Stomme schoonouders.

27-05-2020 21:02 798 berichten
Vroeger kon je je schoonouders gewoon stom vinden, schreef iemand in het andere schoonouders-topic van vanavond.

En inderdaad ook ik vond mijn schoonouders destijds stom. Mijn onwijs leuke vent had/heeft ouders waar ik niet zo veel mee heb. De gewoontes en gebruiken waren daar thuis zo anders dan ik gewend was en dat vond ik stom. Na vijfendertig jaar vind ik nog steeds dingen stom, maar ik zie en zag dat vooral als mijn manco. Schoonouders zijn mensen die toevallig in de package-deal zitten bij je partner en daar ga je respectvol mee om.

Regelmatig lees ik hier topics waar de meest vreselijke diagnoses op schoonouders worden geplakt. Of topics waar schoonouders geconfronteerd moeten worden met hun 'gebreken'

Voor een kwestie die nu hier speelt vraag ik me af hoe dat bij jullie gaat. Kwestie leg ik in volgende post beknopt uit om herkenning te voorkomen.
Zou het meiske anti-autoritair kunnen zijn opgevoed?
En wellicht is zij enig kind.

Ik zie de kijk op alles vooral praktisch, maar bekijk het eens symbolisch...
Shuri schreef:
29-05-2020 10:00
Wat mij betreft is "door de week" blijven slapen wel een groot onderdeel van dit gedoe.

Ik doe het niet meer. Alleen tijdens vakanties of het weekend blijft de hele reutemeteut slapen door de week, maar niet meer als iedereen aan het werk/school/sport of weet ik wat moet.

In het weekend/vakantie is alles flexibeler, kan er met van alles geschoven worden. Geen probleem. Maar door de week doe ik niet meer.
Dit lijkt me ook de beste oplossing voor veel van de problemen die in dit topic worden genoemd. Wil haar zoon het anders, dan moet hij op zichzelf gaan wonen. Ik weet nog steeds zijn leeftijd niet, maar ik gok dat die man 22 is, tijd om het lekker op zijn eigen manier te gaan doen met zijn vriendinnetje, dan ben je gelijk van al dit soort discussies verlost.

Sowieso snap ik niet dat ouders met volwassen kinderen in huis zich maar blijven aanpassen aan elke gril. Gewoon grenzen stellen en iedereen zelf verantwoordelijkheid geven. Als je met ze omgaat alsof ze nog kinderen zijn, gedragen ze zich ook alsof ze kinderen zijn.
Alecta schreef:
29-05-2020 11:15
Ik heb meerdere keren stagiairs en afstudeerders onder mij gehad, die hele goede ideeën hadden, die ons enorm verder hielpen. Natuurlijk moet je dit op een bepaalde manier brengen, maar helaas ook wel meegemaakt dat het brengen op zich al niet geapprecieerd werd, omdat je je als nieuwkomer geacht wordt afwachtend op te stellen en aan te passen. Heel jammer vind ik dat en vaak een gemiste kans.
Het gaat hier om ideeën als: er moet op mij gewacht worden, ook als dat voor anderen problemen oplevert. Dat zal in geen enkel bedrijf beter zijn.
Alle reacties Link kopieren
Wij eten in de woonkamer op de bank. Schoondochter wil liever aan de eettafel. Helemaal prima. Dus als zij mee eet dan zitten zij en zoon aan de eettafel en de rest zit op de bank te eten. Daar is een reden voor trouwens, mijn huis heeft een beroerde indeling waardoor ik die eetkamertafel alleen kwijt kan tussen de keuken en een koof die halverwege de muur zit. Daardoor kunnen twee stoelen niet voldoende naar achteren worden geschoven om te gaan zitten. Je moet dan eerst de vrije stoelen weghalen, dan de stoelen die klem zitten er tussenuit trekken, gaan zitten en jezelf weer met stoel en al terugschuiven en vervolgens kan degene die naast je gaat zitten aanschuiven. Veel te veel gedoe vindt iedereen dus vandaar dat we op de bank eten.

Mij maakt het niet uit wie er waar wil zitten en ik zou het best gek vinden als schoondochter zou willen dat we toch die onhandige stoelenschuifdans zouden uitvoeren omdat zij niet alleen zelf aan de eetkamertafel wil eten (mag ze helemaal zelf weten, ik vind daar niks van) maar ook nog eens verwacht dat de rest van het gezin dat dan ook maar verplicht moet doen.
Eh Baudelaire je hebt dus een eettafel die te onhandig is om aan te eten dus zit iedereen op de bank te eten? Wat doet die tafel daar dan? Beetje ruimte vullen/in de weg staan/rommel vergaren? Andere tafel of andere indeling is geen optie?
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Oudblond schreef:
29-05-2020 12:18
Eh Baudelaire je hebt dus een eettafel die te onhandig is om aan te eten dus zit iedereen op de bank te eten? Wat doet die tafel daar dan? Beetje ruimte vullen/in de weg staan/rommel vergaren? Andere tafel of andere indeling is geen optie?
Ik weet het, het is raar. Maar een eettafel hoort nou eenmaal in je huis te staan, zo voelt het voor mij althans, en hij is echt heel mooi. Met van die luxe stoelen op wieltjes enzo. Een andere plek is er wel maar dan staat hij bijna helemaal in mijn woonkamer en dat vind ik lelijk. Ik heb dus een eettafel voor de sier. Ik ben me er van bewust dat dat heel vreemd overkomt maar ik leg er niet wakker van. Bij zaken als het kerstdiner zet ik hem trouwens wel in de woonkamer maar dat is een uitzondering. Dat ga ik voor de doorsnee avondmaaltijd niet doen.
Ligt aan mij hoor; ik heb een ontzettende hekel aan eten op de bank. Ik pas zelfs voor (taart) eten op een verjaardag als ik niet aan tafel zit en bij mij speelt het sociale leven zich zowat helemaal rond de tafel af.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Ik heb ook ooit zo’n exemplaar gehad. Wilde de boel hier ook graag regelen. Vond dat we wel erg vaak buiten de deur aten en als ze mee mocht nam ze altijd het duurste van de kaart. Dank je wel zeggen kwam niet in haar woordenboek voor.

Toen mijn zoon belde dat het uit was heb ik een vreugdedansje gedaan terwijl ik tegen hem zei: ach jongen toch, kom maar snel naar huis.
BlueSubmarine schreef:
29-05-2020 11:30
Zou het meiske anti-autoritair kunnen zijn opgevoed?
En wellicht is zij enig kind.

Wat is het toch dat iedereen maar denkt dat iemand die prinsessengedrag vertoont ook meteen maar enig kind zal zijn? Ik vind dat zo raar.

Alle prinsessen in mijn omgeving zijn de oudste van drie (is nog echt waar ook). Dus ik denk dat dit meisje de oudste is van drie kinderen. O_o

Ik zie de kijk op alles vooral praktisch, maar bekijk het eens symbolisch...
Th∅rdis schreef:
29-05-2020 09:35
Maar ik blijf gewoon niet snappen waarom het zo ingewikkeld is om je aan te passen naar een andere omgeving. Stoornissen en beperkingen of heel disfunctionele geïsoleerde opvoeding daargelaten. Maar als je ergens nieuw komt dan kijk je toch hoe het daar gaat, je observeert eens even en je doet gewoon mee? En een doorsnee kind komt toch bij buren, vriendjes, ooms en tantes enz?

Als 8 jarige is dat nog wat lastig. Ik ben weleens ergens wezen logeren waar ze om beurten in de keuken bij de wastafel ‘Hun gezicht, handen en onderkantje’ moesten wassen. Ik moest dat ook, bij mij mocht dan wel de deur dicht. Toen heb ik wel gezegd dat ik dat niet wilde en ging doen. Ik denk dat ik 11 was ofzo.

Maar als kind heb je toch, bij een normale opvoeding, wel door dat het op andere plekken anders gaat? Ik wist als heel klein meisje al dat het bij opa en oma anders ging en bij die oom en tante ook, en als puber dat je bij de ene ouders meneer, mevrouw en u moest zeggen en beleefd een kopje thee dronk aan tafel en bij de andere ouders zei je hun voornaam en hing je met sigaret en biertje onderuit op de bank. Bij het ene gezin werd niet gepraat aan tafel, bij het andere liep iedereen door elkaar en bij 1 vriendin was de moeder alleen s nachts wakker en daar stonden altijd lege wijnflessen. Ik vond dat soms wel vreemd maar het ging daar nou eenmaal zo.

Daar kom je toch niet op je 20e pas achter? Bij vriendinnen thuis gaan dingen toch ook anders? Bij één mocht geen zoetigheid op brood en kreeg je elke avond groentesap en rauwe groenten, bij de ander liep je zelf naar de koelkast. Enzovoorts.
Eens hoor.
Oudblond schreef:
29-05-2020 12:18
Ha! Baudelaire in de juiste spelling. Fijn. Ja, is off-topic.
Bij mij werkt het dus een beetje anders maar stel dat ik hetzelfde probleem zou hebben als TO, zou ik op zo'n vraag als liever geen vaste plek, waarschijnlijk hebben geantwoord dat als zij het zo belangrijk vind om iedere keer als ze mee eet op een andere stoel te zitten, dat ik best bereid ben om haar in het vervolg eerste keus te geven. Als ze op maandag op mijn stoel wil zitten, dan zit ik even ergens anders en de rest kan dan gewoon op zijn eigen stoel zitten. Dat zeg ik niet omdat ik zo aardig ben, ik hoop dat ze op dat moment beseft hoe volslagen idioot die vraag van haar is zonder dat hardop te zeggen. Heel passief agressief in andermans ogen waarschijnlijk maar ik noem het liever sarcasme.

Humor wel, 'en welke stoel heeft vanavond jouw voorkeur Merel?' Terwijl de rest steeds weer op de eigen plek gaat zitten, op degene na dan die de pech heeft dat Merel deze keer op zijn/haar plek wil zitten. En dat iedere keer weer.
Beaudelaire schreef:
29-05-2020 13:41
Bij mij werkt het dus een beetje anders maar stel dat ik hetzelfde probleem zou hebben als TO, zou ik op zo'n vraag als liever geen vaste plek, waarschijnlijk hebben geantwoord dat als zij het zo belangrijk vind om iedere keer als ze mee eet op een andere stoel te zitten, dat ik best bereid ben om haar in het vervolg eerste keus te geven. Als ze op maandag op mijn stoel wil zitten, dan zit ik even ergens anders en de rest kan dan gewoon op zijn eigen stoel zitten. Dat zeg ik niet omdat ik zo aardig ben, ik hoop dat ze op dat moment beseft hoe volslagen idioot die vraag van haar is zonder dat hardop te zeggen. Heel passief agressief in andermans ogen waarschijnlijk maar ik noem het liever sarcasme.

Humor wel, 'en welke stoel heeft vanavond jouw voorkeur Merel?' Terwijl de rest steeds weer op de eigen plek gaat zitten, op degene na dan die de pech heeft dat Merel deze keer op zijn/haar plek wil zitten. En dat iedere keer weer.
Dat klink eerlijk gezegd meer alsof je haar voor gek wilt zetten. Dat lijkt me ook niet de bedoeling, en is bovendien geen effectieve manier om iemand iets te laten inzien.
Astromeria schreef:
29-05-2020 13:45
Dat klink eerlijk gezegd meer alsof je haar voor gek wilt zetten. Dat lijkt me ook niet de bedoeling, en is bovendien geen effectieve manier om iemand iets te laten inzien.
Ik zou dat dan ook alleen doen als ik zo'n schoondochter als TO heb. Die met een lijstje in de hand vertelt hoe ze het graag zou zien. Uiteraard leg ik dan net als TO uit waarom iets wel of iets niet kan. Als ze vervolgens op geen enkele manier water bij de wijn wil doen of begrip kan opbrengen en als mijn zoon dan ook nog vraagt of ik niet op zijn minst 1 punt kan toegeven, dan wordt dat mijn antwoord. Dan geef ik dus op dat punt toe. Nee zeggen met uitleg heeft zo te lezen een nogal dramatische houding als gevolg. Je moet toch wat.
Th∅rdis schreef:
29-05-2020 09:35
Maar ik blijf gewoon niet snappen waarom het zo ingewikkeld is om je aan te passen naar een andere omgeving. Stoornissen en beperkingen of heel disfunctionele geïsoleerde opvoeding daargelaten. Maar als je ergens nieuw komt dan kijk je toch hoe het daar gaat, je observeert eens even en je doet gewoon mee? En een doorsnee kind komt toch bij buren, vriendjes, ooms en tantes enz?

Als 8 jarige is dat nog wat lastig. Ik ben weleens ergens wezen logeren waar ze om beurten in de keuken bij de wastafel ‘Hun gezicht, handen en onderkantje’ moesten wassen. Ik moest dat ook, bij mij mocht dan wel de deur dicht. Toen heb ik wel gezegd dat ik dat niet wilde en ging doen. Ik denk dat ik 11 was ofzo.

Maar als kind heb je toch, bij een normale opvoeding, wel door dat het op andere plekken anders gaat? Ik wist als heel klein meisje al dat het bij opa en oma anders ging en bij die oom en tante ook, en als puber dat je bij de ene ouders meneer, mevrouw en u moest zeggen en beleefd een kopje thee dronk aan tafel en bij de andere ouders zei je hun voornaam en hing je met sigaret en biertje onderuit op de bank. Bij het ene gezin werd niet gepraat aan tafel, bij het andere liep iedereen door elkaar en bij 1 vriendin was de moeder alleen s nachts wakker en daar stonden altijd lege wijnflessen. Ik vond dat soms wel vreemd maar het ging daar nou eenmaal zo.

Daar kom je toch niet op je 20e pas achter? Bij vriendinnen thuis gaan dingen toch ook anders? Bij één mocht geen zoetigheid op brood en kreeg je elke avond groentesap en rauwe groenten, bij de ander liep je zelf naar de koelkast. Enzovoorts.
Ah, maar wij weten niet of ze er nu pas achter komt dat het bij anderen anders gaat. En 20 jarigen denken nu eenmaal vaak dat ze de wijsheid in pacht hebben. Ik herinner me dat ik dat in ieder geval wel dacht. Woonde ook al op mezelf toen en was vreselijk eigenwijs en tegelijk onzeker en kwetsbaar.

Toen mijn kinderen klein waren heb ik een hele reeks aupairs gehad van die leeftijd. Allemaal hadden ze de wijsheid in pacht. Soms pedant, meestal lief . En af en toe moest je ze een beetje bijsturen.
YagaBaba schreef:
29-05-2020 14:15
Ah, maar wij weten niet of ze er nu pas achter komt dat het bij anderen anders gaat. En 20 jarigen denken nu eenmaal vaak dat ze de wijsheid in pacht hebben. Ik herinner me dat ik dat in ieder geval wel dacht. Woonde ook al op mezelf toen en was vreselijk eigenwijs en tegelijk onzeker en kwetsbaar.

Toen mijn kinderen klein waren heb ik een hele reeks aupairs gehad van die leeftijd. Allemaal hadden ze de wijsheid in pacht. Soms pedant, meestal lief . En af en toe moest je ze een beetje bijsturen.
Je klinkt nog steeds alsof je de wijsheid in pacht hebt :proud:
TanteOlivia schreef:
29-05-2020 14:31
Je klinkt nog steeds alsof je de wijsheid in pacht hebt :proud:
Tja. Old habits die hard. ;-))

Misschien ben ik daarom wel zo mild over die 20 jarige snotneus.
anoniem_220327 wijzigde dit bericht op 29-05-2020 14:44
15.94% gewijzigd
Was een vermakelijk topic om door te lezen

Ik heb zelf 2 kinderen die de deur al uit zijn, alle toestanden van slapen douchen eten etc meegemaakt. Wat ik niet begrijp van die zoon, wist die dat zijn vriendin met zo'n lijstje aan kwam zetten? Als de vriendin van mijn zoon zoiets in haar hoofd zou halen zou mijn zoon haar dat echt afraden, omdat mijn zoon mij kent en weet dat ik zoiets niet kan waarderen
Andersom schreef:
29-05-2020 11:16
Dingen van vergelijkbare aard. Het enige waarvan ik vond dat ze een punt had heb ik ook opgelost.

Ik heb hier niks aangedikt, anderen in het topic hebben onbedoeld een en ander wel uit zijn verband gerukt.
Mocht ze dit ooit lezen heb je pas echt een probleem met je zoon.
They call me the Wild Rose, but my name was Elisa Day
Why they call me it I do not know, for my name was Elisa Day
Ellerlilalinne schreef:
29-05-2020 15:11
Mocht ze dit ooit lezen heb je pas echt een probleem met je zoon.
Waarom vind je het belangrijk om dit te vermelden?

Denk ook niet dat dat gaat gebeuren trouwens.
Nou, het heeft even geduurd voordat ik alle 30 pagina's gelezen heb, maar het is echt een van de betere topics van dit jaar geworden.

Bijzonder hoe sommigen Andersom blijven verwijten dat ze star en niet gastvrij is. Wel heel jammer dat vriendin van zoon nu niet meer bij haar thuiskomt, ondanks gedane handreiking.
Ik vraag als ik aan tafel geroepen wordt waar schoonmoeder mij gedacht had, als ze het zelf al niet zegt. En neem daar plaats. Vriendin denkt dat fatsoen anders werkt.

Maar ja, met een dochter wordt je familie groter, en een zoon die gaat het huis uit en zie je nooit meer terug.
Maduixa schreef:
29-05-2020 16:34
Nou, het heeft even geduurd voordat ik alle 30 pagina's gelezen heb, maar het is echt een van de betere topics van dit jaar geworden.

Bijzonder hoe sommigen Andersom blijven verwijten dat ze star en niet gastvrij is. Wel heel jammer dat vriendin van zoon nu niet meer bij haar thuiskomt, ondanks gedane handreiking.
Ze klinkt voor mij echt als het type schoondochter dat haar eigen moeder bij bevalling wil hebben maar haar schoonmoeder pas 2 weken na de geboorte wil zien.
babbeleo schreef:
29-05-2020 16:35
Ik vraag als ik aan tafel geroepen wordt waar schoonmoeder mij gedacht had, als ze het zelf al niet zegt. En neem daar plaats. Vriendin denkt dat fatsoen anders werkt.

Maar ja, met een dochter wordt je familie groter, en een zoon die gaat het huis uit en zie je nooit meer terug.
Dit is echt onzin. Ik en mijn schoonzusje (vriendin van mijn zwager) zijn vaker te vinden bij onze schoonouders dan bij onze eigen ouders. We gaan ook elk jaar op vakantie met z'n allen. Dus mijn schoonouders zien hun zoons, schoondochters & kleinkinderen heel vaak.
Lachattenoir schreef:
29-05-2020 16:36
Ze klinkt voor mij echt als het type schoondochter dat haar eigen moeder bij bevalling wil hebben maar haar schoonmoeder pas 2 weken na de geboorte wil zien.
Precies.
Denk toch dat je als moeder een beetje moet gaan wennen dat zoonlief meer elders is.
En blijven uitnodigen om op bezoek te komen, gastvrijheid laten zien ook als dat even slikken is als je weer geschoffeerd wordt door schoondochter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven