Wat doen we met moeder?

16-04-2009 15:35 432 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een vrouw van midden 40. Over enkele weken word ik een jaartje ouder. Ik geef geen groot feest, maar heb m'n vriendinnen + partners uitgenodigd. De partners hebben allemaal andere verplichtingen dus heb ik besloten er een gezellig vriendinnen-klets-wijntje-roddel-hang avondje van te maken (we varieren in de leeftijd van 36 tot 45, kennen elkaar al ons halve leven en zijn zeer op elkaar gesteld).

Ik heb een moeder, 70 jaar, nog volop in het leven. Ze is minder hip dan ze zelf denkt maar ze doet nog goed mee. Ze is nogal op de voorgrond, steekt haar mening niet onder stoelen of banken en kan soms wat nadrukkelijk (lees irritant) aanwezig zijn. Mijn vriendinnen kennen haar allemaal al jaren en nemen dit op de koop toe.

Nu mijn dilemma: Mijn moeder is er op verjaardagen altijd erg graag bij. Logisch, maar ik heb daar dit jaar eerlijk gezegd niet zoveel zin in. Ze wordt wat ouder en past er gewoon niet meer tussen. Wil graag meepraten over alles maar weet vaak niet waarover het gaat. Dit werkt tijdens zo'n avond op mijn zenuwen.

Het is mijn verjaardag en ik wil graag zelf beslissen wie er op welk moment welkom is. Ik heb mijn moeder al een stille hint gegeven: "mam, is het wellicht beter als jij 'smiddags een bakkie komt doen?" Daar wil ze niets van weten. Ze wil er zijn als "de meiden" er ook zijn. Haar eigen woorden zijn: "dat vind ik veel te gezellig".

Ik kan het vervolgens niet over mijn hart krijgen om haar te zeggen dat ik liever de avond met de vrouwen onderling doorbrengen. Zij mist de takt om te beseffen hoe de vork in de steel zit. Dat is nl. ook een van paar minpunten. Ze kan zich moeilijk inleven in de gevoelswereld van een ander.

Wat kan ik doen? Kan ik mijn moeder de situatie uitleggen met de kans dat ze boos wordt en helemaal niet komt? Voor sommigen is dit misschien een lachertje, maar ik zit er echt mee.... Hoe pak ik zoiets taktisch aan?
quote:Feesie schreef op 17 april 2009 @ 13:13:

[...]

Ik ook (3 en 0). Voor mij zijn verjaardagen toch speciale dagen waarop ik nog eens extra besef hoe blij ik ben dat mijn kinderen in mijn leven zijn gekomen. Ik weet niet of dat anders wordt als je kinderen ouder worden, maar ik kan me voorstellen dat een verjaardag van een kind voor een moeder of vader toch altijd een speciale dag blijft. Ik hoop wel dat dat zo blijft, in elk geval. Ik kan me dus ook goed voorstellen dat het niet leuk is om als moeder te horen te krijgen dat je niet welkom bent.

In geval van TO is het denk ik ook een beetje een shock voor moeder dat ze er na al die jaren opeens niet bij mag zijn. Denk dat TO gewoon niet zo handig gecommuniceerd heeft en moeder is zo te zien in elk geval nogal een dominante dame. Dus dat die teleurgesteld is en pinnig reageert kan ik best begrijpen.Nou laat ik het zo zeggen. Mijn eigen verjaardag vind ik niet zo interessant, de verjaardagen van mijn kinderen uiteraard weer wel. Meestal is dat een gezellige bende, maar ook hier geldt: wie komt die komt en wie geen zin heeft, blijft lekker weg.
Ik begrijp oprecht niet dat als je als moeder hoort dat je dochter een gezellige avond heeft op haar verjaardag met vriendinnen dat je daar bij wilt zijn!!!! Natuurlijk begrijp ik dat je naar de verjaardag van je dochter wilt, maar dat kan 's ochtends, 's middags of een andere keer. Maar waarom wil je als moeder zijnde je zo opdringen? Het gaat er helemaal niet om dat ze niet welkom is o.i.d. Tuurlijk is ze dat. Maar nu een keer niet 's avonds. Dat heeft geen snars te maken met dat ze alleen maar aan zichzelf denkt.
...
quote:sunny31 schreef op 17 april 2009 @ 14:13:

Op mijn verjaardag is iedereen die mij wil komen feliciteren welkom! En als ik een gezellige meidenavond wil, dan organiseer ik die op een andere dag. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om mijn moeder te vertellen dat ze niet welkom is op mijn verjaardag (en zeker niet als ik weet dat zij wel heel graag wil komen). Ik vind het respectloos naar je ouders toe.

Sunny

Het feest dat To geeft valt op de dag dat ze jarig is ,maar het maakt toch geen drol uit op welke dag ze haar moeder laat komen. Ik neem aan dat dit vlak voor of vlak na haar verjaardag is .Ik vier zo en zo mijn verjaardag zelden op de dag zelf ,meestal het weekend ervoor of erna .En als ik nu als moeder mijn verjaardag niet wil vieren,ben ik dan respectloos naar mijn familie toe ??!!
Hoezo dringt haar moeder zich op? Ze komt waarschijnlijk al jaren 's avonds op de verjaardag van haar dochter. Maar omdat Vesude nu toevallig een meidenavond heeft gepland, is haar moeder ineens niet meer welkom.

Dat haar moeder, ondanks de hint van Vesude, toch wil komen, is een heel ander verhaal. Daar gaat het nu niet om, vind ik. Vesude is verantwoordelijk voor haar gedrag en haar moeder heeft haar eigen verantwoordelijkheid.

In mijn ogen kan je het gewoon echt niet maken om je moeder te vertellen dat ze niet welkom is op je verjaardag. Dat je hoopt dat je moeder vanuit zichzelf aangeeft een andere moment te willen komen, dat zou ik, gezien het verhaal van Vesude, wel kunnen begrijpen.
quote:queenie1 schreef op 17 april 2009 @ 14:22:

Ik begrijp oprecht niet dat als je als moeder hoort dat je dochter een gezellige avond heeft op haar verjaardag met vriendinnen dat je daar bij wilt zijn!!!! Natuurlijk begrijp ik dat je naar de verjaardag van je dochter wilt, maar dat kan 's ochtends, 's middags of een andere keer. Maar waarom wil je als moeder zijnde je zo opdringen? Het gaat er helemaal niet om dat ze niet welkom is o.i.d. Tuurlijk is ze dat. Maar nu een keer niet 's avonds. Dat heeft geen snars te maken met dat ze alleen maar aan zichzelf denkt.Dit bedoel ik nou precies !! Maar als moeder heb je gewoon niet het recht om te bepalen hoe je kind het viert en waarneer je welkom bent
Ik vind eigenlijk in het algemeen dat hele verjaardags-geneuzel heel vreselijk. Ik heb nooit begrepen waarom mensen zoveel heisa maken om een verjaardag..boos worden omdat ze niet mogen komen, teleurgesteld zijn als je niet komt of als je op een ander tijdstip komt dan zjj hadden gehoopt.....

We zijn toch geen 5 meer??

Mijn oma was ook zo'n typisch gevalletje "emotionele chantage" Tegen haar zoons is het altijd : "doe het dan voor je moeder, anders doe je me zo'n verdriet.." als ze haar zin niet krijgt.....

Ze had ook in haar hoofd dat op haar verjaardag ALLE kleinkinderen 's avonds aanwezig moeten zijn. Ik was 16 en had een bijbaantje op vrijdagavond en kon dus niet komen. Dus dacht ik gezellig overdag even langs te gaan want het is toch je oma he? Nou...dat werd me ook niet in dank afgenomen.

Ik kreeg een misprijzende blik en de opmerking: "nou ik had nog speciaal vlaai voor je gehaald!!" Dus ik zei: "nou lekker!" Maar ja..vlaai eet je dus niet 's middags he? Dat hoort op De Verjaardag 's Avonds......

Vervolgens nog een sentimentele opmerking dat ze het nu zoooo jammer vond dat niet alle kleinkinderen er zouden zijn vanavond.

Sorry maar dat heeft toch niks meer te maken met afgewezen worden of teleurgesteld zijn? Dat is gewoon jouw izn doordrijven omdat in jouw belevingswereld een verjaardag per se 's avonds is en je taart niet s middags eet en iedereen op hetzelfde tijdstip bij jou moet zijn. Ipv dat ze nou blij was dat haar kleindochter haar niet vergeten was, was ze boos omdat ik niet op t gewenste tijdstip verscheen.

Ik vind het opvallend hoeveel vrouwen er hier in dit topic op eenzelfde manier reageren. TO heeft haar moeder toch niet afgewezen? Ze heeft alleen gezegd dat ze t een dagje later met haar familie viert en op de avond zelf met vriendinnen...ik snap werkelijk niet wat daar zo verschrikkelijk aan is
Ze is wel welkom op haar verjaardag, maar niet 's avonds wanneer ze het met haar vriendinnen wil vieren.

So what!

Komt moeders overdag, wat een gedoe om niks zeg.
@Plompiedom, ik ben altijd zeer geinteresseerd naar het waarom. Ik vraag mij dan af waarom iemand zijn verjaardag niet wil vieren? Ik kan niet zoveel met argumenten als 'dat is nu eenmaal zo, omdat ik dat wil' ...

Het kan natuurlijk zijn dat je een plausibele reden hebt om je verjaardag niet te vieren, maar dan nog zouden op z'n minst mijn ouders welkom zijn voor bak koffie. Als ze dat zelf, gezien de omstandigheden al willen natuurlijk! Laten we dat vooropstellen!
Hoezo gedoe om niets? Ze heeft de gevoelens van haar moeder gekwetst. Dat vind ik niet niks.
Dat ligt dan toch aan haar moeder dat zij het er zo zwaar aan draagt.

Het is niet echt kwetsen hoor, zo iets.
Maar dat hoeft toch niet perse op de dag zelf, Sunny?
quote:sunny31 schreef op 17 april 2009 @ 14:35:

Hoezo gedoe om niets? Ze heeft de gevoelens van haar moeder gekwetst. Dat vind ik niet niks.Maar misschien heeft moeder dat zelf een beetje uitgelokt met haar gedrag. Moeder is een volwassen vrouw en het feit dat ze moeder is beschermt haar niet tegen sommige werkelijkheden van het leven: bijvoorbeeld dat als je jezelf uitnodigt en niet naar een ander luistert, je weleens het deksel op je neus kan krijgen.
quote:Patti70 schreef op 17 april 2009 @ 11:56:

[...]

Dan had ze beter dit jaar nog even op de oude manier kunnen doen, een paar goede gesprekken met mams hebben om te vertellen waar ze zich allemaal precies zo aan stoort en volgend jaar én ws een betere relatie met mams hebben (want het mens heeft nu volgens mij geen idee hoe dochter zich aan haar ergert) én is het duidelijk dat de verjaardag op aparte momenten wordt gevierd voor familie en vrienden. Ik probeer me even wat meer in de schoenen van moeder te verplaatsen dan alleen maar te kijken naar de OP en andere posten van TO.

Ik was hier gebleven, maar moet hier toch echt even op reageren. Ik weet niet wat voor moeder jij hebt, maar als ik mijn moeder al vraag of ze de volgende keer misschien een tijd kan noemen waarop ze Sinterklaas viert en niet alleen de dag (ik woon drie uur reizen verderop, een beetje planning is dus wel handig), heb ik direct een jaar (ja, letterlijk!) ruzie met mijn moeder - want ik tast dan onze band als moeder-dochter aan (quote). Laat staan dat ik mijn moeder eens even fijn kan uitleggen waar ik mij allemaal aan stoor zonder onze bloedband helemaal naar god te helpen.

Patti, fijn dat jij zo'n redelijke moeder hebt, maar geloof me, er zijn moeders met een gebruiksaanwijzing langer dan de bijbel, die je echt niet kunt vertellen wat ze fout zonder een derde wereldoorlog te ontketenen. Geniet van jouw rationele en normale moeder, maar projecteer haar reacties niet op de reacties van de rest van het moederdom.
@Zusenzo, Vesude weet toch hoe haar moeder is? Dat je haar irritant, enz. vindt, is toch geen reden om haar dan maar te laten weten dat ze niet welkom is?! Wat is er mis mee om rekening te houden met de gevoelens van je moeder op een dag als je verjaardag (niet onbelangrijk voor een moeder lijkt mij!). Het gaat om 1 dag in het jaar. Is dat nu teveel moeite?
Ik vind mijn verjaardag ook niet zo belangrijk maar daar gaat het niet om. Als mijn moeder mijn verjaardag wel belangrijk vindt (en blijkbaar is dat in dit geval zo) dan zou ik het niet over mijn hart kunnen verkrijgen om te zeggen dat ze niet welkom is. Een verjaardag is nou eenmaal voor veel mensen wel heel speciaal. Blijkbaar voor TO ook want anders zou ze er niet zo'n probleem van maken dat moeder wel komt.

En in zijn algemeenheid vind ik dat je best eens iets voor een ander mag doen als dat blijkbaar voor die andere persoon heel belangrijk is. En als die andere persoon je moeder is dan vind ik inderdaad dat je best eens iets mag doen of laten alleen omdat zij dat fijn vindt.

Ik vind het inderdaad niet meer logisch om ook mijn moeder te betrekken bij dingen die nou eenmaal een bepaalde waarde hebben voor hun zoals kerstdagen, verjaardagen en andere mijlpunten.

Verder is mijn moeder niet mijn beste vriendin of zo en ik deel zeker niet alles met haar. Ze is namelijk mijn moeder en dat is een andere relatie. Tuurlijk erger ik me wel eens aan haar maar ze is wel mijn moeder en dus is ze altijd welkom bij ons.
quote:Vesude schreef op 17 april 2009 @ 10:07:

[...]

Nooit? Bij geen enkele gelegenheid??? Maak dat de kat wijs. Ik denk dat je je nu roomser dan de Paus voordoet.Yeah right......
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Sunny, lees nu eens. Haar moeder is welkom. Je draaft wel door he? Jij lijkt me er eentje die ook over 30 jaar op de verjaardag van je dochter luidkeels je standpunten te verkondigen aan haar vriendinnen en zit je dochter in de keuken te janken van ellende en frustratie.
quote:robo schreef op 17 april 2009 @ 14:38:

[...]

Maar misschien heeft moeder dat zelf een beetje uitgelokt met haar gedrag. Moeder is een volwassen vrouw en het feit dat ze moeder is beschermt haar niet tegen sommige werkelijkheden van het leven: bijvoorbeeld dat als je jezelf uitnodigt en niet naar een ander luistert, je weleens het deksel op je neus kan krijgen.

Ookal heeft haar moeder dat uitgelokt, (Vesude weet zelf al heel lang hoe haar moeder in elkaar steekt) dan nog ben je verantwoordelijk voor je eigen gedrag vind ik. En dan vind ik het niet kunnen om je moeder te vertellen dat ze niet welkom is op je verjaardag (terwijl je weet dat ze zelf heel graag wil komen).

Vesude draagt het argument aan dat het een meidenavond is en daar wil ze haar moeder niet bij, maar haar vriend en puberdochter zijn wel welkom??
quote:sunny31 schreef op 17 april 2009 @ 14:34:

@Plompiedom, ik ben altijd zeer geinteresseerd naar het waarom. Ik vraag mij dan af waarom iemand zijn verjaardag niet wil vieren? Ik kan niet zoveel met argumenten als 'dat is nu eenmaal zo, omdat ik dat wil' ...

Het kan natuurlijk zijn dat je een plausibele reden hebt om je verjaardag niet te vieren, maar dan nog zouden op z'n minst mijn ouders welkom zijn voor bak koffie. Als ze dat zelf, gezien de omstandigheden al willen natuurlijk! Laten we dat vooropstellen!

Ik heb bv mijn verjaardag een keertje niet gevierd omdat mijn zwager op te jonge leeftijd terminaal was en ik niet in de stemming was om ook maar iemand te zien[behalve zwager en mijn zusje] .Zo heb ik ook een keer mijn verjaardag niet gevierd omdat man als verrassing een weekje Griekenland voor ons had geboekt .

Mijn man viert zijn verjaardag alleen nog maar voor zijn kinderen en mijn zusje ,dus zijn familie is niet welkom .Hebben ze het zelf helemaal naar gemaakt
Je kunt het ook omdraaien. Als het moeder ging om haar dochters verjaardag zelf, zou ze zelf opperen dan 's middags samen taart te eten in de stad oid. Dat hoeft niet per se op de meidenavond met vriendinnen.
Maar vergeet nu iedereen dat moeder wel degelijk welkom is op de verjaardag, voor een etentje met het hele gezin?

Inderdaad op een avondje met vriendinnen om de verjaardag te vieren is ze niét welkom.

Maar nu wordt net gedaan of die arme ouwe mams wreed en harteloos overal buiten wordt gehouden, en dat is niét het geval.

Ze heeft zichzelf uitgenodigd op de avond dat haar dochter lekker met vriendinnen wil kletsen, maar wodrt met open armen ontvangen op het verjaardagsetentje met het gezin.

Laten we van deze moeder niet een martelaarster maken want dat is ze met een dochter als Vesude absoluut niet.
quote:whopper schreef op 17 april 2009 @ 14:46:

Sunny, lees nu eens. Haar moeder is welkom. Je draaft wel door he? Jij lijkt me er eentje die ook over 30 jaar op de verjaardag van je dochter luidkeels je standpunten te verkondigen aan haar vriendinnen en zit je dochter in de keuken te janken van ellende en frustratie.Je lijkt mij te kennen Whopper? Je hebt helemaal gelijk. Knap van je. Misschien moeten we maar blij zijn dat jij mijn dochter niet bent en ik jouw moeder niet.
Rekening houden met gevoelens moet van meerdere kanten komen, niet alleen van het 'kind'.

De moeder van Vesude is wel welkom, alleen niet op die bewuste avond. Dat kan ze niet verkroppen. Zij walst een beetje over de gevoelens van Vesude heen.
Het ligt misschien aan mij hoor, maar ik blijf mezelf geloof ik herhalen. Want ik zie reacties die allang en breed door TO uitgelegd zijn.

Feiten op een rijtje misschien werkt dat beter voor een aantal reageerders hier:

-TO heeft moeder inmiddels op de hoogte gesteld van plannen voor haar verjaardag.

-TO gaat op dr verjaardag zelf het vieren met alleen vriendinnen

-TO heeft tegen dr moeder gezegd dat zij de volgende dag met TO dr partner en kids uit eten gaan met zijn allen. Moeder kan dan samen met TO de verjaardag vieren van TO.

En de moeder van TO is niet blij met deze oplossing. Want ZIJ had zichzelf al uitgenodigd voor de verjaardagsavond zelf. Doordat mams zichzelf heeft uitgenodigd heeft TO uitleg moeten geven. Mams is altijd welkom, ook als ze jarig is maar voor deze keer op het moment dat het TO uitkomt!
Dushi wat wil je nu zeggen? Dat we niet meer m ogen reageren?
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven