Vreemd verzoek collega of niks achter zoeken?

woensdag 23 september 2020 om 12:29
Hoi iedereen,
Ik heb een vraagje. Ik (22 jaar) heb sinds een jaar een superleuke baan in een redelijk groot bedrijf. Met een aantal collega's heb ik goed contact. Nu zit ik echter al 1,5 maand thuis door ziekte. Ik wil er niet te diep op ingaan, maar ik ben aangevallen door mijn ex en ben daardoor niet in staat te werken (psychisch door angst/paniek, daarvoor omdat ik na de aanval een week in het ziekenhuis ben beland). De bedrijfsarts is het hiermee eens. We hebben eerst parttime geprobeerd toen ik fysiek was opgeknapt, maar helaas ging dat ook niet.
Van mijn collega's heb ik helaas nog niks gehoord, behalve van 1 man van midden 50. Een aardige vent waarmee ik weleens een praatje heb gemaakt, maar echt zeer oppervlakkig. Ik was dan ook verbaasd dat hij me opeens opbelde. Hij weet niet waarvoor ik ziek thuis zit. Ik heb het gehouden op angst/paniekklachten. Hij vroeg toen naar mijn overgewicht, of dat ermee te maken heeft. Ik heb gezegd van niet, maar voelde me er wel ongemakkelijk bij. Aan de andere kant is overgewicht min of meer een publieke zaak, dus ik begrijp dat men daarover (terecht) oordeelt. Maar goed, dat heeft dus niets te maken met waarom ik thuis zit.
Hij vertelde dat hij het heel erg vond dat ik zo lang ziek was en me miste op het werk. Om mijn gedachten te verzetten wil hij me nu een dagje meenemen naar het strand (vanaf ons 110km rijden minimaal). Hij zei dat hij me dan kwam ophalen met de auto en ook weer terugbrengen. Ik vind dit heel spontaan en aardig, maar wat me niet lekker zit is dat hij me met klem verzocht om niks tegen andere collega's te zeggen over ons uitje omdat daarvan praatjes komen.
Is dit nu een heel vreemd verzoek van hem? Of is mijn beeld van mannen gewoon dusdanig verpest dat ik overal wat achter zoek? Ik neem aan dat hij mede door mijn gewicht en ons leeftijdsverschil geen seksuele of relationele interesse heeft en dit gewoon een vriendelijk gebaar is.
ik weet ff niet wat ik ermee aanmoet. Heb ook nog geen ja gezegd.
Ik heb een vraagje. Ik (22 jaar) heb sinds een jaar een superleuke baan in een redelijk groot bedrijf. Met een aantal collega's heb ik goed contact. Nu zit ik echter al 1,5 maand thuis door ziekte. Ik wil er niet te diep op ingaan, maar ik ben aangevallen door mijn ex en ben daardoor niet in staat te werken (psychisch door angst/paniek, daarvoor omdat ik na de aanval een week in het ziekenhuis ben beland). De bedrijfsarts is het hiermee eens. We hebben eerst parttime geprobeerd toen ik fysiek was opgeknapt, maar helaas ging dat ook niet.
Van mijn collega's heb ik helaas nog niks gehoord, behalve van 1 man van midden 50. Een aardige vent waarmee ik weleens een praatje heb gemaakt, maar echt zeer oppervlakkig. Ik was dan ook verbaasd dat hij me opeens opbelde. Hij weet niet waarvoor ik ziek thuis zit. Ik heb het gehouden op angst/paniekklachten. Hij vroeg toen naar mijn overgewicht, of dat ermee te maken heeft. Ik heb gezegd van niet, maar voelde me er wel ongemakkelijk bij. Aan de andere kant is overgewicht min of meer een publieke zaak, dus ik begrijp dat men daarover (terecht) oordeelt. Maar goed, dat heeft dus niets te maken met waarom ik thuis zit.
Hij vertelde dat hij het heel erg vond dat ik zo lang ziek was en me miste op het werk. Om mijn gedachten te verzetten wil hij me nu een dagje meenemen naar het strand (vanaf ons 110km rijden minimaal). Hij zei dat hij me dan kwam ophalen met de auto en ook weer terugbrengen. Ik vind dit heel spontaan en aardig, maar wat me niet lekker zit is dat hij me met klem verzocht om niks tegen andere collega's te zeggen over ons uitje omdat daarvan praatjes komen.
Is dit nu een heel vreemd verzoek van hem? Of is mijn beeld van mannen gewoon dusdanig verpest dat ik overal wat achter zoek? Ik neem aan dat hij mede door mijn gewicht en ons leeftijdsverschil geen seksuele of relationele interesse heeft en dit gewoon een vriendelijk gebaar is.
ik weet ff niet wat ik ermee aanmoet. Heb ook nog geen ja gezegd.
donderdag 24 september 2020 om 01:47
Wie zorgt er voor je kind?nd04a schreef: ↑23-09-2020 14:14Ik denk idd dat dit het geval is.
Ik heb me misschien ook teveel laten meeslepen door alle berichten hier, hoe goedbedoeld ook. En ja, misschien loop ik daardoor een superleuk contact mis (hij is niet voor niets zo geliefd in zijn team en door echt alle collega's).
Maar het is nu wat het is, en ik laat het even zo. My loss, mocht het zo zijn dat hij het goed bedoelde.
They call me the Wild Rose, but my name was Elisa Day
Why they call me it I do not know, for my name was Elisa Day
donderdag 24 september 2020 om 01:55
Ik kan niet meer verder lezen te erg dit. TO zoek professionele hulp.
Ik hoop maar dat het een verzonnen verhaal is.
Wat die opmerking over TO's gewicht betreft: dat floepte hij er waarschijnlijk uit. Waar het hoofd van vol is, loopt de mond van over.... fetish.
Ik hoop maar dat het een verzonnen verhaal is.
Wat die opmerking over TO's gewicht betreft: dat floepte hij er waarschijnlijk uit. Waar het hoofd van vol is, loopt de mond van over.... fetish.

donderdag 24 september 2020 om 05:55
Het is wss mosterd, maar ga je niet schuldig zitten voelen TO. Een vent van 55 die uit het niets aan komt zetten met zo'n voorstel dat ook nog eens geheim moet blijven en waar zogenaamd een collega meegaat die zelf van niks weet - dat riekt. En natuurlijk doet ie dan net alsof jij slecht van vertrouwen bent (de schuld bij jou neerleggen) en hij geen bedoelingen had. Als hij zelf kan bedenken dat er praatjes van komen en het zogenaamd daarom geheim moet blijven, kan ie ook wel zelf bedenken dat iemand dus niet ingaat op het verzoek.
Dikke doei zeg. Wat een mafkees.
Dikke doei zeg. Wat een mafkees.
donderdag 24 september 2020 om 09:51
Idd. Het is echt gaslighting zoals je ergens anders schrijft.Het-groepje schreef: ↑23-09-2020 16:19Goedzo! En fijne reactie van je collega. Niet shaken, je hebt niks verkeerd gedaan. Dit gaat buiten je om verder, goed dat zij dit oppakt.
Maak inderdaad screenshots.
Het zal mij niet verbazen als er meer verhalen over deze collega naar boven komen.
Hij was niet veel goeds van plan TO dat is echt wel duidelijk. Goed dat je het niet vertrouwde, niet aan jezelf twijfelen. Mocht er weer zoiets voorvallen open je gewoon weer een topic.
donderdag 24 september 2020 om 09:54
En toch dacht je dat hij geen kwade bedoelingen had. Vreemd hoor.In_Tenebris schreef: ↑23-09-2020 14:20Een nee accepteer je sowieso en zeker van iemand die ziek thuis zit.
donderdag 24 september 2020 om 10:04
In_Tenebris schreef: ↑23-09-2020 14:28Je moet vooral ook jezelf niets aanrekenen nu, in dit soort situaties beslis je ook lang niet altijd goed of altijd hetzelfde.
Niks aan de hand verder als het goed is. Dat blokkeren is met werk gerelateerde personen nooit slim. Die man zal ook vast wel met een reden geliefd zijn, sommige mensen zijn gewoon sociaal in de omgang. Een aardig woord, interesse in mensen, een grapje. Misschien ook een goede werker om als collega te hebben.
Er zijn maar weinig mensen die een hele groep een rad voor ogen kunnen draaien. Sta echt he kijken van de reacties, wat een achterdocht!
Veel succes met je herstel, kan best een tijd duren want is een erg ingrijpend iets. Ik hoop dat je naast se begeleiding die je krijgt ook goede vrienden hebt. Sterkte !
Als iemand zich leuk voordoet, of leuk overkomt betekent dat niks. Je hebt mensen die onaardig lijken maar in het echt oprecht en lief zijn en andersom. Je hebt mensen die betrokken lijken bij andermans ellende maar dat nodig hebben omzichzelf beter te voelen. Je hebt mensen die niet betrokken zijn, maar wel oprecht en de ellende van een ander niet opzoeken en niet nodig hebben. Daarnaast heb je natuurlijk ook zat mensen die leuk (en betrokken) lijken en het ook echt zijn. *Kuch*

donderdag 24 september 2020 om 12:52
Als het verhaal klopt dat hij:
TO’s nummer achterhaalt terwijl hij die niet zou horen te hebben,
TO belt over haar misschienwelbestaande problemen met haar gewicht,
TO vraagt om iets met hem te doen en dat te verzwijgen naar collega’s,
TO zegt dat hij komt met een collega die daar zelf niets van weet,
dan heeft hij toch wel wat dingetjes recht te zetten hoor.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
donderdag 24 september 2020 om 13:10
TO het allerbelangrijkste wat je hieruit kunt leren is dat je onderbuikgevoel klopt. Dat je daar gerust op kunt vertrouwen. Zo'n onderbuik is iets om dankbaar voor te zijn.
Het is leuk om hiermee te oefenen: leer bij jezelf te herkennen wanneer je met je hoofd dat gevoel gaat beredeneren, dat gevoel gaat overtuigen dat je niet zo argwanend, wantrouwend, enz. moet zijn. En oefen dan om je onderbuik te vertrouwen.
Goed ook om dit in therapie te bespreken en te gaan oefenen in je eigen grenzen herkennen en aangeven. Dat mag altijd namelijk en als iemand dat niet accepteert, dan zegt dat iets over die ander.
Echt: wees blij met je onderbuik!
Het is leuk om hiermee te oefenen: leer bij jezelf te herkennen wanneer je met je hoofd dat gevoel gaat beredeneren, dat gevoel gaat overtuigen dat je niet zo argwanend, wantrouwend, enz. moet zijn. En oefen dan om je onderbuik te vertrouwen.
Goed ook om dit in therapie te bespreken en te gaan oefenen in je eigen grenzen herkennen en aangeven. Dat mag altijd namelijk en als iemand dat niet accepteert, dan zegt dat iets over die ander.
Echt: wees blij met je onderbuik!
donderdag 24 september 2020 om 13:36
donderdag 24 september 2020 om 14:15
Mirjam762 schreef: ↑24-09-2020 00:45
Als je moeite hebt met "nee" zeggen: koop dan gewoon tijd. Zeg dat je er even over nadenkt. En reageer dan pas, desnoods een dag later. Zo ontstaat al de eerste twijfel bij de vraagsteller, en voel jij een minder hoge drempel om toch echt "nee" te zeggen als je "nee" voelt. Je zult merken dat je er dan steeds sneller in wordt, en krachtiger.
Dit is een heel goed advies TO!

donderdag 24 september 2020 om 14:19
Absoluut. Dit is een foute man.feow schreef: ↑24-09-2020 12:52Als het verhaal klopt dat hij:
TO’s nummer achterhaalt terwijl hij die niet zou horen te hebben,
TO belt over haar misschienwelbestaande problemen met haar gewicht,
TO vraagt om iets met hem te doen en dat te verzwijgen naar collega’s,
TO zegt dat hij komt met een collega die daar zelf niets van weet,
dan heeft hij toch wel wat dingetjes recht te zetten hoor.
Maar of ik de leidinggevende hierbij zou betrekken...? Dat weet ik niet zo zeker. Ik werk niet bij een bedrijf en weet dus niet hoe zo'n hiërarchie precies werkt, maar ik zou allereerst opportunistisch zijn en aan mijn eigen baan denken. Daarbij hoort ook: mij werkplezier, het contact met collega's, de algehele sfeer. Dit zijn allemaal dingen die op scherp kunnen komen te staan als er een leidinggevende wordt ingelicht en er, vermoedelijk, maatregelen worden getroffen of moeilijke gesprekken worden gevoerd. Prima, op zich, maar alléén als je zeker weet dat JIJ straks niet de gebeten hond bent op de afdeling.
Natuurlijk, daar kun je tegenin brengen dat TO in haar recht staat, en dat is waar, maar soms heb je daar niet zoveel aan. De oudere collega kan een heel sluwe, handige manipulator zijn - hij is toch zo populair op kantoor? Nou, best kans dat de collega's hém gaan verdedigen. Of dat de leidinggevende denkt: ik wil Henk voor geen goud kwijt, hoe fout hij ook is, en aangezien TO toch al ziek thuis zit... Dit zijn allemaal opties die ik in mijn achterhoofd zou houden, of eigenlijk: in mijn voorhoofd.
Dáár kun je weer tegenin brengen dat TO dan straks met lood in haar schoenen naar haar werk terug moet, want die enge vent loopt daar nog steeds rond, en daarom zou ik het wél bespreken met de collega, ik zou alleen de leidinggevende erbuiten houden. In elk geval op dit moment nog; later kun je altijd nog officieel actie ondernemen.
Punt is: de collega heeft de schijn nog teveel mee, ondanks de screenshots. Je kunt hem op dit punt niet betichten van ongewenste intimiteiten, al lijkt het daar wel op (en ís het dat vermoedelijk ook gewoon), maar op basis van de informatie die er nu ligt, wordt hij sowieso niet op staande voet ontslagen en zit je straks dus met mogelijke ándere problemen (zoals hierboven geschetst: slechte sfeer, smoezende collega's, gezeik). Dat hij haar telefoonnummer heeft achterhaald, lijkt me nou niet direct een criminele daad. En die vrouwelijke collega die op vakantie is, daar kan ík zelfs een draai aan geven.
Kortom: TO is de enige die kan inschatten hoeveel zin het heeft om een leidinggevende in te schakelen, en of zij daar zelf beter van wordt. Maar eigenlijk lijkt het me onder alle omstandigheden het slimst om de collega zélf te benaderen, gewoon met een mailtje, en om je punt te maken. Hij begrijpt dan zelf wel dat hem een hoop ellende boven het hoofd hangt als hij zich zo raar blijft gedragen. Ik denk dat je dan de grootste kans hebt om er goed vanaf te komen, want hij houdt waarschijnlijk gewoon zijn pokerface op en de rest van het bedrijf hoeft zich niet bezig te houden met de vraag of die toffe Henk niet zwaar genaaid is door TO.
En: de leidinggevende loopt niet weg, hè? Die zit er ook nog gewoon als Henk straks opnieuw gek gaat doen. En tegen die tijd heb je misschien wel keiharde bewijzen.

donderdag 24 september 2020 om 14:31

donderdag 24 september 2020 om 15:32
Als hij in een systeem heeft zitten snuffelen om privé informatie van een collega te vinden dan lijkt me dat niet in orde. Lijkt mij niet vrij toegankelijk en niet bedoelt voor dit soort acties.
donderdag 24 september 2020 om 15:32
Mooi omschreven waar mijn twijfel zit in dit verhaal.samarinde schreef: ↑24-09-2020 14:19Absoluut. Dit is een foute man.
Maar of ik de leidinggevende hierbij zou betrekken...? Dat weet ik niet zo zeker. Ik werk niet bij een bedrijf en weet dus niet hoe zo'n hiërarchie precies werkt, maar ik zou allereerst opportunistisch zijn en aan mijn eigen baan denken. Daarbij hoort ook: mij werkplezier, het contact met collega's, de algehele sfeer. Dit zijn allemaal dingen die op scherp kunnen komen te staan als er een leidinggevende wordt ingelicht en er, vermoedelijk, maatregelen worden getroffen of moeilijke gesprekken worden gevoerd. Prima, op zich, maar alléén als je zeker weet dat JIJ straks niet de gebeten hond bent op de afdeling.
Natuurlijk, daar kun je tegenin brengen dat TO in haar recht staat, en dat is waar, maar soms heb je daar niet zoveel aan. De oudere collega kan een heel sluwe, handige manipulator zijn - hij is toch zo populair op kantoor? Nou, best kans dat de collega's hém gaan verdedigen. Of dat de leidinggevende denkt: ik wil Henk voor geen goud kwijt, hoe fout hij ook is, en aangezien TO toch al ziek thuis zit... Dit zijn allemaal opties die ik in mijn achterhoofd zou houden, of eigenlijk: in mijn voorhoofd.
Dáár kun je weer tegenin brengen dat TO dan straks met lood in haar schoenen naar haar werk terug moet, want die enge vent loopt daar nog steeds rond, en daarom zou ik het wél bespreken met de collega, ik zou alleen de leidinggevende erbuiten houden. In elk geval op dit moment nog; later kun je altijd nog officieel actie ondernemen.
Punt is: de collega heeft de schijn nog teveel mee, ondanks de screenshots. Je kunt hem op dit punt niet betichten van ongewenste intimiteiten, al lijkt het daar wel op (en ís het dat vermoedelijk ook gewoon), maar op basis van de informatie die er nu ligt, wordt hij sowieso niet op staande voet ontslagen en zit je straks dus met mogelijke ándere problemen (zoals hierboven geschetst: slechte sfeer, smoezende collega's, gezeik). Dat hij haar telefoonnummer heeft achterhaald, lijkt me nou niet direct een criminele daad. En die vrouwelijke collega die op vakantie is, daar kan ík zelfs een draai aan geven.
Kortom: TO is de enige die kan inschatten hoeveel zin het heeft om een leidinggevende in te schakelen, en of zij daar zelf beter van wordt. Maar eigenlijk lijkt het me onder alle omstandigheden het slimst om de collega zélf te benaderen, gewoon met een mailtje, en om je punt te maken. Hij begrijpt dan zelf wel dat hem een hoop ellende boven het hoofd hangt als hij zich zo raar blijft gedragen. Ik denk dat je dan de grootste kans hebt om er goed vanaf te komen, want hij houdt waarschijnlijk gewoon zijn pokerface op en de rest van het bedrijf hoeft zich niet bezig te houden met de vraag of die toffe Henk niet zwaar genaaid is door TO.
En: de leidinggevende loopt niet weg, hè? Die zit er ook nog gewoon als Henk straks opnieuw gek gaat doen. En tegen die tijd heb je misschien wel keiharde bewijzen.
Door die andere collega erbij te betrekken én de LG wordt het waarschijnlijk een lekkere kantoorroddel
Frankly my dear, I don"t give a damn

donderdag 24 september 2020 om 16:09
Die man zou van mij een schriftelijke waarschuwing krijgen en bij nog 1 zo'n akkefietje er linea recta uitvliegen.
Alleen al het privé bellen van zo'n jong meisje dat wegens persoonlijke ellende thuis zit, zou voor mij als leidinggevende een no-go zijn.
donderdag 24 september 2020 om 16:51
Serieus, dus dat hele me top was voor niks? We moeten nog steeds onze bek houden en de griezelige, grijpgrage collega/baas/klant kan glimlachend door naar het volgende slachtoffer. Really?

donderdag 24 september 2020 om 17:02
Bij een goede leidinggevende pakt dit discreet op.
Ik denk dat juist de collega er op aangestuurd heeft om dit te melden en daar zal de kantoorroddel ook niet vandaan komen.
Been there, done that, got the T-shirt.
donderdag 24 september 2020 om 17:04
Zeg ik dat?Honingdropje2 schreef: ↑24-09-2020 16:51Serieus, dus dat hele me top was voor niks? We moeten nog steeds onze bek houden en de griezelige, grijpgrage collega/baas/klant kan glimlachend door naar het volgende slachtoffer. Really?![]()
Je slaat een beetje door
Feit is dat die vent nog niets strafbaars gedaan heeft toch?
Frankly my dear, I don"t give a damn