Stripper en boos
zaterdag 15 juni 2019 om 12:11
Ik was onlangs jarig. Naar aanleiding van die gelegenheid had ik een feestje georganiseerd.
Mijn zus (extravert) bleek voor mij een stripper geregeld te hebben. Ik hou hier helemaal niet van. Niet eens omdat ik preuts ben, maar omdat ik introvert ben en het verschrikkelijk vind om op die manier in de belangstelling te staan. Ik ben niet iemand die dan ‘leuk mee kan doen’. Ik kan dan echt door de grond gaan van schaamte.
Ik ben zo altijd geweest en eerlijk gezegd snap ik niet dat ze dit gedaan heeft.
Ik heb die stripper geweigerd en uiteindelijk werd iemand anders het ‘slachtoffer’. Mijn ouders begrijpen me niet en zeggen dat ik ‘weet hoe zus is’. Man begrijpt me wel.
Ik heb er verder niet veel van gezegd omdat ik het feestje niet wilde verpesten, maar het voelt wel naar. Alsof mijn mening of gevoel niet belangrijk is.
Overdrijf ik nu?
Mijn zus (extravert) bleek voor mij een stripper geregeld te hebben. Ik hou hier helemaal niet van. Niet eens omdat ik preuts ben, maar omdat ik introvert ben en het verschrikkelijk vind om op die manier in de belangstelling te staan. Ik ben niet iemand die dan ‘leuk mee kan doen’. Ik kan dan echt door de grond gaan van schaamte.
Ik ben zo altijd geweest en eerlijk gezegd snap ik niet dat ze dit gedaan heeft.
Ik heb die stripper geweigerd en uiteindelijk werd iemand anders het ‘slachtoffer’. Mijn ouders begrijpen me niet en zeggen dat ik ‘weet hoe zus is’. Man begrijpt me wel.
Ik heb er verder niet veel van gezegd omdat ik het feestje niet wilde verpesten, maar het voelt wel naar. Alsof mijn mening of gevoel niet belangrijk is.
Overdrijf ik nu?
zaterdag 15 juni 2019 om 16:01
Ik begon er over omdat mijn zus extravert is en graag in de belangstelling staat en vaak de lachers op de hand heeft. Ik ben totaal het tegenovergestelde. Maar idd: niet alle extraverten en introverten zijn hetzelfde.
zaterdag 15 juni 2019 om 16:05
Misschien overdrijf ik wel met het gevoel omdat het gevoelig ligt. Niet om zielig te doen hoor, maar hoorde vroeger vaak dat ik gewoon leuk mee moest doen, gezellig zijn, niet zo verlegen moest doen enzo. Van mijn familie dus.GenieInABottle schreef: ↑15-06-2019 14:51Ik ben behoorlijk extravert, maar dit herken ik absoluut niet. Sterker nog, de meeste extraverte personen in mijn omgeving houden veel meer rekening met introverten dan andersom. Ik denk dat bovenstaand maar voor een klein deel daadwerkelijk zo is, maar dat dat kleine deel wel voor velen 'als norm' gezien wordt. Net als die paar motorrijders/wielrenners die het voor de grote groep een stuk moeilijker maken.
En een stripper, nee die zou ik ook niet waarderen en graag doorschuiven naar een ander. Maar ik zou me er ook niet naar van voelen. Meer zoiets van: oh fijn dat ik er vanaf ben en dat de rest even wat extra plezier heeft gehad.
Heb me altijd afgevraagd waarom mijn gedrag niet goed was zoals het was.
Door deze stripper heb ik weer het gevoel dat het niet om mij draait, maar om anderen. Terwijl het notabene mijn verjaardag is.
zaterdag 15 juni 2019 om 16:09
a_nick_is_crini schreef: ↑15-06-2019 12:44Ik snap je volkomen! Ik zou ook not amused zijn!
Maar ben ik nou gek of ben ik echt de enige die een stripper als je al getrouwd bent heel erg not done vind? Precies de reden waarom ik een stripper op een vrijgezellenfeest ook een slecht idee vind.
Ik vind strippers sowieso lowlifevermaak, getrouwd of ongetrouwd.
zaterdag 15 juni 2019 om 16:09
Als ik je zo lees staat die stripper symbool voor de verschillen tussen jouw ouders en zus aan de ene kant en jij aan de andere kant.19-Femke-86 schreef: ↑15-06-2019 16:05Misschien overdrijf ik wel met het gevoel omdat het gevoelig ligt. Niet om zielig te doen hoor, maar hoorde vroeger vaak dat ik gewoon leuk mee moest doen, gezellig zijn, niet zo verlegen moest doen enzo. Van mijn familie dus.
Heb me altijd afgevraagd waarom mijn gedrag niet goed was zoals het was.
Door deze stripper heb ik weer het gevoel dat het niet om mij draait, maar om anderen. Terwijl het notabene mijn verjaardag is.
Kan me voorstellen dat je idd het gevoel krijgt dat jij niet goed genoeg bent.
Ik denk dat je daarin best wat duidelijker mag gaan communiceren.
Try something new today. For example: make a good decision.
Week 13 van de Extremely Demotivational Calendar
Week 13 van de Extremely Demotivational Calendar
zaterdag 15 juni 2019 om 16:11
Op zich durf ik de discussie wel aan te gaan, maar ik ben idd wel een pleaser. Denk al snel ‘laat maar’ omdat ik geen zin heb in ruzie. Omdat ik ook weet dat ze me niet echt begrijpen daarin.Blijenvrij schreef: ↑15-06-2019 14:53Ik vind dat je het wel moet bespreken. Want dan geef je je eigen grenzen aan, dan weet ze wat je niet fijn vind, en zo voorkom je hopelijk dat ze zoiets weer doet.
Maar ik krijg de indruk dat je de discussie niet goed aandurft, omdat ze veel mondiger is dan jij, en dat ze je snel onder de tafel lult. Klopt dat?
En juist dan is het belangrijk om wél wat te zeggen.
Hoe oud is je zus eigenlijk?
Heb weleens wat gezegd en het gevoel van alleen te staan tegenover de rest vind ik verschrikkelijk.
Maar misschien maak ik dat gevoel ook erger dan het daadwerkelijk is.
zaterdag 15 juni 2019 om 16:13
Ja dat heb je goed omschreven.Solomio schreef: ↑15-06-2019 16:09Als ik je zo lees staat die stripper symbool voor de verschillen tussen jouw ouders en zus aan de ene kant en jij aan de andere kant.
Kan me voorstellen dat je idd het gevoel krijgt dat jij niet goed genoeg bent.
Ik denk dat je daarin best wat duidelijker mag gaan communiceren.
zaterdag 15 juni 2019 om 16:17
Niets zeggen lost ook niets op. Dan blijven dit soort dingen waarschijnlijk gebeuren. Ik ben ook iemand die altijd haar mond hield om de vrede te bewaren. Uiteindelijk was ik het zo zat dat ik er wel wat van gezegd heb. Dat resulteerde in dat ik door niemand geloofd werd, want ik had er de voorgaande jaren volgens hen ook geen last van. Ik moest maar gewoon m'n mond houden en niet zo moeilijk doen.19-Femke-86 schreef: ↑15-06-2019 16:11Op zich durf ik de discussie wel aan te gaan, maar ik ben idd wel een pleaser. Denk al snel ‘laat maar’ omdat ik geen zin heb in ruzie. Omdat ik ook weet dat ze me niet echt begrijpen daarin.
Heb weleens wat gezegd en het gevoel van alleen te staan tegenover de rest vind ik verschrikkelijk.
zaterdag 15 juni 2019 om 16:32
absoluut, dat hou je natuurlijk toch met alle categorizeringen, het nooit de lading van een heel persoon, het geeft wat generieke kenmerken weer die naar mijn mening niet geweldig veel zeggen over de persoon als geheel.Lucifer2018 schreef: ↑15-06-2019 15:16Een beetje, alleen er zijn ook zat extraverten die helemaal niet van grote feesten houden. Ik vind de maar 2 categorieeen zoals ze hier geschets worden tikje overdreven en zeer generaliserend.
zaterdag 15 juni 2019 om 16:40
Is het vooral heel bekrompen.florence13 schreef: ↑15-06-2019 16:32absoluut, dat hou je natuurlijk toch met alle categorizeringen, het nooit de lading van een heel persoon, het geeft wat generieke kenmerken weer die naar mijn mening niet geweldig veel zeggen over de persoon als geheel.
En nutteloos.
zaterdag 15 juni 2019 om 16:42
Je hoeft ook geen hele discussie aan te gaan. Jij vind het niks en mag dat prima aangeven en de volgende keer op jouw verjaardag stoppen.19-Femke-86 schreef: ↑15-06-2019 16:11Op zich durf ik de discussie wel aan te gaan, maar ik ben idd wel een pleaser. Denk al snel ‘laat maar’ omdat ik geen zin heb in ruzie. Omdat ik ook weet dat ze me niet echt begrijpen daarin.
zaterdag 15 juni 2019 om 16:55
De range van mogelijkheden is groter in wat jij leuk vindt natuurlijk.florence13 schreef: ↑15-06-2019 14:59ik denk dat ik het wel herken (als mede extravert) punt is dat je met extraverte mensen eigenlijk gewoon minder rekening hoeft te houden, die roepen wel als ze iets niet willen. Introverte mensen moet je wel iets mee, want die zijn vaak minder duidelijk en het is dan een soort van de bedoeling dat je vooraf bedenkt of die iets wel of niet willen. Daarnaast is het ook vaak zo (in mijn ervaring) dat extraverte mensen meer goed vinden, omdat zij zich minder snel ongemakkelijk voelen is het allemaal wel okay. Dus de range van mogelijkheden is groter voor extraverte mensen (of in elk geval, zo lijkt het in mijn ervaring)
De poster die het had over extraverten en introverten had het natuurlijk over een extraverte maatschappij en dat is ook iets anders dan iets organiseren met een groep.
Maar goed, ik doe het als introvert vooralsnog prima in een extraverte baan, dus mij maakt het allemaal niet zo uit.
zaterdag 15 juni 2019 om 17:08
Stel je eens voor dat je het gewoon kan aangeven zonder in een discussie te verzanden of ruzie te krijgen? Want dat kan. Jij bent namelijk een van de partijen en als je er niet aan meedoet, dan discussiëren / ruziën ze maar lekker met zichzelf.19-Femke-86 schreef: ↑15-06-2019 16:11Op zich durf ik de discussie wel aan te gaan, maar ik ben idd wel een pleaser. Denk al snel ‘laat maar’ omdat ik geen zin heb in ruzie. Omdat ik ook weet dat ze me niet echt begrijpen daarin.
En vrouw, dat gevoel is ongelofelijk bagger, alleen tegen de rest. En als jij erbij wil horen, dan moet jij je aanpassen en tot nu toe doe je dat ook. Stop ermee. Heb jezelf lief. Ga voor jezelf na wat jouw grenzen zijn en geef deze op een rustige manier aan. Zijn zij het niet eens met jouw grens? Prima, dan ga je gewoon iets doen waar jij blij van wordt.
Het nadeel van discussiëren met mensen die je niet willen begrijpen / horen en die alleen voor hun gelijk gaan, is dat je ze alleen maar munitie geeft.
En wellicht kan het je helpen om hier met een professional over te praten. Jij bent nl. gewoon goed zoals jij bent. Met je minder mooie en vooral hele mooie kanten. Daar heb je geen bevestiging van je familie voor nodig.
zaterdag 15 juni 2019 om 23:05
zaterdag 15 juni 2019 om 23:10
Ik had zus én stripper buitengezet die avond.
Het is mijn feestje, ik bepaal wie of wat er binnenkomt.
En een stripper staat niet op mijn gastenlijst, net zoals mensen die denken dat ik dat wel leuk zal vinden.
Als zus zo graag een stripper bezig wil zien boekt ze die maar voor haar eigen verjaardag.
Het zou hier dus stormen en ik zou mijn zus de komende 3 maanden niet meer willen horen of zien.
En al wie denkt haar te moeten steunen of op te komen voor haar wilde acties.
Als ze mij dan als moeilijk of onmogelijk zien ... so be it.
Het is mijn feestje, ik bepaal wie of wat er binnenkomt.
En een stripper staat niet op mijn gastenlijst, net zoals mensen die denken dat ik dat wel leuk zal vinden.
Als zus zo graag een stripper bezig wil zien boekt ze die maar voor haar eigen verjaardag.
Het zou hier dus stormen en ik zou mijn zus de komende 3 maanden niet meer willen horen of zien.
En al wie denkt haar te moeten steunen of op te komen voor haar wilde acties.
Als ze mij dan als moeilijk of onmogelijk zien ... so be it.
zondag 16 juni 2019 om 09:29
TO is volgens mij al meteen heel duidelijk geweest door die stripact te weigeren. Haar familie beseft nu prima dat ze dat afschuwelijk vond.GenieInABottle schreef: ↑15-06-2019 17:08Stel je eens voor dat je het gewoon kan aangeven zonder in een discussie te verzanden of ruzie te krijgen? Want dat kan. Jij bent namelijk een van de partijen en als je er niet aan meedoet, dan discussiëren / ruziën ze maar lekker met zichzelf.
En vrouw, dat gevoel is ongelofelijk bagger, alleen tegen de rest. En als jij erbij wil horen, dan moet jij je aanpassen en tot nu toe doe je dat ook. Stop ermee. Heb jezelf lief. Ga voor jezelf na wat jouw grenzen zijn en geef deze op een rustige manier aan. Zijn zij het niet eens met jouw grens? Prima, dan ga je gewoon iets doen waar jij blij van wordt.
Het nadeel van discussiëren met mensen die je niet willen begrijpen / horen en die alleen voor hun gelijk gaan, is dat je ze alleen maar munitie geeft.
En wellicht kan het je helpen om hier met een professional over te praten. Jij bent nl. gewoon goed zoals jij bent. Met je minder mooie en vooral hele mooie kanten. Daar heb je geen bevestiging van je familie voor nodig.
Het lijkt me daarom overbodig om er op terug te komen. Dat worden verwijten waar haar familie niks meer mee kan, ze zullen het dus als gezeur achteraf ervaren.
Andersom zou het fijn zijn als haar zus er uit zichzelf (!) nog even op terugkomt met excuses voor de foute inschatting. Maar alleen uit zichzelf. Afgedwongen excuses zijn niks waard.
Verder zou ik er als ik TO was gewoon lering uit trekken. Als ze grote feesten wil geven waar ze haar familie bij wil hebben, zal ze in het vervolg heel duidelijk moeten aangeven dat ze geen zin heeft in geintjes. Maar voor een introvert iemand lijkt me een gezellige avond met een paar vrienden veel leuker.
zondag 16 juni 2019 om 10:04
Ik niet, vind het even stom, achterlijk en achterhaald met of zonder partner.a_nick_is_crini schreef: ↑15-06-2019 22:59Ik ook. Vreselijk stom. Maar nog stommer als je een partner hebt!
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 16-06-2019 10:04
12.22% gewijzigd
zondag 16 juni 2019 om 10:04
Ik denk dat ze het wel weet maar haar eigen lolletje voorop zet.CommonSense schreef: ↑15-06-2019 14:06Maar je zus weet niet hoe jij bent. Balen dat zij niet de moeite nam zich even in jou te verdiepen.
Nee, jij overdrijft niet. Jij voelde je rot, voor het blok gezet. Dat had ze niet hoeven doen.
zondag 16 juni 2019 om 10:09
Bah. Als ik wel eens mensen hoor zeggen dat alleen vrouwen als lustobject worden gezien, moet ik aan dat soort taferelen denken.RikM schreef: ↑15-06-2019 14:15Mijn buurvrouw had onlangs ook een stripper cadeau gekregen, aan de geluiden te horen. Heel cliché: eerst werd er op de deur gebonkt, vervolgens hoorde ik een sirene en muziek en even later een groep gillende vrouwen.
Ik sprak later de buurvrouw en ik had de indruk dat het van haar ook niet zo nodig hoefde.
Nog belangrijker is natuurlijk dat je toch van de mensen dichtbij je wel kunt inschatten of ze zoiets leuk vinden? Ik heb dan echt het idee dat degene die het regelt zijn/haar eigen lolletje vooropzet of zo'n type is dat het heerlijk vindt om de gêne te zien bij degene die het ondergaat.
Voor je voorbeeld met de mannelijke collega heb ik echt geen woorden. Zijn er daarna stappen ondernomen?
zondag 16 juni 2019 om 11:59
Idd, zou je niet beter gewoon doortastend kunnen zijn , en de stripper gelijk de deur wijzen? Nee, ik heb niks tegen jou persoonlijk, maar ik wil géén stripper op míjn verjaardag. Het zal ongetwijfeld onderwerp van discussie gaan worden, maar je hoeft zoiets toch niet te accepteren? Op je eigen verjaardag notabene.Suzan_1991 schreef: ↑15-06-2019 16:17Niets zeggen lost ook niets op. Dan blijven dit soort dingen waarschijnlijk gebeuren. Ik ben ook iemand die altijd haar mond hield om de vrede te bewaren. Uiteindelijk was ik het zo zat dat ik er wel wat van gezegd heb. Dat resulteerde in dat ik door niemand geloofd werd, want ik had er de voorgaande jaren volgens hen ook geen last van. Ik moest maar gewoon m'n mond houden en niet zo moeilijk doen.
Ik ken wel voorbeelden van mensen die het erg grappig vinden om mensen op te zadelen met een niet grappig cadeau, maar eigenlijk doen ze dat om er zelf beter van te worden. Zodat anderen hun grappig vinden, populair worden, enz. Of grappen maken ten koste van een ander uit de groep. En dat later plagen noemen....
Is eigenlijk allemaal pesten....want ze wéten dat je het niet leuk vindt!