepalen en wij dan eventueel bij springen in maandelijkse lasten. Ik ben van mening dat er gekeken moet worden naar mogelijkheden om te bezuinigen en exhorbitante uitgaven vermeden. ( Het gaat hierbij niet om boodschappen etc, maar luxe producten denk aan vakanties, uitjes, nieuwste iphone met abbo etc)

Ouders hebben afgelopen jarig het er flink van genomen, 2 nieuwe autos, dure reisjes, nieuwe keuken, ebikes etc. Ik gun het ze van harte maar toen al gewaarschuwd dat het geld niet oneindig is.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
KooktMetKnoflook schreef:
13-09-2022 23:47
Dat is best wel bizar want het kan dus niet.

Ik zou in zo'n geval misschien wel auto's en fietsen en vakanties gaan tellen: Als ik zelf één vakantie heb en zij 2 auto's en 3 vakanties ... zien ze dan zelf niet dat het een beetje scheef is?

Vreselijke ideeën. Dus we gaan niet isoleren of de thermostaat lager zetten of korter dan een half uur douchen - want de GWL rekening wordt door een ander opgepakt.
Weet je wat er dan gebeurt?
Dat je ziet dat het jullie bijvoorbeeld lukt om een kwart op je verbruik te besparen en dat je bij hen ziet dat er niets verandert.
Dat gaat steken.

En je man moet eens uitleggen wat hij bedoelt met 'op het moment dat het niet meer lukt'. Wat is dat, als het niet meer lukt om met de 3e vakantie te gaan?

Weet je wat?
Stel voor dat ze een krediet of lening nemen bij een bank.
Dat legt subtiel de vinger op de zere plek: Ze hebben namelijk geen zin in iemand die een grens trekt, of zijn geld terug wil.
Als ze dat afwijzen, is dat een duidelijk teken aan de wand
.
"wij hebben een lening nodig om onze vaste lasten te betalen"
"Maar mevrouw/meneer, u komt prima rond"
"Maar anders kunnen we niet op vakantie, nu kunnen we het er nog van nemen, straks hebben we aow en is het voorbij"
"Hoe wilt u dan aflossen met een AOW?"
"Als we ooit overlijden kan ons huis verkocht worden.."
hetjuistebesluit wijzigde dit bericht op 14-09-2022 07:36
3.67% gewijzigd
en gaat je man jullie kinderen (als jullie die hebben) al voorbereiden dat hij ook eerder met pensioen gaat en van hen verwacht dat ze dat gaan financieren?
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Als het water hen écht aan de lippen staat wil ik best helpen.

Als er daarentegen nog 2 auto's, 2 gloednieuwe fietsen, ... op de oprit staan gaan ze eerst maar kijken hoe ze zelf kunnen besparen.

En nope, dan hoeft niet alles direct buiten (1 auto kan best handig zijn bijvoorbeeld anders mag je man hen weer overal naartoe rijden), maar wel eventueel een deel.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Als het verschil in mening zo groot is tussen man en jij zou ik trouwens zorgen dat er 2 rekeningen zijn.

Zodat hij niet op een dag toch jullie gezamenlijke geld in zijn ouders reisjes begint te steken.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
La_Galette schreef:
13-09-2022 22:24
Ik ben van mening; of je geeft geld of je geeft het niet. Maar niet onder voorwaarden, dat is garantie voor gezeik.

Hebben ze problemen met hun budget te beheren, dan zou ik ze liever richting een financieel coach sturen.
Ik snap de gedachte, maar zo werkt het niet. De meeste kinderen -als ze het kunnen missen- willen best helpen bij ouders die hun best doen, maar desondanks te kort komen. Maar als je niet eens je best doet en niet van plan bent je leefstijl aan te passen, dan zou je daar geen voorwaarden aan mogen stellen? Terwijl je ook kunt zeggen: luister, Hans en ik kunnen 200 p.m. missen zodat jullie niet in de stress hoeven te zitten om de energierekening, maar dat doen we alleen als de nood aan de man is en niet omdat jullie met het gegeven geld liever een grotere tv willen kopen.
En man moet het dan van eigen geld doen?
Ik snap dat concept van eigen geld binnen een relatie nooit. Als man van eigen geld de hypotheek van ouders overneemt, dan blijft er op de lange termijn minder voor zijn eigen huishouden over en zal hij langer door moeten werken. Of doen ze langer over aflossen van de eigen hypotheek.
Investeren in de hypotheek van de ouders om zo te kunnen erven? Heeft hij er bij stilgestaan dat er na overlijden van de ouders ook nog erfbelasting afgetikt moet worden? Dus dat deel van zijn investering is lekker naar de staat.
Nope
Hypotheek voor een 2e huis is niet aftrekbaar, zal wss ook in een andere box komen.
Pieremachochel
Benieuwd wat je man er van vindt dat er hier niemand is die het een goed idee lijkt.
Machutookunbietjemeerzijn schreef:
14-09-2022 05:34
En man moet het dan van eigen geld doen?
Ik snap dat concept van eigen geld binnen een relatie nooit. Als man van eigen geld de hypotheek van ouders overneemt, dan blijft er op de lange termijn minder voor zijn eigen huishouden over en zal hij langer door moeten werken. Of doen ze langer over aflossen van de eigen hypotheek.
Investeren in de hypotheek van de ouders om zo te kunnen erven? Heeft hij er bij stilgestaan dat er na overlijden van de ouders ook nog erfbelasting afgetikt moet worden? Dus dat deel van zijn investering is lekker naar de staat.
Sommige stellen hebben een ruim inkomen. Waarbij naast de vaste lasten & vaste gezinlasten beiden een vrij te besteden bedrag (zakgeld) hebben.Mocht man en TO bv beiden 500,- per maand hebben. Kan man van zijn eigen geld 200,- naar ouders doen. Grote kans dat hij dan minder bereid is ouders te helpen, als alleen hij er netto op achteruitgaat. (Minder kleding,f1 kaartjes, hobbyspullen ofzo)
Maar TO hoeft zich dan geen zorgen te maken dat het invloed heeft op hun lasten, gezin en toekomst.

Als hun salaris niet toereikend is, kan het natuurlijk niet. Maar dan kan man deze beslissing ook niet alleen maken.
Willen je ouders dat zelf wel? Of doen jullie het op eigen behoudt?
Mijn ouders zouden zich kapot schamen als hun kinderen hun hielpen financieel gezien dan. Ik denk dat ze eerder de prostitutie ingaan dan dat ze geld aan mij of mijn siblings vragen
Auto's verkopen natuurlijk. Daarna hun huis verkopen. Dat kan je onder de voorwaarde doen dat je er tot je dood in mag blijven wonen. Of anders een extra hypotheek.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Uiteraard niet doen, en al helemaal niet als er wel dure ondoordachte andere uitgaven gedaan zijn.
Vekl schreef:
13-09-2022 21:47
Precies mijn gevoel, wij willen ook graag een nieuwe auto. En eventueel verhuizen. Maar daar moeten we flink voor sparen. Door onze maandelijkse lasten te verhogen sparen wij minder snel.

Ik gun ouders echt geen armoede, maar meer als mij kunnen van mijn geld voelt zo oneerlijk.
Ik snap nieteens dat dat idee bij je opkomt.

Ouders die in de goot wonen; als je dat bezwaarlijk vindt kan ik me dat nog voorstellen, maar zo te lezen zijn ze daar nog ver vandaan.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Singlejingle schreef:
14-09-2022 02:12
Ik snap de gedachte, maar zo werkt het niet. De meeste kinderen -als ze het kunnen missen- willen best helpen bij ouders die hun best doen, maar desondanks te kort komen. Maar als je niet eens je best doet en niet van plan bent je leefstijl aan te passen, dan zou je daar geen voorwaarden aan mogen stellen? Terwijl je ook kunt zeggen: luister, Hans en ik kunnen 200 p.m. missen zodat jullie niet in de stress hoeven te zitten om de energierekening, maar dat doen we alleen als de nood aan de man is en niet omdat jullie met het gegeven geld liever een grotere tv willen kopen.
Eens. Het klinkt inderdaad vooral heel leuk om te zeggen dat je geen voorwaarden stelt, maar ik denk dat er maar weinig mensen heel lang doorgaan met financiële steun geven als de ontvangende partij daar vervolgens van op vakantie gaat, een nieuwe televisie koopt en wekelijks buiten de deur gaat eten. Ik vind het ook wat vreemd om te vinden dat mensen moeten bijspringen ongeacht waar het voor is. Dat mag je best meewegen in je beslissing, zeker als je het zelf niet heel makkelijk kunt missen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
retrostar schreef:
14-09-2022 08:02
Ik snap nieteens dat dat idee bij je opkomt.

Ouders die in de goot wonen; als je dat bezwaarlijk vindt kan ik me dat nog voorstellen, maar zo te lezen zijn ze daar nog ver vandaan.
:biggrin: Gewoon zalig droge zin.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Susan schreef:
14-09-2022 08:21
Eens. Het klinkt inderdaad vooral heel leuk om te zeggen dat je geen voorwaarden stelt, maar ik denk dat er maar weinig mensen heel lang doorgaan met financiële steun geven als de ontvangende partij daar vervolgens van op vakantie gaat, een nieuwe televisie koopt en wekelijks buiten de deur gaat eten. Ik vind het ook wat vreemd om te vinden dat mensen moeten bijspringen ongeacht waar het voor is. Dat mag je best meewegen in je beslissing, zeker als je het zelf niet heel makkelijk kunt missen.
Ik zou het dan ook liever anderdom doen; als mijn ouders krap komen te zitten waardoor ze minder leuke dingen kunnen doen, zal ik ze mee uit eten nemen of een week vakantie cadeau doen. Maar geen geld geven.
Ik dacht bij het lezen van de titel, ouders met een aow en geen pensioen of klein pensioen en nietmeer uit kunnen komen door de hoge energie rekening. Maar dit is heel andere koek
No way dat ik hierbij financieel ging bijspringen.
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
Vekl schreef:
13-09-2022 21:45
Ouders vinden het fijn dat dit een optie zou zijn. Alleen geven voorkeur aan overnemen van hypotheek oid. Wat voor ons weer lastig haalbaar zou zijn.
Grapjassen zijn het.

Ik zou er voor passen. Ouders nemen het er van en gaan daarna pas nadenken. Ze verkopen eerst maar eens 1 van de 2 auto's. Als er iemand al met pensioen is: die nieuwe e-bike komt ook best ver.
Vekl schreef:
13-09-2022 22:28
Het gaat om een paar 100 euro per maand. Wat ik nog steeds een hoop geld vind. Het idee van de hypotheek zou zijn dat je het huis erft, dus het geld dan terug krijgt.

Deze beredenering snap ik niet. Hij erft het huis op termijn sowieso en samen met zijn siblings die niks bijgedragen hebben.
Als hij de hypotheek overneemt, dan zou ik ook eisen dat hij eigenaar wordt. Met een recht van gebruik en bewoning is de woning minder waard. Maar alsnog een grote financiele last waarschijnlijk, niet alleen hypotheek, maar ook onderhoud.
Heeft je partner vaker moeite om voor zichzelf/voor jullie op te komen als het om zijn ouders gaat?
Hij is (denk ik?) zo opgevoed dat zijn ouders centraal staan. Ik vind het zelf egoïstisch van de ouders, in mijn optiek zou het om de kinderen moeten draaien.

Wij hebben mijn ouders aangeboden bij te springen. Ze hebben het niet breed, wij kunnen het missen. Maar hun eerste reactie was: “Absoluut niet! Jullie moeten het goed hebben. Ik heb liever dat je het op een rekening zet voor onze kleinkinderen. Die moeten kunnen studeren e.d., wij redden ons wel met minder.” Laat staan dat ze op vakantie gaan 🤦‍♀️
post-it schreef:
14-09-2022 08:39
Deze beredenering snap ik niet. Hij erft het huis op termijn sowieso en samen met zijn siblings die niks bijgedragen hebben.
Als hij de hypotheek overneemt, dan zou ik ook eisen dat hij eigenaar wordt. Met een recht van gebruik en bewoning is de woning minder waard. Maar alsnog een grote financiele last waarschijnlijk, niet alleen hypotheek, maar ook onderhoud.
En dan maar hopen dat de ouders de huur willen betalen of gewoon vinden dat ze daar gratis mogen wonen...
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ik help met alle liefde mijn ouder (financieel) als ze zichzelf niet meer kan helpen, of als er geen geld meer is voor leuke dingen. Dat is in deze situatie zoals ik het lees niet het geval. Dat deze mensen op deze leeftijd na het opvoeden van meerdere kinderen nog steeds niet begrijpen dat je niet kunt uitgeven wat je niet hebt, vind ik lichtelijk verbijsterend. Ik zou absoluut niet financieel gaan bijdragen, wel zou ik willen meedenken met budgetteren.
Ik zou ouders alleen financieel steunen als:
1. ze echt niet meer rond kunnen komen ondanks een zuinige levensstijl (en ik zelf niet in de problemen kom uiteraard)
2. ik zoveel te besteden zou hebben dat ik het onvoorwaardelijk kon geven.

TO, je schoonouders proberen nu een manier te vinden om hun luxe levensstijl in stand te houden terwijl iedereen weet dat er magere jaren aan gaan komen voor het grootste gedeelte van de mensen in NL. Ik zou ze uitleggen hoe marktplaats werkt en ze verder veel succes wensen.
Jouw situatie is natuurlijk specifiek en in dit geval zeg ik ook duidelijk: nee.

Echter, de situatie is voor velen natuurlijk niet ondenkbaar. Al jaren geleden hebben mijn ouders mijn oom wel financieel geholpen, ze hebben hun pensioengeld (eigen bedrijf) geïnvesteerd in een huis, waar hij dan tegen een lage huur in woonde. Zo konden ook zijn kinderen ook fijn bij hem wonen (een meewegende factor). Verder hebben ze het compleet losgelaten, de huur stond vast voor X jaar. Hoeveel auto’s of fietsen hij zou kopen, werd niet naar gekeken.

Ze hebben achteraf onder aan de streep hier een fijn bedrag aan overgehouden. Het had uiteraard vele malen hoger geweest indien een reguliere huur was gevraagd, maar dat vonden alle partijen OK. Ik vind dit zelf wel een voorbeeld van iemand heel praktisch helpen en daar zelf ook nog iets aan over houden. De misgelopen euros, dat was naar een goede bestemming gegaan.

Stel je voor, dat mijn ouders in de problemen zouden komen zou ik een constructie via de hypotheek van hun huis best een logische vinden, mits daar dan ook een deel eigenaarschap tegenover staat.

Nogmaals: de situatie zoals omschreven door TO is natuurlijk absurd. Hoewel je ook daar een constructie kunt bedenken die voor jezelf financieel ook interessant zou kunnen zijn.
Ik laat mijn ouders niet verpieteren, mocht het allemaal vreselijk tegen zitten. Maar als ze daar nu willens en wetens met ramkoers op af stevenen, dan vind ik dat wel veelgevraagd.

Bij mijn moeder speelt nu het probleem dat we eigenlijk een gelijkvloers appartement voor haar zouden willen kopen, maar die zijn verhoudingsgewijs erg duur. Dus we keken ook naar opties van gedeelde hypotheken etc. Maar dat zou mij belemmeren in het kopen van een eigen nieuw huis, want zoveel hypotheek kan ik nou ook weer niet krijgen. Mijn moeder heeft dat dus meteen afgekapt: “jij moet nog heel lang, je hebt nog veel leven voor je, dat is veel belangrijker”.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven