vriend is verliefd

04-08-2010 18:04 187 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo, Ik ben een vrouw van 46 jaar en heb bijna 18 jaar een relatie met een leuke man. Nu weet ik sinds 3 weken dat hij gevoelens heeft voor een ander en zij ook voor hem. Zij woont niet in Nederland. Nu is dit niet de eerste keer dan we problemen hebben maar deze keer heb ik het gevoel dat we er niet uitkomen. Nu wil hij naar haar toe om met haar te praten om uit te vinden wat ze nu voor elkaar voelen. Dit wil hij persoonlijk doen en niet via msn. Ik heb hem gezegd dat ik dat niet wil zeker nu hij nog niet weet wat hij werkelijk voor haar voelt. Hij weet niet zeker of het nu een verliefdheid is of iets anders. We hebben een goede relatie met elkaar en we houden echt heel veel van elkaar en nog steeds. Ook kunnen we goed met elkaar praten en op andere vlakken hebben we geen geen problemen.

Zijn er anderen die hier ervaring mee hebben of mij advies kunnen geven hierover.
quote:Dani71 schreef op 04 augustus 2010 @ 19:39:

[...]

Ik denk dat met name gevoelens heel lastigst zijn om te duiden. Wat voel je voor iemand en waarom. Vaak kom je daar pas achter als de persoon je leven is uitgewandeld.

Ik zeg ook niet voor niets dat de consequentie van een keuze (in dit geval of mijn man wel of niet zijn gevoelens daadwerkelijk gaat onderzoeken) soms ook niet prettig zijn. Daar zou ik mijn man van op de hoogte brengen zodat hij zo precies mogelijk weet welke keuze hij maakt.

Maar hij moet ... of hij mag wel/niet .. kan ik niets mee. We zijn allemaal volwassen mensen en in mijn boekje niet in de positie iemand iets op te leggen.

Dan is dan een extra reden om de relatie te verbreken alvorens hem op het vliegtuig te zetten.

Ik heb trouwens geen enkele moeite om te bedenken wat mijn gevoelens zijn voor Wuilesman.

Na zo een lange relatie ga ik ervan uit dat mijn man weet wat ie aan me heeft, ik weet ook wat ik aan hem heb. Ik weet ook dat gaan schreeuwen, ultimatums stellen of hem het huis uit gooien mij niets verder brengt bij wat ik zelf wil. Nl, een relatie met iemand die van mij houdt en bij mij is omdat ie dat wil, niet omdat ik dat eis.

Wil je dan geen relatie met iemand die er geen twijfels over heeft of hij bij jou wil zijn of bij een ander?

Tuurlijk wel maar wie geeft me die garantie? Ik kan niet in iemands hoofd kijken

Het zou me verdriet doen dat ik blijkbaar niet voor 100% kan bieden wat hij wil (zijn we allemaal niet een beetje naief als het daarover gaat)

Nee, dat is niet altijd naiëf, als je dat denkt. Mijn man bijvoorbeeld kan me voor 100% bieden wat ik wil.

Good for you. Ik zou dat ook willen maar helaas. Ik zou graag wat meer diepgaande gesprekken willen met mijn lief, maarja hij is geen prater. Oh, en koken kan hij ook niet

maar ik ga hem niets in de weg leggen. Dat is zijn keuze en daar heeft ie recht op.

Ik zou dan vinden dat ik ook recht heb op mijn keuze, om niet samen te willen zijn met een man die er niet zeker meer van is of hij met mij samen wil zijn.

Eens

De consequenties die aan die keuze kleven, dat ik misschien niet op dezelfde manier tegen onze relatie aankijk, tja dat is een gevolg van die keuze.

Dit deel van je antwoord begrijp ik niet. Welke keuze (de keuze voor jou of de keuze voor die ander, ofwel het feit zelf dat hij een keuze maakt?) en welke manier om tegen de relatie aan te kijken?

Wat ik bedoel is dat in dit geval de keuze van mijn man (wel of niet exploreren) gevolgen kan hebben voor onze relatie verder. Zou me er niet happier van gaan voelen. Misschien wel tot jouw eerdere conclusie komen, nl wees nooit iemands optie maar zijn keus

**Dubbelquoten zuigt...**
quote:Reiger100 schreef op 04 augustus 2010 @ 19:41:

[...]

Geldt dit misschien voor jou? Voor mij in elk geval niet. Mijn man hoeft mijn leven niet uit te wandelen om me te laten beseffen hoeveel ik van hem houd.

Nope niet voor mij. Maar ik ben dan ook een vrouw. Bij mannen schijnt dat vaak anders te werken

Maar genoeg over mij nu denk ik
[quote]Dani71 schreef op 04 augustus 2010 @ 19:45:

Wil je dan geen relatie met iemand die er geen twijfels over heeft of hij bij jou wil zijn of bij een ander?

Tuurlijk wel maar wie geeft me die garantie? Ik kan niet in iemands hoofd kijken.

Maar in dit geval weet TO in elk geval zeker dat haar vriend twijfels heeft. Daar hoeft ze niet voor in zijn hoofd te kijken, dat laat hij zelf blijken.

[quote]
@ Dani en Doddie: natuurlijk mag mijn partner zijn gevoelens uitzoeken en ik zou hem niet onmiddellijk de deur uit sturen als hij mij zou melden dat hij verliefd is, maar in dit geval gaat hij naar haar toe en blijft hij daar ongetwijfeld ook slapen.

Dat is toch ook vreemdgaan en waarom is het dan wel eerlijk?
quote:Dani71 schreef op 04 augustus 2010 @ 19:39:

[...]

Ik denk dat met name gevoelens heel lastigst zijn om te duiden. Wat voel je voor iemand en waarom. Vaak kom je daar pas achter als de persoon je leven is uitgewandeld.

Huh???

Dat meen je niet toch?

Die vlieger gaat in ieder geval hier niet op!

Ik zeg ook niet voor niets dat de consequentie van een keuze (in dit geval of mijn man wel of niet zijn gevoelens daadwerkelijk gaat onderzoeken) soms ook niet prettig zijn. Daar zou ik mijn man van op de hoogte brengen zodat hij zo precies mogelijk weet welke keuze hij maakt.

Maar hij moet ... of hij mag wel/niet .. kan ik niets mee. We zijn allemaal volwassen mensen en in mijn boekje niet in de positie iemand iets op te leggen.

Oh, begrijp me niet verkeerd, van mij mag ie best hoor, als HIJ dan ook maar de consequenties van zijn acties weet

Als hij gaat hoeft hij niet meer terug te komen

Is dus geen kwestie van wel of niet mogen

HIJ heeft een keuze!
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
quote:doddie schreef op 04 augustus 2010 @ 19:43:

[...]

nee dat doe je als je vreemd gaat en je partner bedriegt. de vriend van TO heeft nu nl net zo veel risico dat TO er een punt achter zet en draagt die consequentieDaar heb je gelijk in en in die zin siert het hem ook dat hij haar laat weten wat er speelt. Toch zou ik er aan de andere kant zelf erg veel moeite mee hebben als mijn man eerst uit ging vinden wat hij voor die ander voelt en dan pas met mij om de tafel gaat. Da's gewoon mijn gevoel en ik krijg niet echt helder wat ik er zo op tegen heb merk ik. Zou namelijk ook niet weten hoe het dan vanaf dit punt verder moet.
quote:Reiger100 schreef op 04 augustus 2010 @ 19:51:

[quote]Dani71 schreef op 04 augustus 2010 @ 19:45:

Maar in dit geval weet TO in elk geval zeker dat haar vriend twijfels heeft. Daar hoeft ze niet voor in zijn hoofd te kijken, dat laat hij zelf blijken.

[quote]

ik denk dat je dat als positief mag zien, veel partners weten niet dat hun partner zelf minder zeker en gelukkig zijn in die relatie, die hebben niets meer te bepraten of voor te vechten, die krijgen op een dag te horen dat er een ander is waar al voor gekozen is/

Hier praat men er tenmiste over met elkaar en krijgt to de kans ht proces mee te maken er daar ook in mee te beslissen
Wie de mens in zichzelf begrijpt begrijpt alle mensen.
TO, kom je nog meepraten?
Hij is ongetwijfeld eerlijker dan menig man die stiekem vreemd gaat, maar ik vind het een soort van eerlijkheid dat hem van zijn verantwoordelijkheid richting TO ontslaan, zo van "omdat ik eerlijk ben mag ik gaan uitzoeken wat ik wil met die dame en dat heeft mijn vrouw maar te accepteren".

Waarom zoekt hij dit niet in zijn hoofd uit en bespreekt hij dit niet met zijn vrouw in plaats van met die dame? Zo zet hij TO buitenspel.
quote:doddie schreef op 04 augustus 2010 @ 19:55:

[...]

ik denk dat je dat als positief mag zien, veel partners weten niet dat hun partner zelf minder zeker en gelukkig zijn in die relatie, die hebben niets meer te bepraten of voor te vechten, die krijgen op een dag te horen dat er een ander is waar al voor gekozen is/

Ik vind dat je, als je niet gelukkig bent in je relatie, daarover moet praten vóór je op een ander verliefd wordt, en niet pas daarna.

Bovendien, zodra één van beiden een 'alternatief' heeft, wordt de situatie ongelijkwaardig.

Hier praat men er tenmiste over met elkaar

TO schrijft volgens mij niet dat ze over hun huwelijk praten en over de eventuele problemen daarin. Haar vriend wil kennelijk alleen maar uitzoeken of zijn nieuwe vlam een betere optie is dan zijzelf.

en krijgt to de kans ht proces mee te maken er daar ook in mee te beslissen
Ja, dat is op papier allemaal heel mooi en aardig én nobel, maar in de praktijk werkt het meestal niet zo. Niet lijdzaam zitten wachten tot je partner heeft ontdekt wat hij wel of niet wil, en dat in de praktijk uitgezocht hebbende, is ook een keuze. En daarin laat je je partner dan ook volkomen vrij, het is geen ultimatum, bezit claimen of wat dan ook, het is constateren dat jij en jouw gevoelens blijkbaar geen prioriteit meer zijn.

En wat er in de toekomst gebeurt, gebeurt. Maar de keuze blijft. Nu.
@ Doddie: hoezo mag zij meebeslissen in dit proces? Hij zit dan in het buitenland met een ander.
quote:iris1969 schreef op 04 augustus 2010 @ 19:59:

Hij is ongetwijfeld eerlijker dan menig man die stiekem vreemd gaat, maar ik vind het een soort van eerlijkheid dat hem van zijn verantwoordelijkheid richting TO ontslaan, zo van "omdat ik eerlijk ben mag ik gaan uitzoeken wat ik wil met die dame en dat heeft mijn vrouw maar te accepteren".

Waarom zoekt hij dit niet in zijn hoofd uit en bespreekt hij dit niet met zijn vrouw in plaats van met die dame? Zo zet hij TO buitenspel.Percies.
quote:emmelie_ schreef op 04 augustus 2010 @ 19:53:

[...]

Daar heb je gelijk in en in die zin siert het hem ook dat hij haar laat weten wat er speelt. Toch zou ik er aan de andere kant zelf erg veel moeite mee hebben als mijn man eerst uit ging vinden wat hij voor die ander voelt en dan pas met mij om de tafel gaat. Da's gewoon mijn gevoel en ik krijg niet echt helder wat ik er zo op tegen heb merk ik. Zou namelijk ook niet weten hoe het dan vanaf dit punt verder moet.

<

Maar je snapt ook dat iemand er niet achter komt door te blijven chatten. Dat je dat alleen maar te weten komt door te zien of die gevoelens in real er ook zijn. En ik snap daarin ook wel jemoeite, de moeite die iedereen zou hebben, dat je partner er achter komt dat het inderdaad serieus is en dat vermeid je liever, maar de kans dt het juist niets blijkt te zijn daar kom je sneller achter als je die ander ook eens met mindere kantjes hebt meegemaakt, nu via chat denk ik at ze beide een ideaal beeld voor ogen hebben waar de werkelijkheid vaak vies tegen valt, alleen al dat zij in het buitenland woont en er dus een relatie op afstand zou ontstaan maakt al dat ik denk dat to har vriend eerder snel genezen zou zijn.

Maar goed dat ik speculeren, in ieder geval is het ontdekken de enige mogelijheid het ook te weten te komen, zou hij nu kiezen voor zijn relatie blijft die ander in zijn gedachten de vrouw waar misschien wat moois mee op te bouwen was geweest misschien wel de ware liefde waar het in real een luchtbel kan zijn gebleken.
Ja hallo, dat hele chatten had dus al nooit moeten gebeuren! Hij is al met één voet uit de deur.

-Overigens weten we niet eens zeker of hij aan het chatten was- TO, kom je ook nog?
quote:iris1969 schreef op 04 augustus 2010 @ 20:00:

@ Doddie: hoezo mag zij meebeslissen in dit proces? Hij zit dan in het buitenland met een ander.

Haar gedachten en gevoel staan dan niet stil en ook zij groeit naar een besluit. kan ze dit handelen, wil ze blijven vechten of gaat haar gevoel voor hem over door alle pijn en kan ze hem ineens heel makkelijk los laten?

vergis je niet je kunt nu zeggen dat je ,man er gelijk mag blijven ,aar je weet pas hoe je reageerd als het je overkomt en je laat de man die 18 jaar in je leven was en waar je van houd niet zomaar gaan. Ik heb zovaak ferme taal horen uitspreken wat vrouwen zouden doen als dit ze zou overkomen en die dan toch anders reageerd.

In ieder geval gaat bij de gene die thuisblijft het proces ook door je groeit naar een beslissing en soms gaat dat met veel opnieuw proberen en teleurgesteld worden,door ver te gaan tot je inziet dat je er klaar mee bent, maar dat proces wordt je hier tenminste niet onthouden
quote:doddie schreef op 04 augustus 2010 @ 20:03:

[...]

<

Maar je snapt ook dat iemand er niet achter komt door te blijven chatten. Dat je dat alleen maar te weten komt door te zien of die gevoelens in real er ook zijn. En ik snap daarin ook wel jemoeite, de moeite die iedereen zou hebben, dat je partner er achter komt dat het inderdaad serieus is en dat vermeid je liever, maar de kans dt het juist niets blijkt te zijn daar kom je sneller achter als je die ander ook eens met mindere kantjes hebt meegemaakt, nu via chat denk ik at ze beide een ideaal beeld voor ogen hebben waar de werkelijkheid vaak vies tegen valt, alleen al dat zij in het buitenland woont en er dus een relatie op afstand zou ontstaan maakt al dat ik denk dat to har vriend eerder snel genezen zou zijn.

Maar goed dat ik speculeren, in ieder geval is het ontdekken de enige mogelijheid het ook te weten te komen, zou hij nu kiezen voor zijn relatie blijft die ander in zijn gedachten de vrouw waar misschien wat moois mee op te bouwen was geweest misschien wel de ware liefde waar het in real een luchtbel kan zijn gebleken.

Maar als hij dus al die tijd (voor hij haar in real life ontmoet heeft) gedacht heeft dat de nieuwe vlam wel eens de ware zou kunnen zijn, betekent dus dat hij niet bij zijn huidige partner het gevoel heeft dat zij de ware voor hem is.

Als hij na de ontmoeting tot de constatatie komt dat de nieuwe vlam toch niet de ware is, en hij teruggaat naar zijn oude partner, is die oude partner dus toch een soort tweede keuze, want zij is kennelijk niet de ware. Zij is 'beter dan' de ander gebleken. Maar misschien niet beter dan een andere vrouw die hij in de toekomst zal ontmoeten.
@ Doddie: ik ben ook niet van de ferme taal hoor, want dat kun je meestal niet waarmaken en een slippertje zou ik zelfs wel kunnen vergeven, maar ik zou me echt op zitten te vreten bij de gedachte dat hij nu lekker bij haar zit en weet ik veel wat doet en dat ik niet weet wat er precies speelt.

Ik zou dat als zo vernederend ervaren dat ik dat niet zou trekken, dan heb ik veel liever dat wij het eerst samen bespreken en beslissen wat WIJ doen in plaats van te wachten op wat ZIJ doen.
@ Reiger: precies, zij is dan tweede keus.
quote:Reiger100 schreef op 04 augustus 2010 @ 20:00:

[...]

vaak sukkelt men niet ontvreden voort tot die ander er is en je weer die passie voelt waardoor de bestaande relatie verbleekt., de nw gevonden passie geeft dan twijfel wat je nog vor de bestaande partner voelt, voor die passie was men zeker niet ongelukkig of ontevreden. maar de opspelende hormonen maken een jarenlange relatie wat ingeslapen lijken. en an gaat men twijfelen, wil ik zo door met mijn partner of ga ik voor die gevonden "liefde" (lees opspelende hormonen en gevoelde passie) men had daarvoor nergns last van en was ook niet ongelukkig.
Dat laatste is helemaal waar Doddie, maar kun je dan echt accepteren dat hij in het buitenland gaat uitzoeken wat hij voelt en dan ook ongetwijfeld met haar naar bed gaat?

Dat is toch gewoon vreemdgaan of mis ik iets?
quote:Reiger100 schreef op 04 augustus 2010 @ 20:09:

[...]

nee zoals ik al aangaf kun je er achter komen dat het een bevlieging was, opspelende hormomen of spanning. iemand kan er daarna achter komen dat de echte liefde toch bij partner ligt en zal daar ook erna van overtuigd zijn en minder snel het hoofd nog eens verliezen
Ik denk dat áls hij zou gaan, dat het er nog niet eenvoudiger van wordt. Als hij daarna voor TO "kiest" denk ik dat het nooit meer hetzelfde zal zijn. Hij zal misschien altijd blijven denken "had ik maar' en ik kan me voorstellen dat TO ook altijd met een twijfel blijft zitten.

Kortom...ik zou hem niet laten gaan zolang hij met mij een relatie heeft.
quote:iris1969 schreef op 04 augustus 2010 @ 20:18:

Dat laatste is helemaal waar Doddie, maar kun je dan echt accepteren dat hij in het buitenland gaat uitzoeken wat hij voelt en dan ook ongetwijfeld met haar naar bed gaat?

Dat is toch gewoon vreemdgaan of mis ik iets?je zou daar afspraken en voorwaarde aan kunnen stellen dat dat niet gebeurd, maar of je er ook op zou kunnen vertrouwen...... als die afspraak gebroken wordt gaat iemand inderdaad vreemd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven