Vriend leeft ongezond
zaterdag 4 augustus 2018 om 10:49
Ik heb toegegeven perfectionistisch te zijn, om eerlijk te zijn, maar ik denk niet dat het hier veel mee te maken heeft. Het laatste wat ik wil is controlerend en bepalend zijn.. hij is dat absoluut niet, respecteert mijn vrijheid en dat wil ik ook voor hem. Hoop alleen dat hij zelf inziet dat hij het verdient om lekker fit en gezond te zijn.. ik ga vanmiddag of morgen een gesprek met hem aan.
Maar goed, wel een lastige kwestie He? Iedereen denkt er ook zo verschillend over. Ik ben iig niet bereid om er nu al een punt achter te zetten, daarvoor is hij te leuk. Eerst maar eens zijn reactie afwachten.
Maar goed, wel een lastige kwestie He? Iedereen denkt er ook zo verschillend over. Ik ben iig niet bereid om er nu al een punt achter te zetten, daarvoor is hij te leuk. Eerst maar eens zijn reactie afwachten.
zaterdag 4 augustus 2018 om 10:52
Een gezonde levensstijl kan de kans op de drie aandoeningen die jij noemt erg verkleinen en daarmee zelfs voorkomen. Natuurlijk is er zoiets als pech en DNA. Maar levensstijl heeft wel degelijk veel invloed.
zaterdag 4 augustus 2018 om 11:21
Waarschijnlijk zoals de meeste (huis)artsen: medicijnen voorschrijven, ledematen vervangen wegens vroegtijdige slijtage door overgewicht, ledematen amputeren (wegens ernstige diabetes). De gemiddelde (huis)arts weet niets van voeding en zien geen enkele relatie tussen (chronische) ziekten en eet- en leefstijlgewoonten.Lobeliaroze schreef: ↑04-08-2018 08:26Als hij huisarts is, zal hij op een gegeven moment toch best vaak mensen gezien hebben met een ongezonde levensstijl, en obesitas of hart- en vaatziektes. Hoe gaat hij daar dan mee om?
zaterdag 4 augustus 2018 om 13:27
Ik denk wel dat het beter is dat hij inziet dat dat ongezonde eten en weinig bewegen zijn probleem is en dat hij zijn probleem moet oplossen. TO is niet zijn moeder, niet zijn personal trainer, niet zijn kokkin en niet zijn lifestyle coach. Voor je het weet staat zij elke week voor hem te koken en maaltijden in te vriezen.kirjailija schreef: ↑04-08-2018 09:12Jullie zouden in het weekend wellicht groter/meer kunnen koken zodat hij door de weeks (in elk geval een paar dagen) alleen maar op hoeft te warmen. Als hij dat wil natuurlijk.
zaterdag 4 augustus 2018 om 13:50
Klopt, maar het is TO die wil dat hij verandert. Hij lijkt het (zover ik het begreep van wat hier staat) het wel prima te vinden, en dat is ook zijn goed recht, ook al is het ongezond. En wie weet, misschien bevalt het hem wel: samen gezond eten/koken, ziet hij in dat het helemaal niet veel tijd kost als je grote hoeveelheden maakt, enzovoorts en motiveert het hem het zelf ook te doen. Maar dat weet je allemaal niet voor je het probeert.elske1975 schreef: ↑04-08-2018 13:27Ik denk wel dat het beter is dat hij inziet dat dat ongezonde eten en weinig bewegen zijn probleem is en dat hij zijn probleem moet oplossen. TO is niet zijn moeder, niet zijn personal trainer, niet zijn kokkin en niet zijn lifestyle coach. Voor je het weet staat zij elke week voor hem te koken en maaltijden in te vriezen.
Grote kans trouwens dat als hij niet stopt met ongezond eten TO linksom of rechtsom toch degene is die in de relatie het meest achter het fornuis staat, al is het maar omdat ze zelf geen junkfood wil. En als zijn eetpatroon zo belangrijk is, dan is het toch een heel kleine moeite om wat meer klaar te maken dan alleen genoeg voor die betreffende avond?
zaterdag 4 augustus 2018 om 14:48
Jullie wonen niet samen hè? En hoe gaat het dan als hij bij jou in huis is?
Neemt ie zijn eigen snacks mee, of doen jullie dan samen boodschappen waarbij hij pizza's en chips in t karretje gooit? Gaan jullie friet halen? (Wie beslist en betaalt dat evt)
Of eet hij dan hetgene wat jij in huis hebt, dus voor hem is dat tijdelijk op 'rantsoen', om daarna bij zijn thuis de schade in te halen?
Ik ben echt benieuwd hoe dat gaat.
Ik had ooit een vriend die ook onverzadigbaar was als t op eten en blikjes redbull aan kwam.
In het begin dacht ik net als jij en liet hem begaan. Tja ook ik heb zo mijn dingetjes dacht ik dan.
Maar toch ging het irriteren, daarbij was hij ook niet van het meebetalen.
Als hij bij mij was, dan kon ik 4 blikjes redbull kopen, ging het achter elkaar op, maar kocht ik een hele tray, dan ook!
Bij boodschappen moest er rekening gehouden worden met zijn zucht.
Ik was iedere keer veel meer geld kwijt dan nodig was.
Dan kreeg hij 'het zuur' en moesten er maagtabletten gekocht worden. Kreeg hij koppijn, moest er ibuprofen gehaald worden en bleef ie overdag zielig op de bank liggen.
Als ik dan zei, moet je minder blikjes drinken, kreeg ik wel groot gelijk. Maar het bleef maar doorgaan.
Eten: alleen biefstuk, voor zijn spieren, want zo'n pijn altijd overal...
Taart op zijn verjaardag, liet losse gebakjes komen, maar meneer had er sochtends zelf al 4 op.
Snacks vd cafetaria, naast friet, een paar stuks.
Pakjes koeken of chips, smiddags gekocht, rond etenstijd al opgegeten.
En ga zo maar door... Dat werd mij ook een doorn in het oog hoor!
Neemt ie zijn eigen snacks mee, of doen jullie dan samen boodschappen waarbij hij pizza's en chips in t karretje gooit? Gaan jullie friet halen? (Wie beslist en betaalt dat evt)
Of eet hij dan hetgene wat jij in huis hebt, dus voor hem is dat tijdelijk op 'rantsoen', om daarna bij zijn thuis de schade in te halen?
Ik ben echt benieuwd hoe dat gaat.
Ik had ooit een vriend die ook onverzadigbaar was als t op eten en blikjes redbull aan kwam.
In het begin dacht ik net als jij en liet hem begaan. Tja ook ik heb zo mijn dingetjes dacht ik dan.
Maar toch ging het irriteren, daarbij was hij ook niet van het meebetalen.
Als hij bij mij was, dan kon ik 4 blikjes redbull kopen, ging het achter elkaar op, maar kocht ik een hele tray, dan ook!
Bij boodschappen moest er rekening gehouden worden met zijn zucht.
Ik was iedere keer veel meer geld kwijt dan nodig was.
Dan kreeg hij 'het zuur' en moesten er maagtabletten gekocht worden. Kreeg hij koppijn, moest er ibuprofen gehaald worden en bleef ie overdag zielig op de bank liggen.
Als ik dan zei, moet je minder blikjes drinken, kreeg ik wel groot gelijk. Maar het bleef maar doorgaan.
Eten: alleen biefstuk, voor zijn spieren, want zo'n pijn altijd overal...
Taart op zijn verjaardag, liet losse gebakjes komen, maar meneer had er sochtends zelf al 4 op.
Snacks vd cafetaria, naast friet, een paar stuks.
Pakjes koeken of chips, smiddags gekocht, rond etenstijd al opgegeten.
En ga zo maar door... Dat werd mij ook een doorn in het oog hoor!
zaterdag 4 augustus 2018 om 15:31
Heb je om die reden de relatie beëindigd? Kan ik me goed voorstellen. Een vriend die zo veel en ongezond eet en drinkt dat hij er ziek van wordt en jou alles laat betalen is op meerdere fronten onaantrekkelijk.
zaterdag 4 augustus 2018 om 15:49
Is hij nu dik en heeft hij gezondheidsproblemen of niet?
Dat kan ik even niet vinden.
Ik vind je een eng type met het "Hoop alleen dat hij zelf inziet dat hij het verdient om lekker fit en gezond te zijn.."
Maar hij vindt het misschien heel lief van jou.
Dat kan ik even niet vinden.
Ik vind je een eng type met het "Hoop alleen dat hij zelf inziet dat hij het verdient om lekker fit en gezond te zijn.."
Maar hij vindt het misschien heel lief van jou.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
zaterdag 4 augustus 2018 om 15:58
Nou, ongezonde eetgewoontes kunnen best wel veranderen in gezonder eten hoor. Daar ben ik zelf toch echt een voorbeeld van. Hij moet het alleen wel willen.sinnombre schreef: ↑04-08-2018 08:59Hij is arts zeg je. Dan is hij niet meer de jongste en al op een leeftijd dat hij niet meer zo zal veranderen.
Je wilt hem veranderen. Dat is een grote fout. Je kunt mensen niet veranderen.
Je vriend is zo. Een ongezonde ‘vreetzak’.
Je kunt twee dingen doen: het accepteren of hem laten gaan en iemand zoeken die bij jou past.
Jullie zijn blijkbaar geen perfecte match.
Ik zou het met hem dan ook over het gezondheidsaspect hebben. Dat zou bij hem moeten triggeren. Dat hij, sneller dan hij zou willen, z'n werk niet meer zou kunnen doen misschien. Sporten kan in elk geval helpen de conditie te behouden.
Later is nu
zaterdag 4 augustus 2018 om 16:00
Ook mee eens.TanteBedelia schreef: ↑04-08-2018 10:41O, wat mij betreft als iemand er zich zó mee gaat bemoeien is het einde relatie.
Ze zoekt maar een ander type met wie ze haar gezonde levensstijl en liefde voor sport kan delen.
Later is nu
zaterdag 4 augustus 2018 om 16:05
Precies, helemaal mee eens. Maar dan wordt van jou als partner straks wel verwacht dat je zijn medicijnen gaat halen, hem heen en weer rijdt naar de dokter, het ziekenhuis en weet ik veel wat en wordt zijn probleem ook jouw probleem. Iets met in voor- en tegenspoed. Ik pas daar op de voorhand al voor.elske1975 schreef: ↑04-08-2018 11:21Waarschijnlijk zoals de meeste (huis)artsen: medicijnen voorschrijven, ledematen vervangen wegens vroegtijdige slijtage door overgewicht, ledematen amputeren (wegens ernstige diabetes). De gemiddelde (huis)arts weet niets van voeding en zien geen enkele relatie tussen (chronische) ziekten en eet- en leefstijlgewoonten.
zaterdag 4 augustus 2018 om 16:36
Je hoeft niet pas te koken als hij er is. Je kan op voorhand de vriezer volstoppen. Sowieso wel lekker voor hem dat hij dan niet hoeft te koken.Girlnextdoor30 schreef: ↑04-08-2018 08:37Nee shit, maar hij past voor het overige wel goed bij me..
Ik houd van koken en kook vaak als we samen eten, maar we wonen niet samen en zien elkaar vaak alleen in het weekend. Ik kan dus niet voor hem koken als hij er niet is.. vaak door lange dagen werken maakt hij het zichzelf gemakkelijk. En zo’n patroon sluipt er volgens mij in. Hij went dan aan al die suikers en vetten en zou dan echt moeten afkicken volgens mij. Maar goed, ben geen diëtiste en ook echt geen fitness guru oid hoor, maar dit zou elk normaal gezond mens wel opvallen.
zaterdag 4 augustus 2018 om 16:50
zaterdag 4 augustus 2018 om 16:54
Daar zou ik toch maar niet zomaar vanuit gaan. Er zijn legio gezinnen die niet zo gezond eten, en er zijn ook mensen met eetgewoontes die dat niet kunnen/willen aanpassen vanwege kinderen. Dus het kan best dat hij gewoon nog steeds frituur gaat halen ookal is hij vader.MissMaran schreef: ↑04-08-2018 16:50Als je een gezin hebt later dan eten jullie vanzelf gezond voor de kinderen, iedereen zit na kinderen aan de schijf van vijf, ik neem aan dat ie dan niet in zijn eentje frituur gaat halen, komt dus vast wel goed, roken en een drankprobleem zijn hardnekkiger af te leren.
zaterdag 4 augustus 2018 om 17:00
Dit.
De vriend van mijn vriendin leeft ook enorm ongezond. Hij rookt als een ketter, drinkt veel bier en slaapt 4 uur per nacht. Hij functioneert op zijn werk prima. Hij wéét dat die dingen ongezond zijn, heeft zelfs voorbeelden in zijn omgeving die er door oa roken erg slecht aan toe zijn en toch stopt hij er niet mee. Het zit er zo ingebakken, dat krijg je er met de beste wil van de wereld niet uit. Ik zou er iig niet mee samen kunnen leven.
zaterdag 4 augustus 2018 om 17:01
Nou, ik was laatst in de Efteling met mijn zus en haar kinderen en toen heb ik heel veel dikke gezinnen gezien. Vader dik, moeder dik, kinderen dik. Vaak alle gezinsleden lurkend aan milkshake of blikken frisdrank, of het hele gezin in de rij voor patat.MissMaran schreef: ↑04-08-2018 16:50Als je een gezin hebt later dan eten jullie vanzelf gezond voor de kinderen, iedereen zit na kinderen aan de schijf van vijf, ik neem aan dat ie dan niet in zijn eentje frituur gaat halen, komt dus vast wel goed, roken en een drankprobleem zijn hardnekkiger af te leren.
zaterdag 4 augustus 2018 om 17:01
Hij verdient het om lekker fit en gezond te zijn? Laat die man lekker doen wat hij wil!Girlnextdoor30 schreef: ↑04-08-2018 10:49Ik heb toegegeven perfectionistisch te zijn, om eerlijk te zijn, maar ik denk niet dat het hier veel mee te maken heeft. Het laatste wat ik wil is controlerend en bepalend zijn.. hij is dat absoluut niet, respecteert mijn vrijheid en dat wil ik ook voor hem. Hoop alleen dat hij zelf inziet dat hij het verdient om lekker fit en gezond te zijn.. ik ga vanmiddag of morgen een gesprek met hem aan.
En natuurlijk heeft jouw perfectionisme hiermee te maken. Jij bent hier al je hele leven mee bezig, dus moet je vriend dat ook maar doen.
Life is short. Eat dessert first.
zaterdag 4 augustus 2018 om 17:18
zaterdag 4 augustus 2018 om 19:49
Nou ja de gemiddelde Nederlander dan.. Ik ken een gezin dat uitsluitend biologisch eet en alles volkoren met drie tomaten en een walnoot als middag snack en die kinderen zijn gefixeerd op eten en daardoor te zwaar want in een speeltuin lebberen ze iedereens lege patatbakjes uit als je niet oplet.
To lijkt me verder verstandig en geen frituurmoeder.