Te laat komer

21-07-2019 20:39 134 berichten
Hi allemaal,

Ik zit met een issue waar ik me erg aan irriteer. Een vriend van me komt regelmatig te laat. Gaandeweg heb ik hierin de weg gevonden en ik ga voortaan bijv gewoon al weg en zie hem wel verschijnen op de plek waar we naartoe zouden moeten gaan. Maar een tijd geleden was dit ook weer het geval en dan wordt hij boos op mij omdat ik weg ben gegaan. Terwijl hij weet dat ik dit doe en weet hoe irritant ik laatkomers vind. Geen probleem als je te laat komt,maar ik ga dan gewoon al. Ik zie je later wel.

Gister weer hetzelfde geval. We hadden met meerdere afgesproken en hij is weer eens te laat. En te laat door laksheid trouwens niet door dingen waar je niks aan kan doen zoals lekke band ofzo. Hij praatte weer eens niet tegen me toen hij later arriveerde en nog steeds niet. Maar er staan nogal wat uitjes op de planning met onder andere hem. En hij woont vlakbij mij dus vandaar dat we dan samen afspreken.

Nu ben ik er wel een beetje klaar mee dat hij boos op mij is, terwijl hij te laat komt. En dat hij weet hoe vervelend ik het vind en dat ik sowieso weg zal gaan. Is ondertussen niks nieuws meer. Wat moet je hier nou mee aan? Hij mag van mij prima te laat zijn, maar ik ga echt niet zitten wachten. En vind het dus onterecht dat hij dan boos is op mij dat hij zelf te laat is.
spuit_111 schreef:
22-07-2019 20:58
Ok, je hebt dus geen respect voor andermans tijd. Ik heb graag betrouwbare vrienden. Dus de enkeling die zoals jij bleek te zijn, hoort daar niet meer bij. Dat bleken sowieso mensen die zichzelf vaker als centrum van het universum beschouwden.
Die ervaring had ik ook. Het was heus een aardige jongen en iedereen had het altijd maar gepikt dat hij onbetrouwbaar was qua afspraken. Toen hij dus merkte dat er iemand niet wachtte, was hij hevig gepikeerd en lag de schuld volledig buiten hemzelf. Bij mij dus :-) Hij kon gewoon niet met kritiek omgaan. Kritiek in de zin van 'je bent altijd of te laat, of je komt niet, dus ik heb niet gewacht'. Het ging wel iets verder dan simpelweg niet kunnen plannen of vooruit zien. Hij leek wel nooit geconfronteerd of aangesproken te zijn op een zwak punt. Hij reageerde in de trant van de vriend van TO. (Ik heb hem nooit meer gesproken hierna...zo diep was hij gekrenkt blijkbaar omdat iemand niet had gewacht....)
Alle reacties Link kopieren
Paarsebloem schreef:
22-07-2019 21:18
En net vond je het nog normaal om je werk te laten wachten, vijf minuten, een kwartiertje was ook geen probleem.
Waar heb ik gezegd dat ik mijn werk laat wachten?
Ik heb 2katten en daar kan je heel goed mee plannen, jij wilt niet plannen.
Alle reacties Link kopieren
Vlinder1963 schreef:
22-07-2019 22:35
Ik heb 2katten en daar kan je heel goed mee plannen, jij wilt niet plannen.
Hahahaha, oh echt... het vivaforum. Een en al oordelen zonder iemand te kennen...

Ken je mij? Mijn werk? Mijn leven? Mijn katten? Nope.

Maar oordelen, och daar zijn we zo goed in hahaha.
Poezemens84 schreef:
22-07-2019 22:47
Hahahaha, oh echt... het vivaforum. Een en al oordelen zonder iemand te kennen...

Ken je mij? Mijn werk? Mijn leven? Mijn katten? Nope.

Maar oordelen, och daar zijn we zo goed in hahaha.
Schei toch uit mens.
Alle reacties Link kopieren
Vlinder1963 schreef:
22-07-2019 22:57
Schei toch uit mens.
Hahaha, heerlijk dit!

Dit forum is zo verrekte gefrustreerd en bekrompen, dat is gewoon lachwekkend.

Misschien een idee om eens wat meer om je heen te kijken en te bedenken dat jouw regels niet die van de ander zijn. Er zijn meer manieren om je leven te leven :-) en ook meer manieren om een vriendschap in te vullen... gelukkig heb ik mensen om me heen die net zo relaxt zijn als ik. Maar als we elkaar nodig hebben, dan zijn we er meteen.
Poezemens84 schreef:
22-07-2019 23:04
Hahaha, heerlijk dit!

Dit forum is zo verrekte gefrustreerd en bekrompen, dat is gewoon lachwekkend.

Misschien een idee om eens wat meer om je heen te kijken en te bedenken dat jouw regels niet die van de ander zijn. Er zijn meer manieren om je leven te leven :-) en ook meer manieren om een vriendschap in te vullen... gelukkig heb ik mensen om me heen die net zo relaxt zijn als ik. Maar als we elkaar nodig hebben, dan zijn we er meteen.
Je vindt jezelf echt super relaxed en flexibel he?
Ik vind het eigenlijk wel meevallen, gezien je reacties op mensen die anders denken.
Alle reacties Link kopieren
vivautrecht85 schreef:
22-07-2019 23:11
Je vindt jezelf echt super relaxed en flexibel he?
Ik vind het eigenlijk wel meevallen, gezien je reacties op mensen die anders denken.
Oh iedereen mag van mij vanalles vinden hoor. Maar het lijkt me zo lastig als je jezelf zoveel regeltjes oplegt...
Poezemens84 schreef:
22-07-2019 23:14
Oh iedereen mag van mij vanalles vinden hoor. Maar het lijkt me zo lastig als je jezelf zoveel regeltjes oplegt...
Maar je noemt anderen wel gefrustreerd en bekrompen.

Gelukkig vind je jezelf heel relaxed.
Moestuintje86 schreef:
21-07-2019 20:45
Ja hij weet heel goed dat ik er zo over denk. De eerste keer dat ik weg ging was een heel drama geworden en dus heel vaak moeten uitleggen. Nou uiteindelijk weer goed gekomen. En gezegd dat het niet erg is dat ie te laat is, maar dat ik gewoon weg ga. Maar dat hij mij dan negeert als hij is gearriveerd op de afspraak vind ik gewoon idioot. Hij moet niet boos zijn op mij over iets wat hij zelf doet. En dat frustreert me enorm. Want dit is een goeie oplossing waarbij ik me niet hoef te irriteren. En vind het dan oprecht niet erg dat ie later is, want ik doe mijn ding wel.

Maar er zijn mensen die altijd te laat komen en dit zelf heel vervelend vinden. Ze kunnen het gewoon niet goed plannen, altijd is er nog wel dit of dat.

(ik mag geen diagnose doen)
Poezemens84 schreef:
22-07-2019 21:37
Waar heb ik gezegd dat ik mijn werk laat wachten?
Dat zegt paardebloem dan ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt 2 fronten.
De laatkomers, die vinden dat de mensen die op tijd komen niet zo moeilijk moeten doen. Een hekel hebben als ze opgejaagd worden enz.
Aande andere kant de mensen die op tijd zijn. Die vinden dat anderen ook maar altijd op tijd moeten zijn.

Ze zullen het nooit eens worden.
Probeer je eens in te leven.... dat wat jij voelt bij het opgejaagd worden, of juist als je staat te wachten, die irritatie, dat voelt de ander dus ook.

Hier sta ik ook vaak en veel te wachten.
Ik probeer het naast me neer te leggen. Accepteer inmiddels 5 minuten vertraging.
Maar als ik iets belangrijks heb, spreek ik eerder af. Dan weet ik dat hij op tijd is.

En of de natuur zich nou haast of niet?
Tijdsaanduiding is er niet voor niets gekomen....
de wereld wacht om ontdekt te worden
Poezemens84 schreef:
22-07-2019 21:37
Waar heb ik gezegd dat ik mijn werk laat wachten?
Je schrijft zelf toch echt dat het wel eens voorkomt dat je te laat bent op je werk en dat die 5 minuten of zelfs dat kwartier je niet zoveel kan schelen.
anoniem_228343 wijzigde dit bericht op 22-07-2019 23:34
0.53% gewijzigd
chaoticinternetnerd schreef:
21-07-2019 23:51
Ooooh ik herken dit zo erg. Heb echt een gruwelijke hekel aan mensen die te laat komen zonder goede reden.

Heb ook zo’n vriendin die standaard een kwartier te laat komt. Heb mijn ergernis uitgesproken maar dat hielp niet. Ik zie dat ze het probeert maar ze moet toch altijd nog even naar boven rennen om deo te pakken, “ohja de hond moet er nog even uit” etc. Ik spreek nu altijd een flink aantal minuten eerder met haar af dan wanneer ik haar echt moet zien. Dus 21.00 weg = zeggen dat ik 20.40 weg wil. Dat werkt goed, ze heeft tot dusver niet door dat ik dit expres doe :lol:

Dit bedoel ik. Jij ziet gelukkig wel dat zij het probeert, en je ziet dat het haar niet lukt. Het is geen onwil en het maakt haar geen slechte vriendin omdat ze een kwartier te laat komt. Fijn dat je een oplossing hebt gevonden.
Alex_8 schreef:
22-07-2019 23:32
Dit bedoel ik. Jij ziet gelukkig wel dat zij het probeert, en je ziet dat het haar niet lukt. Het is geen onwil en het maakt haar geen slechte vriendin omdat ze een kwartier te laat komt. Fijn dat je een oplossing hebt gevonden.
Klopt! Ligt wel aan het moment hoor. Er zijn momenten geweest waarop ik het haar wel een kwalijk nam. Heb wel eens echt een goeie 25 minuten alleen in een café zitten wachten, kwam ze doodleuk aanlopen. “Hey! Goed dat je er bent maar waarom zo laat?” “Ooh ja gewoon tijd vergeten”
Zulke dingen vind ik dan toch wel een beetje ergerlijk soms want ik zit er wel gewoon stipt 19.00. Maar heb geaccepteerd dat ze er moeite mee heeft. Ben zelf een giga chaoot op andere vlakken (ik vergeet bijvoorbeeld dingen die ik moet meenemen oid) en andersom pikt ze dat van mij ook gelukkig.
Poezemens84 schreef:
22-07-2019 23:14
Oh iedereen mag van mij vanalles vinden hoor. Maar het lijkt me zo lastig als je jezelf zoveel regeltjes oplegt...
Het voornaamste regeltje heet in deze: rekening houden met iemand.

En jij bent verre van relaxt. Je maskeert het wel met onnozele 'haha''s tussen je woorden door, maar je voelt je meteen heel erg aangesproken.

Ik ben benieuwd hoe je doet als een vriend(in) je er in het echt mee confronteert, door eens niet te wachten bij een film of een trein of zo. De schuld van de bekrompen ander? En gelijk je vriend(in) nieteer na deze rotstreek? Of haal je relaxt je schouders op en bied je je excuses aan?
Alle reacties Link kopieren
Moestuin, hebben jullie al een nieuwe afspraak gehad waarbij jij iets hebt veranderd? (Zelfstandig naar de afgesproken plek gegaan, bijvoorbeeld?)
Poezemens84 schreef:
22-07-2019 22:47
Hahahaha, oh echt... het vivaforum. Een en al oordelen zonder iemand te kennen...

Ken je mij? Mijn werk? Mijn leven? Mijn katten? Nope.

Maar oordelen, och daar zijn we zo goed in hahaha.
Je bent niet zo goed hè in het ontvangen van terechte kritiek?
Let je trouwens op je bloeddruk? Die schiet volgens mij keihard omhoog :).
Alle reacties Link kopieren
Joh, laat hem lekker chaggo doen en te laat komen als hij dat wil, maar laat je eigen uitjes er niet door bederven.

Het is erg kinderachtig hoe hij doet en niet leuk. Maar ga je niet in allerlei mentale bochten wringen hoe je hem hierin zou kunnen veranderen, want dat lukt toch niet. Je hebt hem er op aangesproken, maar wat hij daar mee doet heb je niet zelf in de hand.

Ga gewoon naar dat ren weekend, desnoods met je eigen vervoer alleen mocht het zo uitkomen en voel je wat minder verantwoordelijk voor alle sociale relaties in de groep. Want door dat laatste is dit een groter probleem dan het hoeft te zijn. (Ik had hier ook altijd erg last van, maar tegenwoordig denk ik meer: als een persoon will etteren of chagerijnen, doe dan lekker je best maar ik wil gewoon een leuke tijd hebben. Vaak als mensen zich kinderachtig gedragen en je ze gewoon als verantwoordelijke volwassenen behandeld -en dus niet als een sort berispende ouder - draaien ze vanzelf bij).
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Lucifer2018 schreef:
22-07-2019 20:36
Allemaal slechte planning. Is prima. Ik lig er niet wakker van.
Je werkgever hoop ik ook niet.


Maar mag je dan verlangen dat een ander altijd op je gaat zitten wachten? Nee toch?
Of mogen ze gewoon zelf gaan en dat jij dat ook zelf doet?

Of ga je dan eisen dan je vriend gaat wachten en als ze dat niet meer willen.. onwijs kwaad worden en ze anders als stront gaat behandelen?
En zou je dat ook bij je werkgever doen?

Mag toch hopen van niet.
Serieuze vragen heb ik.
Alle reacties Link kopieren
3thee schreef:
23-07-2019 06:59
Het voornaamste regeltje heet in deze: rekening houden met iemand.

En jij bent verre van relaxt. Je maskeert het wel met onnozele 'haha''s tussen je woorden door, maar je voelt je meteen heel erg aangesproken.

Ik ben benieuwd hoe je doet als een vriend(in) je er in het echt mee confronteert, door eens niet te wachten bij een film of een trein of zo. De schuld van de bekrompen ander? En gelijk je vriend(in) nieteer na deze rotstreek? Of haal je relaxt je schouders op en bied je je excuses aan?
Zozo, onnozel :-)

Enne... mijn vriendinnen en ik zijn niet zo van de klok, scheelt weer he.
Alle reacties Link kopieren
Hatchi schreef:
23-07-2019 07:42
Je bent niet zo goed hè in het ontvangen van terechte kritiek?
Let je trouwens op je bloeddruk? Die schiet volgens mij keihard omhoog :).
Mijn bloeddruk? Dies perfect hoor. Geen zorgen.

Terechte kritiek? Ik lees nergens terechte kritiek. Ik lees alleen meningen dat mensen vinden dat je op tijd moet komen anders ben je geen goede vriend/vriendin. En ik lees een hoop commentaar op hoe ik met tijd om ga. Overigens iets waar niemand van jullie last van heeft, wat betreft mij dan he.

Dus :-)
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
22-07-2019 15:15
Dat iemand die regelmatig te laat komt een heel leuke vriend kan zijn, dat kan ik me voorstellen. Dat iemand die regelmatig te laat komt, witheet wordt als iemand niet meer wacht, die ander vervolgens negeert, de schuld bij een ander legt en zelfs egoïstisch noemt en een te groot bord voor zijn kop heeft om de ander ook maar iets tegemoet te komen verder een heel leuke vriend is, dat kan ik me dan weer niet voorstellen.
Nou dit ja. Sommige mensen hebben veel moeite met te laat komen, maar proberen het wel. Ik heb daar meer begrip voor dan voor iemand die het gewoon niet interesseert. Context vind ik dus belangrijk.
Als iemand altijd te laat is en ik ben het zat, dan zou ik een berichtje sturen van; Hey, we hadden om x uur afgesproken, maar je bent er nog niet. Ik ga alvast naar de rest, ik zie je daar!
Maar witheet worden en negeren... :nope: Ik zou ook gewoon naar die afspraken met de die andere mensen gaan. Jij verpest de sfeer niet, dat doet hij door boos te worden en jou te negeren. Jammer dat anderen het ook irritant vinden, maar hem daar nooit op aanspreken.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ja maar ik werd er dus wel op aangesproken door die andere vriendin dat ze geen zin had in dit gedoe en joh wat maakte die paar minuten dan uit.

Ik snap dat ze miss niet kan inzien hoe irritant het voor mij is want zij ziet hem misschien eens per maand En ziet hem vaak op locatie. Maar ik zie m vaker en zit altijd met die irritatie omdat we vaak samen reizen en daardoor klaar ermee. Dus ik word erop aangekeken nu dan toevallig door die ander. En zij vindt het irritant dat ze er nu tussen zit.

Maar goed. Hij heeft de situatie alleen maar verergerd door dingen die hij heeft gezegd omdat hij geen discussie kan voeren en mij vals van dingen beschuldigde en voor van alles en nog wat uitmaakte. Dus zolang hij geen excuses aanbiedt laat ik hem links liggen en is de vriendschap voor mij wel klaar hoe die was. Als hij ergens bij is omdat we met een groepje zijn a la. Dan focus ik me vooral op de rest. En ik heb geen behoefte om daarnaast nog verder contact te hebben met hem.
Alle reacties Link kopieren
Moestuintje86 schreef:
23-07-2019 11:11
Ja maar ik werd er dus wel op aangesproken door die andere vriendin dat ze geen zin had in dit gedoe en joh wat maakte die paar minuten dan uit.

Ik snap dat ze miss niet kan inzien hoe irritant het voor mij is want zij ziet hem misschien eens per maand En ziet hem vaak op locatie. Maar ik zie m vaker en zit altijd met die irritatie omdat we vaak samen reizen en daardoor klaar ermee. Dus ik word erop aangekeken nu dan toevallig door die ander. En zij vindt het irritant dat ze er nu tussen zit.

Maar goed. Hij heeft de situatie alleen maar verergerd door dingen die hij heeft gezegd omdat hij geen discussie kan voeren en mij vals van dingen beschuldigde en voor van alles en nog wat uitmaakte. Dus zolang hij geen excuses aanbiedt laat ik hem links liggen en is de vriendschap voor mij wel klaar hoe die was. Als hij ergens bij is omdat we met een groepje zijn a la. Dan focus ik me vooral op de rest. En ik heb geen behoefte om daarnaast nog verder contact te hebben met hem.
Verstandig. Je ziet in dit topic hoe mal mensen kunnen reageren als ze op hun asociale gedrag worden aangesproken. Dat soort types gaat toch nooit veranderen. Dus kan je het beter zelf anders aanpakken zodat je geen last meer van ze hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven