Te laat komer

21-07-2019 20:39 134 berichten
Hi allemaal,

Ik zit met een issue waar ik me erg aan irriteer. Een vriend van me komt regelmatig te laat. Gaandeweg heb ik hierin de weg gevonden en ik ga voortaan bijv gewoon al weg en zie hem wel verschijnen op de plek waar we naartoe zouden moeten gaan. Maar een tijd geleden was dit ook weer het geval en dan wordt hij boos op mij omdat ik weg ben gegaan. Terwijl hij weet dat ik dit doe en weet hoe irritant ik laatkomers vind. Geen probleem als je te laat komt,maar ik ga dan gewoon al. Ik zie je later wel.

Gister weer hetzelfde geval. We hadden met meerdere afgesproken en hij is weer eens te laat. En te laat door laksheid trouwens niet door dingen waar je niks aan kan doen zoals lekke band ofzo. Hij praatte weer eens niet tegen me toen hij later arriveerde en nog steeds niet. Maar er staan nogal wat uitjes op de planning met onder andere hem. En hij woont vlakbij mij dus vandaar dat we dan samen afspreken.

Nu ben ik er wel een beetje klaar mee dat hij boos op mij is, terwijl hij te laat komt. En dat hij weet hoe vervelend ik het vind en dat ik sowieso weg zal gaan. Is ondertussen niks nieuws meer. Wat moet je hier nou mee aan? Hij mag van mij prima te laat zijn, maar ik ga echt niet zitten wachten. En vind het dus onterecht dat hij dan boos is op mij dat hij zelf te laat is.
Alle reacties Link kopieren
Poezemens84 schreef:
21-07-2019 23:58
Poeh....

Van mij mag iedereen later komen, zolang ze maar komen...
Ben het er ook mee eens hoor. Maar vind het wel overdreven van de vriend van TO om gewoon boos te worden als zij al door gaat. Spreek dan geen tijd af met elkaar.
Marnamai schreef:
21-07-2019 23:56
Ik match gewoon niet met zulke totaal nonchalante mensen die het geen bal interesseert dat ik ergens wel op tijd wil zijn.

Ze kan dan wel denken dat ze oprecht om me geeft, maar kennelijk is dat toch niet waar.
Anders zou ze weten dat ergens op tijd willen zijn één van mijn stokpaardjes is.


En dat 8 uur 8 uur is en dat ik best 1 of 2 keer mijn goed hart wil tonen en tot 5 over wil wachten, maar om 10 na of kwart na ben ik toch écht weg. En als het de 3de keer is ben ik gewoon om 8 uur weg.
(Na die 3de keer spreek ik gewoon niet meer met je af. Want je hebt dan bewezen dat je afspraken toch niet respecteert.)
Dan moet je eigenlijk Duitse vrienden nemen, die zijn altijd ‘sehr Pünktlich’

Persoonlijk vind ik wat jij zou doen als je vrienden te laat komen nogal cru, maar ik ben ook niet extreem punctueel.
Paar overdenkingen:
- Ben jij de enige bij wie hij te laat komt? Of op zijn werk ook? En hoe wordt daar mee omgegaan?
- hij kiest er voor, te laat te komen. Blijkbaar acht hij dit niet belangrijk. Of acht hij jou niet belangrijk, en stoort dit jou?
- is te laat komen een karaktereigenschap (statisch, onveranderbaar) of een vaardigheid (dus aan te leren)?
- neem aan dat respect een gelijke waarde is bij jullie, alleen de daaraan hangende norm is blijkbaar anders. Hoe werd er met op tijd komen omgegaan in jouw ouderlijk huis? En hoe werd daarmee omgegaan in zijn ouderlijk huis?
- wat zou hem zo kunnen irriteren? Vind hij dat een goede vriendin samen met hem te laat moet komen? En wanneer je dat niet doet, je een minder goede vriendin bent? Waar baseerde hij die gedachte op, stel dat dat zo zou zijn?
- blijkbaar werkt dit bij jullie niet, hij blijft te laat komen en is dan boos op jou, jij blijft je ergeren dat hij boos is. Je bent er wel een beetje klaar mee. Dat vraagt om een goed gesprek, waarbij je je eerst vragend op kunt stellen.
- wat zou er gebeuren, wanneer hij ergens naar toe wil, en jij komt te laat? Heeft hij ooit wel eens de andere kant ervaren? Dan kan hij zich beter inleven...
Als jullie afspreken om samen ergens heen te gaan, betekent dat dan dat hij er op rekent dat jullie samen zullen rijden? En dat als jij al weg bent dat hij eigen/ander vervoer moet regelen?

Want dan vind ik nog niet dat hij gelijk heeft, maar dan snap ik wel net iets beter dat hij boos is.
Alle reacties Link kopieren
Poezemens84 schreef:
21-07-2019 23:46
Ik zeg ook niet dat ze een slechte vriend is. Ik denk alleen dat ze het heel groot maakt. En het is niet dat ie niet komt, hij is alleen wat later.

Ik denk alleen maar, geniet van de vriendschap. Een klok is geen reden om een vriendschap zo op scherp te zetten.
Ik vind dit heel erg afhangen van de plek waar TO en vriend afspreken. Als ik bijvoorbeeld met een vriend afspreek bij mij thuis en hij is (veel) later, dan ga ik gewoon iets anders doen totdat hij er is. Als ik ergens buiten sta te wachten vind ik het wel vervelend als ik elke keer lang moet wachten en ik daar een beetje ongemakkelijk in de kou of regen sta. Ik vind dat laatste namelijk overkomen alsof die vriend gewoon schijt heeft aan mij.

Ook met een groep hangt het af van de activiteit. Als je iets later in een bar verschijnt maakt dat wat mij betreft niet veel uit, maar als je uit eten gaat en de rest van de groep heeft het voorgerecht al op wanneer TO en vriend aankomen, dan zou ik als ik TO was ook niet steeds meer wachten hoor.
Poezemens84 schreef:
21-07-2019 23:52
Wauw... dus iemand kan oprecht om je geven, maar timemanagement gewoon niet belangrijk vinden, niet leuk of lastig en floep, einde vriendschap.

Bijzonder.

Ik heb godzijdank mensen om me heen die mij volledig accepteren :-) en ja, daar hoort een flexibele klok bij.

Het gaat vooral om het kwaad worden van die zogenaamde vriend en haar negeren als ze zelf alvast gaat.
Jij ziet niet dat het gek is dat TO hem accepteerd en daarom haar eigen plan trekt. En dat mag dan ineens niet. Koekoek.
ClumsyNinja schreef:
22-07-2019 00:22
Als jullie afspreken om samen ergens heen te gaan, betekent dat dan dat hij er op rekent dat jullie samen zullen rijden? En dat als jij al weg bent dat hij eigen/ander vervoer moet regelen?

Want dan vind ik nog niet dat hij gelijk heeft, maar dan snap ik wel net iets beter dat hij boos is.
Ik juist nog minder.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
22-07-2019 00:58
Ik juist nog minder.
Idd! Dan zou je juist dankbaar moeten zijn, en dus een beetje rekening houdt dat je daar op tijd staat. Sowieso, boos worden, omdat je zelf stom gedrag vertoont, is knap triest.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring met structurele laatkomers is dat te laat komen vaak nog een van de minste problemen is.
Zo.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in Indonesie en hier is iedereen standaard te laat. Heel normaal hier en heb daar echt aan moeten wennen. Of ze komen helemaal niet opdagen na een afspraak en bellen ze na een week 'ik kon vorige week niet' :facepalm:

Nu verhuur ik villa's waar het meest Europeanen komen die wel op tijd willen ontbijten of op tijd naar hun tripje naar de tempel. Ik kan me geen slechte reviews veroorloven dus heb het bij het personeel erin gedramd dat ze altijd op tijd moeten zijn. Dat lukt niet bij iedereen. Heb 1 kokkin die altijd te laat is bij het vroege ontbijt en 1 chauffeur die nog steeds net op het nippertje aan komt rijden, soms paar minuten te laat. Bij deze mensen zeg ik altijd dat de gasten een kwartier eerder willen eten/wegwillen voor de trip.
Dat werkt goed want zelf na 3 jaar hebben ze nog niet door dat ik met de tijd smokkel. :D
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je hem er teveel ruimte in geeft.
Je vertelde dat je tegen hem hebt gezegd dat je het niet erg vind dat hij te laat is.....daar geef je hem wel ruimte.
Je moet het wel erg vinden dat hij te laat komt. Zeker omdat het regelmatig gebeurt en er niet iets bijzonders aan de hand is.
Als je afspreekt als vrienden op een bepaalde tijd verwacht je wel dat iemand die afspraak serieus neemt.

Daarom is hij gepikeert als jij weg gaat op het afgesproken tijdstip, vanwege die ruimte die jij hem erin geeft.
Je moet meer op je strepen staan!
Nou het is lekker uit de hand gelopen. We hebben erover gesproken maar er valt geen land mee te bezeilen.

De oplossing voorgedragen om dus gewoon elkaar op locaties te zien om dit soort situaties te vermijden is schijnbaar voor hem niet goed. Ik moet me relaxter opstellen en dingen niet zwart en wit zien. Ik ben degene die moeilijk doet. En ik moet niet zo egoïstisch zijn dat ik op een afgesproken tijd wil vertrekken. En waarom ik per se mijn zin wil krijgen door op dat tijdstip te moeten vertrekken. En waarom ik niet gewoon kon wachten, want dan konden we toch sneller fietsen en dan waren we misschien alsnog op tijd..
anoniem_638f50d4344f0 wijzigde dit bericht op 22-07-2019 14:48
10.64% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dus alles ligt aan/bij jou. Wat een fijne vriend zeg! Ik zou er werkelijk ronduit sch*t aan hebben, wat hij vindt mag hij naar de Gevonden Voorwerpen brengen. Wat begrijpt hij niet aan het woordje afgesproken?? Waarom laat je je toch zo ringeloren door hem, wat is hij nu precies van jou?

En wat is precies uit de hand gelopen?

Wat vinden de andere mensen in het clubje ervan?
Alle reacties Link kopieren
Moestuintje86 schreef:
22-07-2019 14:23
Nou het is lekker uit de hand gelopen. We hebben erover gesproken maar er valt geen land mee te bezeilen.

De oplossing voorgedragen om dus gewoon elkaar op locaties te zien om dit soort situaties te vermijden is schijnbaar voor hem niet goed. Ik moet me relaxter opstellen en dingen niet zwart en wit zien. Ik ben degene die moeilijk doet. En ik moet niet zo egoïstisch zijn dat ik op een afgesproken tijd wil vertrekken. En waarom ik per se mijn zin wil krijgen door op dat tijdstip te moeten vertrekken.

Wat heerlijk :) Ik zou in het geheel geen afspraken meer maken met hem. Scheelt een hoop gedoe, ook voor hem.
Ja uit de hand gelopen discussie. Hij haalt er opeens allerlei dingen bij die totaal niet met deze discussie te maken hebben.

Ik ga ook niet meer met hem afspreken. Ben er nog meer klaar mee dan ik al was. Ik dacht we kunnen gewoon een oplossing bedenken,maar toch niet dus.

Anderen in het groepje ergeren zich ook aan te laat komers en zijn zelf ook altijd opntijd,maar zouden toch op hem wachten. Maar ik zie hem veel vaker dan zij, dus ik ben er wel klaar mee om altijd op hem te moeten wachten. En de anderen vinden het dan zielig voor hem dat ik toch echt weg ga.
Moestuintje86 schreef:
22-07-2019 14:23
Nou het is lekker uit de hand gelopen. We hebben erover gesproken maar er valt geen land mee te bezeilen.

De oplossing voorgedragen om dus gewoon elkaar op locaties te zien om dit soort situaties te vermijden is schijnbaar voor hem niet goed. Ik moet me relaxter opstellen en dingen niet zwart en wit zien. Ik ben degene die moeilijk doet. En ik moet niet zo egoïstisch zijn dat ik op een afgesproken tijd wil vertrekken. En waarom ik per se mijn zin wil krijgen door op dat tijdstip te moeten vertrekken. En waarom ik niet gewoon kon wachten, want dan konden we toch sneller fietsen en dan waren we misschien alsnog op tijd..
Dikke doei dus.
Alle reacties Link kopieren
Ik zal de vraag wat uitgebreider stellen: in welk opzicht is deze vriend een vriend? Hij is een dramaqueen die alles bij jou neerlegt, en blijkbaar geen enkele vorm van inlevingsgevoel, discipline of vriendschap aangaat. Wat maakt toch dat jij wilt afspreken met hem? Is het er in geslopen en durf je niet terug, ben je bang voor de reactie van de rest van het groepje, krijg je nog geld van hem??

Het komt erg raar op me over, zijn gedrag lees ik als dwingerig, dramatisch en zoals ze het tegenwoordig noemen 'toxisch'. Echt, het leven is te leuk en te kort om dit soort grapjassen het te laten versteren.
Alle reacties Link kopieren
iemand die je negeert is sowieso geen vriend...
Lorem Ipsum
Omdat het wel een hele leuke vriend is naast het te laat komen. Daarom ging ik altijd maar weg dan hoefde ik me er niet aan te irriteren. Maar ik ben nu de boeman schijnbaar en dit schiet me inderdaad in het verkeerde keelgat.

Daarnaast hou ik er ook gewoon van als de sfeer in een groepje gewoon leuk en gezellig is en ik niet iemand moet gaan dood zwijgen, omdat die ander zich niet kan gedragen. En door zijn gedrag wordt de sfeer behoorlijk verpest nu en dat wil ik liever niet. Ik vind het prima als hij er bij is, maar ik ga niet meer afspreken om samen ergens heen te gaan. Maar binnenkort hebben we ren weekendje weg met een groep waarbij we samen zouden gaan. Maar dat wil ik niet meer. Maar als ik alleen zou rijden, dan krijgen we weer een verpeste sfeer. Want dan ben ik de egoïstische die alleen vertrekt en niet op hem wil wachten. Hij heeft eigen vervoer dus dat is het probleem ook niet eens.

Pff ben echt woest gewoon.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou, net als jij, alleen nog met hem afspreken op locatie en daaraan vasthouden, en niet meer ingaan op de discussie. Ik vind je nog heel schappelijk, want kennelijk laat hij je daar ook gewoon wachten. En als hij het daar niet mee eens is, gewoon níet meer afspreken.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Dubbel
anoniem_638f50d4344f0 wijzigde dit bericht op 22-07-2019 15:15
98.94% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nou, dan wacht diegene uit het groepje die het zielig vindt voor hem de volgende keer gewoon totdat hij er is? Hoef jij het niet meer te doen.
"Jij moet relaxt doen" :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Moestuintje86 schreef:
22-07-2019 15:14
Omdat het wel een hele leuke vriend is naast het te laat komen. Daarom ging ik altijd maar weg dan hoefde ik me er niet aan te irriteren. Maar ik ben nu de boeman schijnbaar en dit schiet me inderdaad in het verkeerde keelgat.

Daarnaast hou ik er ook gewoon van als de sfeer in een groepje gewoon leuk en gezellig is en ik niet iemand moet gaan dood zwijgen, omdat die ander zich niet kan gedragen. En door zijn gedrag wordt de sfeer behoorlijk verpest nu en dat wil ik liever niet. Ik vind het prima als hij er bij is, maar ik ga niet meer afspreken om samen ergens heen te gaan. Maar binnenkort hebben we ren weekendje weg met een groep waarbij we samen zouden gaan. Maar dat wil ik niet meer. Maar als ik alleen zou rijden, dan krijgen we weer een verpeste sfeer. Want dan ben ik de egoïstische die alleen vertrekt en niet op hem wil wachten. Hij heeft eigen vervoer dus dat is het probleem ook niet eens.

Pff ben echt woest gewoon.
De rest van je post is zó enorm tegengesteld aan deze eerste zin.
Alle reacties Link kopieren
Dat iemand die regelmatig te laat komt een heel leuke vriend kan zijn, dat kan ik me voorstellen. Dat iemand die regelmatig te laat komt, witheet wordt als iemand niet meer wacht, die ander vervolgens negeert, de schuld bij een ander legt en zelfs egoïstisch noemt en een te groot bord voor zijn kop heeft om de ander ook maar iets tegemoet te komen verder een heel leuke vriend is, dat kan ik me dan weer niet voorstellen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Kom hij op z'n werk wel op tijd?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven