Wat doen we met moeder?

16-04-2009 15:35 432 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een vrouw van midden 40. Over enkele weken word ik een jaartje ouder. Ik geef geen groot feest, maar heb m'n vriendinnen + partners uitgenodigd. De partners hebben allemaal andere verplichtingen dus heb ik besloten er een gezellig vriendinnen-klets-wijntje-roddel-hang avondje van te maken (we varieren in de leeftijd van 36 tot 45, kennen elkaar al ons halve leven en zijn zeer op elkaar gesteld).

Ik heb een moeder, 70 jaar, nog volop in het leven. Ze is minder hip dan ze zelf denkt maar ze doet nog goed mee. Ze is nogal op de voorgrond, steekt haar mening niet onder stoelen of banken en kan soms wat nadrukkelijk (lees irritant) aanwezig zijn. Mijn vriendinnen kennen haar allemaal al jaren en nemen dit op de koop toe.

Nu mijn dilemma: Mijn moeder is er op verjaardagen altijd erg graag bij. Logisch, maar ik heb daar dit jaar eerlijk gezegd niet zoveel zin in. Ze wordt wat ouder en past er gewoon niet meer tussen. Wil graag meepraten over alles maar weet vaak niet waarover het gaat. Dit werkt tijdens zo'n avond op mijn zenuwen.

Het is mijn verjaardag en ik wil graag zelf beslissen wie er op welk moment welkom is. Ik heb mijn moeder al een stille hint gegeven: "mam, is het wellicht beter als jij 'smiddags een bakkie komt doen?" Daar wil ze niets van weten. Ze wil er zijn als "de meiden" er ook zijn. Haar eigen woorden zijn: "dat vind ik veel te gezellig".

Ik kan het vervolgens niet over mijn hart krijgen om haar te zeggen dat ik liever de avond met de vrouwen onderling doorbrengen. Zij mist de takt om te beseffen hoe de vork in de steel zit. Dat is nl. ook een van paar minpunten. Ze kan zich moeilijk inleven in de gevoelswereld van een ander.

Wat kan ik doen? Kan ik mijn moeder de situatie uitleggen met de kans dat ze boos wordt en helemaal niet komt? Voor sommigen is dit misschien een lachertje, maar ik zit er echt mee.... Hoe pak ik zoiets taktisch aan?
quote:Vesude schreef op 17 april 2009 @ 15:48:

"Ik ben er toch altijd bij?... en jij hoeft toch niet voor mij te gaan bepalen OF en WANNEER ik op de verjaardag van mijn eigen dochter welkom ben?"

Zei ze dat? Jemig....

Ik vind dat je het heel netjes hebt aangepakt en een goed alternatief biedt. Ik hoop dat ze jouw wens respecteert en dat allebei de avonden gezellig worden.
quote:Yraatje schreef op 17 april 2009 @ 15:58:

[...]

Weet je dat ik daar dan weer van schrik? Dat er blijkbaar zoveel vrouwen zijn die een zodanige band met hun moeder hebben dat ze haar liever niet op hun verjaardag hebben (toch vrij speciaal, want ondanks alles heeft zij je toen op de wereld gezet... en nee, hoef je niet dankbaar voor te zijn... maar het maakt het ook voor moeders een héél speciale dag!! Die ze graag met haar kinderen viert) en aan hun vrienden de voorkeur geven... tja...:puke:
quote:traincha2 schreef op 17 april 2009 @ 16:08:

[...]

:puke:Mijn reactie op een andere (stomme) reactie (die wél in jouw straatje past) is in één keer zum kotzen?
ja
quote:sunny31 schreef op 17 april 2009 @ 15:54:

@Vesude, waarom schuif je je ego niet even opzij ter ere van je moeder? Laat haar zich welkom voelen. Je weet dat zij er wel graag bij wil zijn. Dan kun je die gezellige meidenavond toch op een andere avond houden? Je vriend en je dochter wel, maar je moeder niet? Je moeder is 70, je weet hoe ze is, die verandert echt niet meer. Ik snap niet dat je zo moeilijk doet.

Waarom denken zoveel mensen dat ik een ego heb?

En even dit... waarom mijn vriend en dochter wel ?

OMDAT ZE HIER WONEN !!!!!
Dat snap ik nou niet Traincha, je hebt hier eerder geschreven dat de verjaardag van je kinderen wel speciaal is. Waarom zou dat dan niet voor de moeder van Vesude gelden?

Vesude, als je vanaf het begin duidelijk aan haar had gemaakt dat je dit jaar twee verjaardagsfeestjes viert, een met je vriendinnen en een met je gezin en je moeder, dan had ze het vast wel beter opgenomen. Nu krijgt ze eerst te horen dat je iets gepland hebt waar je haar liever niet bijhebt, en dan als doekje voor het bloeden krijgt ze een alternatief geboden. Ik kan me best voorstellen dat dat niet goed valt bij haar. Zeker als ze tot nu toe altijd wel tegelijk met je vriendinnen mocht komen. Daar is nu niks meer aan te doen, behalve misschien duidelijk maken dat je het niet vervelend hebt bedoeld en dat je haar niet afwijst of buitensluit. Haar teleurstelling nu verder maar negeren lijkt me niet zo handig.
mahna mahna tuduuuudududu
quote:Feesie schreef op 17 april 2009 @ 16:19:

Dat snap ik nou niet Traincha, je hebt hier eerder geschreven dat de verjaardag van je kinderen wel speciaal is. Waarom zou dat dan niet voor de moeder van Vesude gelden?

Omdat de moeder van Vesude geen klein kind meer is.
quote:sunny31 schreef op 17 april 2009 @ 15:54:

waarom schuif je je ego niet even opzij ter ere van je moeder?

Sommige moeders hebben zo'n groot ego dat het al een hele toer is om dat van jezelf te vinden. Wanneer je 'm eenmaal hebt, ben je er zuinig op.

En goed dat je stug volhoudt Vesude. Het zal wel weer bijtrekken.
quote:Yraatje schreef op 17 april 2009 @ 15:48:

[...]

Hoe bedoel je dat??Precies zoals het er staat.
quote:traincha2 schreef op 17 april 2009 @ 16:20:

[...]

Omdat de moeder van Vesude geen klein kind meer is.

Jij toch ook niet...

(ik neem aan dat je bedoelt omdat Vesude geen klein kind meer is).

Ik denk trouwens niet dat een verjaardag van een volwassen kind perse minder belangrijk is voor een moeder.
mahna mahna tuduuuudududu

[...]

Weet je dat ik daar dan weer van schrik? Dat er blijkbaar zoveel vrouwen zijn die een zodanige band met hun moeder hebben dat ze haar liever niet op hun verjaardag hebben (toch vrij speciaal, want ondanks alles heeft zij je toen op de wereld gezet... en nee, hoef je niet dankbaar voor te zijn... maar het maakt het ook voor moeders een héél speciale dag!! Die ze graag met haar kinderen viert) en aan hun vrienden de voorkeur geven... tja...

Weet je waar ik van schrik, dat zijn dit soort reacties. Ik hoef van jou nog net niet dankbaar te zijn. Ik zal het je sterker vertellen, ik heb er niet eens om gevraagd om geboren te worden, ben gewoon op de wereld gezet.

Ben blij dat jij zo'n goeie band hebt met je moeder, en dat jullie al die dagen zeer graag samen delen. Maar er zijn ook moeders EN dochters die er niet om geven en het prima vinden om ook een eigen leven te hebben.

Omdat je een verjaardag op een andere dag met je moeder viert doet in mijn ogen niets af aan het feit, de verjaardag vieren. Snap oprecht niet dat sommige mensen daar zo moeilijk over doen.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
*gaap* Gaan we nu nog een keer dezelfde discussie voeren? Misschien kunnen we het topic even op repeat zetten, dat scheelt een hoop moeite.

Vesude: als je bang bent dat je moeder straks alsnog voor de deur staat, lijkt het me verstandig dat je nogmaals duidelijk bent: jullie gaan gezellig uit eten en de avond ervoor geef jij een feestje voor je vriendinnen. Niet voor haar. Punt. Anders neemt ze je in de toekomst nooit meer serieus.
heel gevat Ik vind mijn eigen verjaardag gewoon minder belangrijk dan die van mijn kinderen en als ze volwassen zijn dan moeten ze gewoon lekker zelf weten wat ze doen met hun verjaardagen.
Man o man...wat hebben sommige hier gigantische oogkleppen op....

Vesude, je hebt echt wel de juiste beslissing gemaakt!
Ja, dat vind ik echt.
quote:traincha2 schreef op 17 april 2009 @ 16:18:

jaIs raar hoor... zeker als je mijn andere postings hebt gelezen....
quote:whopper schreef op 17 april 2009 @ 16:22:

[...]

Precies zoals het er staat.Okee, dan vat ik dat dus positief op en niet met een eventuele negatieve ondertoon
Wat hoe jij wilt.
Man man ik moest een flink stuk bijlezen hier sinds gisteren....

Vesude na die opmerking van je moeder die ze je aan de telefoon gaf begrijp ik nu helemaal(maar dat deed ik toch al) waarom je haar dit keer eens op een andere dag wilt uitnodigen.

Wij hebben vroeger altijd de verjaardagen apart gevierd voor ouders en schoonouders en vrienden nooit geen problemen mee gehad(was destijds omdat we nogal klein woonden) toen we groter gingen wonen en geen zin meer in extra gedoe hebben we vrienden en familie op 1 dag gedaan.

Dit jaar wilde vriend toen hij jarig was liever zijn ouders voor een etentje uitnodigen ipv op het feest ,was geen probleem.

Ik een lekkere maaltijd voor ze gemaakt en zwager en schoonzusje kwamen later met de baby voor een stuk gebak.(mijn ouders komen helemaal niet meer maar dat is een ander verhaal)

Het kan best zijn dat ik dit jaar mijn verjaardag over sla want ik heb er een hekel aan om het te vieren(niet het feit dat ik jarig ben maar al dat gesleep met bier en wijn +al de rommel die je ervan krijgt maar dat heb ik sinds we hier wonen ivm met geluidsoverlast naar de buren toe)
quote:whopper schreef op 17 april 2009 @ 16:32:

Wat hoe jij wilt.

, sorry dat ik even lach. Maar ik zeg dat ook dan op zo'n manier. Hihihi.

Oh tijdens mijn typen is de tekst verandert, ik antwoordde op "Wat jij wilt".

[...]

Weet je dat ik daar dan weer van schrik? Dat er blijkbaar zoveel vrouwen zijn die een zodanige band met hun moeder hebben dat ze haar liever niet op hun verjaardag hebben (toch vrij speciaal, want ondanks alles heeft zij je toen op de wereld gezet... en nee, hoef je niet dankbaar voor te zijn... maar het maakt het ook voor moeders een héél speciale dag!! Die ze graag met haar kinderen viert) en aan hun vrienden de voorkeur geven... tja...

Mijn moeder zei op mijn verjaardag toen ze volkomen onuitgenodigd* op de stoep stond: 'dankzij mij zitten we hier, want ik heb jou gebaard'.

* (ik was hooghooghoogzwanger en wilde helemaal niets vieren, alleen gezellig iets met mijn eigen gezinnetje doen en dat WIST ze want dat had ik meerdere malen gezegd)
quote:mylenevalerie schreef op 17 april 2009 @ 16:23:

[...]

Weet je waar ik van schrik, dat zijn dit soort reacties. Ik hoef van jou nog net niet dankbaar te zijn. Ik zal het je sterker vertellen, ik heb er niet eens om gevraagd om geboren te worden, ben gewoon op de wereld gezet.

Ben blij dat jij zo'n goeie band hebt met je moeder, en dat jullie al die dagen zeer graag samen delen. Maar er zijn ook moeders EN dochters die er niet om geven en het prima vinden om ook een eigen leven te hebben.

Omdat je een verjaardag op een andere dag met je moeder viert doet in mijn ogen niets af aan het feit, de verjaardag vieren. Snap oprecht niet dat sommige mensen daar zo moeilijk over doen.

Duh! Dat ik in mijn posting zet "Ik schrik van..." is puur een reactie op. Ik vind dat namelijk altijd zo stom, net alsof mensen je in één keer kennen. En ik vond de reactie van Plompidom (was het geloof ik) heel vreemd... omdat je je moeder wél altijd uitnodigt op je verjaardag ben je in één keer mutserig??

En je leest niet goed... Je hoeft van mij niet dankbaar te zijn (heb je zelfs nog vet gearceerd in mijn berichtje), het feit blijft dat JOUW verjaardag voor JOUW moeder ook een bijzondere dag is. Juist omdat zij jou gebaard heeft. Dat is niet zweverig bedoeld, en dat is ook niet bedoeld als zijnde dat je je moeder altijd maar dankbaar moet zijn omdat ze jou (met een heel mooi (?) woord) "het leven heeft geschonken". Het was alleen om aan te geven dat het niet alleen een bijzondere dag is voor degene die jarig is.

En wat mij betreft viert niemand zijn verjaardag... moet iedereen helemaal zelf weten...
quote:mylenevalerie schreef op 17 april 2009 @ 16:34:

[...]

, sorry dat ik even lach. Maar ik zeg dat ook dan op zo'n manier. Hihihi.

Oh tijdens mijn typen is de tekst verandert, ik antwoordde op "Wat jij wilt".Eigenlijk bedoelde ik hetzelfde hoor, hoe of wat dan ook.
quote:Yraatje schreef op 17 april 2009 @ 16:37:

[...]

Duh! Dat ik in mijn posting zet "Ik schrik van..." is puur een reactie op. Ik vind dat namelijk altijd zo stom, net alsof mensen je in één keer kennen. En ik vond de reactie van Plompidom (was het geloof ik) heel vreemd... omdat je je moeder wél altijd uitnodigt op je verjaardag ben je in één keer mutserig??

En je leest niet goed... Je hoeft van mij niet dankbaar te zijn (heb je zelfs nog vet gearceerd in mijn berichtje), het feit blijft dat JOUW verjaardag voor JOUW moeder ook een bijzondere dag is. Juist omdat zij jou gebaard heeft. Dat is niet zweverig bedoeld, en dat is ook niet bedoeld als zijnde dat je je moeder altijd maar dankbaar moet zijn omdat ze jou (met een heel mooi (?) woord) "het leven heeft geschonken". Het was alleen om aan te geven dat het niet alleen een bijzondere dag is voor degene die jarig is.

En wat mij betreft viert niemand zijn verjaardag... moet iedereen helemaal zelf weten...Nou even kijken of het tot je drammerige kop kan doordringen. Gelukkig dat het zo voor jou en jouw moeder geldt. Maar andere leggen misschien niet zoveel waarde aan de geboortedag. OF de dag waarop het gevierd gaat worden. Het is maar een dag hoor. Je kan 364 andere dagen ook laten blijken hoe blij je met iemand bent als je wilt. Bedoel ermee, dat je zo loopt te drammen. TO heeft het besluit genomen. In mijn ogen een goed besluit, in jouw ogen niet. Soit. Ga niet zo door zeg.
Pammie, wat erg...... en ken je deze al?

'Alles wat jij bent hebt je aan mij te danken'.

Niet door mijn lieve moedertje hoor. Wel tegen mij gezegd overigens. Maar vind je m niet ook tenenkrommend?
Oh, en by the way, ik ben niet zo mutserig hoor Doe ook best dingen zonder mijn moeder....

Misschien speelt het mee dat ik zo denk omdat ik EN naast haar woon EN ze nooit zomaar bij mij op de stoep staat???

Omdat mijn oma (moeders schoonmoeder) vroeger onaangekondigd en op de meest rare momenten bij mijn ouders binnenviel en mijn moeder zich heeft voorgenomen dat bij haar kids nooit te doen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven