Te laat komer

21-07-2019 20:39 134 berichten
Hi allemaal,

Ik zit met een issue waar ik me erg aan irriteer. Een vriend van me komt regelmatig te laat. Gaandeweg heb ik hierin de weg gevonden en ik ga voortaan bijv gewoon al weg en zie hem wel verschijnen op de plek waar we naartoe zouden moeten gaan. Maar een tijd geleden was dit ook weer het geval en dan wordt hij boos op mij omdat ik weg ben gegaan. Terwijl hij weet dat ik dit doe en weet hoe irritant ik laatkomers vind. Geen probleem als je te laat komt,maar ik ga dan gewoon al. Ik zie je later wel.

Gister weer hetzelfde geval. We hadden met meerdere afgesproken en hij is weer eens te laat. En te laat door laksheid trouwens niet door dingen waar je niks aan kan doen zoals lekke band ofzo. Hij praatte weer eens niet tegen me toen hij later arriveerde en nog steeds niet. Maar er staan nogal wat uitjes op de planning met onder andere hem. En hij woont vlakbij mij dus vandaar dat we dan samen afspreken.

Nu ben ik er wel een beetje klaar mee dat hij boos op mij is, terwijl hij te laat komt. En dat hij weet hoe vervelend ik het vind en dat ik sowieso weg zal gaan. Is ondertussen niks nieuws meer. Wat moet je hier nou mee aan? Hij mag van mij prima te laat zijn, maar ik ga echt niet zitten wachten. En vind het dus onterecht dat hij dan boos is op mij dat hij zelf te laat is.
Alle reacties Link kopieren
Nou, dat dus. Wat Susan zegt.

Mijn zwager is al-tijd te laat. Zijn vriendin vindt het ook niks, maar verder is ie echt zo enorm leuk, lief, grappig en de leukste oom van het westelijk halfrond, dat ook wij met zijn allen de 'half uur eerder dan in het echt'-truuk met hem uithalen (waarbij vriendin in het complot zit). Dus dat snap ik allemaal prima. Maar voor de rest jou zo enorm lelijk behandelen, van negeren tot uitmaken voor inflexibele zwart-wit-kijker... Echt, lieve TO, wees niet zo'n deurmat!
Alle reacties Link kopieren
Paar jaar geleden bij een vriend wel eens gedaan: Na diverse keren te laat komen nog eens afgesproken op een centrale plek. Ik ben op tijd gekomen maar heb buiten het zicht staan wachten. Hij kwam bijna 20 minuten te laat waarna ik pas na nog eens 20 minuten naar hem toe ben gegaan. Intussen probeerde hij mij te bellen en appen waar ik bleef... alsof hij ineens haast had? De discussie was eigenlijk toen snel voorbij toen hij inzag wat ik had gedaan en hij realiseerde zich ineens dat het toch wel erg irritant is. Sindsdien komt hij nooit stipt op tijd maar zo laat als hij het altijd voorheen maakte, komt gelukkig niet meer voor. :)

Zoals TO's vriend zich nu gedraagt... zou ik snel klaar mee zijn.
Europe86 schreef:
22-07-2019 15:51
Paar jaar geleden bij een vriend wel eens gedaan: Na diverse keren te laat komen nog eens afgesproken op een centrale plek. Ik ben op tijd gekomen maar heb buiten het zicht staan wachten. Hij kwam bijna 20 minuten te laat waarna ik pas na nog eens 20 minuten naar hem toe ben gegaan. Intussen probeerde hij mij te bellen en appen waar ik bleef... alsof hij ineens haast had? De discussie was eigenlijk toen snel voorbij toen hij inzag wat ik had gedaan en hij realiseerde zich ineens dat het toch wel erg irritant is. Sindsdien komt hij nooit stipt op tijd maar zo laat als hij het altijd voorheen maakte, komt gelukkig niet meer voor. :)

Zoals TO's vriend zich nu gedraagt... zou ik snel klaar mee zijn.
Geniaal! :cheer: ga ik ook eens proberen met mijn eeuwig te laat komende vriendin!

Ik heb ook een vriendin die standaard 20 minuten te vroeg is. Ook niet leuk als ze bij je langskomt en je, door de dagelijkse drukte, nog niet "presenteerbaar" bent. Maar ze kan (lees: wil) er niets aan doen, dus doe ik hetzelfde als meerderen hier: later afspreken.

Maar TO's vriend heeft duidelijk geen respect voor andermans planning. Ik zou zeggen: zijn probleem, hij zoekt het maar uit.
anoniem_384424 wijzigde dit bericht op 22-07-2019 16:08
Reden: Aanvulling
18.57% gewijzigd
Poezemens84 schreef:
21-07-2019 23:52
Wauw... dus iemand kan oprecht om je geven, maar timemanagement gewoon niet belangrijk vinden, niet leuk of lastig en floep, einde vriendschap.

Bijzonder.
Nah, ik zou het ook zo denken hoor na een paar keer. Voor jou 10 anderen die wel hun best doen om op tijd te komen. Doei.

Ik heb ook zo'n kennis gehad. Of hij kwam te laat, of hij kwam niet. Hij "gaf vast oprecht om mij", maar alleen als het hem uitkwam. En hoe oprecht hij om me gaf kwam wel tot uiting toen ik een keertje NIET wachtte. Zooooo. Dat was even een bak stront die hij leegkieperde. Dat is geen vriendschap hoor, maar eenzijdig profiteren.
Alle reacties Link kopieren
Moestuintje86 schreef:
22-07-2019 14:23
Nou het is lekker uit de hand gelopen. We hebben erover gesproken maar er valt geen land mee te bezeilen.

De oplossing voorgedragen om dus gewoon elkaar op locaties te zien om dit soort situaties te vermijden is schijnbaar voor hem niet goed. Ik moet me relaxter opstellen en dingen niet zwart en wit zien. Ik ben degene die moeilijk doet. En ik moet niet zo egoïstisch zijn dat ik op een afgesproken tijd wil vertrekken. En waarom ik per se mijn zin wil krijgen door op dat tijdstip te moeten vertrekken. En waarom ik niet gewoon kon wachten, want dan konden we toch sneller fietsen en dan waren we misschien alsnog op tijd..

Ik zou hier echt klaar mee zijn. Dat hij laat wil komen moet hij zelf weten, maar jij hoeft daarin niet mee te gaan.

Want, waarom mag hij van zichzelf per se niet op tijd komen? Waarom stelt hij zich niet wat relaxter op en waarom ziet hij alles zo zwart wit? Waarom wil hij per se egoïstisch doen door jou ook te laat te laten komen, terwijl jij dat helemaal niet wil? Jij dwingt hem niet om op tijd te komen, dus moet hij jou ook niet dwingen om te laat te komen.

Waarom moet hij per se zijn zin krijgen door nooit op de afgesproken tijd te vertrekken? En waarom moet jij dan per se sneller fietsen? Laat hij zelf maar sneller fietsen.

Ik zou dat dus mooi terugkaatsen.
Thanks voor jullie reacties! Jullie geven fijne adviezen. Ik ga er geen energie meer in steken. Als hij normaal kan doen, zie ik het wel. En anders niet.
Alle reacties Link kopieren
3thee schreef:
22-07-2019 16:26
Nah, ik zou het ook zo denken hoor na een paar keer. Voor jou 10 anderen die wel hun best doen om op tijd te komen. Doei.
Misschien doet iemand zijn stinkende best om op tijd te komen maar lukt hem dit niet... kan zoveel redenen hebben.

Ik bijvoorbeeld, heb katten. Die gaan allemaal naar een kamer als ik weg ga. Maar katten luisteren niet heel best :-) en ja, dan ben ik zomaar ineens 5 minuten later.

Als iemand niet respecteert dat ik die beestjes goed wil achterlaten en gaat zeuren over tijd, jammer joh.

Maar... ik kan ook weleens iets niet vinden, ik word gebeld door iemand wat even voor gaat, ik moet terug omdat ik ineens denk: "is het gas wel uit?". Legio voorbeelden.

En ja, dat gebeurt ook weleens als ik naar mijn werk wil. Niet fijn, maar ik ga echt niet stressen op 5 minuten, zelfs niet op een kwartier.
Alle reacties Link kopieren
Poezemens84 schreef:
22-07-2019 20:13
Misschien doet iemand zijn stinkende best om op tijd te komen maar lukt hem dit niet... kan zoveel redenen hebben.

Ik bijvoorbeeld, heb katten. Die gaan allemaal naar een kamer als ik weg ga. Maar katten luisteren niet heel best :-) en ja, dan ben ik zomaar ineens 5 minuten later.

Als iemand niet respecteert dat ik die beestjes goed wil achterlaten en gaat zeuren over tijd, jammer joh.

Maar... ik kan ook weleens iets niet vinden, ik word gebeld door iemand wat even voor gaat, ik moet terug omdat ik ineens denk: "is het gas wel uit?". Legio voorbeelden.

En ja, dat gebeurt ook weleens als ik naar mijn werk wil. Niet fijn, maar ik ga echt niet stressen op 5 minuten, zelfs niet op een kwartier.
Jij hebt het steeds over respect, maar hebt zelf echt geen enkel respect voor andermans tijd he? Andere mensen moeten gaan zitten wachten tot mevrouw Poezemens het heeft behaagd om naar hen toe te komen. Hadden best iets anders met hun tijd kunnen doen, maar nee. Want misschien wilde er een kat aandacht. Respect is een wederkerig begrip, als je dat niet geeft, verdien je het ook niet terug. Maar goed, ik zou dat dan ook niet jammer joh vinden, ik had de vriendschap allang opgezegd.
Alle reacties Link kopieren
Moestuintje86 schreef:
21-07-2019 21:11
Ja ik ga ook voortaan gewoon afspreken ik zie je daar. En niet meer samen erheen. Maar het gaat meer om dat we nog een aantal uitjes op de planning staat en ik nu dus als boeman ben bestempeld en hij mij negeert. Ik heb geen zin om iemand te moeten negeren of me aan zoiets te moeten storen terwijl we op iets leuks aanwezig zijn. Hij kan het nogal lang volhouden het negeren namelijk omdat hij vindt dat hij gelijk heeft dat ik overdrijf dat ik weg ga.
Ik zou die 'vriendschap' sowieso op een laag pitje zetten.
Wat een kleuter
Alle reacties Link kopieren
Poezemens84 schreef:
22-07-2019 20:13
Misschien doet iemand zijn stinkende best om op tijd te komen maar lukt hem dit niet... kan zoveel redenen hebben.

Ik bijvoorbeeld, heb katten. Die gaan allemaal naar een kamer als ik weg ga. Maar katten luisteren niet heel best :-) en ja, dan ben ik zomaar ineens 5 minuten later.

Als iemand niet respecteert dat ik die beestjes goed wil achterlaten en gaat zeuren over tijd, jammer joh.

Maar... ik kan ook weleens iets niet vinden, ik word gebeld door iemand wat even voor gaat, ik moet terug omdat ik ineens denk: "is het gas wel uit?". Legio voorbeelden.

En ja, dat gebeurt ook weleens als ik naar mijn werk wil. Niet fijn, maar ik ga echt niet stressen op 5 minuten, zelfs niet op een kwartier.
Als dat structureel gebeurt, dan zet je die beestjes 10 minuten eerder in die kamer.
Hoe makkelijk kan het zijn.

En als je het normaal vindt om te laat op je werk te komen, dan ook niet miepen als iemand anders een promotie krijgt of je beoordeling toch niet zo geweldig wordt als je dacht.
Poezemens84 schreef:
22-07-2019 20:13
Misschien doet iemand zijn stinkende best om op tijd te komen maar lukt hem dit niet... kan zoveel redenen hebben.

Ik bijvoorbeeld, heb katten. Die gaan allemaal naar een kamer als ik weg ga. Maar katten luisteren niet heel best :-) en ja, dan ben ik zomaar ineens 5 minuten later.

Als iemand niet respecteert dat ik die beestjes goed wil achterlaten en gaat zeuren ovser tijd, jammer joh.

Maar... ik kan ook weleens iets niet vinden, ik word gebeld door iemand wat even voor gaat, ik moet terug omdat ik ineens denk: "is het gas wel uit?". Legio voorbeelden.

En ja, dat gebeurt ook weleens als ik naar mijn werk wil. Niet fijn, maar ik ga echt niet stressen op 5 minuten, zelfs niet op een kwartier.
Je poezen 10min voor je weggaat in de andere kamer zetten, tegen degene doe jou belt bjj het opnemen zeggen dat je nu niet kunt bellen en over een aantal uur weer terug belt.
Zo moeilijk is het niet om op tijd te komen, je hebt er gewoon scheit aan en verzint kut smoesjes.
anoniem_64ce7dbad6e60 wijzigde dit bericht op 22-07-2019 20:37
0.33% gewijzigd
Paarsebloem schreef:
22-07-2019 20:30
Als dat structureel gebeurt, dan zet je die beestjes 10 minuten eerder in die kamer.
Hoe makkelijk kan het zijn.
Nou, dat.
Zo doe ik dat ook met mijn kinderen: een kwartier voor we weg moeten, zeg ik dat ze hun schoenen aan moeten doen. Op het moment dat we dan weg moeten, zijn die schoenen net aan. Ik weet dat, dus houd ik daar rekening mee.

Alles kan 1x gebeuren, poes loopt weg, iemand belt, gas vergeten, maar als je standaard een telefoongesprek voorrang geeft op een afspraak, tja, dan betekent de afspraak blijkbaar niets voor je, en dan kun je dat wel eens gaan merken als die ander(en) dat zat zijn.
Poezemens84 schreef:
22-07-2019 20:13
Misschien doet iemand zijn stinkende best om op tijd te komen maar lukt hem dit niet... kan zoveel redenen hebben.

Ik bijvoorbeeld, heb katten. Die gaan allemaal naar een kamer als ik weg ga. Maar katten luisteren niet heel best :-) en ja, dan ben ik zomaar ineens 5 minuten later.

Als iemand niet respecteert dat ik die beestjes goed wil achterlaten en gaat zeuren over tijd, jammer joh.

Maar... ik kan ook weleens iets niet vinden, ik word gebeld door iemand wat even voor gaat, ik moet terug omdat ik ineens denk: "is het gas wel uit?". Legio voorbeelden.

En ja, dat gebeurt ook weleens als ik naar mijn werk wil. Niet fijn, maar ik ga echt niet stressen op 5 minuten, zelfs niet op een kwartier.

Allemaal slechte planning. Is prima. Ik lig er niet wakker van.
Je werkgever hoop ik ook niet.


Maar mag je dan verlangen dat een ander altijd op je gaat zitten wachten? Nee toch?
Of mogen ze gewoon zelf gaan en dat jij dat ook zelf doet?

Of ga je dan eisen dan je vriend gaat wachten en als ze dat niet meer willen.. onwijs kwaad worden en ze anders als stront gaat behandelen?
En zou je dat ook bij je werkgever doen?

Mag toch hopen van niet.
Alle reacties Link kopieren
spuit_111 schreef:
22-07-2019 20:19
Jij hebt het steeds over respect, maar hebt zelf echt geen enkel respect voor andermans tijd he? Andere mensen moeten gaan zitten wachten tot mevrouw Poezemens het heeft behaagd om naar hen toe te komen. Hadden best iets anders met hun tijd kunnen doen, maar nee. Want misschien wilde er een kat aandacht. Respect is een wederkerig begrip, als je dat niet geeft, verdien je het ook niet terug. Maar goed, ik zou dat dan ook niet jammer joh vinden, ik had de vriendschap allang opgezegd.
Ik heb hier zo hard om gelachen!! Ik en geen respect hebben voor iemands tijd? Hahaha!

Misschien ben ik gewoon wat flexibeler en denk ik vooral: "als ik me moet gaan haasten en stressen omdat iemand anders vindt dat de klok de basis van onze vriendschap bepaald... nee dank je".

Het leven is niet gemaakt om te haasten.

'De natuur haast zich nooit en is perfect'.
Poezemens84 schreef:
22-07-2019 20:37
Ik heb hier zo hard om gelachen!! Ik en geen respect hebben voor iemands tijd? Hahaha!

Misschien ben ik gewoon wat flexibeler en denk ik vooral: "als ik me moet gaan haasten en stressen omdat iemand anders vindt dat de klok de basis van onze vriendschap bepaald... nee dank je".

Het leven is niet gemaakt om te haasten.

'De natuur haast zich nooit en is perfect'.
Tja alles kan kapot ook vriendschap.
Poezemens84 schreef:
22-07-2019 20:37
Ik heb hier zo hard om gelachen!! Ik en geen respect hebben voor iemands tijd? Hahaha!

Misschien ben ik gewoon wat flexibeler en denk ik vooral: "als ik me moet gaan haasten en stressen omdat iemand anders vindt dat de klok de basis van onze vriendschap bepaaldt... nee dank je".
Flexibeler is een eufemisme.

Ik had ooit zo'n huisgenoot. Hij was niet asociaal met zijn harde muziek 's nachts, hij was flexibel en tolerant, want als wij het deden zou hij het ook niet erg vinden.
Alle reacties Link kopieren
Poezemens84 schreef:
22-07-2019 20:37
Ik heb hier zo hard om gelachen!! Ik en geen respect hebben voor iemands tijd? Hahaha!

Misschien ben ik gewoon wat flexibeler en denk ik vooral: "als ik me moet gaan haasten en stressen omdat iemand anders vindt dat de klok de basis van onze vriendschap bepaald... nee dank je".

Het leven is niet gemaakt om te haasten.

'De natuur haast zich nooit en is perfect'.
En als ik maar moet wachten omdat iemand anders vindt dat ik op die manier mijn tijd moet besteden... terwijl ik het dus helemaal niet prettig vind om altijd maar te wachten.

Zeker niet omdat je zelf niet aan time management wil doen.


Het leven is niet gemaakt om maar te wachten omdat anderen mijn tijd niet respecteren.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat sommige mensen niet verder dan een minuut of vijf a tien concreet vooruit kunnen kijken. Dat betekent dat ze pas heel kort voordat ze weg moeten bedenken wat ze moeten regelen voordat ze daadwerkelijk weg kunnen. Daardoor komen ze nagenoeg altijd te laat. Dat botst met de mensen die dat wel kunnen en dus op tijd zijn. Die moeten daardoor altijd wachten. Ik vind het geen probleem als mensen slecht vooruit kunnen kijken. Ik maak alleen geen afspraken met ze. Of ik vertrek zelf een half uur later dan afgesproken. Ik heb een grote hekel aan wachten.
Alle reacties Link kopieren
Poezemens84 schreef:
22-07-2019 20:37
Ik heb hier zo hard om gelachen!! Ik en geen respect hebben voor iemands tijd? Hahaha!

Misschien ben ik gewoon wat flexibeler en denk ik vooral: "als ik me moet gaan haasten en stressen omdat iemand anders vindt dat de klok de basis van onze vriendschap bepaald... nee dank je".

Het leven is niet gemaakt om te haasten.

'De natuur haast zich nooit en is perfect'.
Ik heb ook wel twee keer zo'n collega gehad. Deze houding en dan jammeren dat de manager geen hoge pet van ze op had.
Alle reacties Link kopieren
Katten: niet altijd te plannen.
Werk: nooit een probleem.

Maareh, nu gaan jullie er vanuit dat ik dus altijd te laat kom :-) leuke aanname.

Alleen als ik met vrienden afspreek, dan ga ik echt niet de klinkers eruit rijden, oid.

Zou ik zelf ook niet willen dat iemand gestresst raakt door mij. Doe maar rustig aan.

Wbt die telefoontjes, dat is dan vaak mijn werk, heeft met mijn functie te maken. En tja, dat is ook savonds enz.

Als iemand dan verwacht dat mijn werk moet wachten... jammer joh.
Alle reacties Link kopieren
Poezemens84 schreef:
22-07-2019 20:37
Ik heb hier zo hard om gelachen!! Ik en geen respect hebben voor iemands tijd? Hahaha!

Misschien ben ik gewoon wat flexibeler en denk ik vooral: "als ik me moet gaan haasten en stressen omdat iemand anders vindt dat de klok de basis van onze vriendschap bepaald... nee dank je".

Het leven is niet gemaakt om te haasten.

'De natuur haast zich nooit en is perfect'.
Ok, je hebt dus geen respect voor andermans tijd. Ik heb graag betrouwbare vrienden. Dus de enkeling die zoals jij bleek te zijn, hoort daar niet meer bij. Dat bleken sowieso mensen die zichzelf vaker als centrum van het universum beschouwden. Prima hoor, maar dat gaan ze dan maar lekker zonder mij zitten doen. En je hoeft niet te haasten, je kan ook gewoon onthouden wanneer je een afspraak hebt en op tijd vertrekken. Heb je geen Chinese filosoof voor nodig.
Poezemens84 schreef:
22-07-2019 20:55
Katten: niet altijd te plannen.
Werk: nooit een probleem.

Maareh, nu gaan jullie er vanuit dat ik dus altijd te laat kom :-) leuke aanname.

Alleen als ik met vrienden afspreek, dan ga ik echt niet de klinkers eruit rijden, oid.

Zou ik zelf ook niet willen dat iemand gestresst raakt door mij. Doe maar rustig aan.

Wbt die telefoontjes, dat is dan vaak mijn werk, heeft met mijn functie te maken. En tja, dat is ook savonds enz.

Als iemand dan verwacht dat mijn werk moet wachten... jammer joh.
Iemands houding zegt meer dan haar losse voorbeelden.
Poezemens84 schreef:
22-07-2019 20:37
Ik heb hier zo hard om gelachen!! Ik en geen respect hebben voor iemands tijd? Hahaha!

Misschien ben ik gewoon wat flexibeler en denk ik vooral: "als ik me moet gaan haasten en stressen omdat iemand anders vindt dat de klok de basis van onze vriendschap bepaald... nee dank je".

Het leven is niet gemaakt om te haasten.

'De natuur haast zich nooit en is perfect'.
leuke quote maar maar iedereen zo zou denken, zou het een zooitje worden.

En niemand zegt dat je moet haasten.
Als je weet dat je 5 minuten bezig bent met de katten in hun kamer te krijgen, begin je daar gewoon 5 minuten eerder mee. Dat heeft niets met haasten te maken.
Alle reacties Link kopieren
Poezemens84 schreef:
22-07-2019 20:55
Katten: niet altijd te plannen.
Werk: nooit een probleem.

Maareh, nu gaan jullie er vanuit dat ik dus altijd te laat kom :-) leuke aanname.

Alleen als ik met vrienden afspreek, dan ga ik echt niet de klinkers eruit rijden, oid.

Zou ik zelf ook niet willen dat iemand gestresst raakt door mij. Doe maar rustig aan.

Wbt die telefoontjes, dat is dan vaak mijn werk, heeft met mijn functie te maken. En tja, dat is ook savonds enz.

Als iemand dan verwacht dat mijn werk moet wachten... jammer joh.
En net vond je het nog normaal om je werk te laten wachten, vijf minuten, een kwartiertje was ook geen probleem.
Alle reacties Link kopieren
vivautrecht85 schreef:
22-07-2019 21:18
leuke quote maar maar iedereen zo zou denken, zou het een zooitje worden.

En niemand zegt dat je moet haasten.
Als je weet dat je 5 minuten bezig bent met de katten in hun kamer te krijgen, begin je daar gewoon 5 minuten eerder mee. Dat heeft niets met haasten te maken.
Dan moet dat wel kunnen he.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven