Twijfels over leeftijdsverschil
vrijdag 16 februari 2018 om 11:02
Hallo,
Sinds een tijdje ben ik gescheiden. Ik heb 3 kinderen waarvan alleen de jongste nog thuis woont. We hebben het goed met zen tweetjes en ik heb heel goed contact met de twee oudsten ook. Mijn kids zijn mijn alles!
Sinds kort heb ik een ontzettende lieve man ontmoet. Lief en zorgzaam. We zijn best dol op elkaar. Ik heb echter besloten nooit meer samen te wonen, dus het zal een lat-relatie worden. Hoewel we het gezellig en leuk hebben samen is er toch een ding waar ik mee zit. Het leeftijdsverschil... Hij is 15 jaar ouder dan mij. Ik ben 43. Hij 58. Ik vind dat toch wel een dingetje. Vooral als ik verder kijk in de toekomst. Ik heb onze relatie ook nog met niemand gedeeld. Daar vind ik het ook nog iets te vroeg voor. Ik wil eerst zeker zijn van mijn zaak. Ik denk dat ik stiekem ook wel een beetje "bang" ben voor de reacties die ik ga krijgen van mijn omgeving. "Wat moet je met zo'n oude man?" Heeft iemand hier ervaring mee? Is 15 jaar heel schokkend of vinden jullie dat meevallen? Wie helpt mij van mijn twijfels af? Of stel ik me nu ontzettend aan?
Liefs,
Indra
Sinds een tijdje ben ik gescheiden. Ik heb 3 kinderen waarvan alleen de jongste nog thuis woont. We hebben het goed met zen tweetjes en ik heb heel goed contact met de twee oudsten ook. Mijn kids zijn mijn alles!
Sinds kort heb ik een ontzettende lieve man ontmoet. Lief en zorgzaam. We zijn best dol op elkaar. Ik heb echter besloten nooit meer samen te wonen, dus het zal een lat-relatie worden. Hoewel we het gezellig en leuk hebben samen is er toch een ding waar ik mee zit. Het leeftijdsverschil... Hij is 15 jaar ouder dan mij. Ik ben 43. Hij 58. Ik vind dat toch wel een dingetje. Vooral als ik verder kijk in de toekomst. Ik heb onze relatie ook nog met niemand gedeeld. Daar vind ik het ook nog iets te vroeg voor. Ik wil eerst zeker zijn van mijn zaak. Ik denk dat ik stiekem ook wel een beetje "bang" ben voor de reacties die ik ga krijgen van mijn omgeving. "Wat moet je met zo'n oude man?" Heeft iemand hier ervaring mee? Is 15 jaar heel schokkend of vinden jullie dat meevallen? Wie helpt mij van mijn twijfels af? Of stel ik me nu ontzettend aan?
Liefs,
Indra
vrijdag 16 februari 2018 om 13:32
Er vanuit gaande dat de meeste mensen pas sterven na een aantal jaar kwakkelen vind ik dat er heel erg weinig qualitytime overblijft als je tot je 70e moet doorwerken. Ook die vele jaren extra moeten werken eisen zijn tol, denk dat de komende generatie veel jonger zal sterven, puur om die reden.Lucifermiauww schreef: ↑16-02-2018 13:30De levensverwachting bij geboorte blijft toenemen. Mannen worden gemiddeld 79,9 en vrouwen 83,3 jaar (CBS).
vrijdag 16 februari 2018 om 13:34
Geloof dat mij ouders niet eens paracetamolletjes in huis hebben.
Lopen beide nog er paar keer per week 18 holes op de golfbaan, gaan een paar keer per jaar op reis.
Staan echt nog wel midden in jet leven hoor.
Ok, ze lopen geen marathons meer
Maar dat doe ik op mijn bijna 45ste ook niet meer.
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
vrijdag 16 februari 2018 om 13:35
Das toch ruim de minderheid. In mijn familie is 85 het hoogste wat ik tot nu toe heb meegemaakt en dan werd er al voor het 80e levensjaar gekwakkeld of men was dement. Mijn superfitte vader is ook slechts 78 geworden. Gelukkig is hij op z'n 60e al kunnen stoppen met werken.Madeliefjees schreef: ↑16-02-2018 13:3270 is het nieuwe 50. Vroeger ging je dood als je rond de 70 was, nu tikken veel mensen al de 100 aan.
dat staan ze echt 100%, geestelijk prima. Ze trekken ook de halve wereld nog over.Summerdance schreef: ↑16-02-2018 13:34Geloof dat mij ouders niet eens paracetamolletjes in huis hebben.
Lopen beide nog er paar keer per week 18 holes op de golfbaan, gaan een paar keer per jaar op reis.
Maar lichamelijk wordt het echt wel minder.
lilalinda wijzigde dit bericht op 16-02-2018 13:42
0.24% gewijzigd
Met de toename van het aantal ouderen stijgt de zorgvraag. Van de mensen van 65 jaar en ouder heeft 70 procent een chronische ziekte. Van de mensen van 75 jaar en ouder heeft de helft meer dan één chronische ziekte. Van de mensen van 75 jaar en ouder met een chronische ziekte, heeft 63 procent twee of meer chronische ziekten (multimorbiditeit) en 32 procent drie of meer. (CBS2017)redbulletje schreef: ↑16-02-2018 13:32Er vanuit gaande dat de meeste mensen pas sterven na een aantal jaar kwakkelen vind ik dat er heel erg weinig qualitytime overblijft als je tot je 70e moet doorwerken. Ook die vele jaren extra moeten werken eisen zijn tol, denk dat de komende generatie veel jonger zal sterven, puur om die reden.
Precies.
Maar goed TO's liefde is nog geen eens 60 natuurlijk.
Maar eerlijk gezegd zou ik er geen zin in hebben. Maar ik ben een botte hork. Dat weet ik.
vrijdag 16 februari 2018 om 13:37
Eh nee hoor.Madeliefjees schreef: ↑16-02-2018 13:3270 is het nieuwe 50. Vroeger ging je dood als je rond de 70 was, nu tikken veel mensen al de 100 aan.
Plak net de cijfers van vorig jaar. Mannen 79 komma nogwat en vrouwen 83 komma nogwat.
En we worden langzaam aan wat ouder maar ook zieker en langer ziek.
Dat riep ik ook nog enthousiast met ouders van half in de 70, maar nu is mijn vader er al niet meer. Op die leeftijd kan het hard omslaan.Summerdance schreef: ↑16-02-2018 13:34Geloof dat mij ouders niet eens paracetamolletjes in huis hebben.
Het hoeft niet eens te gaan over gezondheids problemen of sterven.redbulletje schreef: ↑16-02-2018 13:26Veel mensen in die leeftijd kampen toch al met gezondheidsproblemen of sterven in die periode.
Verreweg de meeste gezonde mensen van pakweg tussen de 65 en 75 gaan merken dat ze geleidelijk aan minder kunnen. Ze hebben minder spierkracht, minder energie, minder uithoudingsvermogen, kunnen minder dingen tegelijkertijd aan en als ze het wél kunnen hebben ze langere hersteltijd nodig dan voorheen. De jongere, vitalere partner moet zich aanpassen qua tempo. De jongere partner wil misschien nog heel veel doen (nu het nog kan) de oudere partner heeft er geen energie meer voor. Het hoeft geen probleem te zijn maar het kan wel.
In geval van pensioen heeft de gepensioneerde partner ineens zeeën van tijd en wil die gezellig besteden samen met partner. Dat kan echter niet want partner werkt en heeft geen tijd of moet in het weekend bijkomen van de werkweek.
Maar het is natuurlijk ook niet gezond en niet wenselijk om altijd overal een kosten/baten analyse van te maken. Zeker niet als het gaat om iemand graag mogen, het fijn met iemand hebben, van iemand houden. Dan is het goed je van een aantal zaken bewust te zijn zodat je daar tzt samen oplossingen in kunt zoeken.
anoniem_178452 wijzigde dit bericht op 16-02-2018 13:44
13.51% gewijzigd
vrijdag 16 februari 2018 om 13:40
Dit ja. Mijn ouders hebben gelukkig vanaf mijn vaders 60e kunnen genieten van hun gezamenlijke vrije tijd, mooie reizen en spontane dagjes weg. Als die man niet welvarend is en TO dus gewoon moet blijven werken tot haar 70e staat die man al met één been in z'n graf (mits hij uberhaupt nog leeft) tegen dat TO eindelijk vrij komt.
vrijdag 16 februari 2018 om 13:44
En wat ga je doen als je partner op zijn 40e een handicap krijgt of ziek word en er komen zorgtaken?N00R85 schreef: ↑16-02-2018 11:38Nu is het leeftijdsverschil geen probleem, maar heb je zin om op je 55e de zorg op je te nemen van een man van 70, terwijl je zelf dan nog 10+ jaar moet werken? Tegen de tijd dat jij met pensioen gaat, gaat hij ongeveer dood waarschijnlijk.
Nee, ik zou hiervoor passen. Je kinderen zijn nu bijna allemaal zelfstandig, heb je niet juist zin om de komende tijd wat minder zorgtaken te krijgen? Je schrijft ook dat je 'sinds een tijdje ' gescheiden bent, waarom niet eerst eens zelf weer alles op een rijtje krijgen en je eigen leven eerst eens inrichten?
vrijdag 16 februari 2018 om 13:49
Nou gelukkig maar, probleem ook weer opgelosttarataz schreef: ↑16-02-2018 13:23Een vriendin van mij is lang getrouwd geweest met een man die 17 jaar ouder was. De problemen tussen hen begonnen toen hij met pensioen ging en zij nog volop moest werken. De verschillen werden gewoon te groot. Uiteindelijk is hij op zijn 71ste onverwacht overleden.
*sarcasme uit*
Ja en?
vrijdag 16 februari 2018 om 13:50
Nee want die wil nog kinderen en dat kan dan niet meer bij jou.
Nog afgezien van het feit dat zo’n jonge gozer geen zin heeft om je incontinentieslips te halen of geconfronteerd te worden met je spataderen, opvliegers en vaginale droogheid.
vrijdag 16 februari 2018 om 13:51
Laat staan de overgangsopvliegers.. ( mosterd zie ik)SallySpectra schreef: ↑16-02-2018 13:50Nee want die wil nog kinderen en dat kan dan niet meer bij jou.
Nog afgezien van het feit dat zo’n jonge gozer geen zin heeft om je incontinentieslips te halen of geconfronteerd te worden met je spataderen, opvliegers en vaginale droogheid.
anoniem_353805 wijzigde dit bericht op 16-02-2018 14:00
2.45% gewijzigd
vrijdag 16 februari 2018 om 13:51
Je relatie is toch niet gebaseerd op 'hoe goed je erbij zit op je 65e'? Ik vind dat zelfs wat egoïstisch. Alsof je iemand alleen kiest voor alle voordeeltjes.
Je relatie is een samengaan van twee mensen, waarbij je het leven deelt. In mijn opinie deel je dus wat er op je pad komt. Als dat betekent dat je niet met z'n tweeën op je 70e achter de geraniums kan zitten, omdat de één nog werkt, dan is dat toch wat je dan deelt? Omdat het simpelweg zo is.
Ik laat mijn ontzettend fijne partner (15 jaar verschil) niet gaan, omdat het standaard toekomstplaatje niet 'klopt' .
Geniet er gewoon van TO!
Je relatie is een samengaan van twee mensen, waarbij je het leven deelt. In mijn opinie deel je dus wat er op je pad komt. Als dat betekent dat je niet met z'n tweeën op je 70e achter de geraniums kan zitten, omdat de één nog werkt, dan is dat toch wat je dan deelt? Omdat het simpelweg zo is.
Ik laat mijn ontzettend fijne partner (15 jaar verschil) niet gaan, omdat het standaard toekomstplaatje niet 'klopt' .
Geniet er gewoon van TO!
Hips, hopsakee en pierlala.
vrijdag 16 februari 2018 om 13:52
Dit verhaal gaat over waarschijnlijkheid. Het is te verwachten dat ... enz. Gebaseerd op algemene gegevens en statistieken die we hebben over de leeftijd en levensfase van mensen.
Iemand die op zijn 40ste een zeer ernstige aandoening krijgt is een uitzondering en daarom is het niet zo zinvol dat op te voeren in dit verhaal. Mensen die op hun 70ste nog zo fit zijn als ware ze 40 zijn ook een redelijke uitzondering.
Dezelfde argumenten had je vroeger over roken. Van roken ga je dood ( statistiek) ja maar mijn opa is 105 geworden en die rookte 2 pakjes per dag ! (uitzondering)
vrijdag 16 februari 2018 om 13:53
Dat dus. Je kunt het toch niet voorspellen. En die 15 jaar heb je dan mooi in de pocket.
Ken bv ook een stel, zij halverwege de twintig, hij dik 50. Kreeg zij begin 30 even flink kanker. Net gehaald.
Pakken wat je pakken kunt.
vrijdag 16 februari 2018 om 13:59
Spataders krijg je al als je jong bent.SallySpectra schreef: ↑16-02-2018 13:50Nee want die wil nog kinderen en dat kan dan niet meer bij jou.