Vertrouwen

11-04-2012 09:33 110 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de afgelopen weken ben ik hier al diverse keren in een discussie verzeild geraakt met mensen die hun partner niet vertrouwen. Ik verbaas me daar elke keer weer over. Want waarom zou je een relatie willen met iemand die je niet vertrouwt? Door dit gebrek aan vertrouwen willen mensen hun partner tot in het absurde controleren, van alles verbieden, of er minstens onder zware emotionele druk voor zorgen dat hij of zij van bepaalde dingen afziet - onder het mom van ‘rekening houden met elkaar’ (zo gaf iemand zelfs aan dat haar vriend niet zonder haar moest gaan stappen (of in een kroeg werken), omdat zij zichzelf dan iets vreselijks aan zou doen. Over emotionele chantage gesproken…).

Hier snap ik dus echt helemaal niets van. In mijn wereld is een relatie gebaseerd op wederzijds(e) vertrouwen, liefde en respect. Dat zijn voor mij de basisbeginselen waaraan een relatie moet voldoen. Zodra een van die voorwaarden ontbreekt aan een van beide kanten kun je er m.i. maar beter mee stoppen, want dan wordt het nooit meer een goede relatie. En dat is ook wel gebleken in het verleden. Het is dus niet zo dat ik naïef zou zijn, ik heb echt mijn portie relatie-ellende wel gehad. Ik zou het alleen heel naar vinden om zo achterdochtig en wantrouwig in een relatie te staan - en dus waarschijnlijk ook in het leven. Als je je eigen partner al niet eens meer volledig durft te vertrouwen, wie dan nog wel?

Ik weet van mezelf dat ik nooit vreemd zou gaan, en ik geloof mijn partner ook als hij zegt dat hij dat niet zal doen. Daarom heb ik er ook geen problemen mee als hij met een oude vriendin gaat stappen zonder dat ik er bij ben. En daarom vindt hij het ook prima als ik bijvoorbeeld zonder hem op reis ga. We zijn namelijk geen Siamese tweeling en doen ook wel eens dingen zonder elkaar. En ja, dan komen we ook wel eens andere mensen tegen. Contact met anderen betekent echter nog niet meteen dat we ook seks gaan hebben met die anderen. Al staan er tien blote kerels tegen me aan te swaffelen om me te verleiden, ik zet mijn relatie niet op het spel voor een wip, ook niet als ik gedronken heb. En mijn man denkt daar precies hetzelfde over.

De argumentatie dat je de kat op het spek bindt als je partner bijvoorbeeld met een oude vriendin zou gaan stappen en daar zou blijven slapen vind ik dan ook belachelijk. Als je ervan uit gaat dat mensen zo makkelijk overstag gaan geef je dus eigenlijk aan dat je zelf ook niet te vertrouwen bent. Als je zo weinig vertrouwen in je partner hebt, en er van uit gaat dat hij bij de eerste de beste kans vreemd zal gaan, waarom heb je dan in vredesnaam een relatie met die persoon?

Ik kies ervoor om mijn partner te vertrouwen. Mijn partner kiest ervoor om mij te vertrouwen. En tot nu toe heeft geen van ons dat vertrouwen beschaamd. Of, zoals iemand anders het al zo treffend zei: waarom zou je controle nodig hebben? Je wilt toch dat hij niet vreemd gaat omdat hij niet wil en niet omdat hij niet kan?
quote:kookwekkert schreef op 11 april 2012 @ 14:04:

[...]

Haha zo is het. Ik hou me er dus nu ook niet mee bezig. Dit werkt voor mij op de een of andere manier beter en ben me er van bewust dat het een aparte 'kijk' is. Ik kijk er zo naar omdat het mij uiteindelijk minder pijn oplevert/heeft geleverd. Ik kan op deze manier beter 'tegenslagen' in de liefde handelen. Maar ik heb het idee dat jij het uit een ' monogame hoek' benadert en ik vanuit een iets minder monogame hoek. Lastig uit te leggen. Begrijp je wat ik bedoel?

Ja, jij houdt je er niet mee bezig omdat je accepteert dat de mens niet monogaam is, en 'foutjes' dus voor kunnen komen zonder dat dit meteen een drama hoeft te zijn.

Ik houd me er niet mee bezig omdat ik er vanuit ga dat mijn man monogaam is, omdat ik hem daar voor 100% in vertrouw. (en mocht de hel bevriezen en het tegendeel blijkt waar, ik er niets aan heb om daar nu over te gaan lopen neuroten)

Prima toch ?
quote:truffelmaffia schreef op 11 april 2012 @ 14:03:

Ik ben oprecht blij voor je YvonJ dat jij zo'n goede relatie hebt en het vertrouwen in jezelf en je partner hebt.

Ik kan niet echt de goede woorden vinden.

Ik heb een minderwaardigheidscomplex en denk dat mijn vriend in zo'n situatie mij gewoon vergeet. Ik durf er niet op te vertrouwen dat hij het echt serieus meent met mij, want ik bén toch helemaal niet leuk?

En je hebt gelijk, ik ben zelf heel zwak. Ik ben heel gemakkelijk over te halen om iets te doen wat ik eigenlijk niet wil. Ik durf geen nee te zeggen, omdat ik bang ben dat mensen kwaad op me worden.

Ik had moeten weten wat die man van plan was, maar ik dacht met mijn stomme kop dat ie me gewoon naar huis zou brengen...

Het is gebeurd, ik heb er spijt van en opgebiecht en mijn vriend heeft het me godzijdank vergeven.

Ik ben hard bezig om wel het vertrouwen in mijn vriend te krijgen en ik weet zeker dat het me gaat lukken. Mijn extreme verlatingsangst zal ooit weggaan.

Binnenkort is er al een "grote test": mijn vriend wil graag naar een optreden van een collega in een kroeg. En hoewel ik mee mag denk ik erover om hem alleen te laten gaan, zónder gedoe.

Ik heb, terwijl ik dit stukje typte, moeten huilen, omdat het toch wel binnenkomt.Jij ziet jezelf graag als slachtoffer he?
Mijn psych heeft ook aangegeven dat die extreme verlatingsangst in mij zit. Dat mijn vriend niks kan doen om die angst weg te halen. Dat samenwonen niet helpt, dat trouwen niet helpt, dat een kindje samen niet helpt.

Ik moet het alleen oplossen, met hulp van de psych natuurlijk.

En het komt dus door mijn verleden, omdat ik als baby tot twee keer toe ben verlaten en een klasgenootje op de middelbare school een hele harde opmerking richting mij heeft gemaakt, die ik nu nog weet.
quote:adnama schreef op 11 april 2012 @ 14:10:

Dat kan ik me voorstellen. In wat voor soort relatie je ook zit, openheid en daardoor vertrouwen in elkaar hebben, is altijd belangrijk denk ik. Maf trouwens dat je ex je belazerde, ondanks dat hij het niet stiekem hoefde te doen. Weet je waarom hij dit deed?

De dingen waar ik tijdens de relatie al achter kwam hield die ex volgens eigen zeggen achter omdat ze (het ging in dit geval om een vrouw) bang was dat ik er toch niet mee zou kunnen omgaan. Ze snapte blijkbaar niet dat ze hiermee mijn vertrouwen juist beschaamde, waardoor het nog lastiger werd om in haar integriteit en dat hele idee van polyamorie te geloven. Daarnaast heb ik later nog meer dingen ontdekt waarover ze gelogen had en waar ik nooit meer een verklaring voor heb gekregen.

Nou ja, ik heb in ieder geval wel geleerd dat polyamorie echt niets voor mij is, dat ik monogamer ben dan ik dacht en dat het feit dat iemand zegt dat hij of zij polyamoreus is niet hoeft te betekenen dat hij of zij ook altijd eerlijk is (en laat ik dat nu wel altijd zijn!).
Voor mij is vertrouwen een persoonlijke keuze Curlygurly. Ik denk dat je nooit kunt uitgaan van 100 procent, bij niemand. Wat dat betreft kan ik me meer vinden in Kookwekkert, ik ga uit van goede intenties.

Persoonlijk denk ik dat als je vertrouwen in jezelf hebt dat, wat er ook gebeurt, je het redt met jezelf, je anderen makkelijker kunt vertrouwen. Als een ander dan een keer je vertrouwen beschaamt, ligt dat bij de ander. Er is dan niets mis met van het goede uitgaan van de ander en vertrouwen hebben. Als een ander je vertrouwen beschaamt en dat maakt dat je gaat twijfelen aan jezelf, dan lijkt het alsof je iets verliest doordat je die persoon vertrouwde. En is het beangstigend om iemand weer te vertrouwen.

Vandaar dat het voor mijn gevoel een persoonlijke keuze is. En dat die keuze veel zegt over het vertrouwen in jezelf.
i
quote:Sssenta schreef op 11 april 2012 @ 14:15:

[...]

Ja, jij houdt je er niet mee bezig omdat je accepteert dat de mens niet monogaam is, en 'foutjes' dus voor kunnen komen zonder dat dit meteen een drama hoeft te zijn.

Ik houd me er niet mee bezig omdat ik er vanuit ga dat mijn man monogaam is, omdat ik hem daar voor 100% in vertrouw. (en mocht de hel bevriezen en het tegendeel blijkt waar, ik er niets aan heb om daar nu over te gaan lopen neuroten)

Prima toch ?Jep. En ik vind het interessant hoor twee verschillende invalshoeken en toch een zelfde soort uitkomst. Ga ik zelf toch ook weer over nadenken. Dus bij deze, bedankt voor het 'leesvoer'.
ik ben het met je eens yvon. vertrouwen is de basis van een goede relatie.
Als je het idee hebt dat je je partner moet controleren en dingen verbieden, omdat ie anders vreemdgaat, wat heeft het dan nog voor zin? Als ik een partner zou willen, dan wel eentje die zich uit zichzelf gedraagt en de verantwoordelijkheid voor zichzelf kan nemen. Anders heb ik met een jongetje te maken ipv met een man, en kinderen heb ik al.
quote:adnama schreef op 11 april 2012 @ 14:29:

Wellicht klopt het dat ze je er niet mee wilde confronteren omdat polyamorie niet bij je past, maar daar schaad je het vertrouwen inderdaad mee. Al zou deze relatie waarschijnlijk ook niet voor je hebben gewerkt als ze wel open was geweest? Maar goed, dan wordt je vertrouwen in elk geval niet beschaamd he.Dat klopt ook, ik had het echt niet leuk gevonden om die dingen te horen. Maar ik was bereid daaraan te werken (achteraf betwijfel ik of het ooit gewerkt zou hebben hoor, maar ik was toen zoooo verliefd dat ik er alles voor over had). Ik ben echter het meest gekwetst doordat ze loog over dingen, terwijl zij juist degene was die altijd zo prat ging op haar eerlijkheid. Toen had ik echt zoiets van ‘als ik háár al niet eens meer kan vertrouwen, wie dan nog wel…’. Maar goed, dat is gelukkig allemaal goed gekomen.
quote:_minny schreef op 11 april 2012 @ 14:47:

Als je het idee hebt dat je je partner moet controleren en dingen verbieden, omdat ie anders vreemdgaat, wat heeft het dan nog voor zin? Als ik een partner zou willen, dan wel eentje die zich uit zichzelf gedraagt en de verantwoordelijkheid voor zichzelf kan nemen. Anders heb ik met een jongetje te maken ipv met een man, en kinderen heb ik al.Dat willen de meeste mensen graag. Ik denk dat je vaak al ver in een relatie zit voor je in de gaten hebt dat iemand niet te vertrouwen is. Dan is het nog best lastig om los te laten.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Een man is in mijn ogen betrouwbaar als hij niet verleidingen uit zichzelf opzoekt. En niet omdat ik het verbied. Er is geen mens te vertrouwen met hetgeen waar hij of zij gevoelig voor is en het wel opzoekt. Onbetrouwbare mensen kan je onderscheiden van betrouwbare hoe ze ermee omgaan.
Eigenlijk eens met Minny dus.
quote:chyou schreef op 11 april 2012 @ 10:50:

Brengt mij trouwens op een leuke stelling/overweging.

Kennen jullie dat programma Temptation Island nog? Een vertrouwenstest voor partners.

Man gaat naar een eiland zonder partner vol met mooie vrouwen die hem proberen te verleiden, en andersom gaat de vrouw naar een eiland vol met mooie mannen die haar proberen te verleiden.

Om te zien of je elkaar kunt vertrouwen.

Wat vinden jullie van iets dergelijks? Ik vind het eigenlijk belachelijk dat je vertrouwen moet 'testen' en come on, als een mooie vrouw in klein bikini'tje zich tegen je man laat oprijden.. dan zoek je het ( allebei! ) wel heel erg op.

Zin, of onzin?

Erg belachelijk zoiets ja.

Lijkt mij behoorlijk irritant om op zo'n eiland te zitten terwijl mannen je proberen te verleiden waar jij zelf verder toch geen boodschap aan hebt.
Ik vertrouw absoluut niet snel mensen, gewoon omdat gebleken is dat mensen vaak niet te vertrouwen zijn.

Maar ik vertrouw mijn man voor 100%
Kan ik je erop vertrouwen dat je Yvon Jaspers bent?
Ik ben een man, derhalve reageer ik kort. ;)
quote:_flower_ schreef op 11 april 2012 @ 15:26:

[...]

Erg belachelijk zoiets ja.

Lijkt mij behoorlijk irritant om op zo'n eiland te zitten terwijl mannen je proberen te verleiden waar jij zelf verder toch geen boodschap aan hebt.Ik keek altijd ademloos naar dat programma. Wat een stelletje naïevelingen deed daar aan mee. Herinnert iemand zich Jan van Goedele bv. nog?
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

quote:pwh21 schreef op 11 april 2012 @ 15:42:

Kan ik je erop vertrouwen dat je Yvon Jaspers bent?Ben jij mijn partner dan? O nee, jij bent die engerd die boos wordt als een vrouw geen relatie met hem wil.
Temptation island, het programma voor stellen die stiekem uit elkaar willen.
Zo de waard is vertrouwt ie zijn gasten.
Dit is niet het einde. Het is zelfs niet het begin van het einde. Maar misschien is dit het einde van het begin.
quote:palanja schreef op 11 april 2012 @ 16:21:

Zo de waard is vertrouwt ie zijn gasten.Mwah, kan. Hoeft niet. Zat mensen die zichzelf zo wanhopig aan hun partner vastklampen en door zo'n jaloerse bril heenkijken, dat er geen oog/tijd is voor een ander.
quote:kookwekkert schreef op 11 april 2012 @ 16:28:

[...]

Mwah, kan. Hoeft niet. Zat mensen die zichzelf zo wanhopig aan hun partner vastklampen en door zo'n jaloerse bril heenkijken, dat er geen oog/tijd is voor een ander.

Klopt.

Toch gaat het wel vaak op.
Dit is niet het einde. Het is zelfs niet het begin van het einde. Maar misschien is dit het einde van het begin.
Ik heb nu een vraag voor iedereen die zijn partner vertrouwt. Als hij dan op magische wijze op temptation island verplaatst word? Vertrouwen jullie er dan op dat hij niet eens naar ze kijkt of van hem afduwt? Ja sorry voor deze vreemde vraag, gewoon interesse.
quote:shrodingerskat schreef op 11 april 2012 @ 18:08:

Ik heb nu een vraag voor iedereen die zijn partner vertrouwt. Als hij dan op magische wijze op temptation island verplaatst word? Vertrouwen jullie er dan op dat hij niet eens naar ze kijkt of van hem afduwt? Ja sorry voor deze vreemde vraag, gewoon interesse.ik vertrouw erop dat mijn partner deze kans benut
quote:shrodingerskat schreef op 11 april 2012 @ 18:08:

Ik heb nu een vraag voor iedereen die zijn partner vertrouwt. Als hij dan op magische wijze op temptation island verplaatst word? Vertrouwen jullie er dan op dat hij niet eens naar ze kijkt of van hem afduwt? Ja sorry voor deze vreemde vraag, gewoon interesse.Kijken mag hoor. En verder zou ik hem inderdaad nog steeds volledig vertrouwen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven