Wat moet ik doen?

24-08-2018 14:07 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit met een lastige kwestie.

Zoals sommigen van jullie weten is mijn man overleden, en heb ik nog een kleine, maar zeer bijzondere schoonfamilie. Totaal verknipt, op een bepaalde afstand is contact mogelijk, maar je moet altijd op je hoede zijn.

Voor de buitenwereld zijn het zeer geslaagde, charmante en charismatische mensen.
Mijn man had er een moeilijke band mee.
Ze halen je aan en schoppen je ook ongenadig weer van zich af.
Ik had er minder last van, geen bloedband.

Met mijn ene zwager had ik regelmatig contact.
Ik ben heel goed bevriend met zijn ex vrouw, een enorm lieve vrouw waar hij ongeveer 40 jaar geleden mee getrouwd was en een kind heeft.
Vanwege zijn gedrag is ze bij hem weggegaan en hij heeft hun kind laten adopteren door haar 2e man, en eigenlijk nooit meer naar omgekeken.

Toen haar 2e man overleden was en hij van zijn 2e vrouw, die hij compleet kapot gemaakt heeft ,gescheiden was, kwamen ze weer bij elkaar. Een LAT relatie.
Ergens begrijp ik niet waarom je een man terug wilt die zijn eigen kind laat adopteren, maar oke. Het probleem bij mijn schoonfamilie is dat ze enorm goede kanten hebben, maar hun slechte kanten zijn echt slecht.
T is altijd wikken en wegen.

Maar goed, elke keer als ik mijn zwager sprak vertelde hij nare dingen over mijn schoonzus.
Dat deed hij overal, op de tennis, bij vrienden, etc, sommige mensen vertelden dit ook tegen mijn schoonzus, maar mochten niet zeggen dat het van hun af kwam.
Op een gegeven moment kon ik er niet meer tegen en heb het mijn schoonzus verteld.
Zij ging kapot aan de relatie, en heeft jaren nodig gehad om het uit te maken.
En ook aan hem verteld wat ik gezegd had, dat had ze mij gevraagd, want zonder de feiten maak je geen kans bij hem en bagatelliseert hij alles. Denk je zelf dat je gek bent.

Hij bleef normaal tegen me doen, tot hij ongeveer 1,5 jaar na dato mij appte dat hij mijn leugen vreselijk vond. Hoe ik dat durfde te zeggen.

Ik vond het wel prima zo. Ik had voor mijn kinderen liever gehad dat er nog enigszins contact was met hun andere familie, maar het is gewoon niet mogelijk.

Maar nu heeft hij kanker en waarschijnlijk terminaal.
Hij en zijn kinderen ( uit zijn 2e huwelijk) zijn druk bezig met de erfenis, evt euthanasie, afscheid nemen en crematie.

Ik heb geen zin in contact, hij belt mij ook niet, maar ergens vind ik het toch raar om niks te laten horen.
Volgens mijn schoonzus kan ik hem best bellen. als hij mij belt of aan de deur staat vind ik dat prima. Ik heb geen hekel aan die man, ergens hou ik wel van hem.
Maar dan loop ik weer in zijn straatje en ben ik afhankelijk van zijn reactie.

Mijn schoonfamilie is eraan gewend dat iedereen naar hun pijpen danst.
En ergens ben ik klaar met ze.
Maar ergens voelt het ook niet goed om geen contact meer te hebben.

Wat zouden jullie doen?
wij slapen nooit.
Ow, lastig....
Maar ik zou me vasthouden aan ‘geen zin in contact’.
Jij hebt er geen behoefte aan. Hij waarschijnlijk ook niet, heeft wel wat anders aan zijn hoofd. Dus je hoeft niks.

Een kaartje of een brief sturen, is dat nog een optie?
Geen contact opnemen. Zo te lezen zijn het totaal verknipte mensen.

En wat voegt contact opnemen nou eigenlijk toe?

Hij heeft waarschijnlijk mensen om zich heen die dichter bij hem staan dan jij. Dus je voegt dan niets toe.

Het klinkt ook niet of jij er wat uit kan halen.
Nou ja, straks is hij iig dood dus erg lang hoef je niet in zijn straatje te lopen.

Kun je er geen kaartje aan wagen of een app?
Ik zou een kaartje sturen met: 'Karma is a bitch'
Snap werkelijk niet waarom je nog contact zou willen hebben met iemand die al zo vaak heeft laten zien dat hij je energie niet waard is.
Een kaartje zou idd kunnen, had ik zelf niet aan gedacht, bedankt.

Hij heeft idd zijn 2 kinderen die hem bijstaan.
Maar ook daar heeft hij een verknipt contact mee.
Die zullen best verdrietig zijn, maar ook erg blij met het vooruitzicht op de enorme erfenis.
Wat mijn zwager zelf ook weet, en begrijpt.
wij slapen nooit.
Uit de buurt blijven.
Hooguit een kaartje sturen met :sterkte.
Het daarbij laten.
Je bent hem niets verplicht.
Mijn mening is gestippeld.
BlueEyedLady schreef:
24-08-2018 14:25
Ik zou een kaartje sturen met: 'Karma is a bitch'
Snap werkelijk niet waarom je nog contact zou willen hebben met iemand die al zo vaak heeft laten zien dat hij je energie niet waard is.
Mijn contact met hem is jaren goed geweest.
Zoals ik al zei, hij heeft ook hele goede kanten.
Hij zal niet aarzelen om iemand te helpen, zolang het geen naaste is.
wij slapen nooit.
valentinamaria schreef:
24-08-2018 14:25

Hij heeft idd zijn 2 kinderen die hem bijstaan.
Maar ook daar heeft hij een verknipt contact mee.
Die zullen best verdrietig zijn, maar ook erg blij met het vooruitzicht op de enorme erfenis.
Pa is doodziek, kinderen verheugen zich erg op de enorme erfenis.

Echt een fijne familie. :roll:
Pipostippels schreef:
24-08-2018 14:30
Pa is doodziek, kinderen verheugen zich erg op de enorme erfenis.

Echt een fijne familie. :roll:
Ja, zo zit het gewoon.
Zwager heeft het er zelf naar gemaakt, maar ergens vind ik het diep triest.
wij slapen nooit.
valentinamaria schreef:
24-08-2018 14:27

Zolang het geen naaste is? Nou dan hoeven die kinderen dus niet te rekenen op die enorme erfenis.
Ze krijgen dan alleen het bij wet verplichte kindsdeel. De rest van zijn vermogen laat hij na aan: niet naasten. De tennisclub bijvoorbeeld.
valentinamaria schreef:
24-08-2018 14:27
Mijn contact met hem is jaren goed geweest.
Zoals ik al zei, hij heeft ook hele goede kanten.
Hij laat z'n kinderen barsten, probeert z'n ex kapot te maken en beschuldigd jou van liegen.
Ja, echt een geweldig contact.
Pipostippels schreef:
24-08-2018 14:31
Zolang het geen naaste is? Nou dan hoeven die kinderen dus niet te rekenen op die enorme erfenis.
O dat wel.
Geld is vrijwel het enige wat voor hem telt, ook het enige wat hij zijn kinderen kan geven.
Financiele steun hebben ze ook altijd van hem gehad, al klaagde hij daar wel over tegen iedereen.
wij slapen nooit.
BlueEyedLady schreef:
24-08-2018 14:33
Hij laat z'n kinderen barsten, probeert z'n ex kapot te maken en beschuldigd jou van liegen.
Ja, echt een geweldig contact.
Klopt.
Ik denk dat ik ergens hoop nog iets van gevoel bij hem te vinden.
Dat hij mij beschuldigt van liegen boeit me niet, ik weet hoe hij is.
En hij weet ook wel dat ik er niet mee zit.
wij slapen nooit.
Toch fijn om van jullie te horen dat ik me niet schuldig hoef te voelen als ik geen contact opneem.
Het gesprek met mijn schoonzus bracht me aan het twijfelen.
wij slapen nooit.
Heb je er volledig vrede mee om hem nooit meer te spreken? Of is er unfinished business naar je gevoel? Je kunt contact opnemen voor een openhartig gesprek dat je eventueel goed voorbereidt. Tijdens je voorbereiding goed feiten van interpretatie scheiden maar wel zeggen wat je op je lever hebt. En dan hem ook misschien zijn verhaal laten doen. Misschien wel zo chique om zo afscheid te nemen.
Ik vraag me af waarom je het zou doen, als hij zo verknipt is en je al tijden geen contact meer hebt gehad. Is het dan uit medelijden/schuldgevoel omdat hij nu ziek is? Verwacht je nog iets van hem? (maar wat dan en is dat reeel?) Is het toch nog oprecht medeleven omdat hij ook zijn goede kanten had - maar dan nog is het de vraag; wat wil je er nu nog en wat kan hij daarmee?
Ik zou het zo laten, hij zal inderdaad wel andere dingen aan zijn hoofd hebben.
Antoon69 schreef:
24-08-2018 14:41
Heb je er volledig vrede mee om hem nooit meer te spreken? Of is er unfinished business naar je gevoel? Je kunt contact opnemen voor een openhartig gesprek dat je eventueel goed voorbereidt. Tijdens je voorbereiding goed feiten van interpretatie scheiden maar wel zeggen wat je op je lever hebt. En dan hem ook misschien zijn verhaal laten doen. Misschien wel zo chique om zo afscheid te nemen.
Als het zo zou kunnen zou het fijn zijn, maar dat lukt gewoon niet.

Openhartigheid hoef je echt niet te verwachten in die familie.
Het is een grote beerput, alles wordt verdraaid en ontkent.

Ik was zwanger toen mijn schoonmoeder op haar sterfbed lag.
Ze zei tegen me;,, Ik mag toch hopen dat zo,n boerinnetje als jij een enigszins fatsoenlijk kind op de wereld kan zetten, maar ik twijfel er erg aan.,,
Mijn antwoord;,, Gelukkig ga jij dat niet meer meemaken.,,
wij slapen nooit.
Shift schreef:
24-08-2018 14:43
Ik vraag me af waarom je het zou doen, als hij zo verknipt is en je al tijden geen contact meer hebt gehad. Is het dan uit medelijden/schuldgevoel omdat hij nu ziek is? Verwacht je nog iets van hem? (maar wat dan en is dat reeel?) Is het toch nog oprecht medeleven omdat hij ook zijn goede kanten had - maar dan nog is het de vraag; wat wil je er nu nog en wat kan hij daarmee?
Ik zou het zo laten, hij zal inderdaad wel andere dingen aan zijn hoofd hebben.
Ik vind het oprecht erg dat hij ziek is.
En ik vind het oprecht erg dat hij zo verknipt is, en in feite een kutleven heeft gehad.
wij slapen nooit.
Antoon69 schreef:
24-08-2018 14:41
Chique? Om hem vlak voor zijn dood nog even jouw frustraties over het hoofd te kieperen? Of lekker te gaan zitten rellen samen? (het klinkt namelijk niet alsof zwager een mak lammetje is die dat allemaal zal accepteren)

Ik snap het aan de ene kant, maar vind het ergens ook hypocriet. Jaren geen contact, maar nu is de man ziek en moet er ineens gepraat worden en gewetens gezuiverd, terwijl je waarschijnlijk allebei weet dat dat niet gaat lukken.
anoniem_57706 wijzigde dit bericht op 24-08-2018 14:49
0.33% gewijzigd
Shift schreef:
24-08-2018 14:47
Chique? Om vlak voor zijn dood nog even jouw frustraties over het hoofd te kieperen? Of lekker te gaan zitten rellen samen? (het klinkt namelijk niet alsof zwager een mak lammetje is dit dat allemaal zal accepteren)
Dat hoort bij een openhartig gesprek. Net als zijn kant van het verhaal aanhoren.
Antoon69 schreef:
24-08-2018 14:49
Dat hoort bij een openhartig gesprek. Net als zijn kant van het verhaal aanhoren.
Ik hoef niet eens een verhaal of verklaringen of spijtbetuigingen.
Liever niet zelfs.
valentinamaria wijzigde dit bericht op 24-08-2018 14:53
4.10% gewijzigd
wij slapen nooit.
Antoon69 schreef:
24-08-2018 14:49
Het klinkt in het geval van TO niet alsof het een openhartig en fijn gesprek gaat worden, eerder eentje met veel verwijten, beledigingen en flink wat oude koeien.

TO, als het gaat om toch je oprechte medeleven tonen, zou ik hem (maximaal) een kaart sturen met dat erop. Wellicht kan hij het waarderen en hoor je misschien nog iets van hem, en anders gooit hij de kaart in de kachel en is het ook klaar.
anoniem_57706 wijzigde dit bericht op 24-08-2018 14:54
0.99% gewijzigd
valentinamaria schreef:
24-08-2018 14:51
Ik hoef niet eens een verhaal of verklaringen of spijtbetuigingen.
Ook geen oprechte spijtbetuigingen?
Shift schreef:
24-08-2018 14:52
Het klinkt in het geval van TO niet alsof het een openhartig en fijn gesprek gaat worden, eerder eentje met veel verwijten, beledigingen en flink wat oude koeien.

TO, als het gaat om toch je oprechte medeleven tonen, zou ik hem een kaart sturen met dat erop. Wellicht kan hij het waarderen en hoor je misschien nog iets van hem, en anders gooit hij de kaart in de kachel en is het ook klaar.
Ik heb niks met oude koeien en verwijten.
Denk dat ik die kaart maar ga sturen.
Dan wordt het voor ons beiden niet ongemakkelijk en hebben er beiden vrede mee.
wij slapen nooit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven