Te laat komer

21-07-2019 20:39 134 berichten
Hi allemaal,

Ik zit met een issue waar ik me erg aan irriteer. Een vriend van me komt regelmatig te laat. Gaandeweg heb ik hierin de weg gevonden en ik ga voortaan bijv gewoon al weg en zie hem wel verschijnen op de plek waar we naartoe zouden moeten gaan. Maar een tijd geleden was dit ook weer het geval en dan wordt hij boos op mij omdat ik weg ben gegaan. Terwijl hij weet dat ik dit doe en weet hoe irritant ik laatkomers vind. Geen probleem als je te laat komt,maar ik ga dan gewoon al. Ik zie je later wel.

Gister weer hetzelfde geval. We hadden met meerdere afgesproken en hij is weer eens te laat. En te laat door laksheid trouwens niet door dingen waar je niks aan kan doen zoals lekke band ofzo. Hij praatte weer eens niet tegen me toen hij later arriveerde en nog steeds niet. Maar er staan nogal wat uitjes op de planning met onder andere hem. En hij woont vlakbij mij dus vandaar dat we dan samen afspreken.

Nu ben ik er wel een beetje klaar mee dat hij boos op mij is, terwijl hij te laat komt. En dat hij weet hoe vervelend ik het vind en dat ik sowieso weg zal gaan. Is ondertussen niks nieuws meer. Wat moet je hier nou mee aan? Hij mag van mij prima te laat zijn, maar ik ga echt niet zitten wachten. En vind het dus onterecht dat hij dan boos is op mij dat hij zelf te laat is.
Alle reacties Link kopieren
Moestuintje86 schreef:
21-07-2019 20:45
Maar dat hij mij dan negeert als hij is gearriveerd op de afspraak vind ik gewoon idioot.
Is hij wel een echte vriend van jou als jij zo boos wordt?
Alle reacties Link kopieren
Moestuintje86 schreef:
21-07-2019 21:09
Kan heel verschillen hoeveel te laat. Het gaat vooral om dat we met een groepje hebben afgesproken bijv. En dan gaan we samen naar plek van locatie omdat hij zo dichtbij woont. De rest van het groepje incl ik is gewoon altijd op tijd. Dus dan ga ik weg om de anderen te meeten en dan kan hij later aan komen kakken. Maar ondertussen is hij dus boos dat ik al weg ben gegaan en gaat dan een ander opbellen om te klagen enz en vervolgens mij te negeren als we op locatie zijn.
Ik zou gewoon niet meer met hem afspreken om samen ergens naartoe te gaan.

Van wie komt het initiatief om samen af te spreken? Van jou of van hem? Als hij het weer voorstelt, zeg je gewoon. Ik ga alleen, ik zie je daar wel.
Alle reacties Link kopieren
Is het een idee om tegen hem een ander tijdstip (eerder) te zeggen?
Dus als je half zeven bedoelt, tegen hem zeggen dat je hem zes uur verwacht?

Of is dat te simpel gedacht?
Alle reacties Link kopieren
Joh, laat gaan die "vriend". Hij gedraagt zich als een verongelijkte kleuter. De komende afspraken plan je gewoon op locatie in, en als hij daar geen zin in heeft of gaat zitten mokken..............jammer dan!
Je beseft pas hoe fijn het is om te ademen als je neus verstopt zit.
Alle reacties Link kopieren
Dus hij komt te laat, biedt geen excuses aan en legt vervolgens ook nog het nare gevoel bij jou? Mooi niet dat hij die andere afspraken nog samen zouden zijn, zou hij mooi zelf op mogen lossen hoe hij daar kwam, maar niet met mij. Iemand die zijn eigen tijd belangrijker vindt dan de mijne, mij neerzet als zeur (want je moet niet moeilijk doen over dat híj te laat is) maar maar mij wel goed genoeg vindt om met mee te rijden: koekoek! En dan ook nog het lef om je te negeren? Wat doet je überhaupt nog met zo'n zak hooi?
Alle reacties Link kopieren
'Ik zie je op locatie om zolaat.' Zijn probleem als ie er niet is.
Dus je weet dat hij altijd te laat komt en toch blijf je afspreken? :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Echt een hollands probleem. "Te laat komen"...

Ik kom op mijn werk nog net op tijd, maar bij vrienden altijd later dan "de afspraak". Ik zou er heel ongemakkelijk van worden als je om 20.00 uur afspreekt en mensen dan om 20.01 gaan vinden dat je te laat bent.

Maar ik had dan ook familieleden die in paniek gingen bellen waar we bleven. Relax...

Is iemand een betere vriend als ie op tijd is? Of wanneer iemand er voor je is als je hem nodig hebt?
Poezemens84 schreef:
21-07-2019 23:15
Echt een hollands probleem. "Te laat komen"...

Ik kom op mijn werk nog net op tijd, maar bij vrienden altijd later dan "de afspraak". Ik zou er heel ongemakkelijk van worden als je om 20.00 uur afspreekt en mensen dan om 20.01 gaan vinden dat je te laat bent.

Maar ik had dan ook familieleden die in paniek gingen bellen waar we bleven. Relax...

Is iemand een betere vriend als ie op tijd is? Of wanneer iemand er voor je is als je hem nodig hebt?
Als je dus nadien ergens samen naartoe gaat kan 1 na 8 al te laat zijn om bijvoorbeeld je trein of bus te halen.


Als ik dan zeg "de bus vertrekt om 8 uur, dus zorg dat je hier om kwart voor bent" en die persoon daagt pas op om 1 na 8 ...
Pech gehad, maar dan ben ik toch om 10 voor 8 thuis weg en je bekijkt maar hoe je ter plekke raakt en of er nog een volgende bus is.
vivautrecht85 schreef:
21-07-2019 21:30
Ik denk dat het er meer om gaat dat hij boos wordt op TS om...Ja waarom eigenlijk?

Hij klinkt niet leuk in ieder geval.
Als het om het boos worden gaat, dat lijkt mij zeer onterecht. Waarschijnlijk voelt de betreffende vriend zich op zn pik getrapt dat TO aangeeft het niet fijn vindt dat hij te laat komt??

Hoe met die boosheid te dealen, daarover heb ik geen idee. Ik vind het iig geen sympathieke eigenschap. Dus aan TO om hem te blijven uitnodigen (wellicht met mijn tip) of om te zeggen dan maar niet meer afspreken.
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
21-07-2019 23:18
Als je dus nadien ergens samen naartoe gaat kan 1 na 8 al te laat zijn om bijvoorbeeld je trein of bus te halen.


Als ik dan zeg "de bus vertrekt om 8 uur, dus zorg dat je hier om kwart voor bent" en die persoon daagt pas op om 1 na 8 ...
Pech gehad, maar dan ben ik toch om 10 voor 8 thuis weg en je bekijkt maar hoe je ter plekke raakt en of er nog een volgende bus is.
Dus je gaat liever dan alleen ergens heen dan samen iets doen?

Als iemand dat bij mij zou doen, dan zou ik er niet snel meer iets mee afspreken...

Maar goed, voor mij is vriendschap samen zijn, hoe en wat en waar is niet belangrijk.
Poezemens84 schreef:
21-07-2019 23:32
Dus je gaat liever dan alleen ergens heen dan samen iets doen?

Als iemand dat bij mij zou doen, dan zou ik er niet snel meer iets mee afspreken...

Maar goed, voor mij is vriendschap samen zijn, hoe en wat en waar is niet belangrijk.
Kennelijk had opstartster samen met die vriend nog met anderen afgesproken elders.

Als iemand dan te laat is ... dan ga ik mijn bus of trein niet laten lopen en ga ik inderdaad alleen naar die anderen.
Die anderen moeten immers niet de dupe zijn van die vriend zijn continu eikel-gedrag (namelijk dat we beiden te laat zouden zijn).
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
21-07-2019 23:36
Kennelijk had opstartster samen met die vriend nog met anderen afgesproken elders.

Als iemand dan te laat is ... dan ga ik mijn bus of trein niet laten lopen en ga ik inderdaad alleen naar die anderen.
Die anderen moeten immers niet de dupe zijn van die vriend zijn continu eikel-gedrag (namelijk dat we beiden te laat zouden zijn).
Zou mij dus niks interesseren. Ik zou wachten en dan samen wat later zijn. Ik ben liever samen te laat, dan dat je allebei alleen reist. Dat komt de sfeer ook nauwelijks ten goede.
Alle reacties Link kopieren
Poezemens84 schreef:
21-07-2019 23:32
Dus je gaat liever dan alleen ergens heen dan samen iets doen?

Als iemand dat bij mij zou doen, dan zou ik er niet snel meer iets mee afspreken...

Maar goed, voor mij is vriendschap samen zijn, hoe en wat en waar is niet belangrijk.
Ze zegt niet dat ze "liever" alleen iets gaat doen, waar haal je dat uit?
En er is ook niet over een tijd gesproken, jij noemt 1 minuut over acht, maar misschien komt de vriend van TO wel een half uur of uur later dan afgesproken, dat weet jij toch niet?
Je beseft pas hoe fijn het is om te ademen als je neus verstopt zit.
Alle reacties Link kopieren
Alixane schreef:
21-07-2019 23:39
Ze zegt niet dat ze "liever" alleen iets gaat doen, waar haal je dat uit?
En er is ook niet over een tijd gesproken, jij noemt 1 minuut over acht, maar misschien komt de vriend van TO wel een half uur of uur later dan afgesproken, dat weet jij toch niet?
Ik reageerde met "liever" niet op TO.

Ja, een half uur kan ook. Daarna zou ik diegene bellen om te vragen of er iets gebeurd is... meer niet.
Alle reacties Link kopieren
Poezemens84 schreef:
21-07-2019 23:41
Ik reageerde met "liever" niet op TO.

Ja, een half uur kan ook. Daarna zou ik diegene bellen om te vragen of er iets gebeurd is... meer niet.
Dat zou jij doen, mooi!
Dat betekent niet dat TO een slechte vriend is, dat betekent dat zij een andere insteek heeft van vriendschappen en afspraken die je met vrienden maakt.
Je beseft pas hoe fijn het is om te ademen als je neus verstopt zit.
Alle reacties Link kopieren
Alixane schreef:
21-07-2019 23:44
Dat zou jij doen, mooi!
Dat betekent niet dat TO een slechte vriend is, dat betekent dat zij een andere insteek heeft van vriendschappen en afspraken die je met vrienden maakt.
Ik zeg ook niet dat ze een slechte vriend is. Ik denk alleen dat ze het heel groot maakt. En het is niet dat ie niet komt, hij is alleen wat later.

Ik denk alleen maar, geniet van de vriendschap. Een klok is geen reden om een vriendschap zo op scherp te zetten.
Alixane schreef:
21-07-2019 23:44
Dat zou jij doen, mooi!
Dat betekent niet dat TO een slechte vriend is, dat betekent dat zij een andere insteek heeft van vriendschappen en afspraken die je met vrienden maakt.
Dat zegt poezenmens ook helemaal niet.
Poezemens84 schreef:
21-07-2019 23:38
Zou mij dus niks interesseren. Ik zou wachten en dan samen wat later zijn. Ik ben liever samen te laat, dan dat je allebei alleen reist. Dat komt de sfeer ook nauwelijks ten goede.
Ik kom niet te laat bij anderen. Punt.
Behoudens platte band, onvoorzien stakende bussen of een grootmoeder die gestorven is, is daar geen geldige reden voor.

Wie mij daarin denkt tegen te houden die heeft pech gehad.


En iemand die steevast te laat op afspraak verschijnt bij mij ... die heet al heel snel "een kennis" en is duidelijk geen vriend meer.
En daar moet ik dus niet persé mee samen reizen, want ik irriteer me toch alleen maar dood aan zijn nonchalante gedrag.

Komt hij maar mooi te laat bij de rest van de groep, maar niet samen met mij.
Ooooh ik herken dit zo erg. Heb echt een gruwelijke hekel aan mensen die te laat komen zonder goede reden.

Heb ook zo’n vriendin die standaard een kwartier te laat komt. Heb mijn ergernis uitgesproken maar dat hielp niet. Ik zie dat ze het probeert maar ze moet toch altijd nog even naar boven rennen om deo te pakken, “ohja de hond moet er nog even uit” etc. Ik spreek nu altijd een flink aantal minuten eerder met haar af dan wanneer ik haar echt moet zien. Dus 21.00 weg = zeggen dat ik 20.40 weg wil. Dat werkt goed, ze heeft tot dusver niet door dat ik dit expres doe :lol:
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
21-07-2019 23:48
Ik kom niet te laat bij anderen. Punt.
Behoudens platte band, onvoorzien stakende bussen of een grootmoeder die gestorven is, is daar geen geldige reden voor.

Wie mij daarin denkt tegen te houden die heeft pech gehad.


En iemand die steevast te laat op afspraak verschijnt bij mij ... die heet al heel snel "een kennis" en is duidelijk geen vriend meer.
En daar moet ik dus niet persé mee samen reizen, want ik irriteer me toch alleen maar dood aan zijn nonchalante gedrag.

Komt hij maar mooi te laat bij de rest van de groep, maar niet samen met mij.
Wauw... dus iemand kan oprecht om je geven, maar timemanagement gewoon niet belangrijk vinden, niet leuk of lastig en floep, einde vriendschap.

Bijzonder.

Ik heb godzijdank mensen om me heen die mij volledig accepteren :-) en ja, daar hoort een flexibele klok bij.
Poezemens84 schreef:
21-07-2019 23:52
Wauw... dus iemand kan oprecht om je geven, maar timemanagement gewoon niet belangrijk vinden, niet leuk of lastig en floep, einde vriendschap.

Bijzonder.

Ik heb godzijdank mensen om me heen die mij volledig accepteren :-) en ja, daar hoort een flexibele klok bij.
Ik match gewoon niet met zulke totaal nonchalante mensen die het geen bal interesseert dat ik ergens wel op tijd wil zijn.

Ze kan dan wel denken dat ze oprecht om me geeft, maar kennelijk is dat toch niet waar.
Anders zou ze weten dat ergens op tijd willen zijn één van mijn stokpaardjes is.


En dat 8 uur 8 uur is en dat ik best 1 of 2 keer mijn goed hart wil tonen en tot 5 over wil wachten, maar om 10 na of kwart na ben ik toch écht weg. En als het de 3de keer is ben ik gewoon om 8 uur weg.
(Na die 3de keer spreek ik gewoon niet meer met je af. Want je hebt dan bewezen dat je afspraken toch niet respecteert.)
anoniem_387728 wijzigde dit bericht op 21-07-2019 23:58
20.37% gewijzigd
Poezemens84 schreef:
21-07-2019 23:32
Dus je gaat liever dan alleen ergens heen dan samen iets doen?

Als iemand dat bij mij zou doen, dan zou ik er niet snel meer iets mee afspreken...

Maar goed, voor mij is vriendschap samen zijn, hoe en wat en waar is niet belangrijk.
Nee ik spreek persoonlijk liever af met mensen waar ik gewoon fatsoenlijk mee kan communiceren.

Of we zeggen van te voren we zien wel hoe laat we elkaar die dag zien. Of we spreken een tijd af.

Maar ik had een vriendinnengroep die bestond voor een groot deel uit drie zussen die continue te laat kwamen en altijd met kul redenen. 9 van de 10 keer wel al samen aan het aankleden/douchen treuzelen bij de ander. Dan ben je daar op een bepaald punt wel klaar mee.
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
21-07-2019 23:56
Ik match gewoon niet met zulke totaal nonchalante mensen die het geen bal interesseert dat ik ergens wel op tijd wil zijn.

Ze kan dan wel denken dat ze oprecht om me geeft, maar kennelijk is dat toch niet waar.
Anders zou ze weten dat ergens op tijd willen zijn één van mijn stokpaardjes is.


En dat 8 uur 8 uur is en dat ik best tot 5 over wil wachten, maar om 10 na of kwart na ben ik toch écht weg.
Poeh....

Van mij mag iedereen later komen, zolang ze maar komen...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een vriendin die altijd laat komt.

Is ook in een vriendengroep, dus als we afspreken dan meeten we gewoon op de locatie. Niemand die er last van heeft dat zij een uur later komt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven