Wat doen we met moeder?

16-04-2009 15:35 432 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een vrouw van midden 40. Over enkele weken word ik een jaartje ouder. Ik geef geen groot feest, maar heb m'n vriendinnen + partners uitgenodigd. De partners hebben allemaal andere verplichtingen dus heb ik besloten er een gezellig vriendinnen-klets-wijntje-roddel-hang avondje van te maken (we varieren in de leeftijd van 36 tot 45, kennen elkaar al ons halve leven en zijn zeer op elkaar gesteld).

Ik heb een moeder, 70 jaar, nog volop in het leven. Ze is minder hip dan ze zelf denkt maar ze doet nog goed mee. Ze is nogal op de voorgrond, steekt haar mening niet onder stoelen of banken en kan soms wat nadrukkelijk (lees irritant) aanwezig zijn. Mijn vriendinnen kennen haar allemaal al jaren en nemen dit op de koop toe.

Nu mijn dilemma: Mijn moeder is er op verjaardagen altijd erg graag bij. Logisch, maar ik heb daar dit jaar eerlijk gezegd niet zoveel zin in. Ze wordt wat ouder en past er gewoon niet meer tussen. Wil graag meepraten over alles maar weet vaak niet waarover het gaat. Dit werkt tijdens zo'n avond op mijn zenuwen.

Het is mijn verjaardag en ik wil graag zelf beslissen wie er op welk moment welkom is. Ik heb mijn moeder al een stille hint gegeven: "mam, is het wellicht beter als jij 'smiddags een bakkie komt doen?" Daar wil ze niets van weten. Ze wil er zijn als "de meiden" er ook zijn. Haar eigen woorden zijn: "dat vind ik veel te gezellig".

Ik kan het vervolgens niet over mijn hart krijgen om haar te zeggen dat ik liever de avond met de vrouwen onderling doorbrengen. Zij mist de takt om te beseffen hoe de vork in de steel zit. Dat is nl. ook een van paar minpunten. Ze kan zich moeilijk inleven in de gevoelswereld van een ander.

Wat kan ik doen? Kan ik mijn moeder de situatie uitleggen met de kans dat ze boos wordt en helemaal niet komt? Voor sommigen is dit misschien een lachertje, maar ik zit er echt mee.... Hoe pak ik zoiets taktisch aan?
quote:Nymeria schreef op 17 april 2009 @ 14:43:

En in zijn algemeenheid vind ik dat je best eens iets voor een ander mag doen als dat blijkbaar voor die andere persoon heel belangrijk is. En als die andere persoon je moeder is dan vind ik inderdaad dat je best eens iets mag doen of laten alleen omdat zij dat fijn vindt.

Dat ben ik helemaal met je eens, dat je best eens iets voor een ander kan doen als dat blijkbaar voor die andere persoon heel belangrijk is. Maar als je goed gelezen hebt, heb je gezien dat dat hier helemaal niet aan de orde is: TO ziet moeder vaak genoeg en moeder is altijd op haar verjaardag - ook nu! Het gaat erom dat TO in zijn algemeenheid, en in deze situatie specifiek, best eens een feestje voor zichzelf mag geven.

Af en toe iets voor iemand doen, betekent niet dat je je in elke situatie naar de wensen van anderen moet voegen. Want dat is feitelijk wat je beweert. Als TO moeder nooit zag en nooit op haar verjaardag uitnodigde had je gelijk gehad. Maar dat is, voor de zoveelste keer, helemaal niet de situatie.
quote:robo schreef op 17 april 2009 @ 14:48:

Laten we van deze moeder niet een martelaarster maken want dat is ze met een dochter als Vesude absoluut niet.

Precies laten we dit vooral niet doen want het is totaal overdreven en niet nodig. Zelfs als de moeder er boos en verdrietig om is. Het is nog altijd de keuze van Vesude wat zij gaat doen met haar verjaardag.

Ik ben toch blij dat ik niet de enige ben die opvalt dat er niet goed gelezen wordt. Laat staan de uitleg die gegeven wordt gewoon niet geaccepteerd wordt. Nee, laten we vooral de wens van TO en de feiten niet willen zien en accepteren.
@Robo, de avond met de meiden (waarbij haar vriend en dochter wel welkom zijn), dat is toch haar verjaardag? Het is toch logisch dat haar moeder op die avond wil komen?

Nogmaals, dat je hoopt dat je moeder (na een hint) zelf snapt dat ze beter bv. 's middags kan komen, is een heel ander verhaal. De moeder van Vesude is nu eenmaal niet zo.

Ben het trouwens volledig eens met de post van Nymeria van 14:43
quote:HoiPippiLangkous schreef op 17 april 2009 @ 14:54:

Dushi wat wil je nu zeggen? Dat we niet meer m ogen reageren?

Tuurlijk niet HPL, maar ik zie telkens reacties komen over wat TO vooral moet doen op dr verjaardag, dat dr moeder moet komen en dergelijke. Terwijl die beslissing allang is gevallen. En dan zie ik nog mensen (niet jij perse) reageren om TO op andere gedachten te proberen te brengen door de "het is toch je moeder" emo kaart uit te spelen. Dat begrijp ik niet zo.

Neemt natuurlijk niet weg dat reacties echt wel gegeven mogen worden hoor. Maar waarom dan niet over de feiten zoals ze zijn. En zoals je het misschien zelf aan zou pakken als je TO was. Ipv te schrijven wat TO moet doen want ze is op deze manier geen goede dochter. (en dat bedoel ik voor allen die hier op deze manier reageren, niet een iemand in het bijzonder)
quote:sunny31 schreef op 17 april 2009 @ 14:42:

@Zusenzo, Vesude weet toch hoe haar moeder is? Dat je haar irritant, enz. vindt, is toch geen reden om haar dan maar te laten weten dat ze niet welkom is?! Wat is er mis mee om rekening te houden met de gevoelens van je moeder op een dag als je verjaardag (niet onbelangrijk voor een moeder lijkt mij!). Het gaat om 1 dag in het jaar. Is dat nu teveel moeite?Ja,dat is te veel moeite .Alleen van deze opmerking gaan mijn nekharen om hoog staan .Het heeft niks met moeite te maken ik begrijp werkelijk waar geen een biet van jouw redenaties .Hoe kom je er in vredesnaam op dat To haar moeder niet welkom is ?Waar heb je dat gelezen,waaruit concludeer je dat To haar moeder niet welkom is,!!?? To haar moeder is welkom op een andere dag En mijn god dat lijkt wel een misdrijf voor jou
quote:sunny31 schreef op 17 april 2009 @ 14:55:

@Robo, de avond met de meiden (waarbij haar vriend en dochter wel welkom zijn), dat is toch haar verjaardag? Het is toch logisch dat haar moeder op die avond wil komen?Waarom is dat logisch? Ik hecht zelf nooit aan datums. Ik vier iets meestal ook niet op de datum zelf maar het weekend ervoor of erna. Dat doen mijn ouders ook. We spreken van te voren altijd af welke dag wij samen gaan eten voor elkaars verjaardag en plannen eventuele andere verjaardagsvisite dan op 'n andere dag.
OK, laatste poging: nee sunny, ik vind het niét logisch dat moeder juist dàn wil komen en per se niet op een ander moment.

Het gaat namelijk helemaal niet meer om de verjaardag zelf, of het vieren daarvan, maar om het feit dat moeder blijkbaar graag meefeest met de vriendinnen van dochter, zoals uit eerdere gebeurtenissen al is gebleken.

Dus nee, ik vind er niets logisch aan dat moeder om haar eigen redenen per se die avond wil komen terwijl ze van harte welkom is op een moment dat het ook TO uitkomt.
quote:Parnell schreef op 17 april 2009 @ 14:54:

[...]

Af en toe iets voor iemand doen, betekent niet dat je je in elke situatie naar de wensen van anderen moet voegen. Want dat is feitelijk wat je beweert. Als TO moeder nooit zag en nooit op haar verjaardag uitnodigde had je gelijk gehad. Maar dat is, voor de zoveelste keer, helemaal niet de situatie.Precies wat ik ook bedoel en vind.
quote:robo schreef op 17 april 2009 @ 14:59:

OK, laatste poging: nee sunny, ik vind het niét logisch dat moeder juist dàn wil komen en per se niet op een ander moment.

Het gaat namelijk helemaal niet meer om de verjaardag zelf, of het vieren daarvan, maar om het feit dat moeder blijkbaar graag meefeest met de vriendinnen van dochter, zoals uit eerdere gebeurtenissen al is gebleken.

Dus nee, ik vind er niets logisch aan dat moeder om haar eigen redenen per se die avond wil komen terwijl ze van harte welkom is op een moment dat het ook TO uitkomt.Maar in dit geval was de moeder altijd gewend te komen als ook haar vriendinnen kwamen, dus ik vind wel dat ze zich terecht gepasseerd voelt als ze daar vanaf nu opeens niet meer welkom bij is.
Ze zou gaan bellen. Heeft ze nu haar moeder al gebeld?? Ik heb even een paar blz. overgeslagen.

Heeft ze al gebeld?

Heeft ze al gebeld?

Heeft ze al gebeld?

Heeft ze al gebeld?
quote:Noorderling1 schreef op 17 april 2009 @ 15:01:

Ze zou gaan bellen. Heeft ze nu haar moeder al gebeld?? Ik heb even een paar blz. overgeslagen.

Heeft ze al gebeld?

Heeft ze al gebeld?

Heeft ze al gebeld?

Heeft ze al gebeld?Ja, ze heeft al gebeld. Pagina 6 ergens
quote:Poezewoes schreef op 16 april 2009 @ 16:18:

Is het nu echt zo'n ramp als je moeder er bij is? Je hoeft haar toch verder niet te vermaken ofzo, ze zegt zelf dat ze het zo gezellig vindt. Nou, laat haar lekker komen, erger je niet te veel aan haar, schaam je niet voor haar en zet haar achter een lekker wijntje te genieten van een meidenavond. Waarschijnlijk maakt zij zoiets nooit meer mee tegenwoordig en zit ze zich nu al met rode konen te verheugen. Gun het haar lekker!

Eens.......

Man, als ik nog eens 1 keer iets met mijn moeder zou kunnen doen...zou ik 10 jaar van mijn leven voor over hebben echt waar...niet rot bedoeld maar zulke dingen denk ik altijd weer even als ik zulke verhalen lees.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Ik zeg: zet 'r maar in de zon, dan kan ze drogen!
quote:robo schreef op 17 april 2009 @ 14:59:

Het gaat namelijk helemaal niet meer om de verjaardag zelf, of het vieren daarvanJa precies wat ik ook denk. Dus ik begrijp mensen die zeggen: ja maar, als dat nou belangrijk is voor haar enz... Maar (en ik kan dit teveel inkleuren met mijn ervaringen met mijn eigen moeder) op de verjaardag van haar dochter zijn is niet zozeer belangrijk. In het middelpunt staan, dat is belangrijk. Als je dan verlangt naar een leuke avond met vriendinnen, begrijp ik heel goed dat je dat belangrijke punt voor je moeder naast je neer kunt leggen. Dat heeft niets met jou te maken. En het mag jouw dag zijn .
quote:elninjoo schreef op 17 april 2009 @ 15:00:

[...]

Maar in dit geval was de moeder altijd gewend te komen als ook haar vriendinnen kwamen, dus ik vind wel dat ze zich terecht gepasseerd voelt als ze daar vanaf nu opeens niet meer welkom bij is.Dan moet moeder er nu maar aan wennen, dat ze op een ander tijdstip moet komen. En als zij zich gepassseerd voelt: soit. Daar kan TO ook niks aan doen.
quote:traincha2 schreef op 17 april 2009 @ 15:07:

Ik zeg: zet 'r maar in de zon, dan kan ze drogen!Is toch Ma Flodder die dit zegt over opa?
Mijn schoonma is ook zo'n type. Altijd het hoogste woord, altijd kutopmerkingen maken. Tja zo is ze nu eenmaal, die gaat echt niet meer veranderen hoor op haar zoveelenzeventigste. Hoeft ook niet, ik neem gewoon afstand als ze weer zo doet. En gaat ze te ver dan zeg ik iets als 'nou ma dat vind ik niet aardig' en dan is het klaar. (houdt ze 5 minuten d'r mond dicht )

Maar ook zij is altijd welkom, ook als ik geen zin in mensen heb.
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
quote:Dushi74 schreef op 17 april 2009 @ 15:12:

[...]

Is toch Ma Flodder die dit zegt over opa? Ja klopt
quote:Vesude schreef op 16 april 2009 @ 19:27:

Goed ... ik heb haar gesproken.

(ik heb het geflihikkkkttt. chapeau... pluim voor mezelf).

Een vrij kort telefoongesprek. Ik ben eerlijk geweest en heb geprobeerd haar niet te kwetsen. Ik heb gezegd dat ik even terug wilde komen op onze afspraak over mijn verjaardag. Dat ik het een leuker idee vindt om de dag erna met haar (en mijn vriend/kids) ergens een hapje te gaan eten. Dat zat immers nog in het vat! Dat mij dat tegelijkertijd de gelegenheid bood om van mn verjaardag weer eens een ouderwetse meidenavond te maken.

"Als ik niet welkom ben dan weet ik dat". Was haar korte, bitse antwoord.

Ik heb uitgelegd dat ze altijd (nou ja... altijd) welkom is, maar niet op de betreffende avond en dat ik gewoon vanuit ga dat ze daarvoor begrip toont. Dat we er een dag later een gezellige avond van gaan maken.

Ze was hoorbaar sjagreinig. Het gesprek viel stil en was vrij snel ten einde.

We zullen zien...!

He he, gevonden....

Misschien opent dit nu wel de mogelijkheid om het over haar (irritante) gedrag te hebben, als ze er weer over begint dat ze zo beledigd was, kun je haar misschien melden, waarom je haar er niet bij wilde. Alhoewel iemand in de zeventig... Maar goed, wie weet.

Of laat het een goeie les zijn voor volgend jaar.
Mijn moeder heeft me vroeg in de middag gebeld. Nog steeds merkbaar beledigd. Eerst een kletspraatje over een niets zeggend onderwerp. Ik heb gezellig meegekletst, zoals altijd, toch? Tenslotte wilde ze nog even terugkomen op HET FEIT. Ze vindt het allemaal zulke onzin en flauwekul.

"Ik ben er toch altijd bij?... en jij hoeft toch niet voor mij te gaan bepalen OF en WANNEER ik op de verjaardag van mijn eigen dochter welkom ben?"

Ik heb er geen antwoord op gegeven. Ik haal vanmiddag wat boodschappen voor haar en lever die af.... Klaar is Klaar!

Wordt vervolgd denk ik ... Waarschijnlijk staat ze gewoon op de stoep, de betreffende avond met de smoes "was ik nou wel of niet uitgenodigd"???
quote:whopper schreef op 17 april 2009 @ 09:39:

[...]

Ja, dat blijkt wel uit je verhaal.Hoe bedoel je dat??
quote:traincha2 schreef op 17 april 2009 @ 15:10:

[...]

Dan moet moeder er nu maar aan wennen, dat ze op een ander tijdstip moet komen. En als zij zich gepassseerd voelt: soit. Daar kan TO ook niks aan doen.Het niet welkom zijn is de oorzaak van het zich gepasseerd voelen, dus daar kan TO wel iets aan doen. We hebben het niet over weet ik veel wie, we hebben het over een moeder voor wie de verjaardag van haar kind blijkbaar wel heel belangrijk is.
@Vesude, waarom schuif je je ego niet even opzij ter ere van je moeder? Laat haar zich welkom voelen. Je weet dat zij er wel graag bij wil zijn. Dan kun je die gezellige meidenavond toch op een andere avond houden? Je vriend en je dochter wel, maar je moeder niet? Je moeder is 70, je weet hoe ze is, die verandert echt niet meer. Ik snap niet dat je zo moeilijk doet.
quote:plompiedom schreef op 17 april 2009 @ 12:05:

Weet je dat ik erg van je schrik Patti,,je postings komen zo mutserig over dat je mij daarmee het idee geeft dat je een oude moeder bent Ben je soms erg conservatief opgevoed ?.Het is fijn als je een goede band met je moeder hebt ,maar die heeft niet iedereen hier .

En iedereen mag zelf zijn /haar verjaardag invullen .Gewoon de middenweg ,voor vele hier van toepassingWeet je dat ik daar dan weer van schrik? Dat er blijkbaar zoveel vrouwen zijn die een zodanige band met hun moeder hebben dat ze haar liever niet op hun verjaardag hebben (toch vrij speciaal, want ondanks alles heeft zij je toen op de wereld gezet... en nee, hoef je niet dankbaar voor te zijn... maar het maakt het ook voor moeders een héél speciale dag!! Die ze graag met haar kinderen viert) en aan hun vrienden de voorkeur geven... tja...
quote:Vesude schreef op 17 april 2009 @ 15:48:

Mijn moeder heeft me vroeg in de middag gebeld. Nog steeds merkbaar beledigd. Eerst een kletspraatje over een niets zeggend onderwerp. Ik heb gezellig meegekletst, zoals altijd, toch? Tenslotte wilde ze nog even terugkomen op HET FEIT. Ze vindt het allemaal zulke onzin en flauwekul.

"Ik ben er toch altijd bij?... en jij hoeft toch niet voor mij te gaan bepalen OF en WANNEER ik op de verjaardag van mijn eigen dochter welkom ben?"

Ik heb er geen antwoord op gegeven. Ik haal vanmiddag wat boodschappen voor haar en lever die af.... Klaar is Klaar!

Wordt vervolgd denk ik ... Waarschijnlijk staat ze gewoon op de stoep, de betreffende avond met de smoes "was ik nou wel of niet uitgenodigd"???

Met verbazing vanaf het begin meegelezen. Wat kunnen mensen moeilijk doen over iets. Geweldig dat je toch gedaan hebt wat je zelf wilt, dat schreef ik ergens in het begin ook. Het is jouw dag en jouw keuzes. Daarbij, er zijn nog 364 andere dagen om met haar af te spreken. Voel je niet schuldig. Goed dat je voor jezelf en jouw keuze opkomt. Zal toch mooi worden als andere jouw leven gaan bepalen. Familie of niet.

Ik hoop dat je een hele fijne dag hebt. En uiteraard op een ander tijdstip met je moeder ook.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven