Trouwen? trouwen? Hoezo trouwen?

11-08-2008 12:06 186 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dames, heren, het volgende.

Mijn vriendin droomt van trouwen. Van witte jurken. Van bruidsmeisjes. Van de kerk. Van het ja-woord. Van de kus. Van het feest erna. Al zes jaar lang.

Ik vind het maar een gedoe. Poespas. Uit de tijd. Hypocriet. We hebben niet eens een kerk. Een weinigzeggend ritueel. En weet je wat dat allemaal kost! De volgende dag ben je wakker en er is niks maar dan ook niks veranderd. Behalve dan de ring aan je vinger. Trouwen is niet van deze tijd. Trouwen is z'n waarde kwijt.

Dilemma! Is dit herkenbaar? Of ben ik echt zo'n koele onromantische kikker?
ik wil niet trouwen. t heeft voor mij geen toegevoegde waarde. (ik zou alleen de jurk uitkiezen en mogen dragen leuk vinden)

mijn beste vriendin is alleen getrouwd, omdat ze zwanger was en zo de rechten van de vader neit allemaal los hoefden worden vastgelegd voor t geval dat er iets mocht gebeuren. DE dag zelf was zeker leuk! heel klein en intiem, maar ik vond het heel gezellig!
Toen ik kleine Fame was wilde ik trouwen met Willem-Alexander. Als tiener droomde ik nog wel eens van de prins op het wiite paard, maar die bleken niet te bestaan en zo vervaagde het huwelijkssprookje. Wel op mijn 18e mijn lief ontmoet, en daar ben ik na 19 jaar onder toeziend oog van onze pubers op maandagochtend mee getrouwd. Maar dit was puur een zakelijke overeenkomst. Ik moet zeggen dat het niet getrouwd zijn geen enkel probleem was voor ons. Ik riep inderdaad ook altijd dat ik de dag na de bruiloft niet in hallelujastemming zou ontwaken als een ander mens. Het voegt bij ons ook niets toe. Daarentegen vindt ik het altijd geweldig om naar bruiloften toe te gaan! Het is ook de buitenwereld die alleen maar vroeg wanneer we gingen trouwen om een feestje! Ons feestje hebben we nog steeds niet gegeven, maar dat doen we wel een keer.....
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
[quote]ellen2_ schreef op 13 augustus 2008 @ 13:38:

Klassieke en uitstekende vraag: wil je een huwelijk, of wil je een bruiloft?

. Maar wij vonden dan ook het huwelijk belangrijker dan de bruiloft.

quote]

Ojajoh? Ik vond de bruiloft anders stukken belangrijker dan het huwelijk. Dat hele huwelijk kan me gestolen worden hoor.

Met dié man? Tsssssssk. Maar mijn jurk was een plaaatje!

quote:Reiger100 schreef op 13 augustus 2008 @ 16:50:

Jc, nog een laatste bedenking van mij.

Mij lijkt het, dat het meestal beter is, als de een is wil en de ander liever niet, om het toch maar te doen. Omdat iets doen voor de ander, volgens mij minder opoffering kost dan iets laten voor de ander.

Voorbeeldje: ik hou helemaal niet van voetballen kijken en mijn man wel (is puur een hypothetische voorbeeld hoor!). Maar, als je om in een stadion binnen te mogen absoluut met zijn tweeën zou moeten zijn, zou ik met mijn man meegaan als voetballen kijken voor hem zijn grootste hobby zou zijn.

Of: als mijn man een hond zou willen en ik niet, dan zou ik hem die hond gunnnen. Omgekeerd weet ik zeker dat hij mij een hond zou gunnen als ik die zou willen en hij niet.

Idem dito voor bijvoorbeeld samen een wereldreis maken.

Begrijp je wat ik bedoel?

Zo voel ik het toch, ik weet niet hoe anderen dat voelen.

Dit was dus 1 van mijn bedenkingen, als zij het zo graag wil dan wil ik me er best voor 'op-offeren', maar dat voelt zo onoprecht. En mij lijkt het juist dat je zo'n dag zo oprecht mogelijk begint! Ook al zegt zo'n dag me weinig. Nu heb ik hier uit de discussie begrepen dat dat niet helemaal zo hoeft te zijn. Als het tijd wordt om een knoop door te hakken en zij blijkt zo zo zo graag een traditioneel huwelijk te willen met alles d'r op en d'r aan en ze vindt het helemaal niet erg dat ik er dan een beetje onnozel naast sta...tsja. Ik kan me er niet veel bij voorstellen maar wie weet zij wel. En dan nog zou het zo onoprecht kunnen voelen dat ik er echt tegenop zou zien.

Dus ja, wat je zegt hoort tot de mogelijkheden, maar ik weet niet of ik het zo ver wil laten komen. Mij lijken er eerlijkere compromissen mogelijk (eilandje ).
Johnny, dit soort dingen moet je niet doen als het niet goed voelt. Nooit niet. Ook niet om je op te offeren. Waarom zou je trouwen als je dat gewoon helemaal niet ziet zitten? Dat kan zij toch ook helemaal niet willen? Ze ként je toch?

Het is jammer voor je vriendin maar als ze met jou samen wil zijn dan wordt er niet getrouwd. Dat lijkt mij het eerlijkste. Het lijkt me zelfs helemaal eerlijk als je zegt dat ze het hele idee uit haar hoofd moet zetten. Dat ze geen hoop blijft koesteren of zo terwijl jij niet van plan bent van gedachten te veranderen.

Ik weet niet of het al geopperd is maar je kunt ook elders in de wereld trouwen. Zolang dat niet hier, in Nederland bevestigd wordt op het stadhuis, voor de wet, dan is het een ceremonie maar dan zitten er niet de rechten en plichten van het huwelijk aan vast.

Dat zou je ook nog kunnen doen. Giel Beelen deed het drie keer met zijn - inmiddels - ex.
quote:eleonora schreef op 14 augustus 2008 @ 15:49:

Ik weet niet of het al geopperd is maar je kunt ook elders in de wereld trouwen. Zolang dat niet hier, in Nederland bevestigd wordt op het stadhuis, voor de wet, dan is het een ceremonie maar dan zitten er niet de rechten en plichten van het huwelijk aan vast.

Dat zou je ook nog kunnen doen. Giel Beelen deed het drie keer met zijn - inmiddels - ex.JC wil niet niet-trouwen omdat hij zich niet aan zjin vriendin wil binden maar omdat hij geen zin heeft in een groots feest met taart, witte jurk en alle poespas die er nog meer bij komt kijken. Die rechten en plichten maken hem dus niet zoveel uit denk ik, maar wel het gedoe eromheen.
JC's vriendin wil dus inderdaad de bruiloft het allerliefste.

Ik zie haar nog niet zoveel water bij de wijn doen (tja trouwen voor de kerk en een diner schrappen zet op zo'n hele dag vol poeha weinig zoden aan de dijk).

JC: het lijkt me dat jij je vriendin eens moet vragen hoe jullie in haar ogen zonder al te veel poeha kunnen trouwen. Laat haar zelf maar eens bedenken wat een alternatief zou kunnen zijn voor zo'n volgeladen dag met allerlei gedoe.
quote:Capibara schreef op 14 augustus 2008 @ 15:58:

[...]

JC wil niet niet-trouwen omdat hij zich niet aan zjin vriendin wil binden maar omdat hij geen zin heeft in een groots feest met taart, witte jurk en alle poespas die er nog meer bij komt kijken. Die rechten en plichten maken hem dus niet zoveel uit denk ik, maar wel het gedoe eromheen.

Ik las eigenlijk dat hij het gehele instituut niet zo zag zitten.

Of zit ik er naast?

Hij schreef dingen als dat het de volgende dag, na het trouwen allemaal niet veranderd is bijvoorbeeld. Ik als aanhanger van de trouwbeweging ( ) vind juist dat er wél iets veranderde in mijn leven, al was het maar gevoelsmatig. Trouwen moet je - in mijn ogen althans - alleen doen als je het gevoel hebt dat het iets toevoegt aan je (gezamenlijke) relatie, niet om een ander een lol te doen.
quote:Pinksterbloempje schreef op 14 augustus 2008 @ 16:13:

JC's vriendin wil dus inderdaad de bruiloft het allerliefste.

Ik zie haar nog niet zoveel water bij de wijn doen (tja trouwen voor de kerk en een diner schrappen zet op zo'n hele dag vol poeha weinig zoden aan de dijk).

JC: het lijkt me dat jij je vriendin eens moet vragen hoe jullie in haar ogen zonder al te veel poeha kunnen trouwen. Laat haar zelf maar eens bedenken wat een alternatief zou kunnen zijn voor zo'n volgeladen dag met allerlei gedoe.Goed punt Pinksterbloem. Als ze dat nou allebei doen en de lijstjes naast elkaar leggen, dan kunnen ze ook samen bekijken wat ze wel en niet willen. Overigens ben ik niet getrouwd met zoveel poeha, maar gewoon met een borreltje en een etentje daarna. We hadden ook geen gedoe met gasten maar gewoon gezegd directe familie (oma's vaders moeders broers zussen en 1 gemeenschappelij vriendenstel). Ongeveer een man of 20. Om 16.00 waren we getrouwd en om 22.00 waren we weer thuis.
eleonora, trouwen op zich, daar sta ik redelijk neutraal tegenover. Voor mij hoeft het niet, ik heb er absoluut geen romantisch gevoel bij (zie post over 'het burgerlijke') en qua rechten en plichten zal het voor ons niet veel uitmaken. Ik ben dus niet tegen het huwelijk, ik voel gewoon geen noodzaak. (in een eerdere post heb ik mijn OP al een klein beetje genuanceerd, misschien zorgt dat voor verwarring).

In die zin verandert er voor mij weinig de volgende morgen. Maar ik zou dus wel gewoon kunnen trouwen, onze relatie voldoet aan alle voorwaarden .

Des te meer heb ik dus tegen alle poespas die er bij een traditioneel huwelijk komt kijken, zoals beschreven in de OP.
De poespas is juist zo leuk aan een huwelijksdag. Niet aan een huwelijk want het is niet iedere dag feest. Maar de huwelijksdag is - als je er waarde aan hecht - heel bijzonder. Vind ik.

Persoonlijk zou ik niet willen trouwen met iemand die er de lol en de (van mijn part) symbolische betekenis (van de trouwdág dus) niet van in ziet. Dat bedoel ik absoluut niet rot, werkelijk waar niet. Ik denk gewoon dat trouwen iets is wat je doet als je het écht allebei heel graag wil, snap je wat ik bedoel? Dat je niet kunt wachten tot het zo ver is, dat je je er op verheugt, als een kind zo blij zeg maar....

Omdat het tegenwoordig helemaal niet meer hóeft zou ik het alleen maar doen met iemand die het net zo leuk vind als ik.

Maar goed, dat geldt voor mij, ik vind het lief dat jij het voor háár zou overwegen, het idee dat de 'poespas' je tegen zou staan, zou mij tegenhouden er aan te beginnen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven