Surinaamse mannen

23-01-2009 00:02 207 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben single en zoekende. Ik val alleen op Surinaamse mannen. Misschien raar maar bij een relatie zit ook een lichamelijke kant en als ik die mannen nou aantrekkelijk vind. Ergens denk ik, ik moet mijn blik verruimen maar dat zijn nou eenmaal de mannen waar ik naar omkijk. En zo begint het toch als je uberhaupt iemand leuk vindt, je merkt iemand op. Er zijn toch ook mensen die vallen op blond, groot of klein, dus denk ik ieder zijn ding, en dit is mijn ding. Hebben meer vrouwen een sterke voorkeur voor een bepaald type?
quote:devima schreef op 23 januari 2009 @ 17:49:

Margaretha, ik zou bijna zeggen natuurlijk zijn in verschillende culturen verschillende seksuele praktijken normaal.

Vroeger was orale sex not done bij Surinamers, en bij Antillianen niet. Bij een heleboel culturen is sex tijdens de menstruatie taboe. Hier toch veel minder. Ik heb iig best een drempel moeten overwinnen in sommige opzichten.

Ik had vroeger, in de pubertijd, altijd het idee dat allochtone meisjes wat preutser waren...of eigenlijk seksloos!! Dit bedoel ik trouwens niet negatief!

Even wat extra info: Ben zelf allochtoon en heb zusjes!! En bij mij in de familie zijn we wel vrij opgevoed maar niet in de zin dat er over seksualiteit word gepraat.

Had toen altijd het idee dat nederlandse meisjes veel vrijer over hun seksualiteit praatten, zowel naar buiten toe als met de ouders! In ieder geval al op jongere leeftijd dan allochtone meisjes!

Ik woonde trouwens in de provincie en kende ook niet zoveel allochtone meisjes!!

Dus weet niet of dat wat ik zeg repressentatief is!!
Digi over wie heb je het nu? Ikzelf reageer volgens mij juist omdat ik het onzin vind om te zeggen dat negers goed kunnen dansen en blanken niet, dus ik begrijp je even niet?

En verder valt het mij op dat in het caribisch gebied men ook héél erg zichzelf naar beneden kan halen hoor, maar dan in de zin van, als je je haar niet straight ben je lelijk (want kroes haar of sterk krullend haar is slecht haar), etc. In Centraal Amerika zeiden de grootste indianen tegen mij dat ze eigenlijk spanjaard waren. Het gebeurt echt overal en ik heb wel het idee dat het in andere landen veel dieper zit dan in Nederland. Een blanke Nederlander maakt misschien grapjes over dat wij nederlanders niet zouden kunnen dansen of koken, maar niemand doet net of hij eigenlijk zwart is (hmm behalve ik dus in dit topic ) en niemand laat zijn neus pletten of ogen in spleten trekken om maar karaktertrekken van andere bevolkingsgroepen te krijgen.
Inderdaad, Digi. Helemaal eensch met je eerste alinea.

Wat een BULLSHIT ( ja, ik schrijf het voluit) om te roepen dat je geen zwarte mag zeggen. In Zuid Afrika zegt men ook blacks, hoor.

On topic:

Ik ben zelf 50 % aziatisch, en val qua uiterlijk op europeanen. Niet te klein van stuk, blond tot bruin haar, slank. Maar geen bigge-oogjes aub. ( Sommige noordeuropeanen hebben van die lichte ogen met witte wimpers....brrr. )
quote:Digitalis schreef op 23 januari 2009 @ 19:03:

Sowieso vind ik het echt zo vreemd dat mensen hun eigen nationaliteit of achtergrond naar beneden halen. Vooral Nederlanders staan bekend hierom. Zwaar onaantrekkelijk, wees toch trots op je afkomst, zoals je ook vertelt aan mensen uit andere landen!

Hier ga je toch de mist in!! Kijk maar in de geschiedenisboeken!

Nou laat ik eens als eerst Suriname noemen..waarom denk je dat al die mensen daar terecht zijn gekomen met uitzondering van de indianen!

Indonesië!!

Zuid-Afrika (slavernij) !!

Handel en omdat Nederlanders zich toen superieur voelden ten op zichte van anderen!!
Ze heeft het over het heden, MrY.
Marg, ik heb het natuurlijk niet over jou! Jij vond het ook belachelijk. Overigens gaan wij weer wel naar de zonnebank En zijn er hordes jonge gastjes die met een bepaald buitenlands accent gaan praten, gaan rappen als negerrappers in de VS, enzovoorts. Niet alleen het westerse blank-zijn wordt nagestreefd, denk ik zo.

Jezus, gaan we het over de slavernij hebben? Tijdsgeest, andere tijden, andere moraal. Mijn God....dus Duitsers moeten zich ook schamen voor hun nationaliteit? Ga fietsen! In Holland kun je prachtig fietsen.
Dat weet ik!

Maar ik viel over dat zinnetje!!

Want ik denk dat het helemaal niet geldt wat Digitalis zei!

Om in deze tijdsgeest te blijven:

Ik kom zelf uit de provincie en kan me herinneren dat ik als kind wel eens opmerkingen heb gehad van (volwassen)autochtone nederlanders, waaruit toch echt wel bleek dat zij zich "superieur" voel(d)en! Vandaar!!
Je kunt hier idd prachtig fietsen!
Oh kom op, alsof je uit een paar zinnetjes "uit de provincie" kunt afleiden dat men zich superieur voelt. En ik vind het zo'n gi-gan-tisch zwaktebod om de slavernijtijd erbij te halen, echt een discussie doodslaan. En je krijgt echt geen sympathie, iig niet van mij.

Heel de knieval voor uitheemse culturen vind ik al een teken van een mietjescultuur, oftewel zichzelf minder voelen tov andere culturen. Ik vind het mooi als iemand trots is op zijn of haar cultuur, zonder daarbij andere culturen meteen achterlijk te vinden (zonder reden, dan) en zonder neonazi te worden of iets dergelijks.

Maar goed, ik ben nogal nationalistisch aangezien ik al zo lang niet meer in NL woon (Marg zal iets herkennen nu ) en vind NL gewoon prachtig, inclusief geschiedenisverhalen. En dat Nederlandse mannen niet kunnen dansen, neuken of koken vind ik heel erg generaliserend, net als ik het generaliserend vind als iemand zegt dat negers dom zijn en altijd vreemdgaan. Works both ways wat mij betreft!

Marg, ik snap het niet zo goed, zegt men tegen jou dat jullie maar geen kinderen moeten krijgen omdat je vriend achteruit gaat in ras, of jij? 't Is in beide gevallen echt walgelijk om te zeggen.
Ok Digi duidelijk! Van die straatcultuur is een goeie, dat klopt idd dat blanke jongetjes met oerhollandse ouders met een zgn. marokkaans accent gaan praten (en waarom doen marokkaanse belgen dat niet!??!??!! hoe krijgen die belgen dat voor elkaar ).

Dat er woorden uit allerlei windstreken gebruikt worden (mazzel, mesjogge, pattas, doekoe, punani) vind ik dan wel weer gewoon integratie van alle partijen.

Toch heb ik in Nederland nooit zon ongemakkelijk gevoel gehad als in Guatemala, waar men echt ontkent indiaans te zijn of indiaans bloed te hebben (terwijl het dus echt van die types zijn die je op een marktdag panfluit ziet spelen in Nederland zeg maar ), en jij als blanke trouwens ook helemaal opgehemeld wordt, echt op het ongemakkelijke af.

Wij gaan misschien wel onder de zonnebank, maar ik durf er wel een wedje om te leggen dat als jij lijkbleek in Nederland aankomt jouw moeder je niet vanaf het vliegveld rechtstreeks naar de zonnestudio brengt, zoals de moeder van mijn dominicaanse vriendin wel deed toen haar dochter het waagde met krullen thuis te komen! Maargoed, hoe dan ook is in een aantal landen in die streek de nadruk op uiterlijk echt ziekelijk vind ik.

Een jongen die ik ken wil altijd met mijn vriend wedijveren over wie het meeste blanke bloed heeft, en maakt dan van die goeie grappen over dat mijn vriend echt geen blanke familie heeft. Waar ik me dus groen en geel aan erger, niet omdat het overduidelijk is dat mijn vriend die wel heeft, maar omdat blijkbaar blank zo superieur wordt gezien, terwijl hij zelf nog donkerder is dan mijn vriend. Blegh.

Terwijl men aan de andere kant op die eilanden wel weer zegt, als iemand claimt blank te zijn Oh ja, en waar is jouw oma? Een andere populaire is Wie niet van Congo heeft heeft van Ciribali.
Digi, ja mijn ras gaat natuurlijk sowieso achteruit want ik ben sneeuwwitje. Maar voor hem kan het ook weleens slechter uitpakken dan hij verwacht had (door het te doen met sneeuwwitje) omdat ik ook ergens gemengd bloed heb en dus ook genen meebreng die kroeshaar, zwarte ogen, etc. veroorzaken.

Het klinkt nu heel zwaar op de hand, het wordt altijd als grapje gezegd, maar ik vind dat als er zulke grapjes gemaakt worden daar wat achter zit wat ik zelf nooit verzonnen zou hebben.

Ik denk trouwens dat wij ons stiekem heel superieur voelden. Ik weet nog goed dat het besef tot mij doordrong dat arme mensen die in hutjes van golfplaat wonen écht helemaal niet anders zijn dan ik. Mijn ouders hadden mij dat altijd wel ingeprent natuurlijk, iedereen is gelijk etc. En als je het me had gevraagd had ik ook zeker dat antwoord gegeven. Maar pas toen ik dagelijks met die mensen omging, bleek dat ze Echt Echt Echt hetzelfde waren. En (oh schok) zoiets míj dus net zo goed had kunnen gebeuren mocht ik daar geboren zijn.

Ik vind dat mensen uit ontwikkelingslanden vaak als slachtoffers geportretteerd worden, een beetje sneue mensen die het heft niet in eigen hand kunnen nemen. En ik denk dat ik dus helemaal niet de enige ben die zich onbewust superieur voelt aan dát.
quote:Digitalis schreef op 23 januari 2009 @ 19:55:

Oh kom op, alsof je uit een paar zinnetjes "uit de provincie" kunt afleiden dat men zich superieur voelt. En ik vind het zo'n gi-gan-tisch zwaktebod om de slavernijtijd erbij te halen, echt een discussie doodslaan. En je krijgt echt geen sympathie, iig niet van mij.

Heel de knieval voor uitheemse culturen vind ik al een teken van een mietjescultuur, oftewel zichzelf minder voelen tov andere culturen. Ik vind het mooi als iemand trots is op zijn of haar cultuur, zonder daarbij andere culturen meteen achterlijk te vinden (zonder reden, dan) en zonder neonazi te worden of iets dergelijks.

Maar goed, ik ben nogal nationalistisch aangezien ik al zo lang niet meer in NL woon (Marg zal iets herkennen nu ) en vind NL gewoon prachtig, inclusief geschiedenisverhalen. En dat Nederlandse mannen niet kunnen dansen, neuken of koken vind ik heel erg generaliserend, net als ik het generaliserend vind als iemand zegt dat negers dom zijn en altijd vreemdgaan. Works both ways wat mij betreft!

Marg, ik snap het niet zo goed, zegt men tegen jou dat jullie maar geen kinderen moeten krijgen omdat je vriend achteruit gaat in ras, of jij? 't Is in beide gevallen echt walgelijk om te zeggen.

Wie zegt dat ik om sympathie vraag? Ik niet in ieder geval!

Tweede alinea ben ik volledig met je eens!

Derde alinea ben ik ook met je eens! Kan sowieso niet tegen gegeneraliseer!
M2: Sorry voor het beschuldigen van je schoonfamilie!

Cubanen die dat zeggen? dan ben ik het helemaal met je eens dat ze inderdaad hun eigen ras naar beneden halen.

Niet alleen in de VS gebeurd dat hoor. Ik heb vroeger heel vaak gehoord dat ik een kakker was of een bounty omdat ik gewoon ABN spreek. Dat waren dan Surinamers of Antillianen die me dat kwamen vertellen. Tsja...

Missprincesa: Heb een jaar in Spanje gewoond, morena heb ik vaak gehoord. Ik heb er zin in om naar DR te gaan, ik ben niet op zoek naar een relatie, ik ben vrij en ga gewoon genieten, we zien wel wat er gebeurd.

Wat betreft trouw en vreemdgaan is het naar mijn idee niet veel anders dan surinaams of antilliaans. En voordat er allemaal mensen hun muiltje weer opentrekken: Als ik om me heen kijk bij de gemengde koppels (vrouw NL, man donker en mooie halfbloed kids) zijn de meeste moeders alleen met de kids en de mannen weg! Niet allemaal maar wel veel. Dit zie ik dus

in mijn omgeving. Niet de waarheid maar gewoon mijn observatie.

Zamirah: GELE! als jij graag mensen zwart wil noemen moet je dat vooral doen, vertel me dan even wie je daar precies mee bedoeld zo in het Nederlanse straatbeeld?
Joh, een vriendinnetje van mij is pik en pikzwart (Jamaicaanse ouders) en toen zij, een jaar of 20 geleden (als zesjarige) op een bankje ging zitten in een bekend attractiepark keek het bejaarde stel wat daar zat haar van top tot teen aan en stond toen op om een bankje verder te gaan zitten.

Dat gebeurt, en daarom geloof ik MrY ook meteen.
JJ80, en uit nieuwsgierigheid, hoe zit dat dan bij de niet-gemengde koppels: dus surinaamse of antilliaanse man én vrouw?

(ik weet wel dat single moederschap vaker voorkomt, heeft in mijn ogen met verschillende dingen te maken, ook bv. anders denken over kinderen, valt me op onder cubanen, er worden veel sneller kinderen genomen, je hoeft niet eerst tien jaar samen te zijn, allerlei afspraken te hebben gemaakt, de carriere, het koophuis etc te hebben)

Ik ga nu naar huis, kom later terug! (k)
Dat geloof ik ook wel, Marg. Ik neem het bejaarden iets minder kwalijk, aangezien die dat allemaal niet gewend zijn. Die zullen vaak op Duitsers ook heel slecht reageren. En andersom komt het ook gewoon voor.

Jezus JJ, zwarte mensen noemen zichzelf ook gewoon zwart. Proud to be black, Black is beautiful, neger, dat doen ze allemaal. Is zwart een scheldwoord?? Is blanke een scheldwoord? Wat een bekrompenheid. Jouw voorzichtigheid tov rassen maakt JOU juist racistisch!
Ik neem het bejaarden wel kwalijk!

Ik neem het bejaarden niet kwalijk als ze woorden gebruiken die in onze tijd not done zijn (zoals zwartje) als ze daar niets negatiefs mee bedoelen, maar bejaarden die een ander mens als stront behandelen zijn voor mij net zo weinig waard als jongeren die dat doen. De enigen die ik het minder kwalijk neem zijn jonge kinderen, bejaarden kunnen toch ook denken???

(doet me denken aan echt iets sneus: een verzorgingstehuis in zuid afrika waar dementerende mensen zitten, bijna al het personeel is zwart en de blanke bewoners van het verzorgingstehuis gaan helemaal terug in de tijd van apartheid en behandelen het personeel ook zo)
Mijn eigen opa was al negentig toen ik naar Guate vertrok en wist niets over de bevolking daar, maar vroeg gewoon. Hoe zijn de mensen? Net als wij? Kun je er goed mee praten?

Toen hij mijn vriend leren kennen schepte hij tegen het hele dorp op over wat een sterke en knappe man het was (en vervolgens ging hij elke keer naast hem zitten zo gauw hij de kans kreeg, opa sprak alleen dialect, vriend alleen spaans)
Marg, ik herken dat.

Mijn oma ( volbloed Javaanse) benadrukte altijd elke druppel Hollands bloed in haar kinderen ( afkomstig van haar halfbloed man) ... hoe witter hoe beter was de opvatting bij de Indische bevolking die net in NL woonde in de jaren 50 en 60.

En ik ben weer blij met mijn druppels Javaans bloed....tja...
Ik ben inderdaad ( letterlijk) geel. Hollanders zijn roze.

Als ik mijn leerlingen iets voordoe, zie ik mijn arm naast de hunne, en dan valt mij dat altijd weer op. Vind het wel mooi.
M2: Bij niet gemengde koppels komt het ook vaker voor dat de de mannen ervan door zijn. Wij zeggen onderling vaak: en waar is de vader? Waar ze allemaal zijn... weg dus.

Wat je opnoemt heeft daar zeker mee te maken.

Digi: Zwart een scheldwoord? jazeker! Je bent vast nog nooit door iemand aangewezen als DIE zwarte daar... Ik noem een Nederlander toch ook geen witte? Ik een racist... hahhaah ik lach je echt heel hard uit! Bekrompen?... ik lach nog harder.

Dat doen 'ze' allemaal.. al die zwarten bedoel je? Maar het engelse woord black is niet gelijk aan de vertaling naar het Nederlands.

De mensen in mijn multi culti omgeving gebruiken het woord niet, niet over zichzelf, niet over anderen. Ik weet nog steeds niet wie daar nou mee bedoeld worden. Ben ik ook zwart in jouw ogen of ben ik daar te licht voor omdat ik een carameltintje heb? Of is alles met een tintje lekker makkelijk zwart te noemen?
mijn man noemt zicht trouwens ook gewoon zwart (ook al vind ik hem meer midden bruin :p). hij vind het ook raar als mensen het raar vinden om dat te zeggen. Trouwens, echt hele donkere mensen (echt zwart zeg maar) die noemt hij trouwens blauw (of bijna blauw).

Ik zei eerst eigenlijk ook nooit neger of zwarte, maar gebruikte ook donker. Dat vond ik toen iets respectvoller klinken, maar ondertussen (na zo lang DR :D) zeg ik ook gewoon zwarte, neger etc.

Trouwens marg wat grappig, ik ben ook in guate geweest, en heb een hele andere ervaring: ik had daar ook een vriendje (heel kortstondig :p) die maya was, maar zijn moeder wou absoluut niet dattie met een blank iemand ging, hij moest met een maya vrouw gaan.

Trouwens zag laatst een documentaire op tv over zwarten in afrika en dat ze hun huid bleekten, MAAR dat deden ze niet om blank te worden, maar om 'mooi bruin' te zijn. En ik denk dat dat het heel goed verwoord, over algemeen willen donkere mensen (oeps zeg ik toch donker) niet blank zijn, maar wel een lichtere versie van hun eigen kleur (vooral vrouwen eigenlijk, voor mannen lijkt het minder te gelden). Zie je trouwens ook in veel (bijna alle) video clips; man is (zeer) donker met donkere vriendin die licht is (maar niet blank)

Ik heb trouwens wel het idee dat ze in de DR echt voor blank gaan (in geschiedenisboeken over de DR staat ook dat dominicanen zich (in ieder geval vroeger) als blank zagen (in tegenstelling tot de neger haitianen). Maar blond is dan weer niet het ideaal. Het is echt meer het spaans-achtige type. Lang stijl zwart haar, blanke huid en blauwe/groene ogen.

Over dat haar, inderdaad zeer herkenbaar, ze noemen het zelfs pelo malo! Ongelofelijk vind ik dat.

Single moederschap heeft volgens mij ook te maken met alle dingen die marg opnoemt, maar ook gewoon met het feit dat de mannen zich minder verantwoordelijk voor hun kinderen voelen.

Wat me trouwens heel erg op viel is dat (even heel algemeen gesproken he) dominicaanse mannen waardeloze vaders (as in, bijna altijd afwezig) zijn, maar ALS ze er zijn, gaan ze echt super leuk met de kinderen om, niet alleen eigen kinderen maar alle kinderen.
Als je zwart bent kun je ook gewoon racistisch zijn, hoor. Discriminatie discrimineert niet.

Mij noemen ze ook weleens zwarte vanwege mijn haarkleur. Het is gewoon om iemand aan te duiden als je de naam niet kent of iets dergelijks. Als het is: die puistenkop, spleetoog of kutneger, dan is het een heel ander verhaal, ja. Maar "die blanke daar" zou ik niet erg vinden. En ik heb negers zichzelf vaak genoeg zwart horen noemen, ook in NL.
Ja, idd, lekekr makkelijk om iedereen zwart te noemen. 't Is me duidelijk hoor, je zit in een slachtofferrol.
Toen ik eens ( ik was een jaar of 14) in de provincie ( daar woonde ik toen nog) fietste door een woonwijk, ben ik ooit eens uigescholden voor "zwarte". Ik was zo verbouwereerd. Maar vond het niet erg. Eerder enorm lachwekkend. Want mensen die mij kennen zullen dat niet zo zien.

Ik lijk eerder Turks ofzo. Maar voor sommige boeren zijn dat ook zwarten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven