Vreemd verzoek collega of niks achter zoeken?

23-09-2020 12:29 488 berichten
Hoi iedereen,

Ik heb een vraagje. Ik (22 jaar) heb sinds een jaar een superleuke baan in een redelijk groot bedrijf. Met een aantal collega's heb ik goed contact. Nu zit ik echter al 1,5 maand thuis door ziekte. Ik wil er niet te diep op ingaan, maar ik ben aangevallen door mijn ex en ben daardoor niet in staat te werken (psychisch door angst/paniek, daarvoor omdat ik na de aanval een week in het ziekenhuis ben beland). De bedrijfsarts is het hiermee eens. We hebben eerst parttime geprobeerd toen ik fysiek was opgeknapt, maar helaas ging dat ook niet.

Van mijn collega's heb ik helaas nog niks gehoord, behalve van 1 man van midden 50. Een aardige vent waarmee ik weleens een praatje heb gemaakt, maar echt zeer oppervlakkig. Ik was dan ook verbaasd dat hij me opeens opbelde. Hij weet niet waarvoor ik ziek thuis zit. Ik heb het gehouden op angst/paniekklachten. Hij vroeg toen naar mijn overgewicht, of dat ermee te maken heeft. Ik heb gezegd van niet, maar voelde me er wel ongemakkelijk bij. Aan de andere kant is overgewicht min of meer een publieke zaak, dus ik begrijp dat men daarover (terecht) oordeelt. Maar goed, dat heeft dus niets te maken met waarom ik thuis zit.

Hij vertelde dat hij het heel erg vond dat ik zo lang ziek was en me miste op het werk. Om mijn gedachten te verzetten wil hij me nu een dagje meenemen naar het strand (vanaf ons 110km rijden minimaal). Hij zei dat hij me dan kwam ophalen met de auto en ook weer terugbrengen. Ik vind dit heel spontaan en aardig, maar wat me niet lekker zit is dat hij me met klem verzocht om niks tegen andere collega's te zeggen over ons uitje omdat daarvan praatjes komen.

Is dit nu een heel vreemd verzoek van hem? Of is mijn beeld van mannen gewoon dusdanig verpest dat ik overal wat achter zoek? Ik neem aan dat hij mede door mijn gewicht en ons leeftijdsverschil geen seksuele of relationele interesse heeft en dit gewoon een vriendelijk gebaar is.

ik weet ff niet wat ik ermee aanmoet. Heb ook nog geen ja gezegd.
Alle reacties Link kopieren
Apatura schreef:
24-09-2020 17:02
Bij een goede leidinggevende pakt dit discreet op.
Ik denk dat juist de collega er op aangestuurd heeft om dit te melden en daar zal de kantoorroddel ook niet vandaan komen.
Mwah....das nog maar afwachten of die vrouwelijke collega ook discreet is/blijft
Frankly my dear, I don"t give a damn
Konijnmetbril schreef:
24-09-2020 16:09
Die man zou van mij een schriftelijke waarschuwing krijgen en bij nog 1 zo'n akkefietje er linea recta uitvliegen.

Alleen al het privé bellen van zo'n jong meisje dat wegens persoonlijke ellende thuis zit, zou voor mij als leidinggevende een no-go zijn.
Dat ben ik wel met Je eens
Een gesprek met de LG is dan wel op zijn plaats.
Frankly my dear, I don"t give a damn
Honingdropje2 schreef:
24-09-2020 16:51
Serieus, dus dat hele me top was voor niks? We moeten nog steeds onze bek houden en de griezelige, grijpgrage collega/baas/klant kan glimlachend door naar het volgende slachtoffer. Really? :facepalm:
Hier heb je zeker een punt. Het is inderdaad een me too-achtige situatie waarbij de collega op subtiele wijze misbruik maakt van zijn... nou ja, misschien niet van zijn macht, we weten tenslotte niet of hij hoger in de werkhiërarchie staat dan TO, maar dan toch wel van de kwetsbaarheid van een vrouwelijke collega.

Echter, ik denk dat me too er óók - of vooral - om draaide dat vrouwen beter voor zichzelf durven opkomen. Dat ze zich niet onder druk laten zetten door een man die dat recht helemaal niet heeft. Dat ze hem dus aanspreken op zijn gedrag vóórdat het escaleert. Dat ze zich veilig en sterk genoeg voelen om hem af te wijzen, omdat me too duidelijk heeft gemaakt dat seksuele intimidatie een enorme impact heeft op vrouwen, en dat mannen er zwaar voor gestraft kunnen worden, en terecht.

Alleen is deze situatie nog niet geëscaleerd, gelukkig, en heeft TO dus nog de ruimte om hem er zélf op aan te bespreken. Dat is krachtiger en geeft meer voldoening dan gaan klagen bij de leidinggevende. Dat komt (op mij, maar ik heb geen ervaring met leidinggevenden) toch een beetje zwak over. In dit stadium bedoel ik. De beste man heeft een hengel uitgeworpen, dat had hij niet moeten doen, maar intussen is er nog geen kinderzitje aangeschaft en staat de koffie bij TO thuis ook nog niet warm.
calvijn1 schreef:
24-09-2020 17:04
Zeg ik dat?
Je slaat een beetje door

Feit is dat die vent nog niets strafbaars gedaan heeft toch?
Nee maar je suggereert dat to haar mond maar moet houden over het feit dat ze lastig gevallen is. En als reden sluit je aan bij een andere post waarin staat dat iedereen het wel niet zal geloven en het op zal nemen voor de joviale collega. Als we met zn allen zo gaan denken, zijn we terug bij af wbt me-too. Het idee daarvan was namelijk dat vrouwen hun mond gingen opentrekken en niet meer dit soort shit zouden verzwijgen. En nee, er is geen strafbaar feit gepleegd, maar me too gevalletjes vinden natuurlijk heel vaak plaats in het grijze gebied en alleen al daarom houden vrouwen veel te vaak hun mond.
Mosterd
samarinde schreef:
24-09-2020 17:21
Hier heb je zeker een punt. Het is inderdaad een me too-achtige situatie waarbij de collega op subtiele wijze misbruik maakt van zijn... nou ja, misschien niet van zijn macht, we weten tenslotte niet of hij hoger in de werkhiërarchie staat dan TO, maar dan toch wel van de kwetsbaarheid van een vrouwelijke collega.

Echter, ik denk dat me too er óók - of vooral - om draaide dat vrouwen beter voor zichzelf durven opkomen. Dat ze zich niet onder druk laten zetten door een man die dat recht helemaal niet heeft. Dat ze hem dus aanspreken op zijn gedrag vóórdat het escaleert. Dat ze zich veilig en sterk genoeg voelen om hem af te wijzen, omdat me too duidelijk heeft gemaakt dat seksuele intimidatie een enorme impact heeft op vrouwen, en dat mannen er zwaar voor gestraft kunnen worden, en terecht.

Alleen is deze situatie nog niet geëscaleerd, gelukkig, en heeft TO dus nog de ruimte om hem er zélf op aan te bespreken. Dat is krachtiger en geeft meer voldoening dan gaan klagen bij de leidinggevende. Dat komt (op mij, maar ik heb geen ervaring met leidinggevenden) toch een beetje zwak over. In dit stadium bedoel ik. De beste man heeft een hengel uitgeworpen, dat had hij niet moeten doen, maar intussen is er nog geen kinderzitje aangeschaft en staat de koffie bij TO thuis ook nog niet warm.
To heeft net een traumatische gebeurtenis mee gemaakt met haar ex en heeft last van angsten. Ze is dus ook een beetje zwak op dit moment in haar leven en het lukt haar nu niet zelf. Lijkt me prima dat ze hulp krijgt.
Calypso- schreef:
24-09-2020 14:31
Natuurlijk is dat overdreven. Wat kan die leidinggevende er nou helemaal mee?
Het is op zijn minst een stukje dossiervorming. Als er in de loop der jaren meerdere voorvallen zijn met 1 persoon waarbij het het ene woord tegen dat van de ander is , is er op een gegeven moment wel een patroon te herkennen bij de persoon die daar toevallig altijd bij betrokken is. Vooral als de aantijging van de andere partij telkens gelijkend is. Daarom zeker melden! Op een dag kun je daarmee indirect het verschil maken als zo iemand een stagiaire lastig valt, want dan is dat aantoonbaar niet de eerste keer.

En bij het voorval met TO zijn er echt een aantal dingen aantoonbaar niet pluis, dus nog meldingswaardiger. Bij een bedrijf zonder verziekte cultuur en met capabele leidinggevenden is het melden van deze dingen niet overdreven.
feow schreef:
24-09-2020 12:52
Als het verhaal klopt dat hij:

TO’s nummer achterhaalt terwijl hij die niet zou horen te hebben,
TO belt over haar misschienwelbestaande problemen met haar gewicht,
TO vraagt om iets met hem te doen en dat te verzwijgen naar collega’s,
TO zegt dat hij komt met een collega die daar zelf niets van weet,

dan heeft hij toch wel wat dingetjes recht te zetten hoor.
Idd!
They call me the Wild Rose, but my name was Elisa Day
Why they call me it I do not know, for my name was Elisa Day
Calypso- schreef:
24-09-2020 14:31
Natuurlijk is dat overdreven. Wat kan die leidinggevende er nou helemaal mee?

Dit is harrassment op het werk. Daarnaast vertelt hij leugens en betrekt daar andere collega's bij. Natuurlijk meld je dat. Daar zijn duidelijke bedrijfs- en wettelijke regels voor.
Honingdropje2 schreef:
24-09-2020 17:29
Nee maar je suggereert dat to haar mond maar moet houden over het feit dat ze lastig gevallen is. En als reden sluit je aan bij een andere post waarin staat dat iedereen het wel niet zal geloven en het op zal nemen voor de joviale collega. Als we met zn allen zo gaan denken, zijn we terug bij af wbt me-too. Het idee daarvan was namelijk dat vrouwen hun mond gingen opentrekken en niet meer dit soort shit zouden verzwijgen. En nee, er is geen strafbaar feit gepleegd, maar me too gevalletjes vinden natuurlijk heel vaak plaats in het grijze gebied en alleen al daarom houden vrouwen veel te vaak hun mond.
Begrijp idd niet dat er nog mensen zijn dat je dit maar over je kant moet laten gaan. Deze man was niks goeds van plan, hij wilde met TO kosten wat het kost alleen zijn, had daar het kopen van een kinderzitje voor over en loog dat hij een vrouwelijke collega mee zou nement. Met nog wel de tekst dat dat voor haar misschien wat prettiger zou zijn.

Natuurlijk moet TO dit melden bij haar werkgever. Als een man zich zo geslepen gedraagt, is er meer aan de hand. Ik zou het zelfs bij de politie melden.
Ik zou het met name melden voor het geval hij nog raarder gaat doen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Honingdropje2 schreef:
24-09-2020 17:46
To heeft net een traumatische gebeurtenis mee gemaakt met haar ex en heeft last van angsten. Ze is dus ook een beetje zwak op dit moment in haar leven en het lukt haar nu niet zelf. Lijkt me prima dat ze hulp krijgt.
Precies.

En zo'n melding is ook in belang van het werk c.q. de leidinggevende. Die hebben toch alle belang erbij dat TO nu thuis goed kan herstellen, zonder dat er weer extra problemen bij komen.

Des te sneller is ze weer aan het werk, des te blijer is ook de baas.
Ik zou overigens van niemand die ik zo oppervlakkig ken een uitnodiging accepteren voor een hele dag + autorit heen en terug.

Het hoeft niet eens zo te zijn dat er echt heftige dingen gebeuren, maar alleen al het idee dat je na een uur met elkaar uitgepraat bent, of dat de ander non-stop gaat praten, of opeens een fanatieke xxxx politieke voorkeur blijkt te hebben en daar maar over doorgaat.

Voor mij is het gewoon not done, of die uitnodiging nu van een man of vrouw afkomt.

Maar het valt wel op dat geen enkele vrouwelijke collega TO op deze manier benadert, maar wel weer een man, en dan ook eens eentje van in de vijftig.

Vandaag is trouwens bekend geworden dat de Volkskrant literair recensent Arjan Peters mag ontslaan omdat hij voor publicatie van recensies contact zocht met vrouwelijke schrijfsters.

https://www.nu.nl/media/6079607/rechter ... lk_wrapper

Wanneer komt er nu eindelijk eens een einde aan dit soort gedrag?
rozemarijn123 schreef:
24-09-2020 19:56
Precies.

En zo'n melding is ook in belang van het werk c.q. de leidinggevende. Die hebben toch alle belang erbij dat TO nu thuis goed kan herstellen, zonder dat er weer extra problemen bij komen.

Des te sneller is ze weer aan het werk, des te blijer is ook de baas.
Nou, dat denk ik dan weer niet.
Ik denk dat je in praktijk heel snel aanloopt tegen
‘Onze Jaap? Die vriendelijke, joviale goedzak? Die doet geen vlieg kwaad! Nee, dit meisje heeft het wel een beetje in dr bol hè. Kom nou toch. En dan krijg je gedoe, en dat is echt niet fijn voor de werkvloer.
Je (ik) ziet (zie) het hier al. Als je het -in mijn ogen uiteraard en doodnormaal- echt over de grens vindt wordt je snel als hysterica weggezet.

Dus volgens mij houdt het pas op als je gewone doodnormale grenzen mag stellen. En niet alleen tegenover degene die daar overheen gaat, maar vooral op zo’n manier dat mensen niet zo snel op het idee komen dat het een goed plan is om die grenzen uit te testen.

Jaap is vast vriendelijk en joviaal, maar moet leren dat hij niet te ver had mogen gaan.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
rozemarijn123 schreef:
24-09-2020 20:05
Ik zou overigens van niemand die ik zo oppervlakkig ken een uitnodiging accepteren voor een hele dag + autorit heen en terug.

Het hoeft niet eens zo te zijn dat er echt heftige dingen gebeuren, maar alleen al het idee dat je na een uur met elkaar uitgepraat bent, of dat de ander non-stop gaat praten, of opeens een fanatieke xxxx politieke voorkeur blijkt te hebben en daar maar over doorgaat.

Voor mij is het gewoon not done, of die uitnodiging nu van een man of vrouw afkomt.

Maar het valt wel op dat geen enkele vrouwelijke collega TO op deze manier benadert, maar wel weer een man, en dan ook eens eentje van in de vijftig.

Vandaag is trouwens bekend geworden dat de Volkskrant literair recensent Arjan Peters mag ontslaan omdat hij voor publicatie van recensies contact zocht met vrouwelijke schrijfsters.

https://www.nu.nl/media/6079607/rechter ... lk_wrapper

Wanneer komt er nu eindelijk eens een einde aan dit soort gedrag?
Hier gaat het niet over...leuk of niet leuk.

Die collega doet ongepast, zegt rare dingen over haar uiterlijk en liegt over het feit dat er nog iemand bij de afspraak is om to die psychisch ziek is onder valse voorwendselen te isoleren. Het gaat niet over niet zo leuke gespreksonderwerpen onder weg...het gaat om misleiding met een doel tot??? erger.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
24-09-2020 20:15
Hier gaat het niet over...leuk of niet leuk.

Die collega doet ongepast, zegt rare dingen over haar uiterlijk en liegt over het feit dat er nog iemand bij de afspraak is om to die psychisch ziek is onder valse voorwendselen te isoleren. Het gaat niet over niet zo leuke gespreksonderwerpen onder weg...het gaat om misleiding met een doel tot??? erger.
Ik heb op p. 3 ofzo van het topic al gesteld hoeveel risico TO kan lopen op zo'n afspraak.

Maar het gaat me er nogmaals om te benadrukken dat de grens al gewoon veel eerder moeten worden aangegeven / vastgesteld.

Dus al bij 'het kan wel eens niet zo leuk worden.'

Nog afgezien van alle andere dingen die een rol speelden.
feow schreef:
24-09-2020 20:12
Nou, dat denk ik dan weer niet.
Ik denk dat je in praktijk heel snel aanloopt tegen
‘Onze Jaap? Die vriendelijke, joviale goedzak? Die doet geen vlieg kwaad! Nee, dit meisje heeft het wel een beetje in dr bol hè. Kom nou toch. En dan krijg je gedoe, en dat is echt niet fijn voor de werkvloer.
Je (ik) ziet (zie) het hier al. Als je het -in mijn ogen uiteraard en doodnormaal- echt over de grens vindt wordt je snel als hysterica weggezet.

Dus volgens mij houdt het pas op als je gewone doodnormale grenzen mag stellen. En niet alleen tegenover degene die daar overheen gaat, maar vooral op zo’n manier dat mensen niet zo snel op het idee komen dat het een goed plan is om die grenzen uit te testen.

Jaap is vast vriendelijk en joviaal, maar moet leren dat hij niet te ver had mogen gaan.
Ik hoop het niet. Maar ik vind het wel goed dat er andere forummers al eerder in dit topic hebben aangegeven dat het hen zo is vergaan in andere situaties met ongepast gedrag van mannen. Jij geeft dit nu ook opnieuw aan als iets dat kan voorkomen.

Ik heb het zelf meerdere keren meegemaakt, met 3 keer een medewerker uit de zorg die over de schreef ging. Daar zijn mensen dan ook naïef over, dat zo iemand dat niet zal doen. Ja, right.

En dan heb ik het nog niet eens over de duizenden keren dat ik op straat ben lastig gevallen, tijdens vrijwilligerswerk, in de sportschool, in het zwembad, met uitgaan, en ga zo maar door.
Ik heb niet alles gelezen. Maar persoonlijk zou ik dit niet doen niet verstandig. Bel hem terug en zeg ik vind het hardstikke aardig van je, maar ik ben er nog niet aan toe. En als ik weer kan werken drinken we wel iets in de pauze. Ga ook niet stiekem afspreken tegen over de rest van het bedrijf maar heel erg bedankt voor het vragen. Fijne dag nog
Paardje4paardje schreef:
24-09-2020 22:01
Ik heb niet alles gelezen. ....
Toch maar even alles lezen.
Been there, done that, got the T-shirt.
Ik lach me dood trouwens dat hij liegt over dat een andere collega meegaat, wat niet waar blijkt te zijn, en dan is zij slecht van vertrouwen. Ja, dat lijkt mE DAN OOK WEL TERECHT OF NIET DAN KEES?!
Die reactie op dat sms'je was zo doorzichtig als maar kan, met z'n gelul over vertrouwen. Sloeg als een tang op een varken en maakte nogmaals zijn intenties duidelijk.
Paardje4paardje schreef:
24-09-2020 22:01
Ik heb niet alles gelezen. Maar persoonlijk zou ik dit niet doen niet verstandig. Bel hem terug en zeg ik vind het hardstikke aardig van je, maar ik ben er nog niet aan toe. En als ik weer kan werken drinken we wel iets in de pauze. Ga ook niet stiekem afspreken tegen over de rest van het bedrijf maar heel erg bedankt voor het vragen. Fijne dag nog

Hallo mosterd.
Nee heb je, ja kun je krijgen.
TO heeft je leidinggevende er al op gereageerd?
Been there, done that, got the T-shirt.
Suusje666 schreef:
25-09-2020 15:17
Ik lach me dood trouwens dat hij liegt over dat een andere collega meegaat, wat niet waar blijkt te zijn, en dan is zij slecht van vertrouwen. Ja, dat lijkt mE DAN OOK WEL TERECHT OF NIET DAN KEES?!
:rofl:
rozemarijn123 schreef:
24-09-2020 20:25
Ik heb op p. 3 ofzo van het topic al gesteld hoeveel risico TO kan lopen op zo'n afspraak.

Maar het gaat me er nogmaals om te benadrukken dat de grens al gewoon veel eerder moeten worden aangegeven / vastgesteld.

Dus al bij 'het kan wel eens niet zo leuk worden.'

Nog afgezien van alle andere dingen die een rol speelden.
To is ziek tgv zaken die haar zijn overkomen. Het is logisch dat het haar niet zo goed lukt. In de eerste plaats moet hij haar dus niet lastig vallen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven