(Schoon) Ouders financieel ondersteunen?
dinsdag 13 september 2022 om 21:38
Gezien de hoge gas prijzen etc hebben sommige mensen het financieel wat zwaarder.
Nu vroeg ik me af of er mensen zijn die hun (schoon) ouders financieel ondersteunen.
Bij ons is dt op dit moment nog niet aan de orde maar lijkt in de nabije toekomst wel noodzakelijk. Dit heeft met name te maken met vervroegd pensioen en interen op spaargeld. Nu hebben mijn partner en ik nogal verschillende meningen. Hij is van mening dat ouders hun uitgavenpatroon zelf mogen bepalen en wij dan eventueel bij springen in maandelijkse lasten. Ik ben van mening dat er gekeken moet worden naar mogelijkheden om te bezuinigen en exhorbitante uitgaven vermeden. ( Het gaat hierbij niet om boodschappen etc, maar luxe producten denk aan vakanties, uitjes, nieuwste iphone met abbo etc)
Ouders hebben afgelopen jarig het er flink van genomen, 2 nieuwe autos, dure reisjes, nieuwe keuken, ebikes etc. Ik gun het ze van harte maar toen al gewaarschuwd dat het geld niet oneindig is.
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
Nu vroeg ik me af of er mensen zijn die hun (schoon) ouders financieel ondersteunen.
Bij ons is dt op dit moment nog niet aan de orde maar lijkt in de nabije toekomst wel noodzakelijk. Dit heeft met name te maken met vervroegd pensioen en interen op spaargeld. Nu hebben mijn partner en ik nogal verschillende meningen. Hij is van mening dat ouders hun uitgavenpatroon zelf mogen bepalen en wij dan eventueel bij springen in maandelijkse lasten. Ik ben van mening dat er gekeken moet worden naar mogelijkheden om te bezuinigen en exhorbitante uitgaven vermeden. ( Het gaat hierbij niet om boodschappen etc, maar luxe producten denk aan vakanties, uitjes, nieuwste iphone met abbo etc)
Ouders hebben afgelopen jarig het er flink van genomen, 2 nieuwe autos, dure reisjes, nieuwe keuken, ebikes etc. Ik gun het ze van harte maar toen al gewaarschuwd dat het geld niet oneindig is.
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
dinsdag 13 september 2022 om 22:28
Maar dat is toch niet iets wat zij kunnen kiezen?Vekl schreef: ↑13-09-2022 22:16Het probleem is inderdaad dat zij dat dus wel doen. En dat geld gaat dan af van de "buffer" waardoor het te kort aan inkomen minder lang aangevuld kan worden door die buffer. Het idee is dan om de maandlasten te minderen, waardoor de buffer mee kan tot het pensioen/AOW.
Ik zou zelf kiezen om de grote uitgaven weg te laten en zo de buffer te sparen.
Als ze zoals nu doorgaan, is er niet genoeg buffer wat betekend dat er nog 1 a 2 jaar overbrugd moet worden. Door de steigende prijzen gaat dit natuurlijk nog harder.
Dit overbruggen kan op meerdere manieren, maar zoals nu lijkt heeft de voorkeur om dit te laten sponsoren door de kids...
Het wegdoen van auto of fietsen is bijvoorbeeld geen optie..
Zoals ik al zei, mijn ouders hebben mij ook altijd gesteund in moeilijkere tijden, en zullen dat weer doen als het nodig is, maar ik zie al dat ik bepaalde mogelijkheden heb om te bezuinigen op luxe voor mezelf, of om meer inkomen te genereren, en dat ik dan zeg: 'Neh, het heeft mijn voorkeur om dit te laten sponsoren door mijn ouders.' Ik denk dat ze dan toch echt op hun voorhoofd zullen wijzen.
Je man hinkt ook op twee gedachten. Hij vindt dat hij zijn ouders niks kan vertellen, of te wel, het zijn volwassen mensen die het zelf regelen, maar tegelijkertijd vindt hij het normaal dat ze financiële ondersteuning eisen. Het is het een of het ander, lijkt mij.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Het gaat om een paar 100 euro per maand. Wat ik nog steeds een hoop geld vind. Het idee van de hypotheek zou zijn dat je het huis erft, dus het geld dan terug krijgt.CleopatraVII schreef: ↑13-09-2022 22:22Wtf. Maar jullie kunnen toch geen 2 jaarsalarissen neerleggen? Snappen ze dat zelf niet??
Andere opties zouden zijn het betalen van gwl, auto (met optie tot lenen) of abbonementen.
Mijn man vind inderdaad dat we bij moeten springen op het moment dat het niet meer lukt. Mijn probleem zit in het nu geld uitgeven als water om dan over 2 jaar tot se conclusie te komen dat het niet meer gaat en dan de hand op te houden.
Ik weet niet wat ik lees.
Hoezo zouden jullie de luxe levensstijl van jullie (schoon)ouders moeten financieren? Jullie zijn hen niets verschuldigd. Jullie zijn jong en moeten zelf nog heel lang hard werken om je eigen financiële toekomst veilig te stellen. Het is toch krankzinnig dat die ouders dat niet inzien? Hebben zij toen ze zelfjong waren ook hun ouders financieel onderhouden ofzo, dat ze denken dat dat normaal is?
Hoezo zouden jullie de luxe levensstijl van jullie (schoon)ouders moeten financieren? Jullie zijn hen niets verschuldigd. Jullie zijn jong en moeten zelf nog heel lang hard werken om je eigen financiële toekomst veilig te stellen. Het is toch krankzinnig dat die ouders dat niet inzien? Hebben zij toen ze zelfjong waren ook hun ouders financieel onderhouden ofzo, dat ze denken dat dat normaal is?
lucie78 wijzigde dit bericht op 13-09-2022 22:34
0.35% gewijzigd
Eens.m-april schreef: ↑13-09-2022 22:26Ik zou heel duidelijk zijn dat jij hen in ieder geval niet gaat sponsoren. En ook tegen je man heel duidelijk zijn dat het sponsoren van ouders niet geen invloed mag hebben op wat jullie gezamenlijk sparen voor jullie huis etc. en ook niet op jullie gezamenlijke uitgaven voor bijvoorbeeld vakanties, etc. Dus als hij dat wil doen, hij dat zal moeten doen van zijn eigen geld.
Don't waste your time on jealousy,
dinsdag 13 september 2022 om 22:34
Bedankt voor alle feedback! Ik twijfelde best aan mezelf, maar duidelijker kan niet.
Ik ga voet bij stuk houden en aangeven dat ik niet meebetaal aan hun luxe! Nu hopelijk mijn man ook, en anders van zijn eigen geld idd.
Broers en zussen hebben weinig contact met ouders,die zullen waarschijnlijk niet staan te springen bij het idee.
Ik ga voet bij stuk houden en aangeven dat ik niet meebetaal aan hun luxe! Nu hopelijk mijn man ook, en anders van zijn eigen geld idd.
Broers en zussen hebben weinig contact met ouders,die zullen waarschijnlijk niet staan te springen bij het idee.
dinsdag 13 september 2022 om 22:36
In de beschreven situatie zou ik zeggen: ‘Eet het huis maar op’. Echt niet dat ik die lifestyle direct of indirect zou sponsoren.
Ik zou mijn schoonouders direct helpen. Maar dat zijn mensen waarbij er eerst eentje wegens ondervoeding in het ziekenhuis moet belanden voordat ze zelfs maar voorzichtig durven te hinten dat er problemen zijn. Dus als ze het zouden vragen dan weet ik zeker dat het ‘twee seconden voor 12’ is.
Ik zou mijn schoonouders direct helpen. Maar dat zijn mensen waarbij er eerst eentje wegens ondervoeding in het ziekenhuis moet belanden voordat ze zelfs maar voorzichtig durven te hinten dat er problemen zijn. Dus als ze het zouden vragen dan weet ik zeker dat het ‘twee seconden voor 12’ is.
dinsdag 13 september 2022 om 22:37
Ik lees vooral wat schoonouders (niet) willen, en wat je vriend wil. Wat wil jíj eigenlijk?
Ik zou het echt never doen in deze situatie.
Komt een beetje over alsof ze boven hun stand leven, en o wee de vrienden mogen dat niet weten dus voor de buiten wereld houden we de schone schijn op. Bah!
Iemand die door nare omstandigheden in zo’n situatie komt, help ik met alle liefde. Maar dit? Nooit!
Ik hoop dat je zelf ook beseft na het lezen van alle reacties dat dit echt geen goed idee is.
En stel hè, dat je het wel zou doen. En dan raken jou ouders vervolgens ook in de financiële shit. Ga je hen dan ook helpen?
Ik zou het echt never doen in deze situatie.
Komt een beetje over alsof ze boven hun stand leven, en o wee de vrienden mogen dat niet weten dus voor de buiten wereld houden we de schone schijn op. Bah!
Iemand die door nare omstandigheden in zo’n situatie komt, help ik met alle liefde. Maar dit? Nooit!
Ik hoop dat je zelf ook beseft na het lezen van alle reacties dat dit echt geen goed idee is.
En stel hè, dat je het wel zou doen. En dan raken jou ouders vervolgens ook in de financiële shit. Ga je hen dan ook helpen?
dinsdag 13 september 2022 om 22:39
Ik denk dat je man een beetje gehersenspoeld is door zijn ouders, want dit is echt niet normaal. Het lijkt alsof hij -anders dan de andere kinderen- er veel voor over heeft om bij hen in de gunst te komen, en dat zijn ouders dit weten en daar helaas misbruik van maken.
Ik zou trouwens wel je man laten vertellen dat jullie hun luxe levensstijl niet gaan spekken. Als jij je er ook maar enigzins in mengt, heb jij het gedaan en gaan ze jullie mogelijk tegen elkaar opzetten.
Ik zou trouwens wel je man laten vertellen dat jullie hun luxe levensstijl niet gaan spekken. Als jij je er ook maar enigzins in mengt, heb jij het gedaan en gaan ze jullie mogelijk tegen elkaar opzetten.
dinsdag 13 september 2022 om 22:43
Ik zou er niet over peinzen en vind het heel erg egoïstisch en asociaal van je schoonouders dat ze hun 'probleem', wat ze zelf makkelijk op kunnen lossen, bij jullie neer leggen. Ik snap ook echt niet dat je man hier in mee gaat, waarom doet hij dat denk je? En stoort het hem dan niet dat hij straks waarschijnlijk de enige van zijn broers en zussen is die de knip trekt?
dinsdag 13 september 2022 om 22:54
In dit geval zou ik ze helpen met het vinden van een baantje en aangeven dat als ze honger hebben, ze altijd welkom zijn om te komen eten. Die zijn daar gek.
Als een ouder echt niet kan rondkomen met bijv klein pensioen oid wil ik graag helpen, maar niet in zo'n situatie als dit.
En het idee van overnemen van de hypotheek: wat voor hypotheek is het eigenlijk? Is daar überhaupt al op afgelost?
Als een ouder echt niet kan rondkomen met bijv klein pensioen oid wil ik graag helpen, maar niet in zo'n situatie als dit.
En het idee van overnemen van de hypotheek: wat voor hypotheek is het eigenlijk? Is daar überhaupt al op afgelost?
dinsdag 13 september 2022 om 23:17
Nee, ik ga mijn ouders niet bijstaan als ze elders nog kunnen bezuinigen zonder dat het leven echt spartaans wordt. Dus een nieuwe auto en vakantie kan ik niet rijmen met geen geld voor de energierekening. Geen oordeel over iemand levensstijl, maar ik vind het dan niet mijn plaats om problemen op te lossen.
Wel wil ik helpen met meedenken waar nodig. Ik doe alle financiën van mijn moeder, nu ze wat ouder is overziet ze het allemaal niet meer zo. Dus ik heb wel haar termijn lekker opgeschroefd, ik reserveer voor belastingaanslagen en dat soort zaken. Gewoon om verrassingen te voorkomen.
Wel wil ik helpen met meedenken waar nodig. Ik doe alle financiën van mijn moeder, nu ze wat ouder is overziet ze het allemaal niet meer zo. Dus ik heb wel haar termijn lekker opgeschroefd, ik reserveer voor belastingaanslagen en dat soort zaken. Gewoon om verrassingen te voorkomen.
anoniem_677683ba4a1a0 wijzigde dit bericht op 13-09-2022 23:29
32.08% gewijzigd
dinsdag 13 september 2022 om 23:28
Lorem, niet om het één of ander, maar hoog betalen en later hopelijk terug krijgen willen de meesten. Echter werd er laatst gewaarschuwd dat als de maatschappij omvalt je dat te veel betaalde geld kwijt bent. Iets hoger is slim, de rest zou ik gewoon maandelijks op zij zetten bij de bank.
Om on topic te blijven...deze had ik nog niet voorbij zien komen zeg. Ik ben blij dat mijn mam er voor corona is uitgestapt, zij klaagde wel eens dat alles duurder werd en er niets bij kwam, maar no way dat ze ons om geldelijke bijdrage had gaan vragen.
Om on topic te blijven...deze had ik nog niet voorbij zien komen zeg. Ik ben blij dat mijn mam er voor corona is uitgestapt, zij klaagde wel eens dat alles duurder werd en er niets bij kwam, maar no way dat ze ons om geldelijke bijdrage had gaan vragen.
dinsdag 13 september 2022 om 23:29
Dan kunnen ze nog beter naar de hypotheekadviseur gaan.Vekl schreef: ↑13-09-2022 22:28Het gaat om een paar 100 euro per maand. Wat ik nog steeds een hoop geld vind. Het idee van de hypotheek zou zijn dat je het huis erft, dus het geld dan terug krijgt.
Andere opties zouden zijn het betalen van gwl, auto (met optie tot lenen) of abbonementen.
Mijn man vind inderdaad dat we bij moeten springen op het moment dat het niet meer lukt. Mijn probleem zit in het nu geld uitgeven als water om dan over 2 jaar tot se conclusie te komen dat het niet meer gaat en dan de hand op te houden.
dinsdag 13 september 2022 om 23:31
Oh, dat wist ik dan weer niet. Niet dat ik het heel erg hoog heb gezet, maar hoger dan geadviseerd. Is gewoon Vattenfall overigens, iets minder kans op omvallen hoop ik.Anno1963 schreef: ↑13-09-2022 23:28Lorem, niet om het één of ander, maar hoog betalen en later hopelijk terug krijgen willen de meesten. Echter werd er laatst gewaarschuwd dat als de maatschappij omvalt je dat te veel betaalde geld kwijt bent. Iets hoger is slim, de rest zou ik gewoon maandelijks op zij zetten bij de bank.
(…)
Dan zal ik maar gewoon zelf voor haar reserveren.
anoniem_677683ba4a1a0 wijzigde dit bericht op 13-09-2022 23:34
22.40% gewijzigd
dinsdag 13 september 2022 om 23:35
Ja, zul je net zien, heb je als een van meerdere kinderen zitten bijspekken, wordt de erfenis gewoon verdeeld zonder inachtneming van al die bijdragen.
dinsdag 13 september 2022 om 23:47
Dat is best wel bizar want het kan dus niet.
Ik zou in zo'n geval misschien wel auto's en fietsen en vakanties gaan tellen: Als ik zelf één vakantie heb en zij 2 auto's en 3 vakanties ... zien ze dan zelf niet dat het een beetje scheef is?
Vreselijke ideeën. Dus we gaan niet isoleren of de thermostaat lager zetten of korter dan een half uur douchen - want de GWL rekening wordt door een ander opgepakt.Vekl schreef: ↑13-09-2022 22:28Andere opties zouden zijn het betalen van gwl, auto (met optie tot lenen) of abbonementen.
Weet je wat er dan gebeurt?
Dat je ziet dat het jullie bijvoorbeeld lukt om een kwart op je verbruik te besparen en dat je bij hen ziet dat er niets verandert.
Dat gaat steken.
En je man moet eens uitleggen wat hij bedoelt met 'op het moment dat het niet meer lukt'. Wat is dat, als het niet meer lukt om met de 3e vakantie te gaan?
Weet je wat?
Stel voor dat ze een krediet of lening nemen bij een bank.
Dat legt subtiel de vinger op de zere plek: Ze hebben namelijk geen zin in iemand die een grens trekt, of zijn geld terug wil.
Als ze dat afwijzen, is dat een duidelijk teken aan de wand.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
dinsdag 13 september 2022 om 23:56
Dit. Wat een vreemde manipulatie.Gaan ze je man dan onterven als hij het niet doet? Misschien overlijden ze pas over 20 jaar en zijn man en jij uit elkaar, of jouw man overlijd eerder. Weg erfenis.Lorem_Ipsum schreef: ↑13-09-2022 23:35Ja, zul je net zien, heb je als een van meerdere kinderen zitten bijspekken, wordt de erfenis gewoon verdeeld zonder inachtneming van al die bijdragen.
Zou je man ook jullie vakantie willen laten schieten voor hun hypotheek, zodat zijn ouders wel op vakantie kunnen? Daarnaast.. Genoeg onvoorziene omstandigheden die kunnen komen, naast een kapotte wasmachine had niemand 2 jaar corona en de huidige gasprijzen/inflatie als onvoorziene omstandigheden ingecalculeerd. Als ze minder dan 250,- netto hebben mogen ze gebruik maken van de voedselbank.
Hebben schoonouders schulden of kredieten/leningen?
woensdag 14 september 2022 om 00:01
Nee, niet haalbaar maar ook niet wenselijk. Beiden hebben zelf meer dan genoeg geld of kunnen andere keuzes maken mbt luxe. Ook als ze nu alles verbrassen en dan over een paar jaar in de problemen komen en we zouden wel genoeg geld hebben, kans is klein maar je weet nooit.. dan nog nee.... nope. Ik heb kinderen die ik dan liever ondersteun.
Dus nee, zal nu niet en ik denk nooit niet gebeuren.
Dus nee, zal nu niet en ik denk nooit niet gebeuren.
anoniem_63a4aa770857d wijzigde dit bericht op 14-09-2022 00:03
7.26% gewijzigd
woensdag 14 september 2022 om 00:02
Gelijk heb je. Heel mooi.Vekl schreef: ↑13-09-2022 22:34Bedankt voor alle feedback! Ik twijfelde best aan mezelf, maar duidelijker kan niet.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in