Vriend leeft ongezond

04-08-2018 07:43 122 berichten
anoniem_373879 wijzigde dit bericht op 13-08-2018 09:17
Reden: x
99.82% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
elske1975 schreef:
04-08-2018 11:21
Waarschijnlijk zoals de meeste (huis)artsen: medicijnen voorschrijven, ledematen vervangen wegens vroegtijdige slijtage door overgewicht, ledematen amputeren (wegens ernstige diabetes). De gemiddelde (huis)arts weet niets van voeding en zien geen enkele relatie tussen (chronische) ziekten en eet- en leefstijlgewoonten.
Wat een onzin zeg! (Huis)artsen zijn juist veel bezig met preventie en leefstijladviezen. Ik denk dat deze man prima op de hoogte is, alleen vindt hij het blijkbaar voor zichzelf niet belangrijk genoeg. TO: kan hij wel genieten van gezond eten als jij het maakt? Want dan verwacht ik dat hij echt wel verandert als jullie samen gaan wonen. Mijn partner was ook niet de gezondste en wij eten nu h
artstikke gezond, dat begon al bij het samenwonen maar sinds we een kind hebben eten we super bewust. Ik ben dus niet zo negatief over de toekomst.
Ik zou gewoon zeggen dat je een serieus gesprek wilt en dat daarin dat je je zorgen maakt om zijn leefstijl/ gezondheid. Nu is hij iets te zwaar. Straks veelste zwaar.
MissMaran schreef:
04-08-2018 19:49
Nou ja de gemiddelde Nederlander dan.. Ik ken een gezin dat uitsluitend biologisch eet en alles volkoren met drie tomaten en een walnoot als middag snack en die kinderen zijn gefixeerd op eten en daardoor te zwaar want in een speeltuin lebberen ze iedereens lege patatbakjes uit als je niet oplet.
To lijkt me verder verstandig en geen frituurmoeder.
Ach kom dat zal toch wel meevallen? Waar komen al die patatbakjes vandaan in de speeltuin?

Mijn kinderen krijgen ook weinig ongezonde snacks, ze zijn niet dik en ook niet constant bezig met eten.
TO: ook zonder zijn moeder uit te hangen kun je gewoon open vragen naar wat hij zelf van zijn leefstijl vindt. Momenteel weet je alleen dat hij lacht na 1 opmerking. En je mag daarbij ook je zorgen uiten, maar zou eerst willen weten of hij zichzelf zorgen maakt en eigenlijk toch ook wel zelf verandering wil.
MissMaran schreef:
04-08-2018 16:50
Als je een gezin hebt later dan eten jullie vanzelf gezond voor de kinderen, iedereen zit na kinderen aan de schijf van vijf, ik neem aan dat ie dan niet in zijn eentje frituur gaat halen, komt dus vast wel goed, roken en een drankprobleem zijn hardnekkiger af te leren.
Gokken op een bepaalde verandering nadat er kinderen zijn komt zeker niet altijd goed hoor. Genoeg topics op viva daarover. Vind dat ook niet the way to go bij echte dealbreakers.
elske1975 schreef:
04-08-2018 11:21
Waarschijnlijk zoals de meeste (huis)artsen: medicijnen voorschrijven, ledematen vervangen wegens vroegtijdige slijtage door overgewicht, ledematen amputeren (wegens ernstige diabetes). De gemiddelde (huis)arts weet niets van voeding en zien geen enkele relatie tussen (chronische) ziekten en eet- en leefstijlgewoonten.
Lijkt mij dat de gemiddelde mens toch wel weet dat ongezond eten gewoon slecht voor je is. En dan zeker als je arts bent en dus over het algemeen niet erg dom bent. Als je dan niet begrijpt dat elke dag junkfood, 3 gebakjes, dikker worden etc slecht is, dan weet ik het ook niet meer.
Ik snap je zorgen heel goed TO. Het lijkt mij sowieso al niks, een dikke vent, los van dat het ongezond is. Vind het gewoon niet aantrekkelijk. Mijn man en ik eten echt niet elke dag gezond, ook regelmatig iets minder gezonds, maar zijn verder wel actief, sporten en zijn best wel bezig met onze lijn. Ik zou het niet aan kunnen zien dat mijn man alleen maar eet en eet en niet sport en steeds dikker wordt. Ik zou daar zeker een goed gesprek over aan gaan. Wellicht is het vanwege zijn drukke baan, tijdgebrek, snel een pizza eten. Dan valt het wellicht nog wel te veranderen als jij voor 'm gaat koken in de toekomst bijv. Lust hij wel groente? Aan de andere kant, hij eet ook 3 gebakjes op enzo, dat gaat natuurlijk nergens over en heeft ook niks met zijn drukke baan/tijdgebrek te maken.
Ik ken van dichtbij een heel erg dikke man. Hij is hierdoor erg beperkt. Zijn vrouw onderneemt veel alleen, fietsen, wandelen, de stad in gaan, naar het strand (hij kan de trap niet op, te vermoeiend). Dat lijkt me niet bevorderlijk voor je huwelijk.
lolapaloeza schreef:
04-08-2018 15:49
Is hij nu dik en heeft hij gezondheidsproblemen of niet?
Dat kan ik even niet vinden.

Ik vind je een eng type met het "Hoop alleen dat hij zelf inziet dat hij het verdient om lekker fit en gezond te zijn.."
Maar hij vindt het misschien heel lief van jou.
Nouja een “eng type” weet ik niet, maar bovenstaande samen met het niet uitgelegde “ik ben er mijn hele leven juist al veel mee bezig.” vind ik ook zeer opvallend.

Maar goed, TO haar relatie, ze moet het allemaal zelf weten. In deze fase van de relatie kan een goed gesprek prima, maar verder dan dat is het zijn leven.
Girlnextdoor30 schreef:
04-08-2018 08:14
Bedankt voor jullie adviezen en medeleven. @lobeliaroze hij is ook dokter.

Ik ga vandaag nog eens een gesprek met hem aan waar ik de tijd voor neem en hem vragen of ik me zorgen moet maken..
Die vent rent keihard bij je weg.
Je vindt jezelf nogal wat met jouw levensstijl.
Het lijkt wel of je hem wilt bekeren. Ik vind je houding doodeng klinken.
Natuurlijk kan het zijn dat je vriend ongezond eet, maar dan is hij blijkbaar je type niet als je er niet tegenkunt.
Zoek zo’n gezellige Hipster uit. Die lekker met je aan de Quinoa gaat en met je wil bootcampen.
En laat deze man genieten van het leven.
Je klinkt als een doorgeslagen Faja Lourens.
MargjeM schreef:
04-08-2018 21:29
TO: ook zonder zijn moeder uit te hangen kun je gewoon open vragen naar wat hij zelf van zijn leefstijl vindt. Momenteel weet je alleen dat hij lacht na 1 opmerking. En je mag daarbij ook je zorgen uiten, maar zou eerst willen weten of hij zichzelf zorgen maakt en eigenlijk toch ook wel zelf verandering wil.

Gokken op een bepaalde verandering nadat er kinderen zijn komt zeker niet altijd goed hoor. Genoeg topics op viva daarover. Vind dat ook niet the way to go bij echte dealbreakers.
Open vragen open vragen?! Maak dat een ander wijs. Met deze zogenaamde vragen duw je iemand al zo in een hoek.
Er is niets open aan deze vragen, want het barst van de oordelen.
Als je dit zo zou zeggen, dan zou ik begrijpen als deze man direct het huis uitvlucht om de kroeg in te duiken met zijn vrienden. Wat een ‘wijvengezeik’.
sinnombre schreef:
05-08-2018 09:26
Open vragen open vragen?! Maak dat een ander wijs. Met deze zogenaamde vragen duw je iemand al zo in een hoek.
Er is niets open aan deze vragen, want het barst van de oordelen.
Als je dit zo zou zeggen, dan zou ik begrijpen als deze man direct het huis uitvlucht om de kroeg in te duiken met zijn vrienden. Wat een ‘wijvengezeik’.
Welke vragen? Ik stel geen enkele vraag voor, blinde. Ik adviseer alleen dat TO ze zelf open moet stellen, ff wat beter lezen.

En denk aan je bloeddruk he, kalmeer je tieten
Ik denk dat Sinnombre beter haar eigen gezondheid in de gaten kan houden, met haar overtrokken opgefokte reacties krijgt ze straks toch eens een rolberoerte.

TO, laat je ons weten hoe het gesprek verliep?
wij slapen nooit.
Het is in dit topic net alsof een gezonde leefstijl iets is om te veroordelen, in plaats van de arts (notabene) die zich volgooit met junkfood!?
:whut:
iets_perzik schreef:
05-08-2018 15:14
Het is in dit topic net alsof een gezonde leefstijl iets is om te veroordelen, in plaats van de arts (notabene) die zich volgooit met junkfood!?
:whut:

Nee, vooral iemand aan willen passen aan je eigen leefstijl, willen veranderen, dát wordt veroordeeld.
Als TO degene was die ongezond at en haar vriend juist gezond, zou iedereen het ook veroordelen, al ze hem wilde veranderen of hij haar.

TO kan aangeven dat ze het lastig vindt, dat hij zo eet. Maar anders gaan eten is zijn verantwoording.
Later is nu
tulpje21 schreef:
04-08-2018 22:38
Lijkt mij dat de gemiddelde mens toch wel weet dat ongezond eten gewoon slecht voor je is. En dan zeker als je arts bent en dus over het algemeen niet erg dom bent. Als je dan niet begrijpt dat elke dag junkfood, 3 gebakjes, dikker worden etc slecht is, dan weet ik het ook niet meer.

Ik denk dat je er nog van zult staan te kijken hoeveel mensen dit niet snappen. Waarom zijn er anders zo veel dikke mensen?
MargjeM schreef:
05-08-2018 10:17
Welke vragen? Ik stel geen enkele vraag voor, blinde. Ik adviseer alleen dat TO ze zelf open moet stellen, ff wat beter lezen.

En denk aan je bloeddruk he, kalmeer je tieten
Nou, nou, nou, denk zelf aan je hart.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Dreamer schreef:
05-08-2018 15:16
Nee, vooral iemand aan willen passen aan je eigen leefstijl, willen veranderen, dát wordt veroordeeld.
Als TO degene was die ongezond at en haar vriend juist gezond, zou iedereen het ook veroordelen, al ze hem wilde veranderen of hij haar.

TO kan aangeven dat ze het lastig vindt, dat hij zo eet. Maar anders gaan eten is zijn verantwoording.

Ongezond eten is net zo goed een slechte (en in dit geval zelfs gevaarlijke) gewoonte als drugsverslaving, alcoholverslaving of roken. Natuurlijk gaat TO hier niet mee akkoord, hij heeft een junkfoodverslaving!

Inderdaad is anders gaan eten zijn eigen verantwoordelijkheid, maar alleen maar ‘aangeven dat ze het lastig vindt dat hij zo eet’ vind ik zelf nogal slap. Bij andere verslavingen geef je ook niet alleen aan dat je het lastig vindt.

Je eist verbetering of maakt het uit.
Dit heeft niks met perfectionisme te maken hoor. Laat je dat niet aanpraten. Ik zou het ook niet trekken om dit aan te moeten zien en idd de gevolgen laten zich raden. Voor hem gaan koken of een vriezer volstoppen is ook de oplossing niet, je bent zijn moeder niet. Hij zal het toch echt zelf anders moeten willen doen. Zo niet, dan zou het wat mij betreft einde verhaal zijn.
Dat is geen eisen stellen aan hem, maar voor jezelf kiezen met wat voor man /mens jij je leven wil delen.
.
iets_perzik schreef:
05-08-2018 15:23
Ongezond eten is net zo goed een slechte (en in dit geval zelfs gevaarlijke) gewoonte als drugsverslaving, alcoholverslaving of roken. Natuurlijk gaat TO hier niet mee akkoord, hij heeft een junkfoodverslaving!

Dat met die junkfood 'verslaving' vindt ik snel geconcludeerd op basis van de info van TO. Het gelijkscharen vind ik een grove onderschatting van de effecten van alcohol of drugsmisbruik.

Het is soms net een nieuwe religie dat eet gedoe, als je je maar aan de voorschriften houdt dan zal geluk en genade op je nederdalen. En iedereen die het niet omarmt valt ellende en ongeluk ten deel. En dat is dan ook hun eigen schuld.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Hij leest en klinkt als dokter MacDonalds.

Kan me dan eigenlijk ook niet voorstellen dat ie na 9 maanden dergelijk voedsel nog oogt als een cutie. Dan is er geen spier meer zichtbaar en kan ie zijn pik niet meer zien hangen.

Laat staan als ie dat al langer doet.

Dan is ie ook niet meer in staat tot fatsoenlijk bewegen.

Maar dwingen tot een andere leefstijl kan niet.

Dus kiezen voor een leven met een Bollie of kappen.
iets_perzik schreef:
05-08-2018 15:23

Inderdaad is anders gaan eten zijn eigen verantwoordelijkheid, maar alleen maar ‘aangeven dat ze het lastig vindt dat hij zo eet’ vind ik zelf nogal slap. Bij andere verslavingen geef je ook niet alleen aan dat je het lastig vindt.

Wow
Éist verbetering ook nog.

Vuist op tafel, stampen met je voeten.. Zelfs als ik de ongezond etende partner was en gezond wilde gaan eten, zou ik dan weggaan en wegblijven.
Later is nu
aatjuhh123 schreef:
05-08-2018 16:04
Hij leest en klinkt als dokter MacDonalds.

Kan me dan eigenlijk ook niet voorstellen dat ie na 9 maanden dergelijk voedsel nog oogt als een cutie. Dan is er geen spier meer zichtbaar en kan ie zijn pik niet meer zien hangen.

Laat staan als ie dat al langer doet.

Dan is ie ook niet meer in staat tot fatsoenlijk bewegen.

Maar dwingen tot een andere leefstijl kan niet.

Dus kiezen voor een leven met een Bollie of kappen.
Mijn man heeft overgewicht. Beweegt zich wel een slag in de rondte. Maar dat zal niet kunnen, denken velen hier.
Later is nu
RikM schreef:
05-08-2018 15:19
Ik denk dat je er nog van zult staan te kijken hoeveel mensen dit niet snappen. Waarom zijn er anders zo veel dikke mensen?

En je zult er nog van staan kijken hoeveel mensen overgewicht hebben, die wél gezond eten.
Later is nu
Dus toen je hem leerde kennen, zat hij zich al elke dag vol te stouwen met koeken en zoetigheid en met vette happen en zijn buikje was er al, maar jij dacht dat dat "tijdelijk" was? Hoe naïef kan je zijn?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Een hele dikke, ongezonde man is onaantrekkelijk. Een hele slanke, zichzelf fit noemende vrouw die meent heel veel verstand van voeding te hebben (allemaal bij elkaar gegoogled) en dit als een ware religie verspreidt is net onaantrekkelijk.

TO, je klinkt geobsedeerd door eten. Ik vermoed zelf (aannames!j dat het allemaal wel goed komt met dat ongezinde gedrag van je vriend. Sterker nog, ik denk dat je vanuit jezelf kijkt en oordeelt over zijn eten, omdat jij dit nooit zou eten.

Drie gebakjes achter elkaar? Poepoe. Ik, ne waarschijnlijk velen met mij, eet ook wel eens twee taartjes achter elkaar op en toch ben ik nog steeds gezond. En niet dik. Eerder aan de dunne kant.
Dreamer schreef:
05-08-2018 16:15
En je zult er nog van staan kijken hoeveel mensen overgewicht hebben, die wél gezond eten.
Ja, en vaak snap ik dat wel. Voor elke 10 meter die ze moeten afleggen, laten ze hun achterwerk in de auto zakken, of plaatsen hun kamerbrede achterbalkon op de scooter. Serieus, ik zie steeds meer jongeren (en meestal niet de slanksten) van 20-25 jaar die op een elektrische fiets zitten. Wat is er mis met de spierkracht van die jonge mensen dat ze zelf de pedalen niet rond kunnen krijgen? Ergens lopend naartoe gaan, is er niet meer bij, ook al is het niet meer dan een kwartier lopen. Want dan is het al te ver en moet de auto worden gepakt.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Kunstenkitsch schreef:
05-08-2018 16:26
Een hele dikke, ongezonde man is onaantrekkelijk. Een hele slanke, zichzelf fit noemende vrouw die meent heel veel verstand van voeding te hebben (allemaal bij elkaar gegoogled) en dit als een ware religie verspreidt is net onaantrekkelijk.

TO, je klinkt geobsedeerd door eten. Ik vermoed zelf (aannames!j dat het allemaal wel goed komt met dat ongezinde gedrag van je vriend. Sterker nog, ik denk dat je vanuit jezelf kijkt en oordeelt over zijn eten, omdat jij dit nooit zou eten.

Drie gebakjes achter elkaar? Poepoe. Ik, ne waarschijnlijk velen met mij, eet ook wel eens twee taartjes achter elkaar op en toch ben ik nog steeds gezond. En niet dik. Eerder aan de dunne kant.
Ik lees niks waaruit ik concludeer dat zij obsessed is met eten. Wel dat vriend dat waarschijnlijk is. Drie gebakjes achter elkaar vind ik ook niet normaal. Als iemand zo veel en ongezond eet, dan ga je daar ook vanzelf meer op letten natuurlijk. Of op letten? het gaat gaat je gewoon vanzelf opvallen, wat hij allemaal naar binnen gooit. En zo wordt zijn obsessie vanzelf op den duur ook de jouwe.
Dat ze zegt dat zij haar hele leven al bezig is met opletten op wat ze eet is geen obsessie. Dat is nodig om gezond te blijven in deze wereld van overvloed en verleidingen. Dat je al je hele leven uitkijkt bij het oversteken, is toch ook geen obsessie.
impala wijzigde dit bericht op 05-08-2018 16:44
22.06% gewijzigd
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven