Stank lucht vriend
donderdag 24 september 2020 om 01:30
Ik heb een goede vriend die een intense stank om zich heen heeft hangen op de een of andere manier zit het ook in zijn kleding. Nu is het probleem dat als hij bij mij op bezoek is geweest en op de bank of een stoel heeft gezeten die stank in de stof blijft zitten en ik het blijf ruiken. Heb al alles geprobeerd azijn, spray van hg tegen stank. Kan mijn bank en stoelen helaas niet wassen. Het tegen hem zeggen doe ik niet vind ik heel kwetsend over komen. Maar ik zit wel met het probleem was zo blij met mijn bank en zit nu in de stank van een ander. Wil hem liever niet meer thuis ontvangen word er een beetje boos van dat ik dan weer moet boenen en alles en in zijn stank zit terwijl hij er natuurlijk ook niets aan kan doen. Hij zorgt goed voor zich zelf doucht gewoon alleen heeft een zeer onaangename penetrante lucht om zich heen hangen. Bij hem afspreken doe ik nooit vanwege vervoer en buiten zitten altijd heeft ook geen zin. Wil de vriendschap ook niet kwijt maar nu de geur niet meer uit mijn bank gaat ben ik er wel een beetje klaar mee. Wat zouden jullie adviseren kwa schoon maken en afspreken met vriend?
donderdag 24 september 2020 om 08:41
Ruiken andere mensen zijn lucht ook wanneer ze bij je op bezoek zijn?
Het kan zijn dat jij er nu heel gevoelig voor bent, en de geur nog lang blijft ruiken.
Je vriend kan een stofwisselingsprobleem hebben waardoor zijn zweet anders ruikt. Of wanneer hij een hond heeft, zijn eigen hond niet meer ruikt. Of een oud vochtig huis. Kan je allemaal echt wel zeggen. Het is juist kwetsend om je mond te houden.
Piet, jij woont in een oud vochtig huis, en daar hangt echt een heel muffige vieze lucht. Jullie zijn daar waarschijnlijk aangewend. Maar kom je van buiten af dan ruik je dit echt.. En het zit niet alleen in het huis, ik ruik het ook aan je kleren, en waarschijnlijk andere mensen ook. Misschien eens met de huisbaas gaan praten, want dit hoort niet. En ondertussen, wees je ervan bewust dat je deze oude kranten vieze honden lucht met je mee draagt. (mijn zus woonde ooit in zo'n studentenhuis, zij rook het niet meer, ik wil wel wanneer ze thuis kwam of bij mij op bezoek)
Het kan zijn dat jij er nu heel gevoelig voor bent, en de geur nog lang blijft ruiken.
Je vriend kan een stofwisselingsprobleem hebben waardoor zijn zweet anders ruikt. Of wanneer hij een hond heeft, zijn eigen hond niet meer ruikt. Of een oud vochtig huis. Kan je allemaal echt wel zeggen. Het is juist kwetsend om je mond te houden.
Piet, jij woont in een oud vochtig huis, en daar hangt echt een heel muffige vieze lucht. Jullie zijn daar waarschijnlijk aangewend. Maar kom je van buiten af dan ruik je dit echt.. En het zit niet alleen in het huis, ik ruik het ook aan je kleren, en waarschijnlijk andere mensen ook. Misschien eens met de huisbaas gaan praten, want dit hoort niet. En ondertussen, wees je ervan bewust dat je deze oude kranten vieze honden lucht met je mee draagt. (mijn zus woonde ooit in zo'n studentenhuis, zij rook het niet meer, ik wil wel wanneer ze thuis kwam of bij mij op bezoek)
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
donderdag 24 september 2020 om 08:47
Moeilijk hoor.
Ik snap je wel.
Soms kom je bij mensen thuis en daar stinkt het dan. Of stank, het is hun gezinsgeur.
En die heeft iedereen, in meer of mindere mate. Je ruikt het zelf niet.
Net als dat je een hond hebt, die ruik je zelf niet, of als je rookt.
Anderen ruiken dat wel.
Ik had een collega die altijd naar oude zweet rook. De ruimte vulde zich ermee.
Niemand durfde wat te zeggen.
Op een dag was ik het zat. Ik koop mijn deo bij de apotheek en die werkt super, geen vlekken/stank/zweet.
Veel spuitdeo maskeert de geur alleen maar. (Er bestaan ook deodoekjes, voor onderweg, dan maskeer je het niet, maar veeg je het weg en hebt gelijk deo op).
In ieder geval was ik het zat, toen hij binnen kwam en het mij letterlijk de adem benam heb ik hem even mee naar de gang genomen.
Ik heb het hem gewoon gezegd.
" sorry, er is iets wat ik je moet zeggen...
En geloof me, dit is niet gemakkelijk, maar ik vind je een aardige knul en vind dat ik het je verplicht ben.
Je ruikt soms onfris."
Hij keek mij eerst vreemd aan.
Ik heb hem wel tips gegeven over mijn goede deo. Dat stelde hij op prijs. (Kon weinig anders op dat moment denk ik).
Maar goed
Mijn collega's blij.
Week erna was het opgelost.
Hij kwam zich nog bedanken dat ik zo eerlijk was geweest!
Je vriend kun je e.u. naar een arts doorverwijzen? Scrub helpt wel, maar dan moet je wel ook echt onder de oksels scrubben.
En misschien is er idd iets met zijn wasmachine (bij mijn oma rook alle was ook zo muffig).
Dat je, je bank moet bewerken met azijn lijkt mij wel erg overdreven.
Heb je geen (nep-) lampenberger?
Ik snap je wel.
Soms kom je bij mensen thuis en daar stinkt het dan. Of stank, het is hun gezinsgeur.
En die heeft iedereen, in meer of mindere mate. Je ruikt het zelf niet.
Net als dat je een hond hebt, die ruik je zelf niet, of als je rookt.
Anderen ruiken dat wel.
Ik had een collega die altijd naar oude zweet rook. De ruimte vulde zich ermee.
Niemand durfde wat te zeggen.
Op een dag was ik het zat. Ik koop mijn deo bij de apotheek en die werkt super, geen vlekken/stank/zweet.
Veel spuitdeo maskeert de geur alleen maar. (Er bestaan ook deodoekjes, voor onderweg, dan maskeer je het niet, maar veeg je het weg en hebt gelijk deo op).
In ieder geval was ik het zat, toen hij binnen kwam en het mij letterlijk de adem benam heb ik hem even mee naar de gang genomen.
Ik heb het hem gewoon gezegd.
" sorry, er is iets wat ik je moet zeggen...
En geloof me, dit is niet gemakkelijk, maar ik vind je een aardige knul en vind dat ik het je verplicht ben.
Je ruikt soms onfris."
Hij keek mij eerst vreemd aan.
Ik heb hem wel tips gegeven over mijn goede deo. Dat stelde hij op prijs. (Kon weinig anders op dat moment denk ik).
Maar goed
Mijn collega's blij.
Week erna was het opgelost.
Hij kwam zich nog bedanken dat ik zo eerlijk was geweest!
Je vriend kun je e.u. naar een arts doorverwijzen? Scrub helpt wel, maar dan moet je wel ook echt onder de oksels scrubben.
En misschien is er idd iets met zijn wasmachine (bij mijn oma rook alle was ook zo muffig).
Dat je, je bank moet bewerken met azijn lijkt mij wel erg overdreven.
Heb je geen (nep-) lampenberger?
de wereld wacht om ontdekt te worden
donderdag 24 september 2020 om 08:50
Is het echt zijn lijf of is het zijn kleding? Ik ken ook mensen die niet kunnen wassen en van die kleding komt dan ook een intense stank die heel penetrant is. Echt die schimmel geur van een natte vaatdoek zegmaar, gemengd met de zure lucht van wasverzachter
.
Misschien douches hij zich inderdaad goed maar kan hij gewoon niet wassen! Wasmachine moet schoongemaakt worden meerdere keren op 90 graden met vaatwasblokje en de kleding ook allemaal op 60 graden met een grote lepel baking soda. Kleding die echt niet heet gewassen kan worden moet een nacht in azijn weken.
De schimmel kan namelijk heel lang in je kleding blijven zitten!
Misschien douches hij zich inderdaad goed maar kan hij gewoon niet wassen! Wasmachine moet schoongemaakt worden meerdere keren op 90 graden met vaatwasblokje en de kleding ook allemaal op 60 graden met een grote lepel baking soda. Kleding die echt niet heet gewassen kan worden moet een nacht in azijn weken.
De schimmel kan namelijk heel lang in je kleding blijven zitten!
donderdag 24 september 2020 om 08:55
Ik heb niet alle reacties gelezen maar ik had vroeger ook een vriend die stonk. Die woonde toen nog thuis en daar bleek zijn moeder op nachtstroom te wassen (want goedkoper). Ze deed dus 'savonds voor het naar bed gaan de was in de machine, zette de timer op 'snachts (ook nog eens op een lage temperatuur want goedkoper) en wisselde die was dan pas 's avonds voor het naar bed gaan weer. Soms zelfs pas 2 dagen later als ze niet voldoende was bij elkaar had. Dan had die natte was dus vele uren in een dichte machine gezeten. Dat stonk.
donderdag 24 september 2020 om 09:04
Ik denk dat je vriend zijn kleding te weinig wast en zijn gedragen kleding weer opvouwt en in de kast legt voor een volgende keer. Dan heb je dus een hele kast vol met broeken of truien of overhemden of t-shirts die al meerdere keren zijn gedragen en weer teruggelegd omdat hij vindt dat ze nog niet "vuil" zijn. Een kast vol gedragen kleding gaat al gauw muf en onaangenaam ruiken. Zeg maar, net zoiets als wanneer je na je vakantie je gedragen kleding uit de koffer haalt om te wassen, dat ruikt dan ook verre van fris.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
donderdag 24 september 2020 om 09:17
Hij kan zich heel hard douchen, maar zijn kleren wast hij dus niet goed. Of heeft ze langer aan dan 1 dag en wast ze daarna niet goed.Paardje4paardje schreef: ↑24-09-2020 02:07Een hele penetrante zweet lucht onder de oksels. En dan in de kleding een combinatie van natte hond rook oude pannenkoeken...ja zoiets beter kan ik het niet beschrijven. Hij heeft het altijd al gehad ken hem via het sporten al paar jaar dus dacht eerst altijd dat het daar door kwam. Later vaak ook buiten de Sport school afgesproken was hij gedoucht voor het uitgaan parfum op en dan rook ik het er nog doorheen.
Of zijn wasmachine is kapot waardoor zijn kleren gaan stinken.
Ik zou het echt aankaarten. Het is voor hem ook niet prettig dat hij zo ruikt.
Wat zou je zelf willen als je stonk? Ik wil dat graag horen als dat het geval is.
donderdag 24 september 2020 om 09:17
Hij zou er bij mij niet meer inkomen en ik zou als vriendin zijnde echt tegen hem zeggen dat hij niet fris ruikt, ik vind wel dat je dat als vriendin verplicht bent, maar ja ik ben dan ook heel direct. Andere mensen ruiken die natuurlijk ook en die denken er alleen wat van maar zeggen niks en daarom weet hij het niet.
Ik heb ooit 2 mannen geroken die ik heel onaangenaam vond ruiken. Waren beiden aantrekkelijke, goed verzorgde mannen en waarschijnlijk douchten ze zich ook elke dag. Met hen beiden gedate, maar het was hun lichaamsgeur die ik niet trok, gewoon de geur van hun lijf die niet bij mij paste.
Ik heb ooit 2 mannen geroken die ik heel onaangenaam vond ruiken. Waren beiden aantrekkelijke, goed verzorgde mannen en waarschijnlijk douchten ze zich ook elke dag. Met hen beiden gedate, maar het was hun lichaamsgeur die ik niet trok, gewoon de geur van hun lijf die niet bij mij paste.
donderdag 24 september 2020 om 09:27
Bah, ja! En zelfs als je je dan alleen maar afdroogt met zo'n handdoek stinkt je hele lijf.MRES schreef: ↑24-09-2020 08:55Ik heb niet alle reacties gelezen maar ik had vroeger ook een vriend die stonk. Die woonde toen nog thuis en daar bleek zijn moeder op nachtstroom te wassen (want goedkoper). Ze deed dus 'savonds voor het naar bed gaan de was in de machine, zette de timer op 'snachts (ook nog eens op een lage temperatuur want goedkoper) en wisselde die was dan pas 's avonds voor het naar bed gaan weer. Soms zelfs pas 2 dagen later als ze niet voldoende was bij elkaar had. Dan had die natte was dus vele uren in een dichte machine gezeten. Dat stonk.
donderdag 24 september 2020 om 09:32
Oh bah!
Ik heb collega's gehad die echt verschrikkelijk stonken. Als je de ruimte binnenkwam kam er zo'n zware muur van oud zweet op je af. Ik heb toen alle smoesjes gebruikt om niet bij ze in de buurt te hoeven werken. Ik kreeg gewoon hoofdpijn van die zware lucht.
Mijn ervaring is dat sommige mannen wel denken dat ze schoon zijn, maar dat helemaal niet zijn. Wel douchen, maar dan gerust 4 dagen hetzelfde shirt dragen. Als die oksel bacteriën eenmaal in zo'n shirt zitten krijg je dat er niet meer uit.
Een ex-vriendje was ook zo: veel uiterlijk vertoon, overhemdje en colbertje naar werk maar het spul werd zelden gewassen en hijzelf vond 1 keer per week douchen ook wel genoeg. Blegh.
Nog een tip: shirts van merinowol werken antibacterieel waardoor je zo goed als niets meer ruikt. Misschien kun je hem helpen er eentje uit te zoeken en kijken of het werkt? En meteen een goede deo erbij geven.
Ik heb collega's gehad die echt verschrikkelijk stonken. Als je de ruimte binnenkwam kam er zo'n zware muur van oud zweet op je af. Ik heb toen alle smoesjes gebruikt om niet bij ze in de buurt te hoeven werken. Ik kreeg gewoon hoofdpijn van die zware lucht.
Mijn ervaring is dat sommige mannen wel denken dat ze schoon zijn, maar dat helemaal niet zijn. Wel douchen, maar dan gerust 4 dagen hetzelfde shirt dragen. Als die oksel bacteriën eenmaal in zo'n shirt zitten krijg je dat er niet meer uit.
Een ex-vriendje was ook zo: veel uiterlijk vertoon, overhemdje en colbertje naar werk maar het spul werd zelden gewassen en hijzelf vond 1 keer per week douchen ook wel genoeg. Blegh.
Nog een tip: shirts van merinowol werken antibacterieel waardoor je zo goed als niets meer ruikt. Misschien kun je hem helpen er eentje uit te zoeken en kijken of het werkt? En meteen een goede deo erbij geven.
donderdag 24 september 2020 om 09:33
Vies is dat hè?
Ik ben ook wel eens vergeten een was uit de machine te halen. Die kon dan overnieuw. Dat stinkt echt!
Als het even kan hang ik mijn was direct na het wassen buiten, en anders op zolder. Dat voorkomt echt geurtjes.
Handdoeken die stinken zijn meest te koud gewassen en te lang nat gebleven.
Ik ben daar snel vies van, wil daar echt mijn gezicht niet mee afdrogen.
Vaatdoekjes op 30 graden wassen vind ik al smerig.
Ideale temperatuur voor bacteriën om zich te vermenigvuldigen in zo'n doekje. En dat leg je dan weer op je aanrecht.
donderdag 24 september 2020 om 09:43
Ik vind een zweetlucht na een dag werken niet heel ernstig. Kan gebeuren. Even douchen en weer fris.
Maar zo n penetrante lucht, van lichaam niet wassen, kleding niet wassen, frituur in huis, roken in huis. Bleh.
Kan het zijn dat hij samen met zijn huisgenoten een niet zo n fris huis heeft? En dat deze geur dus overal in gaat zitten?
Oja, hier laatst ook ernstig stinkende schone was. Was een combinatie van het wasmiddel en de was opgehangen en daardoor langzamer gedroogd. Ik ruik dat direct. Partner niet.
Kan dus best zijn dat hij het zelf niet echt ruikt.
Gewoon een keer bespreken.
Maar zo n penetrante lucht, van lichaam niet wassen, kleding niet wassen, frituur in huis, roken in huis. Bleh.
Kan het zijn dat hij samen met zijn huisgenoten een niet zo n fris huis heeft? En dat deze geur dus overal in gaat zitten?
Oja, hier laatst ook ernstig stinkende schone was. Was een combinatie van het wasmiddel en de was opgehangen en daardoor langzamer gedroogd. Ik ruik dat direct. Partner niet.
Kan dus best zijn dat hij het zelf niet echt ruikt.
Gewoon een keer bespreken.
Because when you stop and look around this life is pretty amazing.
donderdag 24 september 2020 om 09:59
En is ze dus ook niet de enige die niets zegt.
Het is voor veel mensen gewoon heel moeilijk om tegen iemand te zeggen dat hij stinkt, daar moet je eerst de juiste woorden voor vinden, en moed verzamelen.
Ik kan dat alleen heel makkelijk tegen mijn man/kind/hond. Joh, je stinkt.
Misschien is dat de beste manier. Als vriend binnenkomt vragen of hij dooie muizen in zijn zak heeft, omdat hij stinkt. En de volgende keer weer. Net zo lang tot hij het oppikt.
donderdag 24 september 2020 om 10:06
Hier dacht ik ook al aan.
TO, ik snap dat het erg vervelend is. Zelf ben ik heel gevoelig voor geuren.
Mijn 1e vriendje stonk ook naar zweet, maar hij was gewoon niet proper op zichzelf. Het is ook niks geworden tussen ons. Niet alleen hierom trouwens.
donderdag 24 september 2020 om 10:21
Ik snap best dat het lastig is, je geeft toch flinke kritiek op iemand... Maar jeetje zeg... ik hoop echt dat iemand dat tegen mij zou zeggen als ik zo zou stinken!sakamanga schreef: ↑24-09-2020 09:59En is ze dus ook niet de enige die niets zegt.
Het is voor veel mensen gewoon heel moeilijk om tegen iemand te zeggen dat hij stinkt, daar moet je eerst de juiste woorden voor vinden, en moed verzamelen.
Ik kan dat alleen heel makkelijk tegen mijn man/kind/hond. Joh, je stinkt.
Misschien is dat de beste manier. Als vriend binnenkomt vragen of hij dooie muizen in zijn zak heeft, omdat hij stinkt. En de volgende keer weer. Net zo lang tot hij het oppikt.
Ik heb het zelf ook wel eens tegen een collega gezegd: joh Pietje, misschien moet je ff een beetje deo op doen.
Was hij heel ‘blij’ mee dat ik dat gewoon even discreet tegen hem zei
donderdag 24 september 2020 om 10:29
Je denkt een goede vriendin te zijn door hem niet te kwetsen, maar aan de andere kant wil je hem liever niet meer in huis hebben en gaat hij je steeds meer tegen staan... Dat is dan toch ook einde vriendschap?
Ik heb dit ook een x gehad met een vriend. Heb het hem toch verteld... Iemand moet het doen, namelijk. Hij vond het niet echt leuk om te horen, maar waardeerde wel mijn eerlijkheid. Het probleem was daarna overigens wel opgelost. Hij droeg zijn kleren gewoon te lang.
Verder heb je ook middelen (naast deo) om de oksellucht te doen verdwijnen
Ik heb dit ook een x gehad met een vriend. Heb het hem toch verteld... Iemand moet het doen, namelijk. Hij vond het niet echt leuk om te horen, maar waardeerde wel mijn eerlijkheid. Het probleem was daarna overigens wel opgelost. Hij droeg zijn kleren gewoon te lang.
Verder heb je ook middelen (naast deo) om de oksellucht te doen verdwijnen
donderdag 24 september 2020 om 10:30
Lalala- schreef: ↑24-09-2020 10:21Ik snap best dat het lastig is, je geeft toch flinke kritiek op iemand... Maar jeetje zeg... ik hoop echt dat iemand dat tegen mij zou zeggen als ik zo zou stinken!
Ik heb het zelf ook wel eens tegen een collega gezegd: joh Pietje, misschien moet je ff een beetje deo op doen.
Was hij heel ‘blij’ mee dat ik dat gewoon even discreet tegen hem zei![]()
Idd. Als ik heel erg uit mijn bek zou stinken, elke dag en ik had dat niet door, maar al mijn collega's wel, dan zou ik toch echt hopen dat iemand dat zou zeggen ja
donderdag 24 september 2020 om 10:35
.
Google eens op "diabeet" in combinatie met "lichaamsgeur".
Dan kom je er snel achter dat dit een bekend verschijnsel is en dat iemand daar zelf echt helemaal niets aan kan doen.
Niet geschoten is altijd mis
donderdag 24 september 2020 om 10:44
Eens hoor, ik zou het zelf ook willen weten.Lalala- schreef: ↑24-09-2020 10:21Ik snap best dat het lastig is, je geeft toch flinke kritiek op iemand... Maar jeetje zeg... ik hoop echt dat iemand dat tegen mij zou zeggen als ik zo zou stinken!
Was hij heel ‘blij’ mee dat ik dat gewoon even discreet tegen hem zei![]()
En ik denk dat gewoon tussen neus en lippen door zeggen dat iemand stinkt het minst beladen is.
Pietje , doe eens deo op is dan nog het beste
donderdag 24 september 2020 om 10:46
Maar wie zegt dat hij diabetes heeft? Dat iemand er niets aan kan doen wil niet zeggen dat je er niets van kan zeggen toch? Wellicht zijn er wel mogelijkheden om er mee om te gaan, en het te verminderen.
donderdag 24 september 2020 om 11:06
Inderdaad een grote kans dat het in zijn kleding zit. Dan kan je je wassen en eventueel schone kleding aantrekken, maar dan doe je je jas aan (die meestal weinig tot nooit gewassen wordt) en dan trekt die geur van de jas ook gelijk door in je kleding.
Zeg het hem. Ik heb dat ook gedaan en die persoon rook het zelf absoluut niet. Ik heb het overigens vaker tegen hem gezegd en vond dat heel lullig, maar als het zo bij mij zou zijn zou ik ook willen dat iemand er mij op wees.
Helaas is het probleem niet verholpen dus misschien is het ook een andere oorzaak, maar ik weet dat hij slecht voor zichzelf zorgt.
Zeg het hem. Ik heb dat ook gedaan en die persoon rook het zelf absoluut niet. Ik heb het overigens vaker tegen hem gezegd en vond dat heel lullig, maar als het zo bij mij zou zijn zou ik ook willen dat iemand er mij op wees.
Helaas is het probleem niet verholpen dus misschien is het ook een andere oorzaak, maar ik weet dat hij slecht voor zichzelf zorgt.
donderdag 24 september 2020 om 11:08
Eens, en als het wel een medische oorzaak is, en hij er niets aan kan doen, dan zou deze informatie TO wellicht kunnen helpen bij het accepteren van de stank.